eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
707 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
193 ویدیو
15 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖کمی دخترانه   🖋آمنه عسکری منفرد    نازنینم می‌خواهم کمی دخترانه با تو نجوا کنم، با من همراه می‌شوی؟!  دخترم هویتت را چگونه یافتی؟ می‌دانی که چرا دختر را «ریحانه‌ی خلقت» نامیده‌اند؟ چون که پروردگار عالمیان برای خلقتش سنگ تمام گذاشته! آنجا که زیبایی، لطافت، ظرافت، حیا و عفت، قدرت و نفوذ کلام، آرامش و آسایش را در گوهر ناب وجودش به امانت گذاشته تا چون آیینه‌ای جلوه‌گر جمال و شکوه الهی گردد. آرام جانم! دختر باب رحمت و برکت برای پدر و مادر است و خواهر همراه و همدل برادر. زن مایه‌ی آرامش و عشق همسر می‌شود و چون تاج مادری بر سر نهد، پرورنده‌ی پاکترین مخلوقات هستی است. پس وقتی با آگاهی و عشق، فرزندانش را پرورش می‌‌دهد و بذر ایمان و اخلاق، حیا و عفت، غیرت و حمیّت را در وجودشان می‌کارَد، در پیِ انجامِ رسالتِ تکوینی خویش است. گلبرگ طوبایم! این روزهای هجمه‌ی شیاطین جن و انس که شاخه‌چینان هوس‌باز و هوسناک برای شکستن این‌همه حرمت و کرامت، دست دراز کرده‌اند و با شعارهای دروغین، هویت و اصالت پاک برخی دختران و زنان خودفریب و غافل را نشانه رفته‌اند، تنها در «پرده‌ی حجاب فاطمی » محفوظ و مصون خواهی ماند. پس مروارید گرانقدر وجودت را در صدف حجاب به امانت نگاه دار تا دستِ آلوده‌ی دغلبازانی که برای پرپر کردن عصمت و دزدیدن بزرگی روحت دندانِ طمع تیز کرده‌اند، کوتاه گردد. عزیزم! دختر برگزیده شده است برای مأموریت عظیم انسان‌سازی؛ پس با روحی بزرگ و بزرگوار، قلبی پرمهر و لبریز از عشق الهی، سرشار از عقلانیت و آگاهی برای برداشتن قدمهای بزرگ آماده باش که امروز دنیا در بستر آزمایشی بزرگ و سرنوشت‌ساز است و دشمن در کمین. اینک مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش دختران و زنان این سرزمین، هویت بخشی و تمدن سازی نسل مهدوی خواهد بود. دستم را بگیر! هادی و همراهت می‌شوم. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«دختر» ✍ سیده. ال. موسوی 🍀 می‌خواهم کمی از حال دخترانی بنویسم، که مثل شمع باریدند و نگذاشتند مادر اشک‌ هایشان را ببیند. از دخترانی می‌خواهم بنویسم، که روز به روز برای پدر گفتند و نوشتند. با خاطرات بودن و نبودن های عزیزی بزرگ شدند. از دخترانی بنویسم که وقتی لباس سفیدِ بخت را پوشیدند، چشم حسرت به جای خالی یک نفر دوختند. دخترانی که کمتر یا هیچ‌گاه آغوش گرم پدر را تجربه نکردند...» درست حدس زدی! دختران را می‌گویم. رقیه های سرزمینم، روزتان مبارک🌹 @AFKAREHOWZAVI
«بانوی باکرامت› ✍م * صالحی سلام به گنبدهای طلایی کشورمان... سلام به خواهرو برادری مهربان سلام به محبت و دلتنگی های دل خواهرکه به دنبال نامه ی برادر پای به سفر نهاد در این وادی و منت برسرِما گذاشت. چه سخت است فرسنگ‌ها فاصله را بپیمایی به شوق دیدن برادرو موفق به دیدارش نشوی برای رسیدن به برادر همه ی وجودت شوق و انتظار شودو سختی‌ها و خطرات را به جان بخری و در نهایت دوری از برادر، بیمار شوی و به همه‌ تمنایت نرسی! ای کریمه ی اهل بیت! ای دخت موسی بن جعفر و ای خواهر سلطان خراسان٬ خورشید مشرق هر روز که به این وادی می رسد نور و روشنی اش را از گنبد طلایی شما می گیرد و به اهل عالم می بخشد.توسرچشمه ی علم و فقاهتی که گستره ی دامن وجودت عطش جویندگان علم و کمال الهی رااز اقصی نقاط دنیا سیراب می کند. هرگاه به زیارت تو می آییم عطر وجود مادر را از تربتت استشمام می کنیم سایهٔ وجودت همیشه برسرِما مستدام باد. آن گاه که جسم بی جانم را گرد حرمت طواف می دهند تورا به حق مادرت ٬ شفاعت مرا نزد خدا قبول کن. و اما، روز ولادتت را روز دختر نامیده اند، ای دختر نمونه... اساساً دختر جنس عجیبی ست! چشم‌هایش را که می‌بندی، دید دلش بیشتر… دلش را که می‌شکنی، باران لطافت از چشم‌هایش سرازیر… انگارآمده تا… روی عشق را کم کند.زود دلخور می شود … زود یادش می رود … و زودتر از همه می بخشد. وتو اسوه ی نیکویی هستی برای دختران عفیف وپاک سرزمینم. @AFKAREHOWZAVI
. «ریحانه خلقت» ✍سیده ناهید موسوی گل سَرسبد عالم رضیعه خورشید هشتمِ امامت، بانو حضرت معصومه سلام الله علیها ریحانه خلقت جهان است. بانویی که با کرامتش گوشه‌ای از سرزمین ما را روشنایی بخشید و برادرش با رأفتی غریبانه، کمی دورتر از خواهر شاه خراسان گردید. شاید معنای حقیقی از خلقتِ دختر را عالم پس از اسلام و نه قبل از آن که مردان از سر جهل و نادانی معجزه خداوند را با دست‌های خود زنده به گور می‌کردند و آن را مایه‌ی ننگ و عار می‌دانستند فهمید. خداوند پیامبر رحمت را برای آدمیان برانگیخت تا زمین از مهرِ ریحانه‌های خلقت مزین شود. ریحانه‌های خلقتی که الگویی برای تمام دختران در جهان هستند؛ در ابتدا بانو حضرت فاطمه سلام الله علیها ثمره پیوند پُر برکت حضرت خدیجه «س» و پیامبر اکرم «ص»، دُخت نبی که خیرُ النساء العالمین و ادامه دهنده نسل پیامبر اسلام بود. ریحانه خلقت بعدی را می‌توان حضرت زینب «س» کوه صبر و اخلاص، زینت و زیبایی پدر یعنی امام علی «ع» و دردانه حضرت فاطمه «ص» ذکر کرد. و سومین ریحانه خلقت که از سلاله پاک و طیبه پیامبر «ص» هستند، بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در زمره‌ی گل‌های بهشتی قرار داد. امیرالمومنین علی علیه السلام درباره شخصیت و جایگاه زن در خانواده در سفارشی به یکی از فرزندانش آمده است که: «...فإنَّ المرأةَ ریحانَةُ لَیسَتْ بِقَهْرَمانَة» به این معنا که زن مانند گُلی است که در خانه به محیط زیبایی و طراوت می‌بخشد و واژه قهرمان، ریشه در زبان فارسی دارد و به معنای پیش کار و خدمت‌کار می‌باشد. لذا زن پیش کار مرد در امور منزل و یا مسئول در کارهای دیگر نیست تا از او بهره‌برداری شود. آری! خداوند دختر را آفرید تا لطافت و زیبایی در جهان رنگ و معنایی پیدا کند. درواقع زن جوهره انسانیت و ادامه دهنده نسل بشر است نه وسیله و ابزاری برای کار و مشقت که در دنیای غرب به ناحق و به نادرستی از آن تلقی می‌شود. تنها یک مادر است که در دامان خویش بهترین فرزندان را رشد و تربیت می‌دهد و با این کار زنانگی و کمال خود را به منصه ظهور می‌رساند. معنای زشت و زیبا، باهوش و کم استعداد، بهتر و بدتر برای پدر و مادرها معنایی ندارد. و در همه حال فرزند خود را با تمام کم و کاستی پذیرفته‌اند و آنها را با مهر و محبت فراوان پرورش می‌دهند. دخترها اما چشم و چراغ خانه، مونس و تسلا بخشِ خاطر مادر و دلگرمی برای پدرها هستند. آری! حضرت فاطمه «س» تنها تکیه‌گاه و دختر پیامبر و حامی و مدافع همسرش بود. حضرت زینب «س» غم‌خوار و صدای مظلومیت برادرشان حسین «ع» شدند. و حضرت فاطمه معصومه «س» همانند برادر خویش برکت و رحمت سرزمین ما شدند. پس هر دختر یعنی یک ریحانه و یک معجزه در خلقت پروردگار عالم. @AFKAREHOWZAVI
✍زهرا نجاتی بانوی کرامت! قد معرفت ما به ردای بلند معصومیت تو نمی‌رسد اما در وصف تو همین بس که تنها حرمی که به جای حرم سیده النسا العالمین معرفی شد، حرم توست بانوـ از کرامت و قداست حریمت چه بگوییم، وقتی بزرگان عرصه دین و معرفت، کمال خود را با جام نوشی از چشمه زلال معرفت الهی تو، طی کردند. از عرشی بودن دامان تو چه بگوییم وقتی بزرگان، از علم الهی تو، به شگفتی درآمدند و از عشق و نجابت و پاکی تو چه بگوییم آن گاه که عرصه عالم، همتائی برای تو نیافت، از عشق و ارادت به ولایت در تو چه بگوییم؛ آن گاه که جوانی‌ات را به فدای دیدار روی ولی نمودی، از حلاوت زیارت صحن و سرایت چه بگوییم، وقتی حرم تو حرم اهل بیت است و است و آب حرمت، چشمه جوشان کوثر، ای نور چشم موسی ابن جعفر آرامش دل علی ابن موسی الرضا ای عصاره زهرا و زینب کبری، ای دلیل نورانیت قم، طی سالها و قرنها! ـآمدنت به پدر و برادر و به همه ما عاشقانت مبارکـــــــــــــــــ @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«یک قاب ناب» ✍سیده ناهید موسوی 📚 مروری بین آخرین پیام‌های متفاوت در کانال‌ها می‌کردم که لابلای خبرهای نمایشگاه کتاب تهران؛ تصویری هم نگاه و هم تمام توجهم را به خود جلب کرد. زیبا، عمیق و پُرمعنا، ساده و جذاب، نکته‌ها و درس‌های فراوانی دریک قاب جمع شده بود حقیقتا خیلی وقت بود که چنین تصویری من را اینقدر درگیر تفکر و لذت از نگاه کردن به خودنکرده بود. 📚 تصویر رهبر انقلاب، پیرفرزانه حفظه الله را می‌گویم. همه از برپایی نمایشگاه، چالش‌ها و فرصت‌های پیش آمده می‌گفتند. درحالیکه لیست جدیدترین کُتب فلان انتشارات و اسامی برترین کتاب‌ها در حوزه‌های گوناگون و... منتشر می‌شد اما این تصویر بسیار دلچسب و سخن‌های زیادی داشت. 📚 قفسه‌های کتابخانه رنگبندی کتاب‌ها و صندلی چوبی ساده، لباس سفید همراه عرق چینه‌،عینک و البته نگاه پُرعمق و متفکرانه به کتاب همه چیز بی‌نظیر بود تا هیبت و عظمت در یک قاب‌ با مسمی مزین به جمله« هیچ چیز جای کتاب را پُر نمی‌کند» رسانه‌ای شود. 📚 کتاب و کتابخوانی نشانه فرهنگ و تمدن یک ملت است. و تاکیدات مکرر رهبر انقلاب برای مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی همیشگی و مداوم بوده است شعار سی و پنجمین سال از نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۴۰۳ «بخوانیم و بسازیم» معرفی شده است بله ما زمانی می‌توانیم بسازیم که خوب خواندن را یاد بگیریم 📚 تصویر جدید از رهبر انقلاب در کتابخانه شخصیشان من را از تحقیق در آمار منتشر شده از حجم کتاب‌های ارائه شده نویسندگان حاضر داخلی و خارجی و خیلی چیزهای دیگر دور کرد. حس و حال زیبای کتابخوانی در عکس به وضوح دیده می‌شود.خوشبحال عکاس، دنیایی ازسوژه‌ها را دریک عکس شکار کرد. باشد که یاد بگیریم خوب خواندن یار مهربان را و خوب ساختن زندگی را. @AFKAREHOWZAVI
. مثل درخت توتنجمه صالحی درست مثل درخت توتی که در حیاط خانه‌ی پدری ریشه دوانده، انسان‌های خیرخواه نیز در جامعه ریشه می‌دوانند. آن‌ها بدون انتظار دریافت چیزی در مقابل، میوه‌های شیرین مهربانی و نیکوکاری خود را به اشتراک می‌گذارند. بخشندگی آدم‌ها نه تنها حاکی از محبت است، بلکه قدرت درونی و بزرگواری روح آن‌ها را نشان‌ می‌دهد. همان‌طور که درخت توت، میوه می‌دهد و بی‌چشمداشت و با یک اشاره، ثمرش را سرازیر می‌کند، انسان‌های کریم نیز بدون انتظار پاداش، به راحتی و با شکل‌های گوناگون به دیگران کمک می‌کنند؛ حتی شده با یک عمل ساده مانند گوش دادن به حرف دیگران، یک لبخند یا یک کلام دلگرم‌کننده. سخاوت، مانند بذری است که در دل زمین کاشته می‌شود و با گذشت زمان، به درختی تنومند تبدیل می‌شود که میوه‌های آن، نه تنها برای فرد بخشنده بلکه برای کل جامعه نیز منفعت دارد. این رویکرد، موجب می‌شود که فرهنگ احترام و دستگیری در جامعه، نهادینه شود و همه‌ی افراد، صرف‌نظر از موقعیت اجتماعی‌شان، احساس تعلق و امنیت کنند. محبت و خیر رساندن به دیگران، زنجیره‌ای از واکنش‌های مثبت را در جامعه ایجاد می‌کند که نه تنها به افراد مختلف یاری می‌رساند تا با چالش‌های زندگی مقابله کنند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس خوشبختی و رضایت بیشتری داشته باشند و در نهایت جامعه‌ای سالم‌تر را به ارمغان آورند، همان جامعه‌ای که تحقق است. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. روزی چفیه‌ها ✍فاطمه میری‌طایفه‌فرد روزی از روزها چفیه‌ها روی دوش سهراب‌ها و آرش‌های‌مان بود برای دفاع از حقانیت و مظلومیت و اقتدار ایران. روزی به روی دوش مجاهدان فلسطینی بود، آن‌گاه که در تنهاترین حالت، به دفاع از اولین قبله مسلمانان می‌پرداختند. چفیه بر روی دوش رهبرم بود آن‌گاه که فتنه‌های سرخ و سیاه وزیدن گرفت. این چفیه ماند تا هم‌اکنون که دنیا به زایش و بیداری رسیده، بعد از خفقان و سیاه‌نمایی از مسلمان‌ و همه نمادهای آنان. حالا همین نماد، پرچمی برای حق‌خواهی همه ستم‌دیدگان عالم است. روزی چفیه، سفره نان‌های خشک بود و امروز سفره‌ای پر از معنویت به پهنای همه آزادگان جهان. روزی به این چفیه خندیدند و امروز چفیه به تمام احرار عالم لبخند می‌زند. روزی خواستند که عفت بانوی ایرانی را لک بیاندازند، امروز همین چفیه حفاظ و پناهی برای دختران اروپایی‌ست. روزی می‌خواستند زبان‌ ایران را با الفاظ فرنگی‌شان بیالایند، امروز به فارسی‌ترین حالت، مرگ غده سرطانی را فریاد می‌کنند. روزی می‌خواستند بین زنان ما فرق بگذارند و خون یکی را رنگین‌تر کنند، امروز در عین یک‌رنگی، زنان جهان کنار همین اعتقادات ایستاده‌اند و باور آزادی جهان را از دست سرمایه‌دار حرام خوار و نجاست خوار فریاد می‌کشند. امروز زمین، این کره خاکی که روزگاران سختی را به‌خود دیده، روزگار کوچه‌های بنی هاشم را ... روزگار دشت نینوا را...به بلوغ آخرالزمانی خویش نزدیک می‌شود. این زمین تشنه است، زمینیان هم، کی آب نیسان این گلوی تشنه را تر می‌کند؟ وقت آمدن آن آمدنی نرسیده؟ روزی که دست مبارکش به دیوار کعبه برسد، روزی نزدیک که آل سعودی نیست. ... و روزی که صدای "این بقیه‌الله" دل‌های خسته از غرب و شرق را مأمن باشد. چقدر به‌ رسیدنش نزدیکیم؟ @AFKAREHOWZAVI
. انتشار یادداشت سرکار خانم چمن خواه در خبرگزاری حوزه لینک خبر👇 https://hawzahnews.com/xcQz2 @AFKAREHOWZAVI
. عطر پیرهن مسیح ✍طیبه فرید خواب دیدم پیرزنی ارمنی ام.مسیح آمده بودخانه مان.توی طبقه سوم.ریشهایش سفید و بلند بود. _ارتفاع جای خوبی برای زندگی کردن نیست.زندگی روی هوا مرض می آورد. موسیو اُف شاخه های کوتاه گل رز مینیاتوری ارغوانی را می گذارد توی بغلم.گل ها را از باغچه چیده.با شته های سبزش. _ سکونت در ارتفاعات دردهای ماورائی می آورد. _موسی چه؟او الواح را از بلندی آورده بود.چهل روز توی ارتفاع داشت ضجّه می زد.محمد هم توی کوه ،مُهر پیامبری خورد وسط پیشانی اش _کوه هامستثنی هستند و منتهی الیه قله ها زمین محسوب می شوند و حتی غارها و هر جایی که به نحوی به زمین چسبیده باشد. _موسیو!یعنی می گویی الواح از آسمان نیامده؟ _من آن جا نبودم!نمی دانم .....باید از موسی بپرسی من اما اگر موسیو را نمی شناختم بازمی گفتم طبقه سوم جای مزخرفی برای زندگیست.طبقه وسط از آن هم بدتر و همکف را که اصلا حرفشم را نزن.حتی اگر از دردهای ماورائی اش هم چشم‌پوشی کنم باز هم به اندازه کافی برای نکوهش و غر زدن علیه زیِّ عمودی می توانم آسمان ریسمان ببافم.پرت و‌پلا نه ها!اشکال های جدی. موسیو هنوز دارد از بدی زندگی در ارتفاع می گوید. _فکرش را بکن این‌همه زمین باشد اما تو‌روی صدمتر هوا زندگی کنی. هیچ‌باغچه ای نباشد سفره‌ ات را تویش بتکانی،خرده نان هایش بریزد و صدای چریک چریک گنجشک ها حیاطش را بردارد.فکرش را بکن !روی هوا باشی و همسایه‌بغلی ات یک مرد کچل پولدار باشد که واحدش را خریده پولش را پس انداز کند.گاهی از جنوب برای ییلاق بیاید.با صدای بلند بخندند و از چشمی در بیرون را بپاید و بعد هم برود.... وقتی هم که خودش نیست کلیدش را به هزار نفر بدهد. راست می گوید!لابی شده عین کاروانسرا.حس آدم توی مسافرخانه و هتل چطور است؟همانطوری.....همین چند وقت پیش از جنوب مریض بدحال داشت.خودش که نیست!کلید را داده بود به میهمان هایش.میهمانِ چروکیده لِهی که با دخترهایش آمده بود .موسیو می گفت توی آسانسور پیرمرد را دیده .می گفت زهوارش در رفته و بغایت فرسوده بوده جوری که فوتش می کردی می افتاده.فردایش توی سکوت خانه غرق بودم که صدای لاک و لوک زنانه ای از واحد بغلی بلند شد.فکر می کنم پیرمرد زندگی توی ارتفاع را دوست نداشت .خصوصا طبقه سوم که لابی اش بوی کفش می داد.از بس آدم های واحد پنج زیاد بودند.او که خواب مسیح را ندیده بود. زندگی توی بلندی خودش عذاب آور است حالا فکر کن درِ مستراحش توی هال باز شود! بخواهم با معیارهای هرم مزلو حساب کنم شهری که به تصرف آسمان خراش ها در آمده رسماً جای زیستن نیست.آسمان خراشیده شده هیبتش از بین رفته.آسمان مثل موسیو اُف است منهای ریش های زیتونی اش.موسیویی که چنگ بیندازی توی صورتش دیگر موسیو نیست!عکس پاره شده از یک غروب دلگیر است. خواب دیدم پیرزنی ارمنی ام.مسیح آمده بود خانه من و موسیو توی طبقه سوم.ریش هایش بلند بود و سفید.نشسته بود جای خالی پسرمان .انگار روی زمین بودیم.مسیح با خودش صفا آورده بود. برایش کیک پختم.... مسیح مسلمان بود اما تکه های کیکی که پیرزن ارمنی پخته بود را می گذاشت توی دهانش و می گفت _چه کیک خوشمزه ای... از فرصت استفاده کردم و گفتم حیف که خانمان کوچک است!زلزله که بیاید توی این قوطی محبوسیم. مسیح گفت: دلتان بزرگ باشد... موسیو توی خوابم عوض شده بود‌.با آرنجش به پهلوی من می کوبید که آدم از مسیح خانه نمی خواهد!دیوانه چیزهای بزرگ بخواه.... خب من فکر می کردم زندگی روی زمین قسمتی از مسیر سعادت آدم باشد.دیدن گنجشک های پشت پنجره وقتی که موسیو بقایای سفره را می تکاند داخلش. اصلا مسیح کجا گفته بود زندگی توی هوا خوبست ؟من گفته بودم خانه مان کوچک است و او گفته بود دلت بزرگ باشد!نگفته بود که دلت روی هوا باشد!!! از خواب پریدم.هنوز هم مثل قبل درِ مستراح توی هال باز می شد.مرد کچل واحد بغلی کلید خانه اش را به هزار نفر داده بود ،داشت زلزله می آمد .... خانه مان توی هوا بود اما عین منتهی الیه قله ها به زمین چسبیده بود.مسیح رفته بود اما عطر پیراهنش هنوز توی خانه ما بود.موسیو پنجره ها را بسته بود . @AFKAREHOWZAVI
. انتشار یادداشت سرکار خانم نجیب در فارس نیوز با عنوان"بیداری فطرت‌ها در اروپا و آمریکا" لینک یادداشت👇 https://farsnews.ir/Viewpoint_Plus/1715152647545299400 @AFKAREHOWZAVI
. همان‌گونه که فردوسی بود ✍فاطمه میری طایفه فرد قرن چهارم هجری، اوج شکوفایی تمدن شیعی، دوره اقتدار آل‌بویه اولین حکومت مستقل شیعه و ظهور دانشمندان و نویسندگان و ادیبان بزرگ است. بزرگانی که تاکنون، از نامشان به نیکی یاد می‌شود. از بین شاعران اما، فردوسی چیز دیگری است برایم. یک شیعه بی‌اماواگر و یک شاعر بزرگ در تاریخ ادبیات فارسی، آن هم در قرن چهارم. برین زادم و هم برین بگذرم چنان دان که خاک پی حیدرم قرن چهارمی که طلیعه بروز و ظهور فرهنگ و تمدن شیعی است و شاهنامه، کتابی که طلایه‌دار حفظ و صیانت از زبان فارسی است و داستان‌هایی که در اوج زیبایی، نشان از روزگاری دور دارد: تو این را دروغ و فسانه مدان به رنگ و فسون و بهانه مدان فردوسی زحمات زیادی کشیده تا این ابیات، شاهنامه  شوند. دل کنده از سلطان محمود غزنوی‌ها تا کتابش بعد از هزارسال، بماند و سندی برای تمدنی بزرگ باشد. خودش می‌گوید: بسی رنج بردم در این سال‌سی عجم زنده کردم بدین پارسی شاعری که به غایتِ شعر، تمام و به غایتِ دین، کمال را داشت. اما نمی‌دانم پس از گذران روزگار، چرا این بلاها بر سر مزارش رخ داده است، سال‌ها محل جولان افرادی بوده که می‌خواستند با بزرگ‌کردن فردوسی، ارزش‌های دینی و اسلامی را کوچک کنند، اما غافل بودند که فردوسی، خود بزرگ است و دین اسلام از حافظه تاریخی ملت ایران و از درون قلب و پی آنان پاک‌شدنی نیست. باورش برهمه سخت است که چه بر سر مزار او آوردند: از پی‌کندن‌های نابجا تا طراحی اهرام ثلاثه مصر؛ خراب‌کردن‌ها و آمد و رفت‌های معماران خارجی که حتی یک بیت از او را نشنیده بودند و در آخر، طرحی که اکنون بر روی مقبره اوست، نمادی از مقبره کوروش. راستش رفتارشان را نمی‌فهمم، اما این را می‌فهمم که سهم فردوسی  مقبره‌خراب‌کردن نبوده است. سهم فردوسی ساختن مزاری پر شکوه و هنری و به غایت زیبا و هنرمندانه بوده که با مضمون شعرهایش مطابقت داشته باشد، به دور از هرگونه معمار اجنبی. امسال وقتی به سنگ مزارش رسیدم، دیدم همه مشغول خودشان هستند، ژست می‌گیرند و لایک می‌خرند، عکس می‌گیرند و لایو می‌روند و در این میانه، ناگاه به خودم نهیب می‌زنم فاتحه یادت نرود. فراموشت نشود حالا که تا این‌جا آمده‌ای، تحفه‌ای از نور نثارش کنی. در پی کنجکاوی‌های همیشگی درباره ابنیه تاریخی، به راهنمای مقبره مراجعه کردم. بعد از مواجه‌شدن با سؤالات من گفت: تمام ایام عید را اینجا بودم و منتظر، شاید کسی سؤالی بپرسد، اما همه در حال و هوای عکس یادگاری بودند، حالا خویش‌انداز یا سلفی، چه فرقی می‌کند! شروع کرد به توضیح‌دادنِ بخشی از آن‌چه در بالا آمد... در موزه آرامگاه فردوسی، نسخه چاپی اما بدل دو مجلد، از قدیمی‌ترین نسخ شاهنامه در ویترینی شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده بود. یکی نسخه فلورانس ایتالیا بود، مربوط به ۲۰۰ سال بعد از زندگانی فردوسی و قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود و دیگری شاهنامه بایسنقری هرات بود که الآن در کاخ گلستان محبوس است و امکان دیدنش فراهم نیست. نمی‌دانم چرا شاهنامه باید در ایتالیا باشد و یا چه کاری باید انجام شود تا به خانه‌اش برگردد؟ در این موضوع اهل‌فن نیستم، ولی من عادت ندارم چیزهای باارزش خود را به کسی، حتی امانت دهم. در آرامگاه غریب‌تر از هر کسی شاید خود فردوسی بود. هنوز که هنوز است نتوانستیم با اشعارش آن‌طور که باید و شاید، انس بگیریم. در کنار موزه، خانه ابدی اخوان ثالث بود، شجریان هم در گوشه‌ای دیگر از باغ شخصی فردوسی خوابیده بود و عده‌ای بر سر مزارش... برخی از آنان، حرمت متوفی را نگه نداشته بودند و برای آرامش روحش، سوهان بودند، بگذریم... از باغ شخصیِ فردوسی در تابرانِ توس که خارج می‌شدم یاد شعر اخوان ثالث افتادم که اخیرا با بیانی شیوا از زبانی آشنا شنیده بودم که این شعر را در وصف صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی خوانده بودند: ای تکیه‌گاه و پناهِ زیباترین لحظه‌هایِ پرعصمت و پرشکوهِ تنهایی و خلوت من؛ ای شط شیرین پرشوکتِ من... @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «قصه خانه‌داری» ✍مریم حمیدیان بارها خواسته‌ام روایت نویسی را کنار بگذارم و بقیه دوستان را هم به نوشتن مطالب علمی ترغیب کنم‌‌. اما هر بار که می‌بینم ما زنان خانه‌دار بلندگویی جز روایت نویسی نداریم این کار را نمی‌کنم. مثلا اگر من روایت زهرا خانم را ننویسم چه کسی می‌فهمد داستان او چیست؟ چه کسی می‌فهمد شوهرش وقتی زهرا خانم نه ماهه آبستن بوده، به او گفته:" من دلخوشی به تو و این بچه‌ها ندارم، چقدر گفتم بندازش!" و زهرا لبخند زده، با شکم سنگین جلوی سماور رفته و یک چایی تازه دم جلوی شوهرش گذاشته. بعد هم بچه کوچک دیگر را برده توی اتاق خوابانده تا شوهر کمی استراحت کند. واقعا اگر ما ننویسم زیر پوست خانه‌هایمان چه ایثارها و چه بلندنظری‌ها جریان دارد، چه کسی می‌نویسد؟ مستندهای ساختگی صدا و سیما با آن خانواده‌های خوش جمعیت اینستاگرامی نماینده ما می‌شوند‌؟ یا فلان کارشناس و دکتر قرار است آنچه از قلب‌های ما بر زندگی جریان پیدا می‌کند را روایت کنند؟ راستش را بخواهی اگر خود زن خانه‌دار ننویسد چطور خانه را داری می‌کند، بقیه یا نمی‌نویسند یا کم و زیاد قاطی‌اش می‌کنند. فقط خود ماییم که از جیک و پوک رازهایمان خبر داریم. رازهایی که می‌تواند پایه‌های یک تمدن را بسازد. رازهایی برای امروز و فردای همه پاکان عالم. برای هر کسی که بخواهد حرم خدا را پاسبانی کند. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✍زهرا گندمکار طبیب جان و دل عاشقان! اجازه بفرما که چند جمله‌ای از درد بی دوا بنویسم شکسته بسته دعا می‌کنم شاید بتوانم حدیث آینه را با تو بی‌ریا بنویسم! حضور قلب ندارم، ولی عریضه خود را به محضر چه کسی بهتر از شما بنویسم؟ ای آشنای غریب، ای عصمت هشتم، ای غریب الغربا، ای شمس الشموس و ای مولای من! آقا امام رضا! از خدا پنهان نیست یقینا از شما هم نیست. خیلی دل‌مان می‌خواست در این ایام زیبای ذیقعده پربرکت، بتوانیم از صحنِ انقلاب تا آزادی، از صحن امام حسن تا باب الجوادت آهسته آهسته قدم برداریم و عطر حرم را نفس بکشیم و دور‌ قربونِ گنبد زعفرانیت بگردیم و بعد هم ارزن و دانه بریزیم برای کبوتران حرمت! یا از سقاخانه لیوان پر آب کنیم و بنوشیم به نیت شفایِ قلبمان! دمِ غروب هم بنشینیم، زیر طاقِ یکی از حجره‌ها، دقیق روبه روی پنجره فولادت، با یک صوت مداحی، خیره بشویم به پرچمِ سبزِ مواجت! با اشکی که از چشمهایمان سرازیر می‌شود آرام بگوییم:♡ومَلأتِ لنا ضمائِرنا مِن حُبكِ @AFKAREHOWZAVI
🔹🔹🔹🔷🔷🔷🔷🔹🔹🔹 امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم برگزار می‌کند: 🔷 سلسله کارگاه های توانمند سازی و دانش افزایی مبلغین عفاف و حجاب شامل: هویت و کرامت زن، روشهای ارتباط با نوجوان، مسئله حجاب در اسلام و غرب، فمنیسم و نظام سرمایه داری، آموزش بازی با کودک و نوجوان، موج کره ای و .... ✅ ویژه حوزویان و دانشگاهیان ✅ بانوان فعال فرهنگی مزایای دوره: ۱.دوره نظری و کارورزی میدانی ۲.همراه با اعزام مستمر پس از آموزش ۳.استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه ۴. جلسات کارگاهی با محوریت پاسخگویی به شبهات روز ۵.همراه با اعطای گواهی دانش افزایی و معرفی نامه به شرکت کنندگان کلاس درصورت حضور کامل ⌛️زمان شروع دوره: هفته اول خرداد تا نیمه تیر ماه ۱۴۰۳ 🗓 روزهای پنج شنبه ⏰ساعت 8 -12 صبح 🏢مکان: پردیسان ، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع) ✍️ثبت نام لغایت ۲ خرداد از طریق ارسال 👇 ✅نام و نام خانوادگی ✅شماره تماس ✅تحصیلات ✅شغل ✅سوابق فعالیت فرهنگی به آیدی ذیل در ایتا 👇👇👇 @Noorolhoda1 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔰امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی قم @SzmnTbliqat_Banovan @hejab_education 🌱 احتراما منتشر کنید و در کانال هایتان قرار دهید🌱 امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📚https://eitaa.com/boucul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖 تکلیف‌محوری، راه‌حل معضل بی‌حجابی ✍آمنه عسکری منفرد تقوا به معنی «تمرکز برتکلیف» و در یک کلمه «تکلیف‌محوری»، از زیباترین و کاربردی‌ترین تعاریف تقوا به شمار می‌رود و بر اساس آن، می‌توان آن را رکن و گوهر اصلی جامعه اسلامی و مکانیزم منحصربه‌فردی برای جامعه‌پردازی و ترقی اجتماعی در جامعه اسلامی دانست و طبق این تعریف، می‌توان «تقوای اجتماعی» را به معنی تلاش برای تحقق آرمان‌های اسلامی معرفی‌کرد. پس اگر تقوا، بنیاد اخلاق و هنجارهای اجتماعی است، بی‌گمان ریشه‌ی همه‌ی ناهنجاری‌ها نیز در بی‌تقوایی است و «انسان متقی» کسی است که نسبت‌ به هرگونه پلیدی عقلانی، عقلایی و شرعی واکنش منفی نشان می‌دهد و به خود اجازه نمی‌دهد تا آن را مرتکب شود. ملت ایران درتجربه‌ی مقابله با ویروس مهلک جهانی کرونا در سال۹۸، در آزمون «تقوای اجتماعی» به معنی «تمرکز بر تکلیف‌محوری» مانند تجربه‌ی سالهای دفاع مقدس و بسیج عمومی کشور در پاسداری از آرمانهای نظام و دفاع از کشور، سربلند شد. آن روزهای تلخ که با پدیدار شدن تهدید در عرصه‌ی سلامتی، همه‌ی آحاد ملت دست به دست هم دادند و با به‌کارگیری توصیه‌های رهبر معظم انقلاب با عزم ملی، اتحاد و همدلی آحاد ملت در رعایت پروتکلهای اجتماعی خوش درخشیدند. تجربه‌ی روزهای پر از التهاب و اضطراب ناشی از شیوع بی‌وقفه ویروس جهانی کرونا که در آن هر روز شاهد فوت تعداد زیادی از مردم دنیا و عزیزان و هموطنان خود بودیم و برای حفظ جان عزیزانمان مراکز آموزشی و مدارس به تعطیلی کشانده شد، ملت را برای جهادی دیگر این بار در عرصه سلامت عمومی کشور بسیج کرد. همان روزها و شبهایی که نیروهای مردمی با همراهی و همکاری بسیج و سپاه، به گندزدایی مراکز عمومی، بیمارستانها و پارکها پرداختند، عده‌ای به کمک در تغسیل و تدفین قربانیان کرونا شتافتند و جمعی به دنبال برطرف کردن نیازهای خانواده‌هایی که درگیر بیماری و فوت عزیزانشان بودند، شتافتند و با هم‌دردی و همراهی بار اندوهشان را کاستند. در این میان نقش کانونی مساجد در بسیاری از محله‌ها به عنوان نقطه‌ی مرکزی جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه برای دوخت و تهیه‌ی ماسک جهت پیشگیری و رفع نیازهای اولیه‌ی اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، بسیار مؤثر، کارآمد و چشمگیر بود. همچنین برنامه‌ریزی و همکاری نخبگان با دولت برای تولید واکسنهای ایرانی در زمانی کوتاه و همکاری دولت برای وارد کردن و تآمین واکسن از کشورهای امن منطقه و واکسیناسیون عمومی، تولید و تأمین ابزارهای درمانی همچون انکباتور برای کنترل بیماری و درمان همه‌ی مردم در کل کشور نقش مهمی در کنترل بیماری داشت و بدین ترتیب همه‌ی آحاد ملت در کنار دولت رزمایشی ایرانی اسلامی از تقوای اجتماعی به معنیِ «تکلیف محوری» را به نمایش گذاشتند و این تهدید بزرگ ملی را شکست دادند. این در حالی بود که دشمن همیشه بیدار از پای ننشست و با سوءاستفاده از تعطیلی آموزش حضوری مدارس و گسترش فضای استفاده‌ی کودکان، نوجوانان و جوانان از فضای مجازی آموزشی، به نفع اهداف شوم خود استفاده کرد. سپس در برنامه‌ای از پیش‌ تعیین‌شده و درکنار ارائه‌ی محتوای آموزشی، ابتدا با ذائقه‌سازی مخاطب را هدایت کرده و در مرحله‌ی بعد با صرف میلیاردها دلار، برنامه‌ها و اهداف پلید خود را در قالب‌های هنری جذاب؛ تحت عنوان فیلم، موسیقی و محتوای مسموم و ناامیدکننده از آینده‌ی روشن ایران قوی در شبکه‌های مجازی، به خصوص درشبکه‌های مجازی بیگانه در اختیار کاربران نوجوان و جوان قرار داد و در یک جنگ همه‌جانبه‌ی هیبریدی ذهنها را تسخیر و هدایت کرد. سپس در دوران اغتشاش و فتنه سال ۱۴۰۱ که در کشور بر سر مسئله‌ی حجاب به بهانه مرگ یک دختر جوان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا شد؛ پیاده نظام تربیت‌شده، غافل و فریب‌خورده‌ی خود را وارد میدان کرد. البته با وجود تذکرات و توصیه‌های رهبر انقلاب در تمام سالهای بعد از انقلاب، خصوصا در سالهای اخیر مبنی بر اهمیت عرصه‌ی جبهه‌ی فرهنگی و خطر وقوع جنگ نرم و شناختی از طریق رسانه‌ خصوصا رسانه‌های بیگانه، به دلیل غفلت برخی والدین و مسئولین امر، دشمن در این زمینه نیز تا حدی موفق بود و این اقدامات منجر به شهادت تعدادی از مدافعان امنیت و خسارات جانی و مالی شدیدی شد. اما به فضل الهی و با هوشیاری و بصیرت مردم در عدم همراهی با فتنه‌جویان داخلی و خارجی، فتنه‌ کنترل شد ولی بعد از مدتی کوتاه که ظاهرا پایان یافته بود، با شکلی جدید و در قالب اعتراض به حجاب اجباری، سر برآورد. 🍃ادامه دارد... @AFKAREHOWZAVI
. 🔖 تکلیف‌محوری، راه‌حل معضل بی‌حجابی ✍آمنه عسکری منفرد این بار نیز در صورت بی‌تفاوتی، عدم تشخیص و عکس‌العمل آگاهانه و به موقع از جانب آحاد مردم و مسئولین و دوری از اتحاد و انسجام ملی، عدم رعایت تقوای اجتماعی به معنای عدم تکلیف محوری به شکلی که شرح شد، عدم تبعیت از رهنمودهای رهبر انقلاب و غفلت و کوتاهی آحاد مردم، تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ و رهبر خود بخوابد، با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! »(عيون الحكم و المواعظ (لليثی)، ص۴۴۱) پیشنهاد نگارنده این است که در شرایط فعلی مسائلی مانند بی‌حجابی یا معضلات ناشی از ولنگاری فضای مجازی که اثر مستقیم بر ترویج فرهنگ ترک حجاب دارد، حتی در معضلات اجتماعی و فرهنگی عمیق‌تر، در مرحله‌ی اول باید با تیمی از نخبگان و کارآمدان امر و بر طبق رهنمودهای کلی رهبر فرزانه انقلاب و سیاستهای نظام، امر مفروض کارشناسی شود؛ سپس ضریب خطای احتمالی و آثار مثبت و منفی طرح‌های پیشنهادی بررسی شده و در نهایت طرحی واحد، همه جانبه و شفاف ارائه شود. لازم است سیاستهای مربوط به پیشگیری، مقابله و یا رفع خطرات احتمالی حاصل از اجرای طرح، تحت عنوان سیاست واحد، همه جانبه و کارشناسی شده، از طرف دولت و یا ارگان مسئول اعلام شود. همچنین باید پیامدهای احتمالی حاصل از انجام فعل و یا ترک آن به درستی برای همگان تبیین شود. در این صورت همه‌ی آحاد ملت با آگاهی، اراده، اتحاد و انسجام ملی و استفاده از توان جمعی برای رفع معضل به میدان می‌آیند و بدین ترتیب بسیاری از این مسائل طبق قانون هم‌افزایی با بهره‌گیری از تقوای اجتماعی در جامعه‌‌ی اسلامی و تکلیف مداری حول محور واحد از جانب مردم و مسئولین قابل حل خواهد بود تا دیگر شاهد شکست طرحهایی چون طرح امربه معروف از طریق حجاب‌بان و یا تذکر دلسوزانه و مسئولانه مردم در معابر نباشیم. 🍃پایان @AFKAREHOWZAVI
. 💢فقه فردی و منازعات تمدنی ✍زهرا راد ✅به نظر می‌رسد افتادن در دام فقه فردی، برای حل منازعات تمدنی و پیروزی در در جنگ تمدن‌ها، راهی است که جمهوری اسلامی پیش از این طی کرده و آسیب‌هایش مدت‌هاست که آشکار شده است. ✅وقتی جامعه جهانی در یک ساختار تمدنی، برای برداشتن همه چهارچوب‌های فرهنگی، به همه کشورها حکم‌می‌کند که باید با قوانین من سازگار شوید؛ می‌خواهد مقاومت فرهنگی را بشکند تا در نهایت پیروز همه میدان‌ها باشد. ✅امام راحل عظیم الشان اگر این هژمونی را می‌پذیرفت، هرگز انقلابی رخ نمی‌داد و بی‌گمان تسلیم شدن در برابر این تمامیت‌خواهی بیش از اقتصاد و سیاست،یک تسلیم فرهنگی است. فرهنگ یعنی روحی که در کالبد تمدن جریان دارد و " هوایی که تنفس می‌شود". بنابراین چنین هماهنگی‌هایی با تمدن غرب، جمهوری اسلامی را در دراز مدت مصادره فرهنگی کرده و از درون تهی خواهد کرد. ✅استفتائات خردگرا و جزء‌نگر، مدت‌هاست که در جنگ تمدنی قیمت خود را از دست داده‌اند. ✅اینک باید با احکام تمدنی و حاکمیتی به جنگ سلطه‌گران رفت و این مهم میسر نیست مگر با تلاش در ساحت موضوع‌شناسی دقیق و علمی برای فقیه. ✅در این میان تذکر این نکته ضروری است که ایرادی به فقیه وارد نیست؛ چراکه کارشناس مربوطه باید موضوع‌شناسی دقیق و کارشناسی به جا داشته باشد تا ابعاد موضوع برای فقیه روشن گردد. وقتی کارشناس مربوطه خود فریب بازنمایی غرب تمدنی، از راه‌حل معضلات اقتصادی را می‌خورد و به جای ارائه راهکارهای بنیادین، حل مساله را به تعطیلی یک‌روز در هفته تقلیل می‌دهد، مسأله واقعی و امر اجتماعی را بر فقیه مشتبه می‌سازد. @AFKAREHOWZAVI
══﷽════✿ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟♥️ 🎁🔮🎁 مسابقه ۲ 🎁🔮🎁 🍃 کانال خواهران حوزوی برگزار می‌کند؛ ❤مسابقه ، ویژه ولادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام 💖 السلام ای پادشاه و صاحب ایران من بلکه سلطان و امیر هر مکانی، یا رضا 🔸️به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام، به بهترین کپشن یا یاداشت، در سه محور ذیل؛ 1️⃣نقش مبارزاتی و سیاسی امام رضادر مقابل حکومت طاغوت 2️⃣تاثیر امام جامعه بر معنویت جامعه 3️⃣تاثیرمناظرات علمی امام رضا علیه السلام در ترویج کرسی های علمی و آزاد اندیشی هدیه ای از طرف کانال تعلق می‌گیرد. ♦️نوشته‌های خود را به آی زیر ارسال فرمائید.👇👇 @Roya_afsari ⏰مهلت پاسخ‌گویی تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ سپاس‌ازهمراهی‌شماخوبان♥️ 🗒️@HamQalam