«زنانه با رهبر»
✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین
نمیدانم در نگاه شما عمق ماجرا تاکجاست!
عمق زیبایی تصویر کودک در قابی که زنهای منتخب به دیدار بالاترین شخص مملکت رفتهاند!
یا مثلا عمق راهبردی راهبر حکیمان که قهرمانه را، خانهداری را، اشتغال زن، را از دید اسلام برایمان تعریف میکند!
اینکه خودت مخیری که تشخیص دهی آیا میتوانی از حق فرزندت بگذری برای واجبی که برزمین مانده یانه!
یعنی هم حق حیات فرزندت،.هم واجب بودن وظیفهات را باید تشخیص بدهی!
اما من عاشق بودم، عاشقتر شدم.
هم رهبرم را. هم زنتیم را.
هم آن قاب عاشقانه و کم یاب را که ..که در زنان، خیر کثیر است...
وای که چقدر بعد از این آشوبهایی که در کشور و در دامان به راه انداختند، همهی ما احتیاج داشتیم، به اینکه رهبرمان، بیاید و تکلیف همهی ما را با نگاه اسلام به زن وحقوقش آشکار کند...
امشب اصلا وقت نداشتم اما آنقدر ذوق کردهام، آن قدر سرشار از هیجانم که رهبرعزیزم، نگاهی چنین پویا، بلند و والا به زن، اشتغالش، تحصیلش و اجتماعی بودنش، دارد.
در زمانی که خیلیها به اسم انقلابی گری، زن را خانه نشین کردند!
وخیلیها زن را به هرکوچه و بازاری فرستادند تا هرشغلی داشته باشد و هردو خیانت کردند به ساحت وجودی زن!
رویکرد دیگر ، همین رویکردی است که رهبر گفت. برای همه. نه فقط برای کسانی که دنبال تمدن غربی، به راه افتادهاند، برای تمام کسانی که برای حقوق زن یقه پاره کردهاند و هیچ کس به جز رهبرما دیدار مختص بانوان منتخب نداشته!
و او که فرمود؛_مساله جمعیت، خواب را ازچشمهای من گرفته، برخلاف سایر جلسات رسمی دنیا، جلسات رسمی مقامات، در دیدارش، مادرانی را راه میدهد که کودکانی دارند که شیرخوارند، غر میزنند، گریه میکنند..
و وای از کوری چشم براندازان، وقتی دختر مانتویی با شال و حجاب کاملش، پشت تریبون میرود و حق زنان را به عنوان نویسنده و خانهدار، مطالبه میکند!
قلبم پرنور میشود، دلم روشن میشود، عشق، همدلی و میل به اطاعت از رهبر و به تبع او از دین، وجودم را بی قرار میکند!
و ازعمق وجودم، فریاد میکنم؛ خدایا شکرت که مرا درعصرحاکمیت اسلام و رهبری چنین، در ایران عزیز و آباد، آفریدهای!
#حقوق_زن_در_اسلام
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔅طعم جذاب اسلام!
✍️زهره قاسمی، عضو تحریریه مجتهده امین
هرچه میشنوم و میخوانم سیر نمیشوم. تعداد دفعاتی که این شعف را احساس کردهام، شاید اندازه تعداد انگشتان دست بوده است.
بارها این روایت را شنیده بودم اما چرا اینبار از بوی خوشِ حرف حرفِ《ریحانه》اینقدر سرمستم ؟!
چرا شیرینی تفسیرِ لطیفِ《لیست بقهرمانه》را هنوز دارم مزه مزه میکنم؟!
نمیدانم دختر ۹ سالهام که شاید معنی خیلی کلمات را هنوز نمیداند، چرا میخکوب سخنرانیِ آدم بزرگها شده بود؟!
این چه نیرویی است این قَدَر جذاب؟!
این چه طعمی است این قَدَر شیرین؟!
این چه نگاهی است این قَدَر کامل؟!
این چه زندگیای است این قَدَر دقیق ؟!
این چه آزادی است این قَدَر به جا؟!
این چه زنی است این قَدَر مهم؟!
انگار، سخنان از دل برآمده که بر دل نشسته.
انگار، عقل و قلبم بعد از سالها کشمکش به توافق رسیدند و دست دوستی دادند.
انگار اسلام را باید از زبان اسلام شناس شنید.
گاهی راه درست، زیر برفی، خسی، خاشاکی یا غباری پنهان است.
با کمی گرما، کمی طراوت، کمی امید و جدیت، جادهی حق، به چشممان خوش میدرخشد.
آری امروز طعم جذاب اسلام عزیز، زیر زبانم حسابی مزه کرده.
دلم میخواهد باز هم از زنِ مقدسِ مسلمان بیشتر بشنوم.
این حقی است که من به عنوان یک زن، از تاریخ و انسانها و اعصار و دنیا مطالبه دارم.
اسلام حقیقی را باید از زبان اسلام شناس حقیقی شنید و لاغیر!
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
"وفاتحضرتامالبنین سلاماللهعلیها تسلیت"
در منزلتت کرده همین نکته کِفایت
ناموس علی هستی و همراه ولایت
جان ها بفدای ادبت، مادر عباس
دل های همه، منتظر لطف و عطایت
#نگین_نقیبی
#اشعار_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
✨مادر ماه، برگزیده علی
✍️طیبه فرید
مدتی پس از شهادت حضرت زهرا(س) امام علی (ع) بر آن شدند که جهت سر و سامان دادن به زندگی فرزندانِ خردسال خود که غم جانکاهِ شهادت مادر، بر روی دلهایشان سنگینی میکرد، همسری برگزینند. همسری که بتواند در ادامهی مسیر زندگی پر فراز و نشیب امام ، آرمان های بلند فاطمهی زهرا(س) را در تربیت کودکان بیت رسالت و رهبران آینده ی تمدن اسلام در پیش بگیرد. از همین روی برادربزرگوارشان عقیل بن ابی طالب را مأمور انتخاب بانویی نمودند که از قبایل مشهور عرب در شجاعت و دلاوری باشد. عقیل که در نَسَب شناسی شهره ی عرب بود دختری از بنی کلاب را به ایشان معرفی نمود. خاندانی که مردمانش در شجاعت و فضائل سرآمد بودند.
زمانی که عقیل به نمایندگی از امام برای خواستگاری به منزل حِزام پدر فاطمه رفت و نیت خود را با او در میان گذاشت،او فرصتی خواست تا با دخترش گفت و گو کند و این خود بیانگر سبک زندگی مومنانه و مطابق تراز جناب حِزام بود که نتیجه ی خواستگاری را به دخترش واگذار کرد. در این دیدار مطالبی میان حزام و عقیل رد و بدل شد که به نظر میرسد توجه به آن خالی از لطف نباشد.
حزام هرچند از این رویداد بسیار خوشحال است، اما بهخاطر نگاه واقع بینانهی خود به حوادث زندگی، که برخواسته از منطق بلند اوست به عقیل میگوید ما مردمی بادیه نشینیم و این در شأن امام نیست که دختر بادیهنشینان را به همسری برگزیند!
عقیل که به معیار امام در انتخاب همسر اشراف دارد با اطمینان به پدر فاطمه می گوید که امام از این انتخاب آگاه است و تمایل دارد با شما وصلت کند.
نکتهای که در این رویداد جالب توجه است این است که امام ملاک متفاوتی را در انتخاب همسر اتخاذ میکند که در راس آن شجاعت قومیاست که گزینهی منتخب خود را در آن جست و جو میکند. ملاکی که گویا اگر در انسان مومنی ظهور و بروز کند بسیاری از فضایل اخلاقی را در پی خواهد داشت. در روایات اسلامی خصوصیت شجاعت یکی از چهار فضیلت اخلاقی و از ویژگی های انبیا و امامان است. در متون دینی پیرامون آثار خصیصهی شجاعت چنین آمده که انسان مسلمان متخلق به شجاعت درادامهی تلبس به این فضیلت از ویژگیهایی چون صداقت، صبر و بردباری، استحکام در دین، عزت، غیرت، مدارا با دوستان، حقگویی، تقواو ظلمستیزی برخوردار میشود. بنابر این ممکن است یک خصیصهی اخلاقی بسیار ساده بنماید در حالی که آن فضیلت می تواند صفات و فضایل متعددی را در دل خود جای دهد ودر حقیقت امام با بیان یک ویژگی اخلاقیِ ، بانویی را بر می گزیند که جامع فضایل بسیاری است، انتخابی که یکی از ثمرات آن وجود قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس علیه السلام است!
آری شجاعت فضیلتی است که می تواند دختر بادیهنشین مسلمان را تاجایگاه همسری سید الاوصیا بالا ببرد.
زندگی این بانوی با فضیلت مملو از شور و حماسه ومحبت به خاندان وحی است و این ادب و محبت هماره در ادبیات و رفتار او جلوهگر بود. او خود را خادمه خانه ی امیرالمومنین(ع) میدانست و فرزندان حضرت زهرا (س) را بر کودکان خود مقدم میداشت .در نهایت اوج مجاهدتهای این بانوی بصیر در کربلا به ثمر نشست و چهار فرزند او در رکاب امام خود به شهادت رسیدند.
آری زندگی انسانهای با ایمانِ تاریخ ساز همواره مملو از نکات و حکمت هاییست که کشف و بهکار بستن آن میتواند مسیر نیل به سعادت را برای عموم انسان ها هموار کند.
منبع:
امّ البنين عليها السلام النّجم الساطع في مدينة النبيّ/شیخ علی ربانی خلخالی /ج۱/ص30
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🍃زن، روح و لطافت جامعه
✍️عاطفه هزاره از افغانستان
خانمِ...موفقیتشان را در یکی از صفحههای مجازی به اشتراک گذاشته بودند: «تا امروز افتخار این رو داشتم که بیشتر از ۱۵۰۰۰ هنرجو در عرصه...داشته باشم و این برای من، همان رسیدنِ به یک رویایی هست که برایم یک خواب بود.»
بعد از خواندن این جملهها تنها چیزی که به ذهنم آمد، صدای گریه و ناله بود، نالههای دختران هموطنم که از تحصیل منع شده بودند! پارادوکس عجیبی شده بود.
تمام آن امیدهایی که تازه جوانه زده بودند، تمام آن حس شجاعت دخترانهای که نو قدم بود، تمام هدفهایی که تک به تک، با قلم خوشحالی و انگیزه و اراده روی کاغذ پیاده شده بود تا به خوشیُمنی قدمهای محکم دخترانهشان روزی نه چندان دور، روبرویش بنویسند " من توانستم و شد " تمام آن تلاشهایی که گذشته بود و در حال و آینده شیرین!
آن اراده و قدرتی که اگر یک زن بخواهد و انجامش دهد، نسلی قوی تربیت میکند اما اکنون از ترس قلم بهدست گرفتن و کتاب خواندن او، برای نابودیاش نقشه کشیدهاند.
بانوان موثرند مثلا بانویی که خداوند داستان سعی او را در تاریخ ثبت کرد و عمل او را از مناسک حج قرار داد، بانو هاجر بود.
بانو آسیه کسی بود که علیه دیکتاتور فرعون به پا خواست و این شجاعت زن است و زن، افتخار یک ملت است.
حذف زن از جامعه، نابودی آن جامعه را در پی دارد زیرا او، روح و لطافت و محبت جامعه است.
هیچ جامعهای نبودِ زن را نمیتواند قبول کند بالاخره در زمانی نه چندان دور و چه بسا نزدیک، آن جامعه نفسهایش به شماره میافتد.
حال اگر قدرِ خورشید را ندانیم، به هوای ابری عادت میکنیم؛ وقتی رهبر کشور جمهوری اسلامی ایران به زن، اینگونه زیبا مینگرد، روزنههای امید در دلم پرنورتر میشود.
🍃به امید روزهای روشن فردا🍃
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖤ام البنین
✍ مریم زارعی
حضرت آقا دیروز فرمودند:
«افشاننده بذر ایمان در دل ها مادران هستند که فرزند را مومن بار می آورد. ایمان یک رویش است. یک رشد معنوی است این بذر افشانی است و مادر این کار را انجام می دهد.»
مفسران و عالمان میگویند هر جا کلمه مومن در آیات و روایات میآید منظور کسانی است که ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان ایشان را قبول دارند.
این حجم از ایمان ولایت پذیری و ادب حضرت عباس علیه السلام و دیگر برادرانشان قطعا بر میگردد به دامنی که عباس پرور است. دامن مادری که حتی اجازه نمی دهد فرزندانش خودشان را مقدم بر فرزندان حضرت زهرا بدانند. و به آنها گوشزد میکند که شما غلام فرزندان زهرایید.
بانوی ادبی که خالصانه مادری کرد برای فرزندان حضرت زهرا و به مولایمان علی گفت مرا فاطمه صدا نزن که بچه های زهرا دلتنگ مادرشان می شوند.
مادر مهربانی که بعد از عاشورا هر روز به بقیع میرفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود میخواند و گریه میکرد.
هر چقدر تاریخ از ادب و معرفت این زن بنویسد.باز هم کم است.
زنی که ولی شناس بود و فرزندانی پرورش داد که ولی شناس بودند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌱در حاشیهی دیدار حضرت آقا با بانوان
✍مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
اگرچه تا کنون فرصتهایی برای دیدار حضوری حضرت آقا فراهم میشد که به دلایلی، عمدتا توفیق دست نمیداد، اما به دلیل بداعت این جلسه، عمیقا مشتاق حضور در این جلسه بودم که به نظرم رسید نفس حضور، دارای لطایفی است که فهم متفاوتی با بازنمایی رسانهای حاصل میکند و ذکر چند نکته در این باب را لازم میدانم.
اول اینکه امیدوارم این جلسه، به جنسیتزده شدن دیگر دیدارها و حذف بانوان از سخنرانی در دیگر دیدارها منجر نگردد.
دوم اینکه برایم جالب بود که حضرت آقا فرصت مبسوطی را برای شنیدن دغدغههای بانوان قرار دادند و به دوستان پشتیبان جلسه هم عرض کردم که خواهشا به طیفی فرصت داده شود که هیچگاه امکان یا فرصت حضور ندارد. به خصوص زنان خانهدار. چرا که امکان حضور افراد نخبه در دیگر جلسات فراهم است و امکان شنیده شدن بخش بزرگ زنانی که درگیر متن زندگی و شرایط عادی هستند، فراهم نیست و شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما، نداشتن رویکرد همین طیف و ندیدن آنها در سیاستگزاریهاست. این مهم، دغدغهی برخی از پشتیبانان جلسه هم بود، اما شاید لازم است بیش از این، این طیف از زنان، خود شروع به صورتبندی مسائل و رساندن آن به گوش مسئولین نمایند و سیاستگزاران نیز نباید از این مهم دریغ کنند.
سوم مسالهی نحوهی ورود حضرت آقا به مقولهی جنسیت و زنان بود. علیرغم مباحث کاملا انضمامی و سیاستگزارانهی بانوان سخنران، و حتی علیرغم بازنمایی رسانهای از سخنان ایشان، بخش اعظم موضع حضرت آقا به تبیین کاملا علمی و نظری دربارهی مقولهی جنسیت، خانواده، زن و زوجیت اختصاص یافت. تا جایی که در برخی مواقع، حس میکردم بر سر کلاسی حاضر هستم که مبانی نظری این مقولات تدریس میشود. و بحث، تا جایی پیش رفت که ایشان، مباحث کاملا فلسفی همچون دیالکتیک هگل و موضع تقابلی ما با آن را مطرح کردند. این مساله، نشان از خلائی است که ایشان در این زمینه احساس کردهاند و آن، پرداخت جدی علمی و نظری به مبانی نظری در حوزهی زن و جنسیت است.
متاسفانه، فضای انقلابی مرتبط با این حوزه، مملو از کنشگریهای متکثری است که مبانی دقیق فلسفی و نظری ندارد و حتی در مقام سیاستگزاریهای رسمی نیز این مساله کاملا مشهود است. این خلا، در سخنرانیهای بانوان نیز کاملا مشهود بود. اما این که رهبر یک انقلاب به جای پرداختن به راهبردها، ملزم به بحثهای نظری میشوند و به ما مبانی نظری تدریس کنند، جای بسی تاسف برای نهادهای علمی، دانشگاهی و حوزوی است.
شاید یکی از دلایلی که حضرت آقا، اجازهی صحبت برخی دیگر از بانوان حاضر برای سخنرانی را ندادند نیز به همین دلیل بود. گفتارها عمدتا، صورتبندی دقیقی نداشتند و حاکی از آشفتگی جدی نظری در این حوزه بودند. علیرغم اینکه ما در مسائل زنان، نیازمند کنشگری جدی و فارغ از جنسیتزدگیهای منفی در عرصههای اجتماعی هستیم، اما به نظر میرسد، خلا نظری، ممکن است ما را دچار شیب تندی کند که ایشان دربارهی خانواده در غرب بیان کردند.
پ.ن: برسد به دوستانی که مکررا در جلسات متعدد، خود را نظریهورز این حوزه میدانند و نه تنها این چنددهه هنوز موضع نظریشان مشخص نیست، بلکه بارها در نظریهپردازی حضرت آقا در این زمینه در جلسات متعدد تشکیک کردهاند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌"پویش مردوارگی زنان غربی در سایهی تمدن مردسالار غربی"
✍زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
زن، یک انسان است.
انسان فطرتاً به دنبال پیشرفت، عدالت و هویت اصلی خویش است.
پیشرفت، عدالت و تحقق هویت در گرو تحققِ تمدنی، اصیل است.
بنابراین زن نیز به عنوان یک انسان به دنبال تمدنسازی است.
اگر تمدن را انسانی، تعریف و عملیاتی کنیم؛ هم زن و هم مرد سهم دارند و این دو با حقوق و تکالیفی متقابل میتوانند در نقشهای تکاملی یکدیگر، تمدنساز باشند. جالبتر اینجاست که در نگاه اسلام علاوه بر سهم مساوی زن و مرد در این عرصه، زن نیز چه در مقام الگوی کافران اعم از زن و مرد و چه در جایگاه الگوی مومنان اعم از زن و مرد، معرفی شده است و این یعنی وجود ویژگیهای برجسته یک زن برای الگو شدن حال این الگو شدن میتواند همچون زن نوح و لوط برخلاف تمدنسازی باشد یا همچون مریم و آسیه در جهت.
به هر دو سو شاخصها یک زن هستند.
اما اگر تمدن را به سبک مردسالارانه تعریف کرد و به همان شیوه تحقق بخشید؛ زنان جامعه احساس خلا میکنند، چراکه آنها نیز فطرتاً به دنبال تمدنسازی و ایفای نقش در این زمینه هستند.
از این رو، پویش مردوارگی زنان به جریان میافتد و زنان سعی میکنند برای شبیه شدن به مردها بهطور مستمر از حقوق و تکالیف خود فاصله گرفته و برای خود حقوق و تکالیفی مردانه تعریف کنند و بدینگونه خود را به اسارت مرد در میآورند زیرا آنها زنانی هستند با ظرفیتها و ظرافتهای زنانه اما در لباس مردانه که قطعاً قادر نخواهند بود همچون مردان زندگی کنند و محکوم به شکست خواهند شد.
بدینترتیب جامعه پر میشود از مردانی که هر روز طمعشان به سوءاستفاده از جنس زن افزون شده و زنانی که از زنانگی خود تهی شده، به اسارت رفتهاند، بدانها اهانت شده و در یک کلام از انسانیت خود فاصله گرفتهاند.
این است تمدن پوشالی غرب
حال چند سوال مطرح است:
۱. آیا نباید از نگاه غربی به مسئلهی جنسیتی بهشدت پرهیز کرد؟
۲. آیا راه نجات زن غربی و جلوگیری از گسترش چنین نگاهی به جوامع اسلامی پافشاری بر ترویج شایستهی حقوق و تکالیف زن با زبانی نو و شیوهی نو نیست؟
۳. آیا جریان فمینیسم که خود زاییدهی جریان تمدنساز مردسالار است و به امید باطلِ احیای ماهیت زن، اصالت زن را لگدکوب کردهاست لبهی دوم تیغ دشمنی با زنان نیست؟
۴. آیا تکرار اندیشهی غرب دربارهی زن، آن هم با گسترش فیلمها و نمایشها و انیمیشنهایی با این مضامین در کشورهای اسلامی نشان از تزریق این تفکر باطل و در نتیجه استحالهی ماهیت زن اسلامی و شرقی ندارد؟
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
▪️امِ بنین
تمام پسرانِتان را با حسین روانه کرده بودید.
پسرانی که از کوچکیشان آموخته بودند فدایی حسین باشند.
از همان سالهای کودکی در گوشِ آنها زمزمه کرده بودید که هرگز نباید از حسین جلو بیافتند.
این همه معرفت و ادب را از کجا آورده بودید، که این چنین خالصانه و ناب تمام آن را تقدیم آنها کرده بودید بانو؟!
و عباس در میان برادرانش از همه بیشتر این معرفت را به ارث برده بود.
با آن زمزمههایی که در گوش او خوانده بودید، مگر میتوانست در روزِ عاشورا عَلَم به دست نگیرد؟!
چه انتظاری داشتند دیگران که وقتی بچّههای حسین تشنه بودند، او سیرابشان نکند؟!
نوای العطش، در حرم بپیچد و او تاب بیاورد و مشک به دست روانه فرات نشود؟!
دشمن هم صدای جگر سوختهی عباس را شنیده بود که مشک او را هدف گرفت.
همه فهمیده بودند وقتی آبِ مشک قطره قطره بر زمین بریزد، عباس ذره ذره آب میشود.
این را فهمیده بودند که اگر کارِ مشک تمام شود، کارِ عباس هم تمام میشود.
کارِ حسین هم.
و همه دیدند حسین هنگامی که از علقمه برگشت، دست به کمر بود.
عباس را در علقمه جا گذاشته بود و تنهای تنها تنها بازگشته بود.
✍️ زهراکبیریپور
****
سلام مادرِ ماهِ بنیهاشم؛
سلام مادر عباس؛
سلام مادر پسران؛
سلام بر آن دامنی که همچو عباسی را پرورش داد.
منبع: عاملی، سید جعفر مرتضی، تحریف شناسی عاشورا «نقد حماسه حسینی شهید مطهری»، ترجمه: جواد محمد زمانی، چاپ اول، ۱۳۸۵، انتشارات آرام دل، ص۱٠۴ _ ۱٠۵.
****
#امالبنین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌹خانه داری به معنای خانه نشینی نیست…🌹
✍🏻 فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
در چهل و دومین عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، در مجلسی متفاوت از جلسات پیشین، زنانی اندیشمند و فرهیخته، گرد پدر امت آمدند تا به واگویی ناگفته های زنانه بنشینند؛ برجستگی کلام رهبر معظم انقلاب در این جمع، بر محوریت مسئله حجاب، ایستادگی زنان در برابر نسخه پیچی غرب، ارزش و جایگاه خانواده، هویت زنانه بر مدار مادری و نقش ارزشمند زن در خانواده مطرح شد.
به راستی که این مجلس، گذشته از ساختار محتوای مسئله مندی که داشت، نشانگر جایگاه اجتماعی زن مومن در منظر اسلام می باشد.
تاکید بر اصول و گزاره هایی همچون «عدم وابستگی معنایی خانه داری به خانه نشینی»، دلالت بر خلاهای تبیینی جامعه علمی و فرهنگی ما در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی را دارد؛ جا دارد که زنان و مردان اندیشمند مومن، در صددِ حل چالش ترسیمی موجود در جامعه، با برگزاری محافل علمی و هماندیشی، قدمی استوار بر دارند.
مسئله ای که به رغم اهمیت فوق العاده سالها ست که در ورای نقش مادری و همسری مستور مانده؛ اینکه چگونه یک بانوی متعهد و دین دار، در عین ایفای نقش زنانگی خویش، از حضور مثمر در عرصه های گوناگون اجتماعی عقب نماند و جای خود را به حضور روی گردانان از این نقش نسپارد، در صدرِ سوالاتی است که نیاز به واکاوی و ارائه راهکارهای نوین و متناسب با جامعه فعلی را دارد.
از سوی دیگر این سوال به نظر می آید که آیا بانوانی که گزینه منزل نشینی را می پذیرند، خویشتن را مبرا از نیاز ارتباطات اجتماعی می پندارند؟ و یا برخلاف آنچه در سطح عموم بانوان دیده می شود بازار گردی، حضور غیر ضرور در سالن های آرایش و یا فضاهای مجازی، جای خالی فراغت هوشمندانه ی آنان را پر می سازد؟!
بدون تردید جدا از آسیب هایی که متوجه حضور غیر هدفمند زنان در فضاهای نامبرده است، استمرار چنین فرهنگی، هویت و شخصیت زن آتی و جامعه پیش رو را دچار تزلزل خواهد نمود. از این رو، ترغیب و تشویق زنان در شاکله ی حضوری پاکیزه و علمی در اجتماع می تواند یکی از راهکارهای ارتقای فرهنگی جامعه باشد.
اما آنچه مسلم است عدم سازگاری یا تناقص بسیاری از عرصه های اجتماعی و عدم تعبیه تدابیر لازم، چه از لحاظ قانونی و اجرایی برای حضور اجتماعی بانوان خانه دار است، در این مسئله عدم تبیین کافی در فرهنگ سازی برای وقوع فعالیت های زنانه، گفتمان مغفولی ست که در دیگر ساختارهای اجتماع، از جمله خانواده سایه افکنده!
از این رو ایجاب می کند که با شناسایی دقیق چالش های موجود و موانع حضور اجتماعی بانوی خانه دار، همچون ازدواج، فرزند آوری متناسب با نیاز کشور، تربیت و رسیدگی به فرزندان و امور منزل، همسر داری و غیره که هر کدام در جایگاه خویش به مثابه شغلی پر زحمت بوده، راهکارهایی در جهت برطرف شدن این مسئله ارائه شود و متصدیان امر به اجرای آن همت گمارند.
#جهاد_تبیین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
تقدیم به مادر علمدار کربلا حضرت ام البنین سلاماللهعلیها🌹
در خیال مادر عباس گشتم بیقرار
در غم آلاله هایش کربلا اوج فگار
گاهی از عباس وگاه ازعون وجعفر غرق غم
گشته خونین قلب وجانش درغم آن شهسوار
در گلویش غم نشسته از غم سلطان دین
ندرکرده تاشود در مکتبش او جان نثار
پشت غمهای پياپي شد خروشی بیکران
در کنار زینب درد آشنا شد غمگسار
خواب دیده دستهای ماه خود گشته قلم
زخم ساقی وفا گشته زاعدا بی شمار
مشتعل گشته تمام حس وحال این جهان
شسته مادر در خیالش دیده خون وغبار
گر توخواهی مادری با اشک وآه وحسرتی
حک نما بر قلب وجان ،ام البنینی پر مرار
دامن خیس خیالم می زند پر دربقیع
تا که اشک وآه خود ریزد کنار آن مزار
منتظر برگو کلام آخرت بی دغدغه
تا خزان گردد همه غمها زیمن هربهار
#مهدی_منتظری
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi