↩️احکام موردی
🔻بیدار کردن اعضای خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/5559
🔺وقف
https://eitaa.com/ahkam31/342
🔺تقلید
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺سن تکلیف
https://eitaa.com/fatemi222/2671
🔺سجده قرآن
https://eitaa.com/ahkam31/440
🔺تصرفات حلال
https://eitaa.com/ahkam31/11
🔺وام
https://eitaa.com/ahkam31/445
🔺مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/2661
🔺تمرینی
https://eitaa.com/fatemi222/2655
🔺اعلام نجاست
https://eitaa.com/ahkam31/12
🔻سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31/1264
🔻احکام ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔻فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔻قنوت نماز را فراموش
https://eitaa.com/fatemi222/4618
🔻اقسام خواب
https://eitaa.com/fatemi222/4702
🔻احکام وکالت
https://eitaa.com/fatemi222/4735
🔻احکام فوری
https://eitaa.com/fatemi222/4811
🔻تقلید از یک مرجع ت
https://eitaa.com/fatemi222/4874
🔻نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/5209
🔻احکام روزه
https://eitaa.com/fatemi222/5273
🔻احکام مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔻نذرهای_باطل
https://eitaa.com/fatemi222/5362
🔻احکام حق الماره
https://eitaa.com/fatemi222/5542
🔺غنی
https://eitaa.com/fatemi222/7237
🔺کاشت ناخن
https://eitaa.com/fatemi222/7400
🔸غیبت
https://eitaa.com/ahkam31/1324
🔹مجالس گناه
https://eitaa.com/ahkam31/338
🔸ذبح
https://eitaa.com/ahkam31/336
سلام
↩️👈بسته های احکام موضوعی
✅1-ازدواج(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1173
✅2-احکام نماز(17مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/863
✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/946
✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/974
✅5-خمس (19مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/987
✅ 6-نذر(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1329
✅7-احکام روزه(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/874
✅8-والدین(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1258
✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1268
✅10-سقط جنین(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1264
✅11-معامله(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1263
✅12-احکام پوشش(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1281
✅13-موسیقی (7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1305
✅14-نامحرم
https://eitaa.com/ahkam31/1433
✅15-نماز آیات
https://eitaa.com/ahkam31/1474
✅16-کودک
https://eitaa.com/ahkam31/1483
✅17-رقص
https://eitaa.com/ahkam31/1499
🔸فهرست کلی احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🔸فهرست احکام عددی
https://eitaa.com/ahkam31/1599
🔸فهرست احکام موردی
https://eitaa.com/ahkam31/1605
🔸بسته احکام موضوعی
https://eitaa.com/ahkam31/1607
به درستى #اعمال براساس نيت هاست، و نيت #مؤمن بهتر از عمل اوست، و نيت كافر بدتر از عمل اوست، و بواسطه نيت هاست كه اهل #بهشت در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاودانند.
و قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:
اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّيَّاتِ، وَ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، وَ نِيَّةُ الْكافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ، وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نِيَّتِهِ(191) وَ اَنَّ بِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ اَهْلُ الْجَنَّةِ فِىالْجَنَّةِ، وَ اَهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ.
منبع:احادیث الطلاب ص 209
موضوعات مرتبط: نیت، عمل، کافر، بهشت، جاودانگی
✋
[ انسان باید نماز را به نیت قربت انجام دهد]
مسأله ۹۴۳ انسان باید نماز را به نیت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم (۱) به جا آورد، و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلًا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربهً إلی اللّه (۲).
(۱) (سیستانی:) برای تذلل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم..
(زنجانی:) برای خداوند عالم..
(۲) (گلپایگانی، صافی:) بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است.
(مکارم:) همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می کنی، بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می خوانم کافی است.
(بهجت:) بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در
(مکارم:) مسأله ۹۴۳ در احکام رکوع فرقی بین نماز واجب و مستحب ّ نیست حتّی زیادی رکوع بنا بر احتیاط واجب. تحقّق نیّت کافی است. ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸
✋
[ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند]
مسأله ۹۴۴ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند، ظهر است یا عصر
(۱)، نماز او باطل است (۲). و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند، در نیت معیّن کند (۳).
(۱) (بهجت:) و تصمیم هیچ کدام از این دو را نداشته باشد..
(۲) (سیستانی:) ولی کافی است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعیین کند..
(۳) (بهجت:) بنا بر أحوط.
(مکارم:) مسأله در موقع نیّت باید قصد کند که نماز ظهر را می خواند یا عصر، یا نمازهای دیگر و اگر فقط نیّت کند چهار رکعت نماز می خوانم کافی نیست، بلکه نمازی را که می خواند باید در نیّت خود معیّن کند و احتیاط واجب آن است که قضاء و اداء بودن آن را نیز معیّن نماید.
(زنجانی:) مسأله در نیت نماز باید ظهر یا عصر بودن نماز را معین کند و لو به نحو اجمال، مثل آن که نیت کند: ” آن چه بر من اول واجب شده به جا می آورم “؛ پس اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و به نحو اجمال هم معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است. و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیت معین کند.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸
[ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد]
مسأله ۹۴۵ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی، نداند چه بگوید، نمازش باطل است.
[انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم نماز بخواند]
مسأله ۹۴۶ انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم (۱) نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (۲) خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد.
(۱) (سیستانی:) برای تذلل در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم.
(۲) (بهجت:) بنا بر احوط..
(مکارم:) مسأله هر کس برای ریا یعنی نشان دادن به مردم نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگیرد، باز عملش باطل و گناه کبیره است.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
[مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد]
اشاره
مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد، نماز باطل است، (چه آن قسمت، (۱) واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت (۲))، بلکه اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد (۳) ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی، مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است (۴).
(۱) (فاضل:) چه آن قسمت ریایی..
(۲) (گلپایگانی، صافی:) و لکن در مستحب ّ، احتیاط لازم آن است که نماز را تمام و دوباره اعاده نماید..
(مکارم:) بنا بر احتیاط واجب. هر گاه اصل نماز را برای خدا می خواند ولی به قصد ریا آن را در مسجد یا در اوّل وقت یا با جماعت انجام می دهد، نمازش باطل است، ولی اگر برای ریا نیست بلکه نماز خواندن در اوّل وقت یا در مسجد برای او راحت تر است، اشکالی ندارد.
(بهجت:) و چه از افعال نماز باشد یا از قبیل دعا و ذکر باشد، مگر این که از چیزهایی باشد که شرط صحیح بودن نماز است ولی قصد قربت در انجام آن لازم نیست مثل پوشاندن عورت. [پایان مسأله [] قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی و تبریزی نیست]
(۳) (سیستانی:) اگر قسمتی از نماز را برای غیر خدا به جا آورد، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد یا مستحب ّ باشد مثل قنوت، اگر آن قصد غیر خدائی به تمام نماز سرایت کند مثلًا قصد ریا در عملی باشد که مشتمل بر آن جزء است یا آن که از تدارک آن قسمت، زیادی مُبطل لازم آید نمازش باطل است و اگر نماز را برای خدا به جا آورد..
(۴) (خوئی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد نمازش باطل است.
(تبریزی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد آن را تمام کرده بعد نماز را اعاده کند.
(زنجانی:) مسأله اگر قسمتی از نماز را برای خداوند عالم انجام ندهد، چنانچه به جهت نشان دادن به مردم باشد نمازش باطل است؛ خواه آن قسمت واجب باشد مثل «حمد»، یا مستحب باشد مثل «قنوت»، و چنانچه به جهت مباحی؛ مانند اعلام مطلبی به غیر باشد، آن قسمت باطل است، پس اگر آن قسمت را عمداً زیاد کرده باشد نمازش باطل است، در غیر این صورت فقط همان قسمت باطل می شود پس اگر آن قسمت را دوباره بخواند یا آن قسمت، مستحبی باشد نمازش صحیح است. و اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی مثلًا با جماعت نماز بخواند نمازش باطل است؛ ولی اگر به خاطر کار مباحی، مثل خنک بودن مسجد یا خنک بودن هوا در اول وقت یا نخواندن حمد و سوره در جماعت باشد، اشکالی ندارد هم چنان که اگر نماز را برای خدا بجا آورد لکن برای اعلام مطلبی به دیگری با صدای بلند بخواند نمازش صحیح است.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
مسائل اختصاصی
(بهجت:) مسأله ۷۸۴ اگر کسی مثلا خواست نماز ظهر بخواند ولی موقع شروع در نماز اشتباهاً به جای لفظ ظهر، لفظ عصر به زبان او آمد یا این که در قلبش به جای ظهر مثلًا عصر اشتباهاً خطور کرد، ولی انگیزه او از این عمل نماز ظهر بود مانعی ندارد و نماز او صحیح است.
(بهجت:) مسأله ۷۸۵ عدول نیّت از نافله به فریضه و بالعکس جایز نیست و در صورت عدول در مورد اول، نماز نه نافله حساب می شود و نه فریضه، ولی در مورد دوّم بعضی از موارد استثناء شده است، چنانچه در مسائل نماز جماعت خواهد آمد.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
https://eitaa.com/ahkam31/1608
#واجبات_سجده_نماز:
1⃣ گذاشتن #هفت_عضو از بدن 👤 بر زمین .
2⃣ گفتن #ذکر به عربی صحیح.✅
3⃣ آرامش بدن در حال #ذکر_سجده
4⃣ سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده 🧎♂.
5⃣ #مساوی_بودن مکان سجده (پست و بلند نبودن بیش از چهار انگشت بسته)
6⃣ گذاشتن #پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح است.✅
7⃣ #پاک_بودن جایی که پیشانی را میگذارد.
8⃣ #موالات بین دو سجده.
📚منبع: کتاب "احکام دو دقیقهای ویژه دانشآموزی صفحه ۲۵"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#سجده
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
#حکم_پول_متعلق_به_مسجد
❓پرسش:
پولی 💶 متعلق به #مسجد میباشد، آیا میتوان آن را در #بانک 🏢 سپرده گذاری کرد یا در جای دیگری #سرمایهگذاری نمود؟ اگر اهدا کنندگان این پول 💸را برای مخارجی مانند #بنایی پرداخت کرده باشند، چطور؟
💡 پاسخ:
اگر #وجوه 💷 پرداخت شده برای صرف در #مخارج_مسجد (مانند بنایی) بوده، این کار جایز نیست ❌ و اگر برای استفاده در اموری که به نفع مسجد است، بوده، با وجود مصلحت و اجازه #متولی و رعایت ضوابط شرعی 📜 در معاملات و قراردادها🤝، جایز است.
📚 منبع: کتاب "احکام کاربردی وقف صفحه ۹۲"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
💠 روش تطهیر کف خانه و مانند آن
⁉️ سؤال:
اگر کف خانه با خون، نجس شده و جایی برای خارج شدن آب وجود نداشته باشد، برای تطهیر چگونه عمل کنیم؟
✍️ پاسخ:
🔹 پس از برطرف کردن عین نجاست، به یکی از دو روش زیر میتوان آنجا را تطهیر نمود:
1️⃣. آب کر (لوله کشی) به جای نجس وصل شود و همه آن محل را فرا بگیرد.
2️⃣.آب قلیل بر محل نجس شده، ریخته شود سپس با دستمال و مانند آن برداشته شود و بنابر احتیاط واجب یک بار دیگر بر محلی که آب جمع شده بود مجددا آب ریخته شده و با دستمال و مانند آن برداشته شود. (اگر برای دفعه دوم از دستمال قبلی استفاده شود باید ابتدا تطهیر گردد).
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
📎 #احکام_طهارت
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/262404
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🌹( وقت فضیلت و وقت اختصاصی نمازهای یومیه)
✅ #وقت فضیلت: #قسمتی از وقت #نماز است که نماز در آن #وقت دارای #فضلیت است و #خارج از آن وقت، فضیلت وارد شده را #ندارد؛ #مثل_اول_وقت.
✅ #وقت_اختصاصی: #قسمتی از وقت نماز است که #مختص به همان #نماز است که اگر در آن#وقت_مخصوص_عمدا_نماز_واجبت_ترتیبی_دیگری خوانده شود؛ نماز #باطل است. #مثلا در نماز ترتیبی #ظهر_و_عصر_و_مغرب_و_عشا، که اگر هر کدام در #وقت_اختصاصی دیگری خوانده شود؛ نماز #باطل است. پس اگر فردی در #آخر_وقتِ_نماز_ظهر_و _عصر(نزدیک مغرب)، فقط به اندازه #یک_نماز_چهار رکعتی وقت دارد؛ باید #نماز-عصر بخواند، هر چند که #نماز ظهر را #نخوانده باشد.
✅ #اول_وقت: #لحظات آغازین انجام تکالیف با#وقت معین، است. #ادای نماز در #اول وقت، #مستحب مؤکد و #تأخیر آن از اول وقت #جز در مواردی مثل #نماز_جماعت و #غیره، که #تأخیر افضل است، #مکروه می باشد.
✅ #آخر_وقت: #لحظات پایانی زمان انجام تکالیف دارای #وقت معین، است. با درک #آخر_وقت_نمازهای_یومیه، حتی به اندازۀ #یک رکعت، نماز به نیت #اداء، گزارده می شود.
🔴👈 #نماز_صبح
🕟 #وقت_فضیلت_نماز_صبح: #وقت فضیلت نماز صبح از #اذان_صبح تا #بیست_و_یک_دقیقه_بعد از اذان صبح ادامه دارد.
🔴👈 #نماز_ظهر
#وقت_اختصاصی_نماز_ظهر:
#از _اول اذان ظهر به مقدار #یک_نماز_چهار_رکعتی برای #غیر مسافر و #یک_نماز_دو_رکعتی برای #مسافر، وقت اختصاصی #نماز ظهر می باشد. در این #زمان خواندن نماز #عصر_جایز نیست.
🕚 👈 #وقت فضیلت نماز ظهر:
#وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد.
🔴👈 #نماز_عصر
#وقت_اختصاصی_نماز_عصر:
#در آخر وقت #نماز عصر، نزدیک به #مغرب، به مقدار خواندن #یک_نماز_چهار_رکعتی برای #غیر مسافر و #یک نماز دو رکعتی برای #مسافر، وقت #اختصاصی نماز عصر می باشد. در این #زمان خواندن #نماز_ظهر_جایز نیست.
🕞 👈 #وقت_فضیلت_نماز_عصر:
#وقت فضیلت نماز عصر دو #ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان #ظهر شروع می شود و تا #چهل_و_دو دقیقه ادامه دارد.
🔴 👈 #نماز_مغرب
#وقت_اختصاصی_نماز_مغرب:
از اول #وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز #سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن #نماز_عشاء در این زمان مخصوص #جایز نیست.
🕣 👈 #وقت_فضیلت_نماز_مغرب:
#وقت فضیلت نماز مغرب از #اذان مغرب تا #پنجاه_و_یک دقیقه ادامه دارد.
🔴 👈 #نماز_عشا
#وقت_اختصاصی_نماز_عشا:
به اندازه خواندن #یک_نماز_چهار رکعتی برای #غیر مسافر و #یک نماز دو رکعتی برای #مسافر در #آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی #نماز_عشا است.
🕤 👈 #وقت_فضیلت_نماز_عشا:
#وقت فضیلت نماز عشا، #پنجاه_و_یک دقیقه بعد از اذان #مغرب شروع می شود و تا #سه_ساعت و ده دقیقه ادامه دارد.
⚫️ #تبصره👇👇👇👇
#(اگر کسی #اشتباهاً نماز #ظهر یا #عصر را در #وقت_مخصوص دیگری بخواند، نمازش #صحیح است).
یاد آوری دو #✌️نکته در این باره لازم است:
1️⃣ 👈 #اول: هر گاه انسان #عمداً نماز عشا را تا #نصف شب نخواند، وقت آن #گذشته و باید #قضا کند، امّا اگر به واسطه #عذری_نخوانده باشد، باید تا قبل از #نماز صبح به جا آورد و نماز او #ادا است.
(توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله)
2️⃣ 👈 #دوم: برای محاسبه #نصف شب بنابر #احتیاط از #اول_غروب_آفتاب تا #اذان صبح محاسبه می شوند. وسط این زمان، #نیمه شب می باشد.
(توضیح المسائل آیت الله مکارم)
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وضو_وقت_نماز 🤲
✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است:
1⃣👈 وضو برای نماز #معین یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است.
2⃣👈 وضو برای نماز معین #قبل از #وقت که صحیح نیست.
3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به #وضو دارد مانند #مس_قرآن که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است
🔗 #مساله: کسی که #یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او #صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
چرا تکلیف؟ چرا تقلید؟ .pdf
8.9M
📜تقلید
📖موضوعات:
چرا تکلیف؟
چرا تقلید؟
#دانش_آموزی
#احکام
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
عربی رابالهجه عراقی حرف بزنید👌👌
🔵 یاد می گیرید که :
📌 چطورباراننده عراقی صحبت کنید
📌چگونه باسایر زائران ارتباط برقرار کنید.
📌اگرمریض شدیدبه دکترعراقی چی بگید
📌راهنمایامترجم مسافران عراقی شوید
📌هم زبان باعراقیها،به جهان تشیع بپیوندید
🔸ارائه کلمات وجملات همراه باعلامات واضح
🔹ترجمه تمام عبارات به فارسی روان 📚
🔺توضیح و تلفظ به صورت صوت 🎙
🔻تصاویر مرتبط و جالب برای هر پیام 📷
✅ تدریس :معلم عربی۳۰سال سابقه
✅ آموزش بیش از۸۰۰ کلمه کاربردی 👌
✅ یادگیری جملات در ده موضوع
به کانال آموزش لهجه عراقی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1952776675C82a49bc1db
اذکار مستحبی در نماز
🔸 أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم؛ قبل از خواندن حمد فقط در رکعت اول
🔶 الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین؛ بعد از تمام شدن حمد
🔸 کذَلِکَ اللهُ ربّى؛ بعد از خواندن سوره اخلاص
🔶 أستَغفرُ اللهَ ربّى و أتوب إلیه؛ بین دو سجده و بعد از تسبیحات اربعه
🔸 بحَوْلِ اللَّه تَعالى وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ؛ در حال برخاستن برای رکعت بعدی
📚 آموزش مصوّر احکام آیتالله خامنهای، ص 263
📚https://eitaa.com/ahkam31
💠 نیت وضو
🔹 #مقام_معظم_رهبری: نیت وضو باید خالص باشد، بنابر این اگر به قصد قربت، ریا ضمیمه شود؛ در صورتیکه این ریا در اصل عمل باشد، وضو باطل است و اگر بعضی از افعال واجب وضو از روی ریا باشد، هر چند این کار حرام است، لکن چنانچه قبل از فوت موالات آن قسمت را مجدداً با قصد قربت خالص انجام دهد، وضو صحیح است.
🔹 آیت الله #سیستانی: انسان برای آنکه وضو را با قصد قربت و اخلاص گرفته باشد، همین که آن را به قصد اطاعت از امر خداوند متعال انجام دهد، کافی است و اگر به قصد ریا و خودنمایی یا برای خنک شدن بدن یا مانند آن وضو بگیرد، باطل است.
🔹 آیت الله #مکارم: وضو را به قصد قربت يعنى براى خدا انجام دهد، بنابر اين به قصد ريا و خودنمايى يا براى خنک شدن بدن و مانند آن بگيرد باطل است، ولى اگر تصميم قطعى دارد که براى اطاعت فرمان خدا وضو بگيرد در ضمن مى داند خنک هم مى شود، ضررى ندارد.
📚 پینوشت:
رساله آموزشی، جلد یک، درس ١۴، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد یک، مسئله ٣١٠، توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسئله ٣٠۴
https://eitaa.com/ahkam31https://eitaa.com/fatemi5ظ
💠 شرايط صحت عبادات
💬 انجام عبادات با شرايط زير مىتواند صحيح باشد:
🔸1. اسلام
👈 تمام تكاليف مسلمانان متوجه كفار نيز هست ولى اگر انجام بدهند، صحيح نخواهد بود. (1) (چون مسلمان نيستند)
🔸2. داشتن ولايت اهل بيت عليهم السلام
👈 ولايت اهل بيت عليهم السلام به نظر بيشتر فقيهان، شرط صحت عمل است و بدون آن، عمل باطل است. (2)
🔸3. اخلاص.
👈 اعمال عبادى اگر همراه با اخلاص نباشند صحيح نيستند.
🔸4. تطابق با دستورات و شرايطى كه در دين مطرح شده است.
--------------
📚 پینوشت:
1. صحت عبادات، ج 1، فى صلاة القضاء.
2. همان، ج 2، فى شرائط الصوم؛ بحارالانوار، ج 9، ص 217.
#احکام
https://eitaa.com/ahkam31
#تأمین_غذای_حیوان
🍀 مسأله:
اگر مالک #حیوان 🐏 از تامین آب و آذوقه مناسب برای حیوان سر باز زند، #حاکم_شرع او را بر یکی از سه کار (فروختن، سر بریدن و پرداختن هزینه نیازهای او) وا میدارد.
اگر از این راه نیاز حیوان تامین نشد 🤨، حاکم شرع به نیابت از #صاحب_حیوان بر اساس مصلحت و به گونه مناسب اقدام میکند✅.
📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۶۴"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
#کشتن_حیوانات
مسأله:
از بین بردن حیواناتی 🐀 که موجب انتقال بیماری و #ضرر 👹 به مسلمانان باشد، جایز است.
💢 کشتن #سگ_ولگرد 🐕 کفاره ندارد. و در صورتی که از سگهای گله یا باغ باشد، ضمان 💵 دارد.
📚 منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۷۴"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
#خشک_کردن_حیوانات
❓پرسش:
#خشک_کردن پرندگان 🦅 و #حیوانات به وسیله #برق⚡️ در حالی که زنده هستند چه صورت دارد؟
🔺پاسخ:
آیت الله خامنهای: پسندیده نیست. 🚫
آیت الله فاضل: مکروه است.🖐🏻
📚منبع: برگرفته از کتاب "احکام حیوانات خانگی صفحه ۷۵"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
#مواد_مخدر
⁉️پرسش: استعمال مواد مخدر ☠ به صورت خوردن، نوشیدن، کشیدن 🚬 و #تزریق 💉 چه حکمی دارد؟
❇️پاسخ:
استعمال مواد مخدر با توجه به آثار سوءشان، #حرام ❌ است.
📚منبع: کتاب "آداب و احکام خوردنیها صفحه ۸۴"
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
📚 پاک بودن خون باقیمانده در حیوان ذبح شده
💠 سؤال: آیا خونی که بعد از ذبحِ گوسفند باقی می ماند و به مرور خارج می شود، نجس است؟
✅ جواب: اگر پس از ذبح حیوان، خون به طور طبیعی و کامل خارج شود سپس خون ها و محل ذبح تطهیر گردد، خون های باقیمانده در بدن حیوان و خارج شده پس از آن، پاک خواهند بود.
#احکام_ذبح #خون_ذبیحه
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
🍧استفاده از پودر ژلاتین
🍬سؤال: استفاده از #پودر_ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟
✅جواب: #حلیت و #حرمت #ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آن تهیه می شود؛ اگر از گیاهان یا حیوان حلال گوشتی که #ذبح_شرعی شده یا از #استخوان_حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده ولی معلوم است که تطهیر شده تهیه شده است، حلال است، اما اگر از پوست یا گوشت حیوان #حلال_گوشتی که ذبح شرعی نشده یا از اجزاء حیوان #حرام_گوشت تهیه شده باشد، حرام است، البته در صورتی که معلوم نباشد ژلاتینی که می خواهد بخورد از قسم حلال است یا حرام، خوردن آن حرام نیست.
#احکام_خوردنیها_و_آشامیدنیها #ژلاتین_خارجی #خوراکیهای_وارداتی
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910