🟢پژوهشهای قرآنی: بنیادی یا کاربردی؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح(ره) معتقد بود هر چند پژوهشهای کاربردی، چشمگیرتر و ملموستر و مطلوبترند؛ اما اگر مبتنی بر پژوهشهای بنیادی نباشند، به مثابه درختی بیریشه میمانند که همواره در معرض آسیب است و با اندک آفتی از بین میرود.
بنابراین، ضمن توجه همزمان به تحقیقات کاربردی و بنیادی و حتی ضمن «اولویت دادن به تحقیقات کاربردی» نباید از «اهمیت تحقیقات بنیادی» غفلت ورزید یا آنها را کمرنگ کرد.
به عنوان مثال، در «مطالعات قرآنی» ضمن آنکه باید به معارف اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و سیاسی قرآن توجه کرد، لازم است همواره به پژوهشهای بنیادی ناظر به خود قرآن هم توجهی ویژه داشت. مسائلی همچون
1.«تفسیر صحیح قرآن چگونه است؟»،
2.«راه صحیح تفسیر چیست؟»،
3.«آیا یک آیه میتواند چند جور تفسیر داشته باشد یا اینکه تفسیر صحیح یکی است؟»،
4.«اگر متعدد است ممکن است چند معنا در عرض هم باشد یا در طول هم؟»،
5.«چه راه متقن و قابلاعتمادی برای کشف مفاهیم قرآنی و احتراز از سلیقههای شخصی و جوّزدگیهای اجتماعیای که برای اشخاصی پیدا میشود و باعث انحراف در فهم قرآن و تفسیر قرآن میشود وجود دارد؟»
#پژوهش
#علامه_مصباح
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡فلسفه؛ سادهگویی و سادهنویسی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معضلات زبان فلسفه و ادبیات رایج میان فیلسوفان استفاده از اصطلاحات نامأنوس و پیچیده و بعضاً چند پهلو است. عامه مردمان بلکه عامه نخبگان و فرهیختگان جامعه نیز امکان خوگیری با چنان ادبیات و اصطلاحاتی را ندارند.
به همین دلیل، اهمیت و ارزش فلسفه و فلسفهورزی را چندان درک نمیکنند.
فیلسوفان باید بدانند که رسالت آنان با رسالت و مسؤولیت فیزیکدانان و شیمیدانان و ریاضیدانان متفاوت است. #فلسفه فقط جنبه تخصصی و آکادمیک محض ندارد و نباید داشته باشد؛ ابعاد عمومی فلسفه را باید توجه کرد.
باید هنر امتداد فلسفهورزی در لایههای عمومی را کسب کرد.
#شهید_مطهری در این زمینه یک الگو است. او فیلسوفانه به سطح جامعه آمد و بدون آنکه ذرهای از فلسفهورزی و اقتضائات فکر فلسفی عقبنشینی داشته باشد، با زبان مردم و با زبانی غیرتخصصی مباحث فلسفی را با مردم در میان گذاشت و سطح عقلانیت و استدلالطلبی و خردورزی مخاطبان خود را ارتقاء داد.
#الهیات_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ولایت فقیه از نگاه علامه طباطبایی.mp3
16.11M
🎤احمدحسین شریفی
🟢دیدگاه علامه طباطبائی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی
🔻نقد نسبتهای ناروایی که به علامه طباطبائی در موضوع انقلاب اسلامی و ولایت فقیه زده میشود.
#علامه_طباطبائی
#ولایت_فقیه
#اندیشه_سیاسی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡به یاد علامه طباطبائی (ره)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹علامه طباطبائی حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. او هر چند در مباحث صرفاً انتزاعی فلسفه نیز با تدریس منظومه و اسفار و اشارات و شفا و نهایتاً با تدوین ابتکاری دو کتاب درسی بدایة الحکمة و نهایة الحکمة حق مطلب را ادا کرد؛ اما هرگز به مباحث انتزاعی فلسفه بسنده نکرد؛ او همواره در اندیشه امتداد #فلسفه و فکر فلسفی در لایههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بود.
🔸تدوین مقالات چهاردهگانه «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تدریس آنها برای برخی از شاگردان برجسته خود در اوایل دهه سی (۱۳۳۰ش)، مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و حقوق زن و فلسفه اجتماع و امثال آن و مقاله بسیار مهم و کلیدی «ولایت و زعامت» در فلسفه سیاسی اسلام و تبیین بسیار دقیق و عالمانه نظام حکمرانی اسلامی، همگی نشان از دغدغه اجتماعی و سیاسی این فیلسوف بزرگ میدهد.
🔹او حقیقتاً فیلسوفی در میدان بود. در عمیقترین لایههای فرهنگ اندیشه میکرد. تدوین کتابهایی مثل «شیعه در اسلام» به هدف معرفی شیعه به جهانیان، نشان از زمانشناسی و نیازشناسی کمنظیر آن مرد بزرگ دارد.
♦️مناظرههای مفصل وی با مخالفان فکری نشان میداد که او هرگز فیلسوفی بنشسته در گوشهای نبود؛ بلکه فیلسوفی در میدان بود. مناظرهای نسبتاً مفصل با رئیس جریان تفکیک آمیرزا مهدی اصفهانی در موضوع منطق ارسطویی داشتند که قبلاً گزارشی از آن را تقدیم کرده بودم ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/861 ) بر اساس نقل آیتالله جوادی آملی مناظرهای هشت ساعته با یکی از صاحبنظران مارکسیسم در موضوع الحاد و توحید داشتند که طرف مناظره، نتیجه مناظره هشت ساعته خود با #علامه_طباطبائی را اینگونه گفته بود: «آقای طباطبایی من را موحد کرد.»
🔹امضای بیانیههایی در محکومت دینستیزی و قانونشکنی رژیم پهلوی در سال ۱۳۴۱ و همچنین در اعتراض به بازداشت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و همچنین افتتاح دو حساب بانکی (در بانکهای ملی و صادرات) برای دریافت کمکهای نقدی مردم برای کمک به مبارزان فلسطینی در اردیبهشت سال ۱۳۴۹ نشان از دغدغهمندیهای میدانی او نسبت به مسائل ایران و جهان اسلام داشت.
یادش گرامی و راهش پررهرو باد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خاطرهی رهبر فرزانه انقلاب از حضور علّامهی طباطبایی و امام خمینی در منزل علامه سمنانی و ادب علامه طباطبایی در برابر امام خمینی.(۱۴۰۲/۸/۱۷)
#علامه_طباطبائی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹هر چند همواره کتاب و کتابخوانی مورد توجه فرهیختگان جامعه و حتی عامه مردم بوده است. اما به صورت نمادین و البته به منظور تحقق اهدافی مشخص، چنین به نظر میرسد که نخستین بار در دهه ۱۳۳۰، از سوی اداره فرهنگ و شورای کتابخانه تبریز یک هفته (از روزهای سیزدهم تا بیستم شهریور)، به نام هفته کتاب نامگذاری شد. سه هدف مشخص برای این نامگذاری عبارت بودند از:
«آشناسازی مردم با کتابخانههای شهر»،
«تشویق مردم به خواندن کتاب»
و «تکمیل کتابهای کتابخانههای تبریز».
🔸بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۷۲ به ابتکار شورای فرهنگ عمومی از ۲۴ آبان تا ۲ آذر به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شد. اهدافی مثل «تقویت بنیه فرهنگی کشور»، «توسعه، هدایت و رونق اقتصاد کشور»، «تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی و ایجاد عادت به مطالعه»، «کمک به حل مشکلات و تنگناهای تولید و توزیع کتاب»، «تجهیز کمّی و کیفی کتابخانهها» و «افزایش ظرفیتهای فرهنگی کشور» برای آن ذکر شد!
♦️صرف نظر از اینکه آیا واقعاً چنین اهدافی برای این نامگذاری درست است یا خیر، به نظر میرسد: پس از گذشت ۳۱ سال از این نامگذاری، وقت آن رسیده است که شورای محترم فرهنگ عمومی کشور دستکم به این چند پرسش پاسخ دهد:
✔️چه میزان بر کتابخوانان کشور افزودهاند؟
✔️چه تغییری در فرهنگ کتاب و کتابخوانی کشور ایجاد کردهاند؟
✔️تا چه مقدار توانستهاند عادت به مطالعه را در میان مردم ایجاد کنند؟
✔️چه تنگناها و مشکلاتی را از مسیر تولید و توزیع کتاب برطرف کردهاند؟
✔️به چه میزان کتابخانههای کشور را تجهیز کردهاند؟
#کتاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸فاطمه زهرا؛ «معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بهترین کتابهایی که تاکنون درباره شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها مطالعه کردهام، کتاب «حقیقت عظیم» است. این کتاب گردآوری دقیق و منظمی از ایدهها، دیدگاهها و تحلیلهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در نیم قرن اخیر، (از سال ۱۳۵۱ تا پایان دهه نود) درباره #حضرت_زهرا سلام الله علیها است.
🔻مطالعه این کتاب را به همه کسانی که میخواهند فهمی بیشتر و دقیقتر از ابعاد وجودی این بانوی نمونه عالم داشته باشند، توصیه میکنم.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️فاطمه زهرا؛ الگوی تماممعنای مجاهدت در راه خدا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها در همه ابعاد، الگویی از مجاهدت در راه خداست. او به تمام معنا یک جهادگر «خستگیناپذیر» و «محنتپذیرِ» در راه تحقق اسلام و دفاع از ولایت بود.
♦️در عرصه «جهاد سیاسی» بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) از هیچ کاری کوتاهی نکرد. جهادی شبانهروزی، مستمر و تا پای جان را انجام داد. او «محور دفاع از ولایت» و «عَلَم مبارزه با غاصبان ولایت» بود. وسط میدان ایستاد و شخصیتهای بزرگی مثل سلمان و ابوذر و مقداد و حذیفه و حتی خود امیرمؤمنان علیه السلام گرد او و بر محور او جمع شدند. او شخصاً نیز از هیچ کوششی در روشنگری و جهاد تبیین در راه ولایت دریغ نورزید:
یک. در عیادت زنان مدینه از ایشان، ظلم مردم مدینه به امیرمؤمنان علیه السلام را افشا کرد؛
دو. در مسجد پیامبر با خطبه غرای فدکیه یک دوره خداشناسی، پیامبرشناسی، دینشناسی، مردمشناسی و سیاست اسلامی را برای مردم تبیین کرد و خطرات انحراف از مسیر ولایت را گوشزد کرد؛
سه. به مدت چهل شبانهروز مرتب به درب خانههای انصار میرفت و در تبلیغی چهرهبه چهره تلاش میکرد ضمن روشنگری، آنان را به دفاع عملی از ولایت امیرمؤمنان برانگیزاند.
چهار. به هنگام هجوم جیرهخواران خلیفه به درب خانه امیرمؤمنان، با آمدن پشت در خانه، خود را سپر دفاع از ولایت کرد.
#جهاد
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️سلوک عرفانی و توسل به حضرت زهرا(س) در کلام آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم #آیتالله_شاهآبادی، عارف بزرگ معاصر و استاد عرفانی امام خمینی(ره) ارادتی ویژه به #حضرت_زهرا سلام الله علیها داشت. محبت و ارادت و توجه به حضرت زهرا را لازمه وصول به مقامات قرب الهی میدانستند.
آن عارف بزرگ سخنان ناب و توصیههای مهمی در این باره دارند که به برخی از آنها اشاره میکنم:
«اساس دين، حب فاطمه سلام الله عليهاست. اساس اسلام، بغض به اعداء فاطمه سلام الله عليهاست. و هر که فاطمه را بخواهد و بغض اعداء او را داشته باشد، او مسلمان است.»
«سالک الي الله در صورتي ميتواند به جايي برسد که در ضمن سير، اول مرتبه اتکاء به خانم حضرت صديقه عليها السلام داشته باشد و اين محبت خانم حضرت صديقه است که انسان را به راهي که بايد برود هدايت ميکند و اگر نباشد اصلاً سيري وجود نخواهد داشت.»
«محال است سالک، سير و سلوک کند و به جايي برسد مگر از طريق خانم حضرت زهرا عليها السلام»
وقتي استخاره میکردند همهي دعا و ثنايشان اين بود: «الهي به عصمت زهرا، به نور زهرا، به شرف زهرا».
و به فرزندانش توصيه ميکرد که:
«شما هم شبها اگر توفيق پيدا کرديد و بيدار شديد صلوات حضرت صديقه را بفرستيد و با ايشان مأنوس شويد. در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا عليها السلام توجه کنيد و بدانيد که استمداد گرفتن از ايشان موجب قرب و ترقي معنوي ميشود و خداشناسي انسان را زياد ميکند. همچنين قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا* سلام الله عليها را بفرستيد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*«اللهم صلِّ عَلي فاطِمَةَ و أَبيها و بَعلِها و بَنيها و السِّرِّ المُستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عَلمُک»
#عرفان
#سلوک
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر بعدی از ابعاد زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجابانگیز مواجهه خواهیم شد:
یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسانهای همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساقهای پایش ورم کرده بود»
دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیحترین و بلیغترین خطبههای امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه میگوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیباییهای ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبههای نهج البلاغه است. درسنامه خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعتشناسی و سیاست اسلامی است.
سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبههای برجای مانده از او نشان میدهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود.
چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیتنامه بسیار هوشمندانه او، نشان میدهد که یکی از حکیمترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است.
پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان میفرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد.
شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهمالسلام را تربیت کرد.
هفت. از جهت خانهداری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علیابن ابیطالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت میکرد.
هشت. از حیث وظیفهشناسی اجتماعی و موقعیتسنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود.
نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع میکرد.
🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامعالاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است.
#زن
#حضرت_زهرا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡دانشکده علوم خانواده: خانواده لیبرالی یا خانواده اسلامی؟!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹از تلخترین طنزهای مدیریتی در «جمهوری اسلامی» این است که در یکی از دانشگاههای معتبر کشور، فردی را به ریاست «دانشکده علوم خانواده» منصوب میکنند که علناً از بیعفتی و بیحیایی دفاع کرده، از مدافعان شعار استعماری و صهیونیستی «زن، زندگی، آزادی» بوده و افتخارش این است که میبینند دخترانی بیحیا در مقابل پلیس جمهوری اسلامی ایستادگی کرده و پلیس هم در مقابل آنها نمیتواند کاری کند!
♦️واقعاً کدام نظام سیاسی و علمی و دانشگاهی در دنیا چنین منصبها و جایگاههایی را در اختیار مخالفان علنی اصلیترین ارزشهای دینی و اجتماعیاش (یعنی خانواده و عفت و حیا) قرار میدهد؟!
#خانواده
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤دکتر میثم فرجاللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
🔸موضوع: «دانشگاه؛ ارزآوری و اشتغالزایی»
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔹مهجوریت قرآن در حوزههای علمیه از نگاه شهید مطهری
✍️احمدحسین شریفی
🔸شهید مطهری(ره) در نقد نظام آموزشی و اولویتهای آموزشی حوزههای علمیه میگوید:
«عجيب است كه در حساسترين نقاط دينى ما اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند، به هزار سختى و مشكل دچار مىشود؛ از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مىافتد.
و اما اگر عمر خود را صرف كتابهايى از قبيل كفايه بكند صاحب همه چيز مىشود!
در نتيجه هزارها نفر پيدا مىشوند كه كفايه را چهارلا بلدند؛ يعنى خودش را بلدند، ردّ كفايه را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پيدا نمىشود كه قرآن را به درستى بداند! ...
اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمىشد. هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و مىكنند. اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مىكند.» (مجموعه آثار؛ (ده گفتار)، ج24، ص534.)
🔻 البته به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدتهای #علامه_طباطبائی و شاگردانش و در همچنین به برکت روشنگریها و نقدهای امثال شهید مطهری در حال حاضر (سال ۱۴۰۳) فقط در حوزه علمیه قم ۲۶۶ درس تفسیر در سطوح عالی حوزه علمیه ارائه میشود.
#قرآن
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔸مدعیان دروغین و حیلهگر «آزادی بیان» و «آزادی عقیده» و «آزادی دین» را ببینید که چگونه اسلامهراسی میکنند!
🔻یک کامیون تبلیغاتی که روزانه در سطح شهر میچرخد، با نشان دادن تصویر نماز جماعت مسلمانان کانادا مینویسد: «مردم کانادا بیدار شوید! شما تحت محاصرهاید!»
🔸غافل از اینکه همین نماز جماعت باشکوه نشانهای از بیداری مردم کانادا است. آنهایی که از تخدیر لیبرالیسم، به خود آمده و لجنزار فرهنگ لیبرالی بیرون آمده و چشمشان به زیباییهای اسلام و فضیلتها و ارزشهای متعالی اسلام باز شده، بیدار شدهگان واقعیاند.
🔻معلوم میشود که حضور در اجتماعات اسلامی و عمل به شعائر اسلامی و ابراز نشانههای اسلامی چقدر میتواند ابهت و عظمت اسلام را نمایان کند. بیجهت نیست که این همه روایت درباره حضور در مسجد و نماز به جماعت وارد شده است. و بیجهت نیست که همه جبهه استکبار باهمه توان رسانهای و تبلیغی و مالی و سیاسی خود به مبارزه با #حجاب زنان برخاسته است!
🔹ترجمه نوشتههای پشت کامیون:
آیا اینجا یمن است؟
آیا اینجا سوریه است؟
آیا اینجا عراق است؟
نه.
اینجا کانادا است.
بیدار شوید.
شما در محاصرهاید.
#اسلام
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نقد علامه طباطبائی به برنامه درسی حوزههای علمیه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹چند دهه است که بسیاری از عالمان و بزرگان حوزههای علمیه هر کدام از منظری، نقدهایی را نسبت به نظام درسی حوزههای علمیه مطرح کردهاند. شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) و بیشتر و مفصلتر و دقیقتر از همه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، علامه مصباح، آیتالله جوادی آملی و ....
🔸به عنوان نمونه، سخنی از علامه طباطبائی را به مناسبت ایام رحلتشان نقل میکنم:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مناسبتی، نقدی جدی بر نظام آموزشی حوزههای علمیه شیعه و سنی وارد میکند، ضعفی که هر چند در چهار دهه پس از رحلت #علامه_طباطبائی به برکت انقلاب اسلامی و به برکت روشنگریهای خود علامه و شاگردان او، تا قدری کمتر شده است، اما هنوز هم از مهمترین ضعفهای نظام آموزشی حوزههای علمیه است:
«أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتي آخرها، ثم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن، و لم يمس مصحفا قط. (المیزان، ج 5، ص 276)
اگر دربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت کنی، میبینی طورى تنظیم شدهاند که گویا هیچ نیازی به قرآن ندارند؛ تا جایی که یک طلبه میتواند همه علومی مثل صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول را فراگیرد، و متخصص و متضلع و مجهد و ماهر در آنها شود، در حالی که حتی قرآن را نخوانده باشد! و بلکه قرآنی را به دست نگرفته باشد.»
♦️البته انصاف آن است که این نقدها نیز موجب تغییراتی بنیادین و جدی در برنامه درسی حوزههای علمیه (به ویژه در یک دهه اخیر) شده است. اما به نظر میرسد هنوز هم جا برای ایجاد تغییرات کلیدی در برنامه درسی حوزههای علمیه وجود دارد و اساساً نظام آموزشی حوزههای علمیه باید به گونهای باشد که نه منفعلانه بلکه فعالانه به استقبال تحول و تغییر برود و ساختار آن به گونهای طراحی شود که خود پیشرو و پیشگام تغییر و تحول باشد.
#حوزه_علمیه
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️افول آمریکا و دوران غروب تمدن لیبرال دموکراسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از موضوعات مهم تحلیلی و سیاسی مسأله «افول آمریکا» است. کافی است کلیدواژههایی مثل
American Decline
American Cultural Decline
American Economic Decline
American Moral Decline
American Military decline
را در پایگاههای علمی معتبر جستجو کنید. با دریایی از اطلاعات و دادهها در این موضوع مواجهه خواهید شد. مقالات و تحلیلهای فراوانی درباره افول و فرتوتی و ضعف آمریکا در همه شاخصهای اقتدار را مشاهده خواهید کرد: افول در شاخصهایی مثل «قدرت اقتصادی»، «قدرت سیاسی» و «امکان دخالت در دولتها»، «امکان تغییر دولتها و حکومتها»، «قدرت بسیج کشورهای دیگر علیه حکومت یا دولت نامطلوب خود»، «قدرت نظامی بلامنازع آمریکا»، «قدرت اجتماعی و فرهنگی»، «قدرت اخلاقی و جذابیتهای انسانی» و سایر شاخصهای اقتدار تمدنی.
پیدایش قدرتهای اقتصادی نوظهوری مثل چین و شکلگیری سازمانهای بینالمللی بیاعتنا به غرب مثل شانگهای و بریکس و امثال آنها، از بزرگترین نشانههای افول قدرت اقتصادی آمریکا است؛
اقتدار و استقلال سیاسی کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران و قدرت و شهامت و شجاعت و دلیری بیسابقه و بینظیر رزمندگان جبهه مقاومت، تا جایی که یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر آمریکایی (آبراهام لینکلن) که تا یک دهه قبل اگر خبر حرکت آن به سواحل دریایی کشوری میرسید، حکومت آن کشور سقوط میکرد، توسط رزمندگان شجاع و دلیران پابرهنه یمنی مثل یک مترسک دریایی با دهها موشک بالستیک و پهباد مورد هجوم قرار میگیرد و با تحمل خسارتهای فراوان و بدون هیچ واکنشی مجبور به ترک منطقه میشود!
مقاومت رزمندگان و مردم مقاوم و کمنظیر غزه و لبنان در برابر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی که نمایندگی همه قدرت نظامی غرب را بر عهده دارد، به همه جهانیان نشان داده است که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «اراده شکستناپذیر» جبهه مقاومت، جایگزین «ارتش شکستناپذیر» صهیونیستی شده است.
جنگ غزه و دفاع همه جانبهی غرب و تمدن لیبرال دموکراسی از وحشیگریهای رژیم صهیونیستی، بطلان و توخالی بودن همه شعارهای انساندوستانه و بشردوستانه غرب و ادعاهای دروغین آنها درباره تکریم زنان و دختران و کودکان را به جهانیان نشان داده است. و این از بارزترین نشانههای افول اخلاقی و فرهنگی و بینالمللی این تمدن است.
دورویی و فریبکاری مدعیان لیبرال دموکراسی تا جایی است که از طرفی با شعار دروغین دفاع از آزادی زنان، به بهانه مرگ طبیعی یک دختر جوان، همه امکانات خود را علیه کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران بسیج میکنند، و از طرف دیگر برای کشتن زنان و دختران بیگناه و مظلوم غزه و لبنان همه امکانات نظامی و تسلیحاتی خود و همه اعتبار بینالمللی خود را در اختیار رژیم خونآشام صهیونیستی قرار میدهند!
رهبر فرزانه انقلاب به درستی فرمودند که «بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا دارد رو به افول میرود، ذرّهذرّه دارد آب میشود. این را نه اینکه ما بگوییم؛ البتّه عقیدهی ما هم همین است»(۲۱/ ۸/ ۱۴۰۱)
افزون بر همه اینها، پیدایش یک رقیب بسیار قدرتمند، به نام جمهوری اسلامی و نظام مردمسالاری دینی که خود را امتداد جریان نبوت و تحققبخش آرمانهای نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) میداند، بر سرعت افول و زوال آنها افزوده است. و این حقیقتی است که «امروز دنیا شاهد یک الگوی موفّق و یک نمونهی سرافراز از قدرت و حاکمیّت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی، حادثهای بس عظیم و پُرمعنی و جذّاب است که میتواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند» (رهبر فرزانه انقلاب)
#تمدن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡رسالتهای ملی و بینالمللی جامعه الزهراء
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دیروز (۳۰ آبان ۱۴۰۳) در دیدار جمعی از اساتید و مسئولان و مدیران #جامعه_الزهراء به نکات مهمی اشاره کردند که توجه به آنها میتواند و میباید تحولاتی در رسالتهای ملی و بینالمللی این مجموعه مبارک و بینظیر ایجاد کند.
🔸دو نکته مهم و قابل توجه در این میان، عبارت بودند از:
یک. «لزوم حضور پررنگ و عالمانه در رسانههای ارتباطی و پیامرسانهای عمومی» به هدف تبیین مسائل مرتبط با زن و خانواده، که الان در نوک پیکان هجوم فرهنگ لیبرالیستی قرار گرفتهاند.
دو. «لزوم حضور عالمانه و محققانه در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی»؛ به هدف تبیین نگاه دین و نگاه انقلاب اسلامی به زن و خانواده، برای جهانیان.
#زن
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹