eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
315 عکس
333 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی 🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره و ورود حوزه‌های علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند. اما مجدداً در روزهای اخیر سخنان استاد شفیعی بازنشر گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. به همین مناسبت و طبق درخواست جمع کثیری از مخاطبان پاسخ استاد شریفی را باز نشر می‌کنیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
عطار نیشابوری در تذکرة الاولياء: «و گفت: گوسفند از آدمی آگاه‌تر است! ز آنکه بانگِ شبان، اورا از چرا کردن باز می‌دارد و آدمی را سخنِ خدای از مُرادِ خویش باز نمی‌دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عاشوراي آمريکايي و شيعيان انگليسي! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدون شک هرکس داستان کربلا و غربت و مظلوميت حسين و يارانش را بشنود يا بخواند، حتماً محزون و غمگين شده و توانايي جلوگيري از گريستن را ندارد. افزون براين، توصيه‌هاي زيادي به برپايي مجالس عزا و رثاي ابي‌عبدالله شده است؛ گريه بر مظلوم و گريه براي بي‌ياور ماندن ولي خدا و دين خدا، مي‌تواند عبرت‌آموز، محرک و نيروزا باشد. اما کساني بوده و هستند که بر اصالت اشک و گريه، بدون آنکه به انزجار از کفر و شرک و نفاق و ظلم منجر شود، تأکيد و اصرار داشته و دارند! در مکتب «عاشوراي آمريکايي» و «شيعيان انگليسي»، چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسين را ممکن نمي‌دانند، تلاش مي‌کنند، حقيقت حسين و حقيقت عاشورا را نابود کنند. فلسفة قيام حسين را اين مي‌دانند که او مي‌خواست، مسيح‌وار (البته باز هم به قرائت مسيحيت جعلي)، قرباني گناهان امت و يا وسيله‌اي براي بخشش گناهان امت شود! اين نگاه متأسفانه در گذشته نيز وجود داشت، في‌المثل، ميرزا محمدباقر شريف طباطبائي در کتاب اسرار الشهادة، مي‌نويسد: آن حضرت «مي‌خواست كه كشته شود از براي اينكه مؤمنين اولين و آخرين بر او جزع كنند و گريه و زاري نمايند ... تا به اين واسطه گناهان ايشان آمرزيده شود و گريه و اندوه ايشان كفارة گناه ايشان باشد ... پس در واقع شهادت آن بزرگوار كفارة گناه جميع گناهكاران است». ملامهدي نراقي در كتاب محرق القلوب مي‌گويد: «امام حسين .. براي رسيدن به شفاعت كبرا، كه مقتضي استخلاص همة محبان و مواليان باشد ... به شهادت راضي شد تا اين مرتبه از براي او باشد و بدون شهادت وصول به اين مرتبه از براي او ممكن نبود. زيرا كه رفع كدورات معاصي امت و شفاعت ايشان موقوف بر خون و تألم ايشان است.» گفتني است یکی از مدعیان روشنفكری در مقاله‌اي با عنوان «فرهنگ عاشورا در عصر سکولار» نيز همين تفسير مرگ فديه‌وار حسين را مناسب‌ترين تفسير با دنياي مدرن مي‌دانند! و در حال حاضر، شيعيان انگليسي و رسانه‌هاي غربي نيز تمام تلاش خود را در پررنگ کردن همين نگاه انحرافي به قيام حسيني به کار مي‌گيرند. نتيجة فاجعه‌آميز اين نوع نگاه نادرست به قيام حسيني اين بود که در روز عاشوراي سال 1330ق، 200 نفر از سپاهيان روس، در ميدان مرکزي تبريز ثقة الاسلام تبريزي، از رهبران نهضت مشروطه، را دار مي‌زنند، اما 2000 نفر قمه‌زن، حاضر نيستند دربرابر اين ظلم کمترين اقدامي کنند و با اين بهانه که «آقا جان! اولارين توفنگي وار، آدمي اولْدُرَلْلَر؛ آقاجان آنها تفنگ دارند و آدم را مي‌كشند»، تن به چنان خفت و ظلمي مي‌دهند و نمي‌دانند که همان امامي که براي او قمه بر سر مي‌زدند، براي مبارزه با ظلم قيام کرده است! eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴عاشورای حسينی؛ عاشورای حماسه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است. نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگ‌ترين انقلاب قرن، انقلاب اسلامي ايران، و يک نهضت بي‌نظير و الگوساز را پديد بياورد. اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد: در سال 1326 [75 سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل] كه هيأتهاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابه‌اي عاشورايي ايراد كرد: «آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده‌ايد آيا مي‌دانيد چرا حسين‌بن‌علي تن به شهادت داد. اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بي‌جاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضه‌خواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين مي‌خواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نمي‌شديم ... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را مي‌شنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف مي‌شديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بوده‌ايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟ ... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج مي‌دادند ولي حالا بر سر ما مي‌كوبند. اسلام رو به توسعه مي‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...» در ادامة اين حرکت امام امت با همکاري برخي از شاگردان روشن‌انديش خود همچون شهيد مطهري تلاش زيادي براي تغيير اين ادبيات به عمل آوردند. عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي کردند. و مسير را کاملاً تغيير دادند. يکي از انقلابي‌ترين، انقلاب‌سازترين و افشاگرانه‌ترين سخنراني‌هاي امام امت، عليه رژيم ستم‌شاهي در عصر عاشوراي 1383 قمري مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسة فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، ج1، ص55-56) eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
السلام عليك يا اباعبدالله الحسين
🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» نامیدند. برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل جناب دکتر سروش که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. اگر از این منظر به مطالعه رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فرد‌سازی»، «جامعه‌پردازی» و «تمدن‌سازی» وجود دارد. به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛ وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که) 1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛ 2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛ 3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛ 4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع) [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حسینی راستین» کسی است که «حسین زمان» خود را بشناسد و لحظه‌ای از یاری و فرمان‌برداری او غفلت نکند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان ارزشمند طاهر القادری، از رهبران اهل سنت پاکستان، درباره گریه بر علیه السلام: «ای اهل سنت اگر شما بر حسین گریه نکنید و برای او عزاداری نکنید به خدا سوگند که سنی نیستید» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 راهبرد شیعه پس از واقعه کربلا 🎙 دکتر احمدحسین شریفی 💠 عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود خدا بر این فرمانده لشکر ولایت، چه زیبا منطق حسینیان این عصر را بیان می‌کند. در تقابل انقلاب اسلامی و لیبرال دموکراسی یا در جبهه حسین هستی و یا جبهه یزید؛ اگر در ذیل ولایت سیدعلی نیستی شک نکن در ذیل ولایت طواغیت و یزیدیان زمان هستی؛ جبهه سومی وجود ندارد. «ما ترکناک یا ابن الحسین» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️السلام علیک یا ثار الله 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از اوصاف مشهور ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام این است که او «ثار الله» است. 🔻امام صادق علیه السلام در زیارت‌نامه آن حضرت چنین می‌فرمود: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون خدا» 🔻در میان موجودات مادی، تنها «موجودات ذي‌روح‌»اند که خون دارند. و خون «مایه» حیات و «نشانه» حیات و «دلیل» حیات آنهاست. 🔻با استفاده از تشبیه معقول به محسوس گفته شده که حسين «خون خدا»ست؛ او ثارالله است؛ و اين يعني آنکه حسين نشانه الوهیت و دلیل الوهیت و مایه حیات و هستی خدا در میان مردمان و در پهنه‌ی تاريخ بشريت است. او نشانه‌ی جريان الوهيت در حيات بشري و روح الهی در کالبد بی‌جان انسانیت است. حسين جلوه‌ی تام ملکوت در عالم ناسوت و تجسم و تحقق عینی روح الهی است. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷حلال‌خواری و شکرگزاری عطار نیشابوری در تذکره الاولیاء به نقل از یکی از عارفان می‌نویسد: «می‌گفت: هر بامداد که بیدار می‌شوم می‌دانم که چه کسی لقمه حلال خورده و یا حرام؟ پرسیدند چگونه؟ گفت: آنکه حرام خورده باشد مرتب صحبت‌های بیهوده و لغو کرده و فحش و غیبت می‌گوید و آنکس که حلال خورده، زبان به شُکر و ذکر دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خوبی‌افزاییِ «مجلس خوبان» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از راه‌های شناخت حکیمان و فرزانگان و وارستگان این است که ببینیم با حضور او چه فضایی ایجاد می‌شود. فضایی معنوی یا فضایی شیطانی؟ آیا انگیزه خیر و خوبی و صلاح در حاضران ایجاد می‌کند یا نفسانیات و خواسته‌های غیر الهی را در آنها تحریک می‌کند؟ به تعبیر امام زین‌العابدین علیه السلام: «مَجَالِسُ الصَّالِحِينَ دَاعِيَةٌ إِلَى الصَّلَاح‏؛ محفل صالحان، انگیزه صلاح و خوبی را برمی‌انگیزد» به تعبیر ملاجلال‌الدین بلخی: معجزاتی و کراماتی خفی بر زند بر دل ز پیران صفی در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود همسایه مست پس جلیس الله گشت آن نیک‌بخت کو به پهلوی سعیدی برد رخت eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: تربیت دینی - تربیت سکولار در همایش دو روزه سازمان بسیج فرهنگیان کشور با عنوان "معلمان گام دوم انقلاب اسلامی، افسران سپاه پیشرفت" تاریخ: 8 مرداد 1401 مکان: تهران - اردوگاه شهید باهنر eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هفتاد و دو ماه، روی نی ها دیده لب های عطش، کنار دریا دیده جانم به فدای حضرت صبر،که او نشکست، اگر چه داغ مولا دیده ✍محمّد شریفی
🔴انقلاب اسلامی و فراگیری روشنفکری 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فراوان درباره دلایل افول و حتی مرگ روشنفکری در ایران سخن می‌گویند. مقصران وضعیت اسفناک جریان روشنفکری را گاهی «مردم» و گاهی «حکومت» و گاهی «ابتذال فکر و اندیشه در گستره جهان» و ... می‌دانند! می‌گویند مردم، دچار روزمرگی شده و علاقه‌ای به ایده‌ها و سخنان آرمان‌گرایانه روشنفکران ندارند؛ یا می‌گویند دولتمردان به دلیل تأثیرپذیری از فضای پوپولیستی نمی‌خواهند به سخنان روشنفکران گوش دهند! به همین دلیل شاهد افول جایگاه روشنفکران و بی‌مخاطب شدن آنان هستیم. به نظر این بنده، جریان روشنفکری غربزده به این دلیل رو به افول نهاده است که اولاً، در سایه روشنگری‌های عالمان اسلامی، مقلدانه بودن اندیشه‌های آنان آشکار شده است؛ ثانیاً، سستی و ناکارآمدی بسیاری از اندیشه‌های لیبرالی و غربی، به عنوان منبع فکری اینان، برای همگان آشکار شده است؛ ثالثاً، قوت و عقلانیت و استحکام اندیشه‌های اسلامی در تقابل با اندیشه‌های لیبرالی مجال دفاع آشکار از اندیشه‌های غربی را گرفته است. اما جریان‌ روشنفکری خیرخواه و خادم نه تنها خاموش نشده است بلکه به برکت انقلاب اسلامی همگانی شده است. انقلاب اسلامی و روشنی‌افزایی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های آن و توسعه علم و دانش و آگاهی در میان آحاد مختلف ایرانیان پس از انقلاب موجب شده است سخنان و ایده‌هایی که تا پیش از انقلاب مخصوص محافل خاص و جمع‌های «محدود» و «عزلت‌گزیده» روشنفکری بود، اکنون و به برکت انقلاب اسلامی در میان آحاد مردم حتی جوانان و نوجوانان و در سراسر کشور و در همه ساحت‌های فردی و اجتماعی زندگی مردم جاری شود. 🔻یکی از ثمرات انقلاب اسلامی، روشنی‌بخشی و بصیرت‌دهی به همه مردم بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«می ‌صبح فروغ» شب و «هنر» روز 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نظم و انضباط از مهم‌ترین مؤلفه‌های است. در سبک زندگی اسلام‌پسند، برای هر کدام از ساعات شبانه‌روز و برای تک‌تک ایام هفته و حتی ماه‌های سال حساب‌های معنوی و مادی خاصی در نظر گرفته شده است. «شب» برای آرامش و عبادت و راز و نیاز و «فردسازی» است و «روز» برای کار و تلاش و «جامعه‌پردازی». شب برای تصحیح و تعمیق روابط انسان با خود و خدای خودش است و روز برای تعاملات اجتماعی و زیستی. قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلًا. إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَوِيلًا(مزمل، ۶-۷) ساعت‌هاى شب استواردارنده‏تر مر قدم را بر قيام آوردن، و راست‏دارنده‏تر است مر زفان را در قرآن خواندن. مر ترا در روز گشتن بسيار است قضاى حاجات را. (ترجمه نسفی، م ۵۳۷ق) هویت آدمی نیز بر اساس همین روابط چهارگانه (رابطه انسان به خودش، خدا، جامعه و محیط زیست) ساخته می‌شود و شکل می‌گیرد. کسانی که از مناجات‌ها و نجواها و خلوت‌های شبانه بی‌بهره‌اند، تعاملات اجتماعی و محیطی روزانه آنان نیز انسانی نخواهد بود: به تعبیر زیبای : آن زمان وقت می صبح فروغ است که شب گرد خرگاه افق پرده‌ی شام اندازد روز برای کار و تلاش و تعاملات اجتماعی است و نه خلوت و انس و کسب فیوضات رحمانی. باز هم به تعبیر خیلی زیبای حافظ: روز در کسب هنر کوش که می خوردن روز دلِ چون آینه در زنگ ظلام اندازد eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
به راستی اینان که هر ساله به «ادعای واهی» تأسی به حضرت زینب سلام الله علیها، چنین رفتارهای نامعقول و نامشروعی انجام می‌دهند، به هنگام دفاع از حرم مطهر کبری (س) کجا بودند؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این فایل فقط مطالعه ظواهر زندگی مورچگان است؛ عالم مورچگان همچون همه مخلوقات خدای متعال بواطن و حقایقی بسیار نهفته دارند که از قلمرو درک عموم آدمیان خارج است. آیه ۱۸ سوره نمل گوشه‌ای از حقایق مربوط به مورچگان را نشان می‌دهد: حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُون‏ (نمل، ۱۸) معتقدان به نظریه تکامل داروین چقدر ساده‌لوحند که گمان می‌کنند همه اینها در اثر یک تغییرات تصادفی در ژنوم موجودی تک‌سلولی و بدون هیچ طرح و برنامه پیشین و صرفاً به منظور انطباق با شرایط محیطی رخ داده است!!! eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
نقدی بر یکی از مهم‌ترین مبانی «روشنفکری دینی» اصناف سه‌گانه دينداري.pdf
160K
🔴نقدی بر یکی از مهم‌ترین مبانی فکری روشنفکری دینی: نظریه «اصناف‌ سه‌گانه دینداری» ✍️احمدحسین شریفی 🔻یکی از مهم‌ترین بنیان‌های فکری جناب دکتر عبدالکریم سروش نظریه «اصناف‌ سه‌گانه دینداری» است. خود وی این نظریه را به عنوان يکي از مباني و اصول روشنفکري ديني و يک «ضرورت دين‌شناسانه و اصلاح‌گرايانه» معرفي می‌کند: دينداري معيشت‌انديش (به تعبير پيشين‌شان دينداري مصلحت‌انديش/ دينداري غايت‌انديش)،‌ دينداري معرفت‌انديش و دينداري تجربت‌انديش. 🔻استاد شریفی در نوشتاری کوتاه ضمن تبیین دقیق این دیدگاه، نقدهایی جدی بر آن وارد کرده است. 🔷امید است که این نقدها مورد توجه مخاطبان فرهیخته قرار بگیرد. 🔻ضمناً از نکته‌نظرات مخالفان و موافقان استقبال می‌کنیم. eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جایگاه اخلاق در اندیشه فلسفی زنون سیتیونی 🖊احمدحسین شریفی 🔶زنون سیتیونی(۳۳۵-۲۶۴ق‌م)، بنیانگذار مکتب رواقی، در دو تشبیه معنادار و زیبا، اهمیت و جایگاه اخلاق و منطق و طبیعیات را چنین بیان می‌کرد: «فلسفه همچون باغي است كه در آن منطق ديوار است و طبيعيات درختان و اخلاق ميوه؛ يا مانند تخم مرغي است كه در آن منطق پوست و طبيعيات سفيده و اخلاق زرده است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
روبرت کارتر، روزنامه‌نگار اتریشی: توهین به همجنس‌گرایان= همجنس گراستیزی توهین به یهودیت= یهودستیزی توهین به رنگین‌پوستان= نژادپرستی توهین به اسلام= آزادی بیان! 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «شلخته‌پوشی» تا «برهنگی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لباس و نوع پوشش به عنوان یکی از «نمودها» و «نمایش‌های» هویت اجتماعی و ذهنیت‌ فرهنگی مردم، نقش مهمی در فهم تغییرات فکری و فرهنگی و اجتماعی دارد. به همین دلیل اولیای دین نیز در این زمینه حساسیت‌های فراوانی داشتند و در آیات و روایات فراوان در این زمینه سخن گفته شده است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برخی از جوانان و حتی میان‌سالان با لباس‌های شلخته و پاره و چروکیده در جامعه حاضر می‌شدند و در ادامه این شلخته‌پوشی جای خود را به لاابالی‌گری پوششی داد. تا جایی که هم‌اکنون به وفور شاهدیم که افراد نه چندان کمی با لباس‌های پاره و شلخته و حتی لباس‌های زیر مردانه در امکان عمومی مثل پاساژها، پارک‌ها، و حتی مساجد! حاضر می‌شوند. لباس‌هایی که پیشتر صرفاً در محیط خانه و در جمع محرمان نزدیک یا در محیط‌های بسته ورزشی و امثال آن پوشیده می‌شد و هیچ زن یا مردی حتی به هنگام باز کردن درب خانه یا جارو زدن جلوی خانه با چنین لباس‌هایی نمایان نمی‌شد. این نوع پوشش از نوعی به هم‌ریختگی مرزهای میان «خانه» و «خیابان» و «حریم خصوصی» و «حریم عمومی» حکایت می‌کند. این مرزشکنی از «شلخته‌پوشی‌های» دهه هفتاد و هشتاد شروع شد و در دهه نود و در آغاز قرن پانزدهم به نوعی «لاابالی‌گری پوششی» رسیده است! و اگر تدبیر درستی به کار گرفته نشود به زودی شاهد «پوشش‌گریزی» و بالاترین سطح «برهنگی» هم خواهیم بود. شیوع این نوع مرزشکنی‌های فرهنگی می‌تواند بسیاری از نهادهای بنیادین اجتماعی مثل نهاد خانواده و نهاد تعلیم و تربیت و نهاد فرهنگ را دچار دگرگونی‌‌های بنیادین کند. دگرگونی‌هایی که لزوماً در راستای کمال و سعادت آدمیان نخواهد بود. بلکه به تعمیق ابعاد حیوانی و نفسانی و شهوانی آن هم در گستره اجتماعی دامن خواهد زد. برخلاف برخی تحلیل‌ها به اعتقاد این بنده به طور قطع این سطح از شلخته‌پوشی و لاابالی‌گریی پوششی را هرگز نمی‌توان نشانه همراهی و همدلی با تهیدستان و کارگران و طبقه محروم جامعه دانست. همچنین هرگز نمی‌توان آن را نشانه‌ای از مخالفت با مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی یا مبارزه با مد و مدگرایی تلقی کرد! با توجه‌ به نکته‌ای که در صدر این نوشتار آوردم، باید دید که چه تغییراتی در بنیان‌های فرهنگی و اخلاقی و اعتقادی جامعه در جریان است که خود را در قالب «راحت‌پوشی در اماکن عمومی» و «آزادپوشی در مجامع عمومی» و به تعبیر دقیق‌تر نوعی «شلخته‌پوشی» و «لاابالی‌گری پوششی» نمایان می‌کند. آیا تهاجم فرهنگی غرب و ترویج سبک زندگی غربی توانسته است تا این سطح تغییرات اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند؟ آیا این سبک از رفتار، واکنشی دربرابر «فرایند رسمی‌ کردن رفتارهای اجتماعی» و نشانه‌ای از «رسمیت‌زدایی» و مبارزه با «نُرم‌های اجتماعی» است؟ آیا نمی‌توان این رفتارها را نشانه نوعی «خودگرایی» و «خودخواهی» عمیق و نهفته در ذهن و دل عده‌ای از مردم دانست؟ به گونه‌ای که هیچ ارزشی برای هنجارهای اجتماعی و به طور کلی «دیگران» قائل نیستند و یک تلقی خودمحورانه و خودخواهانه نسبت به اماکن عمومی هم دارند؟ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴 به «کارهای گران» مرد «کار دیده» فرست مصلح الدین شیرازی در باب هفتم گلستان درباره لزوم سپردن کارهای بزرگ به مردان مجرب و میدان دیده و کارآزموده، حکایتی زیبا را نقل می‌کند: 🔻سالی از بلخ بامیانم سفر بود و راه از حرامیان پر خطر. جوانی به بدرقه همراه من شد سپرباز چرخ‌انداز سلحشور بیش‌زور که به ده مرد توانا کمان او زه کردندی و زورآوران روی زمین پشت او بر زمین نیاوردندی ولیکن چنان که دانی متنعم بود و سایه پرورده نه جهاندیده و سفرکرده. رعد کوس دلاوران به گوشش نرسیده و برق شمشیر سواران ندیده. نیفتاده بر دست دشمن اسیر به گردش نباریده باران تیر اتفاقاً من و این جوان هر دو در پی هم دوان. هر آن دیوار قدیمش که پیش آمدی به قوّت بازو بیفکندی و هر درخت عظیم که دیدی به زور سرپنجه بر کندی و تفاخرکنان گفتی: پیل کو تا کتف و بازوی گردان بیند شیر کو تا کف و سر پنجهٔ مردان بیند ما در این حالت که دو هندو از پس سنگی سر بر آوردند و قصد قتال ما کردند. به دست یکی چوبی و در بغل آن دیگر کلوخ کوبی. جوان را گفتم چه پایی: بیار آنچه داری ز مردی و زور که دشمن به پای خود آمد به گور تیر و کمان را دیدم از دست جوان افتاده و لرزه بر استخوان. نه هر که موی شکافد به تیر جوشن‌خای به روز حملهٔ جنگاوران بدارد پای چاره جز آن ندیدیم که رخت و سلاح و جامه‌ها رها کردیم و جان به سلامت بیاوردیم. به کارهای گران مرد کار دیده فرست که شیر شرزه در آرد به زیر خمّ کمند جوان اگر چه قوی یال و پیل‌تن باشد به جنگ دشمنش از هول بگسلد پیوند نبرد پیش مصاف آزموده معلوم است چنان که مسألهٔ شرع پیش دانشمند eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹