🔸انگیزههای دینی و پیشرفت علمی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نتیجه یک مطالعه علمی و نظرسنجی صورت گرفته از اساتید ۱۹ دانشگاه کشور نشان میدهد که «انگیزههای دینی» و «درونی» بیشترین نقش در تولید علم را در میان اساتید دانشگاه دارد.
🔹در حالی که بیشترین توجه مدیران علم کشور، به تقویت مشوقهای مادی معطوف شده است!
🔻البته بنده هرگز تأثیر مشوقهای مادی و رفاهی و امثال آن را منکر نیستم، اما بررسیهای علمی و میدانی نشان میدهد که حتی اگر دنبال جهش علمی و رشد تولید علم هستیم، لازم است معرفت و انگیزش دینی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بیش از پیش تقویت کنیم.
#انگیزه
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اهمیت ترویج زبان فارسی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر حکیم انقلاب اسلامی، سه دهه قبل (در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور وقت) درباره اهمیت ترویج زبان فارسی در دنیا میفرماید:
«کشورهای مقتدر دنیا تلاش میکنند که زبان خودشان را در دنیا رایج کنند؛ چون زبان، بزرگترین رقم یک ملت و کانال عمده انتقال فرهنگ اوست»
بعدها نیز به مناسبتهای مختلفی اهمیت ترویج زبان فارسی را گوشزد کرده و فرمودهاند باید کاری کرد که #زبان_فارسی به زبان علم دنیا تبدیل شود:
«هدف را این قرار بدهیم که پنجاه سال بعد، کشور شما یکی از مراجع عمده و درجهی اول علمی دنیا باشد؛ به طوری که اگر کسی خواست با تازههای دانش آشنا شود، مجبور بشود زبان ملی شما را یاد بگیرد.»
در دو دهه قبل، اقدامات قابل تقدیری نیز در این خصوص انجام گرفته است؛ اما واقعیت آن است که معالاسف از طرفی وادادگی و بیبرنامگی «برخی» از دستاندرکاران و از طرف دیگر، بیتحرکی و بیاهتمامی «برخی دیگر» از مخاطبان این دستور، به ویژه در حوزه علوم اسلامی، را نیز مشاهده میکنیم.
اگر مدیران پژوهشی حوزه و #دانشگاه به این مهم به طور جدی اهتمام بورزند، بر این باورم که بسیاری از تولیدات علمی حوزههای علمیه و اساتید #علوم_انسانی از چنان جذابیتی در دنیا برخوردار هستند که بسیاری از افراد را به یادگیری زبان فارسی، به عنوان یکی از مهمترین زبانهای علم اسلامی، نه مجبور، که مشتاق کند.
#حوزه_علمیه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣نگاه ابزاری فتنهگران به زنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸زنان، علیرغم شایستگیهای فراوانی که داشتهاند، مع الاسف در طول تاریخ به عنوان ابزار دست سیاستبازان و قدرتطلبان هم واقع شدهاند. فیالمثل در تاریخ اسلام، از #جنگ_جمل گرفته تا مسموم و شهید کردن برخی از ائمه اطهار سلام الله علیکم تا کنشهای اجتماعی و سیاسی دیگر، همگی شاهد بودهایم که سیاستبازانی منفعتطلب با جلو انداختن زنان و به بهانه حمایت از زنان اهداف شوم و پلید خود را پیش ببرند.
🔹ابنابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۲۲ گفتگویی که بین عمروعاص و عایشه بعد از جنگ جمل رخ داده است را اینچنین نقل میکند:
عمروعاص خطاب به عایشه، همسر پیامبر اکرم(ص):
«آرزو داشتم كه تو در این جنگ کشته میشدی!» (لوددت أنك قتلت يوم الجمل)
عائشه:
«اى بىپدر! براى چه اینگونه سخن میگویی؟!» (و لم لا أبا لك)
عمروعاص:
«چون تو با فرا رسیدن اجلت میمردی و به بهشت میرفتى! و ما مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش على ابن ابیطالب قرار میدادیم!» (كنت تموتين بأجلك و تدخلين الجنة و نجعلك أكبر التشنيع على علي بن أبي طالب)
🔸در دنیای جدید نیز سرمایهداران و صهیونیسم بینالملل با شعار آزادی زنان و با ادعای دفاع از حقوق زنان، عدهای از زنان و دختران سادهلوح را فریب داده و حرمت و کرامت و قداست آنان را از بین برده و آنان را به نیرویی ارزان برای تولید بیشتر و حتی به کالایی برای تجارت و ابزاری برای فاسد کردن سایر زنان و دختران تبدیل کردند. و کار به جایی رسیده است که در حال حاضر در همان دنیای غرب، یکی از کثیفترین و البته پرسودترین تجارتها، تجارت سکس و تجارت بردههای جنسی است!
در دهههای اخیر نیز مخالفان ولایت و نظام مردمسالاری دینی و به طور کلی مخالفان اسلام، با تمسک به همان شیوه عمروعاصی همه تلاش خود را برای استفاده از زنان و دختران به عنوان ابزاری برای براندازی و تقابل با جمهوری اسلامی استفاده کردهاند.
♦️در جمهوری اسلامی شاهدیم که علیرغم جایگاه بسیار متعالی زنان و علیرغم پیشرفتهای بینظیر زنان در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، اقتصادی و مدیریتی، با شعار دفاع از حقوق و آزادیهای زنان تلاش کردهاند آنان را در مقابل ارزشهای اسلامی و ایرانی قرار دهند و با برهنهسازی آنان، نیروی قدرتمند زن مسلمان را به مادهای مخدر برای جلوگیری از حرکت رو به رشد جامعه اسلامی تبدیل کنند.
#زن
#فتنه
#امیرمؤمنان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡دانشجو: نماینده گذشته و آیینه آینده جامعه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دانشجویان را میتوان نماینده گذشته و آیینه آینده نظام تربیتی و علمی و فرهنگی یک کشور دانست.
زیرا از طرفی، آنان عصاره و محصول و مولود حدود دو دهه تلاش تربیتی، فرهنگی و علمی همه مراکز رسمی و غیررسمی تربیتی و فرهنگی و علمی جامعهاند. و به همین دلیل، با مطالعه حالات روحی و جسمی و تربیتی و فرهنگی و علمی آنان میتوان موفقیت یا عدم موفقیت برنامههای پیشین را دید.
و از طرفی با بررسی وضعیت فعلی آنان نیز میتوان وضعیت آینده جامعه را فهمید. زیرا بدون تردید آینده جامعه و بخش اعظم اداره جامعه توسط فارغالتحصیلان دانشگاه خواهد بود. به تعبیر یکی از دوستان «دانشگاه همه چیز نیست؛ اما مبدأ و سرچشمه همه چیز است». بنابراین نشاط و معنویت و جدیت و غیرت و جهاد آنان نویدبخش آیندهای بانشاط، معنوی، جهادی و مفتخر به هویت ملی خواهد بود؛ همانطور که بینشاطی و یأس و بیحالی و دلمردگی آنان خبر از آیندهای ناگوار برای جامعه میدهد.
رهبر حکیم انقلاب درباره جایگاه دانشگاه فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد. اگر دانشگاه فاسد بشود، سرنوشت آن جامعه فساد است.» البته فساد دانشگاه، لزوماً و منحصراً از جنس «فساد اخلاقی» نیست؛ بلکه «فساد علمی» هم هست. منظور از فساد علمی آن است که «نه معلم برای درس دادن و یاد دادن دلسوزی کند نه متعلم و دانشجو برای یادگیری دلسوزی کند.»
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تقويت دين، با افراد بىبهره از آن!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برخی از مؤمنان با تغییر مسؤولان و رویکار آمدن مدیران و افرادی که چندان مبالاتی به ارزشهای دینی ندارند، نگران دین و دینداری مردم و بعضاً ناامید و مأیوس از اصلاح امور میشوند! در حالی که نباید خیلی نگران دین خدا بود! خداوند خودش حافظ و ناصر دین خودش است؛
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...(مائده، ۵۴)
♦️آنچه که باید مایه نگرانی و دلهره باشد این است که آیا خود ما به وظیفه دینی خود عمل میکنیم یا خیر. ما باید از دینداری خود حفاظت کنیم؛ و مواظب باشیم که در زمره «مرتدان فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی» به شمار نیاییم. و در چارچوب اختیارات و تواناییهایمان در توسعه دینداری مجاهدت کنیم.
🔹بر اساس برخی از آموزههای دینی، خداوند حتی به وسیله فاجران و فاسقان و بیبهرهگان از دین نیز دین خود را تقویت میکند!
در منابع روایی اهل سنت و برخی از منابع روایی شیعی حدیثی به این مضمون از وجود مقدس #پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که خداوند اسلام را به وسیله فاجران و به وسیله کسانی که خود بیبهره از دیناند، یاری میرساند.
إنَّ اللّه َ لَيُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بالرَّجُلِ الفاجِرِ (کنز العمال، ۱۱۵)
خداوند اين دين را به وسيله مرد بدكار تقويت میكند.
إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى يُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بِأقوامٍ لا خَلاَقَ لَهُم (کنز العمال، ۲۸۹۵۶)
خداوند تبارك و تعالى اين دين را به وسيله مردمانى که خود بهرهای از دین ندارند، تقويت میكند.
إنّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ (کنز العمال، ۲۸۹۵۷)
خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردمانی که خود مسلمان نیستند، تأييد میكند.
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠غیرت و حسادت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از خطاها یا خیانتهای بزرگ برخی از روانشناسان و فیلسوفان غربی این بود که فضیلت «غیرت» به ویژه «غیرت جنسی» و ناموسی را از مقوله «حسادت» پنداشتند! به عنوان مثال، زیگموند فروید و برتراند راسل بر این پندار بودند که ریشه غیرت جنسی تلقی مالکانه مردان نسبت به زنان است!
این تلقی اشتباه و انحرافی، برای بسیاری از سادهلوحان و سطحینگران که هر نظریهای در روانشناسی و علوم تربیتی را «علمی» میدانند و مخالفت با آن را با چماق «غیرعلمی» و «شبهعلم» و «ایدئولوژیاندیشی» و ... میرمانند، توجیهی علمی و روانشناختی برای بسیاری از انحرافات خانمانبرانداز در دنیای غرب شد.
حقیقت این است که تفاوت غیرت و حسادت روشنتر از آن بود که بر چنین اندیشمندانی پنهان باشد. غيرت به معنای دفاع از امور ارزشمندی است که به شرف و آبروي انسان تعلق داشته باشد.
ولي #حسادت مربوط به آرزوي زوال نعمت از ديگران است. حسادت ناشی از یک حسرت درونی نسبت به نعمتهای دیگران است؛ حسادت زمانی است که یک فرد میبیند که دیگری یا دیگران از نعمتی برخوردارند اما او نمیخواهد که آنان از چنان نعمتی برخوردار باشند.
اما #غیرت مربوط به زمانی است که انسان میخواهد از یک امر ارزشمند و ذیقیمت محافظت کند و اجازه تعدی و تجاوز سودجویان و تمامیتخواهان را به آن ندهد.
این کجا و آن کجا!
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡«دانشجو» و «سخن تازه و مستدل»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از مهمترین ویژگیهای دانشجویان این است که
اولاً، دنبال شنیدن «حرفهای تازه و نو» هستند؛ از شنیدن سخنان تکراری به شدت خسته و ملالآلود میشوند؛
ثانیاً، دنبال شنیدن «سخنان مستدل» هستند؛ به سخنان بیمنطق یا حتی با منطقی که منطق آن را نفهمند، هیچ توجهی نمیکنند؛
ثالثاً، سخن کسانی را میپذیرند که بتوانند ارتباطی عاطفی و احساسی با آنان برقرار کنند؛ به تعبیر دیگر، کسانی که احساسات و عواطف آنان را درک کنند. بنابراین، حتی سخنان تازه و مستدلی که همراه با رمانندگی عاطفی از سوی گوینده (استاد یا هر کس دیگری) باشد، هرگز توجه آنان را جلب نمیکند.
#دانشگاه
#استاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️عاملان خوب و سازمانهای خوب
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتقدم برای تعالی یک سازمان هم باید «ساختار»های آن متعالی باشند و هم «افراد و نیروی انسانی» آن همواره در اندیشه تعالی. اما هیچکدام به تنهایی کفایت نمیکند.
در عین حال، شخصاً نقش نیروی انسانی و عاملان و کارگزاران سازمان را بیشتر از نقش ساختارها میدانم.
نیروی انسانی ناکارآمد، مساوی است با سازمان ناکارآمد و نیروی انسانی متعهد و متخلق، حتی ساختارهای فشل و دستوپاگیر را نیز در خدمت «توسعه اخلاق» و «حفظ کرامت» و «تکثیر و تسریع خدمت» به کار میگیرد.
بر این اساس، از مهمترین وظایف مدیران در هر بخشی، آن است که در کنار جذب نیروی انسانی متعهد و کاردان و کارآمد، نیروهای انسانی موجود را نیز به روزرسانی کنند.
#مدیریت
#ساختار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️زنان اصلیترین قربانیان لیبرالیسم
🔸تظلمخواهی گسترده زنان فرانسوی در شهر تولوز در اعتراض به خشونتهای جنسی و آزار زنان در فرانسه!
🔻بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی از انجمنهای حامی زنان در فرانسه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۷۰۰۰۰ زن قربانی خشونت توسط شریک زندگی خود شدهاند.
نکته: فرانسه مهد لیبرالیسم است! بدون تردید، مهمترین ارمغان لیبرالیسم برای زنان غربی، تبدیل کردن آنها کالایی جنسی برای بهرهبرداری مردان بوده است.
#زن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️فلسفه، جامعنگری و تصمیمگیری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان به دلیل نگاهی کلان و کلی که به هستی دارند، بهتر از دیگران میدانند که بسیاری از مسائل و موضوعات اجتماعی، چندوجهی و چند بعدیاند. هر مسألهای جنبهها و جهات عدیدهای دارد. به همین دلیل، هر مسألهای میتواند راهحلهای عدیدهای هم داشته باشد.
مدیرانی که فاقد چنین نوع نگاهی باشند، ممکن است به نخستین راهحل و پاسخی که به ذهنشان میرسد، قانع شوند و بدون بررسی همه جوانب مسأله، به «تصمیم» برسند؛ تصمیمی که لزوماً ممکن است بهترین تصمیم نباشد و اهداف مورد نظر را تأمین نکند!
البته همین نوع نگاه اگر دقت نشود، «میتواند» آسیبهایی را هم به دنبال داشته باشد؛ فی المثل
«ممکن است» موجب رکود و رخوت و توقف در مسائل اجتماعی شود! زیرا ارائه راهحلهای مختلف و متنوعی که هر کدام در جای خود میتواند درست باشد، موجب سردرگمی و ترس از تصمیمگیری شود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام «إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَاب» (نهج البلاغه، حکمت ۲۴۳)
به علاوه در میان راهحلهای پرشماری که برای هر مسألهای وجود دارد، اگر کسی مبتلا به وسواس فلسفی «پیدا کردنِ بهترین راهحل» شود، احتمالاً راهحلها و پاسخهای او از مصداق «نوشدارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود. زیرا در مسائل اجتماعی و مدیریتی عنصر «زمان» و «سرعت» بسیار مهم است. جامعه و سازمان، معطل پیدا کردن بهترین راهحل نمیماند.
#فلسفه
#جامعنگری
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️شرایط لازم برای تبدیل دانشگاه به قوه عاقله کشور
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، سه عنصر مهم برای تحول دانشگاه و تبدیل شدن آن به قوه عاقله کشور، عبارتند از:
یک. مسئلهیابی و درگیر شدن با مسائل کشور؛
دو. تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان؛
سه. صیرورت دائمی در محیط دانشگاه.
(سخنرانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷)
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دانشجو، «علم» و «اخلاق»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹بدون تردید، دانشجو، محور اصلی همه فعالیتها در دانشگاه است. اساساً فلسفه وجودی مدیریت دانشگاه و اساتید دانشگاه و کادر اداری دانشگاه، خدمت به دانشجو و تلاش در جهت تعلیم و تربیت دانشجو است.
هدف از تأسیس دانشگاه این نبوده و نیست که راهی برای استخدام عدهای و وسیلهای برای ارتزاق عدهای به عنوان هیئت علمی یا کارمند ایجاد شود. هدف، تربیت دانشجو به عنوان «آیندهساز جامعه» است.
🔻دو عنصر اصلی و محوری و البته «تفکیکناپذیر» در تربیت دانشجو عبارتند از:
یک. «عنصر علم و تحقیق و کارآیی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی»
دو. «روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالمسازی معنوی و روحی»
🔸نکته مهم این است که این دو عنصر از هم تفکیکناپذیرند. نمیتوان گفت که بخشی از مدیریت دانشگاه متکفل و مسئول «تربیت علمی» است و بخش دیگر، مشغول «تربیت دینی و فرهنگی» دانشجو! به تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب، حضرت امام خامنهای: «در دانشگاهها، این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود» (۲۰ آذر ۱۳۷۰ در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی)
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️انسان: «جاندار ناطق» یا «حیوان ناطق»؟
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«حیوان ناطق»، یکی از دیدگاههای شایع و رایج فیلسوفان در «تعریف انسان» است. این دیدگاه از سوی برخی از معاصران و برخی از اخلاقیون و عرفانمسلکان مورد طعنه و بعضاً تمسخر نیز قرار گرفته است که آری فیلسوفان، آدمیان را در زمره «حیوانات» به شمار آورده و تنها تمایز او با گاو و الاغ و گوسفند و امثال آن را «ناطقیت» یا «قدرت درک کلیات» دانستهاند! در حالی که عارفان، انسان را از ملائکه نیز بالاتر دانسته و معتقدند «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود»!
🔹در حالی که اگر اندکی دقت میشد، میدانستیم که فیلسوفان به دنبال بیان تمایز #انسان با انعام و دوابّ و چارپایان و خزندگان و چرندگان و درندگان نبودهاند. اساساً فیلسوفان اولیه، یعنی اندیشمندانی مثل کِنْدی (م250ق)، فارابی (م339ق)، ابنحزم (م456ق) و راغب اصفهانی (م502ق)، به هنگام تعريف انسان، برای بیان جنس او از کلمه «حيوان» (که در ادبیات متأخرین به معنای «چارپایان یا چرندگان و درندگان و خزندگان و ...» است) استفاده نمیکردند؛ بلکه انسان را نوعی از انواع جنس «حیّ» (یعنی موجود زنده یا جاندار) میدانستند. [هر چند منظور کسانی که از کلمه «حیوان» هم استفاده کردهاند، هرگز حیوان به معنای چارپایان و چرندگان و ... نبوده است؛ بلکه حیوان به معنای «موجود دارای حیات» بوده است. اما برخی از متأخرین بدون دقت کافی، گمان کردهاند که فیلسوفان، انسان را در زمره حیوانات و چارپایان و ... طبقهبندی کردهاند!]
توضيح آنکه #کندی در تعریف انسان از عبارت «حی ناطق ميت» استفاده میکند. يعني با دو فصل «ناطق» و «ميت» نوع انسان را از ساير انواع «حيّ» متمايز ميکند. #فارابی نيز در تعريف انسان ميگفت: «الحي الناطق الميت»؛ يعني زندة ناطق ميرا. #ابن_حزم اندلسي هم به هنگام بحث دربارة فصل، همين تعريف از انسان را ذکر ميکند. البته توضيح ميدهد که منظور از «نطق» در اينجا «کلام و سخن» نيست؛ بلکه قدرت تمييز و تفکر در علوم و صناعات و تجارات و توانايی تدبير امور است. اين معنای از نطق اختصاص به انسان دارد و در ساير حيوانات نيست؛ جز ملائکه و جنيان.
در ادامه #راغب_اصفهانی نيز همين جنس و فصلها را براي انسان بيان ميکند با اين توضيح که ميگويد معناي اين جنس و فصلها آني نيست که بسياري از مردم تصور ميکنند. يعني منظور از «حيً» به عنوان جنس انسان «حيات حيواني» نيست و منظور از «ميت» هم «موت حيواني» نيست و منظور از «نطق» هم «کلام و سخن» نيست. بلکه منظور از «حي» آن حياتي است که در قرآن گفته ميشود «لينذر من کان حيا» و منظور از «نطق» هم آن بيان و سخني است که در قرآن گفته شده است «علمه البيان» و منظور از «ميت» هم يعني کسي که شهوت و غضب خود را مقهور مقتضاي شريعت و دين ميکند. يعني موت و مرگ ارادي منظور است و نه مرگ طبيعي و بدني.
#انسانشناسی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️عزاداری بچههای حزبالله برای سیدحسن نصرالله
أين نصرالله أين؟
ليته في الحاضرين
نحن اقسمنا يمينا
للشهادة السائرين
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«نظامیان»، «بازیهای رایانهای» و «فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از اثرگذارترین و کمهزینهترین راههای «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی بازی و سرگرمی است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل #افلاطون، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم میکرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه میکند که: اگر میخواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحتترين کارها، تغيير و تحول در بازیها و اسباببازیهای کودکان است. با تمرکز بر بازیهای کودکان میتوان به صورت نامحسوس:
اولاً، ويژگیهای شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازیها شخصیت خود را نمایان میسازند؛
ثانياً، میتوان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازیهای کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛
ثالثاً، علايق آنان را میتوان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارتهای عملی و ... را میتوان از همين بازیها استخراج کرد و با توجه به همين مهارتها مشاغل آينده را تأمين نمود.
و رابعاً، از راه بازیها میتوان رفتارها را تغيير داد. میتوان کودکان را با اسباببازی و بازیهای کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد.
🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر ميدهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسانتر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمیکنند. در بسیاری از خانوادهها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمیدهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری میکنند! افلاطون میگوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينشها و گرايشهاي مد نظر خود را بکاريد.
🔻در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بیکلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباببازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداختهام، علاقمندان میتوانند به آن کتاب مراجعه کنند.
🔸در دنیای امروز نیز با توجه به پیامرسانهای نوین و ابزارهای رسانهای نوپدیدی که در اختیار تکتک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روانشناسی تبلیغات، «بازیهای رایانهای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازیهایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی و بازی است؛ اما دریایی از پیامهای اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل میکنند.
♦️به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادتها و شهامتها و غیرتها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم میتوان بسیاری از پیامهای درست و ارزشهای انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم میتوان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دستاندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزشها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند:
«من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّهی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلیشان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازیهای رایانهای.»
🔸طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیتهای علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاهها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیتهای سختافزاری و نرمافزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیتهایی را ساماندهی کند.
🔹محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازیهای رایانهای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزشهای اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایتپذیری در پیروزیها و موفقیتها باشد.
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«بازی»، «تربیت» و «فرهنگ»
🔸بحثی درباره اهمیت توصیه رهبر فرزانه انقلاب به طراحی و تولید بازیهای رایانهای برای انتقال پیامهای انقلابی و اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گرچه راه تربیت و اصلاح نفس هیچگاه بسته نیست؛ اما هرقدر سن انسان افزایش مییابد، تغییر اخلاق و رفتار دشوارتر میشود.
اما چه ویژگی یا ویژگیهایی در دوران کودکی و نوجوانی و جوانی وجود دارد که تربیت و ادبآموزی در این سنین را راحتتر و مهمتر و ماندگارتر میکند؟
به نظر میرسد شدت اثرپذیری انسان از مشاهدات و محسوسات و تجربیات حسی در این سنین از هر زمان دیگری بیشتر باشد. در کنار تجربیات علمی، شاید بتوان در این باره به برخی از آیات شریف #قرآن نیز استناد کرد. خدای متعال ميفرمايد:
«وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ و خدا شما را از شكم مادرانتان بيرون آورد، در حالى كه چيزى نمىدانستيد و به شما گوش و ديدگان و دلها داد شايد سپاس گزاريد».
کودک وقتی به دنیا میآید همچون لوح نانوشتهای است که هر چیزی را میتوان در آن نگاشت یا همچون مومی است که به هر شکل و قالبی در میآید. خالق هستی گوش را ابزار شنيدن، چشم را برای ديدن و قلب را براي درک احساسات و عواطف قرار داده است. از طريق بينايي، شنوايي و گرايشهاي اوست که شخصيتش شکل ميگيرد. بنابراین اگر در کودکي و نوجوانی و نهایتاً جوانی، به درستی تربیت شد، در آينده هم خود سعادتمند خواهد شد و هم در خدمت سعادت و تعالی جامعه خواهد بود.
#مولوی ميگويد:
پیشه اول کجا از دل رود
مهر اول کی ز دل بیرون رود
در سفر گر روم بینی یا خُتَن
از دل تو کی رود حب الوطن
شاید بتوان این جمله در نامه مشهور و نورانی #امیرالمؤمنین به #امام_حسن علیهما السلام را مؤیدی برای برداشت فوقالذکر از آیه قرآن نیز دانست:
«وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه؛ به درستى كه دل نوجوان مانند زمين خالى است كه هرگاه چیزی در آن انداخته شود قبول میکند.»
این آمادگی برای پذیرش از دو جهت است؛ هم از جهت علمي و هم عملي. زيرا از جهت علمي افکار پراکنده و متناقض ذهن او را به خود مشغول نکردهاند و از جهت عملي نيز هنوز دل او در اثر گناه، قساوت و سختي پيدا نکرده است.
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تروریستهای سوری و باز هم ظهور سفیانی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸چند روزی است که عدهای از افراد موجه مجدداً با تطبیق ناشیانه و نادرست روایات #مهدویت بر حوادث لبنان و سوریه مدعی ظهور #سفیانی شدهاند! و حتی یکی از سیاسیون مدعی شده است که یکی از عالمان دینی درباره این حوادث به قرآن تفأل زده است و به او گفته است حوادث اخیر سوریه بین ۱ تا ۱۰ سال طول میکشد و بعد امام زمان ظهور میکند!
♦️اجمالاً میگویم که این نوع تطبیقها
اولاً، قطعاً غلط و نادرست و بیمبنا است؛
ثانیاً، باور جدی و عملی به آنها موجب سستی و کاهلی و جبرگرایی در مواجهه با توطئههای صهیونیسم بینالمللی خواهد شد؛
ثالثاً، در نهایت ممکن است موجب بیاعتقادی مردم نسبت به مهدویت هم بشود.
🔹در این باره بعداً بیشتر توضیح خواهم داد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️لزوم اثربخشی و اثرسنجی فعالیتهای فرهنگی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی و تربیتی فراوانی در جامعه صورت میگیرد؛ هر چند در مقایسه با حجم تبلیغات تخریبی و ضدفرهنگی دشمنان علیه ملت ایران، بسیار اندک و کمشمار و حتی بعضاً غیرحرفهای است.
معالاسف بخش زیادی از این فعالیتها یا صرفاً صوری و شکلی و مقطعی و نمایشی است (که البته نافی اهمیت چنین فعالیتهایی نیستم و پرداختن به آنها را در جای خود و به اندازه خود لازم، ارزشمند و مفید میدانم) و یا صرفاً علمی و تئوریک و نظری و کتابخانهای است که در قفسههای کتابخانهها یا مراکز آکادمیک باقی میماند و فاقد جذابیت لازم برای اثرگذاری بر مخاطبان است. (البته هرگز منکر ضرورت انجام تحقیقات بنیادین در باب فرهنگ و ارزشهای فرهنگی نیستم)
اما باید دانست که در مسائل فرهنگی و فعالیتهای تبلیغی، باید توجه اصلی ما به کاربست ارزشها و تأثیرگذاری تبلیغات در عینیت زندگی فردی و اجتماعی باشد. یعنی در همه فعالیتهای فرهنگی باید نگاه کاربردی و عینی و اثربخشی، اصالت داشته باشد.
رهبر حکیم انقلاب در دیدارهایی که با فعالان یادوارههای شهداء داشتهاند، کراراً تأکید کردهاند که لازم است در کنار کارهای صوری و شکلی و بزرگداشتهای مقطعی و سالیانه، و در کنار تولیدات علمی و پژوهشی و هنری، به اثربخشی آنها نیز توجه ویژهای داشت.
«آنچه من سفارش میکنم، در درجهی اوّل این است که این کارهایی را که شما در این بزرگداشتها انجام میدهید، جوری انجام بدهید که اثربخش باشد. صِرف ساختن کتاب کافی نیست، صِرف ساختن فیلم کافی نیست. ... دنبال اثربخشی باشید. جوری کتاب درست کنید که بعد از اینکه یک چاپش تمام شد، مشتریها بیایند چاپ دوّم و چاپ سوّم را بخواهند، و همینطور تا آخر. و کارهای دیگری که انجام میدهید.»
اما برای اطمینان از اثربخش بودن فعالیتهای فرهنگی و هنری و علمی، باید روش یا روشهایی برای «اثرسنجی» و «رصد اثرگذاری» فعالیتها هم داشته باشیم. به همین دلیل، رهبر انقلاب فعالان فرهنگی و فعالان یادوارههای شهداء را توصیه کردند که لازم است «اثرسنجی کنید ... یعنی وسیلهی رصد بگذارید؛ ببینید حالا این جوان شما بعد از آنکه این کارهای شما را دیده، رفتارش، سبک زندگیاش، لباس پوشیدنش، نماز جماعت رفتنش، هیئت رفتنش، با مسائل سیاسی روبهرو شدنش، با گذشته چه فرقی کرده.»
#تبلیغ
#فرهنگ
#شهداء
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡بحثی در نشانههای ظهور
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همانطور که دیروز وعده داده بودم درباره تطبیق ناشیانه و نادرست روایات نشانههای ظهور بر حوادثی مثل حوادث لبنان و سوریه، لازم است قدری بیشتر توضیح دهم.
تقريباً در همة اديان و مکاتبي که معتقد به منجي هستند، علائم و نشانههايي براي زمان #ظهور او بيان شده است. و باز هم تقريباً ميتوان گفت که همة آنها در مقاطع مختلفي از تاريخ خود، گمان کردهاند که آن نشانهها تحقق يافته است و شرايط و ويژگيهاي آخر الزمان کاملاً نمايان شده است.
به عنوان مثال، بسياري از مسيحيان نخستين، از جملة يهودياني بودند که ميپنداشتند، عيسيبن مريم، همان موعود منتظر و منجي يهوديان است. اما پس از مدتي که ديدند، مسيح نيز نتوانست آن انتظارات را محقق سازد، و به پندار آنان به صليب آويخته شد، برخی از آنان از ایمان خود به او پشیمان شدند و برخی دیگر چنين معتقد شدند که پس از سه روز که از مرگ او گذشت، مجدداً از قبر خود برخاسته و به آسمانها رفته است و منتظر موقعيتي ديگر است. و از آن زمان تاکنون دههاو بلکه صدها تاریخ را برای ظهور مجدد مسیح تعیین کردهاند! اما باز هم ....
شبيه به همين روند را ميتوان به گونهاي ديگر در جهان اسلام نيز مشاهده کرد. در مقاطع مختلف تاريخي حتي در زمان حضور ائمه اطهار علیهم السلام نيز عدهاي از مسلمانان دست به تطبيق شرايط و تعيين وقت ميزدند و حتي قيامهايي را به نام مهدي موعود شکل دادند که از آن جمله ميتوان به قيام مختار براي انتقامگيري از قاتلان امام حسين اشاره کرد. مختار زماني که ديد، مردم حاضر به همکاري با او در اين قيام نيستند. از اعتقاد به مهدويت که پيامبر اکرم (ص) و ساير ائمه از آن خبر داده بودند استفاده کرد و رهبري قيام را بر عهدة محمد بن حنفيه، فرزند اميرمؤمنان و برادر امام حسين گذاشت و از هم نامي محمد بن حنفيه با مهدي موعود، نهايت استفاده را کرد. و خودش را به عنوان نائب و جانشين او معرفي نمود. و بدين ترتيب حمايت عدة زيادي را جلب نمود. در قيام نفس زکيه نيز از اين اعتقاد نهايت بهرهبرداري را کردند. در اواخر دوران بني اميه که سادات حسني دست به قيامهاي متعدد و پراکندهاي زدند، نفس زکيه نيز قيام کرد. قيام او تا آنجا اهميت پيدا کرد که حتي عدهاي از عباسيان نيز با او بيعت کردند و حتي برخي از ياران امام صادق از وي خواستند تا با نفس زکيه به عنوان مهدي منتظر بيعت نمايد. امام صادق در پاسخ فرمودند که اگر هدف محمد از قيام، امر به معروف و نهي از منکر است، کار او را تأييد کرده و از او حمايت ميکنم اما اگر واقعاً معتقد است که مهدي موعود است، اشتباه ميکند؛ او مهدي موعود نيست.
به هر حال، يکي از آسيبهاي جدي و مخربي که ممکن است انديشة #مهدويت را به انحراف بکشاند، ايجاد عطش کاذب براي ظهور و بحث تعيين وقت براي ظهور امام زمان است. اين مسأله متأسفانه، امروزه در جامعة ما کم و بيش توسط عدهاي از سخنرانان و مداحان، آگاهانه يا ناآگاهانه، دامن زده ميشود. و بايد به شدت با آن مقابله کرد و اجازه نداد که اين باور و اعتقاد پاک و حيات بخش و نيروزا، ملعبة دست عدهاي از افراد قرار گيرد و با برانگيختن احساسات صرف و غيرواقعگرايانه، موجبات نااميدي و يأس و سرخوردگي اجتماعي را ايجاد کنند.
♦️بايد بدانيم که:
اولاً، خرد تاريخي ما حکم ميکند که از تاريخ عبرت گرفته و در باب زمان ظهور، تعيين وقت نکنيم.ثانياً، بسياري از روايات علائم ظهور، به دليل ابهامي که دارند نشانههاي قطعي و يقيني را به ما نميدهند و بر اساس آنها نميتوان وقت ظهور را تعيين کرد. في المثل اين سخن امير مؤمنان را که ميفرمايد: العجب کل العجب بين الجمادي و رجب ...، هرگز نميتوان با قاطعيت تطبيق بر مصداق خاصي کرد. در همين سالهاي اخير دیدیم که برخي از سخنران در جنگ اول خليج فارس، (در سال 1369) اين خطبه را به آن حادثه تطبيق کردند. چند سال پيش، عدهاي آن را به خراب شدن برجهاي مرکز تجارت جهانی در آمريکا تطبيق کردند. يا مسألة دجال و خروج سفیانی، را نيز نبايد بر افراد و اشخاص خاصي تطبيق نمود. زيرا اصولاً براي بسياري از انديشمندان بزرگ و مهديپژوهان سترگ، هنوز حقيقت دجال و سفیانی چندان معلوم نيست. آيا اين عناوین به شخص و فرد خاصي اشاره دارد؟ يا آنکه بياني تمثيلي از يک جريان و پديده است؟ پس نبايد بدون تأمل به خود اجازه دهيم که آن را بر هر فرد يا جرياني تطبيق نماييم.
ثالثاً، روايات فراواني از ائمة اطهار داريم که به شدت از توقيت يا تعيين وقت نهي نمودهاند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡نشانههای ظهور و زمان ظهور؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹بخش زيادی از روايات مربوط به #مهدويت، ناظر به نشانهها و علائم ظهور است. در اين دسته از روايات، علائم و نشانههای بسياری برای زمان ظهور ذکر شده است: علائمي از قبيل «ندای آسمانی»، «شيوع و رواج گستردهی ظلم و ستم و هرج و مرج اجتماعی»، «قتل نفس زكيه»، «خروج دجال»، «خروج سفيانی»، «طلوع خورشيد از مغرب»، «گسترش جنگ و خونريزی در جهان (مرگ سرخ)»، «شيوع بيماريهای كشنده مانند طاعون (مرگ سفيد)»، «تخريب ديوار مسجد كوفه» و امثال آن.
🔸همانطور که ملاحظه میشود، بسیاری از این علائم، ابهام دارند. واقعاً معلوم نیست منظور از «ندای آسمانی» چیست؟ واقعاً نمیدانیم که منظور از «نفس زکیه» کیست؟ بسیاری از مهدیپژوهان درباره اینکه آیا منظور از دجال و سفیانی، شخص یا اشخاص خاصی است یا کنایه از یک پدیده یا جریان خاصی، اختلاف دارند؟ نمیدانیم از «طلوع خورشید از مغرب» آیا معنای ظاهری و صریح آن مراد شده است یا معنای کنایی و استعاری آن؟ و هکذا سایر علائم نیز بسیار مبهماند و هرگز نمیتوان از آنها نشانههایی قطعی و یقینی و مشخص و آشکار برای تعیین زمان ظهور به دست آورد. به همین دلیل، نمیتوان هیچ حادثهای را با اطمینان مصداق آنها به شمار آورد.
🔻اما آنچه که مسلم و قطعی است این است که
اولاً، هيچ كس، غير از خدا، به طور قطعی زمان ظهور امام زمان روحی و ارواح العالمین له الفداء را نمیداند؛
ثانیاً، توصیه اکید معصومان سلام الله علیهم به همه شیعیان و مهدیباوران این بوده است که از مدعيان تعيين وقت برای زمان ظهور تبری بجویید و آنها را تكذيب كنيد؛
ثالثاً، حتی بر فرض محال، اگر تحقق مصادیق قطعی نشانههای ظهور را هم بدانیم، باز هم نمیتوان از تحقق آنها، قطعیت ظهور را نتیجه گرفت. هیچ تلازمی میان تحقق علائم ظهور و خود ظهور وجود ندارد؛ یعني ممکن است بسياري از نشانههاي ظهور تحقق پيدا کنند، اما خود ظهور محقق نشود. همچنين ممکن است هيچ يک از علائم و نشانهها، يا بسياري از آنها، تحقق پيدا نکنند، اما ظهور محقق شود.
رابعاً، در روایات معتبر، چنین توصیه شده است که بايد همواره و در هر لحظهای اميد ظهور را داشت. زيرا امر ظهور مهدی موعود همچون مسألهی نبوت است که ممکن است ناگهان و بدون اطلاع قبلی رخ دهد. در حديث آمده است که همانطور که خداوند به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی حضرت موسی را به نبوت و رسالت برگزيد، ممکن است امر فرج را به صورت ناگهانی اصلاح کند.
#انتظار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️لیبرالیسم؛ ۱۳۰۰ سال عقبماندگی و ادعای نوآوری!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸فرهنگ منحط لیبرال دموکراسی ادعا میکند که این فرهنگ بوده است که در یک سده اخیر، برای نخستین بار به زنان حق انتخاب و مالکیت و آزادی داده است!
این در حالی است که اسلام ۱۳۰۰ سال پیشتر از غرب و صدها سال پیش از پیدایش آمریکا، حق مالکیت و حق آزادی سیاسی و اجتماعی را برای زنان به رسمیت شناخت و فرمود:
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً ... فَبايِعْهُنَّ(ممتحنه، ۱۲)
و زنان و مردان را در فضایل و کمالات انسانی یکسان معرفی کرد و به هیچ وجه زن را تابع مرد ندانست و فرمود:
إِنَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيما (احزاب، ۳۵)
و بلکه زنانی مثل همسر فرعون، مریم مادر عیسی، خدیجه همسر پیامبر اکرم(ص)، فاطمه دختر پیامبر اکرم(ص) و زینب کبری دکتر فاطمه زهرا، را به عنوان الگوی همه زنان و مردان اسلامپسند معرفی کرده است:
وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمين* وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتين(تحریم، ۱۱-۱۲)
♦️البته حقیقت آن است که غربیان، هنری بینظیر در وارونهنمایی و وارونهگویی دارند. کاری که فرهنگ لیبرال دموکراسی برای نخستین بار در تاریخ، با زنان کرده است این است که روح عفت و کرامت و ابهت زنانگی را از آنان ستانده است. آنان را با مسخ کردن شخصیت و هویت انسانیشان، به کالایی برای تمتع بیشتر مردان و ابزاری برای سوء استفاده بوالهوسان تبدیل کرده است. معرفت و فهم اجتماعی و سیاسی آنان را در نازلترین سطح فهم و درک قرار داده است. همه همّ و غم آنان را به خودنمایی و چهرهنمایی و بدننمایی برای مردان هرزه، معطوف کرده است. نگاهی به آمار باورنکردنی بیش از ۵۰ درصد تولد فرزندان نامشروع در دنیای لیبرال دموکراسی، بهترین گواه ابزاربودگی زنان و نابودی خانواده در دنیای غرب است.
🔹عجیب این است که عدهای از زنان و دختران ایرانی فریب وارونهنمایی غربیان و غربزدگان اسلامستیز داخلی را خورده و به تقلید از هرزگان غربی، در حال عفتزدایی و هویتزدایی از خود و سایر دختران ایران اسلامیاند! و متأسفانه عدهای از سیاستزدگان فریبکار تحت لوای حمایت از آزادی و ... نه تنها با عفتستیزان همراهی میکنند که در آتش فتنهانگیزی آنان میدمند!
#خانواده
#زن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فاطمه زهرا(س)؛ تحقق عینی زنِ اسلامپسند
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از نکات مهم در زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که او میان «وظایف خانوادگی» (وظایف در قبال همسر، در قبال فرزندان و در قبال اقوام و همسایگان)، «وظایف عبادی و معنوی» (وظایف در جهت خودسازی و تهذیب نفس و تعالی روحی) و «وظایف سیاسی و اجتماعی» (وظایف و مسئولیتهای ناظر به جامعه و سیاست) به درستی جمع کرده بود. هیچکدام را در تقابل یا معارض با دیگری نمیدید.
او در عین اینکه تا پای جان از ولایت دفاع کرد و در این راه همه محنتها و مصیبتها را به جان خرید، از جهت عبادت و معنویت نیز در اوج بود، و همزمان بالاترین سطح رضایتمندی را در محیط خانه برای همسر و فرزندان ایجاد کرده بود.
او علیرغم آنکه یک بانوی جوان بود و به هنگام شهادت (طبق نقلهای مشهور) حدود ۱۸ سال سن داشت، آنقدر عبادت خدا را میکرد که پاهای او ورم کرده بود: «کانت تقوم فی محراب عبادتها حتی تورَّمت قدماها» [مناقب آلابیطالب، ج۳، ص۳۴۱]
و با این همه، الگویی بینظیر از رفتار با همسر و تربیت فرزند نیز عرضه کرد. او فرزندانی همچون حسن و حسین و زینب را تربیت کرد؛ او همسر کسی مثل علی بود که جز یک مورد در همه غزوات رسول الله صلی الله علیه و آله میداندار و فرمانده بود. بیشترین بار تربیت فرزندان بر دوش او بود. تمام کار منزل بر دوش او بود. یک زن خانهدار، شوهردار، و مادر تربیتکننده فرزندان بود.
سیاست او عین عبادت و معنویت او بود و عبادت و معنویت او عین همسرداری و فرزندداری و حساسیتهای سیاسی و اجتماعی او بود. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب او «نشاندهنده جهانبینی اسلام در مورد زن است»
#زن
#حضرت_زهرا
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️«لیبرالیسم» و «کالابودگی زن»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر فرزانه انقلاب فرمودند ما در مسأله زن در مقابل فرهنگ لیبرالی، در موقعیت حمله قرار داریم و نه در موقعیت دفاع.
این غربیاناند که باید دربرابر همه جنایتهایی که علیه زن و خانواده مرتکب شدهاند پاسخگو باشند.
آنان باید به بشریت پاسخ دهند که
چرا پس از صدها سال، بار دیگر سنتهای جاهلی در مورد زنان را به شکلی ظریف و در لعاب آزادیخواهی و امثال آن احیا کردند؟
چرا هویت و کرامت و عزت و شخصیت اصیل زنان را قربانی تمتعات جنسی و مادی مردان کردهاند؟
چرا همه هویت زن را در کالابودگی آن تعریف کردهاند؟!
چرا برای مقابله نرم با فرهنگها و نظامات سیاسی مخالف خود، همه تلاش خود را برای برهنهسازی و بیعفت کردن زنان و دختران آنان به کار میگیرند؟!
🔻توصیه میکنم دست کم دو کتاب «جنگ علیه خانواده» از ویلیام گاردنر و «آنچه با پول نمیتوان خرید» نوشته مایکل سندل را مطالعه کنید تا اندکی با جنایات فرهنگ منحط لیبرالیسم علیه زنان و #خانواده آشنا شوید.
#زن
#غرب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹