سخنرانی(2).mp3
37M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب سوم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب سوم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
حقیقت #حیات
حکایتی از مرحوم #ملامهدی_نراقی شاگرد #وحیدبهبهانی و #ملامحمدباقرهزارجریبی در سال #قحطی ( #عام_المجاعة )
برکات فاتحۀ #اهل_قبور در گشایش امر #زندگی
مجاهدت در #تحصیل_علم
زیارت اهل قبور #وادی_السلام توسط مرحوم نراقی اول و مشاهده استاد خود در حال تشییع جنازه و رخ دادن #مکاشفه برای ایشان
نهی از گریه و زاری بالای سر مرده به جهت رنج و عذاب میت
جریانی از نمایندهٔ یکی از مراجع در بازار تهران و خوابی از ایشان
حیات پس از #مرگ برای جمیع اموات
فرمایش #رسول_الله صلیالله علیه وآله پس از افکندن کشتگان کفار در چاه در جنگ #بدر
فقال يا معشر قريش علام أقتل من بين منها هنا؟ فقال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم على عداوتك اللَّه و رسوله، و أمر رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم بقتلى قريش من المشركين فألقوا في قليب بدر و لعنهم و هو قائم يسمّيهم بأسمائهم غير أن أميّة بن خلف كان رجلا مسمّنا فانتفخ في يومه فلما أرادوا أن يلقوه في القليب تفقأ، فقال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم: دعوه، و هو يلعنهم: هل وجدتم ما وعد ربكم حقا؟
( #دلائل_النبوة ج۳ص۱۱۷ تألیف #بیهقی )
#درک میت سعید و شقی
مواعظ مرحوم علامه #رفیعی_قزوینی پیرامون مرگ: (درک میت پس از مرگ هزار برابر زندگان) حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ( #مؤمنون :۹۹)
سوالی از مرحوم #محقق_اصفهانی #فیلسوف و #فقیه بزرگ پیرامون مطالب علمی ایشان/ مزاح برخی در مورد #نهایة_الدرایة /افتخار مرحوم آیتالله #بهجت به شاگردی مرحوم محقق اصفهانی / سوال #مرحوم_امام از مرحوم آیتالله بهجت پیرامون شخصیت محقق اصفهانی/ #صلاة_مسافر در قواطع سفر از مشکلات فقهی است و تبحر مرحوم محقق اصفهانی در این امثال مبحث/ حل مشکلات علمی در نزدیکی خواب و #تجرد نفس توسط مرحوم محقق اصفهانی و #انیشتین و #نیوتن
قرب به عالم #تجرید و حل مشکلات علمی و غیره
جریانی از مرحوم آیتالله #سیدحسن_الهی پیرامون شخصی که #احضار_روح #عمرسعد کرده بوده/ #شمر در قیامت سگی میشود که تمام محشر را فرا میگیرد
در عالم تجرید هم خوبیها و هم بدیها خود را بیشتر مینمایانند
مظهریت #امام_معصوم برای خدای متعال در عدم اشتغال به شأنی از شئون (یا من لا یشغه شأن عن شأن)
افسانهای که شاید حقیقت داشته باشد در مورد شخصی که در هندوستان در هنگام شهادت #سیدالشهداء علیهالسلام از حضرت یاری طلبید و حضرت یاریاش کردند
کنگره عشق نیست منزل هر بوالهوس
طایر آن آشیان جان حسین است وبس
قله قاف وجود منزل عنقا بود
بر سر این آشیان پر نگشاید مگس
رفت و شد اندر پى اش قافله دل روان
ما پى این کاروان شاد به بانگ جرس
#فؤادکرمانی
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خون گریه کردن امام زمان علیهالسلام بر اسارت زینب کبری سلام الله علیها ( #العبقری_الحسان_فی_احوال_مولانا_صاحب_الزمان علیهالسلام تألیف شیخ علی اکبر #نهاوندی ج۲صص۴۵۸-۴۵۹)
خاکنشینان عشق بی مدد جبرئیل
هر نفسی میکنند سیر سماوات را
#وحدت_کرمانشاهی غزل ۴
در بارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است
#محتشم_کاشانی
شب سوم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۱۷
#شیخ_عباس_اخوان
https://t.me/akavan110
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
.......بسم الله الرحمن الرحیم.......
#برنامه_شب_اربعین
شنبه ۳ شهریور از ساعت ۲۱
شرح جامعه کبیره بکلام دانشمند معظم:
آیت الله اخوان
پیش منبر:حاج حسین ارضی
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد
حسینیه و هیئت اصحاب الحسین (ع)
هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
..........بسم الله الرحمن الرحیم.........
#برنامه_عزاداری_ظهراربعین
#یکشنبه۴شهریورازنمازظهر
بنفس دانشمند معظم:
آیت الله اخوان
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد
حسینیه و هیئت اصحاب الحسین (ع)
هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها
(#خواهران_وبرادران)
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
..........بسم الله الرحمن الرحیم.........
#برنامه_دهه_سوم_صفر بمدت۱۰شب
#از یکشنبه ۴ شهریورحدود ساعت۲۳
شرح جامعه کبیره
بکلام دانشمند معظم:
آیت الله اخوان
خیابان مولوی،بین خیابان وحدت اسلامی
وخیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد
حسینیه و هیئت اصحاب الحسین (ع)
هیئت مکتب الزهراء سلام الله علیها
(برادران)
@ayatollahakhavan_ir
سخنرانی (1).mp3
27.21M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب پنجم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب پنجم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
السلام علیک یابن رسول الله
مقام #زن در #اسلام و مدرسه #شیعه و تفاوت شأن زن بین مکتب شیعه ومکتب #سقیفه
جایگاه #حضرت_زینب سلام الله علیها
روایتی پیرامون مقام #حکیمه خاتون سلام الله علیها؛ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا (علیهالسلام) سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ فَكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِمْ قَالَتْ فُلَانٌ ابْنُ الْحَسَنِ فَسَمَّتْهُ. فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ(علیهالسلام) كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ قُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْوَلَدُ قَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ إِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ قَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ(علیهالسلام) فَقُلْتُ أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى امْرَأَةٍ. فَقَالَتْ اقْتَدِ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(علیهالسلام) أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ(علیهالسلام) فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(علیه السلام) مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ سَتْراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (علیهالسلام). ( #الغیبة تألیف شیخ #طوسی ص۲۳۰)
مقام #حضرت_معصومه سلام الله علیها در بیان #میرداماد /زیارت فاطمه معصومه سلام الله علیها به جای مزار #حضرت_زهرا سلام الله علیها در مکاشفهای از آیتالله #سیدمحمودمرعشی_نجفی (پدر مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی )
مقام حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مکتب #اهلبیت علیهمالسلام؛ هم فاطمة وأبوها وبعلها وبنوها #حدیث_کساء/فِدَاهَا أَبُوهَا
#بحارالأنوار ج۴۳ص۸۶ /أَنَّ فَاطِمَةَ علیها السلام كَانَتْ تُكَنَّی أُمَّ أَبِیهَا #بحارالأنوار ج۴۳ص۱۸/خطاب سیدتی و مولاتی از جانب #امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت زهرا سلاماللهعلیها؛ وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: لَمَّا حَضَرَتْ فَاطِمَةَ الْوَفَاةُ بَكَتْ فَقَالَ لَهَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یَا سَیِّدَتِی مَا یُبْكِیكِ قَالَتْ أَبْكِی لِمَا تَلْقَی بَعْدِی فَقَالَ لَهَا لَا تَبْكِی فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكِ لَصَغِیرٌ عِنْدِی فِی ذَاتِ اللَّهِ #بحارالأنوار ج۴۳ص۲۱۸
تلاش مکتب سقیفه و مروجان #سعودی آنها برای ترویج اینکه بعد از #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم عقبی برای ایشان باقی نماند/ جاری بودن نور رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم در مکتب و اولاد ایشان از طریق فاطمه زهرا سلاماللهعلیها /احترام #عامه برای #سادات به جهت تاثیرپذیری ایشان از مکتب اهلبیت علیهمالسلام/ عدم شأن برای اولاد دختر در مکتب سقیفه/ در مکتب اهلبیت علیهمالسلام فرزندان و اولاد حضرت زهرا سلاماللهعلیها فرزندان رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم هستند/ جریان دشمنی #حجاج_بن_یوسف_ثقفی با سادات و بنیالزهرا/احتجاج علیه حجاج بن یوسف توسط عالم شیعی درباره اینکه حسنین علیهماالسلام فرزندان رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم هستند؛ أخرج ابْن أبي حَاتِم عَن أبي حَرْب بن أبي الْأسود قَالَ: أرسل الْحجَّاج إِلَى يحيى بن يعمر فَقَالَ: بَلغنِي أَنَّك تزْعم أَن الْحسن وَالْحُسَيْن من ذُرِّيَّة النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم تَجدهُ فِي كتاب الله وَقد قرأته من أَوله إِلَى آخِره فَلم أَجِدهُ قَالَ: أَلَسْت تقْرَأ سُورَة الْأَنْعَام {وَمن ذُريَّته دَاوُد وَسليمَان} حَتَّى بلغ {وَيحيى وَعِيسَى} قَالَ: أَلَيْسَ عِيسَى من ذُرِّيَّة إِبْرَاهِيم وَلَيْسَ لَهُ أَب قَالَ: صدقت. #الدرالمنثور تألیف #سیوطی ج۳ص۳۱۱/ در مکتب اهلبیت علیهمالسلام نسب هم از پدر و هم از مادر منتقل میشود یعنی کسی چه مادر و چه پدرش #سید باشند او هم از بنیالزهرا به حساب میآید ولی احکام #خمس مخصوص سادات از جانب پدر است
جریانی از مرحوم آیتالله حاج #میرزاخلیل_تهرانی (۱۲۸۰ق) پدر #میرزاحسین_خلیلی_تهرانی (۱۳۲۶ق) صاحب فتوای #مشروطه #دارالسلام تألیف #محدث_نوری ج۲صص۲۷۴-۲۷۶/ تبحر آمیرزاخلیل تهرانی در #طب_سنتی و درمان #جزام /شأن #علویه و جریانی از مرحوم آیتالله #بروجردی /عیال پیر خراباتیان خرابه نشین شد...چراکه حال خراباتیان خراب نباشد/ ورود حضرت زینب سلام الله علیها به مجلس #عبیدالله_بن_زیاد ؛ وَأُدْخِلَ عِيَالُ اَلْحُسَینِ علیهِ السّلامُ عَلَى اِبْنِ زِيَادٍ، فَدَخَلَتْ زَيْنَبُ أُخْتُ اَلْحُسَيْنِ فِي جُمْلَتِهِمْ مُتَنَكِّرَةً وَعَلَيْهَا أَرْذَلُ ثِيَابِهَا ... #الإرشاد تألیف #شیخ_مفید ج۲ص۱۱۵
روضه #حضرت_رقیه سلام الله علیها
شب پنجم صفرالمظفر۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۱۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://t.me/akavan110
سخنرانی(5).mp3
34.09M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
السلام علیک یا اباعبدالله
السلام علیک یابن رسول الله
السلام علیک یابن امیرالمؤمنین
مواجهه همه انسانها در طول زندگی به #عنایت های الهی/رو برگرداندن کفار از عنایات الهی؛ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ ( #فصلت :۴۱)/از علل #توفیق انسان پشت نکردن به عنایات الهی است/جریانی از مرحوم آخوند #ملاحسینقلی_همدانی و مواجهه با برخی از اهل معصیت و #نهی_ازمنکر ایشان توسط مرحوم ملاحسینقلی همدانی با اشعار #ناقوسیه مولا #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه/شعار مسلمین با #اذان و شعار مسیحیان با #ناقوس
إخباره بما یقول الناقوس
بِحَذْفِ اَلْإِسْنَادِ عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْأَعْوَرِ قَالَ: بَیْنَمَا أَنَا أَسِیرُ مَعَ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِی اَلْحِیرَةِ إِذَا بِدَیْرَانِیٍّ یَضْرِبُ اَلنَّاقُوسَ قَالَ فَقَالَ علیه السلام َلِیٌّ علیه السلام یَا حَارِثُ أَ تَدْرِی مَا یَقُولُ هَذَا اَلنَّاقُوسُ قُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ اِبْنُ عَمِّ رَسُولِهِ أَعْلَمُ قَالَ إِنَّهُ یَضْرِبُ مَثَلَ اَلدُّنْیَا وَ خَرَابِهَا وَ یَقُولُ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ
حَقّاً حَقّاً صِدْقاً صِدْقاً
إِنَّ اَلدُّنْیَا [قَدْ] غَرَّتْنَا
وَ شَغَلَتْنَا وَ اِسْتَهْوَتْنَا
یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا مَهْلاً مَهْلاً
یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا دَقّاً دَقّاً
یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا جَمْعاً جَمْعاً
تَفْنَی اَلدُّنْیَا قَرْناً قَرْناً
مَا مِنْ یَوْمٍ یَمْضِی [عَنَّا]
إِلاَّ أَوْهَنَ مِنَّا رُکْناً
قَدْ ضَیَّعْنَا دَاراً تَبْقَی
وَ اِسْتَوْطَنَّا دَاراً تَفْنَی
لَسْنَا نَدْرِی مَا فَرَّطْنَا
فِیهَا إِلاَّ لَوْ قَدْ مِتْنَا
قَالَ اَلْحَارِثُ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ اَلنَّصَارَی یَعْلَمُونَ ذَلِکَ قَالَ لَوْ عَلِمُوا ذَلِکَ مَا اِتَّخَذُوا اَلْمَسِیحَ إِلَهاً مِنْ دُونِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَی اَلدَّیْرَانِیِّ فَقُلْتُ لَهُ بِحَقِّ اَلْمَسِیحِ عَلَیْکَ لَمَّا ضَرَبْتَ اَلنَّاقُوسَ عَلَی اَلْجِهَةِ اَلَّتِی تَضْرِبُهَا قَالَ فَأَخَذَ یَضْرِبُ وَ أَنَا أَقُولُ حَرْفاً [حَرْفاً] حَتَّی بَلَغَ إِلَی مَوْضِعِ إِلاَّ لَوْ قَدْ مِتْنَا قَالَ بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ مَنْ أَخْبَرَکُمْ بِهَذَا قُلْتُ هَذَا اَلرَّجُلُ اَلَّذِی کَانَ مَعِی أَمْسِ قَالَ فَهَلْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ نَبِیِّکُمْ مِنْ قَرَابَةٍ قُلْتُ هُوَ اِبْنُ عَمِّهِ قَالَ بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ أَ سَمِعَ هَذَا مِنْ نَبِیِّکُمْ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَأَسْلَمَ ثُمَّ قَالَ وَ اَللَّهِ إِنِّی وَجَدْتُ فِی اَلتَّوْرَاةِ أَنَّهُ یَکُونُ فِی آخِرِ اَلْأَنْبِیَاءِ نَبِیٌّ وَ هُوَ یُفَسِّرُ مَا یَقُولُ اَلنَّاقُوسُ #ارشادالقلوب مرحوم #دیلمی صص۳۷۳-۳۷۴
جریانی از نهی از منکر مرحوم #جهانگیرخان_قشقایی به سربازان #ظل_السلطان
از علل #کمال انسان این است که #والدین انسان از #صلحا و خوبان باشند/ توصیه امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به #مالک_اشتر در استفاده از #خاندان های نیکو؛ ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِي الْمُرُوءَاتِ وَالاَْحْسَابِ، وَأَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالسَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ ... ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً، وَلاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَأَثَرَةً، فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَالْخِيَانَةِ. وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ #نهج_البلاغه نامه۵۳/ نتیجه خوبی والدین در فرزندان/ تحقیقات گسترده پیرامون خبر #لولاک و شنیدن سند این خبر از مرحوم سید مرتضی #صالحی_خوانساری به نقل از مرحوم #علامه_امینی و سؤال از خبر حرمت نار بر هرکسی که به #نسب منتهی به #حضرت_زهرا علیهاالسلام بشود/وصفی از #روحانیت و #آخوند بودن مرحوم آیتالله #شهیدسعیدی و مرحوم آقای #فاطمی_نیا / وصیت به رساندن سلام حضرت زهرا سلاماللهعلیها تا قیامت به اولاد خویش؛ وَ أَقْرَأُ عَلَی وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ #بحارالأنوار ج۴۳ص۲۱۴/ محبت و عشق فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به حسنین و زینبین علیهمالسلام
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۲۰
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی(6).mp3
38.41M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره
بررسی عنوان #ثارالله برای #امیرالمؤمنین و #سیدالشهداء صلوات الله علیهما
ثارالله به به معنای خونخواهی
تبیین ثار متخذ از ریشهٔ ثور و اشتقاق کلمات مختلف با حفظ معنای برانگیختن از آن همانند واژه شیر که به تعداد حروف الفبا مثل (اسد و ...) در که به شیر حملهور و تعقیبکننده میگویند #حیدر و شیری که هیبت دارد و میغرد را میگویند #غضنفر و شیری که خشمگین است و چاله افتاده میگویند #عباس/ثور را به گاو نری که به آن گاوآهن میبندند و زمین را زیر و رو میکند میگویند ثور یعنی جنبه بالا پایین کردن در آن لحاظ میشود و از همین جهت به انقلاب که جامعه را بالا پایین میکند میگویند ثورة/ ثار یعنی زیر و رو شدنی که به جلوه رسیده/ عالم همه ولو به ظاهر ساکن به نظر برسد دارای حرکت است/ سباحه هم در دانش عدم آرامش است و همه عالم برای خدا سباحه دارد: سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ( #حدید :۵۷) /جریانی از مرحوم شیخ #قاسم_اسلامی / ضرورت نظریه #روح_معنا برای رسیدن به معنای لغات
هر رفتار انسان منبعث از درون است/بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (۱۴) وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ ( #قیامت :۱۵)/ معاذیر به معنای عذرتراشی برای خود است/ ثار که همان محرک است در بسیاری #نفس شخص است
ثارالله یعنی سیدالشهداء علیهالسلام کسی است که خدا دارد حرکتش میدهد و در حرکت حسین علیهالسلام غیر خدا نیست و چون غیر خدا نیست مال خداست و چون مال خداست پس خدا هم خونخواهش است/ تمثیل نظر شده از جانب خدا به #غلام_بچه در دوره #قاجار
گرچه ما بندگان پادشهیم
پادشاهان ملک صبحگهیم
دیوان #حافظ غزل۳۸۱
بیانی از مرحوم آیتالله #شاه_آبادی پیرامون رضاخان که هیچ موقع از خودش بدم نیامد بلکه از عملش بدم میآید/ نفرت مردم از #رضاخان در زمان پادشاهیاش/ عمل حاصل اراده نفس است که هرچه به خود نزدیک شود بد و هرچه به خدا نزدیک بشود خوب میشود
قلع باب #خیبر توسط امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه به قوت الهی/ وصف درب قلعه خیبر/وَحَمَلْنَاهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَ دُسُرٍ (۱۳) تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا جَزَاءً لِمَنْ كَانَ كُفِرَ ( #قمر :۱۴)/ ارزش #آهن در قدیم- #پول_سیاه همان سکه آهنی/ وَ اَللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدِيَّةٍ وَ لاَ بِحَرَكَةٍ غِذَائِيَّةٍ وَ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكُوتِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيئَةٍ #المناقب تألیف #ابن_شهرآشوب ج۲ص۲۳۹
عشق را ابری و آبی دیگر است
آسمان و آفتابی دیگر است
#میرزاحبیب_خراسانی
#فنا و فانی در اراده حق تعالی
تمثیلی با استفاده از مقام مداحی #مرشددولابی (حاج حسن محمدی)
تبیین #مرحوم_امام از وصف و مدح امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه از خود همان مدح کردن خداست چون در مدحش خودش را نمیبیند بلکه او را دارد میبیند
سلام به حسینی که ثارالله است یعنی آن ذاتی حرکتش خدایی است
وصف سیدالشهداء علیهالسلام در هنگام #وداع با #حضرت_سکینه سلام الله علیها /شجاعت و غیرت #سلطان_محمدخوارزمشاه هنگام فرار از #مغول / حال #پدر نسبت به #دختر خود در وصف #رسول_الله صلیالله علیه وآله وسلم/ وصف و جلالت حضرت سکینه سلام الله علیها/ لا تحرقي قلبي
روضه #امام_مجتبی صلوات الله علیه
عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِی أُمَیَّةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فِی مَرَضِهِ الَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَسْتٌ یُقْذَفُ عَلَیْهِ الدَّمُ وَ یَخْرُجُ كَبِدُهُ قِطْعَةً قِطْعَةً مِنَ السَّمِّ الَّذِی أَسْقَاهُ مُعَاوِیَةُ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ مَا لَكَ لَا تُعَالِجُ نَفْسَكَ فَقَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ بِمَا ذَا أُعَالِجُ الْمَوْتَ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه وآله أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ یَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ عِظْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ ...وَ دَخَلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام وَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَبِی الْأَسْوَدِ فَانْكَبَّ عَلَیْهِ حَتَّی قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَعَدَ عِنْدَهُ فَتَسَارَّا جَمِیعاً فَقَالَ أَبُو الْأَسْوَدِ- إِنَّا لِلَّهِ إِنَّ الْحَسَنَ قَدْ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ #بحارالأنوار ج۴۴صص۱۳۸-۱۴۰
شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۲۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی(7).mp3
42.8M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور
اهمیت بحث #تقدیر و اندازه شناسی/ إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ #القمر :۴۹/تبیین معنای تقدیر به اندازه/ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا #الفرقان :۲/ بغیر حساب یعنی اندازه نشده/ #علم خدای متعال به غایات مثل علمش است به بدایات/کمی علم انسان نسبت به امور: وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا #الإسراء :۸۵/ نقلی از یکی از پزشکان پیرامون عدم زمان #مرگ برای مردم/ تقدیر امر بی حساب و کتاب نیست/وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا #الفرقان :۲؛ همه مخلوقات اندازهای دارند و هیچ مخلوقی همچون #اهلبیت علیهمالسلام عظمت ندارد و عدم علم ما به عظمت ایشان:
قطره ز اوصاف بحر هر چه بگويد خطاست #فؤادکرمانی دیوان #شمع_جمع ص۳۵۱/نقلی از آقای #قرائتی / حال انسان است که تا به چیزی نرسیده آن را باور نمیکند/ کلامی منسوب به #دکارت : کاش یکبار به دنیا میآمدیم، تجربه میکردیم، میمردیم، یکبار دیگر میآمدیم و از این تجربهها استفاده میکردیم/ وصف ما از حضرات معصومین به اندازه خودمان است/ وصف خدای متعال از #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه: یا رسول الله تو را نشناخت مگر من و #علی و من را نشناخت مگر تو و علی و علی را نشناخت مگر من و تو
#امام نزول میکند که دست ما را بگیرد نه اینکه ما بالا برویم و به او برسیم/ جریانی از عنایت #سیدالشهداء علیهالسلام به مرحوم شیخ #یوسف_بحرانی (از #اخباریان معتدل و صاحب کتاب #حدائق_الناظرة و اهمیت آن در #فقاهت) / عشق مرحوم بحرانی به #نجف اشرف و عوض شدن وصیت خود مبنی بر دفن در نجف به جای #کربلا در آخر عمر
بشکست چو این صدف در این بحر
دیدم در وادی نجف بود
وصفش ز خرد سئوال کردم
آن بر در این سخن خزف بود
شایسته بزم حضرت حق
زان گشت که تحفه التحف بود
شمشاد قدش به گلشن قدس
زیبنده و راست چون الف بود
پشتش چو به بندگی دو تا شد
آن حرف الف چو حرف با شد
#میرزاحبیب_خراسانی
مفتی شهر که میدیدمش از منع شراب
روز و شب ورد زبان مساله لا و لن است
دیدمش دوش که در کوی خرابات، خراب
بیخود و بیخرد و بیخبر از خویشتن است
چون سبو تا بخورد باده، سرا پا شکم است
چون قدح تا بزند شیشه، سراسر دهن است
گفتمش کان همه ناموس کجا رفت و چه شد
گفت خشت سر خم شیشه تقوی شکن است
#میرزاحبیب_خراسانی
نتیجه اینکه معنای والوتر الموتور این است که: حسین تو تکی! کسی در افق وجودی تو نیست.
خواست آن خم همه یکجا نوشد
غیرت آورد که تنها نوشد
خشت را از سر آن خم برداشت
قدمی از پی مردم برداشت
خاک هم باده از آن خم نوشید
که در او خون شهیدان جوشید
مرحوم #فکور (از دوستان استاد)
آنی که تنهایی مال کربلاست حسین است، دو تا ندارد، یک کربلاست و یک حسین، مابقی را خودش برده.... اندازهها را خودش میداند...
سربریدهٔ وادی تقدیر حسین است و بس.
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۱۰۵)... وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (۱۰۷)وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ(۱۰۸) سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ #الصافات :۱۰۹
فرمایشی از مرحوم علامه #طباطبایی در مورد انتظار #شفاعت از آجرهای صحن و سرای حضرات معصومین علیهم السلام
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سمک تا به سما کش کشش لیلا برد
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد
همه یاران به سر راه تو بودیم ولی
غم روی تو مرا دید و ز من یغما برد
همه دلباخته بودیم و هراسان که غمت
همه را پشت سر انداخت، مرا تنها برد
علامه #طباطبایی
هرجا که به سوی تو میبینم
یک جا همه روی تو میبینم
طغرای صحیفۀ هستی را
در طرۀ موی تو میبینم
از صبح ازل تا شام ابد
یک نعمه ز هوی تو میبینم
نبود عجب ار خم گردون را
سرشار سبوی تو میبینم
دیوان #کمپانی غزل۲۸
نقلی مستقیم از مرحوم آیتالله #حق_شناس و شخصی دیگر از شاگردان مرحوم #قاضی/ لزوم انجام #وظیفه و داشتن #حیاء / عدم اطلاع انسان از آیندهاش
شیخی پس صد چله پی دختر ترسا
آن کرد، از او غیرت دین بیشترم نیست
#وحشی_بافقی
جریانی از مرحوم حاج آقا #حسین_قمی / جریانی از جوانی.../نقلی از نمازگزاری در نماز جماعت مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی/ نقلی دیگر از مرحوم آیتالله مرعشی نجفی از برخورد با شخصی مست و تقاضای #روضه
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۲۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی(8).mp3
40.62M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#زیارت_عاشورا
السلام علیک و علی الأرواح التی حلت بفتائک
تکرار #سلام به تکرار و تجدید ظهورات و جلوات است چه خود #زائر ملتفت به تجدید لطف باشد ...
داد امروزم دو صد بوس از لبی
که به من دیروز دو صد دشنام داد
بر سر لطف آمد آن دلدار ما
جان فدای یار شیرین کار ما
در دل چون سنگ او تاثیر کرد
عاقبت این نالههای زار ما
میخلید اندر دل ما خارها
صد هزاران گل شکفت از خار ما
صبحدم دیدم که ناگه آفتاب
میزند سر بر در و دیوار ما
یوسف از کنعان به پای خویشتن
مشتری شد بر سر بازار ما
کفر ما آخر به ایمان میکشد
چون سر زلف تو شد زنار ما
آفتاب روی او برهان ماست
شیخ و زاهد گر کند انکار ما
#میرزاحبیب_خراسانی
... چه ملتفت نباشد؛ مثالی به عدم التفات جلوه با نقل جریانی از مرحوم آقای #سیداحمدجبرئیل و حاجتی که از #سیدالشهداء علیهالسلام میخواسته است/انسان باید باور داشته باشد که حضرات معصومین علیهمالسلام خیر او را میخواهند/ جریاناتی از مرحوم آیتالله #سیدعباس_کاشانی
مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم
هوادارانِ کویش را چو جانِ خویشتن دارم
#حافظ
آشکار شدن تکرار جلوات در موقع #مرگ ؛لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ #ق :۲۲
تکرار سلام یعنی تکرار فیض و عنایت و مرحمت/جواب علامه #طباطبایی به چگونگی تحمل سختیها: ما #ابدیت در پیش داریم
جریانی به نقل از مرحوم شیخ #محمود_وحدت
تو بندگی چو گدایان به شرطِ مزد مکن
که دوست خود روشِ بندهپروری داند
#حافظ
نسبت #محبت حضرات معصومین علیهمالسلام به بندگان خدا
از سَرِ چه صد رسن انداختی
تا سوی بالای تو بازآمدیم
#دیوان_شمس غزل۱۷۷۴
بسته بدی تو در و بام سرا
آمدت آن حکم ز بامی دگر
گر به سَنام سر گردون روی
بر تو قضا راست سنامی دگر
ای ز تو صد کام دلم یافته
میطلبد دل ز تو کامی دگر
ای رخ و رخسار تو رومی دگر
ای سر زلفین تو شامی دگر
سوی چنان روم و چنان شام رو
تا ببری دولت رامی دگر
لطف تو عام آمد چون آفتاب
گیر مرا نیز تو عامی دگر
هر سحری سر نهدت آفتاب
گوید بپذیر غلامی دگر
بر تو و برگرد تو هر کس که هست
دم به دم از عرش سلامی دگر
#دیوان_شمس غزل۱۷۷۱
خوش به حال آنی که خودش را ناپاک میبیند و میاد...
از سبب سازیش من سودائیام
وز سبب سوزیش سوفسطائیام
#مثنوی_معنوی
بار خدايی که گل از حطب آرد پديد
خوشهی زرين ز خاک چون عنب آرد پديد
نخل کند هسته را تا رطب آرد پديد
فواکه از طبع خاک بوالعجب آرد پديد
هر سببی را ز غيب بیسبب آرد پديد
گرچه بود بر سبب کار جهان را مدار
#فؤادکرمانی دیوان #شمع_جمع ص۶۹۳
عنایت #امام_رضا صلواتاللهعلیه
اثرات زیارت امام رضا علیهالسلام
روضه #حضرت_عباس علیهالسلام
بست آن دست خدا دستانش
داد آنگاه ره میدانش
دید گر دست وِرا باز کند
باید آن سر همه ابراز کند
ور گشاید ید حیدر وارش
نتوان بست ره آثارش
منتقم جلوه در او خواهد کرد
رفع این خیل عدو خواهد کرد
با لبی تشنه ز اندازه فزون
تشنه لب آمد از آن شط بیرون
آب را ریخت ز کف بر سر آب
یعنی ای تو را کو تب و تاب
همتت از چه بر این طفلان نیست
خبرت از عطش عطشان نیست
از تو ای آب ننوشد عباس
جامه ننگ نپوشد عباس
مرحوم #فکور (از دوستان استاد)
شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۲۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی(9).mp3
45.4M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب دهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب دهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان:
#زیارت_عاشورا
السلام علیک و علی الأرواح التی حلت بفتائک علیکم منی جمیعا سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار
#سلام برای تمنن و تبرک است تا فیض الهی شامل بشود با نام خدای متعال تا عنایات الهی شامل بشود چه بداند چه نداند
فیض سلام از عالم #اسماءوصفات است که همان عالم #جبروت میباشد/ تبیین عالم #ملک به ذوابعاد و دارای جرم بودن که باطن عالم ملک عالم #ملکوت است/قال صلیالله علیه وآله:...«وأنزل الله من السماء ماء» يعني المطر ينزل مع كل قطرة ملك يضعها في موضعها الذي يأمره به ربه عزوجل. #بحارالأنوار ج۲۷ص۹۹-۱۰۰/هر امر در عالم ماده ریشه در ملکوت دارد/إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (۸۲) فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ #یس :۸۳/تبیین مسألۀ اینکه باطن عالم ماده عالم ملکوت است توسط مرحوم آیتالله #شاه_آبادی / عدم شرطیت تقارن زمانی بین ملک و ملکوت و شرطیت #شأن_حیثیتی بین ملک و ملکوت/رسیدن #فیض الهی به اشخاص یا با سلام یا با جواب سلام/ جایگاه #اسماءالحسنی الهی در عالم جبروت/تحت ذیل بودن برخی از اسماء نسبت به اسماء دیگر مثل اینکه اسم رحیم و رب تحت اسم رحمن هستند/فوق سلام مراتبی از اسماء است و فیض انسان متدین تا مرتبه سلام است و بیشتر از آن را باید در شأن دیگری بیاید/وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ (۲۲) سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ #الرعد :۲۳/مرتبه فوق سلام مال اولیاست که حضرت #موسی علیهالسلام به دنبال آن است/وَ إِذْ قالَ مُوسی لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّی أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُباً #الکهف :۶۰/ تأکید موسی علیهالسلام به رسیدن به مطلب/فَلَمَّا بَلَغا مَجْمَعَ بَیْنِهِما نَسِیا حُوتَهُما فَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ سَرَباً (۶۱) فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقِینا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً #الکهف :۶۲
در بگشا کآمد خامی دگر
پیشکشی کن دو سه جامی دگر
هین که رسیدیم به نزدیک ده
همره ما شو دو سه گامی دگر
هین هله چونی تو ز راه دراز
هر قدمی غصه و دامی دگر
غصه کجا دارد کان عسل
ای که تو را سیصد نامی دگر
#دیوان_شمس غزل۱۷۷۱
تبلور همه اسماء الحسنی در #انسان
قالَ أَ رَأَیْتَ إِذْ أَوَیْنا إِلَی الصَّخْرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ الْحُوتَ وَ ما أَنْسانِیهُ إِلاَّ الشَّیْطانُ أَنْ أَذْکُرَهُ وَ اتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ عَجَباً #الکهف :۶۳
دو #قرائت خلاف مشهور در #قرآن کریم: أَنْسانِیهُ- هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ #الحاقة :۱۹/در #روانشناسی میگویند دوجا انسان به زبان امی حرف میزند: #شادی زائدالوصف و #مصیبت زائدالوصف/ موسی، خضر را نشناخت!؛ عن ابن عباس و المعنی دخل موسی الکوة علی إثر الحوت فإذا هو بالخضر «قالَ ذلِکَ ما کُنَّا نَبْغِ» قال موسی (علیه السلام) ذلک ما کنا نطلب #مجمع_البیان ج۵ص۳۲۷/ جریان مجاهده با #نفس از جانب #شیخ_بهایی و برخوردی با یکی از اولیای خدا/
خرده بینانند در عالم بسی
واقفند از کار و بار هر کسی
#شیخ_بهایی #نان_وحلوا
قالَ ذلِکَ ما کُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلی آثارِهِما قَصَصاً (۶۴)فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً #الکهف :۶۵
اسم سلام مربوط به مرحله متوسط است؛ سلام موسی به خضر در زمینی که در آن سلام نبود؛ فکتبوا إلی أبی الحسن الرضا (علیه السلام) یسألونه عن ذلک فکتب فی الجواب أتی موسی العالم فأصابه فی جزیرة من جزائر البحر فسلم علیه موسی فأنکر السلام إذ کان بأرض لیس بها... #مجمع_البیان ج۵ص۳۲۶/وادی #حضرت_زهرا سلام الله علیها وادیای است که ریشه همه صفات و اسماء است که همان #مجمع_البحرین است؛ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ #الرحمن :۱۹/ #تلاطم حاصل دوجهانی است که بین دو دریای #نبوت و #امامت که تلاطم ایجاد شده نیاز به #برزخ است که نه #نبی باشد نه #امام باشد و هم از نبوت و هم از امامت بهره برده باشد تا اینکه دو دریا ایجاد تلاطم نکند و این مجمعالبحرین است که مقام فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است/جناب موسی دنبال فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است که وادیاش سلام ندارد بلکه سوختن دارد و کمالش به سوختن است؛ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَان #الرحمن :۲۰/وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا فَأَنْبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ #ق :۹ ؛ تفسیر #برکت به زیاد شدن بیحساب که به #آب است ن آتش ولی موسی علیهالسلام وقتی نزدیک شد یه شجرهٔ طور آتشی دید؛ فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا؛ دو نوع برکت: زیاده شدن و از دست دادن/ در #کربلا همه از دست دادند هرآنچه داشتند تا یکپارچه جلوه #امام_حسین علیهالسلام بشنوند
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب دهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ/ سلامش به ما رسیده و سوختنش به آنها رسیده یعنی فیضش به ما رسیده و فاطمهاش به آنها رسیده
امشب جناب فاطمه
با اضطراب و واهمه
آيد به دشت کربلا
گردد به دور کشتهها
گويد حسين من چه شد
نور دو عين من چه شد
همه در کربلا کم آوردهاند حتی #حافظ
با صبا در چمن لاله سحر میگفتم
که شهیدان کهاند این همه خونینکفنان
گفت حافظ من و تو محرم این راز نهایم
از می لعل حکایت کن و شیریندهنان
#حافظ غزل۳۸۷
کجایید ای شهیدان خدایی
بلاجویان دشت کربلایی
#دیوان_شمس غزل۲۸۰۷
حکمت اینکه شب آخر مجلس سراغ فاطمه زهرا سلاماللهعلیها میروند این است که این وادی تهش فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است
میخانه که پروردهام از لای خم او
بادا سر من خاک ته پای خم او
حیف است به زیر سر من، بر سر من نه
آن خشت که بودهست به بالای خم او
در خدمتم آنجا که برای گل تسبیح
خاکی به کف آرم مگر از جای خم او
ما گوشهنشینان خرابات الستیم
تا بوی میی هست در این میکده مستیم
#وحشی_بافقی
توسل به حضرت زهرا و روضه #سیدالشهداء صلوات الله علیهما
روي أنه لما أخبر النبي صلیالله علیه وآله ابنته فاطمة بقتل ولدها الحسين وما يجري عليه من المحن بكت فاطمة بكاء شديدا ، وقالت : يا أبت متى يكون ذلك؟ قال : في زمان خال مني ومنك ومن علي ، فاشتد بكاؤها وقالت : يا أبت فمن يبكي عليه؟ ومن يلتزم باقامة العزاء له؟. فقال النبي: يا فاطمة إن نساء امتي يبكون على نساء أهل بيتي، رجالهم يبكون على رجال أهل بيتي، ويجددون العزاء جيلا، بعد جيل، في كل سنة فإذا كان القيامة تسفعين أنت للنساء وأنا أشفع للرجال وكل من بكى منهم على مصاب الحسين أخذنا بيده وأدخلناه الجنة.
#بحارالأنوار ج۴۴ص۲۹۲
شب دهم صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۵٫۲۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از حسینیه حضرت موسی بن جعفر عليه السلام
مشرف شوید روضه به دعوت حضرت موسی بن جعفر عليه السلام
روضه روز شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
و شب شهادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
قرائت حدیث کسا ساعت ١٧
کربلایی #مهدی_روح_اللهی
سخنرانی ساعت ١٧:٣٠
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
روضه خوانی ساعت ١٨
حاج #محمد_رستمی
حاج #کریم_خان_بابایی
دوشنبه و سه شنبه ١٢ و ١٣ شهریور ماه
ویژه برادران
خیابان ایران کوچه کبریت چی پلاک ٢٢ حسینیه حضرت موسی بن جعفر عليه السلام
@emam_musa116
سخنرانی(10).mp3
33.27M
🔉سخنرانی
🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان
✅️شب اربعین ۱۴۴۶ قمری
🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله شیخ عباس اخوان
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب اربعین ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
#اربعین
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ #الصف :۸
تأکید ویژه بر زیارت اربعین و شمرده شدن از علائم مؤمن؛ عن أبي محمد الحسن بن علي العسكري علیهالسلام أنه قال: علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسين، وزيارة الاربعين، والتختم باليمن، وتعفير الجبين والجهر ببسم الله الرحمن الرحيم #بحارالأنوار ج۱۰۱ص۱۰۶/ تفاسیر مختلف از روایت/رد شبهه پیرامون ابداع زیارت اربعین توسط #جمهوری_اسلامی /احیای زیارت اربعین حدود ۱۵۰سال قبل توسط مرحوم #محدث_نوری با پیادهروی در مسیر زیارت/ کتاب #نورالعین مرحوم آقای #اصطهباناتی در مورد زیارت/ تکثیر #شبهات در مورد #شیعیان و رد برخی شبهات/ رسم شدن آدرس دروغ دادن در مورد شیعه مثل دروغ روایت راجع به بدی #تهران ؛ قال المفضل بن عمر قال لي جعفر بن محمد يا مفضل اتدري اينما وقعت دار الزوراء قلت الله و حجته اعلم فقال اعلم يا مفضل ان في حوالي الري جبلا اسود تبني في ذيله بلدة تسمي طهران و هي دار الزوراء التي تكون قصورها كقصور الجنة ونسوانها كالحور العين واعلم يا مفضل انهن يتلبسن بلباس الكفار و يتزين بزي الجبابرة و يركبن السروج و لا يتمكن لازواجهن و لا تفي مكاسب الازواج لهن فيطلبن الطلاق منهم ويكتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال فانك ان تريد حفظ دينك فلا تسكن في هذه البلدة ولا تتخذها مسكنا لانها محل الفتنة وفر منها الي قلة الجبال ومن الحجر الي الحجر كالثعلب باشبالهمرندي، #مجمع_النورين، ص۲۹۷-۲۹۸؛ سند نداشتن روایت و انتساب دروغ آن به بحارالأنوار توسط مولف در زمان احمدشاه قاجار؛ فرمایش #سیدالشهداء علیهالسلام را در جواب #عمربن_خطاب باید تفسیر کرد؛ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام یَقُولُ: نَحْنُ قُرَیْشٌ وَ شِیعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ؛ #معانی_الأخبار ص۴۰۳-۴۰۴؛ توضیح علامه #مجلسی پیرامون این روایت: بیان: و شیعتنا العرب أی العرب الممدوح من کان شیعتنا و إن کان عجما و العجم المذموم من کان عدونا و إن کان عربا؛ #بحارالأنوار ج۶۴ص۱۷۶
شروع جریان اربعین بعد از #خطبه #امام_سجاد علیهالسلام در مجلس #یزید / توضیح پیرامون منابع اولیه #شیعه / اکثر کتابهای در دست ما منابع دست چهارم است/ بحارالأنوار را علامه مجلسی از منابع دست اول شیعه مثل #الکافی و #تهذیب و #من_لایحضرالفقیه و #ارشاد و #امالی جمعآوری کرده است/ توصیف ماجرای خطبه امام سجاد علیهالسلام توسط یک #اموی /جریان تشکیل حکومت #امویان_اندلس در #اسپانیا و حکومت ۷۰۰ساله ایشان/ #ابن_هیثم دانشمند #فیزیکدان در امپراتوری #اندلس /از بین رفتن حکومت امویان آندلس در جنگهای #صلیبی/ #ابن_عبد_ربه مولف کتاب #عقدالفرید پیرامون خطبه امام سجاد علیهالسلام نوشته / از منابع دست اول شیعه از صدتا دوتایش رسیده و مابقی از بین رفته/ظلم مضاعف به #شیعه در طول تاریخ/جریانی از یکی از اساتید پیرامون مظلومیت شیعه/ جریان شهادت فجیعانه #ابن_سکیت (یَعْقوب بن اِسْحاق دورَقی اَهْوازی (۱۸۶ق-۲۴۴ق) توسط #متوکل /مظلومیت مضاعف شیعه در دوران #امام_جواد و #امام_هادی و #امام_حسن_عسکری علیهمالسلام/ آزادی در میان شیعیان #قم در زمان مذکور به علت مجاهداتها/ بیان #علینقی_منزوی فرزند مرحوم #آقابزرگ_تهرانی پیرامون از بین رفتن اکثر آثار شیعه
#معجزه بودن خطبه امام سجاد علیهالسلام/ نفوذ #خطابه توسط برخی افراد و جریان ملک حسین پدربزرگ #ملک_حسین پادشاه #اردن /غیرقابل شناخت بودن شأن حقیقی #امام /جریاناتی از مجلس یزید و واکنش زن یزید/گذاشته شدن سنگ بنای #عزاداری بر سیدالشهداء علیهالسلام در #شام /احساس خطر یزید از وجود اهلبیت علیهمالسلام در شام و بازگشت اهلبیت علیهمالسلام از شام
مظلومیت #اسرای_آل_الله علیهمالسلام
حکم شرعی #سترعورت در #نماز و درصورت نبودن گل مالیدن به بدن برای ستر عورت؛ الستر الواجب في نفسه من حيث حرمة النظر يحصل بكل ما يمنع عن النظر، ولو كان بيده، أو يد زوجته، أو أمته. كما أنه يكفي ستر الدبر بالأليتين وأما الستر الصلاتي: فلا يكفي فيه ذلك ولو حال الاضطرار بل لا يجزئ الستر بالطلي بالطين أيضاً حال الاختيار. نعم يجزئ حال الاضطرار على الأقوى وإن كان الأحوط خلافه... #المستمسک_العروة_الوثقی ج۵ص۲۷۴/ فقر #اصحاب_صفه همچون #ابوهریره در صدر اسلام/علت جواز هفت پارچه کفن
مصائب #حضرت_زینب سلاماللهعلیها
بازگشت اهلبیت علیهمالسلام به #کربلا در اربعین
روضه بازگشت اهلبیت علیهمالسلام به کربلا در روز اربعین
شب اربعین صفرالمظفر ۱۴۴۶
۱۴۰۳٫۶٫۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی روز بیست و هشتم .mp3
49.89M
آیت الله شیخ عباس اخوان
﷽ استاد حاج شیخ عباس اخوان . #سخنرانی #صوتی . روز بیست و هشتم صفر المظفر روز رحلت پیامبر اکرم صلیا
🏴
#شهادت_رسول_الله صلوات الله علیه وآله
#شهادت_امام_مجتبی علیه السلام
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ #ابراهیم علیه السلام:25
الإمام عليّ عليه السلام : بَينَما رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله آخِذٌ بِيَدي ، ونَحنُ نَمشي في بَعضِ سِكَكِ المَدينَةِ ، إذ أتَينا عَلى حَديقَةٍ ، فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما أحسَنَها مِن حَديقَةٍ ! قالَ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها . ثُمَّ مَرَرنا بِاُخرى فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما أحسَنَها مِن حَديقَةٍ ! قالَ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها . حَتّى مَرَرنا بِسَبعِ حَدائِقَ ، كُلّ ذلِكَ أقولُ : ما أحسَنَها ! ويَقولُ : لَكَ فِي الجَنَّةِ أحسَنُ مِنها .
فَلَمّا خَلا لَهُ الطَّريقُ اعتَنَقَني ، ثُمَّ أجهَشَ باكِيًا . [قالَ : قُلتُ : يا رَسولَ اللّه ِ ، ما يُبكيكَ ؟ قالَ : ضَغائِنُ في صُدورِ أقوامٍ لا يُبدونَها لَكَ إلاّ مِن بَعدي] . قالَ : قُلتُ : يارَسولَ اللّه ِ في سَلامةٍ مِن ديني ؟ قالَ : في سَلامةٍ مِن دينِكَ #مسندأبی_یعلى : 1 / 285 / 561 ، وراجع #تاريخ_بغداد : 12 / 398 ، #المناقب للخوارزميّ : 65 / 35 ، #تاريخ_دمشق «ترجمة الإمام عليّ عليه السلام» : 2 / 321 / 827 ـ 831 ، #الايضاح : 454 ، #فضائل_الصحابة لابن حنبل : 2 / 652 / 1109
گریه #رسول_الله بر مظلومیت #امیرالمومنین صلوات الله علیهما وآلهما/عن ابن عباس،قال: إن رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله كان جالسا ذات يوم إذ أقبل الحسن عليه السلام فلمّا رآه بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّ.فما زال يدنيه حتى أجلسه على فخذه اليمنى،ثم أقبل الحسين عليه السلام فلما رآه بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّ.فما زال يدنيه حتى أجلسه على فخذه اليسرى، ثم أقبلت فاطمة عليها السلام؛فلما رآها بكى ثم قال:إليّ إليّ يا بنيّة فاطمة.فأجلسها بين يديه؛ثمّ أقبل أمير المؤمنين عليّ[صلى اللّه عليه و آله و سلم]فلمّا رآه بكي ثم قال: إليّ إليّ يا أخي.فما زال يدنيه حتى أجلسه إلى جنبه الأيمن،فقال له أصحابه يا رسول اللّه ما ترى واحدا من هؤلاء إلاّ بكيت أ و ما فيهم من تسرّ برؤيته؟فقال:صلى اللّه عليه و آله[و سلم]و الذي بعثني بالنبوّة و اصطفاني على جميع البريّة إنّي و إيّاهم لأكرم الخلائق على اللّه عزّ و جلّ،و ما على وجه الأرض نسمة أحبّ إليّ منهم؟!. أمّا عليّ بن أبي طالب عليه السلام فإنّه أخي و شقيقي و صاحب الأمر بعدي، و صاحب لوائي في الدنيا و الآخرة،و صاحب حوضي و شفاعتي و هو مولى كل مسلم و إمام كل مؤمن و قائد كل تقيّ و هو وصيّي و خليفتي على أهلي و أمتي في حياتي و بعد موتي و محبّه محبّي و مبغضه مبغضي و بولايته صارت أمّتي مرحومة،و بعداوته صارت المخالفة له ملعونة؛و إني بكيت حين أقبل لأني ذكرت غدر الأمّة به بعدي حتى إنّه يزال عن مقعدي و قد جعله اللّه له بعدي ثم لا يزال الأمر به حتى يضرب على قرنه ضربة تخضّب منها لحيته في أفضل الشهور شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن.... #فرائدالسمطین تألیف #الحمویی_الجوینی شافعی ج2ص 34-35/رفتار ظالمانه با امیرالمومنین علیه السلام پس از رسول الله صلوات الله علیه وآله
ثروت اندوزی #اشعث_بن_قیس در زمان #عثمان_بن_عفان/اعتراض اشعث به امیرالمومنین علیه السلام در زمان منبر رفتن حضرت و برخورد حضرت با او و إخبار از شهادت خود و آمدن #حجاج_بن_یوسف/سازگاری بسیاری از مردم منفعل با امثال اشعث/إخبار امیرالمومنین به امام مجتبی علیهماالسلام پیرامون شهادت خویش/شروع خلافت #امام_مجتبی علیه السلام با مردمی که امیرالمومنین علیه السلام را سومیِ شیخین میدانستند!؛ پاسخ شبهه #شیعه بودن #شمر / تحقیقی در باب شیعه بودن یا شیعه نبودن مردم صدر اسلام #قاموس_الرجال ج۱صص۲۴-۲۶ تألیف محقق #محمدتقی_شوشتری /شیعه بودن شمر به معنای شیعه علی علیه السلام در مقابل شیعه عثمان/دَعُونِی وَ الْتَمِسُوا غَیْرِی ... وَ أَنَا لَکُمْ وَزِیراً خَیْرٌ لَکُمْ مِنِّی أَمِیراً #نهج_البلاغه خطبه92؛ علت اینکه حضرت امیر علیه السلام خلافت را نمیپذیرفتند بازگشت اکثر مردم از تربیت صحیح در زمان خلفا بودکار سختتر امام حسن مجتبی علیه السلام نسبت به امیرالمومنین علیه السلام در خلافت خویش/عدم مدارای امیرالمومنین و امام مجتبی علیهماالسلام با #معاویه
مصائب امام مجتبی علیه السلام: و أمّا الحسن عليه السلام فإنّه ابني و ولدي و منّي و قرة عيني و ضياء قلبي و ثمرة فؤادي و هو سيّد شباب أهل الجنّة و حجّة اللّه على الأمّة أمره أمري و قوله قولي،من تبعه فإنّه منّي و من عصاه فإنه ليس منّي و إني إذا نظرت إليه تذكرت ما يجري عليه من الذلّ بعدي و لا يزال الأمر به حتى يقتل بالسمّ
آیت الله شیخ عباس اخوان
🏴 #شهادت_رسول_الله صلوات الله علیه وآله #شهادت_امام_مجتبی علیه السلام أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّ
ظلما و عدوانا فعند ذلك تبكي الملائكة و السبع الشداد لموته و يبكيه كل شيء حتى الطير في جوّ السماء و الحيتان في جوف الماء،فمن بكاه لم تعم عينه يوم تعمى العيون،و من حزن عليه لم يحزن قلبه يوم تحزن القلوب،و من زاره في بقعته ثبتت قدمه على الصراط يوم تزل فيه الأقدام. ... #فرائدالسمطین تألیف #الحمویی_الجوینی شافعی ج2ص 35-36/توطئه اشعث بر ضد امام مجتبی علیه السلام با ازدواج دختر خود #جعده با حضرت/ #تبلیغات شدید دروغین برای آمدن معاویه بر خلافت مسلمین/عدم سازگاری مردم پرویده شده با سنت #شیخین (در جمع و غارت غنائم جنگی) با امیرالمونین و امام مجتبی علیهماالسلام؛ لَوْ كَانَ عَرَضًا قَرِيبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوكَ وَلَٰكِنْ بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ #التوبة: 42/بازگشت بسیاری از مردم پس از جنگ #جمل و کاهلی و تفرقه در جنگ #صفین به علت جلوگیری امیرالمومنین علیه السلام از غارتگری/عدم همراهی مردم با امام مجتبی علیه السلام و نامه مردم به تسلیم کردن حضرت به معاویه و فرستادن این نامه از طرف معاویه به امام مجتبی علیه السلام/ #سیدالشهداء علیه السلام شب #عاشورا نامه های مردم را آتش زدند تا به طمع این نامه ها مردم کشته نشوند/حکمت #صلح امام مجتبی علیه السلام برای روشن وجهه معاویه و تقویت شیعه
روضه #امام_مجتبی علیهالسلام
#سوده_الماس و زهر خورانده شده به حضرت مجتبی علیهالسلام
عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِی أُمَیَّةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فِی مَرَضِهِ الَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَسْتٌ یُقْذَفُ عَلَیْهِ الدَّمُ وَ یَخْرُجُ كَبِدُهُ قِطْعَةً قِطْعَةً مِنَ السَّمِّ الَّذِی أَسْقَاهُ مُعَاوِیَةُ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ مَا لَكَ لَا تُعَالِجُ نَفْسَكَ فَقَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ بِمَا ذَا أُعَالِجُ الْمَوْتَ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه وآله أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ یَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ عِظْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ ...وَ دَخَلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام وَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَبِی الْأَسْوَدِ فَانْكَبَّ عَلَیْهِ حَتَّی قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَعَدَ عِنْدَهُ فَتَسَارَّا جَمِیعاً فَقَالَ أَبُو الْأَسْوَدِ- إِنَّا لِلَّهِ إِنَّ الْحَسَنَ قَدْ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ #بحارالأنوار ج۴۴صص۱۳۸-۱۴۰
28صفرالمظفر1438=1395/9/9
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110