eitaa logo
الباحث
130 دنبال‌کننده
264 عکس
87 ویدیو
48 فایل
کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می #جویم و می #یابم و می #فهمم: دروس حوزوی مطالب معرفتی معنوی روش شناسی اجتهاد فقه الحدیث مدیریت فرهنگی اخلاق اسلامی و.... . خادِمُ المَهدی(روحی فداه)
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم سال‌هاست که توفیق مطالعه و پژوهش در عرصهٔ علوم اسلامی و انسانی داشته و دارم در این مسیر نکاتی از اساتید و منابع مکتوب و شفاهی یافته و یاد گرفته ام که دوست دارم در اختیار رفقای طلبه ام قرار بدهم که فرموده اند: رُبَّ حاملِ فقهٍ إلی مَن هوَ أفقه دو نکته: 1. اگر مطالب را مفید نمی دانید، بی تعارف خارج بشوید و عمرتان را تلف نکنید❤️ 2. اگر مطالب را مفید می دانید، دوستان خود را هم شریک این سفرهٔ معرفتی بکنید❤️ . هر نوع عیب، اشکال، انتقاد، پیشنهاد و حرفی در مطالبم یا نسبت به آنها دیدید، به من هدیه دهید⬅️ @salek66 ممنون تان هستم . خادِمُ المَهدی(روحی فداه)
انتشار مطالب انشاالله از فردا شروع خواهد شد
(ع) 💠 راه زلالی جوهره انسان 🔻 چند چیز است که در زلال کردن جوهره انسان خیلی مؤثر است: ۱) مخالفت با نفس که آثار وضعی هم دارد، آن هم در همه ابعاد، خوراک و غیر خوراک. ۲) نماز شب و بیداری سحر، که آثار وضعی دنیایی هم دارد و برای زلال کردن جوهره هم خیلی مؤثر است. ۳) روزه نیز بسیار مؤثر است. ۴) گریه بر حضرت اباعبداللّه (علیه السلام) خیلی زود اضافات را می سوزاند.‌ ‌ 💬 حجةالاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری(حفظه‌الله) 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌صابر جعفرزاده @albahes
الباحث
#معنویت #اباعبدالله_الحسین(ع) 💠 راه زلالی جوهره انسان 🔻 چند چیز است که در زلال کردن جوهره انسان خ
یک توضیح دربارهٔ اثر : وقتی گفته می شود فلان عمل اثر یا آثار وضعی دارد، منظور این است که آن عمل حتی اگر توسط شخصی غیر مسلمان یا حتی با نیتی غیر الهی هم انجام بشود، باز هم به خودیِ خود برخی از اثرات را برای صاحب عمل به ارمغان خواهد آورد!! مانند مخالفت با نفس که طبق روایت و فرمایش برخی از اساتید عرفان و معنویت، زیربنای توانمندی ها و عجایب رفتاریِ مرتاضان هندی است!! . والله العالم
بسم الله هر تلاش و حرکت بشری که به نتیجه ای مشخص منتهی می شود به طور طبیعی یک اسلوب و روشی دارد که عدم تبعیت از آن فرایند و روش باعث خواهد شد نتیجهٔ مورد نظر به دست نیاید. ⬅️ در طول سال‌های سال در تاریخ حوزه های علمیه برای رسیدن به حکم شرعی انجام می پذیرد، ⬅️ اگر بخواهیم و قدرت استنباط را به سادگی معنا کنیم، در واقع "تسلط بر روش یا فرایند کشف حکم شرعی از منابع معتبر" است 🔰 پس باید مطابق این هدف مقدس، روش آموزش در حوزه های علمیه ارتقاء و اصلاح شود! ✅ تجربهٔ حقیر این است که طلاب باید مباحث و موضوعاتی را به محتوا و فرایند تحصیل شان اضافه کنند که عمده ترین آنها است. شناخت روش انجام یک عمل، بیشترین تاثیر را در تسلط بر آن علم یا عمل خواهد داشت. این واقعیت را بسیاری از اساتید مبرز و مجتهد حوزه های علمیه تأیید و و به آن تأکید کرده اند. انشاالله در آینده سعی خواهم کرد دربارهٔ این موضوع، اساتید و منابع مرتبط به آن بیشتر صحبت کنم 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
👇👇👇 قال مولانا زین العابدین علی بن الحسین(علیهما السلام) : سمعت (علیه السلام) یقول: { لو شَتَمَنی رجلٌ فی هذه الاُذُن(و أومی إلی الیمنی) وٱعتذر لی فی الأخری، لَقبلتُ ذلک منهُ!} و ذلک أنَّ امیرالمؤمنین(علیه السلام) علی بن ابیطالب حدّثنی أنَّه سَمِعَ جدّی رسولُ الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یقول: { لا یَرِدُ الحوضَ مَن لَم یَقبَلِ العُذرَ مِن مُحِقٍّ أو مُبطِلٍ} ترجمه: امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: از پدرم امام‌ حسین علیه السلام شنیدم که فرمودند: اگر کسی در گوشت راست من به من دشنام بگوید و در گوش دیگرم از من عذرخواهی کند حتما عذرخواهی او را می پذیرم! زیرا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) برایم روایت کرد که شنیده است از جدّم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: کسی که عذر خواهی [مؤمنی] را نپذیرد چه از کسی که راست می گوید چه دروغ! بر حوض کوثر وارد نخواهد شد!! . 📚 منتخب میزان الحکمه، ص 102، حدیث 436 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 🖌 @albahes
یکی از جلدهای موسوعه آیت الله (ره) مختص است که برای ردیابی و یادگیری مهارت‌های جانبی اجتهاد بسیار مفید است!! به این صورت که در این فهرست تخصصی، تمام مواردی که مرحوم آیت الله خوئی(ره) به بحث های یا یا... پرداخته اند (در کل آثار اصولی و فقهی شان) احصاء و آدرس داده شده است. بهتر است طلبهٔ درس خارج از طریق این فهرست مثلا قاعده را در تمام موارد مطرح شده در کتب ایشان مطالعه کند و روش استفاده و استدلال به آن را یاد بگیرد. به مرور زمان قواعد رجالی و... را هم همینطور مطالعه کند اگر بر اینکار ممارست داشته باشد، به مرور بر اصول و رجال و... به صورت کاربردی و عملیاتی مسلط خواهد شد. 💬 استاد آیت الله 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
امروزه از بین اساطین سه گانهٔ علم اصول، آنچه در حوزه های علمیه رواج دارد غالباً تفکر و مسلک اصولی مرحوم و تا حدودی هم مرحوم است. که این امر تا حد بسیار زیادی مدیون شخصیت و نفوذ شاگرد برجسته این مکتب یعنی آیت الله (ره) است. حوزه قم و نجف تا حدود زیادی از اندیشه های اصولی مرحوم محروم است. پرچمدار مسلک اصولی ایشان در قم مرحوم میرزا بودند. و نکتهٔ جالب اینجاست که با اینکه شاگرد مرحوم خوئی بودند ولی در حلقات تا حد زیادی متأثر از مسلک هستند، مخصوصاً اگر کسی نوآوری های شهید صدر را ردیابی کند تا حدودی به تفکرات آقا ضیاء(ره) خواهد رسید. 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
کتاب شناسی رهبر انقلاب.pdf
9.74M
📖 آثار مقام معظم (حفظه الله) . فایل قابل استفاده ای است که یکی از فضلای محترم تولید کرده اند. 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
. . مثالی زیبا برای آشنایی با سفسطه! 👳‍♂استاد از شاگردانش پرسید: دو مرد مهمان من می‌شوند. یکی تمیز و دیگری کثیف. من به آن ها پیشنهاد می‌کنم حمام کنند. شما فکر می‌کنید،‌ کدام یک این کار را انجام دهند؟ 👨‍🎓شاگردان جواب دادند: خوب مسلما کثیفه! 👳‍♂استاد گفت: نه! ، تمیزه. چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه اگر اهل حمام رفتن بود که کثیف نبود. خب حالا چه کسی حمام می کند؟ 👨‍🎓 شاگردان می گویند: اونی که تمیزه! 👳‍♂استاد جواب داد: نه! بلکه اون کثیفه حمام میکند، چون او به حمام احتیاج دارد. و باز پرسید خوب، پس کدامیک از مهمانان من حمام می کنند؟ 👨‍🎓یک بار دیگر شاگردها گفتند: کثیفه! 👳‍♂استاد گفت: باز هم نه، البته که هر دو حمام می‌کنند!! چون تمیزه به حمام عادت دارد و کثیفه به حمام احتیاج دارد. خوب بالاخره کی حمام می‌گیرد؟ 👨‍🎓شاگردها با سر درگمی جواب دادند: هر دو ! 👳‍♂استاد این بار توضیح می‌دهد : نه، هیچ کدام ! چون کثیفه به حمام عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد! 👨‍🎓شاگردان با اعتراض گفتند : بله درسته، ولی ما چطور می‌توانیم تشخیص دهیم؟ هر بار شما یک چیزی را می‌گویید و هر دفعه هم درست است. 👳‍♂استاد در پاسخ گفت: خوب پس متوجه شدید ، این یعنی: ! ⬅️ سفسطه یعنی اینکه هر بار از یک زاویه و با هدفی متفاوت به مسأله نگاه کنی تا مخاطب را گیج کنی!! در مباحثه و مناظره ها سعی کنید اولین کاری که میکنید توافق بر روی موضوع، هدف، روش بحث و در واقع باشد . موفق باشید😊 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
* مرحوم آقای (ره) و شیخ آقا بزرگ تهرانی(ره)، کتاب "الضعفاء" را از ابن غضائری نمی دانند. ابن غضائری یا هر کس که مؤلف این کتاب باشد، چون به متن شناسی عنایت داشته، بر اساس تشخیص خود، با ملاحظه متن و بدون توجه به شواهد خارجی به قضاوت پرداخته و راویان را جرح کرده است. مثلاً اگر روایتی به عقیدهٔ او دارای مضمون غلو آمیز در مسأله ولایت بوده، آن را جعلی می شمرد. مؤلف کتاب که مظنون است ابن غضائری باشد، هر چند متن شناسانه به جرح پرداخته و این روش چندان معتبر نیست! ولی ایشان در بیان طبقات روات و کنی و القاب و نسب و امثال آن بسیار دقیق بوده و نظر او در این جهت حتی بر نجاشی هم مقدم است. . 💬 آیت الله (حفظه الله) کتاب جرعه‌ای از دریا/ج4/ص355 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔘 إِنَّا لِله وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. 🍃رسول اعظم صلی الله علیه و آله و سلم: 🔳 موتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبیلَةٍ أیسَرُ مِن مَوتِ عالِمٍ. ▪️مرگ عالم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است که غروب می کند، مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است. 📚 کنز العمّال : ۲۸۸۵۸ ⬛️◼️◾️▪️◾️◼️⬛️ در نهایت تأسف و تأثر باخبر شدیم ،روح بلند و عرشی خواجه نصیرالدین زمان،حضرت علامه ذوالفنون آیة الله حسن قدس الله نفسه الزکیة به سوی جنان پرواز کرد. این مصیبت جانسوز را به محضر قطب عالم امکان ،لنگر زمین و زمان ،حضرت بقیه الله عجّل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض نموده و برای آن عالم ربانی علو درجات مسألت می نماییم. 😔😔😔 ▪️سالها باید که تا یک سنگ خاره زآفتاب ▪️ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن ▪️عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع ▪️عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن ▪️قرنها باید که تا از لطف حق پیدا شود ▪️بایزیدی در خراسان یا اویسی در قرن! 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
مسألهٔ مستحدث، لزوماً به معنای آنچه جدید و نوپدید باشد نیست، مستحدث یعنی مسأله ای که در حال حاضر نیازمند حکم جدیدی است و خود این مسأله می تواند یکی از 3 نوع زیر باشد: 1⃣. مسأله ای که سابقهٔ وجودی نداشت و بر اساس دگرگونی های جهان و زندگی بشر، ابتدائاً به وجود آمده و الان فقیه باید نظر و حکم شرع را دربارهٔ آن اعلام کند. مانند: حکم شرعی 2⃣ موضوعات و مسائلی که در گذشته هم بودند و حکم شرعی داشتند ولی امروزه تبدیل و تغییر پیدا کرده و نیازمند حکم جدیدی هستند. مانند: حکم شرعی خرید و فروش یا و... 3⃣ موضوعاتی که قبلاً هم وجود داشته ولی دربارهٔ اعلام حکم شرعی برای آنها ضرورتی احساس نمی شده است. چون مبتلا به و مورد نیاز مسلمانان نبوده. مانند: حکم کیفیت نماز ساکنین قطب شمال (در هزار سال پیش آنجا اصلا مسلمانی نبوده که این مسأله برایش مهم باشد) . 💬 استاد محمد حسن ص24و25 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 جعفرزاده @albahes
از بین تمام علوم حدیثی(که برخی آن را از 65 تا 100 علم می‌دانند!!) آنچه که بیش از همه مورد نیاز فقیه است، دو علم می باشد: ⬅️ علم رجال و ⬅️ فقه الحدیث 🔰تعریف اجمالی علم رجال🔰 علم : علمی که در آن از حالات راویان احادیث از حیث اعتبار و وثاقت و عدم آن بحث می شود. (مامقانی/تنقیح المقال/ج1/ص173) گرایش های رایج علم رجال : 1. رجال الحدیث (راوی شناسی) 2. فهرست شناسی 3. طبقه شناسی 4. مشیخه شناسی 5. تراجم 6. علم الاسناد 🔰 منابع متقدم و اساسی این علم عبارتند از: کتب اولیه و مهم رجال👇 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ این کتاب ها منابع اولیه و بسیار مهم علم رجال هستند که در آینده بیشتر در این موضوع کار خواهیم کرد. 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 @albahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخش اول بسم الله اولین نکته در یادگیری لمعه این هست که بدانیم هدف آموزشی لمعه چیست؟ ✅هدف اصلی لمعه خوانی، آشنایی اجمالی با فقهی است. 🔰در تحصیل لمعه باید به این نکات از کتاب توجه شود🔰 1. روش شروع بحث در هر مبحثی دقت کنید که شهید اول و ثانی(رحمهما الله) چطور بحث را شروع می کنند؟ آیا با مفهوم شناسی؟ بیان حکم؟ بیان ادله؟... 2. فرایند و مراحل بحث یعنی ببینید چینش مباحث چطور است؟ آیا اول به روایات اشاره کرده یا به آیات قرآن؟ چه زمانی قواعد اصولی را استفاده می‌کند؟ کجاها به اجماع استناد می‌کند؟ و.... 🚨 توجه داشته باشید که گاهاً مجتهد در هر مبحث فرایندی متفاوت را طی می کند که باید به آن توجه کنید! سعی کنید برای هر مبحث یک نقشهٔ فرایند علمی بکشید 3. کیفیت استدلال به ادله برای یاد گرفتن فوت و فن اجتهاد، تسلط بر قواعد و علوم مورد نیاز کافی نیست! باید بدانیم که از این قواعد و ادله چطور و کجاها استفاده کنیم. مثلاً : قاعدهٔ یقین را برای اثبات چه چیزهایی و چگونه استفاده می‌کنند؟ برای فهمیدن این مسائل باید به محتوای لمعه دقت کنید و کشف کنید که شهیدین(ره) مثلا چگونه برای اثبات مدعای خود به مفهوم شرط یا... استدلال می‌کند؟ و قس علیهذا سایر ادله و قواعد 🔰 در این توجه ها نکات جانبی زیادی هم یاد می گیرید. مثلاً : کشف میکنید که شهیدین(ره) چگونه به لغت استناد می‌کنند؟ به کدام کتب لغوی بیشتر ارجاع می دهند؟ از فتاوای فقهی کدام فقیهان بیشتر بهره می برند؟ آیا برای اثبات مدعاهای خود بیشتر به روایات تمسّک می کنند یا به اجماعات؟ .و.... ..... 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 @albahes
بخش دوم (پیش نیازها) بسم الله برای غنی سازی فرایند تحصیل لمعه، لازم هست که حداقل 3 کار را انجام بدهید: 1⃣ آشنایی اجمالی و خلاصه با دو علم و برای اینکه بفهمید شهیدین(علیهماالرحمه) چگونه با روایات تعامل کرده اند؟ لازم است که با اصطلاحات و برخی از قواعد و منابع اولیهٔ رجال و فقه الحدیث آشنا بشوید. 🔰🔰🔰 برای تحقق این دو هدف، بهترین کتاب به نظر بنده در حال حاضر : است که نگارش اساتید دانشکده علوم حدیث سابق می باشد. قبلا انتشارات جمال منتشر کرده بود الان نمیدونم. با مطالعه این کتاب با منظومهٔ علوم حدیثی و بالخصوص رجال و فقه الحدیث آشنا می شوید. 2⃣ آشنایی مختصر با شهید ثانی(ره) در بسیاری از موارد بدون اشاره تفصیلی، برای اثبات مدعا می فرماید للأصل! منظور از این اصل گاهی قواعد اصولی و اغلب فقهی است. برای آشنایی با این علم هم بهترین کتاب برای شروع : اثر آیت الله باقر ایروانی هست. البته ترجمه هم دارد ولی پیشنهاد نمیکنم! 3⃣ مراجعه به شرح عربی برای لمعه شروح بسیار خوبی نوشته شده است. نظر حقیر این است که به عنوان حتما به شرح مرحوم علامه تستری(ره) مراجعه شود. این کتاب به خوبی و مفصل روایات ذیل هر بحث رو بررسی کرده و در تقویت توان فقه الحدیثی و شناسایی مدل استناد به ادلهٔ لمعه مفید است. . ❎ توجه داشته باشید که آنچه پیشنهاد شد فقط برای مرحلهٔ آشنایی بود! طبیعی است که برای تسلط و توانمند شدن در عرصهٔ رجال و فقه الحدیث و قواعد فقهیه، علاوه بر مطالعه کتاب‌هایی مفصل تر، همین کتاب های معرفی شده را هم لازم هست که با استاد بخوانید. ⬅️ برای تقویت متن خوانی، ادبیات، لغت، اصول و... هم باید برنامه های جداگانه داشته باشید. کار بر روی یک متن ظرفیت این را دارد که بهره های مختلف از آن برداشته شود. . انشاالله که این مطلب مفید بوده باشد 🖌 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می : 🖌 @albahes
"" هر روایتی که محتوای آن را به هیچ عنوان نشود با قرآن کرد، حتی اگر صحیح السند باشد، باید کنار گذاشته شود. ولی اگر روایتی مدلولش صرفاً مخالف قرآن بود، جا دارد که بحث سندی دربارهٔ آن روایت مطرح شود."" 💬 آیت الله درس خارج فقه 16 شهریور 1398 : فرمایش استاد طرحی نو در مرحلهٔ از مراحل اجتهاد است. ایشان می خواهند بفرمایند که در بررسی روایات مدلول و محتوای روایات بررسی شود و اگر موافقت با قرآن ولو بصورت اولیه حاصل شد، بعداً به بحث های سندی پرداخته شود. در دروس خارج گذشته و فعلی معمولا اول سند یک روایت بررسی می شود و در مرحله بعد محتوای آن مورد توجه قرار می گیرد. 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می: 🖌 @albahes
یکی از مباحث علم اصول در بخش الفاظ، حجیت قول لغوی است. مشهور علمای اصولی معتقد هستند که قول لغوی حجت نیست! ولی هیچ فقیهی را نمی توانید پیدا کنید که در مباحث فقهی در بخش مفهوم‌ شناسی و به اقوال لغویّون استناد نکرده باشد!! فقیه چرا به لغت نامه و اقوال لغویّون مراجعه می‌کند؟! (ره) در توضیح این مطلب می فرمایند : 🔰🔰 ✅ "*
یتوقف الاجتهاد علی معرفة اللغة العربیة
،.... أنّ اکثر الاحکام یستفاد من الکتاب و السنة و هما عربیان، فلا مناص من معرفة اللغة العربیه فی استنباطها منهما.... ⬅️ و لا نقصد بذلک أن اللغوی یعتبر قوله فی الشریعه المقدسه، کیف و لم یقم دلیل علی حجیته، و إنما نرید أن نقول: 🔰 أنّ الرجوع إلی اللغة من الأسباب المشرفه للفقیه علی القطع بالمعنی الظاهر فیه اللفظ و لا اقل من حصول الاطمئنان بالظهور و إن لم یثبت أنّهُ معناه الحقیقی بقوله، و ذلک لأن الفقیه إنما یدور مدار الظهور و لا یهمّه کون المعنی حقیقه أو مجازاً "* 📚 موسوعة الامام الخوئی / ج1 / ص12 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می: 🖌 @albahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
{" عُدّة کتاب مهمی است. فهم عُدّه آسان نیست! به یاد دارم مرحوم آقای بروجردی در بحث خبر واحد، دو روز کتاب را می آورد و از روی آن می خواند و خیلی با دقت معنا می‌کرد. به گونه ای که حس می‌کردیم فهم افراد از کلمات قدما چقدر متفاوت است! 🔰ذریعه و ذخیره هم کتب بسیار مهمی هستند. شیخ در عُدّه مطلبی را دربارهٔ از ذخیره نقل می‌کند که بعد از کفایهٔ آخوند، باز هم حرف ذخیره هنوز تازه است و نشان می دهد که هنوز متاخرین به حرف قدما نرسیده اند! شیخ هم از ذخیره نقل می‌کند چون سیّد حرف را تمام کرده بود."} 💬 آیت الله 📚 جرعه‌ای از دریا/ ج4/ص358 : نام اصلی کتاب شیخ طوسی(ره) العُدّةُ فی اصول الفقه است ولی در لسان رایج طلاب به عُدّةالاصول مشهور شده است. 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می: 🖌 @albahes
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 احترام به اساتید و بزرگان در کلام آیت‌الله (دام ظله) 🔻 آیت‌الله جعفر سبحانی در هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود: 🔹 «به خاطر حفظ احترام نگفتیم «صحیح نیست»، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام (ره) را می‌نوشتم. روزی مطلبی را از مرحوم آیت‌الله حائری (ره) نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد». 🔸 همه جزوه من را ایشان مطالعه می‌کردند. دیدم زیرش نوشته‌اند «همه جا مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام». 🔹 و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود یا و هو فاسد» را نمی‌گوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم، می‌گوئیم «والظاهر انه غیر تام». 📚 برگرفته از فرمایشات معظم‌له در جلسه ششم درس رجال (سال 1365 ش) 🔺 ارسالی از جناب استاد قلی‌پور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
الباحث
#سخن_بزرگان #احترام_به_اساتید #نکته_اخلاقی 💠 احترام به اساتید و بزرگان در کلام آیت‌الله #سبحانی (دا
👆👆👆 مطلب بسیار مهم و جالبی بود ممنون از جناب حجةالاسلام قلی پور بابت این تذکر خوبشان . رفقای عزیز، بارها شنیدیم از اساتید مان و خودم هم دیده ام که هرگاه کسی به اساتید خودش و یا بزرگان دین توهین و بی ادبی کند، واقعاً اثر منفی و مخرّب آن را در زندگی اش خواهد دید. اولین اثرش بی برکت شدن علم و سوادش خواهد بود.😔 . اعوذ بالله من شرّ نفسی و من شرّ الشیطان الرجیم اللعین
✅چند نکتهٔ دربارهٔ شرایط درس و استاد در دورهٔ درس خارج : 1⃣ اگر تازه وارد درس خارج شده اید، بهتر است از درس ساده تر شروع کنید تا حجم زیاد مباحث و اشکال و جواب های دقیق و متعدد درس، شما را خسته و نا امید نکند. 2⃣ در درسی شرکت کنید که مورد استفاده شما باشد و از آن خسته نشوید 3⃣ اگر درس استادی برای شما قابل استفاده نبود، حتی اگر اواسط بحث باشید، درس او را رها کنید! این کار نقیصه ای برای شما نخواهد بود زیرا هدف درس خارج، رسیدن به سبک و روشی است که بتوانید بعدها از آن استفاده کنید بنابر این معیار اصلی انتخاب درس، میزان استفادهٔ شما از آن درس است. 4⃣ چون نقش اصلی استاد، ارائه، مدیریت و آموزش است، استادی را انتخاب کنید که روش و سبک را یاد بدهد و شما را به تأمل و تفکر وادار کند. 5⃣ استادی را انتخاب کنید که وقت و امکان بحث و گفتگو را داشته باشد 6⃣ استادی را انتخاب کنید که پرونده ها و دریچه های جدیدی را به روی شما باز کند 💬 استاد آیت الله 📚 صراط اندیشه و عمل / ص118 : یکی دیگر از ویژگی های مهم استاد این است که بتواند علمی غالباً مغفول در فرایند استنباط را به شما یاد بدهد! مهارت هایی مانند: فقهی و اصولی و.... 🌹┄┅═✧❁•📚•❁✧═┅┄🌹 🔰 کانالی برای به اشتراک گذاشتن هر آنچه می و می و می: 🖌 @albahes
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و تهنیت به دوستان و فضلای بزرگوار ظاهراً لازم هست یه نکتهٔ مهم رو عرض کنم: بنای بنده بر این هست که این کانال یک کانال تخصصی و علمی باشد نه کانال روزمره و معمولی که هر روز یه تعداد مطلب روتین (صبح بخیر و شب بخیر و...) گذاشته میشه!! تمام تلاشم این هست که تمام مطالب ارسال شده در این کانال بوده و مستقیماً مستند به مطالعات یا یافته های شخصی ام باشد. طبیعی هست که در کنار مشغله‌های زیاد علمی و عملی، مطالب ارسال شده در کانال باشد قصد ندارم به هر قیمتی وقت شما را بگیرم، به قول شاعر: کم گوی و گزیده گوی چون درّ تا از کمِ تو جهان شود پُر انشاالله که مدیون عمر شما نشوم التماس دعا 🌹 🖌