eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
506 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺ناز دستانم را مي کشند 🍃آیت الله بافقی، آخر عمرشان سکته ای کردند و زمین گیر شدند. در همین حال، سکته دومی هم کردند که دستانشان هم از کار افتاد. غذا در دهانشان می گذاشتند و کار سخت شده بود. 🌸شخصی به عیادتشان رفت و پرسید: آقا حالتان چطور است؟ فرمود : الحمدلله بهتر از این نمی شود. از صبح تا حالا ناز دستانم را هم می کشند و می گویند: دست ها، دیگر لازم نیست شما کار کنید و زحمت بکشید. ما غذا در دهانت می گذاریم. 🌼چقدر زیبا می دیدند.. چون خودشان زیبا بودند، بلاها را هم زیبا می دیدند و هدیه پروردگار. 🔹دیده ها آلوده نبوده است. منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن 📚برگرفته از کتاب سرنوشت انسان: قیامت و حشر، مسعود عالی، ص 217 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌چقدر ما احتیاج داریم به یک چنین انسان هایی. حفظه الله: 🌺باید آن آگاهی های کلی (فقهه فی الدین) و بی رغبت بودن فراگیر (وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا) حاصل بشود تا این شناخت و بصیرت جزئی و دقیق ( وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ) برای ما حاصل بشود. یک اشراف علمی و یک بی رغبتی فراگیر. آدم آزاد می شود. آگاه آزاد، دیگر قشنگ خودش را ارزیابی می کند. یک حرفی می زند. قشنگ خودش را زیر نظر دارد. یک مطلب و پیشنهادی می شنود می بیند در درون خودش ملاحظه می کند در مقابل این پیشنهاد چه حسی به او دست می دهد. چه واکنشی دارد نشان می دهد. خودش را قشنگ زیرنظر می گیرد. درون و برون خودش را مواظب است. 🍀یا اباذر! مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ آن تعبیر قبلی، برای ما مشخص کرد خداست که عبد را آگاه در دین می کند. خداست که او را زاهد و بی رغبت می کند. خداست که او را با بصیرت می کند نسبت به عیب هایش. حالا در این تعبیر دوم می فرماید مَا زَهِدَ یعنی خدا به او داد و حالا بنده اش دارد از این زهد استفاده می کند. یَا اباذر! مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ، وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ یُبَصِّرُهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا وَ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا، وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَی دَارِ السَّلَامِ چقدر ما احتیاج داریم به یک چنین انسان هایی. اولا اینکه خودمان اینجور بشویم و درثانی در جامعه یک چنین انسان هایی باشد. این به برکت زهد حاصل می شود. زهد در دنیا، بی رغبتی در دنیا باعث می شود که آن حکمت در قلب بروید. شکوفا بشود. 🌸این تعبیر اینقدر هوشمندانه و هنرمندانه است که اصلا معنای حکمت را به ما می دهد. حکمت یک امر قلبی است. یک امر فطری است. یعنی آن علمی که ریشه در فطرت دارد. حکمت آگاهی است که ریشه در فطرت دارد. لذا می گوید َانْبَتَ روییدن است. می روید. شکوفا می شود. این علم فطری شکوفا می شود. می شود حکمت قلبی ای که در اختیار فرد قرار گرفته است. از درون، از قلبش علمش می جوشد. این علمی که از درون می جوشد اسمش حکمت است. نه اینکه از ذهن و فکر و خیال و این ها باشد. از قلب است. حقیقت است. منطبق با آن حقایق هستی است. از قلب می جوشد و شکوفا می شود. به برکت آن زهدی که فرد دارد، حکمت از قلبش می جوشد. تعبیر روایت این است: أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ خدا می رویاند حکمت را در قلبش. این رویانیدن به این معناست که در حقیقت حجاب کنار زده می شود و نمایان می شود. وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ خداوند این حکمت را بر زبانش جاری می کند. حرف که می زند، حرفهای پخته. حرفهای درست. محکم . 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 ثبات و استحکام 🎙 رحمه الله 🌺طهارت قلب عبارت می‌شود از طهارت نفس آدمی در اعتقاد و اراده اش، و زایل شدن پلیدی در این دو جهت، یعنی جهت اعتقاد و اراده و برگشت آن به این است که قلب در آنچه که از معارف حقه درک می‌کند ثبات داشته باشد، 🌼و دستخوش تمایلات سوء نگردد، یعنی دچار شک نشود. بین حق و باطل نوسان نکند، و نیز علاوه بر ثباتش در مرحله درک و اعتقاد، 🍀در مرحله عمل هم که لازمه علم است بر حق ثبات داشته و به سوی هوای نفس متمایل نگردد، و میثاق علم را نقض نکند، و این همان رسوخ در علم است. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۳، صفحه ۸۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🤲دعا و مناجات از نگاه قرآن ✍️مطلب اول: 💫آیه ای تو قرآن هستش و واقعا برای اینکه حق این آیه ادا بشه، نیاز هست که قدری تو خلوتهای خودمون در موردش فکر کنیم تا بتونیم به بخشی از محتوای عمیق اون پی ببریم: 🌷قلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ...🌷 📙 فرقان/٧٧ یعنی همین دعا كردن شما به درگاه خداوند، و ناله ها و تضرّع های شما سبب عنايت خداوند به شماست. 🌺واقعا که بزرگترین فلسفه دعا کردن در همین هست که ارتباط انسان با خدا قطع نشه که اگر انسان، خداوند رو داشت، همه چیز رو داره والّا فقیر به معنای واقعی است. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
« و یکشنبه های ذی القعده» براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله‏ روایت شده است که هر که این نماز را به‌جا آورد، توبه ه‏ایش پذیرفته و گناهش آمرزیده می شود، طلبکاران او در قیامت از وى راضى می گردند، باایمان از دنیا خواهد رفت ، ایمانش از او گرفته نشود، قبرش وسیع و نورانى می گردد و والدینش از او راضى می شوند ... نماز به این گونه اقامه میشود : 🔻 غسل کنید (نیت توبه) 🔻 وضو بگیرید 🔻 ۲ تا دو رکعت نماز مانند نماز صبح بجا آورید که در هر نماز ، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه، سوره «توحید» را سه مرتبه، سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره‏ «ناس» را یک مرتبه بخوانید 🔻 پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کنید : (استغفرالله ربی و اتوب الیه) 🔻بعد از ۷۰ استغفار یکبار بگویید : «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» 🔻 سپس یکبار بگویید: «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات فَإِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ الا انت». سپس فرمود: هیچ بنده ای از امت من نیست که این عمل را انجام دهد،مگر آنکه از آسمان به او ندا می شود: «ای بنده ی خدا، عمل خود از نو آغاز کن؛ زیرا توبه ی تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 💠 رحمت عظیم خدا در قیامت و به طمع افتادن شیطان! حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله 🍃ظهور آن حضرت، اَهَم حاجات ماست ولی ما، عجّل فَرَجه می گوییم فقط برای اینکه بفهمانیم مجلس تمام شد و با اینکه در موارد ازدحامِ مردم، صلوات می فرستیم تا مردم جا به جا شوند! 📚در محضر بهجت، ج3، ص277 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
📌درد و درمانش را خوب تشخیص می دهد حفظه الله: 🌸نتیجه دیگر این زهدورزی این است که او را با بصیرت می کند نسبت به عیوب دنیا. قبلی نسبت به عیوب نفس بود. این نسبت به عیوب دنیا. عیب و ایراد دنیا را متوجه می شود. و درد و درمانش را هم به دست می آورد.که درد چیست و درمان چیست. نهایت امر، همین زهد باعث می شود.. 🍀و أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَی دَارِ السَّلَامِ فاعل انبت الله است. فاعل یبصره الله است. و اخرجه هم الله است. آن زهدی که در فرد است ، خداوند به برکت آن این نعمت های معنوی را به او عنایت می کند. حکمت را در قلبش می رویاند. بر زبانش جاری می فرماید.به او بصیرت و روشن بینی درونی نسبت به عیوب دنیا می دهد. درد و درمانش را خوب تشخیص می دهد و خداوند او را سالم، از این دنیا خارج می کند و می برد به دار السلام و بهشت. آن برخورداری های معنوی و اخروی ای که خداوند به او داده است. با سلامت از این دنیا خارج می شود. خوشا به حالش. چه نتیجه خوش آیندی. و چه نتیجه خوش حال کننده ای. 🔹(زهد) مراتب دارد ولی آن مراتب کاملش به این است که آن زهد، مخصوصا تعبیر فی الدنیا هست، دیگر بی رغبت به دنیاست. مرتبه کاملش به این صورت است. مرتبه کاملش که بیاید این ها هم به دنبالش می آید. الزهد فی الدنیا البته خود آن هم مراتبی دارد. مثلا امیرالمومنین علی علیه السلام در اعلی درجه زهد فی الدنیا بوده اند. شیعیان مخلص حضرت هم زهد دارند ولی زهدشان مثل امیرالمومنین علیه السلام نیست، تشبه به حضرت است، الگو گرفتن از حضرت است. علی کجا در زهد ورزیدن و دیگران کجا. در توان دیگران نیست. خود حضرت هم فرموده اند که نمی توانید مثل من باشید. پس فرق دارد. منتهی یک حد نصابی می توانیم در نظر بگیریم در همین زهد فی الدنیا که وقتی برخوردار از این حد نصاب ها شد، این نعمت های معنوی هم به عنایت الهی برای او حاصل می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔹کمال انسانیت 🎙 رحمه الله : 🌺اسلام کمال انسانيت و غرض نهائي زندگيش را اين مي‏داند که معتقد شود به اينکه براي او معبودي است که هر چيزي را او آفريده و برگشت هر چيزي به سوي اوست ، و براي او اسماي حسنا و مثالهاي بلندي است ، 🍀 آنگاه بعد از تحصيل چنين اعتقادي در مجراي زندگي قدم نهاده ، هر عملي را که انجام مي‏دهد يک يک ، حکايت از عبوديت او و عبوديت هر چيزي نزد خداي سبحان مي‏نمايد و به همين وسيله توحيد پروردگار در ظاهر و باطنش سرايت نموده و خلوص در بندگي و عبوديتش از اقوال و افعال و ساير جهات وجوديش ظاهر مي‏گردد ، ظهوري که هيچ پرده‏اي نتواند آنرا بپوشاند. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد 6، صفحه 368 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمام الصادق عليه السلام ـ فيما وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ ـ : يا بُنَيَّ ، إنَّ الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ ، قَد هَلَكَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ ، فَاجعَل سَفينَتَكَ فيهَا الإِيمانَ ، وَاجعَل شِراعَهَا التَّوَكُّلَ ، وَاجعَل زادَكَ فيها تَقوَى اللّهِ ، فَإِن نَجَوتَ فَبِرَحمَةِ اللّهِ ، وإن هَلَكتَ فَبِذُنوبِكَ . 🍀امام صادق عليه السلام ـ در پندهاى لقمان عليه السلام به پسرش ـ : اى پسرم! دنيا ، درياى عميقى است كه بسيارى در آن هلاك گرديده اند . پس كشتى ات را در دنيا ، ايمان به خدا قرار بده و بادبان آن را توكّل بر خدا ، و توشه راهت را تقواى خداوند عز و جل قرار بده ؛ اگر نجات يافتى، از رحمت خداست و اگر هلاك شدى، به سبب گناهانت خواهد بود . 📚من لا يحضره الفقيه : ج 2 ص 282 ح 2457 ، بحار الأنوار : ج 13 ص 411 ح 2 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲دعا و مناجات ✍️ مطلب دوم: 🌳برخى افراد از رسول خدا صلى الله عليه وآله مى پرسيدند: خدا را چگونه بخوانيم؟ آيا خدا به ما نزديك است كه او را آهسته بخوانيم و يا اينكه دور است كه با فرياد بخوانيم؟! اين آيه در پاسخ آنان نازل شد: 🦋وإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ🦋 ♻️بقرة/١٨۶ و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزديكم؛ دعاى نيايشگر را آنگاه كه مرا مى خواند پاسخ مى گويم. پس بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورند، باشد كه به رشد رسند. 🌺دعا كننده، آنچنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در اين آيه، هفت مرتبه خداوند تعبير خودم را براى لطف به او بكار برده است: ☘️ اگر بندگان خودم درباره خودم پرسيدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزديك هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى كنم، پس به خودم ايمان بياورند ودعوت خودم را اجابت كنند. اين ارتباط محبّت آميز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 👈 چوپانی که اینبار دروغگو نبود! 👈 داستانی زیبا از یقین به خداوند... 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌸به حرف هایش گوش بده. حفظه الله: 🌺 باز هم حضرت در رابطه با زهد، فرمایشاتی دارند یَا اباذر! إِذَا رَأَیْتَ أَخَاکَ قَدْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا فَاسْتَمِعْ مِنْهُ وقتی دیدی برادرت بی رغبت در دنیاست، به حرف هایش گوش بده. فاستمع منه. استماع دارد. استماع، گوش دادن همراه با دل دادن است. سمع، با استماع فرق می کند. یک موقع یک چیزی به گوش آدم می خورد، مثلا سوار اتوبوس هستید و مسافرت می روید، بچه جیغ می کشد. این جیغ کشیدن به گوش انسان می رسد ولی آدم دل نمی دهد گوش بدهد. ولی یک موقع می بینید مداحی خیلی خوبی می شنود، دل می دهیم. قشنگ گوش هم می دهیم. فاستمع منه. استماع داشته باش. چرا؟ فَإِنَّهُ یُلْقِی الْحِکْمَةَ دارد حکمت را القا می کند. حکمت را بیان می کند. چون زاهد است و زهد دارد، حرف هایش حکیمانه است. خوب گوش دهید. رزقنا الله و ایاکم 🍀فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ اینجا جناب ابوذر یک سوال می کند. فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ چه جالب این انگیزه سازی پیامبر، اینقدر در رابطه با زهد توضیح دادند که اصلا ابوذر یک جوری شد فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ أَزْهَدُ النَّاسِ زاهدترین مردم چه کسی است؟ قَالَ پنج ویژگی را حضرت معرفی می کند در اینکه ما زاهدترین، یعنی بی رغبت ترین انسان را نسبت به دنیا تشخیص بدهیم. توجه داشته باشیم تعبیر ازهد، نشان دهنده این است که زهد، مراتب دارد. همان جوری که عرض کردم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔹مژده به همه مجاهدان 🎙 رحمه الله : ✨قرآن به تمامی افرادی که در راه خدا مجاهدت می‌کنند مژده داده، که ایشان را به راه‌های خود هدایت می‌کند، و فرموده: (وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا) 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد1، صفحه 19 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمام عليّ عليه السلام :الإِيثارُ أحسَنُ الإِحسانِ ، وأعلى مَراتِبِ الإِيمانِ . 🍀امام على عليه السلام : ايثار ، بهترين احسان و بالاترين مرتبه ايمان است. 📚غرر الحكم : ج 2 ص 31 ح 1705 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔻گره های زندگی 🎙 رحمه الله 🔹هرجا گرفتاری و بلایی و عذابی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کرده‌ایم؛ 🔸 یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحبِ خیلی شدید و مؤکد، و یا با انجام شبهات... 📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺کمک کننده سیر معنوی انسان حفظه الله: 🍀 حضرت صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند زاهدترین مردم کسی است که این ویژگی ها را داشته باشد قَالَ مَنْ لَمْ یَنْسَ الْمَقَابِرَ وَ الْبِلَی کسی که قبرها و پوسیده شدن ها را فراموش نکند. پوسیده شدن بدن. پوسیده شدن این بعد دنیایی. انسان بدنش می پوسد. لباس هایش کهنه می شود. یک بخشی از این پوسیدن ها را ما قبل از مردن در زندگی مان می توانیم ببینیم. خیلی از این وسایل را می خریم. خیلی تمیز و خوشحال بعد از مدتی می بینیم در آشغالدانی است. غیرقابل استفاده شده است. 🍁این پوسیده شدن بعد دنیایی، مهم ترینش این است که انسان می میرد و بدنش پوسیده می شود. این را آدم فراموش نکند. قبر را فراموش نکند. سرانجام کار ما قبرستان است. سرانجام کار ما پوسیده شدن است. اگر این در ذهن ما باشد، هشدار به خودمان می دهیم که چیه اینقدر ناراحتی. چیه اینقدر بی حوصله ای. چیه اینقدر جوش می زنی. آخرش مگر چه می خواهد بشود. اینقدر انسان مواظب جسمش است. مثلا می خواهد طراوت جسمی خودش را حفظ کند که چی؟ اینقدر به جسم خودش می رسد که چه بشود؟ خوراک بیشتری برای کرم و حیوانات موذی زیر خاک مثل اینکه می خواهد فراهم بیاورد. نتیجه اش چی؟ خیلی این در حال انسان اثر می گذارد. این یک ویژگی. 🌸و تَرَکَ فَضْلَ زِینَةِ الدُّنْیَا الله اکبر. لااله الا الله.. چقدر جالب است این نصیحت. و ترک بکند زیادی زینت دنیا. اصل زینت دنیا، لابد منه زندگی است. ما یک بعد جسمانی داریم باید لباس بپوشیم. حالا لباسمان یک مقداری به زینت انسان اضافه می کند. خود لباس زینت است. باید زندگی بکنیم. یک مقداری از خانه و مسکن باید استفاده کنیم. از وسایل باید استفاده بکنیم. از مرکب باید استفاده بکنیم. این ها همه زینت به حساب می آید. این برخورداری ها همه زینت است. اما فضلش باید ترک بشود. یعنی زیادی اش. آن مقداری اش که اندازه است اصلا در راستای دینداری قرار می گیرد. این کمک کننده سیر معنوی انسان است. چه دینی داریم. معنویت، آخرت، با آن بعد ظاهری طبیعت انسان و دنیای انسان در هم تنیده است. منافاتی ندارد. اگر ضوابط خوب مراعات بشود، این دنیا اصلا انسان را می برد به سمت آخرت و معنویت. همه چیز به اندازه و حلال باشد. اینجا می فرمایند دومین ویژگی زاهدترین انسان ها این است: وَ تَرَکَ فَضْلَ زِینَةِ الدُّنْیَا 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: ✨ پاداش نماز شب، اگر چه رسيدن به مقام محمود هم هست، امّا علاوه بر آن، درجه والا و جايگاه بلندى است كه بشر با حجابها و موانعى كه لازمه بشر بودن اوست، جز از راه رسيدن به آن، قدرت درك آن را ندارد؛ زيرا مرتبه‏اى است كه حسّ و عقل را به آن راهى نيست و فقط با ديده دل مشاهده مى‏شود 📚 ترجمه ، ج1، ص191 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام صادق علیه السلام: كَمْ مِنْ نِعمةٍ للّهِ على عبدِهِ في غَيْرِ أملِهِ ، و كَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ أملاً الخِيارُ في غَيرِهِ؛ 🍀اى بسا نعمت و لطف خداوند به بنده اش كه در غير آن چيزى است كه او آرزو مى‌كند، و اى بسا آرزومند آرزويى كه خير و صلاحش در غير آن است! 📚تحف العقول ج ١ ص ٣٦١ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌟راه صاف کردن دل 🌺بار سنگین احتیاج به آمادگی روحی دارد؛ این آمادگی روحی هم همین‌طوری به دست نمی‌آید. این‌که ما بگوییم آقا برو دلت را صاف کن، بله، اساس همان صاف کردن دل است؛ اما صاف کردن دل فقط از راه نماز، از راه توسل، از راه توجه و از راه ذکر به دست می‌آید. 🌸اگر کسی خیال کند که میتوان دل و روح را بدون اینها صاف کرد، سخت در اشتباه است. از راه گریه‌ی نیمه‌شب، از راه خواندن قرآن با تدبر و با دقت، از راه خواندن ادعیه‌ی صحیفه‌ی سجادیه، دل انسان صاف میشود. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨از شگفتی های تربیت دینی حفظه الله: 🌸و سوم ویژگی زاهدترین انسان ها ، وَ آثَرَ مَا یَبْقَی عَلَی مَا یَفْنَی این اصلا یک روحیه است. یک رویکرد است در زندگی بعضی ها که دنبال ما یبقی هستند. ماندگار. باقی ماننده. آنی که باقی می ماند نه آنی که مایفنی است. دنبال فناپذیر نیست. دنبال باقی است. آنی که باقی می ماند. این یک رویکرد است. این رویکرد باعث می شود انسان بی رغبت بشود چون هر چه که در دنیا می بینید، می بیند این ها همه فانی اند. همه در معرض زوال قرار دارند. وجود گذرایی دارند. وجود ماندگاری ندارند. انسان اصلا دل بستگی پیدا نمی کند. این رویکرد باعث می شود آدم دل بسته نباشد. هر چه این رویکرد، جدی تر و قوی تر مورد توجه قرار بگیرد، زهد و بی رغبتی انسان بیشتر می شود. و این زهد و بی رغبتی هیچ منافاتی با استفاده ندارد. 🍀 وَ لَمْ یَعُدَّ غَداً مِنْ أَیَّامِهِ چهارمین ویژگی این است که فردا را ایام عمر و زندگی اش به حساب نیاورد. باز این هم یک روحیه و رویکردی است. اینقدر این گذرایی و فناپذیری زندگی را درک کرده که هر لحظه احساس می کند می تواند نقطه پایان باشد. هر لحظه. دیگر اصلا پیش او خنده دار است که بخواهد فردا را به صورت جدی، حتمی، بخشی از عمر خودش به حساب بیاورد. البته، از شگفتی های تربیت دینی این است که می آید انسان را مجهز می کند به توانمندی های به ظاهر متناقض. همین توانمندی های گوناگون در کنار همدیگر یک خروجی شگفت انگیزی را ارائه می دهد. 🌼ما را از نظر فکری و روحی این طور تربیت می کند که می فرماید برای دنیایتان طوری کار کنید که گویا تا ابد می خواهید زندگی کنید. برای آخرتتان هم طوری کار کنید که گویا امروز می خواهید از دنیا بروید. این دو رویکرد، به انسان تعادل می بخشد. یعنی اگر می گویند فردا را از عمر خودت به حساب نیاور، نه اینکه یک حالت یاس و ناامیدی و بی خیالی که پا دراز کند و بخوابد. نه. اینجور به ما توصیه می کنند که تا آخرین لحظه تلاش و کوشش کنید. آن عالم بزرگوار که در بستر احتضار بوده و عالم دیگری به عیادتش آمده است، آنجا یک مسئله علمی سوال کرده است. می گوید الان در این وضعیت؟ فرمودند من اگر جواب این مسئله را بدانم و بمیرم بهتر است یا ندانم و جاهلانه بمیرم؟ گفتند بدانی و بمیری بهتر است. جواب را گفته است و از خانه بیرون آمده است و صدای گریه بلند شده و از دنیا رفته. تا آخرین لحظه انسان در تلاش باشد. باید یک حالت متعادلی داشته باشد. تک بعدی مطالب را نبینیم. تک بعدی معنا نکنیم. هم برای خودمان هم برای دیگران. همه جانبه مطالب را در نظر بگیریم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله