eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
498 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 سلام الله علیها 🌺الإمام الصادق عليه السلام ـ لِأَبي هارونَ المَكفوفِ ـ : يا أبا هارونَ ، إنّا نَأمُرُ صِبيانَنا بِتَسبيحِ فاطِمَةَ عليهاالسلامكَما نَأمُرُهُم بِالصَّلاةِ ، فَالزَمهُ ؛ فَإِنَّهُ لَم يَلزَمهُ عَبدٌ فَشَقِي 🍀امام صادق عليه السلام ـ به ابو هارون مكفوف ـ : اى ابو هارون! ما كودكان خود را، به خواندن تسبيحات فاطمه عليهاالسلام فرمان مى دهيم همچنان كه به خواندن نماز فرمان مى دهيم، پس به آن، چنگ در زن؛ زيرا هر بنده اى به آن چنگ زند، بدبخت نمى شود 📚الكافی جلد 3 صفحه 343 🍃🍃🍃 ✨الهی به ما توفیق نماز با حضور قلب کامل و تعقیباتی کامل کننده تر، عنایت بفرما 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله
💎مفاهیم و محورهای بسیار تعیین کننده در تربیت عقلی و سیر و سلوک الی الله حفظه الله: 🌺در این وصیت نامه(وصیت رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم به ابوذر)، همانطور که ملاحظه فرمودید، مفاهیم و محورهای بسیار تعیین کننده در تربیت عقلی و سیر و سلوک الی الله مطرح شده است که توجه به آن ها و به کار بستن آن ها می تواند یک تحول همه جانبه و مستمر را در انسان محقق بکند. یکی از این محورهای بسیار مهم، زهد است. و آثار زهد. زهد خیلی مهم است. توجه دارید که انسان یک موجودی است با ابعاد گوناگون. ما فقط جسم نیستیم. بعد روحی داریم. ما فقط ظاهر و بدن نیستیم. باطن داریم. دل داریم. قلب داریم. علاقه ها، دل بستگی ها. خیلی مهم است. 🍀دنیا هم بسیار بسیار فریبنده است. توجه داشته باشیم دنیا و مظاهر دنیایی، بسیار گوناگون است. گسترده است. و باز یکی از عجائب هم این است که دنیای هر کسی، مناسب با مختصات وجودی او شکل می گیرد. این هم امر مهم و اثرگذاری است. پس موجودی که غیر از این بعد ظاهری، بعد باطنی دارد و اصل وجودش همان بعد باطنی است، باز آن بعد باطنی اش هم مراتبی را دارد، لایه هایی را دارد. انسان یک موجود فوق العاده پیچیده ای است. دنیایی که بسیار بسیار زیبا، پر جلوه و فریبنده است. از ملاحظه نسبت دنیا با باطن انسان، دل انسان، دل بستگی های گوناگون، به تعبیر دیگر دنیای هر کسی شکل می گیرد. و توجه داشته باشید دنیایی که اینجا ما داریم صحبت می کنیم، منظور همان دنیای مذموم است. دنیایی که سازنده نیست. به کمال رساننده نیست. بلکه بازدارنده است. اینجا مفهوم زهد باید مورد توجه قرار بگیرد. زهد یعنی بی رغبتی. 🌸جلسه گذشته با استفاده از فرمایش حضرت استاد، آیت الله سعادت پرور رحمه الله علیه ، عرض کردیم که سه گونه زهد داریم. الزهد للدنیا. دوم الزهد من الدنیا. سوم الزهد فی الدنیا. زهد للدنیا یعنی اینکه انسان از دنیا استفاده نکند به خاطر اینکه جمع کند. دنیای بیشتری داشته باشد. این برمی گردد به همان حرص، ولع. و دنیا اندوزی قبیح است. زشت است. غیرسازنده است. مردود است. هم از نظر عقل هم از نظر شرع مقدس. مومن یک چنین زهدی ندارد و نباید داشته باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔹بزرگ تر از همه چیز 🎙 رحمه الله : 🌺معرفت فکری که از آثار سیر آفاقی است و از ترتیب دادن قیاس و یا حدسیات و یا مقدمات دیگری به دست می آید، در حقیقت معرفت به صورت هایی است که به واسطه صورت های دیگر ذهنی، در ذهن نقش بسته است و خدای معبود بزرگ تر از آن است که در ذهن بگنجد و ذهن بر وی احاطه یابد... 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج6، ص253 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : أهلَكَ النّاسَ اثنانِ : خَوفُ الفَقرِ ، وطَلَبُ الفَخرِ . 🍀 امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «مردم را دو چيزْ هلاك كرد : بيمِ فقر و فخرفروشی» . 📚خصال : ص 69 ح 102 بحار الأنوار : ج 72 ص 39 ح 34 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨اول روز، با خود شرط کن 🎙 رحمه الله : 🔹‏«مشارطه» آن است که در اوّل روز مثلا با خود شرط کند که امروز بر خلاف فرموده خداوند تبارک و تعالی رفتار نکند. و این مطلب را تصمیم بگیرد. 🌸و معلوم است یک روز خلاف نکردن امری است خیلی سهل، انسان می‌تواند بآسانی از عهده برآید. تو عازم شو و شرط کن و تجربه نما ببین چقدر سهل است. 🔻ممکن است شیطان و جنود آن ملعون بر تو این امر را بزرگ نمایش دهند، ولی این از تلبیسات آن ملعون است، او را از روی واقع و قلب لعن کن، و اوهام باطله را از قلب بیرون کن، و یک روز تجربه کن، آن وقت تصدیق خواهی کرد.‏ 📚 شرح چهل حدیث، ص ۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃 اگر خدا نعمتی به او داد... حفظه الله: 🌸 قسم دوم، الزهد من الدنیا. اصلا سعی می کند حلال دنیا را هم زیاد به دست نیاورد. خیلی ساده زندگی کند. دنبال یک زندگی ساده، جمع و جور و حداقلی است. چرا؟ چون می گوید فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب. این یک جهت. یک جهت دیگر اینکه من خودم را می شناسم. اگر بخواهم دنیای بیشتری داشته باشم، عوض می شوم و خراب می شوم. و این قابل انکار نیست. در روایات آمده است المال ماده الشهوات. مال که بیاید، افکار انسان عوض می شود. رفتار و روحیاتش عوض می شود. علاقه هایش عوض می شود. شهواتش تحریک می شود. خراب می شود. مگر اینکه از نظر روحی، استحکام داشته باشد و تربیت شده باشد. البته این فقط مال نیست. قدرت هم می تواند آدم را عوض کند. جایگاه و شهرت هم می تواند آدم را عوض کند. ولی خب امتحان شدن به مال، یک چیز دیگر است. 🍀در بعضی از روایات اشاره شده است که هر ملتی، هر قومی عجلی دارد. گوساله ای دارد و گوساله امت من، درهم و دینار است. پول است. مال است. مال آدم را عوض می کند. تغییر می دهد. روحیاتشان را. افکارشان را. به خاطر همین، عده ای از مومنین، صلاح را بر این می بینند، مصلحت خودشان را در این تشخیص می دهند که کمتر برخوردار باشند. برخورداری شان به اندازه باشد. زیاد نداشته باشند. که راحت تر بتوانند از خودشان و منحرف نشدنشان محافظت و پاسداری کنند. زهد اهل بیت علیهم السلام قسم دوم نیست. این قسم سوم است. ولی قسم دوم، برای آدم های عادی، غیر حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، آغاز خوبی است. از اینجا باید آدم کار را شروع کند تا ان شاالله به تدریج برسیم به آن قسم سوم از زهد که عبارت است از الزهد فی الدنیا. 🌺 زهد فی الدنیا، با توجه به توصیفاتی که از آن در روایات صورت گرفته، همان بی رغبتی است. آدم دل بستگی به دنیا نداشته باشد. این مهم است. دل بسته نباشد اما اگر لازم بود، بدون دل بستگی، هر جا که لازم بود، از دنیا، به اندازه، به جا استفاده می کند. حالا اگر مالی هم خدا به دستش رساند، اینقدر استحکام روحی داشته باشد که عوض نشود و در راه خدا خرج کند. حقوق مالیه را ادا کند. انفاق داشته باشد و به شکل مناسبی استفاده کند. اگر خدا جاه به او داد، همین طور. اگر شهرت به او داد، در راه خدا خرج کند. یعنی اگر خدا نعمتی به او داد، حتی فراوان و زیاد، دل بسته به او نباشد بلکه در راه خدا خرج کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔹حقیقت عبادت 🎙 رحمه الله : 🌺از جمله چیزهایی که غیر خداوند محسوب شده و باید از آن هم به سوی خداوند منقطع شد، خود عبادت است. حقیقت عبادت، توجه (به معبود) است نه اینکه خودش مستقلا مورد توجه قرار گیرد. 🍀لذا توجه به خود عبادت، معنای عبادت و توجه به خداوند بودنش را از بین می برد. پس لازم است که عابد در عباداتش یاد چیزی جیز پروردگارش نبوده و غیر او را فراموش کند. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج8، ص74 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :ليسَ مِن شيعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم يَرُعْ قلبُهُ . 🍀امام كاظم عليه السلام : شيعه ما نيست كسى كه در تنهايى و خلوت ، دلش ترسان [از خدا ]نباشد . 📚بصائر الدرجات : 247/10 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🌸شادی و غصه ما به توهم و خیال است 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠با هم بسازیم 🎙 رحمه الله 🌸 خوب است در شئون زندگی [و در مسائل خانوادگی] دستور خدا را ملاک قرار داده و با هم بسازیم، همان خدایی که به هر دو طرف رئوف و مهربان است. 🚫نه اینکه یک طرف[به همسر خود] بگوید، به دستور و میل من باید عمل کنیم، و دیگری نیز بگوید باید به دستور من [عمل شود]. 🔻چرا به فرمان خدا گوش نمی‌کنیم؟! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٢۴٨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 چه نعمت بزرگی.. حفظه الله: 🌼 این مقدمه را توجه کنید برویم ببینیم رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در این زمینه، چه می فرمایند. اولین جمله حضرت این است: یَا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً این تعبیر، چه تعبیر دل انگیزی است. در چندین روایت داریم. یک دفعه بررسی می کردم، ده ها روایت داریم که این تعبیر یا تعابیر نزدیک به این در آن آمده است که وقتی خدا، اراده خیر یک بنده ای را بکند. در این روایت، بیان شده که سه چیز به او می دهد. حالا خیر چیست؟ خیر یعنی خوب. امر خوب. چیز خوب. چه چیزی خیر است؟ چه چیزی خوب است؟ آنی که در راستای هدف خلقت ما باشد و ما را متوقف نکند. مانع از کمال، مانع از حرکت به سوی رسیدن به کمال نشود. بلکه در همان جهت باشد. به ما کمک کند که به آن هدف و غرض خلقت برسیم. به کمالات ماندگار برسیم. هم در دنیا سعادت مند بشویم و هم در آخرت. باز تکرار می کنم خیر، آنی است که باعث سعادت مندی ما هم در دنیا بشود و هم در آخرت. که هم مورد تایید عقل است و هم مورد تایید شرع مقدس و برخورداری از آن یک نعمت به حساب می آید. 🍃یا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً این سه تا را به او می دهد. فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ اول او را فقیه در دین می کند. فقه یعنی شناخت. یعنی دین شناسش می کند. البته منظور از فقه با توجه به آن مواردی که ماده فقه و مشتقاتش استعمال شده است یعنی فهم عمیق همه جانبه. اینجوری نیست که منظور از آن فقه اصطلاحی باشد که یعنی فقط احکام شرعی را بداند. عقاید را هم بداند. اخلاق را هم بداند. همه ابعاد دین را بفهمد. 🔹اینجا یک نکته ای بگویم. منظور از این فقه، لزوما فقه عن اجتهاد نیست. می تواند عن تقلید حاصل شود. دینش را می شناسد. وظیفه دینی. دین هم یعنی بهترین روش زندگی، بهترین سبک زندگی. این روش زندگی، چه جوری زندگی کند، می داند و می فهمد و تشخیص می دهد. حالا یا از روی اجتهاد یا از روی تقلید خدا این را به او می دهد. چه نعمت بزرگی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 کیش مهر 🎙 رحمه الله 🌸این طبقه که با استعداد فطری خود، دل باخته جمال و کمال نامتناهی حق می باشند، خدا را از راه مهر و محبت پرستش می کنند نه از راه امید ثواب یا ترس از عقاب. 🔻 چه پرستش خدا به امید بهشت یا ترس از دوزخ، در حقیقت پرستش همان ثواب یا عقاب است نه پرستش خدای! 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 🍀اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خودرأی بودن 📚المواعظ العدديّة، صفحه 263 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❤️رفاقت و همنشینی ❣مطلب دهم👈ادامه مطلب قبل 🌺ویژگی های دوست خوب: 4⃣ دوستی دوطرفه 🔆هَا أَنْتُمْ أُوْلَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یحِبُّونَکُمْ🔆 📙 آل‌عمران/ 119 شما کسانی هستید که آنها را دوست می‎دارید، اما آنها شما را دوست ندارند. ✅آری، اگر دوستی یک‌طرفه باشد، باعث ذلت و خواری می‎گردد و هرگز برای انسان سودمند نخواهد بود.💯💯 5⃣ دو رو نبودن 💥وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیکُمْ الْأَنَامِلَ مِنْ الغَیظِ💥 📖 آل‌عمران/ 119 و هنگامی که شما را ملاقات می‎کنند، (به دروغ) می‎گویند: ایمان آورده‎ایم، اما هنگامی که تنها می‎شوند، از شدتِ خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان می‎گزند. 6⃣ خیر خواه بودن 💫یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ لَایأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَاعَنِتُّمْ💫 📔 آل‌عمران/118 ای کسانی که ایمان آورده‎اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید؛ آنها از هر گونه شر و فسادی درباره‎ شما کوتاهی نمی‎کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله 🍁قلب ها از ایمان و نور معرفت، خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید تا برای شما امضا کنیم که امام زمان علیه السلام، آنجا هست. 📚در محضر بهجت، ج 2، ص179 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
✨خدا دارد او را تربیت می کند حفظه الله: 🌺یا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً اگر خدا خیر بنده ای را بخواهد، . فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ اول او را فقیه در دین می کند. دوم َ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا مطمئن باشیم وقتی فقه در دین بیاید وانسان فقیه در دین بشود و دین شناس بشود، نسبت به دنیا دیگر بی رغبت می شود. وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا بی رغبت می شود. بی علاقه می شود. منظور این نیست که از دنیا فرار کند و برود در بیابان در غار زندگی کند. نه. زندگی می کند و از امکانات هم به اندازه ای که خدا به او عنایت می کند و در اختیارش قرار می گیرد از طریق حلال استفاده می کند اما دل بستگی ندارد. نه به مالش، نه به جاهش، نه به شهرتش، نه به قدرتش دل بستگی ندارد. خوشا به حال یک چنین انسان هایی. و به دنبالش، وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ 🍀ببینیدفقه چه نتایجی به دنبال می آورد. دین شناسی. هم انسان را نسبت به دنیا بی رغبت می کند و هم با بصیرت می کند. بصیرت، روشن بینی درونی است. از عمق وجود، از درونش مشاهده می کند تشخیص می دهد. عیوب خودش را تشخیص می دهد. خیلی خوب است. آدم پیوسته، نبض روحی خودش را بگیرد و پیوسته مواظب باشد. این حالات برای بعضی ها پیش می آید. قشنگ خودشان را در تحت ارزیابی مستمر همه جانبه دارند. همین یک دفعه ای یک جا می خواهد یک مواجهه ای داشته باشد، یک عکس العملی، یک رفتاری، فوری در یک لایه بالاتری از وجود خودش ارزیابی می کند که چه کار کردی؟ این چه رفتاری بود؟ این چه برخوردی بود؟ این چه رفتاری بود؟ تندی خودش را ارزیابی می کند. به صورت مستمر ارزیابی می کند. ببینید دارد سقوط می کند یا دارد ارتقا پیدا می کند و تعالی پیدا می کند. عیب و ایراد خودش را تشخیص می دهد و البته این یک نعمت بی نظیری است که آدم عیب و ایراد خودش را تشخیص بدهد. یک نعمت بزرگ و فوق العاده ای است. فریب خودش را نخورد. 🌸گاهی موقع انسان فریب خودش را می خورد. تسویل. سولت انفسکم. اینکه نفس خودش را و همه آنچه مربوط به او هست را پیش انسان خوب جلوه بدهد و انسان گول بخورد و فریب بخورد. طبیعتا کسی که فقه در دین پیدا می کند و بی رغبت به دنیا می شود، یک بصیرتی پیدا می کند که دیگر نفس نمی تواند او را فریب بدهد و گول بزند. می گوید من خودم را می شناسم که چند مرده حلاجم. این هم یک بیانی در رابطه با این قسمت از بحث که نکته خیلی مهمش آن زهد در دنیاست. توجه داشته باشیم برخواسته از فقه در دین است. فقیه شدن در دین است. و این توفیقی که خداوند در طلبه شدن به ما داده است خیلی قدرش را بدانیم. خوب طلبگی کنیم به این زهد می رسیم و از این بصیرتی که اینجا ذکر شده بهره مند می شویم. چه طلبگی ای می شود. خوش به حال کسی که اینجور طلبگی را به او دهد. خدا دارد او را تربیت می کند. خدا او را فقیه می کند. إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ خدا او را فقیه در دین می کند. وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا خدا او زا تزهیدش می دهد بی رغبتی به دنیا را به او می دهد. وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ خدا بصیرت به او می دهد. دارد همه جوره با خدا حال می کند. هم در بعد علمی، هم در بعد روحی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: ✨از مجموع آيات و رواياتى كه.. وارد شده است،مطلوب بودن شب، بيدارى و قيام براى نماز شب، استغفار، قرائت قرآن و سجده معلوم مى‏شود؛ چرا كه داراى ثمرات والاى معنوى است‏... 🌸 از جمله چيزهايى كه بر فضيلت نماز شب و ارزش بسيار آن دلالت مى‏كند آيه «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»؛ (هيچ كس از پاداشى كه براى ايشان نهفته و مايه چشم روشنى است، اطلاعى ندارد) است. 📚 ترجمه ، ج1، ص191 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام جواد عليه السلام: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ 🍀هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند 📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه 54 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🔹داستان خادم مدرسه علمیه و دیدار با امام زمان علیه السلام 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله ✨اگر اهل ایمان پناهگاه حقیقی خود را بشناسند و به آن پناه ببرند، آیا امکان دارد که از آن ناحیه، مورد عنایت واقع نشوند؟ 📚در محضر بهجت، ج2، ص256 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
❓پرسش: چگونه بفهمیم دلبسته دنیا هستیم یا نه؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 📌حرام.به خاطر دنیا آیا مرتکب حرام می شویم یا نه؟ این یک شاخص قوی ای است. اگر به خاطر دنیا مرتکب حرام شدیم دل بستگی داریم. نمی توانیم تحملش کنیم که از دستش بدهیم. این دنیا را ازدست بدهیم. این مال را، این قدرت را، این شهرت را. اما اگر به خاطر دنیا حاضر نشدیم گناه کنیم، زهد واقعی را داریم. 🌸اینکه چه جور زاهد بشویم و چه راهکاری؟ بقیه فرمایشات حضرت را ببینید. فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، آدم را تربیت می کند. آدم همراه بشود. زندگی بکند با فرمایشات حضرت. از نظر فکری و روحی خودش را در اختیار معصوم قرار بدهد. وقتی می گوید اینجوری است، قبول بکند. می گوید این کار را بکن، انجام بدهد. بدون هیچ مبالغه ای آدم تربیت می شود. عوض می شود. متحول می شود. اما اگر تعاملات ما با فرمایشات معصوم صلوات الله علیهم فقط یک تعامل ذهنی باشد، خشک، فکری، دنبال این باشیم که در ذهن خودمان مجموعه ای از بیانات و اصطلاحات و یک جایی اگر لازم شد اظهار فضلی بشود و دست به لحیه ای بکشیم، چیزی خلاصه داشته باشیم. این اصلا فایده ای ندارد. 🍀 اگر همراه بشویم، گویا که الان در مجلس حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم حضور پیدا کرده ایم و هم مجلس شده ایم با جناب ابوذر، دارد نصیحتش می کند. ابوذر چه جوری گوش می داد؟ چه نتیجه علمی و روحی و عملی در او حاصل می شد؟ به این جمع بندی می رسیم که وقتی این حرفها را می شنید باید اینجور ببینیم. باید اینجور عمل کنم و خروجی اش هم می شد یک تحول همه جانبه مستمر. به گونه ای که افتخار تاریخ اسلام باشد. در مقابل دیگران بگوید پیامبر یک شخصیتی مثل ابوذر تربیت کرده است که از آن زندگی بدوی بیابانی رسیده به اینکه الگویی باشد، افتخاری باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨ طهارت اهدایی 🎙 رحمه الله 🌺مطهرین مردمی هستند که طهارت بر دلهای آنان وارد شده و کسی جز خدا این طهارت را به آنان نداده است چون خدا هر جا سخن از این دلها کرده طهارتش را بخودش نسبت داده است. مثلا یک جا فرموده: "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً"1 و جایی دیگر فرموده: " وَ لکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ" 2 🌸و در قرآن کریم هیچ موردی سخن از طهارت معنوی نرفته مگر آنکه به خدا و یا به اذن خدایش نسبت داده، و طهارت نامبرده جز زوال پلیدی از قلب نیست و قلب هم جز همان نیرویی که ادراک و اراده می‌کند چیزی نمی تواند باشد. 1. خدا همین را خواسته که پلیدی را از شما دور کند، و شما را بنوعی که خودش می‌داند پاک، کند. (سوره احزاب آیه ۳۳). 2. سوره مائده آیه ۶. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۳، صفحه ۸۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom