eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
214 دنبال‌کننده
589 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و سلبریتی‌های فکری 👤 علی ابراهیم‌پور (بخش سوم از سه) 🌺 این سطح از نظام دانایی، خطرناک‌ترین سطح آن است. جمله مشهور الکساندر پوپ، شاعر انگلیسی‌زبان قرن18 در توصیف حال و روز همین سطح از دانایی است: «دانشِ کم خطرناک است، یا باید آبِ چشمه را تا قطره آخر بنوشید یا اصلأ لب نزنید.» 🌺 درواقع خطر مهمی معرفت‌دوست‌ها، مروجین دانش و سلبریتی‌های فکری را تهدید می‌کند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبه‌نفس کاذب است. معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای در خطر قرارگیری در « » نمودار اثر قرار دارند. ، تحلیل روان‌شناختی جالبی از این خطر ارائه می‌دهد. مطابق نمودار اثر دانینگ‌کروگر، بالاترین مقدار اعتمادبه‌نفس ممکن در شخصی به‌وجود می‌آید که به‌تازگی دانش و تخصص بسیار کم و سطحی درباره‌ی موضوع پیدا کرده است؛ این حجم از اعتمادبه‌نفس آنقدر بالاست که حتی شخص در بالاترین حد تخصص و تجربه نیز به آن حد از اعتمادبه‌نفس دست نخواهد یافت!! این نقطه، همان «قله حماقت» است. 🌺 افراد معرفت‌دوست در تعامل با سلبریتی‌های فکری، با گزاره‌های جدید و جذابی مواجه می‌شوند. هیجان ناشی از این آگاهی آنقدر زیاد است که این افراد ناگهان با جهش بالایی در میزان اعتماد به نفس‌شان روبه‌رو می‌شوند؛ اعتمادبه‌نفسی که حتی برای خودشان هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. شیرینی این حباب اعتمادبه‌نفس آن قدر زیاد است که رفته‌رفته آن ها را با توهم فرهیختگی در دانش مربوطه مواجه می‌کنند. طبق نمودار اثر دانینگ-کروگر کم سوادان متوهم اعم از معرفت‌دوست و مروجین تفکر، پدیده‌هایی منحصر‌به‌فرد هستند که حباب اعتماد‌به‌نفس می‌تواند روند یادگیری‌شان متوقف کند. 🌺 این توقف، عموما با رویکردی عوام‌گرایانه همراه می‌شود و افراد معرفت‌دوست می‌کوشند خود در مقام سلبریتی فکری قرار بگیرند و توجه دیگران را به حضور خود در این قله، جلب کنند. در واقع، این سطح از دانایی، در خطر تولید چرخه بازتولید سلبریتی فکری است! فردی بی‌اطلاع، چیزکی از سلبریتی فکری یاد می‌گیرد و با اعتمادبه‌نفس کاذب می‌کوشد خود را در مقام استاد و متخصص و سلبریتی فکری قرار داده و چیزک خود را به دیگران «آموزش» دهد. در واقع این افراد ممکن است از هر راهی استفاده کنند تا تخصص توهمی خود را به دیگران اثبات و ارائه دهند. متاسفانه کلاس‌های آزاد روان‌شناسی، سبک‌زندگی، تحلیل سیاسی، غرب‌شناسی و... پر است از اساتیدنماهایی که دانسته یا نادانسته از حربه استفاده می‌کنند. 🌺 رفتارشناسی این افراد نشان می‌دهد که به‌شدت در خطر نفی «دانشی فراتر از دانش ناچیز خود» هستند. این افراد بی‌محابا تز و نظریه در موضوعات مختلف می‌دهند و با استقبال دیگران، اقدام به ارائه‌ی نظریات بزرگتر می‌کنند و این چرخه به سمت التقاط و هرزه‌گویی بیشتر ادامه پیدا می‌کند. ازهمین‌روست که قله‌ی حماقت، «حماقت» خوانده شده و خطرناک است؛ چراکه می‌تواند نقطه‌ی پایان حیات و رشد علمی و فکری فرد تلقی شود. 🌺 در سنت ما از نشانه‌های عالم فرهیخته، افتادگی و تواضع بوده و هست. درواقع اوج دانایی، آنجاست که عالم به نادانی خود اعتراف می‌کند. بیت منسوب به ابن‌سینا معروف است که گفته «تا به جایی رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم». تراث غنی ما در اخلاق علم‌آموزی، برگ‌برنده‌ی سنت ما برای گریز از آسیب‌های معرفت‌دوستی‌های رسانه‌ای است؛ البته اگر به کار ببندیم. //پایان// 📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/602 [نمودار اثر دانینگ‌کروگر] 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1232 🗓نگارش:1398.05.09 🗒انتشار: 1398.05.18 (16) 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری + 💠 آسیب‌شناسی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و فکری 🔥 درباره یادداشت: حسن‌عباسی‌ها، رائفی‌پورها و... چه برای خود، مخاطبانشان و جامعه دارند!؟ 🔻 معرفت‌دوست‌ها، مروجین دانش و سلبریتی‌های فکری، در خطر قرارگیری در « » نمودار اثر قرار دارند. ، تحلیل روان‌شناختی جالبی از این خطر ارائه می‌دهد... 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/615806 🔗 rasanews.ir/002aCM 🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1232 🗓نگارش:1398.05.09 🗒انتشار: 1398.05.18 (16) 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان: 🔹اصولی را که باید در تبلیغ در آستانه محرم مراعات کرد، متذکر می‌شوم؛ تمام این اصول برخاسته از آیات قرآن است. 🌐 rasanews.ir/002aib 🆔 @rasanewsagency
واقعا این چهل‌نکته آقای قرائتی فوق‌العاده‌اند. این نامه هم مثل نامه اول تابستان‌شان، عالی و بجا بود. خدا ایشان را حفظ کند. به نظرم این چهل نکته را ذخیره کنیم و چندوقت یکبار مرور کنیم؛ این نکات اختصاص به تبلیغ ندارند، برای کار فرهنگی به معنای عام آن هستند. لذت بردم. ۱۳۹۸/۶/۳ 🌐 @aliebrahimpour_ir
#داغ_داغ 🔥 ☘️ #یادداشت جدید من درباره #عالیس و #جوین ! 😇 که جزو پرطرفدارترین و پربحث ترین های #رسا ست. [🔺 #نقد فرهنگی آگهی ها] 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/618265/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
آغاز ایام سوگواری اباعبدالله را تسلیت می‌گم. ان‌شاءالله اگر توفیق باشد، محرم امسال (۹۸) هم مثل سال ۹۶ هر شب نکاتی با هشتک در کانال ارائه می‌دهم. ☑️اگر دوست داشتید دنبال کنید و اگر مفید یافتید شما هم به اشتراک بگذارید. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 #محرم 🏴 🔻 زِ راه آمده از خانه‌ی خدا برگرد اگر خودم به تو گفتم بیا؛ نیا برگرد 🔻تو را به حیدر کرار بگذر از کوفه برای خاطر خیرالنساء بیا برگرد 🔻برای قامت اکبر، دو تا عبا بردار که جا نمی‌شود این تن به یک عبا برگرد 🔻خدا به خیر کُند شمر چکمه پوشیده در انتظارِ تو اِستاده بی‌حیا برگرد 🔻یزید به دستش گرفته چوب؛ منتظر است که بر لبت بزند ضربه با عصا برگرد 🔻اگر به کوفه بیایی رُباب می‌بیند که می‌رود سرِ طفلش به نیزه‌ها برگرد #شعر #روضه #مسلم 🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمه‌تعالی 📌 ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از دو) 🍀 «امسال(98) علی رغم مشکلات مالی، 20هزار طلبه در برنامه‌های تابستانی شرکت کرده‌اند». این آماری است که آیت‌الله اعرافی 8مردادماه اعلام کرد. با احتساب 150هزار طلبه کل حوزه‌های علمیه ، می‌توان گفت حدود 15درصد از کل طلاب حوزه، در اردوهای تابستانه شرکت می‌کنند. این رقمی قابل‌توجه است. 🍀 تعطیلی تابستانه، فرصتی است که طلبه‌ها، به برنامه‌هایی بپردازند که به صورت روزمره در برنامه‌ی علمی جایی ندارند. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های تابستانه که چندسالی است در سطح کشور رونق دوباره‌ای گرفته و مورد استقبال جدی طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند جریان انقلاب اسلامی واقع می‌شود، دوره‌هایی است که می‌کوشند نظامات اندیشه‌ای اسلام را در قالب یک منظومه منسجم و یک بسته‌ی شسته‌ورفته‌ی روزآمد، به مخاطبان ارائه دهند. 🍀 هرچند « » دراین‌میان سابقه‌ی طولانی‌ای در بین دانشجویان دارد، چند سالی است توانسته در حوزه‌ها نیز وارد شود و «طرح ولایت طلاب» را برگزار کند. در کنار این، دوره‌های مختلفی نظیر «اسلام ناب»، «آثار شهیدمطهری»، «نظام اندیشه اسلامی» و... نیز به دنبال ارائه نظامات اسلامی به طلاب و دانشجویان هستند. از طرفی، با توجه با نقش بنیادینی که دوره‌هایی با چنین موضوعاتی در بینش و گرایش طلاب می‌توانند داشته باشند و از طرف دیگر با توجه به تعداد قابل توجه طلابی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، «ارزیابی کیفی کارآمدی و اثربخشی» این دوره‌ها برای حوزه علمیه اهمیت بالایی دارد؛ هم از جهت اقتصادی و هم از جهت مدیریت نیروی انسانی. 🍀 این دوره‌ها خواه به صورت رسمی توسط حوزه و خواه توسط مراکز غیرحوزوی برگزار شوند، هیچ‌کدام از منظراقتصادی، خودکفا نیستند و همگی از بیت‌المال تغذیه می‌کنند. از منظر اقتصادی، اهمیت ارزیابی کارآمدی برای متولیان حوزه، برای خصوص دوره‌هایی که خود حوزه به صورت رسمی آن‌ها را برگزار می‌کند، دوچندان است؛ چراکه باید بداند بودجه بسیار اندک و حیاتی حوزه را دقیقا برای چه کاری خرج می‌کند؟ 🍀 ورای مسئله مالی، اهمیتی است که این ارزیابی در مدیریت نیروی انسانی دارد. سرمایه‌های اصلی حوزه، طلبه‌ها هستند؛ خصوصا طلبه‌های پایه‌های ابتدایی که آینده‌ی حوزه را تشکیل می‌دهند. این دوره‌ها برای نیروهای حوزوی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند و حوزه‌ی علمیه به‌عنوان متولی طلاب، همچون پدری که از کلاس‌های تابستانی فرزندانش مراقبت می‌کند، بایستی به‌درستی متوجه باشد که طلبه‌هایش را به دست چه برنامه‌ای می‌سپارد و این برنامه‌ها عملا چه نتیجه‌ای در پی دارند؟ 🍀 علاوه‌بر این‌ها، ارزیابی عامل شناخت استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه طلاب و دوره‌هاست. حوزه می‌تواند متناسب با توان و ظرفیتی که در این دوره‌ها وجود دارد، برخی از اهداف آموزشی‌تربیتی خود را از طریق همین دوره‌های تابستانه پیگیری کند، به‌عبارتی ارزیابی درست می‌تواند نقش این دوره‌ها را از برنامه‌های فوق‌برنامه به فعالیت‌های اصلی، ارتقا دهد. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از دو) 🍀 بر اساس ارزیابی جامع کیفی کارآمدی و اثربخشی است که حوزه می‌تواند ورای تبلیغات رسانه‌ای و بیلان‌های کاری رنگارنگ، برنامه‌های ناکارآمد را کنار بزند و جا را برای دوره‌های مفید و اثربخش باز کند. 🍀 در ارزیابی عملکرد، دو رویکرد کلان وجود دارد. برخی ارزیابی‌ها، «فعالیت»‌های انجام گرفته را ارزیابی می‌کنند و برخی «نتایج»ی که باید از این فعالیت‌ها به دست آیند. در واقع شاخص‌هایی که در ارزیابی‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود، گاهی مربوط به فعالیت‌های آنان در دوره است و گاهی مربوط به نتایجی که از این فعالیت‌ها به دست می‌آید. 🍀 در خوش‌بینانه‌ترین حالت، گزارش‌های تبلیغاتی‌ای که مسئولین دوره‌ها در پایان کار به مافوق خود ارائه می‌دهند، عموما مربوط به فعالیت‌هاست، نه نتیجه‌ها! گزارش‌هایی که پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، تعداد اساتید و حجم ساعات فعالیت آن‌ها، تعداد و ساعت کلاس‌های برگزار شده، نشست‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده، تعداد و حجم برنامه‌های معنوی و... را ارائه می‌دهند. اما گزارش عملکرد صحیح از دوره‌های تابستانه، ارزیابی‌ای است که «نتایج» دوره را مورد مطالعه قرار دهد؛ نتایجی که دوره برای نیل به آن به وجود آمده و برگزار شد. 🍀 متاسفانه گاهی مجریان با گزارش‌های مصور و پررنگ‌ولعابی که طراحی می‌کنند، خودشان را هم گول می‌زنند! ارزیابی عملکرد بر اساس نتایج، علاوه بر ثمری که برای مدیران حوزه دارد، به خود مجریان و مسئولان دوره‌ها نیز کمک می‌کند تا عیوب اساسی و بنیادین دوره را کشف کنند و برای سال‌های آینده، کیفیت و اثربخشی دوره را بالا ببرند. 🍀 آنچه تا از پوسترهای مختلف رنگی مختلف در کانال‌های تلگرامی و تابلوهای اعلانات جلوی در مدارس احساس می‌شود، جریانات فکری مختلف، دوره‌های تابستانه را به‌عنوان یکی از بهترین فضاهای جمع‌آوری مخاطب برگزیده‌اند و سرمایه‌گذاری بالایی روی آن می‌کنند؛ اما در مقابل، تا به امروز حوزه علمیه موضع فعالی در این راستا نگرفته و عموما به برگزاری دوره‌های درسی بسنده کرده است. این انفعال، زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت موسسات و دوره‌های ریز و درشت فراهم کرده. جوش و خروش علمی، هرچند لازمه‌ی هر محیط علمی است، اما حوزه از نقش پدری خود برای طلاب پایه‌های ابتدایی نباید غفلت کند. به‌راستی این دوره‌ها چه تاثیری بر ذهن و روح طلاب می‌گذارند؟ این چیزی است که با «ارزیابی علمی کیفی اثربخشی و کارآمدی» از این دوره‌ها، روشن می‌گردد؛ ارزیابی‌ای که باید هم با روش‌های علمی طراحی و به صورت علمی اجرا شود.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمه‌تعالی 📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت یک از سه) 🍀 فراغت تابستانی، فرصت مناسبی را برای جریانات فکری مختلف ایجاد کرده تا با برگزاری دوره‌های علمی تابستانه، متناسب با دغدغه‌های خود، به نیازهای معرفتی طلاب پاسخ دهند. اما لازم است حوزه‌های علمیه متناسب با نقش تربیتی و آموزشی که نسبت به طلاب، خصوصا طلبه‌های پایه‌های ابتدایی، دارد پدرانه بر این دوره‌ها نظارت کند و به‌خوبی از وضعیت دوره‌هایی که به صورت رسمی در مدارس تبلیغات و مخاطب جذب می‌کنند، خبر داشته باشد. (ر.ک: رسا، کدخبر:616334) 🍀 این اهمیت، برای دوره‌هایی که به دنبال آموزش نظامات اسلامی هستند، دوچندان است؛ زیرا مباحث مطروحه در این دوره‌ها، زیربنای فکری طلاب را هدف قرار می‌دهند و نقش قابل‌توجهی در ساختار شخصیتی و آینده علمی طلبه دارند. حوزه نه از راه گزارش‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی کمی متداول، بلکه از راه «ارزیابی کیفی اثربخشی و کارآمدی» که به صورت علمی طراحی و اجرا شده باشد، می‌تواند متوجه شود این دوره‌ها واقعا چقدر به اهداف خود دست می‌یابند. 🍀 این یادداشت می‌کوشد درآمدی بر چارچوب الگویی که بتواند به صورت علمی اثربخشی دوره‌های تابستانه‌ای را ارائه دهد که با هدف ارائه نظامات اندیشه اسلامی برگزار می‌شوند: 🌺1.«تعیین متناسب با » 🍀 اولین قدم ارزیابی، تعیین شاخص‌های ارزیابی است. به طور کلی ارزیابی‌ها از حیث شاخص، یا بر «فعالیت‌ها» تمرکز دارند یا «نتایج». برای ارزیابی اثربخشی اردوها، لازم است متناسب با اهداف بنیادین اردو، نظام مفاهیم اساسی استخراج شود و بر اساس آن، شاخص‌های ارزیابی معین گردد. 🍀به‌نظر می‌رسد این دوره‌ها مقتضی شاخص‌های پنج‌گانه زیر هستند: 1.نگرش نسبت به حوزه 2.نگرش نسبت به اسلام و معارف اسلامی 3.نگرش نسبت به متفکران اسلامی 4.نگرش نسبت به نظام اندیشه اسلامی 5.نگرش نسبت به آینده حوزوی. 🍀در واقع، آنچه نتیجه‌ی ارزیابی را مشخص می‌کند، میزان رشد افراد در شاخص‌های مورد نظر است، نه نمرات پایان دوره کلاس‌های مخاطبان. 🌺2.«منطق اندیشه‌ورزی و دانایی» 🍀دوره‌ها با هدف «رشد» طلاب برگزار می‌شوند؛ یعنی می‌کوشند افراد را نقطه‌ی فعلی به نقطه‌ای برسانند که فرد در آن زمینه ارتقا پیدا کرده باشد. لازمه‌ی سنجش میزان رشد و ارتقای افراد، وجود داشتن منطق و سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی و دانایی است. (ر.ک: رسا، کدخبر:615350) 🍀نمونه‌ای از منطق اندیشه‌ورزی، سلسله‌مراتب هشت‌سطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز می‌شود و تا سطح «نظام‌ساز جریان‌ساز» ادامه پیدا می‌کند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفت‌دوست رسانه‌ای»، «نظام‌دوست»، «نظام‌یاب مانوس»، «نظام‌یاب مولد»، «نظام‌گرا»، «نظام‌ساز متخصص» و «نظام‌ساز جریان‌ساز». (ر.ک: رسا کد خبر:615457) 🍀با نگاه واقع‌بینانه، به‌نظر می‌رسد عموم شرکت‌کنندگان این دوره‌ها در مرحله‌ی دوم نظام دانایی قرار دارند که اتفاقا از نظر مقاطع رشد، آسیب‌پذیرترین و خطرناک‌ترین مرحله نظام دانایی است.(ر.ک: رسا، کدخبر:615806) اگر دوره بتواند مخاطب خویش را از مرحله «معرفت‌دوست رسانه‌ای» به مرحله سوم (نظام‌دوست) ارتقا دهد، حقیقتا به هدف خویش به خوبی دست یافته و مخاطب را در مسیر رشد پایدار قرار داده است. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌺 3.«تحقیق طولی پنلی» 🍀از میان روش‌های مختلف تحقیق، ارزیابی علمی اثربخشی دوره‌ها، از کدام نوع است؟ به‌طورکلی تحقیقات اجتماعی از نظر زمان به دو نوع طولی و مقطعی تقسیم می‌شوند. در ارزیابی اثربخشی، هدف ما این است که ببینیم افراد شرکت‌کننده، که در زمان الف وارد اردو می‌شوند و در برنامه‌ها شرکت می‌کنند، نسبت به زمان ب که زمان خروج‌شان از دوره و اتمام برنامه‌هاست، چه تغییری در شاخص‌های معین‌شده داشته‌اند؟ در واقع برای ارزیابی اثربخشی، نیازمند محاسبه تغییرات خالص افراد در بازه الف تا ب هستیم. تحقیق طولی پنلی است که بر اساس نمونه آماری ثابت (که همان افراد شرکت‌کننده در دوره هستند) تغییرات خالص پارامترها را می‌سنجد. 🍀در مطالعات پنل، نمونه یکسانی از پاسخگویان در زمان‌های مختلف مورد آزمون قرار می‌گیرد. این نوع مطالعات می‌توانند تغییر در نگرش‌ها و الگوهای رفتاری را آشکار نمایند. برای نمونه، در یک مطالعه پانل برای بررسی اثر بخشی تبلیغات سیاسی، تمام اعضای پانل باید به طور دوره‌ای مورد مصاحبه قرار گیرند تا مشخص شود در طی یک مبارزه انتخاباتی هر پاسخگو در چه زمانی تصمیم به رأی‌دادن می‌گیرد. در اینجا نیز برای بررسی میزان اثربخشی دوره‌های تابستانه در شاخص‌های پنج‌گانه معین‌شده، بهترین روش، تحقیق طولی پنلی است. 🌺 4. «آزمون علمی "تی جفت‌شده" آماری» 🍀از کجا بفهمیم میزان ارتقا و رشد (و یا احیانا رکود) مخاطبین از نظر علمی «معنادار» است یا خیر؟ اینجا علم آمار به کمک ارزیابی می‌آید و آزمون آماری «T جفت‌شده» را توصیه می‌کند. این آزمون زمانی استفاده می‌شود که قصد داریم تاثیر نوعی مداخله را بر روی یک گروه در دو زمان متفاوت بررسی کنیم. در اینجا نیز دوره‌ی آموزشی، همچون سیستمی است که ورودی آن طلبه‌ها هستند. طلاب در زمان الف وارد سیستم می‌شوند و سیستم فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و در زمان ب از سیستم خارج می‌شوند. اختلاف معدل افراد در شاخص‌های معین‌شده، نشانگر تاثیر مداخله آزمایش یعنی تاثیر دوره آموزشی است. 🍀آزمون T برای دو نمونه جفت شده، میانگین نمرات طلاب شرکت‌کننده در شاخص‌های ارزیابی را در دو وضعیت ابتدا و انتهای دوره با یکدیگر می‌سنجد و «معناداری اختلاف آن‌ها» را گزارش می‌دهد. این آزمون، از حیث کمی به نتیجه ارزیابی اعتبار علمی می‌دهد. 🍀برای این آزمون، لازم است پرسش‌نامه‌ای بر اساس شاخص‌های ارزیابی طراحی شود و بر اساس منطق و سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی، به هر گزینه‌ی پاسخ، وزن داده شود تا نمره‌ی هر فرد (نمره‌ی فرد از نظر شاخص‌ها) قبل از شروع دوره مشخص شود. شبیه چنین پرسش‌نامه‌ای نیز برای پایان دوره طراحی می‌شود تا وضعیت طلاب در پایان دوره نیز معین گردد. البته این پرسش‌نامه می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی پر شود. آزمون تی جفت‌شده، معناداری یا عدم معناداری اختلاف میانگین‌های نمرات قبل و بعد از دوره را اعلام می‌کند. 🍀نکته‌ی حائز اهمیت آن است که، نمرات آزمون‌های کلاسی نقشی در این ارزیابی ندارد. نمرات امتحانات، در بهترین‌حالت بیان‌کننده‌ی میزان محفوظات افراد از بیانات استاد و متن درسی است؛ نه تغییر نگرش در شاخص‌های پنج‌گانه معین‌شده. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌺 5.«الگوی 360درجه ارزیابی» 🍀با الهام‌گیری از مدل ارزیابی عملکرد 360درجه در مدیریت منابع انسانی، می‌توان الگویی برای جمع‌آوری اطلاعات بازتعریف کرد. در الگوی مطلوب بازتعریف شده، از این افراد برای ارزیابی استفاده می‌شود: 1.خود طلبه شرکت‌کننده 2.اساتید دوره 3.هم‌بحث‌های طلبه 4.اساتید مشاور 5.مدیران دوره. 🍀در این میان، منبع اصلی اطلاعات، اظهارات خود طلبه است. اظهارات خود طلبه درباره‌ی نگرش خود نسبت به شاخص‌ها، حتی به تنهایی می‌تواند برای رسیدن به نتیجه، کافی باشد. با این‌حال می‌توان از اظهارات اساتید دوره و هم‌بحث‌های طلبه (در صورت وجود داشتن گروه‌های مباحثاتی در دوره) به عنوان موید و مکمل اطلاعات خود شرکت‌کنندگان استفاده کرد. چنان‌که پرسش‌های طلاب در مشاوره‌ها می‌تواند از عمیق‌ترشدن یا نشدن آن‌ها در شاخص‌های ارزیابی خبر دهد. 🍀به‌نظر می‌رسد برای خود اطلاعاتی که لازم است از خود طلبه شرکت‌کننده گرفته شود، کاراترین شیوه جمع‌آوری اطلاعات برای دست‌یابی به ارزیابی کیفی، برگزاری مصاحبه عمیق و متن‌باز از کل یا نمونه‌ای با تعداد معتبر از میان شرکت‌کنندگان دوره است. در این مصاحبه (یا پرسش‌نامه) لازم است سوالاتی بر اساس شاخص‌های پنج‌گانه پرسیده شود: 🍀1.نگاه فرد به حوزه چیست؟ مثبت است یا منفی؟ چه کارکردهایی را برای حوزه بیان می‌کند؟ فرضیه این است که عموم پاسخ‌ها کلیشه‌ای و شعاری است. عمیق‌تر شدن نگاه فرد بعد از پایان دوره به کلیت حوزه و کارکردهای آن؛ خصوصا تاکید بر وظیفه‌ی تولید بنیان‌ها و نظریات مبنایی و علوم انسانی برای اقامه‌ی دین در شئون مختلف آن، نقطه مطلوبی است که دوره‌ی کارآمد افراد را به آن خواهد رساند. 🍀2.نگاهش به اسلام و معارف اسلامی چگونه است؟ چه تعریفی از اسلام دارد؟ آیا فرد نگاه شبکه‌ای یا نظام‌واره دارد یا خیر؟ چه تفاوتی میان معرفت اسلامی با سایر معرفت‌ها می‌گذارد؟ ارزش‌افزوده دوره، باید افزایش عمق نسبت به نظام‌وارگی معارف اسلامی باشد. 🍀3.متفکران اسلامی را می‌شناسد؟ کدام‌شان را؟ اساسا متفکر اسلامی یعنی چه؟ چرا به کسی می‌گوییم متفکر اسلامی و به دیگری نمی‌گوییم؟ کار متفکر اسلامی دقیقا چیست؟ 🍀4.نظام اندیشه اسلامی یعنی چه؟ چه توقعی از شرکت در این دوره داشته است؟ آیا این توقع برآورده شده است؟ (هدف این است که متوجه شویم آیا واقعا مفهوم «نظام اندیشه» را متوجه می‌شود یا خیر؟) 🍀5.نگاهش به آینده طلبگی و شغلی‌اش چیست؟ امیدوارانه است یا ناامیدکننده؟ طرحی دارد یا ندارد؟ سیر مطالعاتی خاصی دارد؟ اصلا سیر مطالعاتی یعنی چه؟ چه کتاب‌هایی را می‌خواهد بخواند؟ ارزش‌افزوده دوره مطلوب، آن است که افراد نسبت به آینده حوزوی خود امیدوارتر شوند و دغدغه‌های علمی و تولید علم بیشتر شود و فرد مطالعه کتب متفکرین نظام‌ساز را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های آینده خود معرفی کند و تخصص در این مسائل را جزء اهداف طلبگی خود برگزیند. *** 🍀«تعیین شاخص‌های ارزیابی متناسب با هدف»، «منطق اندیشه‌ورزی و دانایی»، «تحقیق طولی پنلی»، «آزمون علمی "تی جفت‌شده" آماری» و «الگوی 360درجه ارزیابی» چارچوب الگوی مطلوب ارزیابی اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی را شکل می‌دهند. بر متولیان امر، فرض است متناسب با وظیفه‌ی هدایت و تربیت طلاب، در کنار حمایت و برگزاری از دوره‌های تابستانه خصوصا در موضوعات مرتبط با نظامات اندیشه اسلامی، ارزیابی علمی و دقیقی از اثربخشی این دوره‌ها داشته باشند.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠از چند هفته قبل از شروع تعطیلات، تابلوی اعلانات مدارس و شبکه‌های اجتماعی، پر می‌شود از تبلیغات که با یکدیگر بر سر جذب طلبه‌ها رقابت می‌کنند. 🔥چرا لازم است حوزه ارزیابی اثربخشی دقیق و علمی‌ای از این دوره‌ها داشته باشد؟ 🔥و مهم‌تر آنکه: چه پارامترهایی، چارچوب الگوی چنین ارزیابی‌ای را شکل می‌دهند؟ ✔️این دو یادداشت، در تلاش‌اند به این دو سوال پاسخ دهند: 🏷ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی [نگارش 1398.05.10 ، انتشار 1398.05.24 ، 800کلمه] (17) 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/904 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/612 🔗 rasanews.ir/fa/news/616334 🔗 rasanews.ir/002aKs 🏷چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی [نگارش 1398.05.11 ، انتشار 1398.06.11 ، 1400کلمه] (18) 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/906 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/614 🔗 rasanews.ir/fa/news/618560 🔗 rasanews.ir/002aum 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔥 چرا لازم است روی تعیین منطق اندیشه‌ورزی، سرمایه‌گذاری جدی کنیم؟ 🏷 عنوان: ضرورت تعیین سلسله مراتب و اندیشه‌ورزی [نگارش: 98.05.06 - انتشار: 98.05.11 - 1520 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/875 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/587 🔗 rasanews.ir/fa/news/615350 🔥 الگوی پیشنهادی برای مراتب دانایی چیست؟ 🏷 عنوان: مراتب و هشت‌سطحی و [نگارش: 98.05.09 - انتشار: 98.05.13 - 1363 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/881 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591 🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/ 🔥 چه خطرات و آسیب‌هایی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و های فکری را تهدید می‌کند؟ 🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری [نگارش: 98.05.09 - انتشار: 98.05.18 - 1232 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/893 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603 🔗 rasanews.ir/fa/news/615806 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر 🔥 تبلیغ شیر و بیسکوئیت چه تاثیرات فرهنگی دارند؟! (موردپژوهی مفهوم ) 🔥 دلیل این اثرگذاری بالای چیست؟ 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/618265 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/912 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/620 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 850 🗓نگارش:1398.06.04 🗒انتشار: 1398.06.06 (19) 🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمه‌تعالی 📌 زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر [سانتال‌مانتالیزم در ] 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت یک از دو) 🍀چشم‌تان را ببندید و «یک خانواده ایده‌آل» را تصور کنید. تعداد فرزندان خانواده چند نفر است؟ چهره و تیپ والدین چطور است؟ نوع و چینش خانه را چطور ترسیم کردید؟ خوب؛ واقعیت آن است که این نقاشی شما، اثر هیبنوتیزم رسانه است. 🍀رسانه با پخش آگهی، بازار دوطرفه می‌سازد: از یک‌طرف با پخش سریال و برنامه، «توجه» مخاطب را جلب می‌کند و از طرف دیگر این «توجه»ها را ثانیه‌ثانیه می‌فروشد. پول به دست‌آمده، عامل حیات رسانه و تولید برنامه‌های جدید و در نتیجه جذب «توجه» جدید می‌شود. اساسا تلویزیون‌ها، با تبلیغات زنده‌اند؛ اما صداوسیمای جمهوری اسلامی، درحال‌حاضر با تدابیر پر امید و نام «»ی دولت فعلی بیش از هر زمان دیگری حیات خود را با آگهی گره زده؛ آگهی‌هایی که از نظر فرهنگی کاملا ولنگارند و از اثرات فرهنگی آن کاملا غفلت شده. 🍀تبلیغات بازرگانی، ویژگی‌های خاصی دارد که باعث می‌شود اثرگذاری منحصربه‌فردی در مقایسه با دیگر برنامه‌های تلویزیونی داشته باشند: 🌺1️⃣اولا اند؛ آنقدر کوتاه که با «زمان ماندن» (bounce rate) افراد قابل مقایسه است؛ یعنی مدت زمانی که وقتی کانال‌ها را عوض می‌کنیم، روی هر شبکه مکث می‌کنیم. این کوتاهی باعث می‌شود شخصی که چندثانیه از آگهی را ببیند، تا پایانش صبر کند. 🌺2️⃣ثانیا، ند. یک آگهی بارهاوبارها از شبکه‌های مختلف و در زمان‌های گوناگون و گاهی پشت‌سرهم پخش می‌شود. مزخرف‌ترین آگهی‌ها هم با تکرار خوش‌آیند می‌شوند؛ خصوصا بیشتر اوقات، قبل یا وسط سریال، خانواده‌ها مجبورند آگهی‌ها را ببینند و تحمل کنند. 🌺3️⃣ثالثا، اند. یک آگهی تمام حرف خود را در 30ثانیه می‌زند و اینطور نیست که لازم باشد مجموعه‌ای از آن را دنبال کرد تا مفهومش را دریافت. 🌺4️⃣رابعا، اند. آگهی مخاطب خاص ندارد. تبلیغات به صورتی ساخته می‌شوند که «تمامی» مردم بتوانند با آن رابطه برقرار کنند، ازاین‌رو آگهی‌ها هم عموم را هدف قرار می‌دهند و هم با عرفی‌ترین مفاهیم و حالت ممکن، ساخته می‌شوند. 🍀این چهار ویژگی باعث می‌شود ظریف‌ترین نکته آگهی، اثرگذاری و بسامد بسیار بالایی پیدا کند. از اصلی‌ترین تاثیرات آگهی‌ها که بسیاری از برنامه‌های دیگر تلویزیونی فاقد آن هستند، قدرت بالای «تیپ‌سازی» و «تبادرسازی» است. 🍀آگهی‌ها، ها را به تصویر می‌کشند، نه ها را. آگهی ازآن‌رو که عموم مردم را هدف قرار داده، نمی‌تواند داستان‌های جزئی روایت کند، بلکه سعی می‌کند تصویری که نمایش می‌دهد، «نمونه‌ی نوع‌نمون» باشد؛ یعنی شاخصی ارائه بدهد که هرکسی بتواند خودش را جای شخصیت آگهی قرار بدهد. البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه در عین آنکه رویکرد به مفاهیم وجود دارد، به دلیل تکرار بالا، جنبه‌ی توصیه‌ای تبلیغات هم بالا می‌رود. یعنی آگهی در عین آنکه تصویری از انسان‌ها را توصیف می‌کند، همان تصویر را توصیه نیز می‌کند.(ادامه در پست بعدی) 📷 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/619 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر [سانتال‌مانتالیزم در ] 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از دو) 🍀 نمونه‌ی بسیار چشم‌گیر از مفاهیمی که آگهی‌های تلویزیونی به‌وفور از آن استفاده می‌کنند، مفهوم «» است. تبلیغات صداوسیما، تیپ‌ترین معیارهای خانواده را تصویرسازی می‌کنند. آگهی‌ها با بازتولید انگاره‌ی خاصی از خانواده، در ذهن ما تیپ‌ایده‌آلی از این مفهوم ساخته‌اند. در واقع عرف و مصداق کامل خانواده را همانی می‌دانیم که بارها و بارها از تلویزیون دیده‌ایم؛ هرچند واقعا تصویر غلط و نادرستی بوده باشد. 🔥برای مثال در تبلیغ شیر و بیسکوئیت ، خانواده‌ای تک فرزند و دو فرزند نمایش داده می‌شود. درحالی که سیاست کشور به سمت جلوگیری از تک‌فرزندی است و این تصویری دقیقا برخلاف سیاست رسمی کشور است. علاوه بر این، این خانواده‌ها صبحانه‌شان را در یک می‌خورند. 🔥 یا در مورد مشابه، این صبحانه در خانه‌ای به عظمت یک در آشپزخانه‌ای 30-40متری خورده می‌شود. درحالی که پدرخانواده جوانی حدود 30ساله است! واقعا کدام خانواده در این سن می‌تواند خانه‌ای به این عظمت یا ویلایی به این بزرگی داشته باشد!؟ 🍀تاثیر این آگهی‌ها در ذهن مخاطب این است که این تصاویر را به‌عنوان مصداق خانواده ایده‌آل ذخیره می‌کند. به‌عبارت دیگر، تبادر افراد از مفهوم خانواده، همین تصاویر فانتزی می‌شود؛ تصاویری که نه هیچ امام و معصومی مثل آن زندگی کرده‌اند، نه عرفا وقوع دارند، نه به‌صورت عادی نمونه‌های قابل‌توجهی از آن را (به‌جز در همین تبلیغات) در دورواطرافمان دیده‌ایم. این آگهی‌ها خامی را در ذهن مخاطب ساخته‌اند. 🍀جالب اینکه این تصویرسازی غیرقانونی هم هست. طبق اصل23 قانون اداره بازرگانی ، «آگهی نباید مروج تجمل‌گرایی باشد». خب اگر این تجمل‌گرایی نیست، پس تجمل‌گرایی دقیقا چیست!؟ 🍀نتیجه‌ی این عرف‌سازی و تبادرسازی، مقایسه‌های ذهنی انسان‌هاست که جامعه ما را با مالیخولیایی پایان‌ناپذیر مواجه کرده و می‌کند. زن و مرد، دائما خود را با این شاخص‌های فانتزی مقایسه می‌کنند و ذهن‌شان همیشه آلارم می‌دهد که «تو هنوز به آن نرسیده‌ای»! آن تصویر ساخته‌شده، در عین آنکه الگوی انسان‌ها می‌شود، همزمان نماد بدبختی اوست که هربار می‌بیندش، مثل پتکی در سرش کوفته می‌شود. 🍀باید کنترل کنیم: تبلیغ محصول و کالا، فقط باید تبلیغ همان محصول و کالا باشد؛ متاسفانه تبلیغات فعلی تلویزیون جمهوری اسلامی، بیش از آنکه تبلیغ باشد، تبلیغ فرهنگ و سبک‌زندگی است. آگهی نباید کند و به‌واسطه‌ی شی یا فرهنگ دیگر، نیازسازی کند؛ باید دقیقا خود محصول و ویژگی‌های ذاتی آن را بیان کند. البته نمی‌شود این دو را کاملا از هم جدا کرد، ولی می‌توان مدیریت کرد که کدام بیشتر و کدام کمتر باشد. با ترسیم چارچوب و قوانین و اجرای درست آن، باید این وضعیت را کنترل کنیم. متاسفانه این مسئله، آخرین مقوله‌ای است که به ذهن مدیران فرهنگی می‌رسد! //پایان// 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 850 🗓نگارش:1398.06.04 🗒انتشار: 1398.06.06 (19) 📷 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/619 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] ✅موضوع: « »، اثر سینمایی سعیدروستایی «پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران» و دومین پرفروش تاریخ سینما 🏷 عنوان: متری شیش‌ونیم از نمای نزدیک 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 1398.06.08 📇تعداد واژگان: 1555 🗒تاریخ انتشار: 1398.06.10 📎توضیح: منتشر شده در خبرگزاری 💠مطالعه‌ی نسخه کامل در خبرگزاری رسا و کانال عقل سرخ: 🔗 rasanews.ir/fa/news/618542/ 📥 t.me/aliebrahimpour_ir/915 📥 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/623 🌐 @aliebrahimpour_ir
نقد فیلم متری شیش و نیم - علی ابراهیم پور.pdf
511.5K
متن کامل تحلیل و سینمایی 📌 🔥 «پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران» و دومین پرفروش تاریخ سینما (بعد از هزارپا) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1555 🗓نگارش:1398.06.08 🗒انتشار: 1398.06.10 (20) ✔️ مطالعه در وب: 🔗 rasanews.ir/fa/news/618542/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
✔دو روزی هست که در محضر این کتاب ناب هستم. فوق‌العاده لذت بردم. ۱۰صفحه کلاسور نکته برداشتم. ✔تقریبا در میان آثار موجود فعلی، یگانه است. ادبیات آموزشی، دقیق و واقعا دقیق، پژوهشی و درعین‌حال آسان، کاربردی، پرمثال، نکته‌گو، فرانگر و سهل‌الوصول، از ویژگی‌های این کتاب است و باعث شده این عمیقا ایده‌بخش باشد. ✔از نمایشگاه۹۷ خریده بودم. لازم است حتما یک دور دیگر دقیق مطالعه‌اش کنم. علی برکت‌الله 🗒شب تاسوعای۹۸ | ۱۷شهریور۹۸ | ۲۰:۳۴ | کتابخانه آیت‌الله بروجردی 📕 "پژوهش : نظریه و فرآیند" نوشته . نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 🏴 🔻زان یار دلنوازم شکریست با شکایت/ گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت 🔻بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/ یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت 🔻رندان را آبی نمی‌دهد کس/ گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت 🔻در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/ سرها بینی بی‌جرم و بی‌جنایت 🔻چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی/ جانا روا نباشد خونریز را حمایت 🔻در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود/ از گوشه‌ای برون آی ای 🔻از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود/ زنهار از این وین راه بی‌نهایت 🔻ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم/ یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت 🔻این راه را نهایت صورت کجا توان بست/ کش صد هزار منزل بیش است در بدایت 🔻هر چند بردی آبم روی از درت نتابم/ جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت 🔻عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ/ ز بر بخوانی در چارده روایت 🔆 ؛ ۹۴ 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 کجایید ای #شهیدان خدایی / بلاجویان دست کربلایی 💠 #مولوی | #دیوان شمس | #غزل شمارهٔ ۲۷۰۷ [ #ادبیات #شعر #محرم ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
دست‌نامه نویسندگی و یادداشت‌نویسی بابایی.pdf
248.5K
📌 « و » 🔸️رضا بابایی، از ویراستاران قدیمی و از زیبانویسان معاصر است؛ انس با قلم نگارش کتاب «بهتر بنویسیم» او -فارغ از محتوای کتاب- خود به‌تنهایی تاثیر محسوسی بر قلم خواننده می‌گذارد. 🔸️بابایی که خود یادداشت‌نویسی مسلط بر این قالب نگارشی است، در دو یادداشت، لُب و عصاره تجربه‌اش در این زمینه را ارائه داده. 🔸️به نظر می‌رسد یکی از خلاصه‌ترین و بهترین دستنامه‌های یادداشت‌نویسان، همین دو یادداشت باشد. ✅کوشیدم این دو یادداشت را در کنار هم و در یک‌فایل در کنار هم بیاورم و با ابزارهای قلمی، آن را طراحی کنم تا بتوانیم خودم و دیگران . ۹۸.۰۷.۲۰ 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ اساتید پروتکل‌دار من خیلی اهل گریه نیستم، ولی آن موقعی که مسئله شناخت را می‌خواندم، به این پاورقی (ج‏13: ص456) که رسیدم، ناخودآگاه گریه‌ام گرفت... خدا بیامرزد مطهری و امثال مطهری را که با شهادت‌شان، این سبک استادی هم با آن‌ها تقریبا به زیر خاک رفت و ما امروز خاطرات‌شان را می‌خوانیم. متن یادداشت در عقل‌سرخ و رسانیوز: 📑 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/629 📑 rasanews.ir/fa/news/626509 🌐 @aliebrahimpour_ir [98.08.18]
📌اساتید پروتکل‌دار 🌺 من خیلی اهل گریه نیستم، ولی آن موقعی که مسئله شناخت را می‌خواندم، به این پاورقی (ج‏13: ص456) که رسیدم، ناخودآگاه گریه‌ام گرفت. دقت بفرمایید که این سخنرانی‌های شهیدمطهری در سال56 است؛ نه دوران جوانی او. یعنی آن موقع که حتی از دانشگاه تهران هم بازنشسته شده و جزو نفرات اول انقلاب در ایران محسوب می‌شود. کسی با آن سطح پختگی و آن حجم از مشغولیت، اینقدر زیبا و گشاده از جوان و سوالاتش پذیرایی می‌کند. این فراز، در ذهن من مثل حکاکیِ روی سنگ، ثبت شده. گاه‌وبی‌گاه مثل الان که یادش می‌افتم، دلم می‌گیرد. فکر می‌کنم اگر هرکس دیگری هم که دوره‌ای از زندگی‌اش درگیر مسائل علمی باشد، با خواندن این فراز، دلش بگیرد! 🌺 متاسفانه ارتباط با عموم قریب به اتفاق «اساتید» در گروی مناسک سخت و پیچیده است! کسی که استاد می‌شود، نه تنها پذیرای سوال به معنای واقعی کلمه نیست، بلکه اصلا حوصله شنیدن ندارد. پذیرای سوال بودن، یعنی واقعا در افق فکری مخاطب فکر کردن؛ یعنی قبل از شنیدن، این رویکرد را داشته باشد که شاید مخاطبش حرف درست‌وحسابی می‌خواهد بزند. متاسفانه استاد اینگونه نایاب است؛ حوزه و دانشگاه هم نمی‌شناسد. اساتید، قدری که شاگرد پیدا می‌کنند و باورشان می‌شود که استاد شده‌اند، درگیر پروتکل‌ها و مناسک خاص می‌شوند که ارتباط عمیق و شاگردی با آن‌ها را یا ناممکن و یا بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. اداواطوارهای خاص، نیازمندی به خودسانسوری‌های ویژه، لزوم بهره‌مندی از ادبیات منحصربه‌فرد، در مواردی هم حتی ضرورت استفاده از تملق‌های ریز و درشت در پوشش‌های دینی(!) نمونه‌ای از این پروتکل‌هاست. آخرسر هم تازه شاید پا بدهد و شاهد ندهد! 🌺 شما شاگرد کلاس استاد هم باشی، بخواهی مطلبی را بپرسی یا مشورتی علمی بگیری، نمی‌توانی تماس بگیری. قبلش باید پیامکی رخصت بطلبی، بعد اگر –و تازه اگر- جوابت را داد، در زمان خاص تماس بگیری. اگر –و تازه اگر- جواب تماس را داد، مسئله را مطرح کنی و وقت بگیری برای مشورت. اگر زمان داشت که عموما ندارند، حواله‌ات می‌دهند به زمانی دور. در آن زمان دور هم که رفتی، تازه سرشان به جلسه قبل یا بعدیِ خیلی مهم‌شان گرم است؛ در مسیر یا جایی که حس ایستادن در صف، به‌شما دست می‌دهد، مجبوری مقدمه‌چینی کنی تا قدری تمرکز ایجاد شود و سپس سریع مطلب را بیان کنی. او سرسری گوش می‌دهد. وسط حرفت می‌پرد و تو تازه می‌فهمی اصلا منظورت را نفهمیده. اگر واژه‌ای بگویی که او را یاد چیزی بیندازد، شروع می‌کند برایت حرف‌زدن درباره‌ی آن بحث غیرمرتبط و تو باید تحمل کنی. وسط بحث هم اگر قدری تملق چاشنی صحبتت نکنی، حرفت را جدی نمی‌گیرد! تازه آخرسر هم اگر وسط صحبت، آشنایی را نبیند یا تماس تلفنی نداشته باشد و اصل حرفت را گوش داده و جدی گرفته باشد، می‌گوید باید یک وقت مناسب صحبت کنیم و دوباره پروسه از نو آغاز می‌شود! 🌺 گاهی به این نتیجه می‌رسم که پروتکل‌داشتن، لازمه‌ی بدون انفکاک «استاد»شدن است. یعنی کسی که «چیزکی» از دریای علم کسب می‌کند، تا این پیله را دور خودش نکشد، انگار واقعا «دانا» نشده! ولی چه می‌شود کرد که شهیدمطهری مثال نقض بزرگی برای این قاعده‌ی کلی است. 🌺 خیلی سال پیش در خاطرات شهیدمطهری خوانده بودم که در همان دوران قریب به پیروزی انقلاب، شخصی تماس تلفنی می‌گیرد برای پرسیدن یک سوال. شهید سرش شلوغ بوده یا در منزل نبوده و نمی‌تواند به تلفن پاسخ بدهد. فردا صبح اول وقت، خودش تماس می‌گیرد و می‌گوید فلانی تماس گرفته بودی، سوال داشتی؛ در خدمتم! 🌺 واقعا اگر می‌خواهیم علم رشد کند، باید استاد برای شاگرد وقت بگذارد و حرف «بشنود». من در سالیان تحصیل، با اساتید معروف و غیرمعروف زیادی ارتباط داشته و دارم، اما هرچه جلوتر می‌روم، این مشکل بزرگ‌وبزرگ‌تر می‌شود. استادان خاص و پدرگونه‌ام که سالیانی پیش گوش شنوایی داشتند و به آنان دل‌خوش بودم، امروز آن‌ها هم به جرگه «اساتید» پیوسته‌اند! متاسفانه گاهی اساتید شاخصی که در نگاه جوانان به عنوان شهیدمطهری‌های نسل چهارم انقلاب شهرت دارند، حتی از رعایت ابتدایی‌ترین اصول حفظ کرامت انسانی مخاطب هم محرومند؛ چیزی که حداقل از یک مسلمان معمولی انتظار می‌رود!! 🌺 اگر درس اخلاق برای متعلم نیاز است –که است- بیشتر آن برای استاد نیاز است. به راستی کدام یک از منبری‌ها و استادان مشهور، حتی در لفظ، می‌توانند این حرفی را بزنند که شهیدمطهری زد؟ واقعا حق نداریم با شنیدن این جملات شهیدمطهری افسوس بخوریم؟ خدا بیامرزد مطهری و امثال مطهری را که با شهادت‌شان، این سبک استادی هم با آن‌ها تقریبا به زیر خاک رفت و ما امروز خاطرات‌شان را می‌خوانیم: 📖 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/628 [عبارت 👆] 📑 rasanews.ir/fa/news/626509 🌐 @aliebrahimpour_ir [98.08.18]