eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
213 دنبال‌کننده
590 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖تاملاتی در (سیستم) 📌3.مبدا تصوری یا تعریف نظام (سیستم) 🔹طبق مبانی حکمت اسلامی، . ما در هیچ‌جای فلسفه اسلامی نمی‌بینیم که برای تعاریف، استدلال بیاورند. مثلا تضاد تعریف می‌شود به: «أنّهما أمران وجوديّان غير متضايفين، متعاقبان على موضوع واحد، داخلان تحت جنس قريب، بينهما غاية الخلاف» آیا کسی برای این تعریف پرقید، استدلالی می‌آورد؟ خیر! چرا جوهر به «اذا وجدت فی الخارج وجدت لا فی موضوع» یا چرا جسم به «الجوهر الممتد فی جهاته الثلاث» تعریف می‌شود؟ فلاسفه –همچون علامه طباطبایی در بدایه و نهایه- تعریف موردنظر را می‌آورند و سپس عوارض و لوازم آن را بحث می‌کنند. آنچه استدلال‌بردار و قابل بحث است، نسبت آن با است: آیا این لازمه، واقعا لازمه تعریف است یا خیر؟ 🔹در سیستم‌شناسی یا (نظام) نیز تعریفی از سیستم ارائه و سپس لوازم آن تعریف بررسی می‌شوند. این لوازم، گاه هستی‌شناختی‌اند و گاه منطقی و روش‌شناسانه. 🔹تعریف‌های متعددی از سیستم ارائه شده است. می‌گوید سیستم «کل سازمان‌یافته‌ای مرکب از عناصری متعدد که می‌توان آن‌ها را تنها در خصوص یکدیگر و بر حسب مکانی که در این کل دارند، تعریف کرد». معتقد است «مجموعه واحدهایی که بین خود ارتباط متقابل دارند». می‌گوید «مجموعه‌ی عناصری که با مجموعه‌ای از روابط به هم مرتبط هستند». نیز می‌گوید «واحدی کلی که از روابط فی‌مابین موجود بین عناصر یا کنش‌ها یا اشخاص سازمان یافته است». (ر.ک: نظریه سیستم‌ها، ص5-6) 🔹اگر بخواهیم شسته‌ورفته جمع‌بندی کنیم، مفهوم سیستم (نظام) سه مولفه و مقوم ذاتی دارد: «1.مجموعه‌ای از 2.با 3.که (غایت یا کارکردی) دارد.» آیا این مفهوم و مولفه‌های آن غیر اسلامی یا ضد اسلامی است؟ آیا رنگی از امانیسم و سکولاریسم و هر ایسم دیگری در آن وجود دارد؟ آیا تضادی بین این مولفه‌ها با معرفتی از معارف اسلامی مثل خدا، عدالت، تقوا و... می‌یابید؟ به نظر می‌رسد خیر. تعریف روشن و از هرگونه است؛ غیر از آنچه شاید در ذهن‌های ، کرده باشد که این‌ها نیز، نیازمند « » هستند. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 را با صدای «استاد» بشنویم! 🌺 مدت‌ها مشتاق شنیدن صوت کامل جلسات طرح کلی در ماه رمضان سال ۵۳ بودیم. 🌺دوستان بزرگوار صهبا خبر خوبی دادند: انتشار مجموعۀ صوتی این جلسات در ماه مبارک رمضان امسال. 🎉🎊 🌸امسال، ماه مبارک، پای منبر استاد می‌نشینیم و «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را می‌شنویم. 🌼علاقه‌مندان برای دسترسی به صوت سخنرانی‌ها می‌توانند به نشانی jahadi.ir مراجعه کنند، و یا از طریق کانال @sahba_nashr در پیام‌رسان بله صوت‌ها را دریافت کنند. کانال خانه طلاب جوان در ایتا (@khanetolab) نیز این صوت‌ها را بازنشر می‌کند. ❇️ لینک دریافت: 📎 http://jahadi.ir/sahba/tarhekoli 🌐 @aliebrahimpour_ir
رسالتنا - شهیدصدر.pdf
4.26M
📥 : الاسلام یقود الحیات المدرسه الاسلامیه رسالتنا 👤 نوشته شهید 🌐 @aliebrahimpour_ir
رفیق روزهای بندگی - آداب انس با قرآن - استاد عابدینی.pdf
2.43M
📥 📌 «رفیق روزهای بندگی» خلاصه‌ای از کتاب آداب انس با قرآن کریم [تنظیم در 30 نکته مختصر] 👤 نوشته استاد 🌐 @aliebrahimpour_ir
🍀 به‌توفیق الهی و با مدد و توسل به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🔰 در ایام ماه مبارک رمضان امسال روزانه، هایی (استاد آیت‌الله خامنه‌ای) در کانال تقدیم می‌شود. 🌐 @aliebrahimpour_ir
☘️ یعنی مسئولیت‌پذیری و تجهیزکردن خود برای عمل 📗 ؛ : ایمان۱ 🌐 @aliebrahimpour_ir
☘️ خدا، نتیجه عمل؛ نه رقیب عمل. 📗 ؛ : ایمان۱ 🌐 @aliebrahimpour_ir
☘️ یعنی پرکردن خلاء بر اساس تلاش و جبران 📗 ؛ : ایمان۱ 🌐 @aliebrahimpour_ir
☘️ یعنی برطرف کردن خلاء و نیاز 📗 ؛ : ایمان۱ 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 «خودباختگی در جوامع ایمانی» 📍 یادداشتی بر اساس جلسه پنجم از ☘️ در این ایام کرونایی متنی به طنز در یکی از این گروه های مجازی می خواندم که : «به زودی کفار، واکسن کرونا رو کشف می کنند و ما دوباره می تونیم بریم تو مسجدها و برای نابودی کفار دعا کنیم.» ☘️ تفکر پشت این طنز، و بسیاری از نوشته ها و متن هایی از این دست این است که می خواهند ما را به حساب اندیشه های ایمانی و اعتقادی بگذارند. ☘️ این رویکرد البته برای امروز نیست. آن روزی هم که رضاخان به ترکیه سفر کرد، دو تفاوت اساسی میان ترکیه و کشور تحت حکومت خودش را به چشم دید. اول: رشد صنعت و توسعه در این کشور و دوم: زنان بی حجاب ترک. و پیش خود فکر کرد که ریشه آن رشد و توسعه، در بی حجابی زن هاست. (البته اگر با نگاه خوشبینانه رضاخان را جاهل بدانیم و نه خائن) همین استدلال غلط باعث شد که حکومت تلاش همه جانبه ای را برای ریشه‌کن‌کردن مظاهر و اندیشه های دینی آغاز کند. ☘️ این پرسش، هنوز هم پرسش تازه و روز جامعه ما است. چرا کشورهای اسلامی عقب افتاده هستند؟ چرا بیشتر دانشمندان دنیا، از نا مسلمانان هستند؟ چرا بازار قانون و نظم در جوامع غربی سکه تر است؟ چرا ما اهل کم فروشی و تنبلی هستیم؟ البته که بسیاری از این پرسش ها، غیرحقیقی و ریشه در تصوری است که ها به دروغ ایجاد کرده اند، اما نمی توان منکر عقب افتادگی های فراوان شد. ☘️ اینجا پرسش مهمی به میان می آید. آیا ایمان می تواند در یک جامعه عامل رشد و سعادت باشد؟ پاسخ مثبت است. قرآن می گوید: أُولَٰئِكَ (مومنین) هُمُ الْمُفْلِحُونَ.(نور:51) استاد آیت الله خامنه ای در کتاب در تعریف کلمه فلاح از تعابیری همچون «موفقیت، پیروز شدن، به هدف و مقصود دست یافتن» استفاده می کنند؛ دست خدا همراه مومنان است، طبیعت با مومن همکاری و همراهی می کند و پیروزی با مومنین است. ☘️ پس این تناقض حاصل چیست؟ اگر قرآن وعده رستگاری و پیروزی مومنین را می دهد، پس علت این همه گرفتاری و این همه عقب ماندگی چیست؟ گره این تناقض با این پرسش باز می شود که آیا ما یک جامعه ایمانی هستیم؟ قرآن کریم به صراحت بیان می کند که شرط ایمان، تعهد و مسئولیت‌پذیری و اطاعت کامل از خدا و پیامبر است. اطاعت کامل به این معنا که در همه حال - حتی اگر منافع شخصی شان به خطر بیفتد - به دستورات الهی عمل کنند. قرآن، مومنِ بدون عمل و اطاعت را اساسا مومن نمی داند. ☘️ درست است که حافظه تاریخی ما، تنها زمان هایی را به یاد می آورد جوامع بی دین، منابع قدرت و ثروت را در اختیار داشته اند، اما قرآن کریم دل های ما را محکم می کند که : «خدا به کسانی‌که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند وعده داده است که بی تردید آنان را در زمین خلیفه و جانشین می سازد.» (نور:55) این وعده الهی منحصر به زمان ظهور حجت نیست. ایت الله خامنه ای بیان می کند خداوند این وعده را برای مومنین صدر اسلام عمل کرده است و هر امتی با عمل به این دستور روشن، می تواند امیدوار به وعده صادق خداوند باشد. بازخوانی صحیح فرهنگ ایمانی، نیاز تک‌تک ماست. 👤 نویسنده: 🌐 @aliebrahimpour_ir
روح توحید نفی عبودیت غیرخدا - آیت الله خامنه ای.pdf
4.16M
📥 📌 «روح ؛ نفی عبودیت غیر خدا» 👤نوشته استاد آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای 📇 تنظیم (عنوان و نمایه): موسسه فتوت 🌐 @aliebrahimpour_ir
چقدر باحال و قشنگیه این روایت . خصوصا فراز آخرش. آدم می‌تونه ساعت‌های فراوان غرق بشه توش. به‌نوعی انگار رابطه شدیدی بین ، به وعده و است. یعنی انگار شکستن این رابطه در ذهن بچه، روی نگاه اش اثر می‌گذارد. فکر می‌کند هر روزی‌دهنده‌ای اینجوری است. در واقع ذاتش اینه که خدا می‌گه: منِ خدا در وعده‌ای که درباره روزی‌دادن کردم، اصلا خلف وعده نمی‌کنم. هیچ‌وقت. امکان نداره روزی رو ندم و وعده‌ام رو زیر پا بگذارم. این نکته پنهان روایته. حالا تو اگه خلف وعده کنی، این رابطه رو تو ذهن خراب می‌کنی. بچه رو خراب می‌کنی. سیستم واقعی رو تحریف می‌کنی و... واقعا عالیه. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 هرکسی که بخشی از کارش با کامپیوتر بوده، با من در نوع خاصی از مشترک است: عرق سرد هنگام پاک شدن یا معیوب شدن یا مفقود شدن فایلی که رویش ساعت‌ها وقت گذاشته اید! خصوصا اگر نوشتی باشد! یک آن احساس می‌کنی دنیا دارد دور سرت می‌چرخد. دقیقا حس همان آدمی که وسط طوفان دریا گیر کرده، یا حس کسی که از روی عصبانیت تیر را توی مغز یکی فرو کرده! من تمام یادداشت‌های کلاسی‌ام در وان‌نوت است؛ وان‌نوتی که در وان‌درایوم، بین کامپیوتر منزل و کلاس اشتراک برقرار می‌کند. سه روز پیش، وسط نوشتن یک متن، رجوع کردم به فایل یادداشت‌های ترم سومم. دیدم اثری از فایل نیست! پاک شده بود... 🤯😱😫 جست‌وجو در سطل‌زباله دو سیستم و سایت وان‌درایو فایده‌ای نداشت. کل یادداشت‌های ترم پریده بود... اینکه این وسط چه حس و حالی داشتم، به‌جای خود. نرم‌افزارهایی که داشتم را امتحان کردم، برخی که اصلا وان‌نوت را نمی‌یافتند. فایده‌ای نداشت. برادر مهندس آقا ابراهیم اسدی -اخوی آقا محمد- نرم‌افزار R-Studio را معرفی کرد. حدود 19 ساعت کامپیوتر مشغول بود. نتیجه کار، 630 عدد فایل با حجم 250 گیگ بود (حدود 6 فایل، حجم بالای 4 گیگ داشت و روی هارد با فرمت فت32 بازیابی نمی‌شد! که از خیرش گذشتم!) الحمدلله فایلم بازیابی شد. مثل روز اول. ابتلایی برای چشاندن منتهای عجز! 🧷 https://soft98.ir/software/recovery-data/115-r-studio.html 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 - خرید یک عدد هارد و یک عدد فلش برای پشتیبان گرفتن از فایل‌ها از نان شب واجب‌تر است؛ خصوصا محقق و نویسنده جماعت. هر 5-6ماه یک بار از کل فایل‌های سیستم در هارد کپی بگیرید. از فایل‌های کاری و یادداشت‌ها هم در فلش هر هفته بک‌آپ بگیرید. حتی در خود سیستم خودتان. من گاهی حتی یک بک‌آپ می‌گیرم و روی فضای جیمیلم آپلود می‌کنم. چندوقت‌ یک‌بار هم روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت بشوند خوب است. مجموع فایل‌های ورد و وان‌نوت من شاید جمعا 300-400مگ بشود. ولی ماحصل عمر من است! فکر اینکه از دست بروند، مثل این می‌ماند که من مرده‌ام! در مجموع، یادداشت کامپیوتری از کاغذی ارجح است. کاغذی آفت بیشتری دارد: گم‌وگورشدن، خراب‌شدن، آب‌خوردن، حجم زیاد، قابلیت رجوع پایین، عدم قابلیت جست‌وجو، عدم قابلیت تنظیم دوباره و... . کامپیوتری، این مشکل را ندارد ولی پاشنه‌آشیلش همین مثل چوب روی آب لرزان‌بودن است! راهش همین بک‌آپ‌گرفتن‌های پی‌درپی است. کم‌نبودند افرادی که به خاطر خراب‌شدن فایل پایان‌نامه، کلا قید همه چیز را زدند. همیشه دوباره نوشتن یک متن، سخت‌تر از اولین‌بار نوشتنش است. خدا اینطور ما را آزمایش نکند، اگر کرد خودش رفع کند؛ ولی بد مصیبتی است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠 خلاصه بازنمایی‌شده در سریال ۳: نخبه‌جماعت در جمهوری اسلامی یا در چالش با نهادهای امنیتی است، یا کاملا به‌عنوان نیرویی فعال در آغوش او؛ راه سومی وجود ندارد! [در نتیجه، اگر کسی راه سومی را می‌پیماید، فی‌الواقع نخبه و آدم حسابی نیست!] 🌐 @aliebrahimpour_ir
/ از این ساعت به بعد -اگر خدا توفیق بدهد- بهتر می‌توانم در روضه رقیه‌ و روضه شش‌ماهه، به اباعبدالله دل بدهم. چقدر دلم نشستن در مجلس روضه می‌خواهد؛ بیشتر از هر زمان... السلام علیک یا اباعبدالله 🌹 🌐 @aliebrahimpour_ir [۹۹.۳.۱۹ - ۱۴:۲۵]
📌 سرباز به مثابه سلوک 🍀سرباز حرص در می‌آورد: هم ریتم کند دارد؛ هم روابط افراد حرص‌درآر است و هم از این شاخه به آن شاخه می‌رود. 🍀به نظر من، همیشه کند بودن و همیشه حرص درآوردن بد نیست. مثلا فیلم‌های زیادی داریم که ژانر آزارند و شدیدا حرص درآر. فیلم‌های ریتم کند هم داریم که فقط کندند. اما فقط این نیست. 🍀با اجازه بزرگتر‌ها و منتقدین فهیم، من بعد از ۱۵ قسمت سرباز و با شناختی که از سبک مقدم‌دوست پیدا کردم، می‌خواهم بگویم به نظرم سرباز، یک است: ۱.تجربه زیستن جای همدیگر: سرباز این فرصت را فراهم می‌کند من و همسرم خودمان را جای هم تصور کنیم. تفاوت دغدغه‌ها را لمس کنیم. مهمتر اینکه تاثیرات کارهای اشتباهمان روی یکدیگر را دقیقا ببینیم. ۲. نیازمندی به : همه چیز قلمبه به دست نمی‌آید. باید وقت گذاشت. باید تاثیرات رفتار، را در طی زمان دید تا در جانت نهادینه شود. ۳.توصیف در کنار توصیه: فقط حرص در نمی‌آید؛ توصیه و راه حل هم می‌دهد. این خیلی مهم است که مخاطبت -برخلاف ژانر آزار که فقط فشار روحی تحمل می‌کند- راه حل و تاثیر راه حل را هم ببینید. در واقع هر چالش، حل می‌شود و بعد چالش بعدی آغاز می‌شود؛ روی هم تلمبار نمی‌شوند. ۴.نیازمندی سلوک به بردباری: اگر سرباز را تماشا می‌کنی، باید بدانی داری سلوک می‌کنی. مدرنیته ما را عادت به سرعت داده. اما خدا صبور است؛ بنده‌اش هم باید صبور باشد. خدا با صبوری به رفتارهای چپندرقیچی ما نگاه می‌کند؛ ما هم اگر بخواهیم رشد کنیم، باید صبوری کنیم. درام وجود دارد: نه در چپ‌کردن ماشین و تعقیب و گریز؛ بلکه در جنگ اراده‌هایی که درونی‌ترین لایه‌های وجود افراد است. اگر من هم بخواهم ساحت اراده‌ام رشد کند، باید گام‌به‌گام همراهی کنم. ۵.دیالوگ‌های نقطه‌زن: سرباز دیالوگ‌های نقطه‌زن دارد. هنگامی که با توجه و صبوری سریال را تحمل می‌کنی، این دیالوگ‌ها تا مدت‌ها در ذهنت تکرار می‌شود. جملات گاه عادی وسط گفت‌وگوها. این تثبیت، نتیجه سلوک است. 🍀به نظر من، با توجه به وضعیت مشابه وضعیت‌سفید، هادی مقدم‌دوست به فرمی در دست‌یافته که می‌توان آن را فیلم نامید. فیلمی که خودش دوای دردها و نیازهای درونی آدم‌هاست، نه نسخه‌دوانما. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] : تکمیل‌شده‌ی یادداشت "سرباز به‌مثابه سلوک" در خبرگزاری فارس انتشار یافت. تاریخ انتشار: ۱۹/خرداد/۱۳۹۹ (۱در۹۹) 🔗 https://www.farsnews.ir/news/13990319000042/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
📗 : اندیشه اسلامی در قرآن؛ جلسه۱۷؛ ص۳۸۱ ✅ پی‌نوشت: 🔺تدریس و درس‌‌وبحث حوزوی، گاهی صرفا تدریس است و ؛ اما تدریس آقا ع کنشی فعالانه در راستای است. 🔺هر کسی که خود را منسوب آقا امام‌صادق می‌داند، نمی‌تواند به این و بی‌توجه باشد. 🔺استاد حوزه امام صادق، دنبال شاگردپروری و چاپ کتاب تقریر نیست؛ پیوسته محیط و مطالبات را رصد می‌کند و هدف اصلی‌اش تامین نیازهای است. @aliebrahimpour_ir
📌 جریان‌شناسی به‌مثابه کنش 🍀 یکی از ظرفیت‌های ، قابلیت بروز آن به‌مثابه است. جریان‌شناسی به‌مثابه کنش بدین‌معناست که نفس محتوا و اثری که شخصی، به‌عنوان جریان‌شناسی ارائه می‌دهد و در آن افراد و گروه‌ها را مقوله‌بندی می‌کند، ورای صدق‌وکذب گزاره‌هایش، یک محسوب می‌شود. مهم‌ترین کاربست‌های جریان‌شناسی به‌مثابه کنش عبارت است از: ابراز وجود، هویت‌سازی اجتماعی، غیریت‌سازی، تبلیغ. ☘جریان‌شناسی، یک کار مفهومی است. جریان‌شناس افراد و گروه‌ها را مقوله‌بندی می‌کند و به هر یک عنوان می‌دهد. هر اسم، مفهوم و عنوان، واقعیتی اجتماعی می‌سازد. بنابراین هنگامی که برای جریان، حتی صرفا در حد لفظ، اسم‌گذاری می‌شود و در جریان‌شناسی مطرح می‌گردد، به او واقعیت اجتماعی داده می‌شود و آن را در عرصه اجتماع، معرفی و بازتولید می‌کند. بنابراین گاه، جریان‌شناسی ورای گزاره‌ها، هدفش اعلام وجود یک جریان است. ☘ بزرگی و کوچکی جریان‌ها، در اذهان و فهم عرفی از آن‌ها، همیشه مطابق با واقعیت خارجی آن‌ها نیست. جریان‌ها در ذهن می‌توانند از مفاهیم مقابل‌شان، هویت و نیرو بگیرند. هنگامی که جریان‌شناس، جریان‌ها را در مقابل یکدیگر مطرح می‌کند، خواه‌ناخواه نوعی رابطه هم‌ارزی میان‌شان برقرار می‌شود؛ بدین‌صورت که جریان کم‌سو، از جریان پرفروغ مقابل، کسب وجاهت و نیرو می‌کند. هرچند ممکن است جریان در واقعیت به‌اندازه‌ی وجود ذهنی‌اش نیرو نداشته باشد، ولی هنگامی که در مقابل یک جریان پرقدرت مطرح می‌شود، در قد و قواره‌ی جریان مقابل، بازو پیدا می‌کند. ☘ برهمین‌اساس، گاه جریان‌ها برای غیریت‌سازی بیشتر و گاه برای تبلیغ بیشتر خود در میان مردم، دست به تولید آثار جریان‌شناسی می‌زنند و مروجان‌شان از این الگو برای تبلیغ استفاده می‌کنند. در این کاربست، محتوای جریان‌شناسی در درجه دوم اهمیت قرار دارد، آنچه مهم است، جنبه‌ی تبلیغاتی این ادبیات خواهد بود. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 اصطلاح و دورکیم 🍀 امروزه واژه و نزد ما رواج دارد که از ابداعات نظری سخنوران و اندیشوران ایرانی است؛ اما واژه «Social Current»‌ تاریخچه‌ای به طول عمر جامعه‌شناسی دارد و امیل دورکیم نیز از آن استفاده کرده است. او کتاب «قواعد روش جامعه‌شناسی» در مقام تعریف واقعیت اجتماعی (Social fact) به‌عنوان یک واقعیت عینی و برتر از فرد، برای تثبیت ویژگی عینی‌بودن، با تکیه بر قاعده‌ی علیت، از راه نشان‌دادن تاثیرات مختص، استفاده می‌کند. 🍀 او اصطلاح جریان اجتماعی (Social current) را به میان آورده و از آن تنها برای نشان‌دادن تاثیرات غیرشفاف واقعیت اجتماعی استفاده می‌کند و تلاش می‌کند با روش شهودی این را اثبات کند که احساساتی که در جریان اجتماعی مثل یک گردهمایی عمومی به فرد داده می‌شود، کاملا متفاوت از احساسی است که در تنهایی به او دست می‌دهد. (دورکیم،‌ قواعد روش جامعه‌شناسی: 38-39) 🍀چنان‌که واضح است، جریان اجتماعی در ادبیات دورکیم، -به تعبیر منطقی- مفهومی عام و کلی (جنسی) دارد، نه «نوعی». او از جریان اجتماعی برای اشاره به واقعیت‌های اجتماعی‌ای که به‌شکلی غیرشفاف خود را می‌نمایانند استفاده می‌کند. این اصطلاح در ادبیات او در همین حد متوقف می‌شود. درحالی‌که مراد ما از جریان اجتماعی، یک‌نوع بخصوص از حقایق اجتماعی است که ابعاد مشخصی دارد. بنابراین جریان در اصطلاح معاصر را نمی‌توان به اصطلاح دورکیمی بازگرداند و آن را پیشینه‌ای برای اصطلاح معاصر تلقی کرد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 پرسش‌هایی درباره 🌺 چیستی 🔹نظام فکری / / چیست؟ 🔹چه نسبتی میان نظام فکری با « »، « » و « » وجود دارد؟ 🔹آیا نظام فکری، همان است؟ 🔹نظام فکری از گزاره‌ها تشکیل شده یا از مفاهیم یا هر دو؟ 🔹نظام فکری، سیستم بسته است یا باز؟ 🔹نظام فکری، ثابت است یا متغیر؟ 🔹نظام فکری، اختیاری است یا الزامی؟ آیا می‌شود کسی نظام فکری نداشته باشد یا همه به‌صورت خودکار –التفاتی یا غیرالتفاتی- نظام فکری کسب می‌کنند؟ 🔹نظام فکری، طبیعی است یا مصنوعی؟ آیا نظام فکری قابل مهندسی کردن است یا به‌صورت طبیعی شکل می‌گیرد و باید آن را کشف کرد؟ 🌺 چرایی 🔹نظام فکری، امری لازم است؟ برای همه یا گروهی خاص؟ 🔹ضرورت نظام فکری، برای همه امور زندگی است یا عرصه‌های خاص؟ مثلا نظام فکری بنیادین عام برای همه افراد تعریف می‌شود و سپس برای ساحت‌های خاص نیز، نظام‌فکری‌های خرد و خاص تعریف می‌شود. مثلا ساحت علم و دانش، فنی مهندسی، هنر و... . چیزی شبیه اخلاق حرفه‌ای. 🌺 چگونگی 🔹نظام فکری چگونه ساخته می‌شود؟ 🔹نظام فکری، چگونه منتقل می‌شود؟ با خواندن متن؟ (انبوه‌خوانی یا خاص‌خوانی؟) یا با انس با شخصیتی که نظام فکری دارد؟ یا با تجربه؟ 🔹انتقال نظام فکری، چه ساختاری دارد؟ چه نوع ادبیاتی؟ علمی، روایی، داستانی یا چه؟ 🌐 @aliebrahimpour_ir