eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
215 دنبال‌کننده
626 عکس
33 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تلاوت ؟ 🔸1.خدا در سوره بقره، آیه121 می‌فرماید: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ؛ كسانى كه به آنان كتاب دادهايم و آن را چنان كه بايسته است مىكنند، اينانند كه به آن ايمان دارند، و كسانى كه به آن كفر ورزند، خود زيانكار خواهند بود.» 🔸2. در این آیه، یک حصر وجود داره: کیا ایمان دارند؟ فقط اونایی که می‌خونن! 🤔 🔸3. این ، نکته‌ی خیلی مهمی داره! یعنی مسیر از تلاوت قرآنه. البته این، بدین‌معنانیست‌که با تلاوت کار تمومه؛ روایات، ابعاد قضیه رو روشن کردن. اما اون چیزی که قطعی میشه برداشت کرد، اینه که «نفسِ تلاوت» اهمیت داره. هرچند منزلگاه محض نباشد، یگانه گذرگاه است. 🔸4. بهترين اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارك رمضان قرآن است؛ زيرا قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده است و در حديث آمده است كه: هر چيزى را بهارى است و بهار قرآن ماه رمضان است. 🔸5. تلاوتمان را نیت یکی از کنیم. این‌کار علاوه بر اینکه و تلاوت کامل ما را تضمین می‌کند، به تلاوت می‌دهد. ثوابش را می‌کند. (زاد المعاد، صفحه 109) - در روایات هم آمده که پاداش چنين كسى آن است كه در روز قيامت در سايه آن بزرگواران باشد. (اقبال، صفحه 110) 🔸6. برنامه های تلاوت معمولی جزءخوانی که معمولا به صورت ترتیل‌اند، یک‌ساعته‌اند. اگر زمانش را ندارید، تلاوت‌های را توصیه می‌کنم. (تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی‌رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود.به دلیل سرعت بالا در تلاوت از این روش برای مجالس ختم قرآن کریم نیز می توان بهره برد.) تلاوت‌های تحدیر را با یک می‌توانید از اینترنت دانلود کنید. 🔸7.داشتن یک تفسیر ساده و دم‌دستی مفید است. آیه‌های مختلف را که می‌بینید، سوال برایتان پیش می‌آید، سریع نگاه می‌کنید و را می‌برید... ترجمه قرآن‌براساس‌المیزان، (کار مجموعه‌ی آیت‌الله مکارم) یا تفسیر یا برای این‌کار خوبند. فایل‌های پی‌دی‌اف و نرم‌افزارهای رایگان همه‌شان در اینترنت ریخته! 🔸8 .«قدر اين ماه رمضان را بدانيم؛ سال گذشته در همين ماه رمضان كسانی از دوستان ما بودند،اما امسال . "بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌/ بیاید که ما خاک باشیم و خشت"...» 🗓 نگارش در: 1396/3/25 - ابتدای ماه مبارک [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
و ⁉️ 🔸 را با حفاظت بر اصول و ارزشها . بايد حفظ بشود؛ اين غير از تحجر است. 🔸معناى تحجر اين است كه ما نيازهاى ضرورى و لازم را براى حركت علمى خودمان نديده بگيريم؛ اين، معناى تحجر است. 🔸اگر چيزى براى پيشرفت علمى شما لازم است، بايد آن را فراهم كنيد. اگر راهى ، يا بىخطر، يا پربارتر است، بايد آن راه را شناسايى كنيد، بعد هم وسايل حركت از آن راه را فراهم كنيد. برو برگرد ندارد! اگر دو پا را در یک کفش کردید و گفتید: «نه آقا، من ، حالا هم از این طرف میروم»، طبیعی است که خراب خواهد شد و می‌خورد. تحجر در حوزهها نبايد باشد. 🗓بیانات در دیدار طلاب حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد - 1376/4/22 🌐 @aliebrahimpour_ir
- 📌 موضوع: بررسی چرایی تأکیدات رهبری بر تنظیم و اجرای 🖌 تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» 🗓 نوشته 1396/3/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔰الحمدلله بعد از یک‌هفته کار به‌شدت متمرکز، نوشتن این مقاله-یادداشت تموم شد. موضوع و قالب سختی نبود، جمع‌بندی و ساختاردهی‌اش یکم کار بُرد. مقاله-یادداشت مفصل: 4479کلمه. ✅موضوع: بررسی چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای آموزش‌وپرورش ✅تیتر انتخابی من: «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» ✅توضیح و معرفی: 🔸این مقاله‌ی بسیار کاملی شد. من برای این کار، کل بیانات امام درباره‌ی ‌شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی و همچنین کل بیانات آیت‌الله خامنه‌ای از سال 68 تا سال 96 در دیدار با معلمین و مسئولین آموزش و پرورش و در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالعه کردم. یک حجم بسیاربسیار انبوه! تقریبا تمام نکات موجود در این بیانات که مرتبط با موضوع بودند، در متن منعکس شده. لذا جمله‌بندی‌ها دقیق و حساب‌شده هستند. 🔸تمام تلاش من در این متن این بوده که در یک خط روایی، تحول رو توضیح بدم. کسی که این خط روایی رو از اولش طی کنه، شناخت موطن امروز براش بسیار آسان هست. یعنی در این متن نشون دادم بحث نوسازی و تحول سیستم آموزشی از کجا آغاز شد (سال59) و چه مسیر پرفراز و نشیبی داشته و کل کشور چقدر تجربه و زحمت و توان صرف کرده تا امروز به چیزی به‌نام سندتحول‌بنیادین دست پیدا کرده. لذا شناخت این مسیر نشون میده این جمله آقا یعنی چی؟ «اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئله‌ی است. (۹۶/۳/۱۷)» . 🔹پ.ن: قرار است در نشریه چاپ شود مثل اینکه.😃 . ✅بخش‌هایی از متن: 🔶مقدمه: مقاله حاضر «چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای سند بنیادین تحول آموزش‌وپرورش» را در 3فراز بررسی می‌کند. در فراز اول با بیانی روایی-گزارشی، با هدف تبارشناسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، دغدغه‌ی تحول نظام آموزشی بررسی می‌شود. در فراز دوم دلایل و لوازم تحول بنیادین از منظر مقام‌معظم‌رهبری طرح می‌گردد. در فراز پایانی، دغدغه‌های بعد از تدوین سند تحول و راه‌کارها و لوازم اجرایی آن اشاره خواهند شد. در فراز اخیر، به تناسب بحث، به «ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش» نیز اشاره می‌شود. 🔶سخن آخر: نظام جمهوری اسلامی بعد از 38سال و پس از تجربه‌ها و افت‌وخیزهای فراوان توانسته نخبگان و نوابغ‌اش را برای اجرای بنیادین انقلاب فرهنگی در یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها -یعنی آموزش‌وپرورش- بسیج کند و با تلاش‌های فراوان به موطنی دست‌یافته است که با در دست‌داشتن سندهای پخته و عمیق و بومی، به استقلال فرهنگی -که سخت‌ترین نوع استقلال است (15/ 02/ 1372) - دست یابد. در این میان وادادگی فرهنگی و دست‌درازی به سوی سندهای چه معنا و موجودیتی دارند؟ 🌐 @aliebrahimpour_ir
☑️ #مقاله «این از اوایل انقلاب، جزو #آرزوها بود...» نوشته علی ابراهیم‌پور. 🔘 پنجمین شماره ماهنامه #رسائل؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶. [(96.5.19) در گیشه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔲«حاشیه‌ای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است. 🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر #سندتحول» در همین پرونده در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔴پنجمین شماره ماهنامه ؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینی‌پور با قیمت 10000تومان منتشر شد.🔊 ⭕️این ماهنامه با آثار و گفتارهایی از: سید احمد مددی موسوی، علی لطیفی، موسی حقانی، طاهره همیز، مهدی فیض و علی ذوعلم همراه است. شماره جدید رسائل شش پرونده با نام‌های «جریان شناسی حجاب»، «حاشیه‌ای بر سند 2030؛ فرهنگ کنش‌گری و واکنش‌گری»، «انسان خمینی»، «تاریخ علم»، «رصد» و «کتاب؛کالبد جاودان اندیشه» را در بردارد. 1⃣ پرونده نخست رسائل با عنوان "جریان شناسی حجاب" می‌کوشد تا مساله حجاب را با رویکردی اجتماعی، مورد نقد، کنکاش و جریان شناسی قرار دهد. 2⃣ "حاشیه‌ای بر 2030" دومین این ماهنامه، فارغ از نگاه‌های سیاسی به دنبال پاسخگویی به این سؤال کلیدی است که چرا برای اداره نظام در خارج از کشور نگاشته شده است. ( 🔔 ) 3⃣ موضوع سومین پرونده "انسان خمینی" است که به بررسی هویت اجتماعی، دغدغه‌ها و پروژه‌های فکری نسلی از فرزندان امام خمینی(ره) همچون مرحوم «روح الله نامداری» پرداخته است. 4⃣ پرونده پایانی رسائل با عنوان "تاریخ علم" می‌کوشد جایگاه و کارکردهای تاریخ علم و همچنین تطورات معنایی آن‌را در علوم، بررسی نماید. در این پرونده موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده است. ◀️ بسته "رصد" می‌کوشد نگاهی گذرا به تحولات و جریانات درون و برون حوزوی که نسبتی با نهاد دین و حوزه دارند داشته باشد. در این بسته تحولات و جریانات مجامع و نهادهای علمی حوزوی و همچنین جریان فکری شخصیت‌های اثرگذار و تطورات علمی و کنشگری‌های اندیشمندان و پژوهشگران نسبت به موضوعات و مسائل معاصر رصد شده است. ◀️ بسته "کتاب" نما و نمایشی از مواجهه و کنش علمی و تألیفی جبهه انقلاب در مقابل مسئله‌های اجتماعی است. در این بسته کتابها، کنش‌گران و بازی‌گران حوزه کتاب با عنوان "کتاب، کالبد جاودان اندیشه" ارائه شده است. 📰🗞 علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از روزنامه‌فروشی‌ها و گیشه‌های معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند. 🌐 @RasaelMags ✅ پ.ن: مقاله‌ی بنده در موضوع «بررسی چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای آموزش‌وپرورش» با عنوان «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» در پرونده پرونده‌ی دوم این شماره، در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
- جدید ✅موضوع: بررسی نقش در جریان با تاکید بر نقش ✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی» 🌐 @aliebrahimpour_ir
- 🔰جزو آخرین کارهایی که در دقایق پایانی سال 95 در قم انجام دادم، نوشتن این یادداشت بود. از خوب حادثه، شیرین‌ترین یادداشتی بود که در سال 95 نوشتم. هرچند به‌علت کمبود وقت و استرس تحویل، شدیدا از لحاظ روحی در فشار بودم، اما لذت‌بخش‌ترین موضوع و شیرین‌ترین یادداشتم شد. چسبید! ☺️😊 ✅موضوع: بررسی نقش در جریان با تاکید بر نقش ✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی» ✅توضیح و معرفی: 🔸علامه را کسی نیست نشناسد. مهم‌ترین اثر علامه، تفسیر المیزان است که بی‌حساب نیست اگر بگوییم جزو اعجازهای علمی قرن است! مثلش نیامده و نخواهد آمد! این حرف من نیست؛ حرف کارشناس‌های این زمینه است، مثل شهید مطهری. غیر از تفسیر، علامه عجوبه‌ی فلسفه هم هست. جریان اسلامی با علامه تحول می‌یابد. علامه سردمدار جریان در حکمت اسلامی است. در استخوان‌داری و وزانت علمی علامه شکی نیست. اما گاهی شبهه‌ای درباره‌ی نسبت علامه و انقلاب مطرح می‌شود. بعضی‌ها هم سوء استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند علامه را مصادره کنند. 🔸در این یادداشت، بر اساس تئوری ، جایگاه علامه در ایجاد و بقای مشخص شد و شواهد و نتایجش ارائه گردید. این موضوع قابلیت تبدیل به یک مقاله‌ی علمی-پژوهشی را دارد. به نظرم یادداشت قوی و پخته‌ای شد، تا اساتید و محققان چه نظری بدهند... . 🔹پ.ن: فکر می‌کنم در ویژه‌نامه‌ی «علامه طباطبایی» جامعه‌المصطفی برای طلاب خارجی کشورها قرار بود به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شود.😃 . 🖋علی.ا . ✅بخش‌هایی از متن: 🔶جمع‌بندی: در مجموع به نظر می‌رسد در عین ارتباط نزدیک و صمیمی علامه طباطبایی و امام ، در فرآیند انقلاب اسلامی، متناسب با روحیات شخصی و مقتضیات زمانی، تقسیم مسئولیت نانوشته‌ای بین این دو شخصیت شکل می‌گیرد. امام خمینی، رهبری را بر عهده می‌گیرند و علامه طباطبایی، رهبری را عهده‌دار می‌شوند. 🗓 نوشته 1395/12/24 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 موضوع: زندگی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. 🖌 تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی» 🗓 نوشته 1396/1/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔰اولین یادداشت سال 96. ظاهر کار خیلی آسان نشان می‌داد، روی همین حساب هم قبول کردم. ولی افتاد مشکل‌ها! چالش اولم بیان روایی و داستانی بود. چون مدتی متن روایی-داستانی ننوشته بودم و تمرکزم رو نگارش علمی بود، برام سخت بود. از یکی از دوستان قلم‌به‌دست خواستم که زحمتش را برعهده بگیرد، قبول نکرد. البته با یکم تمرکز حل شد و خودم انجامش دادم. چالش دوم، بحث محتوا بود. از زندگی علامه خصوصا در فراز اولی که به من سپرده شده بود‌ (دوران اقامت در تبریز) و خصوصیات خانوادگی و شرایط زندگی در نجف، گزارشات کامل و دقیقی وجود ندارد. 😔 من برای پیدا کردن اسم یکی از دختران علامه، مدت‌ها جست‌وجو کردم تا بتوانم اسم‌ها را ردیف کنم! ☺️😊 🔰ماحصل این تلاش، این شد که توانستم یک روایت بر اساس نقل‌های موجود برای علامه . یعنی نقل‌های جمله‌جمله و پراکنده را با مصیبت، مثل یک قالی به هم دوختم و بافتم تا به یک پیکرده تبدیل شد. 🔰به نظرم متن خوبی شد. بعد از پایان متن، واقعا دربرابر شخصیت بزرگ علامه، به خضوع و خشوع افتادم. یک و به تمام معنا. یک ؛ یک بزرگ و . ❌نکته مهم❌⬅️ کار این‌چنینی برای علامه نشده. خیلی از زوایا پنهان است. خوب است حالا که هنوز بعضی از فرزندان علامه در قید حیات‌اند، فکری شود. بگذرد، راه جبران نیست. 🚫 دوستانی که دستشان به جایی می‌رسد، یک فکر و تاملی کنند. بعید است کار خیلی هزینه‌بری باشد، در عوض احیای یک شخصیت بزرگ تاریخ‌ساز معاصر است.🛑 📌 موضوع: زندگی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. (بازخوانی دو فراز از زندگی علامه طباطبایی) 📍تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی» 🔹پ.ن: نمی‌دانم کجا قرار شد چاپ شود.😃 🔹پ.ن2: متن را برای بعضی از دوستان نزدیکم فرستادم؛ افتخار ندادند بخوانند و نظر بدهند.😶 🖋علی.ا ✅بخشی از متن: 🔸سال 1314. روابط ایران و عراق تیره شده است. رضاشاه دستور داده تا از خروج ارز از ایران جلوگیری شود. چندماهی است که مسافر ایرانی به عراق نرفته و حاج میرزا باقر قاضی، کفیل سیدمحمدحسین و سیدمحمدحسن، برای ارسال پول و مستمری زمین‌های تبریز به دو برادر، با مشکل مواجه شده است. دو برادر خودشان را به استفاده از سهم امام و شهریه عادت نداده‌اند و به هیچ وجه از بیت‌المال استفاده نمی‌کنند. بی خرجی می‌مانند. دیری نمی‌گذرد که اندکْ پس‌انداز هم تمام می‌شود. به‌ناچار گاهی از دوست و آشنا قرض می‌گیرند و گاهی از این دکان و آن مغازه نسیه می‌کنند تا اموراتشان بگذرد. نامه‌نگاری‌های مکرر به تبریز هم مشکلی را حل نمی‌کند و راهی برای ارسال پول پیدا نمی‌شود. دو برادر کاملا مستاصل می‌شوند. فشار بر سیدمحمدحسینِ سی‌و‌سه‌ساله، آنقدر زیاد است که ناچار می‌شود تا اثاثیه منزل را یک‌یک بفروشد و خرج کند. کم‌کم هرچه بود‌ونبود فروخته می‌شوند؛ از ظروف و لباس‌ها گرفته تا کتاب‌ها. سیدمحمدحسین، درمانده از وضعیت... 🗓 نوشته 1396/1/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
📚🎙📻 فضای جدیدی که نمی‌شد در نظرش نگرفت! ✅کتاب صوتی نسبت به کتاب کاغذی، و معایب خاص خودش را دارد: 🔸1.می‌تواند وقت‌های را احیا کند، در تاکسی یا اتوبوس یا تاریکی و.... 🔸2.اگر چشمان اذیت شده و می‌خواهید کنید، باز هم قابل استفاده است. 🔸3.کتاب را به نزدیک می‌کند و مثل رادیو به تبدیل شده و جذابیت نمایشی‌اش بیشتر می‌شود. 🔸4. عده‌ای که در خواندن وسواس دارند را زیاد می‌کند. 🔸5.امکان این را فراهم می‌کند که به کار غیرفکری دیگری مشغول هستید، از مطالعه لذت ببرید. ☺️ ✅هرچند با این‌حال، افرادی هستند که هم‌آغوشی با را به سیم‌های درهم‌پیچیده هندزفری و امثالهم ترجیح می‌دهند. اما در مجموع، بستر و زمینه‌ای خاص است و نمی‌شود اصلا در نظرش نگرفت! تجربه‌اش برای هر شخص اهل فرهنگ و مطالعه‌ای لازم است، حالا هر موضوع و عنوانی که شخص دوست دارد! 😊 ✅بعضی از کتاب‌های صوتی موجود در اینترنت رایگانند و بعضی پولی؛ به طبع اگر دنبال کیفیت هستید یا کتاب‌های خاصی را می‌خواهید، باید در بین پولی‌ها دنبالش بگردید. با توجه به رشد در این یکی‌دوساله، عناوین مختلف کتب تاریخی و آموزشی و دینی و ادبی از شعر و رمان و... به شیوه‌ی صوتی ارائه شده‌اند. ✅بین سایت‌هایی که کتاب‌صوتی عرضه می‌کنند، مجموعه‌ی با اختلاف بسیار زیاد از رقبا از نظر کیفیت جلوتر است. با فاصله‌ی زیاد در رتبه دوم. اینکه می‌گویم کیفیت یعنی از لحاظ موسیقی و تدوین و مهم‌تر از همه تسلط راوی بر متن و انعکاس محتوا در لحن. . 🔹پ.ن1: با هماهنگی یکی از دوستان عزیزم، 3-4 نسخه کتاب صوتی خریدیم و با هم استفاده می‌کنیم.👥😉 🔹پ.ن2: یک ماه پیش، کتاب را با صدای آقای گوش دادم. فوق‌العاده بود. 👌 🔹پ.ن3:کتاب صوتی، می‌تواند یکی از بسترهای حل باشد. چه اشکالی دارد ارشاد یا ارگان دیگری، آثار فاخر ملی را صوتی کنند و منتشر کنند؟ قطعا بی تاثیر نیست. 🔹پ.ن4: چهار مدل از اسامی کتاب‌ها را در عکس گذاشتم: رمان‌های نوبل خارجی، رمان‌های ایرانی، دینی و آیینی و تاریخی-فلسفی . 🗓 نوشته 1396/4/4 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌1، ص: 25 ✅ مسألة 57: «حكم الحاكم الجامع للشرائط لا يجوز نقضه و لو لمجتهد آخر، إلّا إذا تبيّن خطؤه» «نقض حکم حاکم جامع‌الشرایط جایز نیست، برای دیگر مجتهدان؛ مگر در جایی که اشتباهش روشن باشد.» [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
دست‌ راستم را از بند ايمني عبور داده و با كلاه آفتاب‌گير برسر، روي در حال هستم؛ تلاش مي‌كنم تا بدون كلاه ايمني و موتور، از بين دو رديف ها عبور كنم. به مي رسم. براي مسيرم بايد دويست‌و‌هفتاد درجه‌ دور ميدان بچرخم. سمت راست ميدان، دو نفر به قصد هم‌ديگر را مي‌زنند؛ عده‌اي دورشان جمع‌اند و مي‌كنند. روبه‌روي ميدان ماشين روبه‌رو به ماشين جلويي‌اش تند و ممتد مي‌زند. ماشين سمت راستي‌ام، مقوا‌يي را از پنجره به بيرون مي‌كند. سمت چپ ميدان كه مي‌رسم، ماشيني با می‌گازد و صداي بلند است. دوباره وارد مي‌شوم. و باز هم تلاش مي‌كنم كلاه ايمني و سپر موتورم به ماشين‌هاي دو رديف نكند. تلاش مي‌كنم از بين ماشين ها كنم... 👀 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔸شکل a‌ یک است. 🔸شکل b یک است. 🔸شکل c یک است. چندضلعی به یک شکلی می‌گویند که از تقاطع چند به دست می‌آید. 🔸شکل D یک است. مستطیل، چهارضلعی است که اضلاع روبه‌رویش مساوی و موازی‌اند. 🔶به ضلع بلندتر (e) ، و به ضلع کوتاه‌تر (f) می‌گویند. ✅«لطفا به عرض کنید.» 🏊 🔹با تشکر از و شما! 💐 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 یک پیشنهاد دوستانه 🙂 🔸یادگرفتن ، شاید کمتر از بیست دقیقه وقت بگیرد، اما تحولی شگرف در خوانِش متن شما ایجاد می‌کند. به تصریح همه‌ی اهل قلم و ادب، یادگیری و استفاده از علائم نگارشی اول از همه وظیفه‌ی است و در ویرایش فنی-صوری صرفا قرار است بر صحت کاربست نویسنده از این علائم، داشته باشد؛ چنان‌که بر صحت استفاده از حروف در ساختار کلمات نظارت می‌کند! 🔸علائم نگارشی، نقشی هم‌وزنِ خودِ حروف دارند! چنان‌که از حروف الفبا، علائمی قراردادی برای تفهیم و تفاهم‌اند، علائم نگارشی نیز چنین‌اند. آیا نویسنده‌ای هست که حرفی از حروف الفبا را نیاموخته باشد یا اصرار داشته باشد بدون حرف یا حروفی از آن بتواند نویسندگی کند؟!؟ ✅هرچند مراجعه به متون آموزشی مناسب، کار بهتری است، اما این لینک‌های دم‌دستی را به جست‌وجویی ساده در اینترنت پیدا کردم: 💐 ➡️ yon.ir/alamatnega (مدخل علائم نگارشی در ویکی‌پدیا) ➡️ yon.ir/panevis (سایت پانویس) [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ #خبر برای اینکه خبر باشد، باید یک یا چند #ارزش_خبری داشته باشد. توجه به این اقسام، این نکته را می‌فهماند که مفهوم #اهمیت و #مهم_بودن در ادبیات خبرنویسی یعنی چه! 🆔 @aliebrahimpour_ir
🌹 🔸 برای اینکه خبر باشد، باید یک یا چند ارزش از این را داشته باشد. 🔸توجه به اقسام و انواع این ارزش‌ها، این نکته را می‌فهماند که مفهوم و در ادبیات خبرنویسی به چه معناست! به‌عبارت دیگر، هر خبری که به‌عنوان خبر منتشر می‌شود، الزاما یک مسئله‌ی مهمی که اثری در زندگی ما داشته باشد نیست! دایره‌ی مهم‌بودن در نگاه خبرنویسان، گسترده‌تر از این معناست. 🔸برای مثال ممکن است خبری تنها از حیث شهرت ارزش داشته باشد ولی هیچ ارزش فراگیری یا شگفتی نداشته باشد! و قس‌علی‌ذلک 🔹برای اطلاع بیشتر از ارزش‌های خبری، این لینک می‌تواند مفید باشد: ➡️yon.ir/arzesh7 🆔 @aliebrahimpour_ir
هر چه هست تویی.mp3
2.58M
🌺 « ما بندگان ضعیف هستیم» 🌺 «خدایا ما ؛ هر چه هست تویی» 🌾 نوای آرامش‌بخش [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅نقدوبررسی داستان (قسمت اول) . 🔹ق.ن: ۱۸تیر روز ملی بود. اما اگر راستش را بخواهید، یادداشت زیر، یک تقارن مبارک با این روز است و البته جنبه‌ی انگیزه‌بخشی برایم داشت! فی‌الواقع دوست داشتم چیزی برای این روز بنویسم، ولی امتحانات اجازه نمی‌داد تا اینکه امروز فرصت شد. . 🔶دو روز پیش (18تیر96) با یکی از دوستانم برای صحبت، در پاتوق صفائیه قم قرار گذاشتیم. صندلی من روبه‌روی کتب کودک بود و صندلی رفیقم مقابل کتب تاریخ. خواه‌ناخواه چشمم به کتاب‌ها می‌افتاد. یک‌بار چشم تیز کردم و از دوستم -که او هم دستی بر آتشِ قلم دارد- درباره‌ی ورود به ادبیات کودک پرسیدم. اطلاعات چندانی نداشت. قبلا نمونه‌هایی از کارهای پدر (سیدمهدی شجاعی) را دیده بودم و آن‌چنان نپسندیده بودم. شنیده بودم که (سیدعلی) چند کتاب کودک نوشته که مورد توجه فبکی‌های تهران هم قرار گرفته بود. فرصت را مغتنم دیدم و از فروشنده، سه‌گانه‌ی کتاب کودکش را پرس‌وجو کردم. گفت یک جلدش را بیشتر ندارد: « » قیمتش کم و خوب بود. از جلدهای دیگرش پرسیدم، گفت چاپ‌های جدیدش قیمت‌ها بسیار بالاست. برای نمونه این جلد2500بود ولی در چاپ‌های جدید در قطع کوچک‌تر در دیگر کتاب‌ها، چیزی حدود 15-18هزارتومن! همین که این یک جلد از چاپ قبلی‌اش را داشت، کلاهم را انداختم هوا! شب کتاب را با دقت و با صدای بلند خواندم. کتاب که تمام شد، احساس کردم معرفی و اشتراک ذهنیتم می‌تواند مفید باشد؛ حداقل بهانه‌ای است برای صحبت درباره‌ی روز ادبیات کودک. 🔶«اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» داستان کودکان یک روستاست که با هزار شوق و آرزو و پس از انتظار بسیار می‌خواهند بزرگ‌ترین عمرشان را بسازند. یک روز کامل زحمت می‌کشند و یک آدم‌برفی خیلی خیلی بزرگ‌ می‌سازند. غروب هم پدر و مادر‌هایشان را برای دیدن زحمت‌شان می‌آورند. اما صبح روز بعد مردم روستا با دستورهای آدم‌برفی از خواب بلند می‌شوند. آدم‌برفی هزار جور دستور می‌دهد و همه مجبورند عمل کنند. آدم‌برفی آن‌قدر دستور می‌دهد که آخر هم با دستور آدم‌برفی مقابل خورشید می‌ایستد و نمی‌گذارد بهار و آفتاب به روستا بیاید و تاریخ می‌گذرد ولی مردم روستا زمستانی زندگی می‌کنند. 🔶کتاب، در سال88 منتشر شده است و تا به امروز، به زبان‌های مختلفی مثل کره‌ای و آلمانی و فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده و حتی در آلمان در بعضی مدارس به‌عنوان متن آموزشی انتخاب شده است. این کتاب برای رده‌ی #ب و #ج رده‌بندی شده، یعنی اول تا پنجم ابتدایی. البته به نظرم این رده‌بندی جای تامل دارد! هرچند ادبیات متن در حد این رده است، اما محتوا برای این رده سنی مفید نیست. موید این نکته، آن است که در بعضی خبرها خواندم کتاب را برای دبیرستانی‌ها (رده سنی #د) اجرا کرده‌اند و بازخورد مثبتی گرفته‌اند. 🔶به لحاظ ، کتاب طراحی و نقاشی خوبی دارد و فضای شیرینی را به مخاطب منتقل می‌کند. اندازه‌ی فونت متن، قدری کم است و برای رده سنی ب و ج باید بزرگتر نوشته شود. فضای خالی متن در صفحات خوب است و خداراشکر این نقطه‌ضعف -که اشکالی شایع در کتب تولیدی نویسندگان دغدغه‌مند است- نمی‌بینیم. تصاویر، بیشتر فضاسازند و کمک زیادی به متن نمی‌کنند، حتی در بعضی قسمت‌ها مخلّ متن داستان است (مثل ص17 که مردم دارند خورشید را می‌بینند، اما در ص19 در متن می‌آید که مردم خورشید را نمی‌بینند). اما برویم سراغ . /پایان قسمت اول/ ( ) 🆔 @aliebrahimpour_ir
✅نقدوبررسی داستان (قسمت دوم) . 🔶راستش را بخواهید، کتاب را که تمام کردم، یاد داستان‌های نمادین دهه 40 -50 نویسندگان مارکسیستی افتادم! اگر نویسنده و انتشارات (نیستان) و سبقه‌ی فکری‌شان را نمی‌دانستم حتما این احتمال در ذهنم تقویت می‌شد. نویسنده، چند شاه‌گزاره در میان جملات داستانش قرار داده: 🖌«مردم بدون آن‌که فکر کنند آدم‌برفی‌ها نمی‌توانند دستور بدهند و اصلا نباید به حرفشان گوش کرد، با عجله مشغول اجرای دستورات آدم‌برفی شدند» 🖌«(خورشید به مردم می‌گوید:) وقتی خودتون نمی‌خوایید، از من ساخته نیست.» 🖌«بهار آمد و رفت، تابستان هم، پاییز هم، ولی مردم زمستانی زندگی کردند.» 🖌«از آن روزها، سال‌ها می‌گذرد... اما کسی یادش نمی‌آید آدم‌برفی را بچه‌ها درست کرده بودند...» 🔶تقابل زمستان و بهار، آدم‌برفی و خورشید، سردی و طراوت، تقابلی آشنا در آثار ضداستبدادی آن دوران است. مضافا بر اینکه در متن داستان، زورگویی آدم‌برفی و بی‌ادبی‌اش به مردم به صراحت بیان می‌شود. 🔶هرچند این سوژه قدری تکراری به نظر می‌رسد، ولی حقیقتا متنی دقیق و خوب برای برگزاری کلاس‌های تفکر برای سال‌های آخر دبیرستان است. تقابل‌ها و جملات فلسفی کاشته‌شده در متن، بستر یک گفت‌وگوی خوب می‌تواند باشد. اما به نظر همین نکته، نقدی دیگر بر این کتاب است! کتاب برای رده سنی الف و ب معنادار نیست! در حقیقت کتاب بدون تدریس و تفکر مخاطب را سردرگم می‌کند. این داستان صرفا یک بستر خوب برای تفکر است، نه داستانی که بشود راحت خرید و به دست کودک داد تا از خواندنش لذت ببرد، چون کتاب نیازمند همراه و است و بدون آن معنای محصّلی ندارد. کتاب‌هایی که با هدف فلسفه‌ورزی -که عموما نیازمند مربی هستند- نوشته می‌شوند، روی جلد یا پشت جلد، به طریقی این نکته را می‌رسانند؛ اما این کتاب عاری از هیچ پیامی مبنی بر این نکته است. 🔶در کنار این نکات کلی، بعضی از اجزای درونی داستان هم انسجام ندارند و خودمتناقض‌اند. برای نمونه در ص19 مردم می‌گویند که خورشید را نمی‌توانند ببینند ولی در ص20 مردم خورشید را نگاه می‌کنند. 🔶«اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» می‌تواند طرح داستان خوبی برای گفت‌وگو درباره‌ی نظام‌های اجتماعی و سیاسی، مدرنیته، فضای مجازی، فرهنگ عمومی، استکبار و استضعاف، زیرساخت‌های نهادهای اجتماعی و بسیاری از موضوعات از این قبیل باشد. 🔶در مجموع با توجه به کمبود چنین داستان‌هایی -خصوصا در عرصه داستان‌های فکری- این معدود داستان‌های بومی را بایستی قدر دانست و حمایت کرد. /پایان/ 🖊علی.ا - 96.4.20 ( ) 🆔 @aliebrahimpour_ir
آرای مردمی مرحله دوم 🔸« ضرورت صیانت از » ⬇️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/90