هدایت شده از کانال تخصصی "علم رجال"
🎥 فیلم
〽️ کارگاه آموزشی نرم افزار "درایة النور"
🗓 سال 1390
🔻دانلود جلسه اول
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j01-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه دوم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j02-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه سوم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j03-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه چهارم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j04-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه پنجم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j05-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه ششم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j06-noorsoft.org_.mp4
#️⃣ #نرم_افزار #درایة_النور #رجال #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
اسلامي را يكي از چهار نهر سيراب كنندۀ فلسفۀ ملاصدرا مي داند. از نظر وي، ملاصدرا راههاي عقل و وحي و مكاشفه را به هم متصل كرد. ملاصدرا بيش از اينكه آراء متكلمان را برگيرد به نقد آنها پرداخته است.
* برخي از معاصرين فلسفۀ اسلامی را "كلام" قلمداد كردهاند، آيا شهيد مطهري در اين زمينه ديدگاه خاصي دارند كه جوابگوي نياز الان باشد؟
شهید مطهري با اين نظر مخالف است كه فلسفۀ اسلامی بتدريج به سمت كلام گراييد. از نظر او بايد گفت كه بخشی از كلام بتدريج تسليم فلسفه و در نهايت در آن هضم شد. فلسفۀ اسلامی به سمت كلام نرفت، گرچه از کلام استفاده کرد. یکی از وجوه تأثير كلام بر فلسفه از جهت تشكيكاتي است كه متكلمان طرح كردند و در پي آن فلاسفه به چاره جويي و يافتن راه حل پرداختند، نه اينكه فلاسفه آراء متكلمان يا روش آنها را پذيرفته باشند.
* برخي فلسفه متعاليه را، فلسفهاي ابتكاري و جدید ندانستهاند، بلكه آن را مجموعۀ اقوال انديشمندان پیشین تلقي كردهاند؛ نظر شهيد مطهري در اين مورد چيست؟
شهيد مطهري، فلسفۀ ملاصدرارا صرفا تلفيق انديشههاي گذشته نميداند؛ بلكه از نظر او فلسفۀ ملاصدرا نظام فلسفي اصيل و بديعي است. ملاصدرا از منابع مختلف پيشينيان به عنوان مادۀ خام براي صورتي جديد از فلسفه بهره برده است. ملاصدرا مانند بسياري ديگر از مؤلفان در مقام تأليف كتب فلسفي كه حاوي مسائل فلسفه است اقوال و عبارات ديگران را نيز نقل ميكند، اما هيچگاه نظريات فلسفي ديگران را به خود نسبت نمي دهد. او حتي برخي از ابتكارات خود را به پيشينيان نسبت مي دهد تا انکار نشود و بهتر مورد قبول واقع گردد. اركان فلسفه او اصول ابتكاري خود اوست. مطهري بيست و دو مسئله اصلي از حكمت متعاليه را كه ملاصدرا در آنها به نوآوري پرداخته است برميشمارد و دربارۀ برخي توضيحاتي را ذكر ميكند.
@dreshkevari/@dr_fanaei
سیرۀ فلسفی شهید مطهری
با گرامیداشت یاد و خاطرۀ متفکر شهید استاد مطهری توجه شما را به گفتگوی زیر دربارۀ سیرۀ فلسفی شهید مطهری جلب می کنیم.
خبرنگار آیین و اندیشۀ خبرگزاري فارس: محمد فنايي اشكوري با بيان اينكه شهيد مطهري فلسفه را در خدمت حل مسائل فكري مستحدثه بكار ميگرفت،گفت: سيرۀ فلسفي مطهري چراغ رهروان وادي انديشه است. شهيد مطهري هم در تدريس متون سنتي فلسفۀ اسلامی چيره دست بود، هم در تأليف آثار، هم در نوآوري و هم در فهم و تحليل و نقادي فلسفههاي ديگر. مطهري يك نقطه عطف در تفكر و ادبيات فلسفي در ايران است. پيش از او آثار فلسفي بسيار تخصصي بوده و در محدوده اقليت بسيار كوچكي مورد توجه واقع ميشد. طرح تطبيقي مباحث فلسفي از ديگر ويژگيهاي فلسفهورزي مطهري است، او به جهت آشنايي با برخي از فلسفههاي غربي از كساني است كه نخستين قدم ها را در طرح تطبيقي مباحث فلسفي برداشته است. در گفتوگويي با محمد فنايي اشكوري، ديدگاههاي شهيد مطهري در مورد فلسفه و كلام اسلامي را بررسي كرديم كه تقديم ميشود:
* نگاه شهيد مطهري به فلسفه و كلام اسلامي چگونه بود؟ آيا آنها را پاسخگوي نياز معاصر ميدانست؟
شهید مطهری با اينكه فيلسوفي صدرائي بود، اما استقلال رأي داشت و نقد انديشهها پيشه او بود. او حتي برخي از آراء استاد بسيار محبوب و مورد احترامش علامه طباطبائي را نيز مورد نقادي قرار ميداد. مثلا او در بحث اعتباريات رأي علامه را نقد و نظري متفاوت با نظر علامه اتخاذ ميكند.
مطهري كلام سنتي را قادر به تبيين و دفاع از باورهاي ديني نميداند. ولي فلسفۀ الهي اسلام را در اين زمينه بسي تواناتر ميبیند. امتياز متكلماني مثل نصير الدين طوسي را در تفكر فلسفي آنها ميداند؛ او ميكوشد كلامي عقلاني با استفاده از ميراث اسلامي و معارف امروزي تأسيس كند.
مطهري برخلاف برخي از فيلسوفان سنتي، كه فلسفه را محبوس در متون سنتي آن ميبينند، فلسفه را در خدمت حل مسائل فكري مستحدثه بكار ميگيرد و از روش فلسفي به عنوان روشي براي حل مسائل فكري در عرصههاي مختلف بهره ميگيرد. او هم به خود فلسفۀ اسلامي في نفسه توجه عميق دارد و هم از آن براي تبيين و دفاع از باورهاي خود و نقد انديشههاي مخالف استفاده ميكند.
با همۀ امتيازاتي كه در تفكر و فلسفهورزي مطهري هست، اما از نظر اصول تفكر فلسفي مطهري مانند ديگر فلاسفه اسلامي معاصر ميانديشد و اختلاف بنيادي با آنان ندارد. برخي از اين اصول تفكر عبارتند از واقعيتگرائي، اعتبار منطق ارسطوئي-سينوي، خدامحوري، نفي شکاکیت مطلق و نسبيت معرفت، نفي ماده گرائي و حس گرائي و اعتقاد به اعتبار روشهاي مختلف معرفت (حسي، تجربي، عقلي، شهودي و عرفاني). او نيز فيلسوفي صدرائي است و به تبع ملاصدرا قائل به اصالت وجود، تشكيك وجود، حركت جوهري، تجرد و بقاء نفس است؛ هرچند در بسياري از مسائل تقرير ويژۀ خود را دارد و در برخي مسائل فرعي نيز داراي آراء خاصي است.
لذا به نظر بنده هرچند مطهري آراء جديد و بديعي دارد كه قابل توجه و بحث است، اما براي علاقمندان به فلسفه توجه به سيرۀ فلسفي مطهري، شيوۀ تفكر فلسفي و فلسفه پژوهي او سودمندتر از جستجو در آراء فلسفي اوست. سيرۀ فلسفي او ميتواند چراغي باشد براي رهروان وادي انديشه كه افقهاي پيش رو را روشن تر ببينند و با سرعت و دقت بيشتري گام هاي نو را بردارند.
*شهيد مطهري منابع فلسفۀ اسلامی را چگونه تبيين ميكند؟
مطهري اذعان دارد كه فلسفۀ اسلامی دنباله فلسفه يوناني است كه در قرون دوم و سوم هجري توسط برخي از مسيحيان و مسلمانان به عربي ترجمه شد. بنابراين ميتوان گفت مسلمين دوازده قرن است كه "حيات فلسفي" دارند. اما "حيات عقلي" مسلمانان
همراه با ظهور اسلام است و چهارده قرن سابقه دارد. قبل از ترجمۀ آثار فلسفي يوناني و اسكندراني مسلمانان به توصيۀ قرآن و پيشوايان دين درباب مسائل بنيادين هستي به تفكر ميپرداختند. آنها با تكيه بر اين تراث عقلاني توانستند فلسفه را به نحو كمًي و كيفي متحول سازند.
از نظر مطهري فلاسفۀ مسلمان از تعاليم اسلامي بويژه قرآن و روايات براي تصحيح و تكميل فلسفه سود جستند. اقبال مسلمانان به تفكر و مطالعه موجب ظهور مشرب هاي مختلف فكري در جهان اسلام شد؛ مانند علم كلام، تصوف، فلسفه مشائي، اشراقي و حكمت متعاليه. يكي از عوامل رشد و توسعۀ فلسفۀ اسلامي پرسشهايي بود كه متكلمان اسلامي در فهم و تبيين عقايد اسلامي طرح كردند. از اين رو بسياري از مسائل جديد در فلسفۀ اسلامي ريشه در مباحثات متكلمان دارد.
* مطهري از ميان سه گرايش مبنايي در فلسفه، يعني مشاء و اشراق و حکمت متعالیه به كدام يك علاقهمندتر است؟
مطهري در همۀ مشرب هاي فكري اسلامي قدمي راسخ دارد، اما بيش از همه دلبستۀ حكمت متعاليه است. از نظر او، حكمت متعاليه دربردارندۀ همۀ روش هاي اصلي در تحصيل معرفت و اوج كمال فلسفه تا زمان ماست. او در جاي ديگر نه علم كلام، بلكه معارف
هدایت شده از 📚 کتابخانه اسلامی مجازی📚
تاریخ علم کلام در ایران و جهان.pdf
16.48M
بزرگترین کتابخانه تخصصی اسلامی مجازی در ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Ketabkhane_eslami
هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
kalam- shakren 97.07.18.mp3
27.44M
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه اول
👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ طی مقاله ای بررسی شد؛
🌒 با اختلاف ماه رمضان در کشورها، تکلیف #شب_قدر چه می شود؟
آغاز ماههای قمری در همهی سرزمینها یکسان نیست ممکن است در منطقهای امروز اول ماه باشد و در منطقه دیگری دوم ماه. مثلاً شب بیست و سوم در مکه ممکن است شب بیست و دوم در ایران باشد، آیا این مسأله با آن چه که از آیات و روایات استفاده میشود که شب قدر در یک شب معین است سازگاری دارد؟
جواب این است که: شب همان سایهی نیم کرهی زمین است که بر نیم کرهی دیگر میافتد و میدانیم این سایه همراه گردش زمین در حرکت است، و یک دورهی کامل آن در 24 ساعت است.
بنابراین ممکن است شب قدر یک دورهی کامل شب به دور زمین باشد، یعنی مدت 24 ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار میدهد، شب قدر است که آغاز آن از یک نقطه شروع میشود و در یک نقطه دیگر پایان میگیرد.
پس روز قدر هم به اندازهی شب قدر دارای عظمت و شرف است.
متن کامل این مقاله بدین شرح است:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/493048
✍️ یادداشت رسیده:
♨️ سَلفیت و سکولاریسم در یک مسیر؛ نه پاسداری از دین، نه حفظ انسان
سلفیت وسکولاریسم برای تخریب انسان وجهان مانند دو لبه قیچی در ظاهر بر خلاف هم ولی در حقیقت برای نابودی یک حقیقت کاملا همراه هم بوده اند...👇
http://hawzahnews.com/detail/News/493388
@HawzahNews
♨️ نقد و نظر
✳️ مباحث تحلیل فهرستی
📖 در سال 1388 کتابی با عنوان "بازسازی متون کهن حدیث شیعه: روش، تحلیل، نمونه" (https://t.me/Rejal_science/133) با تالیف و تدوین محمد عمادی حائری به چاپ رسید
📕 استاد حسن انصاری در نقد رویکرد تحلیل فهرستی که در این کتاب به آن اشاره شده بود مقاله ای با عنوان ""اصل" نزد محدثان و نگاهی به نظريه تحليل فهرستی: نقدی بر يک رويکرد رجالی" (https://t.me/Rejal_science/723)نگاشتند.
📕 استاد انصاری پس از نگارش مقاله بالا مقاله ای با عنوان "طریقه فهرستی و نقد آن" (https://t.me/Rejal_science/727) نوشتند
🔆 تب بحث که داغ شد
📗 استاد محمدباقر ملکیان مقاله ای با عنوان "شیوه فهرستی، شیوه ای فراموش شده" (https://t.me/Rejal_science/724)در پاسخ به مقاله استاد حسن انصاری نگاشتند
📕در ادامه هم استاد حسن انصاری با مقاله "پاسخ به یک انتقاد درباره طریقه فهرستی" (https://t.me/Rejal_science/725)درصدد پاسخ برآمدند
🌱 خوانش این مقالات خالی از لطف نیست
#️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی #محمدباقر_ملکیان
🆔 @Rejal_science
تعريف و رابطه ی دو مفهوم بنیادگرايی و سلفیه.pdf
312.5K
#فایل_PDF_مقاله
🌀 عنوان مقاله: تعريف و رابطه ی دو مفهوم بنیادگرايی و سلفیه
🔹نویسنده: دکتر احمد پاکتچی
🆔 @ostadpakatchi
2005_10_14_12_36_00____.mp3
2.16M
📢 #امتحان #فلسفه_امتحان_الهی
چرا با وجود علم خدا، بندگان آزمایش میشوند
خداوند بی نیاز از آمتحان است
سخنرانی آیت الله #سبحانی در موسسه امام صادق(ع)
مهر ۱۳۸۴
10 رمضان 1426
🆔 Join →@e_sobhani
٢٤٨١ مصدرًا وبحثًا جديدًا
http://mohamedrabeea.net/list.aspx?bookId=12
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
rahyaft9.mp3
9.07M
#صوت
#رهیافت
💯 #بشنوید
📟 ویژه برنامه رادیویی #رهیافت
🎙 با حضور:
🔻 حجت الاسلام دکتر #حمیرضا_شاکرین مدیر گروه #منطق_فهم_دین
✒️ جایگاه #معرفت_دینی و معرفت شناسی مدرن
📅 پنجشنبه 9 خرداد ماه 98
🆔 @iictchannel
مسئول پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله العظمی مکارم اعلام کرد:
📱 رونمایی از نسخههای جدید نرمافزارهای اندروید
نسخه جدید نرمافزارهای تفسیر نمونه، نهج البلاغه، مفاتیح نوین، شوق بندگی، رساله توضیح المسائل، استفتائات، استخاره، شبهات کلامی، وجوهات شرعیه و مسائل مبتلا به منتشر شد.
yon.ir/zYwtm: لینکدانلود
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
آشنایی با بحار الانوار .PDF
3.14M
#آشنایی_با_بحارالانوار
🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی حفظه الله:
🔷 با توجه به اهمیت این کتاب و نیز تقاضای اکثر دوستان عضو کانال و طلاب و روحانیون گرامی، و همچنین بعلت عدم تجدید چاپ کتاب
🔷 با کسب اجازه از استاد، نسخه pdf ای از آن، تهیه و در اختیار محققین، طلاب و علاقه مندان قرار می گیرد.
🔷 لازم به ذکر است استاد در حال بازنگری این کتاب می باشند.
🆔 @Ahmad_aabedi
🔸برنامه های شعر صوتی با شرح و توضیح ابیات در گوگل پلی:
🔻نی نامه = مثنوی معنوی صوتی + شرح ابیات🔻
✅ https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.tahoorapp.neynameh
🔻غزلیات حافظ صوتی + شرح ابیات🔻
✅ https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.tahoorapp.haafez
🔻گلستان سعدی صوتی + شرح لغات🔻
✅ https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.tahoorapp.golestaan
🔻بوستان سعدی صوتی + شرح لغات🔻
✅ https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.tahoorapp.bustan
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
افسوس که ایام شریف رمضان رفت
سی عید به یک مرتبه از دست جهان رفت
افسوس که سی پارۀ این ماه مبارک
از دست به یکبار چو اوراق خزان رفت
ماه رمضان حافظ این گلّه بُد از گرگ
فریاد که زود از سر این گله شبان رفت
شد زیر و زبر چون صف مژگان، صف طاعت
شیرازۀ جمعیت بیداردلان رفت
بیقدری ما چون نشود فاش به عالم؟
ماهی که شب قدر در او بود نهان، رفت
برخاست تمیز از بشر و سایر حیوان
آن روز که این ماه مبارک ز میان رفت
تا آتش جوع رمضان چهره برافروخت
از نامۀ اعمال، سیاهی چو دخان رفت
با قامت چون تیر درین معرکه آمد
از بار گنه با قد مانند کمان رفت
برداشت ز دوش همه کس بار گنه را
چون باد، سبک آمد و چون کوه، گران رفت
چون اشک غیوران به سراپرده مژگان
دیر آمد و زود از نظر آن جان جهان رفت
از رفتن یوسف نرود بر دل یعقوب
آنها که به صائب ز وداع رمضان رفت
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 1
https://eitaa.com/isca_seda/68
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 2
https://eitaa.com/isca_seda/69
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 3
https://eitaa.com/isca_seda/70
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 4
https://eitaa.com/isca_seda/71
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 5
https://eitaa.com/isca_seda/72
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 6
https://eitaa.com/isca_seda/73
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 7
https://eitaa.com/isca_seda/74
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 8
https://eitaa.com/isca_seda/76
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 9
https://eitaa.com/isca_seda/77
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 10
https://eitaa.com/isca_seda/78
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 11
https://eitaa.com/isca_seda/79
سلسله نشست هاي فهم تمدن قرآني، فایل صوتی شماره 12
https://eitaa.com/isca_seda/80
چه کسی می تواند عید فطر راجشن بگیرد؟
🍀این پرسش، پاسخ های متفاوتی دارد اگر از منظرهای متنوع به پرسش نگاه کنید.
از منظر عرفی و فقهی آنهایی که نخوردند و ننوشیدند و مبطلات صوم را رعایت کردند روزه دارند و پایان رمضان به برکت این ریاضت و امساک، چشم به رحمت خاص خدا دوخته و مبتهج از این هستند که توانستند به درستی فرامین الهی را بجای آورند و خدا هم پایان این بندگی خاص را عید قرار داده برایشان.
🍀اما اگر همین پرسش را از عارف بپرسید پاسخ متفاوت میشنوید. عارف می گوید تشنه و گرسنه روزه دار نیست روزه دار کسی است که از "خود" به "دیگری" می دود و چشم باز می کند در جمال الهی و در آغوش می گیرد رحمت رحیمیه را و قبل از همه اینها خود از دست شد و او شده است. یعنی خویش را در ناسوت جاگذاشته و با کروبیان و سپس با خدای کروبیان همراه شد بلکه فانی در آنها و خود آنها شده است.
🍀و خود خدا میشود پاداش روزه دار. و این جشن نه برای یک شب که به گستره ابدیت است. اینجا دیگر نمی توانی میان جشن و جشن گیرنده و پاداش جشن تفاوتی پیدا کنید؛ جشنی حاضر در تار و پود انسان و گره خورده با سعادت و ابتهاجی اصیل.
🍀پس عید سعید فطر فقط یک آئین و مناسبت و مراسم مذهبی نیست. عید سعید فطر برای طیفی آغاز تحول وجودی و برای طایفه ای، نشانه نیکبختی، و برای زیست نوعی البته ائینی مذهبی کسل کننده یا مفرح، و برای گروهی مغفرت، تقوا، و جود است در ظهوری آئینی.
🍀بسته به اینکه از چه منظری به پرسش بالا بنگری و بسته به اینکه در کدامین زیست نوع قرار گرفته باشی و زیست جهانت چه باشد و در هسته مرکزی معرفت شناسیت چه اولیات و بدیهیاتی حاکم باشد خدایت به همان اندازه برایت جلوه می کند گاهی آنقدر کوچک میشود که گمش میکنید و گاهی آنقدر بزرگ که می پرسید غیر خدا هم هست؟ و به همین ترتیب، عید فطرت جلوه می کند؛ عید فطری که در پیوند تنگاتنگ با زیست نوعت، زیست جهانت، و خدایت است.
🍀پس می توان ادعا کرد به اندازه زیست نوعهای انسانی عید فطر داریم. و کف عید فطر، روزه داری در چارچوب فقه است و سقف آن گم شده در دریای صفات الهی.
🍀عید فطر بر همه زیست نوع هایی که بندگی الهی و سروری معنوی را تجربه کرده اند مبارک
عبداله صلواتی
🔰نرم افزار اندرویدی «شرح»(شبکه روابط حدیثی)
☘ یک اپلیکیشن بینظیر حدیثی که به پژوهشگران، مبلغان و همه دوستداران حدیث کمک میکند تا با جستجوی یک عنوان خاص، علل، موانع و آثاری که در احادیث برای آن عنوان ذکر شده است را بیابد و به شبکهای از مفاهیم مرتبط پیرامون آن موضوع دست یابد.
#نرم_افزار_اندرویدی
#شرح
#حدیث
💠 @b_e_safiran 💠
دانلود🔰🔰🔰