eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘نقش حوزه و دانشگاه در جامعه چیست؟ @almorsalaat 👇👇
المرسلات
🔘نقش حوزه و دانشگاه در جامعه چیست؟ @almorsalaat 👇👇
♨️| نقش حوزه و دانشگاه در جامعه چیست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۹/۲۴ 💠وقتی ما «وحدت حوزه و دانشگاه» را عنوان میکنیم، بدیهی است مقصود این نیست که این دو را در عالم واقعیّت به یک چیز تبدیل کنیم. ... مسأله این است که ما دو نهادِ اصیلِ دانشجویی داریم. 💠یکی متوجّه به کسب علومِ مربوط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است، که این حوزه است و کارش عبارت است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همه شؤون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا کنج خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر. این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را تحقیق کنند؛ ناخالصیها و ناسره‌ها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعه‌ای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفه آن نهاد حوزه‌ای است و اسمش «حوزه علمیه» است. 💠نهاد دانشجویىِ دیگر، ناظر به اداره امور زندگی مردم، منهای مسائل مربوط به دین است. مردم معاش دارند، کسب دارند، ساختمان دارند، راه دارند، جسم دارند؛ شناساییهای گوناگون لازم است، تحقیق در امور زندگی مردم لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، برای بهتر کردن و راه انداختن زندگی مردم وجود دارد. این نهاد هم مشغول فراگیری این دانشهاست که اینها را فرا گیرد و در آنها متخصّص و صاحب‌نظر شود؛ درباره آنها تحقیق کند و آنها را برای پیاده شدن در جامعه آماده نماید؛ تحقیقات نوِ دنیایی را جذب کند و خودش به نوبه خود، تازه‌هایی در این دانشها بیافریند و به بشریت عرضه کند. این هم یک نهاد دانشجویی دیگر. @almorsalaat
🔸من اراد الله بدا بکم و من وحده قبل عنکم 🔉@almorsalaat👇👇
tarbiyate-khoda-v-ahle-beit.mp3
1.13M
🔊| تنها مربی انسان خداست و تنها واسطه مطمئن بین خدا و انسان، اهل بیت هستند. 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
💠شهید مطهری، شخصیت در ایجاد حوزه و دانشگاه @almorsalaat 👇👇
المرسلات
💠شهید مطهری، #موفق_ترین شخصیت در ایجاد #وحدت حوزه و دانشگاه @almorsalaat 👇👇
💠شهید مطهری، شخصیت در ایجاد حوزه و دانشگاه 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۲/۱۰ 🔺مرحوم مطهری با دو ابزار با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیل‌کرده‌های جدید را به وجود بیاورند. یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان. 🔺از لحاظ تلاش عملی خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیل‌کرده‌ها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیل‌کرده‌های جدید شدند. آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغ‌التحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درس خوانده بودند و تحصیل کرده بودند آقای را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها. 🔺ایشان نوشته‌هایش، سخنرانی‌اش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف، سراسر کشور در این خط بود؛ و شاید بتوانم بگویم ایشان چهره‌ی روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاه‌ها؛ مثل تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیل‌ها. موفق‌ترین چهره بود، یعنی هیچ‌کدام از این چهره‌های تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمان آن تحصیل‌کرده‌های جدید را جلب نکرده بودند. 🔺دومی غنای شخصیت خود ایشان بود؛ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بی‌اعتقاد کرده بودند. تحصیل‌کرده‌های جدید فارغ‌التحصیل حوزه‌ی علمیه را یک آدم باسواد نمی‌دانستند، اصلاً آنچه را که او بلد بود آن را سواد نمی‌دانستند، به حساب نمی‌آوردند، علم نمی‌دانستند. 🔺روحانی در عرف و فرهنگ غربی تزریق شده‌ی به یک عده‌ی از تحصیل‌کرده‌های ما یک عنصر بی‌سواد و پرمدعایی بود و به حساب می‌آمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند حرف بزند یا خودش را به او نزدیک کند، یعنی او را اصلاً قابل نمی‌دانستند که یک چهره‌ی یک شخصی بداند او را. 🔺متقابلاً تحصیل‌کرده‌ی حوزه علمیه تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر این‌که حالا بی‌دین میدانست آنها را جاهل و عامی هم میدانست. یعنی اهل علم و عوام یک تقسیمی بود در حوزه‌های علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند، یک قسم اهل علم، یک قسم عوام؛ و اهل علم یعنی آنی که تحصیل‌کرده‌ی حوزه است و عوام یعنی آن کسی که تحصیل‌کرده‌ی حوزه نیست؛ حالا تحصیل‌کرده‌ی هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصیلاتند، هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بی‌سواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند. 🔺مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود. یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشته‌های مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسأله‌ای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشه‌ی عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند. 🔺یک مرد متفکر قوی صاحب‌نظر که در - رشته‌اش فلسفه و فقه بود، ولی بعد جامعه‌شناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفه‌های اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحب‌نظران این رشته‌ها به خود جذب کرده بود - ایشان در این اواخر یک درس جامعه‌شناسی اسلامی فلسفه‌ی تاریخ داشت، که خب یک عده‌ای از افراد صاحب‌نظر، اساتید فن، اساتید به‌هرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند میگفتند یکی دانشجوها شرکت میکنند یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفه‌ی هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمی‌ای که داشت که خب کسانی که توی این رشته‌ها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند. 🔺پس شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. یعنی وقتی که تحصیل‌کرده‌های جدید نگاه میکردند میدیدند، یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند. از طرفی وقتی که در حوزه‌های علمیه - که خب شخصیت آقای مطهری در حوزه‌ها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزه‌ها بودند - وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیل‌کرده‌ی جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود می‌آمد. @almorsalaat
⚙️ واکنش علمای اسلام به یا سکه الحدید ▪️یکی از اولین و چالشی ترین مواجه علمای اسلام با مظاهر مسأله راه آهن یا سکه الحدید بود. موافقین و مخالفین زیادی داشت و تحلیل های مختلفی از شخصیت های آن دوره در تاریخ به جای مانده. ▪️ یکی از اندیشه های رایج این بود که استفاده از تکنولوژی فرنگی ها به نوعی به بردگی گرفتن آن هاست. چه بهتر که آن ها برای پیشرفت جامعه اسلامی به ما خدمت کنند و برده ما باشند. ▪️آیت الله شاه آبادی این نظریه را در همان دوران مضحک می خواند. راه آهن اگرچه برای دسترسی سربازان آلمانی به شوروی در ایران ساخته شد ولی توجیه دربار گسترش در ایران بود. معتقد بودند که باید میان حامل و محمول تناسبی باشد. تا زمانی که محموله در تجارت نباشد، سکه الحدید یا راه آهن چیزی جز حمالی برای تجارت دیگران نخواهد بود. ▪️ ایشان کالای تولید بیگانه را «فواحش» می خواند چون جز دردسر و وابستگی هیچ ثمره ای برای ما نخواهد داشت و این یعنی بردگی ما برای آن ها. از این رو می فرمایند: «احداث سکه الحدید فعلاً مضر است» امروز که تولید داخل با آن دوران قابل مقایسه نیست، گسترش حمل و نقل به معنای اتم ضروری و مفید است. ▪️علمای اسلام با ابزار تکنولوژی مخالف نبودند بلکه نقش آن ها در اعمال سیاست های بیگانه را مخرب می دانستند. 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سید مجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
♨️ اگر امام خمینی در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمی آمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۹/۱۶ 🔹من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» @almorsalaat
🔊|نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی 🍀 یکی از دغدغه های تمام محصلین دانشگاهی و حوزوی پس از طی مقاطع اولیه تحصیلی، تحصیل و یادگیری نظرات و دیدگاه های علمای سابق یک علم و پژوهش در آثار آنهاست. 🍀 به عنوان نمونه، علم فلسفه که سابقه چند هزار ساله دارد، به موازات قدمت این علم، دیدگاه ها و آثاری از علمای فلسفه وجود دارد. امروز در مقابل یک طلبه و یا دانشجوی محصل فلسفه، آثار و نظریاتی از قبل از فلاسفه یونان و فلاسفه یونان تا فارابی و بوعلی و حکمای مشاء و اشراق تا برسد به حکمت متعالیه و حکمای آن تا امروز وجود دارد. 🍀 در این جا دو سوال اساسی مترتب بر هم وجود دارد: 🍁 1- آیا یادگیری آثار قدما و گذشتگان یک علم، برای تولید و پیشروی در آن علم لازم است؟ 🍁 2- اگر یادگیری آن آثار لازم است، روش تحصیل‌ آنها چگونه است؟ 🍀 اهمیت سوال دوم زمانی واضح تر می شود که می بینیم - به عنوان مثال - خواندن فقط یک دوره اسفار، بیش از ده سال طول می کشد تا چه برسد به خواندن شفا و اشارات و منظومه و ... مهمتر از آن اینکه پس از خواندن یک دوره -مثلا- اسفار، معلوم نیست که چند درصد از محتوای این کتاب در ذهن متعلم باقی می ماند. 🍀 این دو سوال مختص به علم فلسفه نیست، بلکه در هر رشته علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در مرحله تولید و پیشبرد و نظریه پردازی علم مطرح می شود. این دو سوال در مورد علم اصول فقه و فقه و روش تحصیل آنها نیز وجود دارد. امروزه می دانیم که گذراندن یک دوره درس خارج اصول بیش از 8 سال طول می کشد، فضلا از درس خارج فقه که گذراندن یک دوره درس خارج در همه ابواب فقهی استحاله دارد. 🍀 استاد علی فرحانی در صوت زیر که در جمع برخی از طلاب رشته تخصصی فلسفه ارائه شده است، این موضوع را بررسی کرده اند. 🍀 ایشان در این جلسه در ابتدا دلیل و میزان اهمیت یادگیری آثار قدما و گذشتگان علم را بیان و سپس روشی زودبازده و کارآمد را برای مطالعه و تحصیل این آثار بیان می کنند و به مناسبت موضوع بحث و مخاطب، این بحث را در موضوع فلسفه تطبیق می کنند و با مثال هایی آن را تبیین می کنند. 🍀 این مدل از کار در مقطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، در واقع الگویی صحیح برای در این مقاطع است. @almorsalaat 🔉صوت استاد را 👇
052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3
21.29M
🔊|نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی 📌آنچه استاد در این صوت تبیین می کنند، در واقع الگویی صحیح برای در مقاطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، است. @almorsalaat
💡| طرح کارگاه تقریر نویسی (تمرین تقریر نویسی در گروه های مشاوره ای) 🔉@almorsalaat👇👇
1.09M
🔈 توضیحات حجت الاسلام امین جواهری درباره دوره جدید کارگاه مشاوره برای تقریر نویسی 🔰 گروه المرسلات با همکاری مجموعه صدا برگزار می کند. @soda96 @almorsalaat ▪️گروه های مشاوره ▪️زمان برگزاری جلسات ▪️گواهی شرکت در دوره تقریر نویسی ▪️معرفی به موسسات پژوهشی جهت فعالیت و اشتغال 📌جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید: 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2867200080C11c65ce224
🌐| خوشبختی قطعی فرد مسلمان در سایه اعتقاد به مهدویت @almorsalaat👇👇
المرسلات
🌐#مهدویت| خوشبختی قطعی فرد مسلمان در سایه اعتقاد به مهدویت @almorsalaat👇👇
🌐| خوشبختی قطعی فرد مسلمان در سایه اعتقاد به مهدویت 🔰علامه طباطبایی 🔸دعوت اسلامى، از همان روزهاى نخستين پيدايش خود، گوش پيروان خود را از راه كتاب و سنت (عقل هم كه موافق بود) با اين مطلب پر كرده و افهامشان را با اين معنا آشنا مى ‏ساخت كه: 🔸روش اسلام (يعنى اجابت نداى وجدان و نهاد خدادادى كه به متابعت حق، در اعتقاد و عمل ترغيب مى ‏كند) متابعت يك حقيقت زنده، و يك نيروى شكست‏ن اپذير غيبى است كه پيوسته جامعه بشرى را به سوى سعادت رهبرى مى ‏نمايد، و حتماً روزى خواسته خود را فعليت داده و جامه عمل خواهد پوشانيد. 🔸هر فرد مسلمانى بايد اين حقيقت را نصب‏‌العين خود قرار داده و مانند روز روشن در آن ترديد نكند كه جامعه اسلامى كه او در آن زندگى مى‏‌كند، چنان‏كه در باطن جز نورانيّت و طهارت صفتى ندارد، روزى خواهد رسيد كه در ظاهر نيز چنين شده و تبديل به يك جامعه بهشتى گردد، و هر عيب و نقيصه‏‌اى كه فعلًا دارد، و هر پليدى و تيرگى كه در گوشه و كنارش يافت مى‏‌شود، تدريجاً و دفعتاً، از بين رفته روزى تبديل به نورانيّت و طهارت خالص و سعادت و روحانيّت محض خواهد شد. ⭕️با وجود ايمان به يك چنين حقيقتى، ديگر تصور مغلوبيت و خسارت سعى، براى يك فرد مسلمان محال است. زيرا وى مى ‏داند كه اگر چنين روزى را درك نمايد، غرق سعادت گرديده، كام دنيوى و اخروى خود را خواهد گرفت، و اگر درك نكند ‏ اش، كه باز از نقطه نظر واقع‏بينى و فكر اجتماعى همان «» مى‏ باشد، با درك آن روز سربلند است، و او- به شخصه- جزو روندگان اين راه و فدائيان اين مقصد بوده و پاداش عمل وى پيش خداى دانا و بينا هدر نخواهد رفت. 🔸اين ايمان، يك نيروى معنوى به انسان مى ‏بخشد، كه با وجود آن پيوسته خود را خوشبخت و كامروا مى‌‏بيند، و هرگز با تراكم ناملايمات و فشار روزگار و شكنجه گرفتارى‏‌هاى مرگبار، اميد نجات و رستگارى را از دست نداده و روحيه اسلامى خود را نخواهد باخت‏. 📚شیعه ص۹۲ @almorsalaat
1.09M
♨️ادامه تحصیل طلاب در دانشگاه/ راه تولید علوم انسانی ⁉️: سلام علیکم. بنده طلبه ام و پایه ۴ و دارم با یه استاد قوی دروس حوزه رو کارمیکنم میخواستم بعد پایه ۶ برم دانشگاه و روانشناسی بخونم. چون استاد جان احساس میکنم اینطوری موندن در حوزه از دست دادن عمر. چون از حوزه فعلی چیزی جز امتحان و رسوندن محدوده چیزی نمونده. البته من چون دارم با یک استادی دروس حوزه رو عمیق کار میکنم، موندم در حوزه وقت تلفی نیست. اگر برم دانشگاه و در حوزه ای مثل روانشناسی تخصص بگیرم خیلی تاثیر گذاری بیشتری میتونم داشته باشم. ✅ حجت الاسلام مهدی ستوده را بشنوید. @almorsalaat
🎙| برای تحقق 🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔰استاد امین اسدپور 👈استاد سطح عالی حوزه علمیه 🔰دکتر محسن برهانی 👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ⏰پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰ 🌀جهت دریافت لینک اسکای روم به t.me/A_G_25 پیام دهید. @almorsalaat
nabayad-ba-estezhare-faghih-mokhalefat-kard(1).mp3
1.45M
🔊| هیچ وقت با فقیه مقابله نکنید! 🔰 استاد علی فرحانی ◽️بنابر اینکه ظهور بدیهی و وجدانی است، هیچ وقت نباید با اصل استظهار یک فقیه مقابله کرد. ◽️ بلکه سبک صحیح نقد علمی، سنجش موافقت یا عدم موافقت مدعای یک فقیه با مبانی اوست. ♨️ این سبک، روشی مهم در تسریع تحصیل علم فقه است. @almorsalaat
♨️ معنای اسلامی شدن دانشگاه چیست؟ @almorsalaat👇👇
المرسلات
♨️ معنای اسلامی شدن دانشگاه چیست؟ @almorsalaat👇👇
♨️ معنای اسلامی شدن دانشگاه چیست؟ 🔰 امام خمینی (ره) 🔅بعضى گمان كردند كه كسانى كه اصلاح دانشگاهها را مى خواهند و مى خواهند دانشگاهها اسلامى باشد اين است كه گمان كردند هر علمى دو قسم است. علم هندسه يكى اسلامى است، يكى غير اسلامى. علم فيزيك يكى اسلامى است، يكى غير اسلامى. از اين جهت اعتراض كردند به اينكه علم، اسلامى و غير اسلامى ندارد. و بعضى توهّم كردند كه اينها كه قائلند به اينكه بايد دانشگاهها اسلامى بشود؛ يعنى فقط علم فقه و تفسير و اصول در آنجا باشد. يعنى همان شأنى را كه مدارس قديمه دارند بايد در دانشگاهها هم همان تدريس بشود. اينها اشتباهاتى است كه بعضى مى كنند، يا خودشان را به اشتباه مى اندازند. 🔅مى خواهيم بگوييم كه دانشگاههاى ما بايد در احتياجاتى كه ملت دارند، در خدمت ملت باشند، نه در خدمت اجانب. 🔅دانشگاهها بايد ... جوانان ما را تربيت كنند به تربيتهاى اسلامى. اگر تحصيل علم مى كنند، در كنار آن تربيت اسلامى باشد، نه آنكه اينها را تربيت كنند به تربيتهاى غربى. 🔅ما مى خواهيم كه چنانچه ملت ايران در مقابل غرب ايستاد، جوانهاى دانشگاهى ما هم همه در مقابلش بايستند. 🔅ما مى خواهيم كه جوانان ما، جوانان مستقل باشند و خودشان را ببينند. احتياجات خودشان را ببينند. شرقى نباشند. غربى نباشند. ما كه امروز با امريكا در قبال هم ايستاديم، در قبال اين ابرقدرت ايستاديم و احتياج به اين داريم كه جوانهاى ما هم در قبال آنها بايستند. 🔅معنى اسلامى شدن دانشگاه اين است كه استقلال پيدا كند و خودش را از غرب جدا كند و خودش را از وابستگى به شرق جدا كند و يك مملكت مستقل، يك دانشگاه مستقل، يك فرهنگ مستقل داشته باشيم. 📚 صحیفه امام، ج۱۲ص۲۴۸ @almorsalaat
🎙| ارزیابی میزان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، چالش ها و راهکارها 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 👈استاد سطح عالی حوزه 🔰دکتر حامد طونی 👈دکترای فلسفه دانشگاه تهران، مسئول طرح ولایت دانشجویی کشور ⏰چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶، ساعت۲۰ 📡پخش زنده در اسکای روم👇 skyroom.online/ch/smamin/almorsalaat @almorsalaat
بحمدلله این جلسه با حضور حاج آقای هاشمی و دکتر طونی برگزار شد. از هر دو برادر گرانقدر و همچنین همه شرکت کنندگان در جلسه تشکر می کنیم. انشالله صوت و گزارش جلسه رو در همین کانال قرار خواهیم داد. روز جمعه ساعت ۱۹ تا ۲۲ همین بحث را در گروه هم اندیشی المرسلات، ادامه خواهیم داد. @almorsalaat
وبینار وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
29.97M
🔉| ارزیابی میزان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، چالش ها و راهکارها 🔰حجت الاسلام سید محمد هاشمی 👈استاد سطح عالی حوزه 🔰دکتر حامد طونی 👈دکترای فلسفه دانشگاه تهران، مسئول طرح ولایت دانشجویی کشور 📌برگزار شده در چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶، ساعت۲۰ در اسکای روم @almorsalaat
📝| وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چه؟ ✍حجت الاسلام علی امیری ▫️دانشگاه چه در ایران و چه در دنیا به جهت سیستم آموزشی و اغراض شکل گیری آن، در همه رشته های علوم انسانی و در بخش قابل توجهی از رشته های علوم تجربی، همیشه ی تاریخ سطح آن از سطح یک مرکز آموزشی فراتر نرفته است. ▫️دانشگاه اساسا ماهیتش عرضه فراورده های علمی مراکز بنیادین بوده و هست و خواهد بود. همیشه نظریات و مباحث عمیق فکری و علمی از بیرون به دانشگاه تزریق شده است و دانشگاه با قالبی منضبط و منسجم مبلغ این اندیشه هاست. از اتاق فکرها، حلقه ها، اندیشمندان و فیلسوفانِ خزیده در لاک خود و خود ساخته های گوشه کتابخانه ها و... ▫️حوزه های علمیه به جهت سیستم تحصیلی محتوا محور یکی از مراکز متفکرساز و تولیدگرِ اندیشه های اساسی است. ▫️معنای واقعی وحدت حوزه و دانشگاه فهم درست رابطه طولی آنهاست و نباید آنها را در عرض هم دانست. ▫️وحدت این دو مرکز بزرگ و حیاتی به این است که هر کدام در نقش خود ظاهر شوند. کلان نظریات و اندیشه های زیربنایی و محوری در حوزه علمیه تولید شود. تفصیل، تشریح، تفریع، تبیین، تنقیح، تنظیم، قالب دهی و آموزش عمومی آنها بر عهده دانشگاه های اسلامی ست. ▫️امروز دانشگاه های ما میزبان فراورده های تولید شده در غرب و بعضا شرق عالم است و وحدت حوزه و دانشگاه یعنی اینکه دست کم یکی از مناشئ مهم فکری _ علمی دانشگاه های ما در کنار مناشئ رقیب دیگر، حوزه علمیه و مراکز فکر اسلامی باشد همین !! ▫️و اگر این رابطه در یک چرخه منطقی در جریان باشد، لازم نیست حوزه علمیه آرایش دانشگاه به خود بگیرد و در اقدامی موازی صفر تا صد به تاسیس رشته های مختلف آموزشی طور بپردازد بلکه علاوه بر ایفای نقش عام خود با تاسیس لجنه ها، کارگروه ها، پژوهشگاه ها و دروس خارج کاملاً تخصصی به رفع نیازهای اساسی علمی فکری دانشگاه ها و جامعه اسلامی بپردازد. @almorsalaat
🌐| سعادت دنیا و آخرت در پی وحدت حوزه و دانشگاه 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۹/۲۴ ⚡️اگر این دو نهادِ دانشجویی خوب کار کنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند، معنایش این خواهدشد که این جامعه، هم دینش و هم دنیایش آباد خواهد شد. آنها جهتگیری زندگی جامعه را تصحیح میکنند؛ اینها حرکات زندگی جامعه را تسهیل میکنند. آنها فکر و ذهن و روح جامعه را آن‌چنان از زشتیها و نادرستیها دور میکنند که بفهمد به کجا باید حرکت کند، و اینها وسیله این حرکت را به‌دست او میدهند تا حرکت کند. یک وسیله لازم است که ما از آن استفاده کنیم و راه بیفتیم؛یک بینش لازم است که ما بدانیم به کجا باید راه بیفتیم. از کجا و به کجا، از کدام طرف؟ از کدام راه و به کدام هدف؟ این هر دو، برای زندگی انسانها لازم است. آن، دنیاست؛ این، آخرت است. این دو اگر با هم جمع شدند، «سَعَد الدّنیا و الاخرة؛ حَصَل‌ الدّنیا و الاخرة» میشود. یعنی کسی که هم دنیا دارد، هم آخرت دارد. یعنی یک انسان خوشبخت. یعنی یک زندگی سعادتمند. @almorsalaat
(۲) جمعه گذشته ۹۹/۹/۲۱ در گروه گفتگویی با موضوع: 《چرا یک طلبه باید بخواند؟》 انجام شد. در ادامه خلاصه اهم مباحث مطرح شده را میخوانید. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅تعریفی اجمالی از فلسفه: 🔸فلسفه علمی است که در آن از بدیهیات آغاز می شود و به روش استدلال عقلی پیش می رود. بعبارت دیگر فلسفه پس از نفی سفسطه و اثبات واقعیت، بر اساس برهان شروع به حرکت می کند و عوارض و احوال کلی واقعیت را مورد بررسی قرار می دهد. ✅ضرورت یادگیری فلسفه در اجتهاد و علم اصول: 🔸در ادامه دوستی سوال فرمود که: اگر مجتهدی مسلط به فلسفه نباشد اجتهاد فقهی او ناقص است ؟ 🔸در جواب گفته شدکه: اگرچه اصول علم دقیقی است و ذهن طلاب را خیلی تقویت می کند؛ ولی کسی که بدون شناخت صحیح و عمیق مباحث فلسفی وارد اصول می شود دچار خلط های زیادی می شوند. 🔸بسیاری از کسانی که فلسفه را نفی می کنند خودشان در اصول بحث های عقلی را به صورت کاملا بی ضابطه مطرح می کنند و سبب طرح بحث های بیگانه از علم اصول در این علم می شوند. 🔸یکی از دوستان نسبت به این جواب اشکالی وارد کردند که: از طرف دیگه نه تنها مفید نیس، بلکه بسیار آسیب زا هست. اصول باید عرفی باشد و فلسفه ذهن را از عرف دور می‌کند. 🔸دوست دیگری درجواب به اشکال اخیر فرمودند که: مسئله مهمی که باید توجه شود این است که این جمله که معروف شده است که :«فقه و اصول عرفی است و فلسفه ذهن را از فهم عرفی دور می کند» این عرفی بودن به چه معناست؟؟ آیا عرفی بودن به معنای بی ضابطه بودن است؟؟؟ ضابطه صحت و سقم فهم عرف چیست؟ 🔸درست است که در باب الفاظ معیار ظهور و فهم عرفی است ولی ضابط فهم عرفی و خط کش سنجش آن در سایر ابواب باید مشخص شود. حال کسی که فلسفه نخوانده و تفاوت ادراکات حقیقی و اعتباری را نمی داند و حقیقت ظرف عقلا و «باید های عقلایی» را نمی شناسد چه معیاری برای فهم عقلایی می گذارد؟؟؟. 🔸در ادامه بحث یکی از دوستان فرمودند: جناب آخوند از فلسفه در علم اصول استفاده کرده است. ولی خود آخوند فلسفه را درست نفهمیده است که درجواب گفته شد: خوب است به کتب اصولی مراجعه کنید و ببینید که بزرگانی مثل محقق نائینی و عراقی و اصفهانی و محقق خویی و ... پاسخ موضوعاتی مثل: - معانی حرفیه - حقیقت انشاء - مسلک تعهد محقق خویی - مراتب حکم - حقیقت ملک - متعلق حکم و .... را چگونه بیان کرده اند. آنچه الان متداول شده است این است که طلاب بدون اینکه فلسفه دقیقی بدانند در علم اصول این مباحث را در ضمن مباحث اصولی می خوانند و چون با خط کشی های فلسفی آشنا هستند نمی توانند درست و غلط آن را از یکدیگر تفکیک کنند. ✅خواندن یا نخواندن فلسفه: 🔸دوستی سوال فرمود که فلسفه بخوانیم یا نه؟ یکی از دوستان که به نظر میایید مخالف بودند اینگونه جواب دادند: اگر نیاز بود از طریق اهل بیت به ما می رسید. عیب کار اینجاست که دوستان اسم فلسفه رو گذاشتن تعقل ورزیدن در صورتی که چیزی دیگه ارائه میدهند. اول اصول کافی مباحث عقلی امام صادق با زندیقان ببینید. و همچنین عقل در آیات و تعقل در آیات انسان رو به سما هدایت میبرد در صورتی که فلسفه نمونه های فراوان دیدم و دیدید که دچار کفریات و ضد دین شده اند. 🔸دوست عزیزی درجواب فرمودند: این چه استدلالی است برادر عزیز؟ خود قرآن در مورد خودش می‌فرماید یضل به کثیرا. کدام مفهوم یا روش مقدس در عالم سراغ دارید که اطراف آن انحراف یا حتی کفر حاصل نشده باشد؟ چطور از آن همه دعوت به توحید فلسفه عبور میکنید و ما را به انحراف نادیده ارجاع میدهید؟ روش فلسفی اگر اشکالی در ذات دارد آن اشکال را باید توضیح دقیق بدهیم غیر از این خطابه است. 🔸سپس دوست دیگری از مخالفین خواندن فلسفه فرمودند: چطور فلسفه ای که از یونان وارد شده بر معلومات به معنای همان تعقل ورزیدن در قران است. با بازی با واژگان کلاه علمی سر دیگران نذاریم. 🔸دوست دیگری درجواب فرمودند: تعقل قبل از قرآن بوده یا نه؟ اگر نبوده دعوت قرآن به تعقل چه معنا دارد؟ اگر بوده چه اشکالی دارد این روش تعقلی را اقوام مختلف پی گرفته باشند؟ با این لیبل یونانی نه چیزی ثابت میشود و نه رد میشود. اساسا روش فلسفه مستقل از فرد و قوم است چطور آنرا به قوم نسبت میدهید؟؟. (بحث لغزش گاه های تفکر از منظر قرآن شهید مطهری خوانده شود) . 🔸پاسخ به این سوال یعنی ما یک تعقل پیشا قرآنی داریم که اتفاقا هدیه الهی است چه اشکالی دارد این تعقل که بارها قرآن به آن ارجاع داده را بپذیریم اگر می‌گویید این روش تعقل فلسفه نیست پس چیست؟! 🔸و در آخر دوستی دیگر هم ضرورت خواندن فلسفه را اینگونه فرمودند: الف: برای فهم مطالب اصولی متعارف و ب: برای فهم معارف قرآن و عترت و ج: برای پاسخ به شبهات مهمتر از همه بند (ب) است. 🔘لینک عضویت در گروه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 🌐@almorsalaat