eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
asare-jodayi-din-az-zendegi-bar-hozehaye-elmiyeh.mp3
3.75M
💢| پدیده جدایی دین از صحنه زندگی، علمای دین را به مسائل ذهنی محدود کرد و روح تحول گرایی در فقه و استنباط را از بین برد. 🎙رهبر معظم انقلاب 68/9/29 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚حوض خون، روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس 🌀تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب: 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹 اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود. (مهر ماه ۱۴۰۰) @almorsalaat
عقل برهانی معصوم از خطا است.mp3
4.74M
🔊| عقل فلسفی، طبق شروط مقدمات برهان معصوم از خطا است. 🎙استاد علی فرحانی 📌 استاد در این صوت ضمن نقل عبارتی از آیت الله جوادی، توضیح میدهند که عقل فلسفی طبق شروط مقدمات برهان حرکت می کند. لذا هر کجا این شروط باشند عقل حکم دارد و حکم اش هم صحیح است و هر کجا این شروط نباشند، اساسا عقل هیچ حکمی ندارد لذا عقل فلسفی، غلط ندارد‌. بعد هم ثمره این مطلب را در تعبد به شریعت نشان میدهند. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دار فانی را وداع گفتند. ارتحال این مرجع عالیقدر را به محضر امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، اساتید، طلاب و روحانیون و عموم مردم تسلیت عرض می‌كنيم. @almorsalaat
50.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ 🎥 بیانات استاد درباره دوره حکمت اسلامی ✅ فلسفه چه کارایی هایی دارد؟ ✅ روش آموزش فلسفه ✅ توضیحاتی درباره کتاب و ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. ▫️... درجه بالاتر اين است كه انسان خودش را از گناهان صغيره هم حفظ و نگهدارى كند. بالاتر اينكه از مكروهات هم خود را نگهدارى كند، يعنى طورى خودش را نگهدارى مى‏كند كه هيچ‏وقت مكروهى هم بجا نمى‏آورد. البته اين بدون تنظيم كردن زندگى به دست نمى‏آيد؛ يعنى انسان طورى عمل مى‏كند كه هميشه هرچه عمل كند يا واجب است يا مستحب يا مباح، و حتى مباح هم ممكن است نباشد؛ ▫️كه مى‏گويد من يازده سال با خواجه زندگى كردم، يك مباح از او نديدم. نه اينكه يك آدم دورى‏گزين از همه چيز بود، بلكه آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. اگر مى‏خوابيد آن خواب برايش مباح نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتى مى‏ خوابيد كه به خواب نياز داشت. اگر غذا مى‏خورد، آن غذا را وقتى مى‏خورد و آن‏چنان مى‏خورد كه آن غذا را بايد مى‏خورد، خوردنش بر او واجب يا حد اقل مستحب بود؛ و لباس كه مى‏پوشيد و حرف كه مى‏زد [همين‏طور.] يك كلمه حرفش حساب داشت. حرفى كه هيچ اثر نداشت نمى‏ گفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفى كه مى‏گفت يا واجب بود يا مستحب. ♨️البته از اين، اين است كه انسان تقوا داشته باشد حتى از غير خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غير خدا، تقوا داشته باشد از . اينها همه مراتب تقواست. اين است كه در قرآن مراتب [براى تقوا] ذكر شده است. 📚شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۶، ص: ۱۷۷ @almorsalaat
027-serayatehokmezaherbebaten.mp3
2.32M
🔊| مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت بیان می کنند که در نگاه حضرت امام، مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند و اثر تکوینی آنها انجام تکالیف شرعی است. این مطلب در تبیین حقیقت فقه در نگاه حضرت امام و علامه طباطبایی، موثر است. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
⭕️ #حتما_ببینید 🎥 #فیلم بیانات استاد #فرحانی درباره دوره حکمت اسلامی #طوبی ✅ فلسفه چه کارایی هایی
👆👆 🔸دوستان ارجمند و علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی 🎥استاد در این فیلم، علاوه بر تبیین مزایای تحصیل فلسفه و حکمت اسلامی، کلیات روش کار در را بیان میدارند. 👈پیشنهاد میکنم که این فیلم را ببینید و اگر مایل بودید در ترم اول از تدریس بدایه‌الحکمه ثبت نام کنید. ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ 🌀قابل توجه است که اندکی بابت هزینه های دوره (سایت، اجاره کلاس مجازی، پیاده سازی متن و ...) هنگام ثبت نام دریافت می شود. البته اگر کسی از دوستان توان پرداخت را نداشت، جهت ثبت نام به آیدی ادمین پیام دهد. 🙏🙏همچنین اگر محترم علاقه‌مند بودند که هزینه ثبت نام تعدای از افراد را متقبل شوند، به ایدی ادمین پیام دهند. @almorsalaat
المرسلات
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. ▫️
📚آغاز و انجام ✍️خواجه نصیرالدین طوسی 🌀علامه حسن زاده (ره) در ابتدای تعلیقات خود بر این کتاب، به طور مختصر به معرفی این کتاب می پردازند که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانیم: ▫️آغاز و انجام يكى از مآخذ و مصادر علمى حكمت متعاليه، معروف و مشهور به اسفار صدر المتألهين است. و در چندين فصل موقف هفتم الهيات اسفار و نيز در اكثر فصول باب يازدهم نفس اسفار ناظر به مطالب اين رساله است حتى در بسيارى از موارد عبارات خواجه را به عربى از اين رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققين ياد نموده است. ▫️و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فيض در «علم اليقين» بر ممشاى استادش مشى كرده است و بسيارى از فصول و مطالب آغاز و انجام را به قلم خود ترجمه و تحرير كرده است چنانكه با مقابله و عرض معلوم مى‏گردد، و متأله سبزوارى در تعليقاتش بر اسفار از آن نام مى‏برد و مطلب نقل مى‏كند. ▫️چون رساله حافل متون حقايق و رموز معارف در اطوار و احوال انسان من حيث هو انسان است كه در حكم معمى مى‏باشد لذا در اين تعليقات با بركات، غرض عمده محرر آن، ارائه امهات و اصولى در بيان مسائل فصول آنست كه اهل آن را به كار آيد، و روشن‏تر از آن براى نااهل سودى نبخشد بلكه سبب انحراف و اضلال و عناد او گردد. ▫️اين رساله از آغاز به «آغاز و انجام» شهرت يافت چنانكه سيد حيدر آملى در جامع الاسرار به آغاز انجام نام برده است، و لكن جناب خواجه آن را به اسم «تذكره» نام مى‏برد كه تذكره در آغاز و انجام است، چنانكه در چند جاى ديباچه بدان نص دارد، و در تسميه آن به كريمه إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا، تبرك و تمسك جسته است. ▫️در اين رساله، در واقع سخن از شرح حال انسان در هر عالم است، جز اين كه در فصل دوم و هفدهم و برخى از مواضع ديگر در اثناى سخن، به اختصار و ايجاز از آغاز يعنى مبدأ تعالى و آمدن انسان از فطرت اولى اشارتى نموده است؛ نه بدان نحو كه مثلا در مبدأ و معاد شيخ رئيس و مولى صدرا از مبدأ بحث مى‏شود. لذا سزاوار است كه اين رساله را يكى از رسائل در يعنى روانشناسى‏ بشناسيم و بدانيم. ▫️براستى خيلى از جامعه اسلامى مسلمانان است كه با چنين علمى كه تفسير منطق وحى از آيات و روايات‏اند، هنوز اعتلاى علمى به فهم خطاب محمدى (ص) نيافته‏اند كه در حق آنان بايد گفت: اكثرى مردم سايه‏اى از طلعت دلاراى قرآن كريم را در وراى حجب گوناگون مى‏نگرند و اوحدى از آنان به ديدار جمال جانفزاى واقعى آن نائل مى‏آيند. @almorsalaat
♨️ ضرورت درک مقتضیات هر عصر 🔷 ائمه اطهار در هر زماني مصلحت اسلام و مسلمين را درنظر مي‌گرفتند و چون دوره‌ها و زمانها و مقتضيات زمان و مکان تغيير مي‌کرد خواه‌وناخواه همان‌طور رفتار مي‌کردند که مصالح اسلامي اقتضا مي‌کرد 🔷 و در هر زمان جبهه‌اي مخصوص و شکلي نو از جهاد به‌وجود مي‌آمد و آنها با بصيرت کامل آن جبهه‌ها را تشخيص مي‌دادند. 🔷اين تعارضها نه تنها تعارض واقعي نيست، بلکه بهترين درس آموزنده است براي کساني که روح و عقل و فکر مستقيمي داشته باشند، جبهه‌شناس باشند و بتوانند مقتضيات هر عصر و زماني را درک کنند که چگونه مصالح اسلامي اقتضا مي‌کند که يک وقت مثل زمان سيدالشهداء نهضت آنها شکل قيام به سيف به خود بگيرد و يک زمان مثل زمان امام صادق (ع) شکل تعليم و ارشاد و توسعه تعليمات عمومي و تقويت مغزها و فکرها پيدا کند و يک‌وقت شکل ديگر. 🔷 اِنَّ في ذلِک لَذِکري لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ اَوْ اَلْقَي السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ. 📚📖بیست گفتار ص132 @almorsalaat