eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. ▫️... درجه بالاتر اين است كه انسان خودش را از گناهان صغيره هم حفظ و نگهدارى كند. بالاتر اينكه از مكروهات هم خود را نگهدارى كند، يعنى طورى خودش را نگهدارى مى‏كند كه هيچ‏وقت مكروهى هم بجا نمى‏آورد. البته اين بدون تنظيم كردن زندگى به دست نمى‏آيد؛ يعنى انسان طورى عمل مى‏كند كه هميشه هرچه عمل كند يا واجب است يا مستحب يا مباح، و حتى مباح هم ممكن است نباشد؛ ▫️كه مى‏گويد من يازده سال با خواجه زندگى كردم، يك مباح از او نديدم. نه اينكه يك آدم دورى‏گزين از همه چيز بود، بلكه آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. اگر مى‏خوابيد آن خواب برايش مباح نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتى مى‏ خوابيد كه به خواب نياز داشت. اگر غذا مى‏خورد، آن غذا را وقتى مى‏خورد و آن‏چنان مى‏خورد كه آن غذا را بايد مى‏خورد، خوردنش بر او واجب يا حد اقل مستحب بود؛ و لباس كه مى‏پوشيد و حرف كه مى‏زد [همين‏طور.] يك كلمه حرفش حساب داشت. حرفى كه هيچ اثر نداشت نمى‏ گفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفى كه مى‏گفت يا واجب بود يا مستحب. ♨️البته از اين، اين است كه انسان تقوا داشته باشد حتى از غير خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غير خدا، تقوا داشته باشد از . اينها همه مراتب تقواست. اين است كه در قرآن مراتب [براى تقوا] ذكر شده است. 📚شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۶، ص: ۱۷۷ @almorsalaat
027-serayatehokmezaherbebaten.mp3
2.32M
🔊| مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت بیان می کنند که در نگاه حضرت امام، مصالح و مفاسد واقعیه از جنس مشهودات اند و اثر تکوینی آنها انجام تکالیف شرعی است. این مطلب در تبیین حقیقت فقه در نگاه حضرت امام و علامه طباطبایی، موثر است. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
⭕️ #حتما_ببینید 🎥 #فیلم بیانات استاد #فرحانی درباره دوره حکمت اسلامی #طوبی ✅ فلسفه چه کارایی هایی
👆👆 🔸دوستان ارجمند و علاقه‌مندان به فلسفه اسلامی 🎥استاد در این فیلم، علاوه بر تبیین مزایای تحصیل فلسفه و حکمت اسلامی، کلیات روش کار در را بیان میدارند. 👈پیشنهاد میکنم که این فیلم را ببینید و اگر مایل بودید در ترم اول از تدریس بدایه‌الحکمه ثبت نام کنید. ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ 🌀قابل توجه است که اندکی بابت هزینه های دوره (سایت، اجاره کلاس مجازی، پیاده سازی متن و ...) هنگام ثبت نام دریافت می شود. البته اگر کسی از دوستان توان پرداخت را نداشت، جهت ثبت نام به آیدی ادمین پیام دهد. 🙏🙏همچنین اگر محترم علاقه‌مند بودند که هزینه ثبت نام تعدای از افراد را متقبل شوند، به ایدی ادمین پیام دهند. @almorsalaat
المرسلات
✅خواجه نصیرالدین طوسی، آن‏چنان كارش را تنظيم كرده بود كه همه كارها برايش يا واجب مى‏شد يا مستحب. ▫️
📚آغاز و انجام ✍️خواجه نصیرالدین طوسی 🌀علامه حسن زاده (ره) در ابتدای تعلیقات خود بر این کتاب، به طور مختصر به معرفی این کتاب می پردازند که گزیده ای از آن را در ادامه می خوانیم: ▫️آغاز و انجام يكى از مآخذ و مصادر علمى حكمت متعاليه، معروف و مشهور به اسفار صدر المتألهين است. و در چندين فصل موقف هفتم الهيات اسفار و نيز در اكثر فصول باب يازدهم نفس اسفار ناظر به مطالب اين رساله است حتى در بسيارى از موارد عبارات خواجه را به عربى از اين رساله ترجمه فرموده است و خواجه را به بعض المحققين ياد نموده است. ▫️و شاگرد بزرگ آن بزرگوار مرحوم فيض در «علم اليقين» بر ممشاى استادش مشى كرده است و بسيارى از فصول و مطالب آغاز و انجام را به قلم خود ترجمه و تحرير كرده است چنانكه با مقابله و عرض معلوم مى‏گردد، و متأله سبزوارى در تعليقاتش بر اسفار از آن نام مى‏برد و مطلب نقل مى‏كند. ▫️چون رساله حافل متون حقايق و رموز معارف در اطوار و احوال انسان من حيث هو انسان است كه در حكم معمى مى‏باشد لذا در اين تعليقات با بركات، غرض عمده محرر آن، ارائه امهات و اصولى در بيان مسائل فصول آنست كه اهل آن را به كار آيد، و روشن‏تر از آن براى نااهل سودى نبخشد بلكه سبب انحراف و اضلال و عناد او گردد. ▫️اين رساله از آغاز به «آغاز و انجام» شهرت يافت چنانكه سيد حيدر آملى در جامع الاسرار به آغاز انجام نام برده است، و لكن جناب خواجه آن را به اسم «تذكره» نام مى‏برد كه تذكره در آغاز و انجام است، چنانكه در چند جاى ديباچه بدان نص دارد، و در تسميه آن به كريمه إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبِيلًا، تبرك و تمسك جسته است. ▫️در اين رساله، در واقع سخن از شرح حال انسان در هر عالم است، جز اين كه در فصل دوم و هفدهم و برخى از مواضع ديگر در اثناى سخن، به اختصار و ايجاز از آغاز يعنى مبدأ تعالى و آمدن انسان از فطرت اولى اشارتى نموده است؛ نه بدان نحو كه مثلا در مبدأ و معاد شيخ رئيس و مولى صدرا از مبدأ بحث مى‏شود. لذا سزاوار است كه اين رساله را يكى از رسائل در يعنى روانشناسى‏ بشناسيم و بدانيم. ▫️براستى خيلى از جامعه اسلامى مسلمانان است كه با چنين علمى كه تفسير منطق وحى از آيات و روايات‏اند، هنوز اعتلاى علمى به فهم خطاب محمدى (ص) نيافته‏اند كه در حق آنان بايد گفت: اكثرى مردم سايه‏اى از طلعت دلاراى قرآن كريم را در وراى حجب گوناگون مى‏نگرند و اوحدى از آنان به ديدار جمال جانفزاى واقعى آن نائل مى‏آيند. @almorsalaat
♨️ ضرورت درک مقتضیات هر عصر 🔷 ائمه اطهار در هر زماني مصلحت اسلام و مسلمين را درنظر مي‌گرفتند و چون دوره‌ها و زمانها و مقتضيات زمان و مکان تغيير مي‌کرد خواه‌وناخواه همان‌طور رفتار مي‌کردند که مصالح اسلامي اقتضا مي‌کرد 🔷 و در هر زمان جبهه‌اي مخصوص و شکلي نو از جهاد به‌وجود مي‌آمد و آنها با بصيرت کامل آن جبهه‌ها را تشخيص مي‌دادند. 🔷اين تعارضها نه تنها تعارض واقعي نيست، بلکه بهترين درس آموزنده است براي کساني که روح و عقل و فکر مستقيمي داشته باشند، جبهه‌شناس باشند و بتوانند مقتضيات هر عصر و زماني را درک کنند که چگونه مصالح اسلامي اقتضا مي‌کند که يک وقت مثل زمان سيدالشهداء نهضت آنها شکل قيام به سيف به خود بگيرد و يک زمان مثل زمان امام صادق (ع) شکل تعليم و ارشاد و توسعه تعليمات عمومي و تقويت مغزها و فکرها پيدا کند و يک‌وقت شکل ديگر. 🔷 اِنَّ في ذلِک لَذِکري لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ اَوْ اَلْقَي السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ. 📚📖بیست گفتار ص132 @almorsalaat
🌀| بهترین و کوتاه ترین، راه رسیدن به کمال است و برای سیر در این راه، نیازی به ریاضات و اعمال ساختگی نیست بلکه دین اسلام، چگونگی سیر در این راه را نیز بیان کرده است. ✍️علامه طباطبایی، رساله الولایه 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸هذا، و بالجملة فكون معرفة النفس أفضل الطرق و أقربها إلى الكمال، ممّا لا ينبغي الريب فيه، و إنّما الكلام في كيفيّة السير من هذا المسير. 🔸فقد زعم البعض أنّ كيفيّة السير من هذا الطريق شرعا، حتّى ذكر بعض المصنّفين أنّ هذا الطريق في الإسلام كطريق الرهبانيّة التي ابتدعتها النصارى من غير نزول حكم إلهي به، فقبل اللّه سبحانه ذلك منهم. فقال سبحانه: وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها الآية. قال: فكذلك طريق معرفة النفس غير واردة في الشريعة، إلّا أنّها طريقة إلى الكمال مرضيّة، انتهى ملخّصا. 🔸و من هنا ربّما يوجب عند بعض أهل هذا الطريق وجوه من الرياضات و مسالك مخصوصة، لا تكاد توجد أو لا توجد في مطاوي الكتاب و السّنّة، و لم يشاهد في سيرة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و الأئمّة من أهل بيته عليهم السّلام. 🔸و ذلك كلّه بالبناء على ما مرّ ذكره، و أنّ المراد هو العبور و الوصل بأيّ نحو أمكن بعد حفظ الغاية. 🔸و كذلك الطرق المأثورة عن غير المسلمين من متألّهي الحكماء و أهل الرياضة، كما هو ظاهر لمن راجع كتبهم، أو الطرق المأثورة عنهم. ✅لكنّ الحقّ الذي عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السّنّة أنّ شريعة الإسلام التوجّه إلى غير اللّه سبحانه للسالك إليه تعالى بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره سبحانه إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه. ♦️و إنّ شريعة الإسلام لم تهمل مثقال ذرّة من السعادة و الشقاوة إلّا بيّنتها، و لا شيئا من لوازم السير إلى اللّه سبحانه يسيرا أو خطيرا إلّا أوضحتها، فلكلّ نفس ما كسبت و عليها ما اكتسبت. 🔅و ممّا يظهر أنّ حظّ كلّ امرء من الكمال بمقدار متابعته للشرع، و قد عرفت أنّ هذا الكمال أمر مشكّك ذو مراتب. و نعم ما قال بعض أهل الكمال أنّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقّة، فرار من الأشقّ إلى الأسهل، فإنّ الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمي ما دامت موجودة، و الرياضة الشاقّة قتل دفعي، و هو أسهل إيثارا. 👈و بالجملة: فالشرع لم يهمل بيان كيفيّة السير من طريق النفس. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نیمه شعبان 🎙رهبر معظم انقلاب 〰〰〰〰〰〰 ♦️میلاد حضرت بقیه الله الاعظم و نیمه شعبان مبارکباد. التماس دعا. @almorsalaat
☀️ اعمال شب نیمه شعبان ✅شب از با عظمت ترین شبهای تمام سال است که گاهی به عنوان یکی از لیالی قدر نیز معرفی می شود. این شب اعمال بسیار زیادی دارد برخی از این اعمال بر اساس کتاب شریف اقبال در ادامه می آید: ادعیه و زیارات: 🔺 قرائت دعای کمیل 🔺قرائت دعای «اللهم بحق لیلتنا هذه و مولودها ...» (اقبال الاعمال) 🔺زیارت مخصوص حضرت سید الشهداء (ع) در نیمه شعبان نمازها: 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ (۲۰) یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است)+ دعای «الهی تعرض لک فی هذا اللیل ...» 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 🔸 میلاد حجه بن الحسن العسکری سلام الله علیه بر تمام مومنان و آزادگان مبارک باشد🔸 @ofoqemobin
💢| دانش منطق 🎙استاد محمدمهدی ستوده ⬇️لینک دانلود 👇👇 soda96.ir/danesh-mantegh/ ⬇️جزوه دست نویس استاد👇 eitaa.com/soda96/17915 @almorsalaat
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️غزل حافظ درباره مهدی موعود(ع) از زبان شهید مطهری 🌀از غم و درد مکن ناله و فریاد که دوش 🌀زده‌ام فالی و فریا درسی می‌آید 📌سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) مبارک باد! http://eitaa.com/motahari_ir @almorsalaat