eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌معجزات قولی سفرای الهی/ آفتاب آمد دلیل آفتاب 🔰علامه حسن زاده (ره) 💢معجزات قولى سفراى الهى قوى ترين حجت بر حجت بودن آنان است 💢چنانكه قرآن كريم خود بهترين حجت بر رسالت خاتم انبياء محمد مصطفى صلى الله عليه و آله است , روايات اوصياى آن حضرت نيز بهترين حجت بر حجت بودن آنان است و خود آن بزرگان دليل امام بودن خودشان اند كه الدليل دليل لنفسه , و آفتاب آمد دليل آفتاب 💢اگر كسى با نظر تحقيق و ديده انصاف در روايات و خطب و كتب و رسائل و به ويژه در ادعيه و مناجاتهاى اهل بيت عليهم السلام تدبر كند , اعتراف مى نمايد كه اين همه معارف حقه از اوتاد و ابدال و افرادى كه مدرسه و معلم نديده اند به جز از نفوس مؤيد به روح القدس نتواند بوده باشد 💢اماميه را در اثبات حقانيت امامت و خلافت يك يك ائمه اثنى عشر عليهم السلام همين معارف مروى از آن بزرگان كافى است روايات مرتبه نازله قرآن و قرآن مرحله عاليه و روح آنها است روايات بطون و اسرار آيات قرآنى اند كه از اهل بيت عصمت و وحى كه مرزوق به علم لدنى اند صادر شده اند و پوشيده نيست كه اين گونه معجزات قولى , بعد از قرآن و پيغمبر خاتم ( ص ) از هيچ كدام از صحابه و علماى بعد از آنان به جز از ائمه اثنى عشر اماميه عليهم السلام روايت نشده است , 💢اگر كسى سراغ دارد ارائه دهد , اگر كسى عديل فرموده هاى آل طه از نهج البلاغه گرفته تا توقيعات حضرت بقيه الله را آگاهى دارد خبر نمايد , ما كه هر چه بيشتر گشتيم كمتر يافتيم وانگهى تنها سخن از عبارت پردازى و سجع و قافيه سازى نيست بلكه سخن در فصاحت و بلاغت تعبير است بلكه كلام در بيان حقائق دار هستى با بهترين تعبيرات عربى مبين , و درج در معنى در زيباترين و رساترين درج صدف عبارتست كه نوابغ دهر و افراد يك فن در فنون علوم , در فهم آنها دست تضرع و ابتهال به سوى ملكوت عالم دراز مى كنند 📚رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اشاره ای به ثمره مبحث وضع قسم ثالث و قسم رابع در علم اصول و‌ نقش آن در استطهار از ادله/ آنچه در تفهیم و تفهمات عقلائی نقش اساسی دارد، وجود ربطی است/ البته باید وجود ربطی را وجود ربطی عقلائی ببینیم نه فلسفی/ مثلا عنوان بیع با توضیح فقهاء یک وجود ربطی است / حضرت امام در مباحث «الخلل فی الصلاه» میفرمایند یکی از عمده دلایلی که موجب میشود فقیه به راحتی از ادله استظهار نکند، توجه نکردن به وجهه هیئت (ربط) عناوین ادله است 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 24/11/1401() 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| لزوم کار اجتهادی و استنباطی از ادله ناظر به مسائل مستحدثه/ لوازم و شروط یک کار اجتهادی 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 24/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹«مقام و منزلت ائمه معصومین ع» 🔹 «لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُك ... بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ‏ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ؛ 🎙آیت الله بهجت (ره) @bahjat_ir @almorsalaat
📌برهان نظم تنها ما را تا حد ماوراء الطبیعه سوق میدهد / برهان نظم تنها یک فاعل مدرک ماوراء الطبیعی برای طبیعت اثبات میکند/ قرار نیست همه معارف خداشناسی و الهیات از برهان نظم نتیجه شود 🔰شهید مطهری 🌀ما در جلد پنجم اصول فلسفه يادآور شديم كه ارزش برهان نظم تنها در اين حدّ است كه ما را تا مرز ما وراء الطّبيعه سوق مى‏دهد. اين برهان همين قدر ثابت مى‏كند كه طبيعت ماورايى دارد و مسخّر آن ما وراء است و آن ما وراء، مستشعر به ذات و مستشعر به افعال خود است. امّا اينكه آن ما وراء واجب است يا ممكن، حادث است يا قديم، واحد است يا كثير، محدود است يا نامحدود، علم و قدرتش متناهى است يا نامتناهى، از حدود اين برهان خارج است. اينها مسائلى است كه تنها و تنها بر عهده فلسفه الهى است و فلسفه الهى با براهين ديگرى اينها را اثبات مى‏كند. 🌀 آقاى هيوم مى‏گويد: فرضاً جهان ما كامل‏ترين جهان ممكن باشد، از كجا كه صانع جهان آن را از جاى ديگر كپيه نكرده باشد و يا خود به تدريج و ممارست، صنعت خود را تكميل نكرده باشد؟ 🌀اين اشكال نيز ناشى از آن است كه هيوم از حدود كاربرد برهان نظم غافل است. او پنداشته همه مسائل الهيّات را از يك برهان استنتاج مى‏كنند و آن برهان نظم است. 🌀در جلد پنجم اصول فلسفه گفته‏ايم كه كاربرد برهان نظم اين است كه ثابت مى‏كند طبيعت به خود واگذاشته نيست؛ قواى طبيعت، قواى تسخير شده است. طبيعت به اصطلاح فلاسفه فاعل بالتّسخير است، 🌀و به عبارت ديگر، طبيعت ماورايى دارد و آن ما وراء حاكم بر طبيعت و مدبّر آن است. برهان نظم كه كاربردش در اين حدّ است، در حدود همين كاربرد، رسا و كافى است. 🌀امّا اينكه آن ما وراء چه وضعى دارد، مثلًا آيا كمالش ذاتى است يا مكتسب است، آيا تدريجاً به دست آورده و يا مانند ذاتش قديم است و امثال اينها، يك سلسله مسائل است كه با يك سلسله براهين ديگر قابل تحقيق است، و فرضاً با براهين ديگرى قابل تحقيق نباشد و از مسائلى باشد كه براى هميشه براى بشر مجهول خواهد ماند- كه البتّه اين طور نيست و قابل تحقيق است- از ارزش برهان نظم نمى‏كاهد. 🌀هدف برهان نظم اين است كه ما را از طبيعت تا مرز ماوراى طبيعت رهبرى كند. ماوراى اين مرز، خارج از مسئوليّت اين برهان است. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 551 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| سلوک در فلسفه، کاملا متوقف بر تصور صحیح مطالب است/ تفاوت علم فلسفه با علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس 1399 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴ 🔸نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. 🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. 🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. 🔸در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️علامه طباطبایی میفرمودند سبک تفسیر آیه به آیه را از آقای قاضی آموختم 🔰علامه طهرانی 🌀مرحوم قاضى در تفسير قرآن كريم و معانى آن يَد طولائى داشت . 🌀و مرحوم استاد ما علاّمۀ طباطبائى مى‌فرمودند:اين سبك تفسير آيه به آيه را مرحوم قاضى بما تعليم دادند،و ما در تفسير،از مسير و ممشاى ايشان پيروى مى‌كنيم . و در فهم معانى روايات وارده از ائمّۀ معصومين ذهن بسيار باز و روشنى داشتند،و ما طريقۀ فهم احاديث را كه«فِقهُ‌ الحديث»گويند از ايشان آموخته‌ايم. 📚مهر تابان ص 27 💢💢💢💢💢 🌀امّا روش تفسيرى علاّمۀ طباطبائى قُدّس سرُّه،طبق روش تفسيرى استادشان در عرفان و علوم باطنيّۀ الهيّه:مرحوم آية الله حاج ميرزا على آقاى قاضى بوده است كه تفسير آيات به آيات است؛يعنى مُفاد و محصّل آيۀ قرآن،از خود قرآن استنتاج مى‌گردد. 🌀مرحوم آية الله قاضى بدين سبك،تفسيرى از ابتداى قرآن تا سورۀ انعام را نوشته‌اند،و به تلامذۀ خود اينطور كتاب الهى را تعليم مى‌نموده‌اند. مرحوم استادمان حضرت علاّمه كراراً مى‌فرمودند:«ما اين روش تفسيرى را از مرحوم قاضى داريم .» 🌀ايشان،يعنى علاّمه،در هنگامى كه تبريز بودند تفسيرى بر قرآن كريم از اوّل قرآن تا سورۀ أعراف را نوشتند. البتّه تفسيرى مختصر بود؛و از روى همان تفسير و نوشته‌هاى جمع آورى شده،بطلاّب تدريس مى‌نمودند؛ولى بعداً بنا شد تفسيرى بطور تفصيل كه شامل تمام نيازمنديهاى روز بوده،و جهات تاريخى و فلسفى و اخلاقى و بحث‌هاى اجتماعى و روائى در آن رعايت گردد؛به سبك نوينى بنويسند. 🌀خداوند اين توفيق را نصيب ايشان نمود،و تفسيرى بنام « الميزانُ‌ فى تفسيرِ القرءَان » در بيست مجلّد نوشتند. شروع اين تفسير در حدود سنۀ ١٣٧٤ و ختم آن در شب قدر(٢٣ رمضان)از سنۀ ١٣٩٢ هجريّۀ قمريّه بوده است . و در عين نوشتن،به طلاّب حوزۀ علميّۀ قم تدريس مى‌نمودند و بسيارى از افاضل محصّلين و طلاّب از محضر درس ايشان بهرمند مى‌شدند . 📚مهرتابان. ص 63 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) 📌مختصرى درباره حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه)/ تفاوت دوران امام کاظم با امام رضا و امام صادق علیهم السلام/ سختی های شدید امام کاظم در طول زندگی و نحوه شهادت ایشان 🔰شهید مطهری ◾️امشب شب وفات حضرت موسى بن جعفر (سلام اللّه عليه) است. امام موسى بن جعفر عليه السلام يك تاريخچه مخصوص به خود دارند كه هم با تاريخچه پدرشان امام صادق عليه السلام فرق مى‏كند و هم با تاريخچه فرزندشان امام رضا عليه السلام؛ مقصودم اين است كه زمانشان نه شبيه به زمان امام صادق است و نه شبيه به زمان حضرت رضا. ◾️زمان امام صادق دوره فَترت است؛ دوره‏اى است كه حكومت از دوده‏اى به دوده ديگر منتقل مى‏شود، از امويها به عباسيها، و چون دوره انتقال حكومت است، براى يك مدت موقت (فاصله اول جوانى تا چند سال مانده به آخر عمر ايشان، نه همه عمرشان) دوره فترت و آزادى بود. در اين دوره امام صادق توانستند وظايفى را كه خداى متعال به عهده‏شان گذاشته است از تعليمات و بسط معارف و علوم اسلامى به قدر معتنابهى انجام بدهند به گونه‏اى كه آنچه ما الآن داريم، بيشتر از ايشان است. اواخر زمان حضرت صادق كه دوره منصور دوانيقى پيش آمد دوباره استبداد- مثل همان دوره بنى اميه، دوره عبد الملك مروان و معاويه و يزيد- شديد شد، به طورى كه حضرت سخت تحت نظر قرار گرفتند و مكرر ايشان را از مدينه به عراق مى‏خواستند ◾️دوره امام كاظم عليه السلام مقارن است با آخر دوره منصور و بعد چند سالى دوره مهدى عباسى پسر منصور و بعد چند سالى دوره پسر مهدى به نام هادى و بعد دوره هارون الرشيد، يك طاغوت بسيار بزرگ و يك خليفه بسيار مقتدر. بيشتر فشارهايى كه به ايشان آمد، در زمان هارون بود. ◾️اما اينكه [دوره امام كاظم‏] با زمان حضرت رضا متفاوت است: ◾️هارون پسرهايش را دوست داشت، هم امين را و هم مأمون را؛ مأمون را به خاطر لياقتش و امين را به خاطر مادرش زبيده كه دختر عمويش بود و امين از طرف مادر هم از بنى العباس بود. خلافت را ميان اين دو تقسيم كرد و قسمتهاى عراق و حجاز و يمن و مصر و شام و سوريه را به امين واگذار كرد و مأمون را هم وليعهد كرد و قسمتهاى خراسان و ... را به او واگذار كرد. ولى بعد دو برادر با يكديگر جنگيدند، جنگ بسيار شديد، تا اينكه امين كشته شد و نوبت به مأمون رسيد. ◾️مأمون در شرايط خاصى قرار گرفته بود چون حامى‏اش ايرانيها بودند و ايرانيها علاقه‏مند به اهل بيت بودند و مجبور بود رعايت جانب اهل بيت را بكند. اين بود كه حضرت رضا را احضار كرد و پيشنهاد ولايتعهدى به ايشان داد و حضرت حاضر نمى‏شدند قبول كنند، بعد مى‏خواست به زور ولايتعهد را به ايشان بدهد، باز هم قبول نكردند و در نهايت حضرت جنبه تشريفاتى به قضيه دادند، كه داستانش مفصل است. ◾️ولى زمان حضرت كاظم يك دوره بسيار بسيار شديدى است. علت اصلى هم اين بود كه على رغم همه تضييقات و فشارها و جاسوسيها [علاقه مردم به ائمه اطهار برقرار بود.] در تاريخ زندگى ائمه مى‏بينيد كه مثلا يك‏دفعه شبانه مى‏ريختند داخل خانه امام صادق ببينند چه چيزى پيدا مى‏كنند، چه نامه‏اى و از چه كسى پيدا مى‏كنند، آيا اسلحه يا پولى بيشتر از حد متعارف پيدا مى‏كنند كه علامت اين باشد كه سرباز تهيه مى‏كنند. ◾️اين كار مكرر انجام شده است. يك‏دفعه مى‏ريختند به خانه حضرت امام موسى كاظم. در مدينه يك وقت خيلى جنايت و خشونت كردند. در يك وضع بسيار بدى ريختند به خانه امام. ◾️اينها آن‏قدر تضييق مى‏كردند كه حتى نمى‏خواستند ائمه نان شبشان را داشته باشند؛ مى‏گفتند اينها نبايد چيزى داشته باشند. امام كاظم گاهى در شرايطى به سر مى‏بردند كه خانواده‏شان به قدر كافى ساتر براى نماز نداشتند، به طورى كه زنها وقتى مى‏خواستند نماز بخوانند به نوبت مى‏خواندند يا اگر مى‏خواستند بيرون بروند، به نوبت مى‏رفتند. اين مقدار لباس نداشتند كه خودشان را به قدر كافى بپوشانند. جلادها مى‏ريختند داخل خانه و هر چه بود غارت مى‏كردند و مى‏بردند. ◾️ولى همه اين كارها از نظر نفوذ و محبوبيت و علاقه مردم نتيجه معكوس مى‏داد. مردم هر چه بود، به حسب فطرت مسلمان بودند و دنبال حقيقت مى‏گشتند. بعضى از اينها هيچ [روزنه‏اى باقى‏] نمى‏گذاشتند، در زمان امام صادق و زمان امام كاظم هر كسى را كه تشخيص مى‏دادند [علاقه‏اى به امام دارد،] آن بهترين اصحاب و يارانشان را [تحت فشار قرار مى‏دادند. حاكم مدينه در زمان منصور] داود بن على يكى از ياران امام صادق را كشت. وقتى اين مرد بزرگوار كشته شد امام صادق بسيار ناراحت شد كه بعد هم طولى نكشيد كه بلا به سر خود آن قاتل آمد. ◾️به هر حال اين محبوبيت ائمه خشم و غضب اينها را بيشتر تحريك مى‏كرد. آخر با امر معنوى و با حقيقت [نمى‏شد مبارزه كرد.] ◾️...هارون در يك سفر به مدينه آمد. همه مردم را وادار كردند كه به استقبالش بروند. وقتى وارد مسجد مدينه شد حضرت موسى بن جعفر آنجا بودند. او خواست يك استفاده تبليغاتى به نفع خلافتش بكند. چشمش كه به قبر مبارك پيغمبر اكرم افتاد فرياد كرد: «السلام عليك يا بن العمّ» (پسر عمو سلام عرض مى‏كنم) يعنى من به دليل اينكه پسر عمويت هستم، خليفه هستم. حضرت موسى بن جعفر فورا فرياد كرد: «السلام عليك يا ابتاه» (پدر سلام بر تو) يعنى ما اولادش هستيم. ◾️همين سبب شد كه ديگر هارون طاقت نياورد؛ به قدرى عصبانى و ناراحت شد كه شبانه دستور داد موسى بن جعفر را حركت بدهيد و ببريد، كه ديگر همان شد كه سالها موسى بن جعفر در زندان بود. تازه خود زندانبانها قبول نمى‏كردند؛ يك عده از همان اول حاضر نشدند قبول كنند و گفتند ما حاضر نيستيم چنين جنايتى را مرتكب شويم. چند نفر قبول كردند و حضرت را به بصره، كوفه و جاهاى ديگر بردند و به ترتيب به سه چهار نفر سپردند. غالب اينها مدت كمى كه حضرت را از نزديك ديدند احساس كردند كه [كارشان‏] يك جنايت بزرگ است. محرمانه از حضرت پذيرايى مى‏كردند ولى گزارش مى‏دادند كه ما در زندان بر او سخت گرفته‏ايم. هارون هم جاسوس داشت. جاسوسهايش خبر مى‏آوردند كه قضيه اين طور نيست. از آنجا حضرت را منتقل مى‏كرد به زندان ديگر و زندان ديگر، تا بالأخره يك مرد ارمنى به نام «سندى بن شاهك» كه داروغه بغداد بود و علاوه بر اينكه مسلمان نبود مرد بسيار قسىّ القلبى بود [بر امام سخت گرفت و ايشان را به شهادت رساند.] 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج‏28، ص: 725 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 🏴 مصیبت جانگداز و دردناک ارتحال طلبه مجاهد و انقلابی جناب «حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مدرس مصلی»، در راه تشرف به حرم علی بن موسی الرضا (ع)، جریان انقلاب را از عنصری مومن و پرشور محروم کرد. بدینوسیله این ضایعه را به خانواده و دوستان ایشان و خصوصا استاد بزرگوار، جناب «حجت الاسلام و المسلمین فلاح» تسلیت عرض می کنیم. ان شاء الله حاصل مجاهدتهای این سید عزیز، همنشینی با اجداد طاهرینش در دار بقاء باشد. 🔰 تحریریه رسانه المرسلات @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امروز هم پيغمبر اكرم (ص) در حال بعثت است. جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. ❇️بعثت پيامبر مكرّم و معظّم اسلام هم برترين بعثتها، جامع‌ترين بعثتها، كامل‌ترين بعثتها، و ماندگارترين بعثتها است؛ يعنى اين بعثت امروز هم هست؛ امروز هم پيغمبر اكرم در حال بعثت است. [يعنى] شما كه قرآن را ميخوانيد، درسى ميگيريد، انگيزه‌اى پيدا ميكنيد و يك حركت را شروع ميكنيد، ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. ❇️ملّت ايران كه پشت سر يك شخصيّت عظيمى مثل امام بزرگوار قرار ميگيرد، از موانع عبور ميكند، سختى‌ها را تحمّل ميكند، سختى‌ها را زير پا لِه ميكند و به جلو حركت ميكند، يك بناى پوسيده‌ى طاغوتىِ خبيثِ چندهزارساله را در مهم‌ترين نقطه‌ى منطقه يعنى در ايران به‌هم ميريزد و يك بناى اسلامى درست ميكند، همان ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. ❇️انقلاب، ادامه‌ى بعثت پيغمبر بود، جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. آن كه با انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامى و با حركت توحيدى دشمن است؛ حرف ما اين است. 🎙رهبر معظم انقلاب 98.1.14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️| بررسی مبانی علامه طباطبائی (ره) در اصول فقه 🎙استاد علی فرحانی 📌متن کامل بیانات استاد را از اینجا دانلود کنید👇👇👇 https://www.uplooder.net/files/800ede6d74e7e0e1bea6e5f4c89a4038/مبانی-اصولی-علامه-طباطبایی.pdf.html 📚برگزار کننده: انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی(ره). مورخ 24/5/1401 @almorsalaat
❇️عناوین مطالب مطرح شده توسط استاد معظم در این جلسه: 1️⃣علم اصول گذشته در باب عبادات و بخشی از معاملات محصور شده است 2️⃣لزوم تحولات جدید در علم اصول اعم از حذف زوائد و حل نواقص، مبتنی بر نگاه صحیح به شریعت 3️⃣نگاه علامه طباطبایی به شارع و شریعت 4️⃣عدم اختصاص شریعت به ادله توصیه و‌ تجویز 5️⃣ تعریف شریعت مبتنی بر حیطه وسیع مایحتاج انسان در سعادت 6️⃣ سعادت، اعم از سعادت فرد و سعادت اجتماع است 7️⃣لزوم بررسی ادله مستحبات و‌ مکروهات 8️⃣مخاطب ادله مستحبات و طریقه استظهار از آن باید شناخته شود 9️⃣در این فضا باید اخلاقیات هم از نقطه نظر سعادت مورد بررسی قرار گیرد 🔟زبان شناسی ادله مستحبات بعد از شناخت نظام انسان شناسی ممکن است 1️⃣1️⃣شناخت نظام انسان شناسی متوقف بر شناخت نظام فلسفی و هستی شناسی است 2️⃣1️⃣امروز در حوزه فقه اجتماعی و نیز فقه فردی موضوعات بسیار زیادی به وجود آمده که باید پاسخ آنها از ادله شرعیه مشخص شود 3️⃣1️⃣علامه طباطبایی با سبک شناسی صحیح اجتهاد به سمت حل تمام ساحت های مورد نیاز بشر از قرآن میرود 4️⃣1️⃣علامه طباطبایی مصراند از ظهور آیه نباید خارج شد اما حجیت ظهور اختصاص به فهم عوامانه و عرفی ندارد 5️⃣1️⃣ علامه ذیل آیات معارف، ظهور را مختص ظهور عرفی علم اصول نمی دانند. 6️⃣1️⃣در نگاه علامه طباطبایی، مانند علم فقه پایان و است 7️⃣1️⃣همه علوم مقدمه اند تا بتوانیم ما یحتاج خود را در سعادت، از قرآن و عترت به دست بیاوریم. 8️⃣1️⃣ یکی از مهمترین این علوم مقدماتی، اصول فقه است که متکفل زبان شناسی شارع است 9️⃣1️⃣معنای تفسیر آیه به آیه و اینکه این سبک تفسیر از روایات معصومین گرفته شدن است و علامه هم همین سبک را دارد 0⃣2⃣علت اینکه علامه در المیزان به طور مفصل به تفسیر آیات الاحکام از جنبه فقهی، نمی پردازند 📌متن کامل بیانات استاد را از اینجا دانلود کنید👇👇 https://www.uplooder.net/files/800ede6d74e7e0e1bea6e5f4c89a4038/مبانی-اصولی-علامه-طباطبایی.pdf.html ✍️هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اینکه کلام بیش از یک محمل پیدا میکند به معنای خروج از حیطه ظهور و‌ تحمیل معنا به آیه نیست/ حجیت ظهور انحصار در فهم عرفی و عوامانه ندارد / غفلت از این نکته موجب تأویلات برخی مفسرین و‌ خروج از حیطه ظواهر آیات شده است/ اشاره ای به اشتباهات برخی مفسرین در تفسیر برخی آیات 🔰علامه طباطبایی 💢فإن الأنبياء (ع) مع عصمتهم لا يتأتى أن تصدر عنهم المعصية، و يقترفوا الذنب بمعنى مخالفة مادة من المواد الدينية التي هم المرسلون للدعوة إليها، و القائمون قولا و فعلا بالتبليغ لها، و المفترض طاعتهم من عند الله، و لا معنى لافتراض طاعة من لا يؤمن وقوع المعصية منه، تعالى الله عن ذلك. 💢و هكذا يحمل على هذا الباب ما حكي عن بعضهم (ع) من الاعتراف بالظلم و نحوه كقول ذي النون: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»: الأنبياء: 87 إذ كما يجوز عدهم بعض الأعمال المباحة الصادرة عنهم ذنبا لأنفسهم و طلب المغفرة من الله سبحانه، كذلك يجوز عده ظلما من أنفسهم لأن كل ذنب ظلم. 💢و قد مر أن هنالك و هو أن يكون المراد بالظلم هو الظلم على النفس كما في قول آدم و زوجته: «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»: الأعراف: 23. ❇️و إياك أن تتوهم أن معنى قولنا في آية: إن لها محملا كذا و محملا كذا هو تسليم أن ذلك من خلاف ظاهر الكلام ثم الاجتهاد في اختلاف معنى يحمل عليه الكلام، و تطبق عليه الآيات القرآنية تحفظا على الآراء المذهبية، و اضطرارا من قبل التعصب. 💢و قد تقدم البحث الحر في عصمة الأنبياء (ع) بالتدبر في الآيات أنفسها من غير اعتماد على المقدمات الغريبة الأجنبية في الجزء الثاني من الكتاب. 💢و قد بينا هناك و في غيره أن لا يقتصر في تشخيصه على المتعلق بنفس الجملة المبحوث عنها بل للقرائن المقامية و الكلامية المتصلة و المنفصلة- كالآية المتعرضة لمعنى آية أخرى- تأثير قاطع في الظواهر، و خاصة في الذي بعضه ببعض، و ، و يصدق بعضه بعضا. 💢و الغفلة عن هذه النكتة هي التي أشاعت بين عدة من المفسرين و أهل الكلام بمعنى صرف الكلام إلى ما ، و ارتكابه في الآيات المخالفة لمذهبهم الخاص على زعمهم؛ فتراهم يقطعون القرآن قطعا ثم يحملون كل قطعة منها على ما من كلام سوقي مثله 💢فإذا سمعوه تعالى يقول: «فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ حملوه على أنه (ع)- و حاشاه- زعم أو أيقن أن الله سبحانه يعجز عن أخذه مع أن ما في الآية التالية: «وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» يعده من المؤمنين، و لا إيمان لمن شك في قدرة الله فضلا عن أن يرجح أو يقطع بعجزه. 💢و إذا سمعوه تعالى يقول: لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما تَأَخَّرَ» تفهموا منه أنه (ص) أذنب فغفر الله له كما يذنب الواحد منا بمخالفة أمر أو نهي مولوي من الله تنعقد بهما مسألة فرعية فقهية. 💢و لم يهدهم التدبر حتى بمقدار أن يرجعوا إلى سابقة الآية: «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً» حتى ينجلي لهم أن هذا الذنب و المغفرة المتعلقة به لو كانا كالذنوب التي لنا و المغفرة التي تتعلق بها لم يكن وجه لتعليق المغفرة على فتح مكة تعليق الغاية على ذي الغاية، و كذا لم يكن وجه لعطف ما عطف عليه أعني قوله: «وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِراطاً مُسْتَقِيماً، وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزِيزاً»: الفتح: 3..... 📚المیزان. جلد 6. صص 367_368 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌یکی از مخاطبین کانال (آقای محمد احمدی کاجی) که لطف کردند متن کامل بیانات استاد در جلسه «مبانی اصولی علامه طباطبایی» را نوشتند، به ما پیام دادند: ◽️با سلام ◽️عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد ص را خدمت شما تبریک عرض می کنم. ◽️امروز دیدم متن صوت پیاده شده جلسه مبانی اصولی علامه طباطبایی ره را داخل کانال گذاشتید خیلی خوشحال شدم. ◽️حقیقتا چند روزی منتظر بودم که داخل کانال بگذارید ،الان خیلی خوشحالم انشاالله که باز هم بتونم از این چنین کارهایی انجام بدم. ◽️و در این شب عید مبعث از صمیم قلب برای و شما بزرگواران آرزوی عاقبت به خیری دارم. ◽️و دوست دارم از نصایح و تجربیات شما بزرگواران استفاده کنم 📌شما هم نظرات و پیشنهادات خودتان و اگر متن یا نوشته ای از مطالب استاد معظم دارید حتما برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| را از زبان خود علامه طباطبایی بشنوید! 🌀 سوال مرحوم پرورش از علامه طباطبایی درباره فرازی از دعای (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ، وَلَوْ لاَ أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْتَ). 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اهمیت داشتن شبکه مفاهیم در مساله جنسیت/ اشاره ای به نحوه صحیح مواجهه با ادله برای استخراج حکم مسائل مستحدثه/ نباید در این عرصه ذهن فقیه متاثر از مسائلی باشد که نه بیّن اند و نه مبیّن/ شهید مطهری در عرصه نظام حقوق زن، دقائق زیادی دارد که باید مورد توجه باشد 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 30/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| وضع قسم ثالث و قسم رابع از اقسام اربعه وضع بحسب المعنی هم میتواند در فضای فقه سنتی و هم در فقه معاصر ثمراتی داشته باشد/ تمسک به اطلاق ادله ناظر به مسائل مستحدثه که با فاصله زیادی از عصر معصوم به وجود آمده اند، نیاز به حل مسائل متعددی دارد که یکی از آنها کشش معنای الفاظ تبع کیفیت وضع آنها است/ وضع قسم ثالث و قسم رابع، میتواند نطاق موضوع له لفظ را موسع کند و قابلیت پوشش دهی آن را نسبت به مسائل مستحدثه تصحیح کند/ مبتنی بر اینکه رابطه اطلاق و تقیید، رابطه عدم و‌ ملکه است در ناحیه دلالت تصدیقیه کلام نیز، با صرف اینکه «اطلاق رفض القیود است نه جمع القیود» نمی توان دلیل را شامل مصادیق مستحدثه دانست/ همانطور که مرحوم شیخ اعظم میفرمایند تمسک به حدوسط های کلامی مانند «شریعت خالده» و اینکه دین اسلام دین خاتم است نمی تواند در مقام استظهار از دلیل کارگشا باشد. 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 30/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 💢دوره پیشرفته سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی💢 ویژه طلاب سطوح عالی حوزه علمیّه قم (پایه 7 و بالاتر)   🗓10 تا 12 اسفند 1401 دو روز کامل درسی محل برگزاری: 🌐مجمتع علمی حوزوی شهید صدوقی قم فاز 2   ✅لینک ثبت‌نام فردی: http://rbo.ir/forms/andishe.aspx   💠برای ثبت نام گروهی با این آدرس در ارتباط باشید:   @Nezamandishe1401 💠اطلاعات بیشتر در: @andisheh_tahzib
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اهمیت رسیدن به شبکه مفاهیم در ناحیه موضوع شناسی برای تجمیع ادله و رسیدن به کلان مسأله/ در فضای فقه معاصر، سبک و متد استنباط عوض نمیشود اما محتوا و نتیجه عوض میشود/ این یعنی فقه جدید پیش نمی آید بلکه همانطور که حضرت امام فرمودند «فقه جواهری با رعایت عنصر زمان و‌ مکان» / مثال هایی از نحوه تحصیل شبکه مفاهیم در عرصه فقه المرأة/ مباحث فلسفی و انسان شناسی در جایگاه خود بسیار مهم و لازم است اما منجر به بی نیازی ازجنبه های فقهی و کار با ادله و منابع نمیشود. 🎙استاد علی فرحانی 📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 1/12/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠شب1 🔅100 رکعت هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1) بعد از پایان نماز: حمد (50) 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30) بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه 🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد) 🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11) 💠شب2 🔅50 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1) 💠شب3 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب4 🔅40 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25) 💠شب5 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500) بعد از پایان: صلوات (70) 💠شب6 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50) 💠شب7 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100) 💠شب8 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15) 💠شب9 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10) 💠شب10 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3) 💠شب11 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10) 💠شب12 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10) 💠شب13 🔅2رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1) 💠شب14 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5) 💠شب15 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 💠شب16 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15) 💠شب17 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71) 👈بعدازنماز: استغفار (70) 💠شب18 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5) 💠شب19 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5) 💠شب20 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15) 💠شب21 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب22 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15) 💠شب23 🔅30 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1) 💠شب24 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10) 💠شب25 🔅 10 رکعت 🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1) 💠شب26 🔅10 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10) 💠شب27 🔅2 رکعت 🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10) 💠شب28 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب29 🔅10 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10) 💠شب30 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10) 👈بعد از نماز: صلوات (100) @almorsalaat
📌شرافت این سه ماه در زبان ها و عقل ها و فکرها نمیگنجد/ مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات ها و عظیم ترین معارف الهی است/ اشاراتی به معنای عمیق عبارات مناجات شعبانیه 🔰امام خمینی (ره) 🌀اين سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان، بركات بسيار نصيب انسان، انسانهايى كه مى‏توانند استفاده كنند از اين بركات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتى كه هست. 🌀در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت - سلام اللَّه عليه- و بعض ائمه ديگر، و در ماه شعبان ولادت - سلام اللَّه عليه- و ولادت حضرت صاحب- ارواحنا له الفداء- و در ماه مبارك، نزول قرآن بر قلب مبارك پيغمبر اكرم بوده است. و شرافت اين سه ماه در زبانها و در بيانها و در عقلها و در فكرها نمى‏گنجد. 🌀و از بركات اين ماهها ادعيه‏اى است كه وارد شده است در اين ماهها. 🌀ما امروز در ماه شريف شعبان واقع هستيم، و مناجات شعبانيه از بزرگترين مناجات و از عظيمترين معارف الهى و از بزرگترين امورى است كه آنهايى كه اهلش هستند مى‏توانند تا حدود ادراك خودشان استفاده كنند. 🌀عناوين مسائل الهى و مسائل عرفانى، عناوين سهلى است كه هر كس گمان مى‏كند كه اين عناوين را فهميده است؛ و امور استدلاليه برهانيه هم در عين حالى كه دقيق است، ليكن سهل الادراك است. بعد از قيام برهان و دنبال او رساندن حاصل اين عناوين و نتيجه برهان به قلب مشكلتر است، كه آن را ايمان گفته مى‏شود به آن، و چه بسا كه اصحاب برهان به اين مرتبه ايمان نرسيده باشند. اين يك مسئله‏اى است كه بايد با تلقينات و تكرار و رياضات به قلب رساند. 🌀شما ملاحظه مى‏كنيد كه به حسب ضرورت يك كسى كه مرده است، از او به انسان ضررى وارد نمى‏شود، لكن الّا بعض اشخاص، ديگران، اگر چنانچه در يك قبرستانى باشند و كسى نباشد يا با يك مرده‏اى همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند مى‏ترسند؛ براى اينكه، آن و ضرورت عقلى به نرسيده است. آن معنايى كه عقل ادراك كرده است ضرورت هم دارد، لكن به دل نرسيده است. لكن آنهايى كه مثلًا مرده شور هستند و سر و كار دارند با مرده‏ها، از باب اينكه تكرار شده است اين‏ مطلب پيششان، به قلبشان رسيده است و آنها خوفى ندارند. 🌀در مسائل اسلامى هم و مسائل عقلى هم همين طور هست. چه مسائلى عقلى هست كه با برهان، با برهان قوى ثابت است، لكن در انسان تأثير نكرده است، براى اينكه، نتيجه برهان به عقل رسيده است، لكن به قلب وارد نشده است، ايمان به آن نيست، عقل او را ادراك كرده است، لكن قلب ايمان به او نياورده است. 🌀و چه بسا مسائل عرفانى كه در قرآن و اين مناجاتهاى ائمه اطهار سلام اللَّه عليهم و همين مناجات شعبانيه مسائل عرفانى هست كه اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودى ممكن است ادراك كنند، بفهمند عناوين را، لكن آن ذوق عرفانى چون حاصل نشده است نمى‏توانند وجدان كنند. آيه شريفه در قرآن: ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ خوب، مفسرين، فلاسفه در اين باب صحبتها كردند، لكن آن ذوق عرفانى كم شده است. 🌀...اينها عناوينشان را خيال مى‏كند انسان، خوب، ما هم مى‏دانيم. نه عارف و نه فيلسوف و نه دانشمند نمى‏توانند ذوب كنند چى هست مسأله. 🌀مسئله‏ فَصَعِقَ لِجَلالِكَ‏ كه مبدأش قرآن است: وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً ، مسئله‏اى است كه انسان گمان مى‏كند كه خوب افتاد غش كرد «صَعِقَ» يعنى غش كرد، اما اين غش چى بوده است؟ غش حضرت موسى چى بوده است؟ اين مسئله‏اى نيست كه غير موسى بفهمد. يا: دَنى‏ فَتَدَلّى‏ را، اين مسئله‏اى نيست که غير آن كسى كه «دنُوّ» پيدا كرده است بتواند فهم كند، ادراك كند، ذوب كند. يا همين جملاتى كه در اين مناجات بزرگ است و بعض جملات ديگرى كه در آن هست، مسائلى است كه به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. 🌀رياضات بسيار مى‏خواهد تا انسان بتواند بفهمد كه ناجيته [با فتح تا] نه ناجيته [با ضم تا]، «ناجَيتَه» اين چى است؟ خدا با آدم مناجات مى‏كند، چى است مناجات؟ چه خواسته‏اند ائمه؟ 🌀اين از دعاهايى است كه من غير از اين دعا نديدم كه روايت شده است همه ائمه اين دعا را، اين مناجات را مى‏خواندند، اين دليل بر بزرگى اين مناجات است كه همه ائمه اين مناجات را مى‏خواندند. چى بوده است اين؟ بين آنها و خداى تبارك و تعالى چه مسائلى بوده است؟ 🌀هَبْ لِى كَمالَ الْانْقِطاعِ الَيْكَ‏. كمال انقطاع چى است؟ وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيادَتى وَ نَقْصِى وَ نَفْعِى وَ ضَرّى ؛ خوب، آدم به حسب ظاهر مى‏گويد خوب، همه چيز با اوست. 🌀اما وجدان اين مطلب كه هيچ ضررى به ما نمى‏رسد الا به دست اوست، هيچ منفعتى نمى‏رسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع، اينها چيزهايى است كه دست ماها از آن كوتاه است. و دعا كنيد كه خداى تبارك و تعالى به ما توفيق بدهد كه در اين ماه شريف و ماه شريف رمضان از اين مسائل هم يك حظى و لو يك جلوه كوچكى در دلها و قلبهاى ما واقع بشود، و لا اقل مؤمن به اين بشويم كه قضيّه «صَعِقَ» چه قضيه‏اى است. 🌀مؤمن به اين بشويم كه مناجات خدا با انسان چى هست. مناجات را مؤمن بشويم به آن، انكار نكنيم، نگوييم اينها حرفهاى درويشى است. همه اين مسائل در قرآن هست به نحو لطيف و در كتب ادعيه مباركه ما كه از ناحيه ائمه هدى وارد شده است، همه اين مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لكن به نحو لطيف. 📚صحيفه امام، ج‏17، ص: 457 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 |رهبرانقلاب: برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛لذا بهترین فلاسفه‌ی ما مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا-عارف هم بوده‌اند. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b