eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
571 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
سبک صحیح تحصیل_01.mp3
1.75M
🔊| اگر به این صورت درس بخوانید سریع نتیجه میگیرید 🎙استاد علی فرحانی 📚مناهج الوصول. سال 1395 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
یاد مرگ.mp3
981K
🔊| گفتن شهادتین حین قبض شدن روح، تابع باور است نه تحلیل عقلی و نه اعتبارات 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 95 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎬 نشست های تخصصی بنیاد شیخ انصاری با موضوع: «کارآمدی و نوآوری های اصولی #امام_خمینی (ره)» ❇️ ارائه
📌کارآمدی و‌ نوآوری اصولی امام خمینی(ره) 💢نظریه روح المعنی از نگاه حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ◽️صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇 @almorsalaat
نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام.mp3
35.81M
🔊| تاریخچه نظریه روح المعنی و ثمره آن در تفسیر ادله معارف/ قرائت های مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی 💢تقریر کامل بیانات استاد به همراه آدرس مراجعاتی که فرمودند را در متن پائین بخوانید👇 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊| قرائات مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️همانطور که روشن است در ادله معارف، گاها الفاظی که در مورد امور محسوسه به کار برده میشوند، استعمال شده اند. کلماتی همچون ید و وجه و سمع و نور و لوح و قلم و میزان و صراط و جناح و ..... تعداد آیات قرآن کریم که مشتمل بر این سنخ الفاظ هستند را 143 آیه دانسته اند. این الفاظ اختصاص به قرآن نداشته بلکه در انجیل و تورات نیز دیده میشود. ◽️از این رو در توضیح این ادله، مسالک مختلفی به وجود آمده است. برخی قائل به تجسیم و تشبیه شده و این آیات و ادله را به همین صورت توضیح داده اند (توضیح: الملل و النحل شهرستانی، ج 3.ص 82) و برخی که مسلک تشبیه و تجسیم را باطل دانسته اند قائل شده اند که این ادله، مجمل و متشابه اند اما غالب امامیه و اشاعره این آیات را متشابه ندانسته بلکه این تعابیر را حمل بر مجاز کرده اند (سیوطی در الاتقان. ج 2. ص 347 این نظر را توضیح داده اگرچه نپذیرفته است) و برخی نیز قائل به اشتراک لفظی شده اند یعنی معنای حقیقی متعارف این الفاظ (همچون لفظ وجود) را در مورد خداوند و معنای حقیقی دیگری از این الفاظ را در مورد غیر خداوند دانسته اند (ابوالحسین بصری ج 2 ص 83) ◽️اما مسلک روح المعنی در مقابل تمام این نظریات است. روح المعنی با تمام قرائاتی که دارد، قدرمتیقن از آن این است که این الفاظ، یک معنای واحد دارند و این یک معنا هم معنای مجازی نیست کما اینکه متشابه و مجمل نیز نمی باشند. ◽️در جزئیات نظریه روح المعنی، هفت قرائت وجود دارد که به ذکر برخی از آنها اکتفاء میکنیم: 1⃣عمده عرفاء از تشکیک در معنا استفاده کرده اند و لفظ را واحد اما معنی را ذومراتب دانسته اند در این صورت، این لفظ هم دال بر رتبه عالی از معنا و هم دال بر مراتب دیگر از این معنا می باشد و در هر مرتبه هم خصوصیت خاص خود را دارد اگرچه انسان از باب «بدأ خلقه من طین» آنچه در حالت عادی برای او فعلیت دارد، ادراک امور محسوس است از این رو ذهن او ناخودآگاه خصوصیات امور محسوس رابه مجردات نیز سرایت میدهد و موجب اجمال میشود اگرچه در واقع تشابه و اجمالی وجود ندارد. 2⃣البته گاها شنیده میشود این نظریه عرفاء را از باب «خذ الغایات و الترک المبادی» دانسته و چنین توضیح میدهند که مثلا کلمه ید، به معنای قدرت جابجایی است زیرا غایت ان، قدرت جابجایی است اما مبدأ آن که ید انسانی است، دخیل نمی باشد. از این رو از این نظریه به نظریه «کارکردگرایانه» تعبیر میکنند. ◽️اما با توجه به توضیحی که داده شد این توضیح از نظریه عرفاء، صحیح نیست زیرا عارف، متمرکز بر غایت نیست بلکه متمرکز بر ذات المعنی است یعنی موضوع له یا مستعمل فیه را تدقیق میکند فارغ از غایت وضع و استعمال. 3⃣قرائت سوم مبتنی بر تفکیک بین لفظ و استعمال است یعنی لفظ، عند الوضع برای امر محسوس وضع میشود اما دائره استعمال، وسیع تر از وضع است پس این الفاظ، عند الاستعمال برای امر مجرد نیز به کار می روند بدون اینکه مستلزم مجازیت در استعمال باشد. ◽️برخی، کلمات ملامحسن فیض کاشانی (صافی و اصفا) و کلمات غزالی (احیاء العلوم جلد 13 ص 168. آداب تلاوت القرآن ص 23. فیصل التفرقه ص 242. مضنون الصغیر ص 317. جواهر القرآن و مشکات الانوار از ص 41 الی 51 و ص 270) و کلمات محی الدین عربی (فتوحات جلد اول ص 253 و جلد چهارم ص 332) را این چنین معنا کرده اند. ◽️البته ممکن است به این قرائت اشکال شود که استعمال اعم از حقیقت و مجاز است در حالی که همانطور که در ابتدا گفته شد نظریه روح المعنی، مستلزم مجازی بودن این استعمالات نیست، اما درپاسخ باید گفت همانطور که مرحوم آخوند در کفایه الاصول (امر ثانی و ثالث مقدمات و مبحث صحیح و اعم) توضیح میدهند حصری در استعمال حقیقی و مجازی نیست بلکه گاهی استعمال حقیقی و تام الانطباق بر موضوع له نیست اما مجازی هم نیست همچون تسامح در تطبیق. 4⃣اما نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام اگرچه خصائص قرائت های فوق را دارد اما با آنها متفاوت است. ◽️حضرت امام در جای جای اثار خود همچون آداب الصلاه (ص 249 و 250) و تقریرات فلسفه (جلد اول ص 117) و مصباح الهدایه (ص 39) و شرح دعای سحر (ص 36) بر نظریه روح المعنی اصرار ورزیده و آن را از ادق و اهم مطالب علمی میدانند تا جائی که تفکر در ان را مصداق شریف روایت «تفکر ساعة خیر من عبادة ستین سنة» معرفی میکنند و می فرمایند « أنّ التدبّر فيه من مصاديق قوله (ع): تفكّر ساعة خير من عبادة ستّين سنة. فإنّه مفتاح مفاتيح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنيّة» ◽️ایشان معتقدند در محدوده زبان شناسی، اگرچه وضع، امری اعتباری است اما گاهی وضع لفظ، به ازای معنایی حقیقی است و گاهی به ازای معنایی اعتباری. در نگاه حضرت امام، در اعتباریات، تشکیک نداریم اما در حقائق داریم لذا اگرچه امکان اینکه معنا، مقول به تشکیک باشد وجود دارد اما لزوما این معنا، مشکک نیست. ◽️حضرت امام ذیل جامع صحیح و اعم در کتاب مناهج الوصول، میفرمایند برخی از معانی الفاظ همچون معنای صلاه، هم مبهم اند و هم معین به نحوی که از طرفی مبهم بوده و به راحتی قابل توضیح نیستند اما از طرفی به راحتی درک میشوند. ◽️در اینجا است که لفظ، واحد است و معنا نیز واحد است و کثرت تشکیکی نیز ندارد بلکه متواطی است اما مصادیق متکثر با خصوصیات متکثر را شامل میشود و عند الاستعمال، از قرینه مناسبت حکم و موضوع مشخص میشود که کدام خصلت از خصائص معنا در این استعمال، مدنظر قرار گرفته است. ◽️حضرت امام این معنا را در تعلیقات شرح فصوص الحکم و مصباح الانس (ص 232)، در معانی حقیقی نیز جاری میکنند و آن را به معانی اعتباری، اختصاص نمیدهند. ایشان با این مبنا، به توضیح ادله معارف می پردازند. ◽لازم به ذکر است این مبنا، در فضای فقه معاصر و تولید علوم انسانی اسلامی از کتاب و سنت، بسیار موثر است که البته توضیح مفصلی را میطلبد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علامه طباطبایی به نقل از استاد خود میفرمود: شرح قطب الدین شیرازی بر حکمه الاشراق، تقریرات درس خواجه طوسی است 🎙علامه حسن زاده ❇️در شب جمعه سيزدهم ذى الحجة ١٣٨٩ ه‍‌ ق - ١٣٤٨/١٢/١ ه‍‌ ش كه با تنى چند از افاضل حوزه از محضر پرفيض استاد علامه طباطبايى استفاضه مى‌كرديم، پس از اتمام جلسه در معيّت آن جناب در اثناى راه بودم، اظهار داشتند كه مرحوم استاد ما آقا سيد حسين بادكوبه‌اى به‌طور منجّز و قطع مى‌فرمودند كه شرح حكمت الاشراق قطب (شرح علامه قطب شيرازى بر حكمة الاشراق شيخ سهروردى) تقريرات درس خواجه نصير الدين طوسى (قدّس سره) است. و خواجه مشرب اشراق داشت، در حكمت اشراقى بود، چنانكه در مبحث علم اشارات، به خلاف شرطش در اول كتاب با مبناى مشّاء مخالفت كرده، و علم را به طريق اشراق كه فاعل بالرضا باشد تقرير كرده است. 📚مقدمه ای بر مقاله معنویت تشیع. ص17 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هویت کانال المرسلات.mp3
12.45M
🔊| هویت کانال المرسلات در بیان استاد! 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در جلسه مشاوره ای که با برخی طلاب مشهد در تاریخ 16/3/1402 داشتند نسبت به کانال المرسلات فرمودند: ❇️هدف المرسلات، تربیت علمی نیروی انسانی برای انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان انسانی در مسیر انقلاب اسلامی ❇️تنها مدار اصلی در این وادی، است ❇️باید سیر آموزشی را از سیر محتوایی(دارایی علمی) جدا کنیم ❇️با این نگاه است که انسان ها رشد واقعی پیدا میکنند فارغ از عناوین اعتباری ❇️بر اساس مدار واقعیت، رشد علمی با قوانین منطقی و به صورت تدریجی رخ میدهد و نه دفعی ❇️این مدل هم صحیح است و هم سریعتر به نتیجه میرسد ❇️امروز انقلاب به این رشد واقعی و دارایی علمی نیاز دارد ❇️مقام معظم رهبری می فرمایند ما برای رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند تربیت نیروی مفید و کارآمد هستیم ❇️آنچه در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار است است ❇️المرسلات یک ابرنمونه و یک زیست واقعی چند ساله در این مسیر است 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما و حتما بشنوید👆👆👆
♨️ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود حاضر الآن 🎙علامه طباطبایی ✅و لعمري لو لم يكن في كتاب الله تعالى إلا قوله: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» لكان فيه كفاية إذ الغفلة لا تكون إلا عن معلوم حاضر، و كشف الغطاء لا يستقيم إلا عن مغطى موجود فلو لم يكن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجودا حاضرا من قبل لما كان يصح أن يقال للإنسان إن هذه أمور كانت مغفولة لك، مستورة عنك فهي اليوم مكشوف عنها الغطاء، مزالة منها الغفلة. 📚المیزان ج۱ ص۹۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢شب جمعه،حرم وصحن و سرایت آقا 💢حسرت روز وشب سینه ی غمبار من است @almorsalaat
ایمان و علم مشکک است اما عمل متواطی است.mp3
3.59M
🔊| معرفت و ایمان مشکک و ذو مراتب است اما عمل و تزکیه، متواطی است/ در مسیر استکمال، دنبال اعمال شاذ که در شریعت نیامده است نگردیم/ ملاک، تعبد به شارع است/ این معنا را حضرت امام در تفسیر سوره حمد فرموده اند 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس کتاب منیه المرید. لینک دانلود جلسات منیه المرید استاد👇 https://eitaa.com/almorsalaat/6333 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها 🎙استاد علی فرحانی 💢جلسه اول بیانات استاد را بشنوید👇 @almorsalaat