نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام.mp3
35.81M
🔊#تفسیر| تاریخچه نظریه روح المعنی و ثمره آن در تفسیر ادله معارف/ قرائت های مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام
🎙استاد علی فرحانی
💢تقریر کامل بیانات استاد به همراه آدرس مراجعاتی که فرمودند را در متن پائین بخوانید👇
#تفسیر #اصول_فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊#تفسیر| قرائات مختلف از نظریه روح المعنی و قرائت مختار حضرت امام
🎙استاد علی فرحانی
✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
◽️همانطور که روشن است در ادله معارف، گاها الفاظی که در مورد امور محسوسه به کار برده میشوند، استعمال شده اند. کلماتی همچون ید و وجه و سمع و نور و لوح و قلم و میزان و صراط و جناح و ..... تعداد آیات قرآن کریم که مشتمل بر این سنخ الفاظ هستند را 143 آیه دانسته اند. این الفاظ اختصاص به قرآن نداشته بلکه در انجیل و تورات نیز دیده میشود.
◽️از این رو در توضیح این ادله، مسالک مختلفی به وجود آمده است. برخی قائل به تجسیم و تشبیه شده و این آیات و ادله را به همین صورت توضیح داده اند (توضیح: الملل و النحل شهرستانی، ج 3.ص 82) و برخی که مسلک تشبیه و تجسیم را باطل دانسته اند قائل شده اند که این ادله، مجمل و متشابه اند اما غالب امامیه و اشاعره این آیات را متشابه ندانسته بلکه این تعابیر را حمل بر مجاز کرده اند (سیوطی در الاتقان. ج 2. ص 347 این نظر را توضیح داده اگرچه نپذیرفته است) و برخی نیز قائل به اشتراک لفظی شده اند یعنی معنای حقیقی متعارف این الفاظ (همچون لفظ وجود) را در مورد خداوند و معنای حقیقی دیگری از این الفاظ را در مورد غیر خداوند دانسته اند (ابوالحسین بصری ج 2 ص 83)
◽️اما مسلک روح المعنی در مقابل تمام این نظریات است. روح المعنی با تمام قرائاتی که دارد، قدرمتیقن از آن این است که این الفاظ، یک معنای واحد دارند و این یک معنا هم معنای مجازی نیست کما اینکه متشابه و مجمل نیز نمی باشند.
◽️در جزئیات نظریه روح المعنی، هفت قرائت وجود دارد که به ذکر برخی از آنها اکتفاء میکنیم:
1⃣عمده عرفاء از تشکیک در معنا استفاده کرده اند و لفظ را واحد اما معنی را ذومراتب دانسته اند در این صورت، این لفظ هم دال بر رتبه عالی از معنا و هم دال بر مراتب دیگر از این معنا می باشد و در هر مرتبه هم خصوصیت خاص خود را دارد اگرچه انسان از باب «بدأ خلقه من طین» آنچه در حالت عادی برای او فعلیت دارد، ادراک امور محسوس است از این رو ذهن او ناخودآگاه خصوصیات امور محسوس رابه مجردات نیز سرایت میدهد و موجب اجمال میشود اگرچه در واقع تشابه و اجمالی وجود ندارد.
2⃣البته گاها شنیده میشود این نظریه عرفاء را از باب «خذ الغایات و الترک المبادی» دانسته و چنین توضیح میدهند که مثلا کلمه ید، به معنای قدرت جابجایی است زیرا غایت ان، قدرت جابجایی است اما مبدأ آن که ید انسانی است، دخیل نمی باشد. از این رو از این نظریه به نظریه «کارکردگرایانه» تعبیر میکنند.
◽️اما با توجه به توضیحی که داده شد این توضیح از نظریه عرفاء، صحیح نیست زیرا عارف، متمرکز بر غایت نیست بلکه متمرکز بر ذات المعنی است یعنی موضوع له یا مستعمل فیه را تدقیق میکند فارغ از غایت وضع و استعمال.
3⃣قرائت سوم مبتنی بر تفکیک بین لفظ و استعمال است یعنی لفظ، عند الوضع برای امر محسوس وضع میشود اما دائره استعمال، وسیع تر از وضع است پس این الفاظ، عند الاستعمال برای امر مجرد نیز به کار می روند بدون اینکه مستلزم مجازیت در استعمال باشد.
◽️برخی، کلمات ملامحسن فیض کاشانی (صافی و اصفا) و کلمات غزالی (احیاء العلوم جلد 13 ص 168. آداب تلاوت القرآن ص 23. فیصل التفرقه ص 242. مضنون الصغیر ص 317. جواهر القرآن و مشکات الانوار از ص 41 الی 51 و ص 270) و کلمات محی الدین عربی (فتوحات جلد اول ص 253 و جلد چهارم ص 332) را این چنین معنا کرده اند.
◽️البته ممکن است به این قرائت اشکال شود که استعمال اعم از حقیقت و مجاز است در حالی که همانطور که در ابتدا گفته شد نظریه روح المعنی، مستلزم مجازی بودن این استعمالات نیست، اما درپاسخ باید گفت همانطور که مرحوم آخوند در کفایه الاصول (امر ثانی و ثالث مقدمات و مبحث صحیح و اعم) توضیح میدهند حصری در استعمال حقیقی و مجازی نیست بلکه گاهی استعمال حقیقی و تام الانطباق بر موضوع له نیست اما مجازی هم نیست همچون تسامح در تطبیق.
4⃣اما نظریه روح المعنی در نگاه حضرت امام اگرچه خصائص قرائت های فوق را دارد اما با آنها متفاوت است.
◽️حضرت امام در جای جای اثار خود همچون آداب الصلاه (ص 249 و 250) و تقریرات فلسفه (جلد اول ص 117) و مصباح الهدایه (ص 39) و شرح دعای سحر (ص 36) بر نظریه روح المعنی اصرار ورزیده و آن را از ادق و اهم مطالب علمی میدانند تا جائی که تفکر در ان را مصداق شریف روایت «تفکر ساعة خیر من عبادة ستین سنة» معرفی میکنند و می فرمایند « أنّ التدبّر فيه من مصاديق قوله (ع): تفكّر ساعة خير من عبادة ستّين سنة. فإنّه مفتاح مفاتيح المعرفة و أصل أصول فهم الأسرار القرآنيّة»
◽️ایشان معتقدند در محدوده زبان شناسی، اگرچه وضع، امری اعتباری است اما گاهی وضع لفظ، به ازای معنایی حقیقی است و گاهی به ازای معنایی اعتباری. در نگاه حضرت امام، در اعتباریات، تشکیک نداریم اما در حقائق داریم لذا اگرچه امکان اینکه معنا، مقول به تشکیک باشد وجود دارد اما لزوما این معنا، مشکک نیست.
◽️حضرت امام ذیل جامع صحیح و اعم در کتاب مناهج الوصول، میفرمایند برخی از معانی الفاظ همچون معنای صلاه، هم مبهم اند و هم معین به نحوی که از طرفی مبهم بوده و به راحتی قابل توضیح نیستند اما از طرفی به راحتی درک میشوند.
◽️در اینجا است که لفظ، واحد است و معنا نیز واحد است و کثرت تشکیکی نیز ندارد بلکه متواطی است اما مصادیق متکثر با خصوصیات متکثر را شامل میشود و عند الاستعمال، از قرینه مناسبت حکم و موضوع مشخص میشود که کدام خصلت از خصائص معنا در این استعمال، مدنظر قرار گرفته است.
◽️حضرت امام این معنا را در تعلیقات شرح فصوص الحکم و مصباح الانس (ص 232)، در معانی حقیقی نیز جاری میکنند و آن را به معانی اعتباری، اختصاص نمیدهند. ایشان با این مبنا، به توضیح ادله معارف می پردازند.
◽لازم به ذکر است این مبنا، در فضای فقه معاصر و تولید علوم انسانی اسلامی از کتاب و سنت، بسیار موثر است که البته توضیح مفصلی را میطلبد.
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فلسفه
📌علامه طباطبایی به نقل از استاد خود میفرمود: شرح قطب الدین شیرازی بر حکمه الاشراق، تقریرات درس خواجه طوسی است
🎙علامه حسن زاده
❇️در شب جمعه سيزدهم ذى الحجة ١٣٨٩ ه ق - ١٣٤٨/١٢/١ ه ش كه با تنى چند از افاضل حوزه از محضر پرفيض استاد علامه طباطبايى استفاضه مىكرديم، پس از اتمام جلسه در معيّت آن جناب در اثناى راه بودم، اظهار داشتند كه مرحوم استاد ما آقا سيد حسين بادكوبهاى بهطور منجّز و قطع مىفرمودند كه شرح حكمت الاشراق قطب (شرح علامه قطب شيرازى بر حكمة الاشراق شيخ سهروردى) تقريرات درس خواجه نصير الدين طوسى (قدّس سره) است. و خواجه مشرب اشراق داشت، در حكمت اشراقى بود، چنانكه در مبحث علم اشارات، به خلاف شرطش در اول كتاب با مبناى مشّاء مخالفت كرده، و علم را به طريق اشراق كه فاعل بالرضا باشد تقرير كرده است.
📚مقدمه ای بر مقاله معنویت تشیع. ص17
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هویت کانال المرسلات.mp3
12.45M
🔊#المرسلات| هویت کانال المرسلات در بیان استاد!
🎙استاد علی فرحانی
💢استاد در جلسه مشاوره ای که با برخی طلاب مشهد در تاریخ 16/3/1402 داشتند نسبت به کانال المرسلات فرمودند:
❇️هدف المرسلات، تربیت علمی نیروی انسانی برای انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان انسانی در مسیر انقلاب اسلامی
❇️تنها مدار اصلی در این وادی، #دارایی_علمی است
❇️باید سیر آموزشی را از سیر محتوایی(دارایی علمی) جدا کنیم
❇️با این نگاه است که انسان ها رشد واقعی پیدا میکنند فارغ از عناوین اعتباری
❇️بر اساس مدار واقعیت، رشد علمی با قوانین منطقی و به صورت تدریجی رخ میدهد و نه دفعی
❇️این مدل هم صحیح است و هم سریعتر به نتیجه میرسد
❇️امروز انقلاب به این رشد واقعی و دارایی علمی نیاز دارد
❇️مقام معظم رهبری می فرمایند ما برای رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند تربیت نیروی مفید و کارآمد هستیم
❇️آنچه در این عرصه از اهمیت بسزایی برخوردار است #اخلاص است
❇️المرسلات یک ابرنمونه و یک زیست واقعی چند ساله در این مسیر است
#المرسلات #طلبه_موفق
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجود حاضر الآن
🎙علامه طباطبایی
✅و لعمري لو لم يكن في كتاب الله تعالى إلا قوله: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» لكان فيه كفاية إذ الغفلة لا تكون إلا عن معلوم حاضر، و كشف الغطاء لا يستقيم إلا عن مغطى موجود فلو لم يكن ما يشاهده الإنسان يوم القيامة موجودا حاضرا من قبل لما كان يصح أن يقال للإنسان إن هذه أمور كانت مغفولة لك، مستورة عنك فهي اليوم مكشوف عنها الغطاء، مزالة منها الغفلة.
📚المیزان ج۱ ص۹۳
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#در_محضر_علامه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#پیاده_روی_اربعین
💢شب جمعه،حرم وصحن و سرایت آقا
💢حسرت روز وشب سینه ی غمبار من است
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
ایمان و علم مشکک است اما عمل متواطی است.mp3
3.59M
🔊#سلوک_معنوی| معرفت و ایمان مشکک و ذو مراتب است اما عمل و تزکیه، متواطی است/ در مسیر استکمال، دنبال اعمال شاذ که در شریعت نیامده است نگردیم/ ملاک، تعبد به شارع است/ این معنا را حضرت امام در تفسیر سوره حمد فرموده اند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس کتاب منیه المرید. لینک دانلود جلسات منیه المرید استاد👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6333
#اخلاق_و_عرفان
#معارف #شب_جمعه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها
🎙استاد علی فرحانی
💢جلسه اول بیانات استاد را بشنوید👇
@almorsalaat
جلسه اول.mp3
43.7M
🎙#سازمان_تبلیغات| جلسه اول سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها، با موضوع خلأهای فعلی جامعه و وظیفه حوزه نسبت به آنها از منظر رهبر معظم انقلاب
🎙استاد علی فرحانی
📚مشهد. سازمان تبلیغات. 24/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است
☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴
💻 Farsi.khamenei.ir
اباعبدالله_01.mp3
2.89M
🎙#اربعین| و صلی الله علی الباکین علی الحسین(ع)
🎙استاد علی فرحانی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌بخشی از روایتی را که استاد در این صوت اشاره فرمودند👇
◾️ألا و صلى الله على الباكين على الحسين بن علي عليهما السلام رحمة وشفقة، واللاعنين لأعدائهم والممتلئين عليهم غيظا وحنقا ألا وإن الراضين بقتل الحسين عليه السلام شركاء قتلته.
◾️ألا و إن قتلته وأعوانهم وأشياعهم والمقتدين بهم براء من دين الله.
◾️[ألا] إن الله ليأمر الملائكة المقربين أن يتلقوا دموعهم المصبوبة لقتل الحسين عليه السلام إلى الخزان في الجنان، فيمزجونها بماء الحيوان، فيزيد في عذوبتها وطيبها ألف ضعفها. و إن الملائكة ليتلقون دموع الفرحين الضاحكين لقتل الحسين عليه السلام ويلقونها...
📚تفسير الإمام العسکری جلد : 1 صفحه : 369
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
📌سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها
🎙استاد علی فرحانی
💢جلسه دوم بیانات استاد را بشنوید👇
@almorsalaat
جلسه دوم_01.mp3
44.7M
🎙#سازمان_تبلیغات| جلسه دوم سلسله جلسات با مدیران سازمان تبلیغات استانها، با موضوع خلأهای فعلی جامعه و وظیفه حوزه نسبت به آنها از منظر رهبر معظم انقلاب
🎙استاد علی فرحانی
📚مشهد. سازمان تبلیغات. 25/5/1403
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مجاهدة فی الله و مجاهدة فی سبیل الله
🎙علامه طباطبایی
❇️...و إلى هذا الاختلاف يشير قوله تعالى: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» : العنكبوت-٦٩.
❇️إذ فرق بين أن يجاهد العبد في سبيل الله، و بين أن يجاهد في الله، فالمجاهد في الأول يريد سلامة السبيل و دفع العوائق عنه بخلاف المجاهد في الثاني فإنه إنما يريد وجه الله فيمده الله سبحانه بالهداية إلى سبيل دون سبيل بحسب استعداده الخاص به، و كذا يمده الله تعالى بالهداية إلى السبيل بعد السبيل حتى يختصه بنفسه جلت عظمته.
📚المیزان. جلد اول. ص 35
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#اطلاعیه_دروس_خارج
#استاد_علی_فرحانی
📌سلسله دروس خارج استاد علی فرحانی در سال 1403-1404
💢خارج فقه طهارت. با محوریت کتاب الطهاره و بر اساس متن تحریر الوسیله حضرت امام(ره)
💢خارج اصول فقه. با محوریت کتاب مناهج الوصول حضرت امام(ره). (مبحث وضع)
📚 مکان: موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف.(شماره مدرس، متعاقبا اعلام خواهد شد)
📚 زمان: 24 شهریور. ساعت 8 الی 9 صبح
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
May 11
#شب_جمعه
#سیدالشهداء
◽️وضع من را به خدا روضه تو سامان داد
◽️من اگر گریه برایت نکنم میمیرم
◽️جان ناقابل من کاش فدای تو شود
◽️اگر این جان به فدایت نکنم؛میمیرم
◽️شعرهایم همگی درد فراق است؛ببخش
◽️صحبت از کرب و بلایت نکنم می میرم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#شب_جمعه| تنها راه کمال انسان، منحصر در شریعت است/ در این نگاه، سه گانه شریعت و طریقیت و حقیقت وجود ندارد
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسه چهارم از سلسله جلسات سلوک انقلابی (کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن). دی ماه 1402
#سلوک_انقلابی #تربیت_انقلابی #عرفان_اجتماعی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
جمع بندی درس خارج اصول.pdf
119.8K
📌جمع بندی ده جلسه اول درس خارج اصول. سال 1402_1403
🎙استاد علی فرحانی
✍️مقرر: سید مجتبی امین جواهری
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باشیم_01.mp3
2.67M
🎙#فلسفه| باید جایگاه علم حصولی در فضای اصاله الوجود توضیح داده شود/ این معنای صحیح عبارت شهید مطهری است: «تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باشیم»
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس شواهد الربوبیه. موسسه اسراء
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
.
📌مکرر گفته ایم «تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت»
🎙شهید مطهری
💢به عبارت ديگر به بررسى ادراكات ذهن پرداخته آنچه را «حقيقت» است از آنچه «حقيقت نما» است تميز دهيم و به تعبير فلاسفۀ اسلامى امور اصيل را از امور اعتبارى بازشناسيم و اين مطلب از مطالعۀ همين مقاله و مقالههاى بعدى روشنتر خواهد شد؛ و خوانندۀ محترم از حالا بايد ذهن خويش را براى قبول يك حقيقت كه مكرر به آن اشاره خواهيم كرد آماده كند و آن اينكه: تا ذهن را نشناسيم نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. (اصول فلسفه. ج 6. ص 489)
◽️◽️◽️◽️
💢اين است كه ما همواره گفتهايم كه تا ذهن را نشناسيم اساساً نمىتوانيم فلسفه داشته باشيم. در واقع هنر عمدۀ فلسفه اين است كه فعاليتهاى ذهن را مىشناسد و انديشههاى واقعيتدار را از انديشههاى ذهنى و اعتبارى جدا مىكند. (الهیات شفا. جلد اول. ص 112)
◽️◽️◽️◽️◽️
💢ما در اصول فلسفه روى اين مطلب خيلى تكيه كرديم كه انسان تا ذهن را نشناسد نمىتواند فلسفه داشته باشد. غالباً اين اعتبارات ذهن با واقعيات مخلوط و اشتباه مىشود و همين سبب گمراهى مىگردد. اگر انسان ذهن را بشناسد و اين انبوه انديشهها را از همديگر تشخيص بدهد و بشكافد، مىبيند كه حقيقت و واقعيت خيلى برايش روشن و واضح مىشود. از زمان كانت به اين طرف اين انعطاف در دنياى اروپا هم پيدا شد كه فلسفه يكمرتبه متوجه شناخت ذهن شد و به نقد عقل عملى و عقل نظرى و نظاير اين حرفها پرداخت. اين بسيار انعطاف بجايى بود كه رخ داد.
💢كانت متوجه شد كه ما براى اينكه فلسفۀ خوبى داشته باشيم بايد در درجۀ اول برويم و خود ذهن را بشناسيم، خود عقل را بشناسيم، فعاليتهاى ذهن و فعاليتهاى عقل را بشناسيم؛ تا اينها را نشناسيم [فلسفۀ خوبى نخواهيم داشت.]
[براى روشن شدن مطلب] مثالى ذكر مىكنم: اگر يك آدمى باشد كه جبراً و بدون اينكه از اين قيود آزاد باشد، هميشه دنيا را در وراى يك عده دوربينها و عينكها و يك عده نزديكبينها و ابزارهاى تو در تويى نظير اينها ببيند، مثلاً دنياى ستارگان را از پشت اين دستگاه ببيند، در اين صورت او الآن نمىتواند بفهمد كه آيا آنچه اكنون مىبيند حقيقت و واقعيت دارد، يا خصوصيت اين دستگاه چنين چيزى را در ذهن او [منعكس كرده است.]
💢وقتى كه انسان در شب سوار اتومبيل مىشود و از شيشه به اين طرف و آن طرف و جلو و عقب نگاه مىكند، بر اثر انعكاس تصوير در شيشهها يكمرتبه مىبيند كه در فضا جادهاى است و اتومبيلها پشت سر هم از جاده عبور مىكنند، و انسان اينها را مىبيند.
💢انسان بايد اول اين دستگاهى را كه با آن كار مىكند و واقعيات را مىبيند، بشناسد، دستگاهى كه انسان نمىتواند از آن مجزا باشد. مثلاً بايد ببيند كه در اين دستگاه، اول يك عدسى وجود دارد كه اشياء را بزرگ مىكند و بعد از آن آينهاى كه كوچك مىكند، بعد از آن چيزى كه رنگ اشياء را سبز مىكند، و چيزهاى ديگر. اگر اينها را خوب بشناسيم، با محاسبۀ اينها و با درنظر گرفتن همۀ اين محاسبات مىتوانيم واقعيات را تشخيص بدهيم. ولى خيلى سادهلوحى است كه ما بگوييم از وراى اين دستگاه [جهان را مىبينيم] و همان را كه در خارج وجود دارد [ادراك مىكنيم.] نمىشود گفت من كه دارم مىبينم و حس مىكنم، پس همان جور است كه مىبينم و حس مىكنم. اين اشتباه است.
💢اين است كه شناخت ذهن و مسائل آن از اركان فلسفه است، گو اينكه شناخت ذهن از آن جهت كه شناخت ذهن است از مبادى فلسفه شناخته مىشود و امروزيها اغلب اين را جزء منطق دانستهاند نه فلسفه، ولى به هرحال يك امر خيلى لازمى است. علماى اسلام در دورههاى بعد مخصوصاً از بوعلى به اين طرف هر چه كه جلو آمدهاند در اثر همين برخوردها خواه ناخواه اجبار پيدا كردهاند كه وارد مسائلى بشوند كه آن مسائل در واقع شناخت خود ذهن است نه شناخت مستقيم واقعيت؛ يعنى با شناخت ذهن است كه بعد واقعيت را خوب مىشود شناخت. [به همين جهت] يك دسته از مسائل را تحت عنوان اينكه چه چيز انتزاعى است و چه چيز حقيقى، يا چه چيز اعتبارى است و چه چيز واقعى، مطرح كردهاند، و از مسائل خيلى مهم است. (الهیات شفاء. جلد دوم. ص 76)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b