eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی 1️⃣: آموزش ، مرحله اول، مباحث: اصالت وجود، تشکیک و تخصیص 🎙استاد علی فرحانی ⏰۱۵ فروردین الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ⏳ جلسات تدریس: ۱۰ساعت (۲۰جلسه، ۳۰دقیقه‌ای)، روزهای شنبه تا دوشنبه ♦️جلسات تکمیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط حجج اسلام : مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی و فاطمی با محوریت کتاب ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
علم پویا.mp3
1.86M
🔊| اهمیت و لزوم تفکر در سلوک علمی 🎙آیت الله ‌جوادی‌ آملی 📌حضرت آیت الله جوادی ضمن اشاره به دأب حضرت امام و علامه طباطبایی، تاکید دارند که جزء لاینفک سیر علمی و تحصیلی، تفکر است. تفکر عامل اساسی تولید علم و حرکت در این مسیر است. حتما . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️حجاب از خدا و معرفت به خدا 🔸قوله تعالى: « كَلاّٰ إِنَّهُمْ‌ عَنْ‌ رَبِّهِمْ‌ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ‌» ردع عن كسب الذنوب الحائلة بين القلب و إدراك الحق، 🔸و المراد بكونهم محجوبين عن ربهم يوم القيامة حرمانهم من كرامة القرب و المنزلة و لعله مراد من قال: إن المراد كونهم محجوبين عن رحمة ربهم. 🔸و أما ارتفاع الحجاب بمعنى سقوط‍‌ الأسباب المتوسطة بينه تعالى و بين خلقه و المعرفة التامة به تعالى فهو حاصل لكل أحد قال تعالى: «لِمَنِ‌ اَلْمُلْكُ‌ اَلْيَوْمَ‌ لِلّٰهِ‌ اَلْوٰاحِدِ اَلْقَهّٰارِ» و قال: «وَ يَعْلَمُونَ‌ أَنَّ‌ اَللّٰهَ‌ هُوَ اَلْحَقُّ‌ اَلْمُبِينُ‌» 📚المیزان ج۲۰ ص۲۳۴ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فعل لازم و متعدی ▫️تعدیه فعل لازم به وسیله حرف جر (تعدیه عام و خاص) ▫️شیوه مجهول کردن فعل در تعدیه خاص و عام 🎙استاد محمدمهدی مقدسی @maarejj 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اهمیت نوشتن در سیر علمی.mp3
7.33M
🔊| رشد و دارا شدن در مسیر علمی! 🎙استاد علی فرحانی 📌یکی از مسائلی که استاد در تمام تدریسات خود بسیار بر آن تاکید دارند رشد علمی و در این مسیر است. ایشان به همین مناسبت در صوت بالا طریق سلوک و رشد علمی را توضیح داده و ضمنا برخی مشکلات که در مسیر علمی پیش می آید را ذکر کرده و راه حل بسیاری از آنها را می دانند. حتما . 📚رسائل. استصحاب. سال 87 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️| اهل بیت (ع) در همان چیزی را می خواهند، که در لسان آمده است. 🔸شما ملاحظه كنيد، تعبيراتى كه در ادعيه ائمه ع واقع شده، با اين تعبيراتى كه در لسان واقع شده، و مبدأ اين شده است كه بعضى چون توجه به مقصد نداشته‌‏اند، تا حد تكفير هم رفته ‏اند، چه مغايرتى دارند.؟ 🔸در شعبانيه، كه به حسب روايت، مناجات همه‏ ائمه بوده، همه ائمه به حسب روايت آن را مى‏ خواندند و در روايات، من نديدم كه [يكى از] ادعيه، مال همه ائمه باشد- آمده است: إلهى هَبْ لى كَمالَ الْانْقِطاعِ إلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِكَ و دنبال آن اين است الهى‏ وَ اجْعَلْنى‏ مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِكَ [معناى‏] اينها چيست؟ به حسب نظر آقايان ائمه ما كه همه، اين را مى‏‌خواندند، مقصودشان چه بوده [است‏]؟ 🔸«هَبْ لى كَمالَ الْانْقِطاعِ إِلَيْكَ» يعنى چه؟ او «كمال الانقطاع» را از خدا مى‏‌خواهد، با اينكه بايد به سير خودش واقع بشود. اين باب، باب مرتبه سير خود انسان است و او سير خودش را از خدا مى‏‌خواهد، اينها به چه معناست؟ 🔸«ابصار القلوب» چيست كه با آن مى‏ خواهد نگاه كند به حق تعالى؟ اين قلب و اين بصر قلب چيست كه با نور اين بصر قلبى به حق تعالى نظر كند؟ [بعد مى‏فرمايد] همه اينها را به من بده كه غايت اين است: «حتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ» وقتى حجب نور را قطع كرد: «تَصِلَ إِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَ تَصيرَ أَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» اين يعنى چه؟ يعنى آويزان بشوم به او؟ 🔸اين «صعق لجلال» كه قرآن هم براى موسى مى ‏گويد، غير آن فنايى است كه اينها مى‌‏گويند؟ مرتبه بر مرتبه بالا رفته تا آنجا كه «ابصار قلوب» خرق كند همه حجابها را و بعد به معدن عظمت واصل شود. «معدن العظمة» چيست؟ اين وصول چيست؟ غير آن وصولى است كه آنها مى‏گويند؟ آن وصول هم همين است: «فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ». «معدن العظمة» غير حق تعالى چيز ديگر مى‌‏تواند باشد؟ معدن عظمت اوست كه همه عظمتها بايد از او گرفته بشود. معدنش آنجاست. «فَتَصِلَ» وصول پيدا بكند «إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ أَرواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» حالا كه رسيد، ارواح معلق بشود «بِعِزِّ قُدْسِكَ». 📚امام خمینی (ره)، تفسیر سوره حمد، جلسه5 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تفاوت قاعده یقین و استصحاب.mp3
13.85M
🔊| تفاوت قاعده یقین و استصحاب 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از مباحث مهم در تصور صحیح استصحاب و استظهار استصحاب از ادله شرعیه، تفکیک بین آن و قاعده یقین است. استاد به همین مناسبت به توضیح تفاوت این دو می پردازد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅فلسفه اسلامی، آن منطق عقلانی است که می تواند بی پایگی بسیاری از تفکرات شبه فلسفی را روشن کند. فلسفه اسلامی افتخار حوزه های علمیه است. (رهبر معظم انقلاب 80/03/16) 🌀 دوره جامع آموزش حکمت اسلامی (استاد علی فرحانی) 👇👇👇 eitaa.com/almorsalaat/5150 eitaa.com/almorsalaat/5150 @almorsalaat
🔷 ايماني که از بصيرت جدا باشد اسلام آن را ايمان واقعي نمي‌‌‌‌‌داند. 📖📚 ص۶۹ @almorsalaat
عظمت قاضی نور الله شوشتری و کتاب مجالس المومنین.mp3
1.73M
🔊| قاضی نور الله شهید! 🎙استاد علی فرحانی 🌀ماجرای زندگی قاضی نوری الله شوشتری، یکی از داستان های بسیار عجیب و در عین حال بسیار پندآموز در زندگی طلبگی است. حتما بشنوید! 📚تدریس رسائل. جلد اول. جلسه ۹۹ ⬇️لینک دانلود کتاب مجالس المومنین 👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/161 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
(۱۲)| از و تا همنشینی با خدا ▫️و در اخبار مثوبات نظر كن به حديث معراج كه در «وافى» از علماى اعلام او را روايت كرده، مى ‏فرمايد: يا أحمد! تا آنجا كه: ▫️قال: يا ربّ ما أوّل العبادة؟! ▪️قال: الصّمت و الصّوم. تعلم يا أحمد ما ميراث الصّوم؟! ▫️قال: لا، يا ربّ! ▪️قال: ميراث الصّوم قلّة الأكل و قلّة الكلام و العبادة. ▪️الثّانية الصّمت و الصّمت يورث الحكمة و يورث الحكمة المعرفة و يورث المعرفة اليقين. و إذا استيقن العبد لا يبالى كيف أصبح بعسر أم يسر. فهذا مقام الرّاضين! ▪️فمن عمل رضاى ألزمه ثلاث خصال: أعرّفه شكرا لا يخالطه الجهل، و ذكرا لايخالطه النّسيان، و محبّة لا يؤثر على محبّتى محبّة المخلوقين! ▪️فإذا أحبّنى أحببته و حبّبته إلى خلقى و أفتح عين قلبه إلى عظمتى و جلالى! فلا أخفى عليه علم خاصّة خلقى! فأناجيه فى ظلم اللّيل و ضوء النّهار حتّى ينقطع حديثه مع المخلوقين و مجالسته معهم و أسمعه كلامى و كلام ملائكتى و أعرّفه سرّى الّذى سترته من خلقى. ▪️- إلى أن قال:ثمّ أرفع الحجب بينى و بينه فأنعّمه بكلامى و ألذّذه بالنّظر إلىّ.- إلى أن قال: و لأجعلنّ ملك هذا العبد فوق ملك الملوك حتّى يتضعضع له كلّ ملك و يهابه كلّ سلطان جائر و جبّار عنيد و يتمسّح له كلّ سبع ضارّ، و لأشوّقنّ إليه الجنّة و ما فيها، و لأستغرقنّ عقله بمعرفتى، و لأقومنّ له مقام عقله، ثمّ لأهوّننّ عليه الموت و سكراته و حرارته و فزعه حتّى يساق إلى الجنّة شوقا. و إذا نزل به ملك‏ الموت يقول: مرحبا بك! فطوبى لك! طوبى لك! إنّ اللّه إليك لمشتاق! ▪️اعلم يا ولىّ اللّه! أنّ الأبواب الّتى كان يصعد منها عملك يبكى عليك! و أنّ محرابك و مصلّاك يبكيان عليك! فيقول: أنا راض برضوان اللّه و كرامته؛ و يخرج الرّوح من بدنه كما تخرج الشّعرة من العجين. و إنّ الملائكة تقومون عند رأسه، بيدى كلّ ملك كأس من ماء الكوثر و كأس من الخمر يسقون روحه حتّى يذهب سكرته و مرارته و يبشّرونه بالبشارة العظمى، و يقولون: طبت و طاب مثواك! إنّك تقدم على العزيز الكريم الحبيب القريب! فيطير الرّوح من أيدى الملائكة فيسرع إلى اللّه فى أسرع من طرفة عين؛ فلا يبقى حجاب و لا ستر بينها و بين اللّه تعالى. ▪️و اللّه تعالى إليها لمشتاق. فتجلس على عين عن يمين العرش. ثمّ يقال لها: أيّتها الرّوح! كيف تركت الدّنيا؟! فتقول: إلهى و سيّدى! و عزّتك و جلالك لا علم لى بالدّنيا! أنا منذ خلقتنى إلى هذه الغاية خائف منك! ▪️فيقول اللّه: صدقت! كنت بجسدك فى الدّنيا و بروحك معى! فأنت بعينى أعلم سرّك و علانيتك! سل أعطك و تمنّ علىّ فأكرمك! هذه جنّتى فتبحبح فيها، و هذا جوارى فاسكنه! 🔅فتقول الرّوح: إلهى عرّفتنى نفسك فاستغنيت بها عن جميع خلقك! و عزّتك و جلالك لو كان رضاك فى أن أقطّع إربا إربا أو أقتل سبعين قتلة بأشدّ ما يقتل به النّاس لكان رضاك أحبّ إلىّ. ▪️إلى أن قال: قال اللّه عزّ و جلّ: و عزّتى و جلالى لا أحجب بينى و بينك فى وقت من الأوقات حتّى تدخل علىّ أىّ وقت شئت و كذلك أفعل بأحبّائی 📚میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاءالله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
رابطه عالم با نفس انسان کامل.mp3
2.47M
🔊| رابطه عالم با نفس انسان کامل 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت بحث از وحدت فعلیت در عالم و نفی تکثر فعلیت، نشان می دهند که به تعبیر عرفاء آن صورت و فعلیت واحد که هستی بخش و وحدت بخش عالم ماده است، نفس است، و نهایتا فلسفه هم همین را اثبات می کند. 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 90 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔴باسلام 🔘قابل توجه است که دوره به‌گونه ای طراحی شده که همه مخاطبین ارجمند می‌توانند در آن شرکت کنند: ‌➖ ارجمند ➖ گرامی ➖ و بزرگوار ➖ و علاقه‌مندان به معارف اسلامی ✔️شرکت کنندگان در دوره، به حسب سطح معلومات و مطالعات به گروه‌های جداگانه تفکیک خواهند شد. ⬇️لینک 👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ @almorsalaat
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
❇️اهمیت ماه شعبان و رمضان در بیان حضرت امام(ره) ◽️ ما در ماه شعبان هستيم و چند روز ديگر در ماه رمضان واقع مى شويم. ماه رمضان، ماه نبوت است و ماه شعبان، ماه امامت. ماه رمضان، ليلة القدر دارد و ماه شعبان، شب نيمه شعبان دارد كه تالى ليلة القدر است. ماه رمضان مبارك است؛ براى اينكه ليلة القدر [دارد] و ماه شعبان مبارك است؛ براى اينكه نيمه شعبان دارد. ◽️ ماه رمضان مبارك است؛ براى اينكه نزول وحى در او شده است يا به عبارت ديگر، معنويت رسول خدا وحى را نازل كرده است. و ماه شعبان معظم است؛ براى اينكه ماه ادامه همان معنويات ماه رمضان است. ◽️اين ماه مبارك رمضان جلوه ليلة القدر است كه تمام حقايق و معانى در او جمع است. و ماه شعبان، ماه امامان است كه ادامه همان است. ◽️ در ماه مبارك رمضان، مقام رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- به ولايت كلى الهى بالأصالة تمام بركات را در اين جهان بسط داده است. و ماه شعبان، كه ماه امامان است، به بركت ولايت مطلقه، به تبع رسول اللَّه همان معانى را ادامه مى دهد. ◽️ پس ماه رمضان ماهى است كه تمام پردهها را دريده است و وارد شده است جبرئيل امين بر رسول خدا و به عبارت ديگر، وارد كرده است پيغمبر اكرم جبرئيل امين را در دنيا. و ماه شعبان، ماه ولايت است و همه اين معانى را ادامه مى دهد. ◽️ ماه رمضان مبارك است كه قرآن بر او وارد شده است. و ماه شعبان مبارك است كه ادعيه ائمه- عليهم السلام- در او وارد شده است. ماه مبارك رمضان [است] كه قرآن را وارد كرده است. ◽️ قرآن مشتمل بر تمام معارف است و تمام ما يحتاج بشر است و ماه شعبان، كه ماه امامان است، ادامه همان حقيقت است و همان معانى در تمام دوره ها. ◽️آن چيزى كه در قرآن به طور اسرار است، در ادعيه ائمه ما به طور اسرار است. در دعاى شعبانيه مىخوانيم كه عرض مى كند به خدا: وَ اجْعَلْني مِمَّنْ نادَيْتَهُ فَأَجابَكَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِكَ فَناجَيْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَكَ جَهْراً. مسئله «صعق» را مى آورد در ميان؛ همان معنايى كه در قرآن كريم راجع به حضرت موسى مى گويد: فَلَمّا تَجَلّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ و موسى در «صعق» واقع شد. اين ماه صعق است و اين هم ماهى است كه همان صعق را مى خواهد. اين ماه تجلى الهى است بر پيغمبر اكرم و اين ماه تجلى الهى به تبع پيغمبر اكرم بر امامان است. ◽️حضرت مهدى- سلام اللَّه عليه- ابعاد مختلفه دارد كه آنچه كه براى بشر واقع شده است، بعض ابعاد اوست؛ چنانچه آنچه از قرآن و پيغمبر اكرم براى بشر معلوم شده است، بعض ابعاد آن معنويات است؛ ◽️معنوياتى در قرآن است كه براى هيچ كس جز پيغمبر اكرم و كسانى كه شاگرد او هستند و از او استفاده كرده اند، كشف نشده است. و در ادعيه ما مسائلى است كه همان طور است؛ ◽️همان طورى كه رسول اكرم به حسب واقع، حاكم بر جميع موجودات است؛ حضرت مهدى همان طور حاكم بر جميع موجودات است. آن خاتم رسل است و اين خاتم ولايت. آن خاتم ولايت كلى بالأصاله است و اين خاتم ولايت كلى به تبعيت است. ◽️پس اين دو ماه، ماههايى هستند كه بايد ما راجع به آنها احترام قائل بشويم. 📚 صحيفه امام، ج20، ص: 250 @almorsalaat
42.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اهداف خواندن حکمت اسلامی 🎙استاد علی فرحانی 📌جلسه مقدماتی دوره آموزش حکمت اسلامی ⬇️ در دوره👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
(۱) ▫️اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ▫️وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُک َ ▫️فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی ▫️وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی ▫️وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی @almorsalaat
اهمیت مقوله وضع و جده و اضافه در فقه معاملات_01_01.mp3
3.09M
🔊| تاثیر مقولات وضع، جده و اضافه در باب معاملات فقه 🎙استاد علی فرحانی 🌀یکی از دلایل تاثیر فلسفه در اجتهاد این است که در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی از مفاهیم فلسفی استفاده شده است. یک دسته از این مفاهیم، مقوله وضع و جده و اضافه است که در نگاه برخی فقهاء، مبدا تصدیقیه تمام باب معاملات میباشد. حتما بشنوید. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀یکی از مهم‌ترین کارها در انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ترسیم چشم‌انداز است. 👈این نگاه حتماً بایستی علمی، مستند به معارف اسلامی، حتماً دلسوزانه و از طرف کسانی باشد که به هدف انقلاب و هدف نظام اسلامی ایمان کامل داشته باشند. ♦️این مایه‌های قوی در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم وجود دارد. 〰▪️〰▪️〰▪️〰▪️〰▪️〰 ▫️یکی از مهم‌ترین کارها در انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ترسیم چشم‌انداز است، تا معلوم بشود که ما کجا میخواهیم برویم. ▫️یک وقت است که در مقام فکر و تئوری و این قبیل چیزها حرف میزنیم، خب انسان خیلی حرفها دارد و دستمان پر است الحمدلله، امّا ما الان در وسط میدانیم؛ بحث ما از بحث تئوری و بیان ذهنی و فکری گذشته؛ عبور کرده‌ایم. ما الان داریم وسط میدان حرکت میکنیم؛ باید مشخّص کنیم که چه کار داریم میکنیم، کجا داریم میرویم، هدفمان چیست؛ این یک مسئله‌ی مهمّی است. ▫️اگر در اوّل انقلاب ــ البتّه در واقع فرضِ نشدنی است ــ این فرصت را میداشتیم که بنشینیم یک نگاهِ گام اوّل برای چهل سال ترسیم بکنیم، قطعاً وضعمان از وضع فعلی بهتر بود، علی‌الظّاهر جلوتر بود. البتّه اراده‌ی الهی و کمک الهی و مانند اینها مسائلی است که همیشه وجود دارد، لکن به حسب موازین، از حالا جلوتر بودیم. ▫️اگر میتوانستیم فکر کنیم و مثلاً فرض کنید که تهاجم نظامیِ یک همسایه‌ی ناباب ]مثلاً[ صدّام را، پیش‌بینی کنیم ــ [چون] پیش‌بینی نمیکردیم؛ یعنی آن وقت، گاهی بعضی‌ها میگفتند که ممکن است حمله‌ای، تهاجمی [بشود، امّا] غالب دست‌اندرکارها که خود ماها آنجا آن زمان فعّال بودیم، استبعاد میکردیم، میگفتیم چنین چیزی نمیشود؛ اصلاً این به ذهنمان نمیرسید ــ یا مسئله‌ی تحریم که از همان روزهای اوّل شروع شد، یا مسئله‌ی تجزیه‌طلبی‌ که از همان روزهای اوّل شروع شد، اگر چنانچه [پیش‌بینی] اینها انجام میگرفت، میتوانست بر اساس آن برنامه‌ریزی بشود؛ و اگر برنامه‌ریزی میشد، آن وقت کارها بهتر پیش میرفت. ✅بنابراین خود این نگاه به یک فرصت چهل‌ساله، نگاه به این آینده‌ی چهل‌ساله، در واقع میتواند یک پایه‌ای بشود برای برنامه‌ریزی، برای پیش‌آگهی، تا بدانیم که چه اتّفاقاتی ممکن است برای ما بیفتد؛ پیش‌بینی‌ها و آماده‌سازی‌ها؛ هم پیش‌آگهی است برای اینکه بدانیم چه اتّفاق می‌افتد، هم آماده‌سازی است برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و کار را انجام بدهیم؛ که البتّه این کار را امروز حتماً باید انجام بدهیم. ♨️البتّه این نگاه حتماً بایستی علمی باشد، حتماً بایستی مستند به معارف اسلامی باشد یعنی دینی باشد، و حتماً بایستی دلسوزانه باشد یعنی از طرف کسانی باشد که دلسوز باشند، و حتماً بایستی از طرف کسانی باشد که به هدف انقلاب و هدف نظام اسلامی ایمان کامل داشته باشند؛ وَالّا الان شما در مطبوعات و در نوشته‌ها و در این قبیل چیزها می‌بینید که گاهی اوقات کسانی که مثلاً از بعضی از منابع نامطمئن و غیر دلسوز الهام میگیرند و به آن منابع تکیه میکنند، آینده را جور دیگری تصویر میکنند؛ در حالی که شما اگر چنانچه یک جمع دانای عاقلِ علاقه‌مندِ مؤمنِ اهل‌فکرِ متّکی به مبانی دینی را بگمارید به اینکه آینده را تصویر کنند، آینده‌ی روشن و خوبی را تصویر خواهند کرد؛ مشکلاتش را فکر خواهند کرد، پیش‌بینی خواهند کرد، و پیش‌آگهی خواهند داد به مسئولین و کارگزاران کشور. ♦️خدا را شکر میکنیم که الحمدلله این مایه‌های قوی در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم وجود دارد. ✴️آرزوی ما در مورد قم همیشه این بود که بتواند کارهای عمقی و کارهای به‌روز و متناسب با نیازهای روز انجام بدهد، که امروز بحمدالله انسان تا حدود زیادی این را مشاهده میکند. 🎙رهبرمعظم انقلاب ۰۰/۱۱/۵ (با تلخیص) @almorsalaat
مبعث.mp3
18.48M
♨️| نقش در توسعه فلسفه و عرفان 🎙استاد سیدمحمد فاطمی 📌این جلسه در تاریخ سه‌شنبه ۱۰اسفند ۱۴۰۰ به صورت مجازی در ایتا برگزار شد. @almorsalaat
📝| وصیت ميرزاى شيرازى به ميرزا حسين قاضى قدّس اللّه سرّهما 📌علامه حسن زاده آملی 🌀در شب پنجشنبه 21 رجب المرجب 1387 ه. ق- 3/ 8/ 1346 ه. ش، از محضر مبارك استاد علامه طباطبائى با تنى چند از افاضل دوستان استفاده مى كرديم، در حاشيه جلسه درس، سخن از استادش مرحوم آقاى قاضى و اساتيد و شاگردانش به ميان آمد. 🌀 از آن جمله فرمودند: آن مرحوم اساتيد بسيار ديده است- و چند نفر را نام برده است- تا اينكه فرمودند: پدر او مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى تفسير سوره فاتحه و سوره انعام نوشته و من ديدم ولى اكنون نمى دانم كى دارد و در دست كيست. و فرمودند حاج ميرزا حسين قاضى از شاگردان مرحوم ميرزاى شيرازى بود و چون از نزد ميرزا خواست خداحافظى كند و به تبريز برود، مرحوم ميرزا به او گفت حالا كه مى روى شب و روزى يك ساعت به خود بپرداز. 🌀بعد از چندى كه مرحوم ميرزا از ديگران درباره مرحوم حاج ميرزا حسين قاضى حال پرسيد در جواب گفتند: آقا آن يك ساعت تبديل به 24 ساعت شد كه همواره در مراقبت و حضور و عزلت بود. امّا عزلتى كه: 🔹هرگز ميان حاضر و غائب شنيده اى 🔹من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است 🌀راقم گويد كه در صبح روز پنجشنبه 20 شعبان المعظّم 1387 ه. ق- 2 آذر 1346 ه. ش در قم به حضور شريف مرحوم آية اللّه حاج سيّد حسين قاضى طباطبائى پسر عموى آية اللّه حاج سيّد على قاضى قدّس سرّه تشرّف حاصل كردم، مطالبى از آن جناب يادداشت كردم، از آن جمله موضوع مراقبت و حضور دائمى مرحوم حاج سيّد حسين قاضى و گفتار ميرزاى شيرازى با ايشان بود چنانكه از استاد علامه طباطبائى نقل كرده ايم. 🌀در اين واقعه شيرين و دلنشين هم بايد از تأثير نفسانى مرحوم ميرزاى شيرازى سخن گفت و هم از قابليت مرحوم ميرزا حسين قاضى كه هم فاعل در فاعليّت تام بوده و هم قابل در قابليت. 🌀تأثير نفوس كامله در نفوس مستعدّه اينچنين است. 📚 نامه ها و برنامه ها، ص: 219 @almorsalaat
(13)| ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ 🔹اى نفس بى‌‏حياى نويسنده! و اى بينوا شنونده! اگر قطع به اين عوالم دارى، كو اثرش؟! چرا آرامى؟! چرا بر سر كوه‌‏ها نمى‏‌روى؟! چرا به بيابان‏ها فرار نمى‏‌كنى؟! چرا ورد شب و روزت وا حسرتا على ما فرّطت فى جنب اللّه نيست؟! 🔹بلكه اگر مظنّه هم دارى چرا از غصّه نمى‌‏ميرى؟! بلكه اگر احتمالش هم مى‏‌دهى بايد اين احتمال، عيش تو را منغّص كند و لذّتت را از اَعراض اين دنياى دنيّه فانيّه قطع كند. بگو: وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا حسرتاه! وا ثبوراه! وا حيرتاه! يا ويلى! يا دمارى! يا عولى! يا شقوتى! 🔹بلى! ايمان ضعيف است كه هست، ولى قلوب هم از محبّت دنيا مريض شده؛ و الّا اگر ايمان نشد، هم كافى است. احتمال هم كافى است. 🔹نعوذ باللّه، و المشتكى إلى اللّه، و إلى حضرة رسول اللّه و حضرة أمير المؤمنين و آلهما الطّاهرين، لا سيّما إلى خليفة عصرنا، و إمام زماننا، و سلطاننا، و سيّدنا، و معاذنا و ملاذنا، و عصمتنا، و نورنا، و حياتنا، و غاية آمالنا، أرواحنا و أرواح العالمين فداهم صلوات اللّه عليهم أجمعين. 📚رساله لقاء الله، مرحوم ملكى تبريزى @almorsalaat
مساله قاعده امکان یک مساله اجتهادی است.mp3
3.38M
🔊| مساله قاعده امکان در فقه، یک مساله اجتهادی است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، ضمن اشاره به قاعده امکان، نشان میدهند که سوالات متعددی حول این قاعده وجود داشته و مساله یک مساله، اختلافی و اجتهادی است! حتما . 📚تدریس رسائل. جلد سوم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باسلام ✅ به چند سوال پرتکرار در مورد دوره : 1⃣ ثبت نام ماه می باشد. 2⃣محدوده تدریسی این ترم از کتاب بدایه‌الحکمه بوده و نیز تطبیق خواهد شد. 3⃣تدریس کتاب بدایه‌الحکمه انشاءالله در انجام خواهد شد. 4⃣گروه بندی افراد شرکت کننده در دوره بر اساس تعیین سطح صورت می‌گیرد. ⬇️لینک ثبت نام👇👇 soda96.ir/touba-hekmat/ soda96.ir/touba-hekmat/ 📞ارتباط ما: @admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝| هستی شناسی و معرفت شناسی در نگاه علامه طباطبایی ◽️مرحوم علامه معتقد اند فلسفه به عنوان « علم برهانی مفید یقین بالمعنی الاخص منطقی متفرع بر اولیات» است. یعنی نقطه اول شروع فلسفه نقطه آغاز تفکر بشری است و‌ صعود عقلانی در این علم بدون هیج اصل موضوعی صورت میگیرد‌‌. ◽️به همین خاطر علامه حتی قبل از اینکه بداهت تصوری واقعیت را بیان کنند، در مدخل بدایه الحکمه تصدیق به هل بسیطه محسوسات را مطرح کرده و نشان میدهند همانطور که حکماء همچون صدرا و بوعلی گفته اند نقطه اغازین فکر بشر علم حسی است که البته سرزمین است امن از خطا و اشتباه‌. ◽️شناخت نقطه آغازین ادراک بشر و حل مساله شناخت شناسی محتاج به به دو بدیهی است و نه استدلال و استفاده از مطالب نظری. بدیهی اول علم حصولی است. علم حصولی یعنی تنها راه و واسطه انسان برای شناخت واقع، صور ذهنیه می باشد و در وعاء علم حصولی انسان هیچ گاه مستقیما و مستقل از صور، حقیقت شیئ خارجی را ادراک نمی کند. ◽️لذا است که تطابق و عدم تطابق یعنی خطا و صحت هم صفت مفاهیم ذهنیه است زیرا در موطن علم حصولی، منطبق علیه ای ورای صور ذهنیه وجود ندارد. پس علم حسی شانیت کذب در مقابل صدق را ندارد. ◽️بدیهی دوم التفات به خارج است. خاصیت ذاتی این صور ذهنیه حکایت از محکی است. انسان قبل از اینکه ملتفت به این صور باشد یا ملتفت به وجود خودش باشد، ملتفت به تکثرات خارجی است. شکاک محض هم وقتی اشکال می کند که جزء عصبی و سلول های مغز هزاران بار در ادراک انسان تصرف می کنند، ناخودآگاه صحت ادراک خود از واقع را پذیرفته است شاهدش این است که ملتفت به سلول های عصبی و تصرف آنها در ادراک و نیز وجود مخاطب خود و ....میباشد. ◽️از این رو انسلاخ صورت ذهنیه از مطابقت با واقع، خودش حکم به مطابقت صورت ذهنیه با واقع است. ◽️مضافا به اینکه بدیهی است که ملتفت الیه ها متعدد و متکثر است و عکس العمل انسان نسبت به هر موجودی با موجود دیگر متفاوت است لذا خارجی قابل انکار نیست.این یعنی که مقابل اش تنها یک چیز است و ان ایده آلیست افراطی است. من هنا یظهر: 1⃣ اگر نقطه آغازین ادراک علم حضوری باشد یعنی قبول شک گرایی و ایده آلیست. زیرا اولا اثبات حقیقت علم حضوری و هل بسیطه آن، یک مساله نظری و متوقف بر تقسیم موجود به مادی و مجرد است ثانیا در این صورت می بایست همچون آیت الله مصباح به جای بحث از محتوا و مطابقت ادراک، به و ذهن شناسی ادراک بپردازیم‌. ◽️به همین خاطر استدلال ایشان برای شناخت موجود مادی در درس بیست سوم ، ناکارامد است زیرا نقطه آغاز ادراک را علم حضوری دانستند و علیت را به عنوان یکی از شئون نفس اثبات کردند بدون اینکه بتوانند اثبات کنند که در خارج هم چیزی به نام علیت هست. 2⃣ علامه اگرچه در علم و عالم و معلوم، ذیل فصل سیزدهم(نهایه الحکمة؛ ص 262) برهانی بر اثبات موجودات خارجی مطرح میکنند اما به خلاف آیت الله مصباح آن برهان را در ابتدای فلسفه ذکر نکرده و آن را حلال مشکل شناخت شناسی نمی داند. ◽️زیرا نتیجه ذکر این برهان در ابتدای فلسفه، اثبات فی الجمله علت ای برای صورت ذهنیه است و احتمال اینکه این صورت افاضه واجب تعالی یا عقل مجرد باشد و ربطی به موجود مادی خارجی نداشته باشد را نفی نمی کند. لذا اساسا انتاج این برهان بعد از حل مساله شناخت و متفرع بر مباحث متعدد فلسفی است. 3⃣ باب وجود ذهنی متکفل حل مساله شناخت شناسی نبوده است تا به گمان اینکه حل مشکل نمی کند یا به گمان اینکه مبتنی بر اصالت الوجود نیست از فلسفه حذف شود! ❇️ فتحصل تقدم منطقی بر فلسفه نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه ما را به دره شک و ایده آلیست می برد فلذا معرفت شناسی به عنوان یک سوال، در مدخل فلسفه پاسخ اش را به صورت کامل دریافت می کند. 📚 برای بررسی بیشتر این مطلب، به تدریس این بخش از بدایه الحکمه استاد، حتما مراجعه کنید👇👇👇 http://eitaa.com/almorsalaat/4330 ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat