eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
14.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| نظام معرفتی شیعه / معنای روایت «ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین» 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این کلیپ توضیح میدهند که بنابر قاعده «تاثیر ما هو خارج عن افق النفس فی النفس محال» تنها خود انسان و آنچه در سلسله علل او قرار دارد در انسان موثر است. با این نگاه است که روایاتی همچون «ضربه علی یوم الخندق أفضل من عبادة الثقلین» و «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» معنا میشود. در آخر هم میفرمایند اصول و فقه حضرت امام بر همین نظام معرفتی، بنا نهاده شده است. 📚تدریس الموجز. سال 86 @almorsalaat
🌀یکی از مسائل بسیار مهم در باب تعادل و تراجیح این است که جایگاه این باب در علم اصول کجا است و بالتبع تفاوت بین تخییر باب اصول عملیه و تخییر باب تعادل و تراجیح چیست؟ 🌀مرحوم آخوند در اجتهاد و تقلید کفایه، دو وجهی که در بحث مطرح است را به این صورت معنا میکند که نزاع روی خصوص تخییر نیست بلکه بحث بر روی کل اصول عملیه است که یکی از آنها تخییر است لذا دوران را به این شکل می بیند که یا کل اصول عملیه موضوع شان تحیر است و تحیر مختص به مجتهد است لذا کل اصول عملیه مختص به مجتهد اند که از جمله آنها تخییر است یا کل اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند که از جمله آنها تخییر است. 🌀اما مرحوم شیخ می فرمایند یا تخییری که در اینجا یعنی در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود اعم از مجتهد و مقلد است یا مختص به مجتهد است! در واقع شیخ می فرمایند مسلم است که اصول عملیه اعم از مجتهد و مقلد اند اما نزاع بر روی خصوص تخییر است یعنی دوران به این شکل است که یا خصوص تخییر مختص به مجتهد است یا اعم از مجتهد و مقلد است. 🌀اگر تخییر در باب تعادل و تراجیح حجتی باشد که « بمعوتها یستنبط» است یعنی ابزار و آلتی برای استنباط فقیه باشد و موضوع اش فعل مکلف نیست یعنی حکم فعل مکلف را بیان نمی کند بلکه این فقیه است که با اعمال تخییر، به وظیفه و حجت شرعی دست پیدا میکند. در این صورت مختص به فقیه است و اعم از مجتهد و مقلد نیست. 🌀به عبارت دیگر اگر مانند مرحوم مظفر باب تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج ببنیم پس تخییری که در باب تعادل و تراجیح مطرح میشود در واقع حجت ای است که به دست فقیه داده میشود تا به این وسیله استنباط کند لذا در نگاه مرحوم مظفر، تخییر باب اصول عملیه غیر از تخییر باب تعادل و تراجیح است(1) و تخییر باب تعادل و تراجیح مختص به فقیه است(2) پس مجتهد برای خود تخییر جاری کرده و ان طرفی از تخییر را که اختیار میکند می تواند برای مقلد نقل کند. 🌀مرحوم مظفر موید خود را طریقیت می داند یعنی مبتنی بر طریقیت و اینکه متعارضان متکاذبان اند، علم اجمالی به حجیت یکی و عدم حجیت دیگری داریم اما نمی دانیم که کدام یک معینا حجت است و کدام یک معینا لا حجت است. لذا تعادل و تراجیح باید ادامه باب حجیت باشد تا هر انچه بحث می کند اعم از تخییر و ترجیح، ممیز حجت از لاحجت باشد. 🌀اما شیخ در بعض عبارات خود در تعادل و تراجیح رسائل همانند مشهور با این نگاه مخالف اند یعنی تعادل و تراجیح را ادامه باب حجج نمی دانند بلکه هر یک از متعارضین را به صورت تام واجد حجیت می دانند. 🌀در این صورت، تخییر حجت و ابزاری نیست تا مجتهد به وسیله آن استنباط کند بلکه حکم فعل مکلف است. در نتیجه تخییر باب تعادل و تراجیح همان تخییر باب اصول عملیه بوده(1) و هر دو حکم فعل مکلف را بیان میکنند کما اینکه هر دو اعم از مجتهد و مقلد هستند و اختصاص به مجتهد ندارد(2) شاهدش هم این است که دلیل دال بر هر دو تخییر، یک دلیل (روایت حسن بن جهم) است(3) 🌀موید این نظر از مرحوم شیخ، این است که در تعارض عامین من وجه ( مانند اکرم العلماء/لا تکرم الفساق) جمیع اصولیین از جمله خود مرحوم مظفر قائل میشوند که در غیر موضع التقاء، دلیلین حجت اند و به هر یک از دلیلین باید عمل شود این یعنی عند التعارض هم هر دو دلیل حجت اند و از حجیت ساقط نمیشوند. و باب تعادل و تراجیح ادامه باب حجج قرار نمیگیرد. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
🌀امروز (چهارشنبه) برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
♨️ امیرالمؤمنین(علیه السلام) محور وحدت مذاهب و فرق اسلامی 🔰 رهبر معظم انقلاب 💢💢💢💢💢💢 💠 امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) شخصیتی است که همه‌ی فرق اسلامی درباره‌ی عظمت او، درباره‌ی خصوصیات او و درباره‌ی شأن و منزلت والای او در اسلام، با یکدیگر اتفاق نظر دارند. 💠 لذا به جرأت میتوان گفت که علی‌بن‌ابیطالب (علیه الصّلاة و السّلام)، میتواند نقطه‌ی اشتراک و تلائم و میان فِرق اسلامی قرار بگیرد. 💠 در همه‌ی زمانها و دوره‌ها، فرقه‌های اسلامی - به جز گروه ناچیز و اندک نواصب که خارج از فِرق اسلامی هستند - شأن امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را همان شأن والا و برجسته و ممتازی میدانستند که شما در کتابهای - چه شیعه و چه سنی - ملاحظه میکنید. ⭕️ بنابراین (علیه الصّلاة و السّلام) ملتقی و محل اشتراک فرقه‌های اسلامی است و میتواند منبعی برای بین مسلمین به حساب بیاید. 📚 بیانات در سالروز میلاد امیرالمومنین علیه السلام 1387 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| مقام صلوح در قرآن از بیان علامه طباطبایی 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. سال 91 @almorsalaat
📌نزول سوره توحید و شش آیه ابتدائی سوره حدید برای آخر الزمان 🔰علامه سید محمد حسین طهرانی ❇️روايت وارده بر آنكه در آخر الزّمان قومٌ‌ متعمقون فأنزل الله سورة التّوحيد و الحديد ◽️شيخ كُلَينى ، از محمّد بن يحيى ، از أحمد بن محمّد، از حسين بن سعيد، از نَضر بن سُوَيْد، از عاصم بن حميد روايت كرده است كه او گفت: ◽️سُئل عَلِىُّ‌ بن الحسين عليهما السّلام عن التَّوحيد. ◽️فقال: إنَّ‌ الله عَزّ وَ جلَّ‌ عَلِمَ‌ أنَّه يَكُونُ‌ فى آخرِ الزَّمانِ‌ أقوامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌؛ فَأنزَلَ‌ اللهُ‌ تَعَالَى «قل هو الله أحد» و الآياتِ‌ مِن سُورة الحديد، إلى قوله : «و هو عليم بذات الصدور» فَمَن رَامَ‌ وَرَاءَ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌. ◽️آخر الزَّمان ، زمان رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم است ؛ و آن حضرت را پيامبر آخر الزمان گويند و سورۀ قُلْ‌ هُوَ اللّهُ‌ أَحَدٌ، اَللّهُ‌ الصَّمَدُ، لَمْ‌ يَلِدْ وَ لَمْ‌ يُولَدْ وَ لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهُ‌ كُفُواً أَحَدٌ ؛ با شش آيۀ اوّل از سورۀ حديد: ◽️سَبَّحَ‌ لِلّهِ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ يُحْيِي وَ يُمِيتُ‌ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ * هُوَ الْأَوَّلُ‌ وَ الْآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ‌ وَ هُوَ بِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ * هُوَ الَّذِي خَلَقَ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ فِي سِتَّةِ‌ أَيّامٍ‌ ثُمَّ‌ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ يَعْلَمُ‌ ما يَلِجُ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما يَخْرُجُ‌ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ‌ مِنَ‌ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ‌ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ‌ أَيْنَ‌ ما كُنْتُمْ‌ وَ اللّهُ‌ بِما تَعْمَلُونَ‌ بَصِيرٌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ إِلَى اللّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ * يُولِجُ‌ اللَّيْلَ‌ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ‌ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ‌ وَ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذاتِ‌ الصُّدُورِ. ◽️آياتى است كه از صريح‌ترين آيات در وحدت أقدس حقّ‌ به وحدت حقّۀ حقيقيّه و صِرفۀ اوست . ◽️و حضرت سجّاد عليه السّلام در اين گفتار خود مى‌رساند كه : امّت‌هاى سالفه تاب و توانِ‌ ادراك اين نوع از توحيد را نداشته‌اند؛ و چون به بركت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم افرادى متعمّق در سلوك توحيد در آخر الزّمان به وجود مى‌آيند؛ خداوند اين باب را براى آنها مفتوح نمود؛ و اين آيات را فرو فرستاد. 🌀صدر المتألّهين مى‌گويد: وقتى من به اين حديث رسيدم گريه كردم 📚توحید علمی و عینی. ص 335-336 @almorsalaat
💠جهاد در مقام اول نفس 🔰امام خمینی (ره) 🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنياى آن است، كه اشعه و انوار غيبيه آن در اين بدن محسوس و بنيه ظاهره تابيده و او را زندگانى عرضى بخشيده و تجييش جيوش در اين بدن كرده، و ميدان جنگ آن همين بدن است، و قواى ظاهره آن، لشكر آن است كه در اقاليم سبعه ملكيه، يعنى گوش و چشم و زبان و شكم و فرج و دست و پا، بسط پيدا كرده. 🔅و تمام اين قواى منتشره در اين ممالك سبعه در تحت تصرف نفس است به مقام «وهم»، زيرا كه و هم سلطان قواى ظاهره و باطنه نفس است. پس اگر وهم حكومت نمود در آنها به تصرف خود يا شيطان، اين قوا جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع شود، و لشكر رحمان و جنود عقل مضمحل گردند و شكست خورده رخت از نشئه ملك و دنياى انسان در كشند و هجرت نمايند، و مملكت خاص به شيطان گردد. 🔅و اگر وهم در تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرّف نمايد و حركات و سكنات آنها در تحت نظام عقل و شرع باشد، مملكت رحمانى و عقلانى شود و شيطان و جنودش از آن رخت بربندند و دامن دركشند. 🔅پس جهاد نفس كه جهاد بزرگ است، و از كشته شدن در راه حق تعالى بالاتر است، در اين مقام عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواى ظاهره خود، و آنها را در تحت فرمان خالق قرار دادن، و مملكت را از لوث وجود قواى شيطان و جنود آن خالى نمودن است. 📚شرح چهل حديث، حدیث اول، ص5 @almorsalat
📣 برگزار می‌کند: ♨️دوره جامع آموزش حکمت اسلامی 2️⃣ اولین دوره از آموزش (محدوده از احکام سلبیه وجود تا پایان موادثلاث) 🎙استاد علی فرحانی ⏰مهلت ثبت‌نام: ۱ الی ۱۵مرداد ⏳ جلسات تدریس: ۲۰ساعت (40جلسه، ۳۰دقیقه‌ای)، روزهای شنبه تا سه شنبه ♦️به همراه جلسات تکمیلی (تعمیق محتوا، بررسی ارجاعات، تقریرخوانی، پرسش و پاسخ و ...) توسط حجج اسلام : فاطمی، مقدسی، هاشمی، جواهری، ستوده، ابراهیمی با محوریت کتاب ⬇️لینک ثبت نام👇👇 http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/ ‼️جهت ثبت نام وارد لینک بالا شده و ابتدا در سایت و سپس وارد شوید و اگر عضو هستید، وارد شوید و ثبت‌نام کنید. 📞ارتباط با ما: @admin_doreh 📌مدرسه حکمت طوبی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
🔰 روز مباهله گرامی باد 🔻 گفتگوی امام موسی کاظم علیه السلام و هارون الرشید: 🔸 هارون به امام علیه السلام عرض کرد: ذریۀ یک فرد از طریق فرزند پسر منتقل می شود نه دختر؛ شما چگونه خود را ذریه و نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می دانید؟ 🔹 امام کاظم علیه السلام در پاسخ به این اشکال به دو آیه تمسک کردند و بر اساس آن اثبات کردند که اهل بیت علیهم السلام ذریۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند. @almorsalaat
🔻 قال الرشيد له: كيف قلتم إنا ذرية النبي، و النبي لم يعقب، و إنما العقب للذكر لا للأنثى، و أنتم ولد البنت و لا يكون له عقب. 🔻فقلت: أسأله بحق القرابة و القبر و من فيه- إلا ما أعفاني عن هذه المسألة، فقال: تخبرني بحجتكم فيه يا ولد علي- و أنت يا موسى يعسوبهم و إمام زمانهم، كذا أنهي إلي، و لست أعفيك في كل ما أسألك عنه- حتى تأتيني فيه بحجة من كتاب الله، و أنتم تدعون معشر ولد- علي أنه لا يسقط عنكم منه شي‏ء- لا ألف و لا واو إلا تأويله عندكم، و احتججتم بقوله عز و جل: ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ، و قد استغنيتم عن رأي العلماء و قياسهم-. 🔻 فقلت: تأذن لي في الجواب؟ فقال: هات، قلت: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم- و من ذريته داود و سليمان و أيوب و يوسف و موسى و هارون- و كذلك نجزي المحسنين و زكريا و يحيى و عيسى و إلياس، من أبو عيسى يا أمير المؤمنين؟ فقال: ليس له أب فقلت: إنما ألحقه بذراري الأنبياء من طريق مريم، و كذلك ألحقنا الله تعالى بذراري النبي من أمنا فاطمة، 🔻 أزيدك يا أمير المؤمنين؟ قال: هات، قلت: قول الله عز و جل، فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ- فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ- وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ- ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ، و لم يدع أحد أنه أدخل النبي تحت الكساء- عند المباهلة مع النصارى- إلا علي بن أبي طالب و فاطمة و الحسن و الحسين- فكان تأويل قوله أبناءنا الحسن و الحسين، و نساءنا فاطمة و أنفسنا علي بن أبي طالب ‏📌 عیون اخبار الرضا علیه السلام؛ جلد اول؛ باب جمل من اخبار موسی بن جعفر علیهما السلام مع هارون الرشید @almorsalaat
❇️ رسول اکرم از زبان خداوند متعال فرمودند: 🌀مَا يَتَقَرَّبُ‌ إلَىَّ‌ عَبْدٌ مِنْ‌ عِبَادِى ، بِشَىءٍ أحَبَّ‌ إلَىَّ‌ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ‌ عَلَيْهِ‌ 🌀وَ إنَّهُ‌ لَيَتَقَرَّبُ‌ إلَىَّ‌ بِالنَّوافِلِ‌ حَتَّى احِبُّهُ‌؛ فَإذَا أحْبَبْتُهُ‌ كُنْتُ‌ سَمْعَهُ‌ الَّذِى يَسْمَعُ‌ بِهِ‌، وَ بَصَرَهُ‌ الَّذِى يَبْصُرُ بِهِ‌، وَ لِسانَهُ‌ الَّذى يَنطِقُ‌ بِهِ‌، وَ يَدَهُ‌ الَّتى يَبْطِشُ‌ بِهَا، إن دَعانى أجَبْتُهُ‌، وَ إنْ‌ سَأَلْنى أعطَيْتُهُ‌. 📚اصول کافی. ج دوم . ص 352 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| یگانه فاعل تعلیم خدای متعال است! 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت توضیح می دهند که طبق بیان علامه طباطبایی؛ قرآن گاهی در وعاء کثرت و‌ گاهی در وعاء وحدت سخن می گوید اما جالب این است که حتی در وعا کثرت هم تنها فاعل تعلیم را خدا می داند. حتما ! 📚تدریس رسائل. اصاله الاحتیاط. مدرسه امام کاظم علیه السلام. اردیبهشت ۱۴۰۰ @almorsalaat
💢 من در میان جمع و دلم جای دیگر است 👈 نگاهی به عرفان اجتماعی اسلام 🔰علامه طباطبایی 💠در آيين مقدس اسلام روش زندگى طورى تنظيم شده كه زندگى اجتماعى و مادى انسان به منزله گاهواره اى است كه زندگى معنوى در آن پروريده مى شود. 💠نورانيت معنوى يك فرد مسلمان كه دستورات اسلامى را اجرا مى كند نورانيتى است كه همه اعمال فردى و اجتماعى، وى را نورانى ساخته، پاك مى كند. 💠وى در حالى كه با مردم است، با خداى خود است و در حالى كه در ميان جمع است در خلوتگه راز به سر مى برد و در حالى كه براى مقاصد مادى خود در تكاپو و تلاش مى باشد و گرفتار يك سلسله پيش آمدهاى شيرين و تلخ، گوارا و ناگوارا و زيبا و زشت و پايبند حوادث اين جهان پرآشوب است، دلى دارد آزاد و در جهانى است آرام و به هر سو كه روى مى آورد، جز روى خداى خود نمى بيند. «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ». 💠يك فرد مسلمان متعبّد چنانكه روشن شد زندگى معنوى خود را به هرگوشه و كنار زندگى مادى خود پهن كرده، هرجا باشد و به هر عملى بپردازد به خداى خود راه دارد و هر اشتغال مادى براى وى به منزله آينه اى است كه خداى خود را به وى نشان مى دهد ولى ديگران كه به فكر زندگى معنوى مى افتند زندگى عادى و فطرى را ميان خود و حقيقتى كه مى جويند حجابى فرض مى كنند و در نتيجه ناچار زندگى عادى را ترك گفته، مانند رهبانان نصارا يا برهمنان هندى، و يا مرتاضان جوكى براى زندگى معنوى و تكامل روحى راهى غيرمعتاد در پيش مى گيرند، اين راه هرچه باشد از نظر كسى كه در خط زندگى مادى معمولى به سر مى برد راهى است سخت و استقامت در آن نيازمند اراده اى بس قوى، ولى كسى كه زندگى معنوى را با دستور اسلام از راه زندگى اجتماعى عادى تعقيب مى كند به خوبى مى داند كه روش آنان روشى است آسانتر از روش اسلامى و در حقيقت آنان با ترك زندگى عادى، خود را راحت كرده و از سختى مراقبت و مجاهدت مداوم فرار مى كنند و در حقيقت راه كمالى را كه آفرينش با تجهيزات برايشان هموار كرده بر خود بسته، راه ديگرى با پندار خود پيش مى گيرند. آيا در اين صورت به هدفى كه آفرينش تعيين نموده خواهند رسيد؟ 💠علاوه بر اين، چنانكه جهان و آنچه در آن است آفريده خدا مى باشد و هر پديده اى از پديده هاى آن با اختلاف وجودى كه دارند آيتى است از حق و آيينه اى است خدا نما و انسان و احوال گوناگون فطرى وى يكى از آنهاست، بايد در زندگى معنوى (خداشناسى و خودشناسى) در همه احوال خدا را شناخت و از همه اين آيينه ها براى تحصيل معرفت تام به جمال حق تماشا كرد و گرنه انسان از كوشش خود بهره اى جز معرفتى ناقص يا جهالتى كامل نخواهد برد. 📚 بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 41 @almorsalat
♨️ : کتاب نهایه الحکمه 🔰استاد علی فرحانی استاد علی فرحانی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تدریس نهایه الحکمه را در مدرسه فیضیه شروع و تا پایان مرحله اول را تدریس کردند. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/nehaye-feyzie-96-97-azebtedatatashkik/ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌀چند ویژگی مهم این تدریس: 1⃣دفاع از علامه 🌀فلاسفه معاصر همچون حضرات آیات مصباح، جوادی و فیاضی در حواشی و شروح خود نقدهایی را به نظام فلسفی علامه وارد کرده اند. استاد در تدریس های فلسفی خود، خصوصا کتاب بدایه و نهایه، از نظرات علامه دفاع و نقدها را پاسخ می دهند. 2⃣عرض ذاتی 🌀استاد در این جلسات مفصلا مساله عرض ذاتی و سائر شروط مقدمات برهان را که در علم منطق آمده است توضیح میدهند و با تحقیق موضوع علم فلسفه، نشان میدهند که این معنا از عرض ذاتی در فلسفه جاری نیست. در نهایت هم با اقتباس از حواشی علامه بر کفایه و شواهدی که در نهایه وجود دارد نشان میدهند که اساسا مساله عرض ذاتی هیچ ملازمه ای با پیکربندی علوم (از جمله علم فلسفه) ندارد. 2⃣شروع از علم حصولی(علم حسی) 🌀بر اساس عبارات مختلف علامه در بدایه و نهایه و اصول فلسفه، بدست می آید که علامه، نظام فلسفی خود را با علم حصولی شروع می کنند و علم حسی را معصوم و کاشف واقع می دانند. استاد این مطلب را نیز در این کتاب تقریر کرده و نشان میدهند که تقدم معرفت شناسی بر فلسفه، انفعالی در برابر اشکالات غرب بوده و شروع فلسفه با علم حضوری و وجدانیات مستلزم قبول ایده آلیسم است. 3⃣اصالت وجود 🌀اصالت وجود را می توان اصلی ترین مبنای حکمت متعالیه دانست. اما تقریر این مسئله و برهان و نتایج آن دچار اختلافات فراوانی است. استاد این مسئله را بر اساس و بدون هیچ اصل موضوعی، تقریر و بیان می دارند که از دیدگاه علامه، ماهیت، ذهنی محض می شود. این مبحث یکی از مهمترین مباحثی است که در این تدریس به آن پرداخته شده است. 4⃣تشکیک 🌀در دیدگاه علامه، تشکیک از لوازم اصالت وجود و نفی ماهیت است‌. استاد این مسئله را به خوبی تبیین و اشکالات را پاسخ می دهند. مسئله جمع بین وحدت و کثرت، نسبت ممکنات و وجود، ربط شدن ممکنات در این موضوع مورد بحث قرار می گیرد. 5⃣مفاهیم پس از اصالت وجود 🌀از مسائل مهم پس از اصالت وجود، سرنوشت ماهیت و سایر مفاهیم و نحوه حکایتگری و نسبت آنها با واقع است. این مبحث از مهمترین موضوعات این تدریس است که استاد در مباحثی همچون تخصص (از فروعات تشکیک) و نفس الامر به آن میپردازند. 6⃣جمع فرع اول و دوم 🌀آیت الله مصباح و فیاضی معتقدند که فرع اول و دوم اصالت وجود با هم ناسازگار است. استاد تبیین می کنند که این دو فرع صحیح و سازگار و از لوازم اصالت وجود هستند. 7⃣تمرکز بر متن علامه 🌀استاد ضمن قرائت تمام عبارات علامه(تا پایان مرحله اول)، هر آنچه را در مقام توضیح مطالب علامه میفرمایند دقیقا بر متن تطبیق داده و نشان میدهند که اگر متن علامه دقیقا تفسیر شود، بسیاری از اشکالات به ایشان مرتفع میشود. 📌البته به علت دقت و عمق مطالب این جلسات، توصیه میشود برای استفاده کامل از این جلسات ابتدائا دوره کار شود و بعدا این جلسات استماع شود. 🔰حجه الاسلام محسن ابراهیمی ⬇️دانلود پی دی اف کتاب نهایه👇 mktba.net/library.php?id=10803 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تفاوت خطابات متعارف شرعی و خطابات در ادله معارف 🎙استاد علی فرحانی ❇️در بیانات شرعی به دلیل بناء عقلا صدق مفاهیم به دست عرف است ❇️دلیلی وجود ندارد که در آیات و روایات معارف نیز صدق معنا به دست عرف باشد ❇️همۀ افراد باید بتوانند از قرآن توشه بر گیرند؛ ولی این به این معنا نیست که همۀ قرآن را به عنوان توشه بر گیرند. ❇️افراد بر اساس تفاوت مقاماتشان از قرآن بهره می گیرند @almorsalaat
♨️شاخصه های جهان بینی عرفانی حافظ 🔰رهبر معظم انقلاب، ۶۷/۸/۲۸ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔅بنده جهان‌بینی حافظ را جهان‌بینی عرفانی میدانم. بلاشکّ حافظ یک عارف است. حافظ، عارف به وصال حق رسیده و از دنیا رفته. 🔅ممکن است سؤال کنید که اگر ایشان عارف بوده، چرا به این زبان حرف زده؟ پاسخ این است که این زبان، زبان رائج عرفا و متذوّقین اسلام است. از زمان محی الدین عربی تا امروز، تا زمان حافظ و از زمان حافظ تا امروز. یعنی محی الدین عربی هم از شراب و محبوب و یار حرف زده، فخرالدین عراقی هم با همین زبان حرف زده، مولوی در دیوان شمس هم با همین زبان حرف زده، همه‌ کسانی که در عرفان آنها هیچ شکّی نیست، با همین زبان صحبت کرده‌اند. این زبان رائج عرفان بوده، در آن روزگار دلائلی هم دارد. ابن‌فارض، شاعر عارف معروف عرب قبل از حافظ، او هم با همین زبان حرف زده. 🔅من ادعا نمیکنم که همه‌ شعر حافظ در سرتاسر دیوانش، شعر عارفانه است. نه، بلکه به عکس، من این را هم یک افراط میدانم. اینی که ما بگوئیم تمام اشعار حافظ به یک تأویلی بالأخره به دین و عرفان و قرآن مربوط میشود، این مبالغه است. 💠جهان‌بینی حافظ، جهان‌بینی عرفانی است بلاشک. آن کسی که اشعار عرفانی ای را میگوید که نظیر او در باب عرفان تاکنون گفته نشده او نمیتواند جهان‌بینی ای غیر از جهان‌بینی عرفانی داشته باشد. اگر چه ممکن است در مدتی از دوران عمرش به این جهان‌بینی هنوز نرسیده باشد. در باره‌ جهان‌بینی عرفانی حافظ من چند جمله‌ای عرض میکنم: 1⃣ عشق 🔸اوّلاً بارزترین مظهر این جهان‌بینی در کلام حافظ عشق است و این بدین خاطر است که بشر در راه طولانی ای که دارد، در این مراحل طولانی سلوک انسان تا برسد به لقاءالله که از منزل یقظه شروع میشود، این منازل گوناگون جز با شهپر عشق امکان ندارد که حرکت بکند. بدون محبّت و بدون عشق و جذبه‌ عاشقانه، هیچ سالکی نمیتواند این طریق را حرکت کند. لذا در جهان‌بینی عرفا و در مکتب عارفان، عشق و محبّت جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد و در دیوان حافظ هم، این موج میزند. 🌿بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش 🌿که بنده را نخرد کس به عیب بی هنری 2⃣ وحدت وجود 🔸وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. 3⃣ وحدت تجلی 🔸مسأله‌ وحدت تجلّی از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست، در مقابل نظریه‌ فلاسفه‌ اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی. 🌿عکس روی تو چو در آینه‌ی جام افتاد 🌿صوفی از خنده‌ مِی در طمع خام افتاد 4⃣ حیرت 🔸یکی دیگر از مباحث عرفانی موجود در بساط عرفا، مسأله‌ حیرت است. همان چیزی که متأسّفانه به شک تعبیر شده در کلام کسانی که معنای حیرت عارف را درک نکردند، و آن را تفسیر کردند یا تعبیر کردند به شک. شکّ یعنی تردید در ریشه‌ی قضایا، در اصلِ قضیّه تردید دارد. این غیر از حیرت عارف است که هر چه عرفان او و معرفت او بیشتر میشود، حیرت او هم بیشتر میشود که: «زدنی فیک حیرة» از دعاهایی است که نقل شده و مأثور است. «و ما عرفناک حقّ معرفتک» که از رسول اکرم نقل شد. 5⃣ بی اعتنایی به دنیا 🔸بی اعتنائی به دنیا، دید عارفانه است. اینی که ما بیائیم این تعبیرات مربوط به بی اعتنائی را مربوط به رندی او بدانیم این درست نیست. بی اعتنائی به دنیا مال آن انسان مستغنی است. کی مستغنی است؟ آن کسی که دلش با خدا آشناست. 🌿غلام همت آنم که زیر چرخ کبود 🌿ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است 6⃣ سوء ظن به استدلال 🔸از جمله‌ خصوصیّات عارفانه‌ حافظ در دیوانش، سوء ظنّ او به استدلال است. که این مال عرفاست که: 🌿پای استدلالیان چوبین بود 🌿پای چوبین سخت بیتمکین بود 🔸میگوید استدلال تمکین نمیکند و نمیتواند تو را به همه جا برساند. حافظ هم همین مضمون را در غزلهای متعددی گفته است: «که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معمّا را» یعنی از راه حکمت نمیشود فهمید. 7⃣ سالوس ستیزی 🔸بحث سالوس‌ستیزی حافظ هم از همین قبیل بحث عرفانی است. یکی از بیت‌الغزلهای دیوان حافظ، سالوس‌ ستیزی است. دشمن نفاق و دورنگی است و تزویر در هر که که باشد؛ 🌿گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود 🌿تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود 8⃣ آزادگی 🔸آزادگی ای که در حافظ مشاهده میشود، ناشی از همین بینش عرفانی است. 9⃣ اخلاقیات 🔸اخلاقیات حافظ هم بخشی از جهان‌بینی حافظ است. @almorsalaat
🌀سُئل أمير المؤمنين عليه السّلام : بم عرفتَ‌ ربَّكَ‌؟ قال : بما عَرَّفَنى نَفْسَه ! قيل : و كيف عَرَّفَكَ‌ نَفْسَه ؟! ❇️ قال عليه السّلام: 🌀لا يُشْبِهُهُ‌ صورة؛ و لا يُحَسُّ‌ بالحَواسَّ‌؛ وَ لَا يُقاسُ‌ بالنّاس 🌀قريبٌ‌ فى بُعدِه . بعيدٌ فى قُربه 🌀فوقَ‌ كُلِّ‌ شَىءٍ و لا يُقَالُ‌ شَىءٌ فَوْقَه 🌀أمامَ‌ كُلِّ‌ شَىءٍ و لا يُقال له أمامٌ‌. 🌀داخلٌ‌ فى الاشياء لا كَشَىءٍ داخلٍ‌ فى شَىءٍ. 🌀و خارجٌ‌ من الاشياء لا كَشَىءٍ خارجٍ‌ من شَىءٍ. 🌀سُبحان من هو هكذا؛ و لا هكذا غيرُه ؛ و لِكُلِّ‌ شَىءٍ مُبْتَدَءٌ. 📚اصول کافی. ج اول. ص 85 -86 @almorsalaat
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام 🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است. 🔹مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند. 🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزش‏های بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد. 🔹زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است. 🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند. 🔹این دستگاه بزرگ ارزشی در گذشته، حال و آینده در مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا امروز رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را. ✍شیخ علی امیری ... @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | من خاک کف پای سگ کوی همانم - کو خاک کف پای سگ کوی تو باشد 🔺تک بیتی که مرحوم آیت الله یزدی در اواخر عمر شریفشان با حالت بکاء میخواندند اجرا شده توسط استاد 🏴 @mesbaheaziz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اغتنموا الفرص! 🎙 استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید‌‌. @almorsalaat
🏴ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله ع ‼️به اطلاع می رساند، گروه بندی ثبت نام کنندگان انجام و لینک عضویت گروه برای آنها پیام شده است. 🔆در صورت دریافت نکردن پیامک به @admin_doreh پیام دهید‌. 🌀🌀🌀🌀🌀 ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/toubahekmat1/ ⬇️لینک ثبت نام در از آموزش بدایه الحکمه👇👇 http://m-almorsalaat.ir/courses/toubahekmat2/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی از وقایع حادثه کربلاء، واکنش های سید الشهداء و حضرت زینب سلام الله علیهما را در مقابل مصائب آن هم از حیث انسان شناسی مورد بررسی قرار میدهند و به دقائق مهمی اشاره میکنند. حتما . 📚گزیده تدریس شرح لمعه @almorsalaat
💢دوره آفلاین و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد. ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⬇️لینک‌تهیه فیلم‌و‌صوت جلسات👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📚فروغ شهادت (اسرار مقتل سید الشهدا) 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💢بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف: 🔸درباره ی حضرت سیدالشهدا (ع) و وقایع عاشورای حسینی، کتاب ها، رساله ها و مقتل های فراوانی نوشته شده است که هر یک، از زاویه ای خاص به غواصی در دریای ژرف معارف امامت، ولایت و نهضت عظیم حسینی پرداخته اند. البته بیشتر آنها، به روشنگری ریشه های تاریخی و علتهای اجتماعی نهضت حسینی، و ذكر وقایع آن دوران اختصاص دارد و کمتر به اسرار معنوی مقتل سیدالشهدا (ع) و رموز عرفانی این حرکت عظیم و تاریخ ساز عالم بشری، توجه شده است. 🔸غرض ما از تدوین این رساله، بررسی پاره ای از اسرار مقتل سیدالشهدا (ع) به ویژه دقت در کلمات آن حضرت در طول حرکت از مکه تا کربلا و پاره ای از زیارت های وارده درباره ی ایشان است. امید است مطالب کوتاه و ناقص ما، انگیزه ای برای اهل دقت و نظر، در تحقیق بیشتر درباره ی حقایق معنوی زندگی پیامبران و اولیای الهی، به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) ونهضت عظیم عاشورای حسینی باشد تا این بعد تابناک، نورانی و تاریخ ساز کربلا نیز، روشنگر راه شیعیان و دوستداران اهل بیت گردد. 🔸این کتاب، مشتمل بر سی و یک فصل است. فصل اول درباره مقام شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و سنت، فصل دوم درباره مقام و منزلت نوری پیامبران و اولیا و فصل های بعدی درباره معارف و دقایقی است که از قبل از خلقت آن حضرت تا پس از شهادتش به وقوع پیوسته است. 📌این کتاب ارزشمند را می توانید در نرم افزار آثار ایشان و یا کتابخانه دیجیتال نور، مطالعه فرمایید. @almorsalaat