eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
524 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام اولا تاکید میکنم که این متن (یا صوت) را با دقت مطالعه کنید. ثانیا همینطور که مستحضرید و استاد هم در ضمن جلسه بیان می کنند، این موضوع (مدیریت زمان) دارای ابعاد متعددی است، به صورتی که طبیعتا در یک جلسه امکان بررسی همه ابعاد این موضوع و بیان ادله عقلی و نقلی آن وجود ندارد. 👈لذا داریم: 1⃣پس از استماع صوت و یا خواندن متن، خود را برای ما بفرستید. ما را برای استاد ارسال میکنیم. 2⃣ما از استاد درخواست کرده ایم که ادامه این بحث را بیان کنند. شما هم از استاد بخواهید که این بحث مهم را بر اساس ادله عقلی و نقلی ادامه دهند و تکمیل کنند. @almorsalaat
👆👆 سلام چشم انشالله با ایشان هماهنگ میکنم و خدمتتان عرض میکنم. @almorsalaat
👆 👆 باسلام 🔹در پله اول سعی کنید که مجموعه صوتی طلبه موفق را بشنوید و بر اساس آن برنامه ریزی و عادت علمی خود را تصحیح کنید. اگر این جلسات به خوبی استماع شود، در واقع از جهت برنامه ریزی و مسیر درس خواندن، سوالی باقی نمی ماند. 🔹در پله بعد باید مشخص شود که از جهت محتوایی از هر علمی چه مقدار را دریافت کرده اید و در چه مرحله ای هستید. برای این مرحله راهکار این است که برخی از موضوعات اصول و فلسفه را به انتخاب خودتان مشخص کنید و در مورد آنها یک تقریر از داشته های علمی خودتان بنویسید. سپس آن را با محتوای یکی از تدریس های استاد مثلا الموجز یا اصول فقه مقایسه کنید. بعد از این مرحله می توان تصمیم مشخص تری گرفت. 🔹از جهت ارتباط با استاد، من پیام شما را برای ایشان می فرستم و انشالله سعی میکنم تماس تلفنی ای را هماهنگ کنم. @almorsalaat
👆 👆 انشالله پیگیری میکنیم. ممنون از شما @almorsalaat
👆👆 انشاءالله که استاد این جلسه رو ادامه بدن و سایر جوانب بحث هم مشخص بشه. @almorsalaat
✍️آیا فلسفه بخوانیم؟ 🌀تاملی پیرامون اعتقاد آخوند خراسانی (ره) در ارتباط با خاص نبودن معنای حروف 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار 💠 یکی از موضوعاتی که برای برخی از محصلین حوزه مطرح است این است که آیا خواندن ضرورت دارد یا نه؟ و در صورتی که ضرورت داشته باشد به چه اندازه و در چه سطحی نیاز به فراگیری آن است؟ به طور معمول در پاسخ این سوال چنین گفته می شود که اگر کسی بخواهد به ارزش ذاتی فلسفه در به دست آوردن نگرشی کلان به عالم هستی برسد باید این علم را به طور مستوفی تحصیل کند بنابراین نمی تواند به سطح خاصی از این علم مانند آراء یا به تنهایی اکتفاء کند و در نتیجه چاره ای جز اندوختن آراء صدر المالهین و فلاسفه بعد از ایشان نیست. اما اگر کسی به دنبال تحصیل چنین نگرشی نیست و تنها از آن جهت به این علم می پردازد که مقدمه لازم برای فهم علم اصول است در این صورت می تواند به آراء مشاء و (ره) اکتفا کند زیرا مستوای مباحث فلسفی که در علم اصول مخصوصا در دوره نجف وجود دارد بالاتر از مباحث مشاء نیست. 💠به نظر می رسد که این پاسخ گرچه برای کسانی که نسبت به فلسفه موضع دارند خوشآیند هست اما از حقیقت امر و میدان علم اصول فاصله دارد. بدون تردید سخنان آخوند خراسانی به عنوان بزرگترین اصولی نجف مشحون از مباحث فلسفی است که قضاوت پیرامون آن ها بلکه حتی تفسیر عبارات ایشان بدون تسلط بر امکان پذیر نیست. ما به عنوان نمونه در این جا به بررسی یکی از عبارات ایشان می پردازیم که از جمله عبارات ابتدائی ایشان و مربوط به است. در ضمن این عبارات متوجه خواهیم شد که ایشان علیرغم تسلط وافی به بخشی از مساله که مربوط به فلسفه مشاء است به دلیل عدم اشراف کافی به حکمت متعالیه دچار انحرافی عجیب در این بحث شده است و برخی از ایشان با همان رویکرد استاد خود دچار انحرافاتی به مراتب نازل تر شده اند. آخوند خراسانی در این بحث معتقد است که وضع حروف بر خلاف اعتقاد مشهور به صورت عام-خاص نیست بلکه از جنس وضع عام-موضوع له عام است اما برخی از شاگردان به دلیل اینکه این ادعا را نپذیرفته اند مجبور به نفی کلی حکایت گری حروف شده و به بودن آن ها اعتقاد پیدا کرده اند و به این ترتیب با دو خطای پی در پی در دو مرحله از سخن مشهور فاصله گرفته اند. اکنون به قدر وسع به این بحث می پردازیم 💠آخوند خراسانی در ضمن تحقیقی که پیرامون موضوع له حروف ارائه می کند چنین می فرماید: لأن الخصوصية المتوهمة إن كانت هي الموجبة لكون المعنى المتخصص بها فمن الواضح أن كثيرا ما لا يكون المستعمل فيه فيها كذلك بل كليا و لذا التجأ بعض الفحول إلى جعله جزئيا إضافيا و هو كما ترى و إن كانت هي الموجبة لكونه حيث إنه لا يكاد يكون المعنى حرفيا إلا إذا لوحظ لمعنى آخر و من القائمة به و يكون حاله كحال فكما لا يكون في الخارج إلا في الموضوع كذلك هو لا يكون في الذهن إلا في آخر و لذا قيل في تعريفه بأنه ما دل على معنى في فالمعنى و إن كان لا محالة يصير بهذا بحيث يباينه إذا لوحظ ثانيا كما لوحظ أولا و لو كان اللاحظ واحدا إلا أن هذا اللحاظ لا يكاد يكون مأخوذا في المستعمل فيه و إلا فلا بد من لحاظ آخر متعلق بما هو ملحوظ بهذا اللحاظ بداهة أن التصور المستعمل فيه مما لا بد منه في استعمال الألفاظ و هو كما ترى مع أنه يلزم أن لا يصدق على الخارجيات لامتناع صدق الكلي العقلي عليها حيث لا موطن له إلا الذهن ف امتنع امتثال مثل سر من البصرة إلا بالتجريد و إلغاء الخصوصية هذا مع أنه ليس لحاظ المعنى حالة لغيره في الحروف إلا كلحاظه في نفسه في الأسماء و كما لا يكون هذا اللحاظ معتبرا في المستعمل فيه فيها كذلك ذاك اللحاظ في الحروف كما لا يخفى. 💠ایشان در ابتدا به توضیح مقدمه ای دقیق از مشاء می پردازند تا از آن در استدلال خود بهره گیرند؛ مطابق اعتقاد مشاء امور عالم مانند یک طیف منشوری به سه صورت تحقق دارند؛ دسته نخست هستند که موجوداتی در ذهن و خارج اند و وابستگی به چیزی ندارد؛ دسته دوم هستند که علیرغم استقلال ماهوی شان، در خود وابسته به جواهر اند و از خواص آن ها هستند؛ مشاء در تعبیری فنی و دقیق از اعراض چنین یاد می کنند که: ؛ یعنی اعراض موجوداتی بینابین هستند که از یک نظر شبیه جواهر اند زیرا ذات و ذاتیات دارند و از جنس ماهیت هستند اما از جهت دیگر شبیه دسته سوم موجودات هستند؛ دسته سوم موجوداتی هستند که نه در ذهن و نه در خارج هیچ استقلالی ندارند و کاملا به طرفین خود هستند و به آن ها وجود رابط گفته می شود. اعراض با اینکه دارای ماهیت هستند اما تحقق خارجی ان ها مانند وجودات رابط است یعنی در تحقق خود کاملا وابسته به غیر هستند. نکته ای که در این جا باید یادآوری کنیم این است که توضیحات دقیق ایشان نشان می دهد که اشراف کافی بر تقسیم موجودات از نظر استقلال وارتباط دارند بنابراین برخی از اصولیون که در مقام رد سخن ایشان به بیان دوباره این تقسیم پرداخته و از ضرورت وضع برای هر کدام از این موجودات سخن گفته اند نمی تواند ردیه ای بر سخن آخوند خراسانی باشد. ایشان علی رغم اعتقاد به انحاء موجودات در میفیت وضع حروف مناقشه دارند. 💠 آخوند خراسانی با استفاده از مقدمه فوق به تصویر خاص بودن معنای حروف می پردازد و سپس توالی فاسد متعدد این تصویر را بیان می کند و در نهایت عام بودن موضوع له حروف را نتیجه می گیرد. از نگاه ایشان حرفی بودن یک معنا و مفهوم با توجه به مقدمه گذشته به این است که آن مفهوم وابسته به غیر باشد. چیزی که این را تامین می کند انسان است یعنی مفهوم زمانی خاص و جزئی خواهد بود که لاحظ، آن را به عنوان حالت چیزی دیگر و خصوصیات چیزی دیگر تصویر کند. این لحاظ باعث می شود که آن مفهوم تحقق فی غیره داشته باشد و چنین تحققی، موجب و بودن آن مفهوم می شود. ایشان پس از روشن ساختن کیفیت تشخص و خاص بودن یک مفهوم، با برشمردن لوازم فاسد این مطلب نتیجه می گیرند که نباید لحاظ انسان را در حریم معنا دخالت داد و وقتی لحاظ از حریم معنا خارج شود تشخص آن مفهوم نیز از بین می رود و در نتیجه آن مفهوم و خواهد شد. لوازم فاسد تعلق لحاظ به معنا و مفهوم موارد زیر هستند: -لزوم اجتماع دو لحاظ در مقام استعمال که خلاف وجدان است -مجازیت کاربرد حروف در معانی خارجی و اختصاص کاربرد حقیقی آن ها به محیط ذهن -لزوم دخالت لحاظ در معنای حروف و عدم دخالت لحاظ در معنای اسماء نتیجه بطلان دخالت لحاظ در معنای حروف از نظر آخوند(ره) این است که معنای حروف را باید عام و کلی بدانیم 💠حقیقت آن است که ایشان علیرغم تصویر صحیح انحاء موجودات، در تحلیل خواص مفاهیم، از مساله بزرگ و مهمی غفلت کرده اند و آن تفکیک حیث مفاهیم از حیث آن ها است. در حکمت متعالیه و بر اساس تقسیم وجود به ذهنی و خارجی این مطلب تحقیق شده است که مفاهیم دارای دو اعتبار هستند؛ هر مفهومی از یک جنبه از خارج است و بر مصداق خارجی خود می یابد و از جنبه دیگر یک موجود واقعی است در عداد سایر موجودات که ذیل مقوله ای از مقولات می شود. مفهوم از جهت مقیسیت، امری و غیر اصیل است و از جهت تحقق و اندراج آن، موجودی است که ماهیت یا وجود آن مورد نزاع قرار می گیرد. اگر با نظر گرفتن این تفکیک به عبارت ایشان بنگریم خواهیم دید که آن چه مورد تعلق لحاظ است حیث اندراج مفاهیم است و جنبه قیاسی مفاهیم مورد لحاظ قرار نمی گیرد؛ بنابراین تشخص مفاهیم نیز مربوط به جنبه اندراجی آن ها است و حیث مقیسیت نمی تواند متصف به تشخص گردد زیرا تشخص شان وجود است. از سوی دیگر آن چیزی که وصف کلیت(عام) یا جزئیت(عام) را می پذیرد حیث انطباق مفاهیم است نه جنبه اندراج آن ها؛ بر این اساس هر مفهومی که در ذهن باشد از جنبه اندراج خود، متعلق لجاظ واقع می شود و در نتیجه تشخص می یابد و در این جهت تفاوتی ندارد که آن مفهوم در انطباق خود، قابلیت صدق بر بیش از یک مصداق را دارد تا کلی باشد یا قابلیت صدق بر بیش از یک مصداق را ندارد تا جزئی باشد. مفهوم چه جزئی باشد و چه کلی باشد با تعلق لحاظ به وجود آن، یک وجود متشخص عینی خواهد بود. متاسفانه محقق خراسانی با در هم آمیختن این دو حیث، از نفی تعلق لحاظ که به وجود مفاهیم مربوط می شود کلیت مفاهیم را که به مفهومیت مفاهیم مربوط است را نتیجه می گیرد. این خلط در بیانات امام با تعبیر خلط بین و مطرح است. 💠 با تفکیک دو جنبه فوق اکنون می توانیم بگوییم که ملاک ربطی یا مستقل بودن یک مفهوم را باید در حیث انطباق مفاهیم جست. اگر مفهومی دارای ذات و ذاتیات باشد و رابطه اش با مصداق خود رابطه و باشد آن مفهوم مستقل و اسمی است اما اگر مفهومی فاقد ذاتیات باشد و صدق آن بر مصداق خارجی اش به صورت انطباق بر باشد آن مفهوم حرفی و ربطی است. نکته تکمیلی در باب مفاهیم ربطی این است که ملاک ربط بودن یک مفهوم ، وابستگی یک معنای حرفی به دو مفهوم دیگر است نه وابستگی آن به لحاظ یا نفس مدرک و یا مواردی از این دست؛ بنابرین ظرفیت در جمله «زید فی الدار» به خاطر اندکاک در دو مفهوم زید و دار است که حرفی است نه به دلیل تعلق لحاظ لاحظ؛ کما اینکه این نسبت در تحقق خارجی خود وابسته به تحقق خارجی زید و دار است. نتیجه دیگری که از این بحث می توان گرفت این است که جمله مشهور«ربط به ذهن نمی آید» به این معنا است که ربط به صورت مستقل از طرفین به ذهن نمی آید اما در ضمن طرفین به ذهن می آید و می توان آن را به نحو تصویر کرد چرا که اگر چنین نباشد هیچ در ذهن شکل نمی گیرد. 📚تحقیق دقیق این مباحث را می توان در کتاب امام خمینی (ره) در ضمن بحث از تطابق قضایای و و هم چنین تقسیم ربط به و جست و جو کرد. @almorsalaat
🌀تحولی که نشد ... 🔺به مناسبت دیدار امروز رهبر انقلاب با مسئولین آموزش و پرورش 🔰محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔹آموزش و پرورش بزرگترین و مهمترین مرکز تربیت نیروی انسانی در کشور است و صلاح و فساد آینده کشور و ضمانت بقای انقلاب، در این مجموعه رقم می خورد. 🔹از همان اوایل انقلاب حضرت امام (ره) و سایر بزرگان انقلاب، مسئله تحول در آموزش و پرورش را همانند تحول در سایر نهادها و سازمان های کشور، مطرح کردند. رهبر انقلاب هم به صورت جدی و مجدانه و مصرانه تقریبا از سال ۸۵، لزوم تحول در آموزش و پرورش را درخواست کردند و لوازم، مبانی و دلایل آن را نیز تبیین کردند. 🔹در همین راستا سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری اصحاب حوزه و دانشگاه در سال۹۰ تدوین و تصویب شد. 🔹اما متاسفانه علیرغم تاکیدات زیاد رهبر انقلاب بر لزوم اجرایی کردن سند، اما هنوز به دلایل مختلف این سند به طور کامل اجرایی نشده است. 🔹وقتی بیانات امام و رهبری در این زمینه را بخوانیم، متوجه می شویم که این عرصه جهت تحقق تمدن نوین اسلامی بسیار سرنوشت ساز است و هر روز تاخیر در تحول و اسلامی سازی آموزش و پرورش، تاخیر در تحقق تمدن اسلامی را به دنبال دارد. 🔹همین طور که رهبر انقلاب هم فرموده اند، از مهمترین نهادها و شاید مهمترین نهادی که می تواند نقش اساسی در تحقق این تحول ایفا کند، است. هم از جهت تبیین نظام اسلامی و هم از جهت تربیت معلمان و هم از جهت تهیه محتوای آموزشی. 🔹اما متاسفانه در سالهای اخیر این نقش به خوبی ایفا نشده است. بخشی از این عدم ایفای نقش از طرف آموزش و پرورش است که به خوبی حوزه علمیه را دخیل در این مسئله نکرده است اما بخش مهمتر، از طرف حوزه است که نتوانسته است، محتوای لازم را تهیه کند. 🔹در پاسخ به خودم این شعر به یادم آمد که می گوید: "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی". چرا که حوزه اگر هنری داشت، امر رهبری به تحول در حوزه علمیه را محقق میکرد تا از برکات آن، به آموزش و پرورش هم می رسید. اما متاسفانه با این وجود که دستور رهبری به تحول در حوزه به دهه ۷۰ برمیگردد، اما هنوز در حوزه هم آماده نشده است. 🔹جالب این است که رهبری از سالی که مسئله تحول در آموزش و پرورش را مطرح کرده اند، هر ساله آن را پیگیری می کنند و در جلسه با فرهنگیان بر آن تاکید دارند. اما تحول در حوزه را گمان می کنم که آخرین بار در سال ۸۹ مطرح کردند. امیدوارم که ایشان ناامید نشده باشند. 🔹انشاءالله که جواب صاحب حوزه را بدهیم. @almorsalaat
🌀فلسفه مادی، فلسفه کسی است که فلسفه نمی داند/ نقش تعیین کننده کتاب اصول فلسفه در بی پایگی فلسفه مادی 🔰استاد شهید مطهری 🔺در سال 29 در محضر درس حضرت استاد، علّامه کبير آقاي طباطبايي روحي فداه که چند سالي بود به قم آمده بودند و چندان شناخته نبودند، شرکت کردم و فلسفه بوعلي را از معظّم له آموختم و در يک حوزه درس خصوصي که ايشان براي بررسي فلسفه مادّي تشکيل داده بودند نيز حضور يافتم. کتاب و روش رئاليسم‌‌‌‌‌- که در بيست ساله اخير نقش تعيين کننده‌‌‌‌‌اي در ارائه بي‌‌‌‌‌پايگي فلسفه مادّي براي ايرانيان داشته است- در آن مجمع پربرکت پايه گذاري شد. 🔺براي من که با شور و شوق و علاقه زائد الوصفي فلسفه الهي و فلسفه مادّي را تعقيب و مطالعه و بررسي مي‌‌‌‌‌کردم، در همان سالها که هنوز در قم بودم مسلّم و قطعي شد که فلسفه مادّي واقعاً فلسفه نيست و هر فردي که عميقاً فلسفه الهي را درک کند و بفهمد، تمام تفکرات و انديشه‌‌‌‌‌هاي مادّي را نقش بر آب مي‌‌‌‌‌بيند و تا امروز که بيست و شش سال از آن تاريخ مي‌‌‌‌‌گذرد و در همه اين مدّت از مطالعه اين دو فلسفه فارغ نبوده‌‌‌‌‌ام، روز به روز آن عقيده‌‌‌‌‌ام تأييد شده که فلسفه مادّي فلسفه کسي است که فلسفه نمي‌‌‌‌‌داند. @almorsalaat
💢صحیفه سجادیه، قدیمیترین کتاب بعد از قرآن است. 🔰استاد شهید مطهری 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 ⚡️صحيفه سجاديه دعاهاي بسيار معتبري است- هم از نظر سند و هم از نظر مضمون- از زين العابدين علي بن الحسين سلام اللَّه عليه که علماي شيعه از صدر اسلام به اين کتاب توجه کرده‌‌‌‌‌اند، و بعد از قرآن تنها مجموعه‌‌‌‌‌اي است که از اواخر قرن اول و اوايل قرن دوم هجري به صورت يک کتاب در دست بوده است. نهج البلاغه هم کتاب است ولي نهج البلاغه خطب [و نامه‌‌‌‌‌ها و کلمات قصار] علي عليه السلام است که در ميان مردم متفرق بود، سيد رضي در قرن چهارم اينها را جمع کرد و به صورت يک کتاب درآورد. اصول کافي در قرن چهارم به صورت يک کتاب جمع آوري شده و کتابهاي ديگري قبل از اصول کافي بوده است. کتابهايي مثل مصحف فاطمة سلام اللَّه عليها و کتاب علي عليه السلام- که گاهي ائمه از آن اسم مي‌‌‌‌‌بردند- الآن در دست ما نيست. بنابراين بعد از قرآن، قديمترين کتاب شيعي که از اول به صورت کتاب به وجود آمده و الآن در دست ماست صحيفه سجاديه است که جناب زيدبن علي بن الحسين وقتي که در جنگ با امويان شهيد مي‌‌‌‌‌شد همين کتاب همراهش بود و آن را به کسي سپرد، و از آن دو نسخه بوده که در ابتداي صحيفه اين را نوشته‌‌‌‌‌اند. 📚فلسفه اخلاق ص۳۷ @almorsalaat
💠دعای مکارم الاخلاق، ویژگی های مسلمان اخلاقی ایده آل و معرف مکتب اخلاقی اسلام 🔰استاد شهید مطهری 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔺يکي از دعاهاي صحيفه سجاديه دعايي است به نام «دعاي‌‌‌‌‌ مکارم الاخلاق» يعني دعاي اخلاق مَکرُمتي. ... اسم اين دعا دعاي مکارم الاخلاق است، شايد به اين علت که يک جمله از آن اين است: وَ هَبْ لي مَعالِي الْاخْلاقِ‌‌‌‌‌. ... [بسيار مناسب است، زيرا براي‌‌‌‌‌] معرفي مکتب اخلاقي اسلام يکي از بهترين نمونه‌‌‌‌‌ها دعاي مکارم الاخلاق است. 🔺و از جمله آرزوهايي که من سالهاست دارم اين است که يک وقتي توفيق پيدا بکنم اين دعا را به فارسي ترجمه و مخصوصاً شرح بکنم، فلسفه‌‌‌‌‌ها و نکاتي را که در اين دعاي شريف هست تشريح کنم و در اختيار فارسي زبانان خودمان قرار بدهم. اين جزء آرزوهاي من است. اميدوارم خداي متعال اين توفيق را به من عنايت کند و خود وجود مقدس علي بن الحسين سلام اللَّه عليه از خداي متعال بخواهد که اين توفيق براي من پيدا بشود. (فلسفه اخلاق۳۷) 🔺 اين دعا دستورالعمل اخلاق است به صورت دعا؛ يعني در اين دعا اين که مسلمانِ اخلاقي ايده‌آل بايد چگونه باشد به صورت دعا بيان شده است. (آشنایی با قرآن ۱۲ ص۱۶۶) @almorsalaat
♨️صحیفه سجادیه، بحر مواج معارف 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۵/۱۲/۵ ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🌐معارف اسلامی یک اقیانوس است، یک اقیانوس؛ یک بخشی‌اش هم این دعاها است ... این دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه بحر موّاج معارف اسلامی است. 🌐شما این دعای اوّل صحیفه‌ی سجّادیّه را که در[باره‌ی] توحید است نگاه کنید، دعای دوّم را که درباره‌ی پیغمبر است نگاه کنید، دعای سوّم را که درباره‌ی مؤمنین است نگاه کنید، ببینید اصلاً چه هست؛ دعای پنجم صحیفه‌ی سجّادیّه: «اللَّهُمَّ أَغْنِنی عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک، وَ اکفِنی وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک» اینها حرفهای خیلی مهمّی است؛ قطع قاطعین شما را وحشت‌زده نکند وقتی به خدا متّصلید. اینکه میگوید «وَ اکفِنی» این در واقع دارد درس میدهد به ما؛ فقط خواستن از خدا نیست، خواستن از خدا هم هست امّا فقط آن نیست. دارد به ما میگوید شما اکتفا کن به صله‌ی با پروردگار. بگذار همه‌ی دنیا [ارتباطشان را] قطع کنند، به قول خودشان [تو را] منزوی کنند. به درک! انزوای آنها چه ضرری به ما میزند؟ ... غرض [اینکه] اینها یک دنیایی است. 🌐این دعای مکارم الاخلاق که دعای بیستم صحیفه‌ی سجّادیّه است همین‌جور. آن دعای ظاهراً سی و دوّم که دعای بعد از نماز شب است که یک دریایی است، دعای عجیبی است که بعد از نماز شب [و] تهجّد خوانده میشود. و از این قبیل دعاهایی که در صحیفه‌ی سجّادیّه است. اینها معارف است. این معارف را بخوانید، اینها را یاد بگیرید. @almorsalaat
💢 متن پیاده شده صوت های تدریس کتاب 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: کل کتاب 🔴 این جزوه پیاده شده صوت های تدرس کتاب استاد علی فرحانی است که در سال 86-87 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است. این جزوه توسط کانال صدا (@soda96) تهیه و ارائه شده است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️لینک دانلود 👇 📚b2n.ir/matne-almojaz ⬇️لینک دانلود 👇 🔉b2n.ir/almojaz 📌📌📌📌📌📌📌 📌متن پیاده شده اصول فقه مظفر(ره) بخش اول👇 eitaa.com/almorsalaat/1247 @soda96 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
👆👆👆 باسلام بنده اهل تعریف کردن مبالغه ای از چیزی نیستم. اما تدریس الموجز استاد علی فرحانی، حتی در بین سایر تدریس های خود ایشان، بی نظیر است. یک دوره کامل اصول با توضیحات همه جانبه و پله پله و مفهومی. این تدریس اختصاصی به الموجز هم ندارد. هر کس، چه طلبه و چه دانشجو که میخواهد یک دوره اصول را به صورت قوی کار کند، این مجموعه را استفاده کند. بزرگوارانی هم که به دنبال یادگیری مبانی حضرت امام هستند، تدریس الموجز استاد، اولین پله یادگیری است. الآن هم که بحمدلله به لطف مجموعه محترم صدا @soda96 متن این صوت ها با قیمت بسیار ارزان آماده شده است، استفاده راحتتر می شود. البته چون متن ها ویراستاری نشده اند، اگر همراه با متن، صوت را هم استماع کنید، بهتر است. ضمنا این متن ها جای تقریر نویسی را نمیگیرد. حتما بعد از هر جلسه ارجاعات را انجام دهید و تقریر بنویسید. همچنین سوالات خود را می توانید از کانال بپرسید. جهت ارتباط با مشاوران: eitaa.com/almorsalaat/248 @almorsalaat
💢باب شهادت بسته نیست 🔰رهبر معظم انقلاب ✅همه خیال میکردند بعد از جنگ تحمیلی، باب بسته شد؛ معلوم شد که نه، «کلّ یومٍ عاشورا و کلّ ارضٍ کربلا». همیشه باب باز است، البتّه همه به این سعادت نمیرسند. بعضی‌ها بودند، ماها بودیم، در عملیّات، در جنگ، خب نصیب نشد، یعنی ماها این سعادت را نداشتیم. بعضی‌ها هم رفتند و به این سعادت عظمیٰ رسیدند و خداوند ان‌شاءالله درجاتشان را عالی کند. 📌در دیدار خانواده های شهدای مدافع حرم ۹۷/۱۲/۲۲ @almorsalaat
📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقلی اسلام و بیان الگوی عملی صحیح از نگاه شهید مطهری 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi 🔷 یکی از اصول مهم اسلامی شناسی که متخذ از فرامین شریعت نبوی است، این است که در هنگام مواجهه با معارف و منابع اصیل اسلامی یا باید دارای قوه استنباط و اجتهاد باشیم یا اینکه از استنباطات و اجتهادات فقهای اسلامی بهره برداری کنیم. 🔶 این دستور در مذهب تشیع در دو بخش اجرایی می شود، هم در بخش منابع معارفی و هم در مباحث فقهی یعنی هم برای فهم روایات و آیات معارفی و هم در حوزه مباحث فقهی باید از نظرات متخصصین بهره مند شد و از مراجعه مستقیم - هرچند ثمراتی داشته باشد - پرهیز کرد. این دستور دو علت مهم دارد، علت اول این است که برداشت غیر مجتهد حجیت در مقام عمل ندارد و در ثانی اگر با مقدماتش هم انجام نگیرد، مایه انحراف و کج فهمی خواهد شد. 🔷 این کج فهمی ها گاهی اوقات در طول تاریخ باعث ایجاد مکاتب فکری و دنباله های اجتماعی غلط و دامنه داری شده اند که نمونه تام و بارز آن را می تواند در جریان فکری یا ظاهری گری های اهل حدیث مشاهده کرد. البته این جریانات بیشتر در میان اهل سنت رواج داشته است لکن در اعصار اخیر هم در میان شیعیان اتفاقات و انحرافات غلطی از این قبیل رخ داده است. جریانات شیعی تا کنون هیچگاه عموميت پیدا نکرده و این مقدار شدید نشده اند که علاوه بر یک تفکر و مبنای علمی، تبدیل به یک جریان اجتماعی اثر گذار گردند، اما كم و بيش تا آن اندازه كه آزار اهل تحقيق را فراهم كند در قرون اخیر وجود داشته و دارد. 🔶 دامنه این کج فهمی و کم فهمی به آنجا می رسد که معارف و دستورات والا و مترقی اسلامی را در حد فهم ظاهری از روایات و آیات پایین می آورد و باعث می شود یک تفسیر غلط و ناقص در مواجهه با منابع اسلامی برای خواننده خود به همراه داشته باشد. ✅ دو ثمره سلوک بر مسیر صحیح 🔷 اصلاح این رویه دو ثمره مهم و اساسی دارد، اولین ثمره آن فهم دقیق و موثر از معارف اسلامی است به نحوی که عالمِ عامل به آنها را بصیرتی ساز می بخشد و باعث می شود در مسیر حق خواهی و حق طلبی انسان به نجاح و پیروزی برسد. 🔷 دومین ثمره سلوک بر طریق صحیح، در ابلاغ رسالت الهی در عصر کثرت دنیاگرایی و خروج عباد از حیرت به هدایت روشن می گردد. در عصر حاضر که به دلایل مختلف، بسیاری از مخاطبین تبلیغ اسلامی بجای چیستی احکام و معارف به دنبال چرایی آن هستند، تنها و تنها این رویه است که ما را به سر منزل مقصود می رساند و پاسخ بسیاری از چرایی های اصیل بشری را ارائه می دهد. 💠 برای اینکه این نوشتار بیش از این امتداد نیابد به همین میزان اکتفا می کنیم و منشا این نوشتار را که روح حاکم بر یک مطلب کوتاه از استاد شهید مرتضی مطهری است را با هم مرور می کنیم. البته کل آثار استاد شهید یکپارچه از این جنس است و اگر به چنین عینکی خوانده شود ثمرات و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت. 🔷 استاد شهید در کتاب عدل الهی چنین می فرماید: 📖 آنچه در حساب خدا مايه ارزش اعمال است كيفيت است نه كميت. توجه نكردن به اين نكته سبب شده گروهى از مردم در برخى از اعمال فوق العاده با ارزش اولياء خدا وقتى كه حجم اجتماعى آنها را كوچك ديده ‏اند افسانه‏ سازى كنند. مثلًا درباره انگشترى كه امير المؤمنين على (ع) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره‏ اش نازل گشت گفته‏ اند ارزش آن معادل خراج سوريّه و شامات بوده است؛ و براى اينكه مردم باور كنند، شكل روايت به آن داده ‏اند. 📖 به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير، آيه ‏اى عظيم از قرآن نازل شود؛ و چون نتوانسته ‏اند اين معنى را باور كنند افسانه سازى كرده بهاى مادى آن را بالا برده‏ اند؛ فكر نكرده ‏اند انگشترى كه معادل خراج سوريّه و شام باشد، در مدينه فقير و بيچاره، زينت بخش دست على (ع) نخواهد بود. فرضاً چنين انگشترى در دست على (ع) مى‏ بود او آن را به يك گدا نمى ‏داد بلكه با چنان انگشترى مدينه را آباد مى ‏كرد و همه بينوايان شهر را نجات مى‏ داد. 📖 افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابى غير از حسابهاى مادى دارد؛ گويى ايشان پنداشته ‏اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را- معاذ اللّه- خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه آفرين به على، چه كار بزرگى انجام داد! 📖 نمى ‏دانم اين كوته ‏فكران، درباره قرصه‏ هاى جوينى كه على (ع) و خاندانش انفاق كردند و سوره «هل اتى» در شأن آنان نازل شد چه فكرى كرده‏ اند؟ لابد در آنجا هم مى‏ گويند آرد آن نانها از جو نبوده مثلًا براده طلا بوده است! 📖 نه، چنين نيست. اهميت عمل على (ع) و خاندانش از جنبه مادى كه نظرهاى ما را جلب مى ‏كند نيست؛ اهميت عمل آنان در اين است كه عملى پاك و صددرصد خالص براى خدا بوده است، در آن حدّ از اخلاص كه براى ما قابل تصوّر هم نيست، اخلاصى كه در ملكوت اعلى انعكاس يافته و عكس العمل تمجيد و تحسين به وجود آورده است. به قول شيخ فريد الدين عطّار نيشابورى: گذشته زين جهان وصف سنانش/ گذشته ز آن جهان وصف سه نانش‏ (*) 🔷 همانگونه که در کلام استاد شهید واضح است، مراجعه به منابع اسلامی و توصیف آنها بدون اتکا بر یک مبنای اسلام شناسی قوی، در حوزه معارف اسلامی باعث می شود هم سطح معارف و جایگاه انسان تنزل پیدا کند و هم به مرور زمان به انحراف در فهم و کج فهی منتهی می شود. 🔶 در انتها پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این منظر یکبار دیگر کتاب شریف استاد شهید مرتضی مطهری را با این نگاه بخوانید. سفارش به این کتاب نه به این خاطر است که مطالبش ساده و آسان ترین کتاب شهید مطهری است بلکه به این خاطر باید باشد که حکایاتی عبرت آموز که از یک فیلتر اجتهادی و انسان شناس عبور کرده است را در بردارد. 🔷بهترین روش القا نوع نگاه صحیح به مسائل اسلامی در مراحل پایین تربیت این است که یک مربی به مخاطب خود بیاموزد که در مواجهه با مسائل چگونه باید عبرت آموزی داشته باشد و استاد شهید مرتضی مطهری در این کتاب به صورت ناخودآگاه این عینک دید را برای خواننده بوجود می آورد، اگر به این مسئله التفات باشد! * مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 302 ۹۹/۶/۱۳ @almorsalaat
📚شرح صحیفه سجادیه 🔰ملا محمد تقی مجلسی @almorsalaat👇👇
📚شرح صحیفه سجادیه 🔰ملامحمد تقی مجلسی (پدر علامه مجلسی) 🔸مرحوم مجلسی اول (پدر علامه مجلسی) از بزرگان فقه و حدیث شیعه و از اکابر عرفای توحیدی شیعه می باشند. ایشان شاگرد علمای بزرگی همچون شیخ بهایی نیز بوده اند. از مهمترین کتب ایشان، شرح «من لایحضره الفقیه» به نام «روضه المتقین (عربی)» و «لوامع (فارسی)» است که حضرت امام (ره) هم در کتاب سرالصلوه این کتاب را معرفی می کند و می فرماید که کنزهایی از معارف در آن است. یکی دیگر از برکات ایشان، ملاقات با امام زمان (عج) و قرائت زیارت جامعه و تایید حضرت است. در واقع این اتفاق سند محکمی بر زیارت جامعه است. 🔸جهت آشنایی بیشتر با این فقیه عارف والا مقام به کتاب «عرفان مجلسی» اثر حجت الاسلام رحیم قاسمی مراجعه کنید. ⬇️b2n.ir/erfan-majlesi 🔺🔺🔺🔺🔺 🔸یکی از آثار ایشان، شرح بخشی از ادعیه صحیفه سجادیه است. ایشان در مقدمه بیان می کند که حضرت حجت را در خواب می بینند و حضرت کتابی را برای عمل کردن به ایشان معرفی می کند. وقتی ایشان آن کتاب را پیدا می کند، می بیند که است و مرحوم مجلسی سعی بلیغی در نشر این کتاب در اصفهان انجام می دهند. 🔸ایشان این واقعه را چنین بیان می کنند: «و لما كنت في عنفوان الشباب طالبة للقرب من الله تبارك وتعالى بالرياضات العظيمة والمجاهدات الشاقة، هداني الله تبارك وتعالى إليها بوعده الذي لا خلف له «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» بأن تشرفت في الرؤيا الصادقة بخدمة خاتم الأوصياء، ونور الأولياء ثاني عشر خلفاء الله المهدي صلوات الله عليه، وسألت منه (ص) مسائل قد أشكلت علي فأجابها (ص)، ثم سألت منه (ص) كتاب أعمل به، فأشار إلي أن أذهب إلى رجل من أمنائه (ص) و قال: «إني أودعته إياها لك». فلما ذهبت إليه و أخذت منه و فتحته كان الكاملة و لم تكن في هذه البلاد إلا نادرة، والحمد لله رب العالمين على أنه انتشرت هذه العطية العظمى في العالمين، وانتفع بها الخلائق في الآفاق أجمعين، واشتغلت بعد الرؤيا بقراءتها و تلاوتها و التضرع و البكاء في آناء الليل وأطراف النهار، و أردت أن أشرحها بالفارسية لانتفاع العوام، وكتبت مقدمة في فضل الدعاء وآدابه وشروطه، وذكرت فيها الأخبار عن سيد الأبرار والأئمة الأطهار (ص) إلى أن فرغت منها». 📌این کتاب را از این لینک دانلود کنید: ⬇️b2n.ir/sharhe-sahife 🔺🔺🔺🔺🔺 🔸ناگفته نماند که ایشان کتابی دیگری را نیز به نام «ریاض المومنین و حدائق المتقین» در شرح صحیفه سجادیه دارند که البته این کتاب به اتمام نرسیده است و فقط مشتمل بر مقدمه ای تفصیلی در آداب دعاست. 📌این کتاب را نیز می توانید از این لینک دانلود کنید: ⬇️b2n.ir/riazolmomenin @almorsalaat
📝روابط بین الملل اسلامی 🔰شهید استاد مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔹مقصود از روابط بين‌‌‌‌‌الملل اسلامي اين است که رابطه يک فرد مسلمان را با يک فرد غير مسلمان مشخص کنيم و يا رابطه يک جامعه اسلامي با جامعه‌‌‌‌‌اي غير اسلامي چگونه بايستي باشد؟ 🔹رابطه فرد مسلمان با فرد غير مسلمان، و رابطه جامعه اسلامي با جامعه غير اسلامي دو مسئله مختلف هستند و ايندو را يکي نبايد فرض کرد. اين که من به عنوان يک فرد مسلمان با يک فرد ديگري که او مسلمان نيست چه روابط و رفتاري بايد داشته باشم و در مورد او چه تکاليفي دارم و چه حقوقي بين من و او برقرار است، مسئله‌‌‌‌‌اي است و اين که يک جامعه اسلامي که حکومت آن اسلامي است، يک حکومت اسلامي رابطه‌‌‌‌‌اش با يک فرد غيرمسلمان و با يک جامعه غيرمسلمان چگونه بايد باشد مسئله ديگر. اينها با يکديگر متفاوت است، حسابهايش را نبايد مخلوط کرد. در اينجا نظريات مختلفي مي‌‌‌‌‌تواند وجود داشته باشد.  🔹وقتي که من دين را به عنوان يک حقيقت نه به عنوان يک مسئله فانتزي و وجداني بپذيرم، اين پذيرش قهراً يک محدوديتهايي در روابط من ايجاد مي‌‌‌‌‌کند. آن محدوديتها چيست؟ 📌متن کامل این مقاله را در کتاب پانزده گفتار بخوانید. @almorsalaat
🌐سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی (ره) 🔰استاد علی فرحانی 🔺استاد در این متن که تنظیم شده بخشی از بیانات استاد در دوره اساتید و مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تابستان 95 – مهشد مقدس می باشد، علاوه بر تبیین سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی(ره)، تحلیلی بر پاسخ بسیار مهم امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) را بیان می فرمایند. ⬇️لینک دانلود : 📚 b2n.ir/takamol ⬇️لینک دانلود 🔊b2n.ir/takamolx @almorsalaat
🌀معیار کتاب اخلاقی 🔰امام خمینی (ره) ♨️به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. ♨️و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه ‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، درد باشد نه دوانما. طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @almorsalaat
fekr-dar-marg-v-sakhtihaye-donya-v-akherat.mp3
2.75M
🔊🔊 ♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد. 🔰استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-2 @almorsalaat
💢 بذکرِ الموت 🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَايَةَ قَالَ: كَتَبَ عَلِيٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ: 🔅« ... احْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ نُزُولَهُ وَ خُذُوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ يَدْخُلُ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ خَيْرٌ لَا يَكُونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً أَوْ شَرٌّ لَا يَكُونُ مَعَهُ خَيْرٌ أَبَداً فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا وَ مَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ تُفَارِقُ رُوحُهُ جَسَدَهُ حَتَّى يَعْلَمَ إِلَى أَيِّ الْمَنْزِلَيْنِ يَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ أَوْ إِلَى النَّارِ أَ عَدُوٌّ هُوَ لِلَّهِ أَمْ هُوَ وَلِيٌّ لَهُ فَإِنْ كَانَ وَلِيّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ رَأَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَفَرَغَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ وَ وُضِعَ عَنْهُ كُلُّ ثِقْلٍ وَ إِنْ كَانَ عَدُوّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ النَّارِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ نَظَرَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَاسْتَقْبَلَ كُلَّ مَكْرُوهٍ وَ تَرَكَ كُلَّ سُرُورٍ 🔅كُلُّ هَذَا يَكُونُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ عِنْدَهُ يَكُونُ بِيَقِينٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ وَ يَقُولُ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمَوْتَ لَيْسَ مِنْهُ فَوْتٌ فَاحْذَرُوهُ قَبْلَ وُقُوعِهِ وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّكُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ وَ جِدُّوا لِلثَّوَابِ إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ فَهُوَ أَلْزَمُ لَكُمْ مِنْ ظِلِّكُمْ مَعْقُودٌ بِنَوَاصِيكُمْ وَ الدُّنْيَا تُطْوَى مِنْ خَلْفِكُمْ 🔅فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُكُمْ إِلَيْهِ أَنْفُسُكُمْ مِنَ الشَّهَوَاتِ فَإِنَّهُ كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً 💠💠وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَاتِ 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ لِمَنْ لَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ وَ يَرْحَمْهُ وَ احْذَرُوا الْقَبْرَ وَ ضَمَّتَهُ وَ ضِيقَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ فَإِنَّ الْقَبْرَ يَتَكَلَّمُ كُلَّ يَوْمٍ وَ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ التُّرَابِ وَ أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ وَ أَنَا بَيْتُ الدُّودِ وَ الْهَوَامِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا دُفِنَ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: مَرْحَباً وَ أَهْلًا قَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُحِبُّ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَسَتَعْلَمُ إِذَا وُلِّيتُكَ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَيَتَّسِعُ لَهُ مَدَّ الْبَصَرِ وَ إِذَا دُفِنَ الْكَافِرُ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: لَا مَرْحَباً وَ لَا أَهْلًا فَقَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُبْغِضُ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَإِذَا وُلِّيتُكَ فَسَتَعْلَمُ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَتَضُمُّ عَلَيْهِ حَتَّى تَلْتَقِيَ أَضْلَاعُهُ 🔅وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعِيشَةَ الضَّنْكَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً هِيَ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنَّهُ لَيُسَلِّطُ عَلَى الْكَافِرِ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ تِنِّيناً تَنْهَشُ لَحْمَهُ حَتَّى يُبْعَثَ لَوْ أَنَّ تِنِّيناً مِنْهَا نَفَخَ فِي الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ رَيْعُهَا أَبَداً 🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمُ الرَّقِيقَةَ النَّاعِمَةَ الَّتِي يَكْفِيهَا الْيَسِيرُ مِنَ الْعِقَابِ ضَعِيفَةٌ عَنْ هَذَا فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَرْحَمُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمْ مِمَّا لَا طَاقَةَ لَكُمْ بِهِ وَ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَيْهِ فَتَعْمَلُوا بِمَا أَحَبَّ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَتْرُكُوا مَا كَرِهَ فَافْعَلُوا وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه...» 📚الغارات (ط - القديمة)، ج1، ص: 151 @almorsalaat