eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
raveshe-emam-dar-vorood-be-mabahese-feghhi.mp3
3.17M
🔊🔊 💠روش شناسی ورود امام خمینی (ره) به مباحث فقهی 🔰استاد علی فرحانی 💢روش حضرت امام خمینی (ره) در ورود به مباحث فقهی این چنین است که ایشان مباحث را از محالّ و مصبّ خود آغاز می کنند. به عنوان مثال چون قاعده ، قاعده ای است که اساس و ریشه آن روایات است، ابتدا روایات را بیان می کنند و بر اساس آنها نتیجه می گیرند. لذا ایشان از طرح و تفصیل مباحث انتزاعی و مقدماتی، پرهیز می کنند. 💢این مدل بر خلاف سبک شیخ انصاری در مکاسب است که ابتدا اقوال علماء را بیان می کنند. هر چند مقتضای سبک اجتهادی شیخ این است که ابتدا اقوال و عبارات را بیان کند. 📌گزیده جلسه اول و چهارم از تدریس کتاب @almorsalaat
⁉️"حسن روحانی دوم کیست؟ " 🔰حجت الاسلام علی امیری ▫️من خودم به خاطر مشغله های مختلف کمتر فرصت می کردم تلویزیون ببینم ولی همسر و فرزندم بسیار از تلویزیون استفاده می کردند. چند ماه اخیر دیدم خیلی خیلی کم تلویزیون می بینند و مشغولیت های دیگری را جایگزین کرده اند. التفات نداشتم که چرا ... ▫️تا اینکه طی دو هفته گذشته آنتن تلویزیون خراب شد سرم شلوغ بود. نرسیدم درست کنم ولی از روز اول ذهنم مشغول بود که عن قریب صدای اعتراض خانواده بلند شود دو هفته گذشت مطالبه ای نکردند. با تعجب سوال کردم. می دانید پاسخ شان چه بود؟ ▫️گفتند همان بهتر که خراب است. بود و نبود آن فرقی ندارد! صبح تا شب کانال عوض می کردیم یک برنامه قابل تماشا و به درد بخور نداشت!! اینجا بود که متوجه شدم چرا تعداد زیادی از اقوام و آشنایان مان که قبلا تلویزیون شان همیشه روشن بود چند وقتی ست یا اصلا تلویزیون نمی بینند یا ... را جایگزین کرده اند. ▫️جناب آقای علی عسگری رئیس اصلی ترین پایگاه رسانه ای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت. کلاه تان را بگذارید بالاتر ! به راستی چطور توانستید در مدت کوتاهی تلویزیونی را که هر شب برای ساعت ها خیابان های کشور را خلوت می کرد به این وضع اسفبار درآورید؟ الحق والانصاف عنوان "حسن روحانی ثانی" برازنده شماست. ▫️روحانیِ اول که با چوب و چماق هم میز خدمت را رها نمی کند و جنگ اقتصادی، بی صاحب رها شده است لااقل شما کنار بروید که جنگ رسانه ای _ روانی بی فرمانده نماند ... @almorsalaat
♻️ ورود به مؤسسات به قصد نظم و ایصال الی الاجتهاد! 🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 🌀 : سلام حاج آقا. یه مسئله ای برام پیش اومده اینکه میخوام وارد موسسات بشم. اما نمیدونم وارد فقه و اصول بشم یا فلسفه؟. باید چه بکنم؟ ♨️ : علیکم السلام. اساسا از چه رو قصد رفتن به مؤسسات کرده اید؟ هدفتان چیست؟ 🌀 : یعنی چی! خب برا ادامه تحصیل، به قصد اجتهاد. ♨️ : مگه راه منحصر رسیدن به اجتهاد مؤسساته؟ بسیاری از مؤسسات که قطعا توانایی رساندن به چنین مقصدی را ندارند. کدام مؤسسه مد نظر شما است؟ 🌀 : من الان نمیدونم که باید برم فقه و اصول یا فلسفه. موسسه رفتن هم به این خاطر است که موسسات برنامه منظمی دارند. ♨️ : رهگذر اجتهاد، گذر از هر سه علم است. ضعف در هر کدام از آن ها قطعا خلل بزرگی در اجتهاد ایجاد می کند. اساسا کی گفته باید رفت مؤسسه!؟ 🌀 : چطور! ♨️ : تا زمانی که نظم و برنامه ریزی خود را از غیر می خواهید (اعم از شخص خاص یا موسسه یا هر چیز دیگر...) به هدفی که دارید نخواهید رسید. باید خود با تلاش و تربیت نفس به نظم و برنامه ریزی در آنات زندگانی خود برسید. از کسی شنیدید که رفتن به مؤسسه برای رسیدن به اجتهاد بهتره!؟ 🌀 : نه خودم به نتیجه رسیدم. ♨️ : تراک های طلبه موفق استاد فرحانی رو کامل گوش دادید؟ 🌀 : کامل نه. ♨️ : چه دوستانی که بنده داشتم و به موسسات رفتند و به هدف خود نرسیدند. بماند که هدفشان هم اجتهاد نبود، بعضی صرفا کلام بود، بعضی صرفا فلسفه بود، بعضی....اما به همان هدف ریز هم نرسیدند. 🌀 : من هدفم اجتهاده، نه صرفا اجتهاد در فقه و اصول یا فلسفه. چون هم به علوم عقلی مثل فلسفه علاقه دارم و هم اصول. ♨️ : می دانم. هدف اگر جزئی باشد به دست آوردنش خیلی آسان تر است. به خصوص که مؤسسه هم در راه همان هدف تأسیس شده. با این حال خیلی ها به همان هدف جزئی نمی رسند. حال که شما هدفی بس رفیع و والا را انتخاب کرده اید، چگونه مؤسسه از توانش بر می آید!. فقط و فقط و فقط خودت. 🌀 : یعنی من باید به سمت یه علمی برم؟ ♨️ : نه. اصل نظم و برنامه ریزی داشتن را گفتم. نباید بخواهید دیگران چنین نظمی را برایتان به ارمغان بیاورند. 🌀 : خب الان من باید چی کار کنم؟ ♨️ : به نظر من اول بنشینید نکات ناب تحصیلی تربیتی که استاد فرحانی در مجموعه طلبه موفق بیان می کنند را استماع کنید. تا نتوانی بر نفس خودت غلبه پیدا کنی و نظم و برنامه را در صفحۀ وجودی ات بگسترانی، از دست دیگران کاری ساخته نیست. مجموعه تراک های طلبه موفق بسیار بسیار موثر اند در رسیدن چنین هدفی. 👌لینک مجموعه صوتی طلبه موفق: http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
Untitled 3.mp3
7.93M
🔊🔊 🔊🔊 ✅کتاب رسائل؛ متن تاسیس و ریشه غالب نظرات بعد از خود! 🔰استاد علی فرحانی 💠 علیرغم آنچه مشهور شده است مبنی بر اینکه قیل و قال های رسائل می تواند فاکتور گرفته شده و حذف شود اما حق این است که امکان حذف این کتاب و مطالب آن نبوده بلکه هر نظری در این کتاب منشا حقیقی و واقعی دارد. 💠 اگر به صورت و به رسائل و کفایه نگاه شود؛ باید گفت که حداقل 80 درصد مطالب اصولی مطرح شده متاخر از آنها؛ ریشه در این دو داشته و رسائل پایه مستحکمی برای آنها محسوب می شود. 💠 رسائل متن تاسیس مدرسه اصولی است. و می بایست غرض اصلی متعلم از این کتاب، فهم چگونگی استخراج قواعد اصولی از متن فقه باشد لذا متعلم برای رسیدن به این هدف هم پشتوانه اصولی متعارف نیاز داشته و هم پشتوانه فقهی متعارف! ♨️ استاد در این صوت نکات جالبی در مورد کتاب رسائل شیخ و جایگاه آن بیان کرده که توصیه می کنم حتما استماع کنید. @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ♨️♨️موضوع: اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه طباطبایی ⏰یکشنبه 99.7.13، ساعت 14 ✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat @almorsalaat
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 eitaa.com/almorsalaat/1009 ⬇️لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇 http://soda96.ir/araz-zati/ 📌پ.ن: متن این جلسات توسط مجموعه صُدا @soda96 آماده و منتشر شده است. @soda96 @almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️امروز مطلع شدیم که برادر ارجمند و روحانی گرامی حجت الاسلام شیخ حسین ثابت قدم پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوسته اند. ▪️انشالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به خانواده ایشان خصوصا پدر و همسر ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید. ▪️ما در سال های اولیه طلبگی با این برادر گرامی هم حجره بودیم و چیزی جز خیر و خوبی و صفا از ایشان ندیدیم. خدا ایشان را رحمت کند. @almorsalaat
هدایت شده از در نوبت
💠کتاب البهجه المرضیه (سیوطی) 🔰استاد حجت الاسلام مقدسی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه شهیدصدوقی فاز۲ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود. ♨️کانال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️ جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ✅موضوع: اعتبار از نگاه امام و علامه طباطبایی در کانال المرسلات در حال برگزاری است ... @almorsalaat
201004_1414.mp3
15.6M
🔉 💢تحلیل اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه 🔰استاد علی فرحانی ☑️ در این جلسه مباحث مهمی در ارتباط با چیستی و چگونگی اعتبارات شارع بیان شد. مباحث این جلسه به نحوی زیر بنای مباحث اصول فقه و علوم انسانی اسلامی هستند. 📌 ۹مین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی امام و علامه ۹۹/۷/۱۳ @almorsalaat
💠کتاب المنطق (مرحوم مظفر) 🔰استاد حجت الاسلام هاشمی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه صدوقی فاز۴ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود. ♨️کانال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️بنده است یا آزاد؟؟؟ 🔰عارف کامل شیخ محمد بهاری ✅آنچه به جناب آقا شیخ احمد لازم است این است که تأمل درستی نماید بیند بنده است یا آزاد، اگر دید آزاد است خودش می داند، که هر کاری بخواهد بکند و اگر دانست بنده است، و مولی دارد، سر خود نیست، هر کاری بکند، ولو دستی حرکت دهد از وی جهت آن سوال خواهد شد، جواب درستی باید بگوید. پس بنابراین باید سعیش در تحصیل رضای مولایش باشد، اگر چه دیگران راضی بر آن کار نباشند ابدأ، و تحصیل رضای مولای حقیقی جل شانه نیست مگر در تحصیل تقوی. 📚تذکره المتقین @almorsalaat
🎙 مجازی به مناسبت حسینی (ع) به زبان 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی ♨️موضوع: وحدت بشریت زیر پرچم علیه السلام 🌙 زمان: چهارشنبه 16 مهر ماه ساعت 20:30 (شب اربعین حسینی) 🔸 لینک های پخش زنده👇👇 🔺 نرم افزار زوم: (ورود با این آی دی): 786 110 0202 🔺 پخش زنده از یوتیوب: https://youtu.be/gtqZY5ORTGo 📌برگزار کننده: مجموعه اسلامی FNC دوبلین @ofoqemobin @almorsalaat
استاد علی فرحانی rasael matne tasis (2).mp3
7.84M
🔊 🔊 ❇️ استاد شیخ علی فرحانی 🔸 استاد در ابتدا؛ کتاب رسائل را به عنوان معرفی می کنند. 🔸 ایشان شاهد بر این مطلب را تاثیر ملموس و محسوس آن در نظرات متاخرین از رسائل می دانند تا جایی که رسائل منبع الهام نظرات مقابل و متضاد هم می باشد. 🔸 ایشان شاهد بر عظمت علمی این کتاب را ماندگاری و پایداری عجیب آن پس از حملات سهمگین علمی علماء در طی سالیان متعدد؛ بیان می کنند. 🔸 استاد در آخر بیان می دارند: آنچه در رسائل مهم است بررسی "ما یقول الشیخ" آن هم‌ مبتنی بر نظام استنباطی خود شیخ است لذا ممکن است اشکال حواشی بر مساله ای از آن، مبتنی بر نظام دیگری بوده که تناسبی با نظام شیخ ندارد. ♨️ عدم توجه به نکته اخیر در تحصیل کتاب رسائل موجب در متن میشود. @almorsalaat
📚آداب نماز 🔰امام خمینی (ره) 🔅اكتفا نمودن به صورت نماز و قشر آن و محروم ماندن از بركات و كمالات باطنيّه آن، كه موجب سعادات ابديّه بلكه باعث جوار ربّ العزّة و مرقاة عروج به مقام وصول به وصال محبوب مطلق- كه غايت آمال اولياء و منتهاى آرزوى اصحاب معرفت و ارباب قلوب بلكه قرّة العين سيّد رسل ص است، از اعلا مراتب خسران و زيان كارى است كه پس از خروج از اين نشأه و ورود در محاسبه الهيّه موجب حسرتهايى است كه عقل ما از ادراك آن عاجز است. 🔅پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن و دست طلب بگشاى و با هر تعب و زحمتى است حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحيّه نماز اهل معرفت را تحصيل كن؛ و از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى ص براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده استفاده كن؛ 🔅و ما باطنيّه اين سلوك روحانى را به مقدار ميسور و مقتضى بيان مى‏ كنيم، شايد يكى از اهل ايمان را نصيبى از آن اتّفاق افتد. 📚آداب نماز ص6 @almorsalaat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱ 💻 @khamenei_ir
❌دو آفت برای کارکردن در زمینه مسائل اسلامی 1⃣ذهنی شدن و جدایی از نیاز جامعه 2⃣عجله کردن 🔰رهبر معظم انقلاب 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 💠چند تا آفت براي کار کردن در زمينه مسائل اسلامي وجود دارد. 1⃣اول دلخوش کردن به يک تفکر مجرد است، يعني فکر کنيم که حالا ما مشغول کاريم، ديگر بيشتر از اين چکار کنيم؟ بدون اينکه با مسائل جاري جامعه در تماس باشيم، بدون اينکه سعي کرده باشيم که نيازهاي فکري و عملي را بشناسيم و حتي بدون اينکه به خودمان زحمت بدهيم که از زبانها و دهانها و ذهنهايي سوال کنيم که چه اشکالاتي و چه نيازهايي دارند، بنشينيم براي خودمان ببافيم. اين يک آفت بزرگي است، در اين هيچ حرفي نيست و بايستي طرز فکر، عملي تر، قابل تطبيق تر و بيشتر متناسب با نيازها باشد. 2⃣آفت دوم يک مقدار عجله است. عجله در کارها هميشه کار را خراب مي کند. احساس اينکه دير شده و شتاب و سرعت بايد داشت غير از عجله دست و پاگير است. يک لحظه تاني تحقيقاً روا نيست، اما يک قدم با عجله هم يقيناً موجب سرنگون شدن و ناکام شدن است. عجله نبايد کرد. وضع خودمان را با وضع آن ايدئولوژي رقيب مقايسه نکنيم ... پنجاه شصت سال سابقه اين ايدئولوژي است در حالي که اين ايدئولوژي تازه ولادت يافته اسلامي نوپاست. 🔸اسلام البته هماني است که هست، چيزي اضافه نشده، اما توجه به انتظام اين فکر و توجه به اينکه اين فکر بايد ناظر به زندگي و منطبق با نيازها و مماس با مسائل علمي مردم باشد عمرش خيلي کوتاه است و تفکر علمي در اين زمينه خيلي کوتاهتر. ما در يک مرحله ديگري هستيم در آغاز کار هستيم آغاز کار هميشه مشکلتر است، شروع هر کاري هميشه دشوارتر است. ... کارما يک حرکت در يک جاده آسفالته نيست، حرکت در يک جاده پرسنگلاخ است، صبر و حوصله و دقت لازم دارد. 📚کتاب گفتگوی چهار جانبه، ص۲۹ سال ۱۳۵۵ 📌هرچند که این بیانات مربوط به ۴۴سال پیش است اما ملاک و مناط آن هنوز باقی است و امروز نیز در تولید علوم انسانی باید لحاظ شود. @almorsalaat
♨️از مراقبه تا مشاهده 🔰علامه طباطبایی ⚡️آنچه از ضروریات امر سیر و سلوک است، عبارت است از «مراقبه»، که از قدم اول سير تا آخرین منزل، از لوازم قیمه سالک است و دارای مراتبی است. وقتی مراقبه در حد خود رعایت گردید، آثار حب و عشق به جمال و کمال على الاطلاق که فطری بشر است، در ضمیر سالک ظاهر می گردد. چنین مراقبه ای را در اصطلاح عرفا به «می» تعبیر کنند. 🔸خواجه حافظ می گوید: 🔅به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات؟ 🔅بخواست جام می و گفت: راز پوشیدن 🔸و نیز می گوید: 🔅راه خلوتگه خاصم بنما، تا پس از این 🔅می خورم با تو و دیگر غم دنیا نخورم؟ ⚡️چون سالک در امر مراقبه مواظبت نماید، پروردگار از باب ، انواری به عنوان طلایع بر او ظاهر می گرداند و آنها به صورت های رنگارنگ نمایان می شوند و پنهان می گردند. اینان، از قبیل موجودات برزخیه هستند. چون مراقبه دقیق تر گردد، هنگام خروج از عالم برزخ، مشاهدات سالک قوی تر شده، می تواند نفس خود را شبیه به صورت مادی مشاهده نماید و به عبارت روشن تر، گاهی متوجه میشود که خودش در برابر خودش ایستاده. این مرحله ابتدایی تجرد است. ⚡️مرحوم استاد قاضی می فرمودند: روزی از اطاق بیرون آمده، در دالان خانه دیدم خودم در کناری ساکت و صامت ایستاده ام. با دقت تمام تری به صورت مثالی خود نگاه کردم. دیدم در صورت، خالی دارم. چون به آینه نظر کردم، آن خال را یافتم و تا آن وقت، آن را ندیده بودم.» 📚ثمرات حیات، ج1ص33 @almorsalaat
🌐 بیابان ظلمانی ماده و نسیم جذبات الهی 🔰علامه طباطبایی 💢بشر مادی در بیابان ظلمانی ماده زندگی می نماید و در دریای کثرات غوطه ور است و هر موجی از علایق مادی، او را به جایی می افکند. هنوز از صدمات آن موج به خود نیامده، موجی سهمگین تر و هولناک تر از علایق مال و ثروت و منصب و زن و فرزند و غيره، سیلی بر او زده، در میان امواج خروشان دیگر پرتابش میکند؛ به طوری که ناله و فریاد او هم به گوش نمی رسد. به هر طرف می نگرد، با حرمان و حسرت روبه رو می شود. در این میان، گاه نسیم های روح بخش جذبات الهی او را نوازش می دهد و به خود متوجه می سازد. 🔸«إن لله في أيام دهرکم نفحات، ألا فتعرضوا لها و لا تعرضوا عنها.» 💢اینجاست که عده ای از بشر، متعرض آن جذبات می شوند و بار سفر الى الله را می بندند. در اصطلاح عرفا، این سفر را «سیر و سلوک» می نامند و زاد و راحله این سفر، و ریاضت نفسانی است؛ زیرا قطع علاقه مادیه، بسیار صعب و دشوار است. 📚ثمرات حیات، ج1ص33 @almorsalaat