eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد علی فرحانی vazife tolide elm.mp3
6.5M
🔊 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت ضمن معرفی تهذیب نفس به عنوان وظیفه انسانی هر شخص؛ بیان می دارند که وظیفه طلبه از حیث طلبگی صیانت از متن دین است و نه تهذیب نفس! 💠 با توجه به اینکه صیانت از دین هم در هر زمانی اقتضائات خاصه خود را دارد می فرمایند: 💠 امروز با وجود سرعت بالای تغییر زندگی؛ آنچه که مورد نیاز جامعه بشری از دین اسلام است از متن دین استخراج نشده و عدم توجه به این نکته ثمرات بدی از جمله ادعای ناکارآمدی را به دنبال خواهد داشت. ✅ لذا امروز وظیفه صیانت از دین در قالب پاسخ به سوالات جدید و تولید علم بروز کرده است. ♨️ استاد سیره علمی مرحوم شیخ طوسی و حضرت آیت الله سبحانی را به عنوان الگوی مناسب در امر تولید معرفی می کنند. @almorsalaat
📚 تذکره المتقین 🔰عارف کامل شیخ محمد بهاری ⚡️اینکه برای مرحوم شیخ محمد بهاری شخصیت برجسته و عظیم القدر و گمنام، کنگره ای گرفته بشود و این بزرگان بشوند و از آثار و برکات وجود ایشان در جامعه ما استفاده بشود به خصوص در این اوان که در جوانهای ما میل به معنویت و به مسائل عرفانی و معنوی زیاد مشاهده می شود. ⚡️اگر جریانهای و صراط که مرحوم شیخ محمد بهاری آن را به ما نشان دادند جلوی پای افراد قرار بگیرد، گرایش به این دروغین و این سلسله های عجیب و غریب و مخلوط و مغشوش پیش نمی آید. ⚡️وقتی خلا هست، جوانی که طالب معنویت است سراغ آن چیزی که خیال می کند آنجا معنویت است می رود؛ در حالی که هیچ معنویتی هم وجود ندارد. اگر این خلا پر شد و راه صحیح نشان داده شد، طبعا در این جهت حرکت می کنند. 📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت شیخ محمد بهاری @almorsalaat
💢گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👈تلنگری در باب تولید علوم انسانی 🔰 حجه الاسلام حامد سامی 🌐همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 🌐با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 🌐چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . 🌐یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🌐 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. 🌐 اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. ✅ (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🌐 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». @bineshemotahar_qom @almorsalaat
959.7K
🔊🔊 ⭕️مرور و جمع بندی دروس 🔰استاد حجت الاسلام هاشمی ⁉️ : سلام. خسته نباشید. بنده پایه ده هستم با یک درس باقی مانده از پایه ده. بنده متاسفانه دروس حوزه را خوب نخوانده ام و میخواهم ادبیات را شروع کنم. میخواستم بنده رو راهنمایی بفرمایید؟؟؟ کل دروس دوباره باز خوانی بشه یا روش دیگری هم هست ؟؟ ✅پاسخ استاد هاشمی را در این صوت . @almorsalaat
♨️هزار نفر از ما هم اگر بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! 👈کدام ، «حصن اسلام» است و با رفتن او ثلمه ای جبران ناپذیر به اسلام وارد می شود؟؟ 🔰امام خمینی (ره) 💠فقهايى «حصن اسلام» هستند كه معرف عقايد و نظامات اسلام و مدافع و حافظ آن باشند؛ و اين تعريف و دفاع و حفاظت را با نطقهاى پر شور و بيداركننده و رهبرى مردم ثابت كنند. در اين صورت است كه اگر بعد از 120 سال درگذشتند، مردم احساس خواهند كرد كه مصيبتى بر اسلام وارد و خلأى ايجاد شده است، و به تعبير روايت ثُلِمَ فِى الْاسْلامِ ثُلْمة لا يسدُّها شَيْ‏ءٌ. اينكه مى‏فرمايد فقيه مؤمن اگر بميرد، ثُلِمَ فىِ الْاسْلام، خلأى جبران ناپذير در جامعه اسلام به وجود مى‏ آيد، مردن بنده است كه در خانه نشسته‏ ام و كارى جز مطالعه ندارم؟ از رفتن من چه خلأى در جامعه اسلام ايجاد مى‏ شود؟ اسلام وقتى امام حسين (ع) را از دست مى‏دهد، ثُلم فيه ثلمة، خلأى جبران ناپذير در آن به وجود مى‏آيد. 💠كسانى كه حافظ عقايد و قوانين و نظام اجتماعى اسلام هستند، مانند «خواجه نصير» و «علامه» كه خدمت شايان و نمايانى كرده ‏اند، اگر بميرند خلأى به وجود مى‏ آيد. اما من و جنابعالى براى اسلام چه كرده ‏ايم كه اگر مرديم مصداق اين روايت باشد؟ هزار نفر از ما بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! ما يا فقيه نيستيم حق فقه، يعنى آن طور كه بايد بود؛ و يا مؤمن نيستيم حق ايمان. 📚ولايت فقيه، ص134 @almorsalaat
💠روش ورود امام خمینی (ره) در مباحث فقهی @almorsalaat👇👇
raveshe-emam-dar-vorood-be-mabahese-feghhi.mp3
3.17M
🔊🔊 💠روش شناسی ورود امام خمینی (ره) به مباحث فقهی 🔰استاد علی فرحانی 💢روش حضرت امام خمینی (ره) در ورود به مباحث فقهی این چنین است که ایشان مباحث را از محالّ و مصبّ خود آغاز می کنند. به عنوان مثال چون قاعده ، قاعده ای است که اساس و ریشه آن روایات است، ابتدا روایات را بیان می کنند و بر اساس آنها نتیجه می گیرند. لذا ایشان از طرح و تفصیل مباحث انتزاعی و مقدماتی، پرهیز می کنند. 💢این مدل بر خلاف سبک شیخ انصاری در مکاسب است که ابتدا اقوال علماء را بیان می کنند. هر چند مقتضای سبک اجتهادی شیخ این است که ابتدا اقوال و عبارات را بیان کند. 📌گزیده جلسه اول و چهارم از تدریس کتاب @almorsalaat
⁉️"حسن روحانی دوم کیست؟ " 🔰حجت الاسلام علی امیری ▫️من خودم به خاطر مشغله های مختلف کمتر فرصت می کردم تلویزیون ببینم ولی همسر و فرزندم بسیار از تلویزیون استفاده می کردند. چند ماه اخیر دیدم خیلی خیلی کم تلویزیون می بینند و مشغولیت های دیگری را جایگزین کرده اند. التفات نداشتم که چرا ... ▫️تا اینکه طی دو هفته گذشته آنتن تلویزیون خراب شد سرم شلوغ بود. نرسیدم درست کنم ولی از روز اول ذهنم مشغول بود که عن قریب صدای اعتراض خانواده بلند شود دو هفته گذشت مطالبه ای نکردند. با تعجب سوال کردم. می دانید پاسخ شان چه بود؟ ▫️گفتند همان بهتر که خراب است. بود و نبود آن فرقی ندارد! صبح تا شب کانال عوض می کردیم یک برنامه قابل تماشا و به درد بخور نداشت!! اینجا بود که متوجه شدم چرا تعداد زیادی از اقوام و آشنایان مان که قبلا تلویزیون شان همیشه روشن بود چند وقتی ست یا اصلا تلویزیون نمی بینند یا ... را جایگزین کرده اند. ▫️جناب آقای علی عسگری رئیس اصلی ترین پایگاه رسانه ای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت. کلاه تان را بگذارید بالاتر ! به راستی چطور توانستید در مدت کوتاهی تلویزیونی را که هر شب برای ساعت ها خیابان های کشور را خلوت می کرد به این وضع اسفبار درآورید؟ الحق والانصاف عنوان "حسن روحانی ثانی" برازنده شماست. ▫️روحانیِ اول که با چوب و چماق هم میز خدمت را رها نمی کند و جنگ اقتصادی، بی صاحب رها شده است لااقل شما کنار بروید که جنگ رسانه ای _ روانی بی فرمانده نماند ... @almorsalaat
♻️ ورود به مؤسسات به قصد نظم و ایصال الی الاجتهاد! 🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 🌀 : سلام حاج آقا. یه مسئله ای برام پیش اومده اینکه میخوام وارد موسسات بشم. اما نمیدونم وارد فقه و اصول بشم یا فلسفه؟. باید چه بکنم؟ ♨️ : علیکم السلام. اساسا از چه رو قصد رفتن به مؤسسات کرده اید؟ هدفتان چیست؟ 🌀 : یعنی چی! خب برا ادامه تحصیل، به قصد اجتهاد. ♨️ : مگه راه منحصر رسیدن به اجتهاد مؤسساته؟ بسیاری از مؤسسات که قطعا توانایی رساندن به چنین مقصدی را ندارند. کدام مؤسسه مد نظر شما است؟ 🌀 : من الان نمیدونم که باید برم فقه و اصول یا فلسفه. موسسه رفتن هم به این خاطر است که موسسات برنامه منظمی دارند. ♨️ : رهگذر اجتهاد، گذر از هر سه علم است. ضعف در هر کدام از آن ها قطعا خلل بزرگی در اجتهاد ایجاد می کند. اساسا کی گفته باید رفت مؤسسه!؟ 🌀 : چطور! ♨️ : تا زمانی که نظم و برنامه ریزی خود را از غیر می خواهید (اعم از شخص خاص یا موسسه یا هر چیز دیگر...) به هدفی که دارید نخواهید رسید. باید خود با تلاش و تربیت نفس به نظم و برنامه ریزی در آنات زندگانی خود برسید. از کسی شنیدید که رفتن به مؤسسه برای رسیدن به اجتهاد بهتره!؟ 🌀 : نه خودم به نتیجه رسیدم. ♨️ : تراک های طلبه موفق استاد فرحانی رو کامل گوش دادید؟ 🌀 : کامل نه. ♨️ : چه دوستانی که بنده داشتم و به موسسات رفتند و به هدف خود نرسیدند. بماند که هدفشان هم اجتهاد نبود، بعضی صرفا کلام بود، بعضی صرفا فلسفه بود، بعضی....اما به همان هدف ریز هم نرسیدند. 🌀 : من هدفم اجتهاده، نه صرفا اجتهاد در فقه و اصول یا فلسفه. چون هم به علوم عقلی مثل فلسفه علاقه دارم و هم اصول. ♨️ : می دانم. هدف اگر جزئی باشد به دست آوردنش خیلی آسان تر است. به خصوص که مؤسسه هم در راه همان هدف تأسیس شده. با این حال خیلی ها به همان هدف جزئی نمی رسند. حال که شما هدفی بس رفیع و والا را انتخاب کرده اید، چگونه مؤسسه از توانش بر می آید!. فقط و فقط و فقط خودت. 🌀 : یعنی من باید به سمت یه علمی برم؟ ♨️ : نه. اصل نظم و برنامه ریزی داشتن را گفتم. نباید بخواهید دیگران چنین نظمی را برایتان به ارمغان بیاورند. 🌀 : خب الان من باید چی کار کنم؟ ♨️ : به نظر من اول بنشینید نکات ناب تحصیلی تربیتی که استاد فرحانی در مجموعه طلبه موفق بیان می کنند را استماع کنید. تا نتوانی بر نفس خودت غلبه پیدا کنی و نظم و برنامه را در صفحۀ وجودی ات بگسترانی، از دست دیگران کاری ساخته نیست. مجموعه تراک های طلبه موفق بسیار بسیار موثر اند در رسیدن چنین هدفی. 👌لینک مجموعه صوتی طلبه موفق: http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
Untitled 3.mp3
7.93M
🔊🔊 🔊🔊 ✅کتاب رسائل؛ متن تاسیس و ریشه غالب نظرات بعد از خود! 🔰استاد علی فرحانی 💠 علیرغم آنچه مشهور شده است مبنی بر اینکه قیل و قال های رسائل می تواند فاکتور گرفته شده و حذف شود اما حق این است که امکان حذف این کتاب و مطالب آن نبوده بلکه هر نظری در این کتاب منشا حقیقی و واقعی دارد. 💠 اگر به صورت و به رسائل و کفایه نگاه شود؛ باید گفت که حداقل 80 درصد مطالب اصولی مطرح شده متاخر از آنها؛ ریشه در این دو داشته و رسائل پایه مستحکمی برای آنها محسوب می شود. 💠 رسائل متن تاسیس مدرسه اصولی است. و می بایست غرض اصلی متعلم از این کتاب، فهم چگونگی استخراج قواعد اصولی از متن فقه باشد لذا متعلم برای رسیدن به این هدف هم پشتوانه اصولی متعارف نیاز داشته و هم پشتوانه فقهی متعارف! ♨️ استاد در این صوت نکات جالبی در مورد کتاب رسائل شیخ و جایگاه آن بیان کرده که توصیه می کنم حتما استماع کنید. @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ♨️♨️موضوع: اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه طباطبایی ⏰یکشنبه 99.7.13، ساعت 14 ✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat @almorsalaat
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 eitaa.com/almorsalaat/1009 ⬇️لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇 http://soda96.ir/araz-zati/ 📌پ.ن: متن این جلسات توسط مجموعه صُدا @soda96 آماده و منتشر شده است. @soda96 @almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️امروز مطلع شدیم که برادر ارجمند و روحانی گرامی حجت الاسلام شیخ حسین ثابت قدم پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوسته اند. ▪️انشالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به خانواده ایشان خصوصا پدر و همسر ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید. ▪️ما در سال های اولیه طلبگی با این برادر گرامی هم حجره بودیم و چیزی جز خیر و خوبی و صفا از ایشان ندیدیم. خدا ایشان را رحمت کند. @almorsalaat
هدایت شده از در نوبت
💠کتاب البهجه المرضیه (سیوطی) 🔰استاد حجت الاسلام مقدسی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه شهیدصدوقی فاز۲ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود. ♨️کانال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️ جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ✅موضوع: اعتبار از نگاه امام و علامه طباطبایی در کانال المرسلات در حال برگزاری است ... @almorsalaat
201004_1414.mp3
15.6M
🔉 💢تحلیل اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه 🔰استاد علی فرحانی ☑️ در این جلسه مباحث مهمی در ارتباط با چیستی و چگونگی اعتبارات شارع بیان شد. مباحث این جلسه به نحوی زیر بنای مباحث اصول فقه و علوم انسانی اسلامی هستند. 📌 ۹مین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی امام و علامه ۹۹/۷/۱۳ @almorsalaat
💠کتاب المنطق (مرحوم مظفر) 🔰استاد حجت الاسلام هاشمی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه صدوقی فاز۴ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود. ♨️کانال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️بنده است یا آزاد؟؟؟ 🔰عارف کامل شیخ محمد بهاری ✅آنچه به جناب آقا شیخ احمد لازم است این است که تأمل درستی نماید بیند بنده است یا آزاد، اگر دید آزاد است خودش می داند، که هر کاری بخواهد بکند و اگر دانست بنده است، و مولی دارد، سر خود نیست، هر کاری بکند، ولو دستی حرکت دهد از وی جهت آن سوال خواهد شد، جواب درستی باید بگوید. پس بنابراین باید سعیش در تحصیل رضای مولایش باشد، اگر چه دیگران راضی بر آن کار نباشند ابدأ، و تحصیل رضای مولای حقیقی جل شانه نیست مگر در تحصیل تقوی. 📚تذکره المتقین @almorsalaat
🎙 مجازی به مناسبت حسینی (ع) به زبان 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی ♨️موضوع: وحدت بشریت زیر پرچم علیه السلام 🌙 زمان: چهارشنبه 16 مهر ماه ساعت 20:30 (شب اربعین حسینی) 🔸 لینک های پخش زنده👇👇 🔺 نرم افزار زوم: (ورود با این آی دی): 786 110 0202 🔺 پخش زنده از یوتیوب: https://youtu.be/gtqZY5ORTGo 📌برگزار کننده: مجموعه اسلامی FNC دوبلین @ofoqemobin @almorsalaat