المرسلات
♨️ #دفاع_مقدس| شهادت در عصر مدرنیته 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در بخش اول این صوت بیان میکنند که بر
🌀#دفاع_مقدس| چشمه جوشان #شهادت پس از انقلاب
🔺یک برجستگی، برجستگی معنوی است که نشانهاش همین #شهادت است؛ واقعاً این حرف از بس بر زبانها جاری شده، عمق و اهمّیّتش کأنّه پنهان میماند. خدای متعال رتبهی شهادت در راه خودش را واقعاً به هر کسی نمیدهد؛ این را باید انسان با همهی وجود بفهمد و باور کند. اینها یک خصوصیّاتی دارند که خدای متعال این رتبه را به اینها عطا میکند ... مقامات معنوی این شهدا خیلی برجسته است. اینها در واقع نسل سوّم انقلابند؛ یک جوان ۳۴ ساله در سال ۹۰، یعنی در وقت پیروزی انقلاب یک سالش بوده؛ اینها تربیتشدهی انقلابند.
🔺این یک چشمهای است، دارد میجوشد؛ مهمترین مشکل دورانهای قبل و گناه رژیمهای گذشته این بود که نهفقط کمک نمیکردند به جوشش این چشمه، بلکه رویش را کأنّه گلاندود میکردند؛ با [پیروزی] انقلاب، این چشمه باز شده و دارد میجوشد؛ نظام جمهوری اسلامی فقط باید بستر برای این معیّن کند؛ وَالّا خودش جریان پیدا میکند. هیچکس نرفته بهطور خصوص به همین آقای عبّاسی یا شهید شهریاری -که اینها برجستگان این رشتهاند- توصیه کند که شما بروید در این رشته؛ [خودشان] رفتهاند، این رشته را انتخاب کردهاند، سرآمد شدهاند، برجسته شدهاند؛ الان واقعاً اینها سرآمد هستند؛ همین شوهر شما و این آقایان و همین شهید، هرکدام در بخش خودشان -در همین بخش کار اتمی- سرآمد هستند. اینها بهخاطر این است که یک جریان طبیعی است که خدای متعال در دل این ملّت این چشمهی جوشان را گذاشته و کافی است که جلویش مانع درست نکنند؛ [اگر] بستر برایش درست کنند، این جریان پیدا میکند. این در همهی رشتهها هست؛ در بخشهای سیاسی هست، در بخشهای حقوقی هست، در اقتصاد هست، در مسائل انسانی -جامعهشناسی و مانند اینها- هست، در ادبیّات هست، در فلسفه هست. اینجوری است؛ باید این کار انجام بگیرد. حالا هرکسی در هر رشتهای اگر نیّتش را نیّت خدایی کرد، آنوقت سود مضاعف میبرد. نیّت خدایی هم که نباشد و فقط به صِرف خدمت به کشور، بدون توجّه به خدا [باشد]، آن هم اجر دارد، لکن وقتی نیّت را انسان خدایی میکند و میگوید «من برای خدا این کار را میکنم، برای اینکه اسلام را سربلند کنم، برای اینکه جامعهی اسلامی و نظام اسلامی را سربلند کنم»، این اجرش میشود چندین برابر، تأثیرش هم در بیرون میشود چندین برابر.
🔺از اوّل انقلاب معلوم شد که مثلاً فرض کنید که مبارزین سرسخت -ولو غیرنظامی هم باشند، [مثل] روحانیّون و غیره- اینها هم آماجند، امّا دانشمندها را کسی فکر نمیکرد آماج ترور قرار بگیرند؛ شهید علیمحمّدی که شهید شد معلوم شد که این هم هست. همه فهمیدند که این هم هست؛ این هم یک راه است. پس بنابراین آن کسی که در این راه است میتوانست راهش را عوض کند برای اینکه از این خطر خودش را دور نگه دارد -الان هم همینجور است- [ولی] عکس شد. حالا این شهید احمدیروشن که شهید شده و شهدای این عِلم شدند چهار نفر، خود این انگیزه درست کرده! جوانها، دانشجوها، پیغام میدهند که میخواهند رشتهشان را تغییر بدهند و بیایند در این رشته کار کنند. ببینید! این خیلی مهم است؛ این نشاندهندهی همین است که [اینها] با انگیزه و با آگاهی وارد این میدان شدهاند؛ وَالّا این جوان میتوانست مثلاً بگوید: خب حالا که سه نفر ترور شدهاند -[چون] آقای عبّاسی هم ترور شده بود که خب نجات پیدا کرد الحمدﷲ- من خوب است راهم را عوض کنم؛ [ولی] نکردند؛ این همان نشان آگاهی است.
🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید رضایی نژاد از شهدای هسته ای
#کلام_ولی #شهادت
@almorsalaat
#روایت
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْر
الکافی (ط اسلامیه) ج2 ص83
#عبادت
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اربعین| پذیرایی از زوار به سفارش خود حضرت سیدالشهدا ع
🎙آیتالله بهجت ره
◾️از عجایب امور است و ما اصلاً در هیچ کسی این مطلب را سراغ نداریم، حتی مثل این مطلب را از خود حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله ـ که افضل است و این[قضیۀ کربلا]هم از مصائب اوست ـ سراغ نداریم؛ اینکه چهار فرسخ را از صاحبانش بخرد و نقداً وجه را بپردازد، بهشرط اینکه تا سه روز، زوار او را پذیرایی بکنند.
آقایی میگوید:در طایفۀ ما سندش مانده است که به خط کوفی است. ظاهراً به بنده هم داده، قاعدتاً بنده هم داشته باشم. به خط کوفی است، ما نمیتوانیم چیزی از آن استفاده کنیم.
◾️بالأخره، چه عرض بکنیم؟! آیا در عالم چنین چیزی سراغ داریم که همیشه، زوار کسی تا سه روز حق داشته باشند مهمان باشند و زیارت بکنند؟! از عجایب است این مطلب.
@almorsalaat
modele-tarbiatiye-emam.mp3
3.8M
🔵#دفاع_مقدس|نگاهی به مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #شهادت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#دفاع_مقدس| #شهید چون از حجاب خودیت و نفسانیت خارج می شود، نظر می کند به #وجه_الله و این بالاترین کمال انسانی است.
▫️در روايتى از رسول اكرم (ص) نقل شده است كه براى شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مىشود. و مهم آن، آخرين خصلتى است كه مىفرمايد. مىفرمايند كه- به حسب اين روايت- كه شهيد نظر مىكند به وجه اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد.
▫️شايد نكته اين باشد كه حجابهايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مىشوند به #حجاب_خود انسان. انسان خودش حجاب بزرگى است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مىشود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه.
▫️و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را داد، اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. و چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، خود را داده است، اين حجاب شكسته مىشود. ... آن هم يَنْظُرُ الى وَجْهِ اللَّه و اين آخر چيزى است كه براى انسان، آخر كمالى است كه براى انسان هست.
🎙امام خمینی (ره)
#در_مدرسه_امام_خمینی #شهادت #عرفان
@almorsalaat
🌀#معارف| حقیقت #مغفرت از دیدگاه امام خمینی (ره)
▫️غفران، در آن ذاتى كه هويت و لازمهاش آتش و ايجاد آتش است، يعنى چه؟! آيا غفران اين، غير اين است كه بايد اين ملكات طبق اقتضا و استعداد خودشان، آتش و نيران ايجاد كنند تا اين ملكات به آخر رسند؟! و آن ذاتى كه حقيقتش مظلم شده، مگر مىشود آن را همين طور از آن ظلمت ذاتى بيرون آورد؛ غفران اين، همانا تمام شدن استحقاق عقوبت آن است- كه گفتيم چگونه استحقاقى است- و رحمت اين، همان است كه استحقاق عقوبتش تمام شود.
▫️آنجا هم رحمت او عين بهشت، و مغفرت او عين به اتمام رسيدن آن ظلمات و استحقاق العقوبة الحقيقيه است كه به مقتضيات قهريه ملكاتى كه داشت چنين آفريده شده و به تكوين رسيده كه با سوختن و گرفتارى تمام مىشود، و اين سوختن و از بين رفتن پردههاى ظلمات نفسانى، عين مغفرت اوست؛ چنانكه اخبار كيفيات حال قيامت و سكرات موت و برزخ براى همين معنى است، و مواقف و طول انتظار در مواقف و طول عالم برزخ و طول روز قيامت براى اين است كه انسان از اينجا كه شروع به سكرات موت كرد، استحقاق حقيقى، عقوبات را كم كم بريزد، لذا گرفتار سكرات موت مىشود و از آنجا وارد عالم برزخ و گرفتار فشار قبر و تعذبات عالم برزخ مىشود.
📚تقریرات فلسفه ج3 ص269
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
maghame-endiat@almorsalat.mp3
3.68M
⭕️#عرفان| اشاره ای به مقام «عندیت» در قرآن
🎙استاد علی فرحانی
🌀نگاهی به این مقام در آیات:
📌و إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ #عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم (الحجر 21 )
📌و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي #عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ (التحریم11)
#پای_درس_استاد #تفسیر #معارف
@almorsalaat
المرسلات
⭕️#عرفان| اشاره ای به مقام «عندیت» در قرآن 🎙استاد علی فرحانی 🌀نگاهی به این مقام در آیات: 📌و إِنْ
♨️#شهادت| بالاتر از بهشت در کنار اباعبدالله
🔸در اين آيه كريمه بحث در زندگى پس از حيات دنيا نيست كه در آن عالم همه مخلوقات داراى نفس انسانى به اختلاف مراتب از زندگى حيوانى و مادون حيوانى تا زندگى انسانى و ما فوق آن زنده هستند، بلكه شرف بزرگِ شهداى در راه حق، «حيات عند الرّب» و ورود در «ضيافة اللَّه» است ... اين حيات و اين روزى غير از زندگى در بهشت و روزى در آن است. اين لقاء اللَّه و ضيافة اللَّه مىباشد.
🔸آيا اين همان نيست كه براى صاحبان نفس مطمئنه وارد است فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي كه فرد بارز آن سيد شهيدان است؟ اگر آن است چه مژدهاى براى شهيدان در راه مرام حسين ع كه همان سبيل اللَّه است، از اين بالاتر كه در جنتى كه آن بزرگوار شهيد فى سبيل اللَّه وارد می شود و در ضيافتى كه آن حضرت حاضرند، به اين شهيدان اجازه دخول دهند كه آن غير از ضيافتهاى بهشتى است و آنچه در وهم من و تو و شما نيايد، آن بُوَد.
📚صحيفه امام، ج18، ص: 326
#در_مدرسه_امام_خمینی #دفاع_مقدس
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه ♦️لیست #تدریس های استاد سیدمحمد هاشمی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔸 المنطق مرحوم مظفر (از اب
تدریس بخش صناعات خمس از کتاب المنطق مرحوم مظفر از امروز توسط استاد سیدمحمد هاشمی آغاز شده و صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
chegoonegi-vosool-be-daray-elmi.mp3
6.77M
💢چگونگی وصول به #دارایی_علمی
🎙استاد علی فرحانی
💠استاد در این صوت ابتدائا با بیان اینکه ما باید به درجه مستکفی شدن از استاد و شروح برسیم؛ روش اکتساب این مسیر را تسلط بر اطلاعات گذشته و به دست آوردن شیوه عبارت پردازی هر مصنف می دانند.
💠 ایشان در ادامه این مهم را بر علم اصول تطبیق داده و جایگاه با اهمیت کتاب #الموجز و #اصول_فقه را بیان کرده و کتاب اصول فقه را به عنوان شرحی بر کفایه معرفی می کنند.
💠 استاد در ادامه با الهام از شیوه علامه طباطبایی در المیزان؛ وظیفه هر طلبه را صیانت از مجموعه دین آن هم از صدر تا ذیل اش دانسته و لازمه این کار را دارایی علمی می دانند.
📌این صوت قسمتی از جلسات کفایه استاد است که توصیه می کنم حتما گوش کنید!
#اصول_فقه #کفایه #مهارت_تحصیلی
@almorsalaat
📝پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی
▪️با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم.
▪️این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد. نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله.
▪️اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
✍سیّدعلی خامنهای ۴ مهر ۱۴۰۰
#کلام_ولی
@almorsalaat
#درخواست_همبحث
سلام و عرض ادب
درخواست هم مباحث برای دوره عقاید شهید مطهری
کتابهای:
🔰مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی شهید مطهری (انسان و ایمان و...
🔸بر اساس دروس استاد هاشمی
ساعت بحث:توافقی
محل بحث:مجازی
📌جهت هماهنگی به آیدی (M.h /rabbani:
(eitaa.com/mmd_hshm_rbn )
پیام دهید.
@almorsalaat
🌀تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى
🔵الحمد لله كه در مبارك سحر ليله چهارشنبه هفدهم ربيع المود 1402 هق، مطابق بيست و سوم ديماه 1360 هش، شب فرخنده ميلاد خاتم انبياء صلى الله عليه و آله، و وصى او صادق آل محمد عليه الصلوه والسلام كه به ترقيم اين رساله [انه الحق] (بعنوان يادنامه مفسر كبير آيت علم و دين فخر اسلام استاد علامه طباطبائى رضوان الله تعالى عليه كه شب شصتم از رحلت آنجناب بود اشتغال داشتم، مثال مباركش با سيماى نورانى كه از سيماهم فى وجوههم من اثر السجود حكايت مى فرمود، برايم متمثل شد، و تفقدى فرمود كه با لهجه اى شيرين و دل نشين از طيب طويت و حسن سيرت و سريرتم بشارتم داد، و فرمود: ( تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى)، تا چند لحظه اى در حضور انورش مشرف بودم ....
📚علامه حسن زاده (ره)، رساله انه الحق ص137
✅شادی روح ایشان فاتحه ای نثار کنیم
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
اربعین، تمدن سازی و ظهور.mp3
18.37M
🔰 #اربعین بستر ظهور توحید و تمدن سازی
🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
🔺 موضوعات مطرح شده:
- تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه #تمدن_ساز از ایده #اجتماعی
- بررسی ایده اجتماعی اسلام
- چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها
- چالش این نسبت در اندیشه اسلامی
- راه حل اسلام در مساله نسبت #فردیتِ فرد و #اجتماعیتِ انسان
- تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل #استخدام مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار در سایه آن
- امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام
- نقش تاریخی #سیدالشهداء در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع
- سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی
- طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی #تمام بشریت
- سیدالشهداء و #استنقاذ بشر از صفات تاریک دوران مدرن
- انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی #اربعین سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#عرفان| دلیل اینکه برخی از افراد، عرفا را تکفیر کرده اند، این است که حرف آنها را متوجه نشده اند.
📌امام خمینی (ره)، جلسه پنجم تفسیر سوره حمد
#حتما_حتما_ببینید
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
⚫️#اهل_بیت| #اربعین شروع دوباره نهضت اباعبدالله (ع)
▪️اربعين در حادثهى كربلا يك شروع بود؛ يك آغاز بود. بعد از آنكه قضيهى كربلا انجام گرفت - آن فاجعهى بزرگ اتفاق افتاد - و فداكارى بىنظير ابا عبد اللَّه (عليهالسّلام) و اصحاب و ياران و خانوادهاش در آن محيط محدود واقع شد، حادثهى اسارتها پيام را بايد منتشر مىكرد و خطبهها و افشاگرىها و حقيقتگوئىهاى حضرت زينب (سلاماللهعليها) و امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) مثل يك رسانهى پرقدرت بايد فكر و حادثه و هدف و جهتگيرى را در محدودهى وسيعى منتشر مىكرد؛ و كرد.
▪️خاصيت محيط اختناق اين است كه مردم فرصت و جرئتِ اين را پيدا نمىكنند كه حقايقى را كه فهميدهاند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون اولاً دستگاه ظالم و مستبد نمىگذارد مردم بفهمند و اگر فهم مردم از دست او خارج شد و فهميدند، نمىگذارد به آنچه فهميدهاند، عمل كنند. در كوفه، در شام، در بين راه، خيلىها از زبان زينب كبرى (سلاماللهعليها) يا امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) يا از ديدن وضع اسرا، خيلى چيزها را فهميدند، ولى كى جرئت مىكرد، كى توانائى اين را داشت كه در مقابل آن دستگاه ظلم و استكبار و استبداد و اختناق، آنچه را كه فهميده است، بروز دهد؟ مثل يك عقدهاى در گلوى مؤمنين باقى بود.
▪️اين عقده روز اربعين اولين نِشتر را خورد؛ اولين جوشش در روز اربعين در كربلا اتفاق افتاد. مرحوم سيد بن طاووس - و بزرگان - نوشتهاند كه وقتى كاروان اسرا، يعنى جناب زينب (سلاماللهعليها) و بقيه در اربعين وارد كربلا شدند، در آنجا فقط جابر بن عبد الله انصارى و عطيهى عوفى نبودند، «رجال من بنى هاشم»؛ عدهاى از بنى هاشم، عدهاى از ياران بر گرد تربت سيّدالشّهداء جمع شده بودند و به استقبال زينب كبرى آمدند. شايد اين سياستِ ولائى هم كه زينب كبرى اصرار كرد كه برويم به كربلا - در مراجعت از شام - به خاطر همين بود كه اين اجتماع كوچك اما پرمعنا، در آنجا حاصل شود.
▪️حالا بعضى استبعادكردند كه چطور ممكن است تا اربعين به كربلا رسيده باشند. مرحوم شهيد آيتاللَّه قاضى يك نوشتهى مفصلى دارد، اثبات مىكنند كه نه، ممكن است كه اين اتفاق افتاده باشد. به هر حالآنچه در كلمات بزرگان و قدماء هست، اين است كه وقتى زينب كبرى و مجموعهى اهل بيت وارد كربلا شدند، عطيهى عوفى و جناب جابر بن عبد الله و رجالى از بنى هاشم در آنجا حضور داشتند. اين نشانه و نمونهاى از تحقق آن هدفى است كه با شهادتها بايد تحقق پيدا مىكرد؛ يعنى گسترش اين فكر و جرئت دادن به مردم. از همينجا بود كه ماجراى توابين به وجود آمد؛ اگرچه ماجراى توابين سركوب شد؛ اما بعد با فاصلهى كوتاهى ماجراى قيام مختار و بقيهى آن دلاوران كوفه اتفاق افتاد و نتيجهى در هم پيچيده شدن دودمان بنىاميهى ظالم و خبيث بر اثر همين شد. البته بعد از او سلسلهى مروانىها آمدند؛ اما مبارزه ادامه پيدا كرد؛ راه باز شد.
▪️اين خصوصيت اربعين است. يعنى در اربعين افشاگرى هم هست، عمل هم هست، تحقق هدفهاى آن افشاگرى هم در اربعين وجود دارد.
🎙رهبر معظم انقلاب 87/11/28
#کلام_ولی
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب | تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهداء (ع)
✍️آیت الله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی (شهید محراب)
🔰رهبر معظم انقلاب در اشاره به این کتاب می فرمایند: «بعضى استبعادكردند كه چطور ممكن است [حضرت زینب (س) و اهل بیت (ع)] تا اربعين به كربلا رسيده باشند. مرحوم شهيد آيتاللَّه قاضى يك نوشتهى مفصلى دارد، اثبات مىكنند كه نه، ممكن است كه اين اتفاق افتاده باشد. (87/11/28)»
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/121
#کتابخانه_مجازی #اهل_بیت #اربعین
@almorsalaat
🌀#فلسفه| #مجموعه_جلسات آغار فلسفه از منظر علامه طباطبایی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
⁉️آیا ادراکات ما مطابق با واقع هستند؟
⁉️آیا علم حسی معصوم از خطاست؟
⁉️آیا معرفت شناسی مقدم بر فلسفه است؟
⁉️آیا فلسفه با علم حضوری آغاز می شود یا با علم حصولی؟
⁉️سنگ بنای شناخت بشر چیست؟
⁉️چگونه می توان سفسطه را دفع کرد؟
⁉️با دفع سفسطه چه چیزی اثبات می شود؟ واقعیت فی الجمله یا واقعیت مطلق؟
⁉️موضوع فلسفه چیست؟
🔹این ها سوالاتی است که معمولا در ابتدای شروع فلسفه، به مناسبت بحث در مورد چیستی و هستی موضوع فلسفه، ایجاد می شود و در مورد آن به بحث پرداخته می شود.
🔹دو دیدگاه عمده در این باب دیدگاه علامه طباطبایی (ره) (در کتاب بدایه و نهایه و اصول فلسفه) و دیدگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) (در کتاب آموزش فلسفه) می باشد.
🔹استاد علی فرحانی، در تدریس بدایه الحکمه و تدریس نهایه الحکمه به طور تفصیلی به این بحث پرداختند و دیدگاه علامه را تبیین و از آن در مقابل دیدگاه آیت الله مصباح دفاع و دیدگاه آیت الله مصباح را نقد و بررسی کردند.
♨️خلاصه ای از دیدگاه علامه این است که فلسفه را می توان از علم حصولی و ادراکات حسی آغاز کرد و با آن دفع سفسطه کرد و موضوع فلسفه را اثبات کرد. و همچنین علامه معتقدند که معرفت شناسی مقدم بر فلسفه نیست، بلکه فلسفه بدون نیاز به مباحث معرفت شناسی آغاز می شود.
📌قابل توجه است که در هر دو دسته از فایل ها، نظرات آیت الله جوادی آملی حفظه الله نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
⬇️دانلود صوت های بدایه الحکمه پیرامون انطباق ادراکات و معرفت شناسی و نقد دیدگاه آیت الله مصباح و تبیین نظر علامه (21 جلسه)
ostadfarhani.ir/falsafe/marafatshenasi/bedaye/
📌توجه داشته باشید که از آنجا که این بخش از تدریس استاد به صورت مشاوره ای انجام شده است، لازم است که برای فهم بهتر، مراجعاتی را که استاد بیان می کنند، انجام شود و برای هر جلسه تقریر نوشته شود.
⬇️دانلود صوت های نهایه الحکمه پیرامون آغاز فلسفه و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (مدخل نهایه الحکمه- جلسه 4-15)
ostadfarhani.ir/falsafe/nehaye/
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
@almorsalaat
🌀#حوزه_علمیه| ... اگر همین روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهای #قرون_وسطی میشد
🔹... به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسهای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزهها بود که هر کس کج راه میرفت متدینتر بود.
🔹یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزهای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من #فلسفه میگفتم.
🔹تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه مییافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهای قرون وسطی میشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزهها را حفظ نمود.
📚امام خمینی، منشور روحانیت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✴️#کلام_ولی| جهاد تبیین و افشاگری
🔸به مسئلهی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراهکنندهای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثیکنندهی این توطئهی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید.
🔸امروز خوشبختانه میدان باز است برای انتشار افکار. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهامآفرینیها را در این فضا با استفادهی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه #جهاد کنید.
‼️البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوهی #اخلاقی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضیها در #فضای_مجازی یا در مطبوعات و در مقالهها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با #منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و بهکارگیری اخلاق منتشر کرد.
🔸امروز #همهی ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم.
🔸جوانهای ما امروز بحمدالله مجهّزند؛ مجهّز به فکر، مجهّز به عقلانیّت، مجهّز به آگاهیهای فراوان، و میتوانند در این زمینهها خیلی تلاش کنند. خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان #تبیین و #افشاگری.
🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۷/۵
@almorsalaat
#درخواست_همبحث
سلام علیکم. عرض ادب خدمتِ اعضای این کانال
نیاز به یک هم بحثِ قوی برای مباحثهی منطق مظفر به صورت عمیق و دستِ بالا دارم.
ساعت بحث: توافقی
محل بحث:مجازی
📌آی دی جهت هماهنگی: eitaa.com/nasr_support
@almorsalaat
ahamiate-mabahese-delali-v-alfaz-dar-fegh.mp3
7.33M
♦️#اصول_فقه| اهمیت مباحث الفاظ و مسائل دلالی اصول در فقه
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ آشنایی علامه حسن زاده با شخصیت مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی از زبان خودشان
🔺 راقم در عصر روز چهارشنبه بيست و يكم شعبان يكهزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى مطابق 22/ 8/ 1348 ه ش، در قم به حضور شريف جناب استاد علامه طباطبائى (روحى فداه) تشرف حاصل كرده بودم و پس از پارهاى از عرض حال خودم به محضر انورش از ميرزا جواد آقاى ملكى سخن به ميان آوردم.
🔺جناب استاد علامه (رضوان اللّه تعالى عليه) فرمودند:
آقا ايشان دستور العملى براى مرحوم آقا شيخ محمد حسين كمپانى، استاد ما، نوشته است. و مرحوم آقاى شيخ محمد حسين كمپانى در دادن اين دستور العمل به ديگران خيلى ضنين بود، از روى آن يك نسخه بنده برداشتم، و يكى هم آقاى شيخ على محمد بروجردى كه فعلا در بروجرد است و آقاى آنجاست و از اخيار است.
اين نسخه دستور العمل تمام دستوراتى بود كه مرحوم ميرزا جواد آقاى ملكى از مرحوم آخوند داشته بودند.
عرض كردم مراد حضرتعالى از آخوند كيست؟ فرمود: آخوند ملا حسينقلى همدانى (رضوان الله عليه) عرض كردم: عجب، مرحوم آقاى ميرزا جواد آقا ايشان را ادراك كردند؟! فرمودند: ايشان چهارده سال در محضر مرحوم آخوند بود.
🔺عرض كردم: آقا من مىپنداشتم ايشان از شاگردان مرحوم آقاى قاضى است (حاج ميرزا على آقاى قاضى مذكور). فرمود: نه خير، آقاى قاضى شاگرد شاگرد است؛ يعنى از شاگردان مرحوم آخوند استفاده كرد اگرچه اواخر عمر مرحوم آخوند را درك كرده، ولى از او استفاده نكرده است.
آنگاه جناب استاد علامه طباطبائى (قدس سرّه) اين مطلب را از استادش جناب قاضى ياد شده نقل كرد كه:
مرحوم قاضى فرمود: من كه به نجف تشرف حاصل كردم روزى در معبرى آخوندى را ديدم شبيه آدمى كه اختلال حواس دارد و مشاعر او درست كار نمىكند. راه مىرود.
از يكى پرسيدم كه اين آقا اختلال فكر و حواس دارد؟ گفت: نه، الآن از جلسه درس اخلاق آخوند ملا حسينقلى همدانى بهدرآمده و هر وقت آخوند صحبت مىفرمايد در حضار اثرى مىگذارد كه بدين صورت از كثرت تأثير كلام و تصرف روحى آن جناب، از محضر او بيرون مىآيند.
🔺 آنگاه به استاد علامه طباطبائى عرض كردم: آقا جنابعالى مرحوم آقا ميرزا جواد آقاى ملكى را ادراك كردهايد؟ فرمودند: نه، ايشان در سنه يكهزار و سيصد و چهل و دو مرحوم شدند، و من دو سال بعد از آن به نجف مشرف شدم (يعنى از تبريز به نجف مشرف شدند و مرحوم آقاى ملكى در قم به رحمت الهى پيوستند) كه موفق بديدن مرحوم آقا جواد ملكى نشدم.
🔺 جناب استاد علامه طباطبائى (رضوان الله تعالى عليه) در شب پنجشنبه يازدهم ذي الحجه هزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى در خلوت پاكتى به بنده لطف فرمودند كه ديدم در ظهر پاكت نوشته است: «نامه مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى» فرمودند: «آن را استنساخ كنيد و نسخه را به ما برگردانيد». اين نسخه همان نامهاى است كه آيت ربّانى مرحوم آقا ميرزا جواد آقاى ملكى، به آيت صمدانى مرحوم حاج شيخ محمد حسين كمپانى نوشته است.
📕 هزار و يك كلمه، کلمه 301، ج3، ص: 10
@ofoqemobin
#مناجات
الهی بسیار کسانی دعوی بندگی کرده اند و دم از ترک دنیا زده اند، تا دنیا بدیشان روی آورد جز وی همه را پشت پا زده اند. این بنده در معرض امتحان درنیامده شرمسار است. بحق خودت ثَبِّت قَلبِی عَلَی دِینِک.
الهی نامه علامه حسن زاده
@almorsalaat