eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| جدول ضربی درس بخوانیم! 🎙استاد علی فرحانی 🌀مهمترین رکن در مسیر تحصیل علم، تصور صحیح مطلب است که از آن به « مطلب ما» تعبیر میشود. اگر این گام به درستی و‌ بدون مسامحه طی شود، بازدهی بالاتر و مسیر علمی کوتاه تر میشود. حتما ! @almorsalaat
⚡️اهمیت مناجات شعبانیه 🔺هذه من مهمات أعمال هذا الشهر بل للسالك أن لا يترك بعض فقراته في تمام السنة و يكثر المناجاة بها في قنوتاته و سائر حالاته السنية و لا تغفل عن قولك حين تقول: "و أنر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمة و تصير أرواحنا معلقة بعز قدسك" 🔺و ليتأمل هل بقلبه بصر يدرك به النور و ما حجب النور؟ وما المحتجب بالنور المتصف بمعدن العظمة؟ حتى يعلم ما يقول و ما يستدعي من ربه أن يعطيه فان الإنسان إذا لم يعرف ما يسأل ربه أصلا لايصدق عليه أنه سأل ربه الفلان بل يصدق أنه قرأ الألفاظ و القارئ للألفاظ غير الداعی و السائل و الله تعالى يقول: "أمن يجيب المضطر إذا دعاه" و يقول: "ادعوني أستجب لکم" و يقول : "و اسألوا الله من فضله" "إن الله كان بکم رحیما" و لا يقول : اقرأ الألفاظ. 🔺و كيف كان هذه المناجاة، مناجاة جليلة و نعمة عظيمة من برکات آل محمد (ص) يعرف قدر عظمته "لمن كان له قلب أو ألقى السمع و هو شهيد" و الغافلون بمعزل عن معرفته و عن عظم فوائده و أنواره. 🔺و لعمري ان الأغلب لايعرفون شأن نعمة المناجاة و أن من شأنها علوم عزيزة و معارف جليلة لايطلع عليها و على حدودها إلا أهله من أولياء الله الذين نالوا بها عن طريق الكشف و الشهود و أن الوصول بحقائق هذه المقامات عن وجه المكاشفة إنما هو من أجل نعم الآخرة و لا يقاس بشيء من نعيم الدنيا. 📚، ماه شعبان @almorsalaat
🌀آموزش و اهمیت آن در تحصیل علم 🎙استاد محمدمهدی مقدسی 📌شرکت اعضای مدرسه حکمت طوبی در این جلسه، است. 📲کانال مدرسه حکمت 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
الهی و لاتَجعلنی ممَّن صَرفتَ عنه وجهَکَ @almorsalaat
🌀 از طریق تربیتِ و تولید در آموزش و پرورش تاثیر گذار باشد. 🔸اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. 🔸بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. ما باید بتوانیم حوزه‌ی علمیه را آماده کنیم. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲ @almorsalaat
📌اعتقاد به توحید و معاد ضامن اجراء اخلاق در متن جامعه است / اسلام، اخلاق فاضله را بر پایه توحید تاسیس کرده است ❇️و أما ثانيا: فلأن الأخلاق الفاضلة أيضا تحتاج في ثباتها و استقرارها إلى يضمن حفظها و كلاءتها و ليس إلا أعني القول بأن للعالم إلها واحدا ذا أسماء حسنى خلق الخلق لغاية تكميلهم و سعادتهم و هو يحب الخير و الصلاح، و يبغض الشر و الفساد و سيجمع الجميع لفصل القضاء و توفية الجزاء فيجازي المحسن بإحسانه و المسيء بإساءته، ❇️و من الواضح أن لو لا الاعتقاد لم يكن هناك سبب أصيل رادع عن اتباع الهوى و الكف عن حظوظ‍‌ النفس الطبيعية فإنما الطبيعة الإنسانية تريد و تشتهي مشتهيات نفسها لا ما ينتفع به غيرها كطبيعة الفرد الآخر إلا إذا رجع بنحو إلى مشتهى نفسها (أحسن التأمل فيه). ❇️ ...و لذلك وضع الإسلام الأخلاق الكريمة التي جعلها جزءا من طريقته الجارية على الذي من شئونه القول بالمعاد، و لازمه أن يلتزم الإنسان بالإحسان و يجتنب الإساءة أينما كان و متى ما كان سواء علم به أو لم يعلم، و سواء حمده حامد أو لم يحمد، و سواء كان معه من يحمله عليه أو يردعه عنه أو لم يكن ❇️ العليم الحفيظ‍‌ القائم على كل نفس بما كسبت و وراءه يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء، و فيه تجزى كل نفس بما كسبت. 📚المیزان. جلد 4 . ص 111 و 112 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| عرفان بدون علم ممکن نیست! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت مساله اضافه اشراقی، ضمن توضیحی در مورد توحید در ربوبیت و آیه «اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریاتهم...»، تبیین می کنند که عرفان و سیر از علم الیقین به عین الیقین، بدون علم ممکن نیست. استاد همین معنا را در کلمات حضرت امام و نیز در دستورات سلوکی ملاحسینقلی همدانی(به نقل از میرزا جواد اقا ملکی) نشان میدهند. حتما ! 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️لزوم اخلاص در عمل، در بیان آیت الله بروجردی 🎙شهید مرتضی مطهری(ره) 📌 دهم فروردین. سالگرد ارتحال حضرت ایت الله بروجردی رحمه الله علیه @almorasalaat
🌐عظمت آخوند ملاحسینقلی همدانی 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۴/۲۶ 🔅مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛ 🔅ایشان از لحاظ ملائی و علمی، جزو شاگردان درجه‌ یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد. @almorsalaat
📌تمام صورت ها و موهومات را کنار گذاشته و فکر در عدم کند/ البته براهین علمیه را خود احضر هستید. 🌀براى سلوك ، تقويت قواى روحانيّت لازم است و أمّا تقويت روحانيّت ، أوّلاً دائماً بايد هَمّ‌ و حُزن قلبى ، به جهت عدم وصول به مطلوب داشته باشد. ثانياً تا مى‌تواند ذكر و فكر را ترك نكند، كه اين دو جناح سير آسمان معرفت است . 🌀در ذكر، عمدۀ سفارش ، أذكار صبح و شام ، أهمّ‌ آنهاست كه در اخبار وارد شده ؛ و أهمّ‌ آنها تعقيبات صلوات ؛ و عمده‌تر، ذكر وقت خواب كه در أخبار مأثور است . لا سيّما متطهّراً در حال ذكر خواب برود. 🌀و شب‌خيزى ، مى‌فرمودند: زمستان‌ها سه ساعت ، و تابستان‌ها يك ساعت و نيم . و مى‌فرمودند كه : من در ذكر يونسيّه ، يعنى در مداومت آن كه شبانه روزى ترك نشود، هر چه زيادتر توانست كردن ، اثرش زيادتر، أقل أقلّ‌ آن چهارصد مرتبه است ، خيلى اثرها ديده‌ام . بنده خودم هم تجربه كرده‌ام . چند نفر هم مدّعى تجربه‌اند. 🌀يكى هم قرآن كه خوانده مى‌شود، به قصد هديه حضرت ختمى مرتبت صلوات الله عليه و آله خوانده شود. 🌀و أمّا فكر، براى مبتدى مى‌فرمودند: در مرگ فكر بكن . تا آن وقتى كه از حالش مى‌فهميدند كه : از مداومت اين مراتب گيج شده ؛ فى‌الجمله استعدادى پيدا كرده ؛ آن‌وقت به عالم خيالش ملتفت مى‌كردند؛ يا آنكه خود ملتفت مى‌شد. 🌀چند روزى همه روز و شب فكر در اين مى‌كند كه بفهمد هر چه خيال مى‌كند و مى‌بيند خودش است ؛ و از خودش خارج نيست . اگر اين را مى‌كرد، خودش را در مى‌ديد. يعنى حقيقت عالم مثالش را مى‌فهميد. و اين معنى را ملكه مى‌كرد. 🌀آن‌وقت مى‌فرمودند: بايد فكر را تغيير داد؛ و همۀ صورت‌ها و موهومات را محو كرد؛ و كرد. و اگر انسان اين را ملكه نمايد، لا بد تجلّى سلطان معرفت خواهد شد. يعنى تجلّى حقيقت خود را به نورانيّت ، و بى صورت و حدّ، و كمال بهاء فائز آيد. و اگر در حال جذبه ببيند بهتر است . 🌀بعد از آنكه راه ترقيّات عوالم عاليه را پيدا كرده ؛ هر قدر كه سير بكند، اثرش را حاضر خواهد يافت . 🌀و به جهت ترتيب اين عوالم كه بايد انسان از اين عوالم طبيعت اوّل ترقى به عالم مثال نمايد؛ بعد به عالم أرواح و أنوار حقيقيّه ؛ البتّه را خودتان أحضر هستيد. عجب است كه : تصريحى به اين مراتب در سجدۀ دعاى شب نيمه شعبان ، كه أوان وصول مراسله است ؛ شده است ؛ كه مى‌فرمايد: سَجَدَ لَكَ‌ سَوادى وَ خَيالى وَ بَياضى . 🌀اصل معرفت آن وقت است كه هر سه فانى بشود كه : حقيقت سجده عبارت از است كه : عند الفناء عن النّفس بمراتبها، يحصل البقاء بالله . رزقنا الله تعالى و جميع إخواننا بمحمّد و آله الطّاهرين صلوات الله عليهم . 🌀بارى ، بنده فى‌الجمله از عوالم دعاگوئى إخوان الحمد لله بى بهره نيستم ، و دعاى وجود شريف و جمعى از اخوان را براى خود ورد شبانه قرار داده‌ام . 🌀حدّ تكميل فكر عالم مثال كه بعد از آن وقت محو صورت است ؛ آن است كه يا بايد خود به خود ملتفت شده ، عياناً حقيقت مطلب را ببيند؛ يا آن‌قدر فكر كند كه از علميّت گذشته ، عيان بشود. آن‌وقت محو موهومات كرده در عدم فكر بكند تا آنكه از طرف حقيقت خودش تجلّى بكند» انتهى . 📚توحید علمی و عینی. بخشی از نامه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی. ص 37 @almorasalaat
‼️به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔰متن خوانی و توضیح عبارات تفسیر شریف ♦️از ابتدای جلد اول 🎙توسط: حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🔉صوت جلسات به صورت روزانه در کانال دروس اساتید المرسلات بارگزاری خواهد شد 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @m_almorsalaat
📌 معنای جمهوری اسلامی ، از لحاظ معنای تحت‌اللفظی، بر دو پایه استوار است: 🔸 یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور. اینها هستند که امر داره‌ی کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین میکنند. 🔸 دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه‌ی تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. 🔷 در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمانِ مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده‌اند و نشان داده‌اند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم است. 🗓۱۳۶۹/۰۱/۱۰ 🔗 https://khl.ink/f/2286 @qom_khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تفکیک حقیقت از اعتبار 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت توضیحات بسیار مهمی در مورد تفکیک حقیقت از اعتبار داده و‌ در ضمن تاکید بر اینکه اعتبار منشا دارد اما منشا غیر از محکی است، مساله عدم نسبیت اخلاق را هم تبیین می کنند. حتما ! 📚استصحاب رسائل. سال 87 @almorsalaat
📌تصوری نادرست از 🌀سالها پیش شخصی در کتابی در رد شیعه «ذکر خدا» را تحقیر کرده و گفته بود آیا اینکه یک پاسبان در دل شب خانه‌های مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضی‏‌تر است یا بنشیند و هی لبهایش را تکان بدهد و ذکر بگوید؟ 🌀مرد عالمی جواب خوبی داد، گفت: شقّ سومی دارد و آن اینکه پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابانها قدم می‌زند ذکر خدا بگوید. 🌀اسلام که نمی‌گوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو، یا برو خلبان باش یا ذکر خدا بگو. اسلام می‌گوید هر کاری که می‌کنی ذکر خدا بگو، آن وقت کارت را بهتر انجام می‌دهی و روحیه‌‏ات قوی‌تر می‌شود. 🌀مگر قرآن گفته ذکر خدا فقط به این است که انسان در چلّه بنشیند، درها را به روی خود ببندد، تسبیح هزاردانه هم دستش باشد و ذکر بگوید؟! 🌀قرآن به مجاهدین می‌گوید: «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا اذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتوا وَ اذْکرُوا اللهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحونَ»؛ ای اهل ایمان! آنگاه که با دشمن روبرو می‌شوید و مرگ دندانهای خود را به شما نشان می‌دهد پابرجا باشید و زیاد یاد خدا بکنید. 📚 آشنایی با قرآن ج۳، ص۹۲ (با تلخیص) @motahari_ir @almorsalaat
📌التفات به خارج، دلیل مطابقت ادراک 🔰استاد شهید مطهری 🌀به عقيده حکماي اسلامي حقيقت علم و آگاهي (نسبت به اشياء خارج) حصول ماهيت شي‌‌‌‌‌ء خارجي در ذهن است؛ يعني آنگاه که به چيزي علم پيدا مي‌‌‌‌‌کنيم ذات و ماهيت آن شي‌‌‌‌‌ء در ذهن ما وجودي ديگر پيدا مي‌‌‌‌‌کند. علت اينکه پس از پيدايش صورت يک شي‌‌‌‌‌ء معين در ذهن، ما التفات به خارج پيدا مي‌‌‌‌‌کنيم و اين صورت مانند آيينه‌‌‌‌‌اي است که خارج را ارائه مي‌‌‌‌‌دهد و خارج را بر ما منکشف مي‌‌‌‌‌کند، اين است که صورت ذهني ما ظهور ماهيت و ذات شي‌‌‌‌‌ء خارجي است. علت اينکه اين صورت، ظهور ماهيت خارجي است اين است که واقعاً همان ماهيت در مرحله ذهن وجود ديگري پيدا کرده است؛ يعني آنگاه که مثلًا انسان يا سنگ يا عدد يا خط و ... را تصور مي‌‌‌‌‌کنيم واقعاً در ذهن ما انسان، سنگ، عدد، خط و ... وجود پيدا مي‌‌‌‌‌کند ولي نحوه وجود انسان ذهني يا سنگ ذهني با نحوه وجود انسان و سنگ خارجي دوتاست. 🌀در اينکه وجود ذهني وجود عليحده و جداگانه‌‌‌‌‌اي است غير از وجود خارجي، شکي نيست، زيرا قطعاً و مسلماً وجود خارجي به ذهن ما منتقل نمي‌‌‌‌‌شود، و اگر همچنانکه وجود خارجي مغاير وجود ذهني است ذات و ماهيت شي‌‌‌‌‌ء خارجي نيز مغاير ذات و ماهيت شي‌‌‌‌‌ء ذهني باشد و ذهن با خارج نه از لحاظ وجود تطابق داشته باشد و نه از لحاظ ذات و ماهيت، پس فرقي ميان علم و جهل مرکب نخواهد بود، همه علمها جهل مرکب خواهد بود و کوچک‌‌‌‌‌ترين ارزشي براي ادراکات نخواهد بود و به عبارت ديگر به هيچ وجه علوم و ادراکات بشري کشف واقعيات نخواهد بود، بلکه هرگز بشر توجه و التفات به خارج پيدا نمي‌‌‌‌‌کرد و صور علمي و ادراکي مانند ساير حالات نفساني بود از قبيل لذّت و درد و غيره. 🌀مثلًا ما در ذهن خود صورتهايي داريم از فضا، مادّه، انرژي، حرکت، تکامل، زمان، مکان، روح، جسم، انسان، حيوان و ... و همين صورتهاست که واقعيت فضا، مادّه، انرژي، حرکت و ... را به ما مي‌‌‌‌‌نماياند و ارائه مي‌‌‌‌‌دهد. اکنون مي‌‌‌‌‌گوييم اگر آنچه ما آن را فضا يا مادّه و يا ... تصور مي‌‌‌‌‌کنيم، به عبارت ديگر اگر آنچه به نام فضا و مادّه و ... در ذهن ما وجود دارد، در خارج وجود نداشته باشد بلکه آنچه در خارج وجود دارد ذات ديگر باشد، پس هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نيست و آنچه در خارج است ممکن است چيزي باشد که هرگز به تصور ما نيامده و نخواهد آمد؛ بلکه اگر هيچ نوع انطباقي ميان علم و معلوم نباشد هيچ دليلي در کار نيست که اساساً چيزي در خارج وجود دارد. اگر واقع نمايي را از علم بگيريم تمام انديشه‌‌‌‌‌هاي ما جهل اندر جهل و «ظُلُماتٌ بَعضُها فَوق بَعضٍ» خواهد بود. 🌀پس انکار تطابق ماهوي ميان علم و معلوم، انکار واقع نمايي علم و ادراک است، و انکار واقع نمايي علم و ادراک به معني مساوي بودن علم با جهل مرکب است، و مساوي بودن علم با جهل مرکب مساوي است با نفي و انکار و لااقل ترديد در جهان خارج از ذهن. پس انکار وجود ذهني مساوي است با سوفسطائي‌‌‌‌‌گري و سقوط در درّه ايدئاليسم. 📚شرح منظومه ص۴۹ @almorsalaat
📌ادعیه اهل بیت، تشریفاتی نیستند. ❇️بعضی از جُهّال ما هم این طور اعتقاد دارند که این ادعیه وارد شده و این چیزهایی که از ائمه وارد شده است اینها تشریفات است، می‌خواهند ما را یاد بدهند و حال اینکه مساله این نیست، ❇️مساله این است که در مقابل خدا ایستادند آنها، آنها می‌دانند که در مقابل چه عظمتی ایستادند، آنها معرفت دارند به خدای تبارک و تعالی و می‌دانند چه کنند امام خمینی (ره)؛ 01 فروردین 1367 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تفکیک عقل عملی از عقل نظری در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به مناسبت عبارتی از شیخ، ضمن تفکیک بین عقل عملی و عقل نظری، اثر همین تفکیک را در مبحث حسن و قبح نشان می دهند. همین مساله در شناخت موضوع علم اصول موثر بوده و لوازم متعددی دارد. حتما ! 📚 استصحاب رسائل. سال 87 @almorsalaat
🌀اللهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ اللهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا (دعای پیامبر (ص) در آغاز ماه رمضان) 🌿فرارسیدن ماه بندگی و تقرب، مبارکباد. 🤲التماس دعا @almorsalaat
📌افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع 🌀 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود 🌀و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد. 🎙رهبر معظم انقلاب، در ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا - ۷۴/۱۱/۱۵ @almorsalaat
✅وظیفه حوزه علمیه قم و وظیفه همه است که از تجلیل کنیم/ تجلیل از ایشان، تجلیل از علم است/ تفسير المیزان از جنبه‌‌‌‌‌هاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. 🔰استاد شهید مطهری ▫️علامه طباطبايي سَلَّمَهُ اللَّه تعالي، بسيار بسيار بزرگ و ارزنده است. مردي است که صد سال ديگر بايد بنشينند و آثار او را تجزيه و تحليل کنند و به ارزش او پي ببرند. اين مرد واقعاً يکي از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نفس و تقوا مقامات بسيار عالي را طي کرده است. من ساليان دراز از فيض محضر اين مرد بزرگ بهره‌‌‌‌‌مند بوده‌‌‌‌‌ام و الآن هم هستم. ▫️کتاب تفسير الميزان‌‌‌‌‌ايشان يکي از بهترين تفاسيري است که براي قرآن مجيد نوشته شده است. البته قرآن مجيد مقامي دارد که نمي‌‌‌‌‌شود هيچ تفسيري را ادعا کرد که حق قرآن را ادا کرده است، ولي مفسرين هرکدام از يک جنبه بالخصوص خدمتي به قرآن کرده‌‌‌‌‌اند، من مي‌‌‌‌‌توانم ادعا کنم که اين تفسير از جنبه‌‌‌‌‌هاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. ▫️اين وظيفه حوزه قم و وظيفه همه است که اين مرد را تجليل کنيم ...تجليل از اينها تجليل از علم است. البته ايشان تنها در ايران شناخته نيستند بلکه در دنياي اسلام شناخته هستند. تفسير الميزان ‌‌‌‌‌را در بيروت همين‌‌‌‌‌جور بدون اطلاع چندين بار تجديد چاپ کرده‌‌‌‌‌اند و اين خودش نشان مي‌‌‌‌‌دهد که افکار و کتابهاي ايشان در دنياي اسلام چقدر براي خودش جا باز کرده است. ▫️نه تنها در دنياي اسلام، در دنياي غير اسلام هم مستشرقيني که با معارف اسلامي آشنا هستند، در اروپا يا آمريکا، يکي از کساني که در دنياي اسلام او را به صورت يک مفکر بزرگ مي‌‌‌‌‌شناسند و سراغش مي‌‌‌‌‌آيند ايشان هستند. ▫️علّال الفاسي- که البته در دنياي اسلام مرد دانشمندي است- وقتي که به ايران آمد، مخصوصاً به قم و به خانه ايشان رفت براي اينکه يک ساعت از محضر اين مرد بزرگ بهره‌‌‌‌‌مند شود و شنيده‌‌‌‌‌ام که وقتي از منزل ايشان بيرون آمد خيلي مُعجَب بود به مقام اين شخص بزرگ هم شخصيت اسلامي دارد (شخصيتش تنها شخصيت شيعي نيست) و هم‌‌‌‌‌ شخصيت علمی جهانی. 📚احیای تفکر اسلامی ص ۲۶ @almorsalaat
18.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اگر در ماه رمضان به فکر خود نباشیم، کِی به فکر باشیم 💢 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره ماه مبارک رمضان؛ @almorsalaat
🎙| اختلاف فقهاء و فلاسفه و عرفاء، اختلاف در تعبیر است. 🔰حضرت امام رضوان الله علیه ◽️قبل از اينكه دنباله آن مطلب را عرض كنم، مطلبى را بايد عرض كنم كه شايد هم مفيد باشد و هم لازم؛ و آن اين است كه گاهى وقتها اختلافاتى كه بين اهل نظر و اهل علم حاصل مى‏شود، براى اين است كه زبانهاى يكديگر را درست نمى‏دانند. هر طايفه‏اى يك زبان خاصى دارند. ◽️نمى‏دانم اين مثل را شنيده‏ايد، كه سه نفر بودند: يكى فارس بود، يكى ترك بود، يكى عرب، اين‏ها راجع به ناهارشان كه چه بخوريم بحث كردند، فارس گفت: «انگور مى‏خوريم». عرب گفت: «خير عِنب مى‏خوريم». ترك گفت: «خير ما اين‏ها را نمى‏خوريم، ما اوزوم مى‏خوريم». ◽️اين‏ها اختلاف كردند براى اينكه زبان يكديگر را نمى‏دانستند. بعد مى‏گويند يكى آمد و رفت انگور آورد، همه ديدند كه يك چيز است، يك مطلب، در زبانهاى مختلف. يك مطلب است، اما زبانها مختلف است در آن. ◽️فلاسفه، مثلًا يك زبان خاص به خودشان دارند، اصطلاحاتى [مخصوص‏] خودشان دارند، زبان عرفا هم خاص به خودشان است و اصطلاحات [آنها] خاص خودشان است. فقها هم اصطلاحات خاص به خودشان دارند. شعرا هم يك زبان خاص شعرى دارند؛ و زبان اولياى معصومين- عليهم السلام- هم يك طورى است كه بايد ببينيم اين سه- چهار طايفه كه با هم اختلاف دارند، كدام زبانشان نزديكتر به زبان اهل عصمت است، و كدام زبانشان نزديكتر به زبان وحى است. ◽️گمان ندارم هيچ كس، هيچ آدم عاقلى كه موحد باشد البته، اختلاف در اين معنا داشته باشد كه حق تعالى هست و او مبدأ همه موجودات است، موجودات، معلول مبدأ وجودند. احدى قائل نيست به اينكه شما با اين كت‏وشلوارتان خداييد، هيچ عاقلى چنين تصورى هم نمى‏كند؛ يا فلان آدم با عمامه و ريش و عصايش خداست؛ اين مخلوق است، در اين هيچ اشكالى نيست؛ لكن اختلاف از آن تعبيرات و برداشتهايى است كه از علت و معلول مى‏شود. بايد ببينيم آنهايى كه مثلًا از طبقه عرفا بودند، اين‏ها دردشان چه بوده است كه آن جور تعبير مى‏كردند. چه وادارشان كرده بود كه آن طور تعبير بكنند. ◽️البته اينكه من حالا مى‏خواهم مصالحه و بدهم بين اين طوايف و بگويم اين‏ها همه يك چيز مى‏گويند، نه اين است كه من مى‏خواهم همه فلاسفه را مثلًا تنزيهشان كنم، يا همه عرفا را، يا همه فقها را. نه، اين مسئله نيست «اى بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد»، اى بسا دكاندارى كه موجب يك حرفهايى مى‏شود كه با همان دكان مناسبند. من مقصودم اين‏ است كه در بين همه اين طوايف اشخاص زيادى منزه بودند و اين اختلافى كه حاصل شده است در مدرسه، مثل آن اختلافى [است‏] كه در مدرسه بين اخبارى و اصولى حاصل شده است، كه گاهى اخبارى، اصولى را شايد تكفير هم بكند، اصولى هم اخبارى را تجهيل مى‏كند. با اينكه اين‏ها مطلبشان دو تا نيست. آنها هم دو تا نيست. ◽️يك دسته هم از اهل عرفان هستند و اين‏ها در تعبيراتشان با اختلافى كه هست، تعبيرات مختلفه‏اى دارند، مثل همين ظاهر و مظهر و تجلى [و] امثال ذلك. آنها اين جور تعبير مى‏كنند و ما بايد ببينيم چه شده است كه اين طايفه اين جور تعبير مى‏كنند؛ و چه شده است كه در لسان ائمه ما- عليهم السلام- هم اين نحو تعبير است. من هيچ يادم نيست كه عليت و معلوليت و سببيت و مسببيت و ... [آمده‏] باشد. خالقيت و مخلوقيت هست، تجلى هست، ظاهر و مظهر هست [و] امثال اين‏ها. ◽️بايد ببينيم اهل عرفان كه از اين تعبير فلاسفه، مثلًا دست برداشتند، يا از اين تعبير عامه مردم، دست برداشتند، و يك مطلب ديگرى گفته‏اند كه ديده‏اند اسباب اشكال [هم‏] است بين اهل ظاهر، چرا اين را گفتند. ما حالا اين‏ها را حساب مى‏كنيم... ❇️اينكه آنها اين طور تعبير كردند، براى اين است كه از واقع تعبير كنند، هر چه نزديكتر بوده به واقعيت، آن نزديكتر را اختيار كرده‏اند. چنانچه در كتاب و سنت هم آنكه نزديكتر است، اختيار شده است. ◽️فهم اين مسئله است كه خالق و مخلوق مكانتش چيست، كيفيت چطورى است؟ كيفيت خلق و مخلوق مثل كيفيت آتش است و اثرش؟ مثل كيفيت نفس است و اين چشم و گوش و قوا؟ كه شايد از اكثر اين [مثالها] نزديكتر باشد؛ ولى باز اين هم نيست. احاطه است، يك احاطه قيومى كه ديگر [از] بايد اين را گفت؛ احاطه قيومى بر همه موجودات به حيثى كه هيچ جاىِ از موجودات نيست الّا اينكه او هست. ❇️لَوْ دُلّيتُمْ بِحَبْلٍ إلَى الأرضينَ السُّفْلى لَهَبطْتُمْ عَلَى اللَّهِ. 📚تفسیر سوره حمد. بخشی از جلسه پنجم @almorsalaat توضیحات استاد را حتما بشنوید👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اختلاف فقهاء و فلاسفه و عرفاء، اختلاف در تعبیر است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن خواندن عبارت فوق از تفسیر سوره حمد حضرت امام؛ به نکات جالب و مهمی اشاره می کنند. حتما . 📚بدایه الحکمه. تدریس سال 89 (جلسه۲۴) @almorsalaat
📌توبه حضرت داوود (ع) ❇️و أمّا توبة الأنبياء (ع) فيكفيك منها ما بلغك من توبة داود النّبىّ (ع) و قد روى أنّه لمّا علم بعد نزول الملكين ... دانست كه براى تنبيه او نازل شده‏ اند، چهل روز سجده كرد و سر از سجده برنداشت مگر براى حاجت و نماز و در اين چهل روز، نه خورد و نه آشاميد و همه‏ اش را گريه مى‏ كرد، و آن‏قدر گريه كرد كه از آب چشمش در اطراف سرش گياه روييد! و همه‏ اش خدا را مى‏ خواند با زبان‏هاى محرقة القلوب و توبه مى ‏كرد و از جمله حرف‏ها كه در مناجات مى‏ گفت، عرض كرد: سبحان خالق النّور جرح الجبين و فنيت الدّموع و تناثرا الدّود من ركبتي و خطيئتي ألزم بي من جلدي. ❇️پس ندا آمد: يا داود! آيا گرسنه‏ اى طعامت بدهم؟ آيا تشنه‏ اى آبت بدهم؟ آيا مظلوم شده‏ اى كمكت نمايم؟ و از گناهش اسم برده نشد! [حضرت داود (ع)‏] صيحه‏ اى كشيد و عرض كرد: گناهى را عرض مى‏ كنم كه مرتكب شدم. پس ندا آمد: سرت را [از سجده‏] بردار كه بخشيدم تو را؛ مع‏ذلك، سر برنداشت تا حضرت جبرئيل عليه السّلام آمده سرش را برداشت و در بعضى روايات هست كه بعد از قبولى توبه‏ اش هم به گناه خود نوحه مى‏ كرد به درجه‏ اى كه از سوز ندبه و نوحه‏ اش مستمعين كثير هلاك مى‏ شدند و خودش غش مى‏ كرد و مى ‏افتاد! 📚 ص۸۰ @almorsalaat
🔰باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ 🔰گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ 🔰این درگه ما درگه نومیدی نیست 🔰صد بار اگر توبه شکستی باز آ 🔸ابوسعید ابوالخیر @almorsalaat