eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
513 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اسم أباعبدالله هم مایه برکت است 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس اصول فقه. سال 87 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| بررسی مفصل حجیت سندی «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» از نگاه شیخ انصاری 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب. مبحث معاطات. مدرسه دارالهدی. سال 94 📝تقریر کامل بیانات استاد را 👇👇👇 @almorsalaat
📝| حجیت سندی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» از نگاه شیخ اعظم 🔰استاد علی فرحانی 🔰مقرر: احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) ◽️مرحوم شیخ ذیل مبحث معاطات به روایت «انما یحرم الکلام و یحلل الکلام» رسیده و بدون اینکه اشکال سندی به این روایت کنند به دلالت روایت میپردازند. این روایت مصادیق متعددی در ابواب مختلف فقهی (مانند کتاب الطلاق) دارد اما این روایت به صورت یک قاعده کلیه اهمیت زیادی پیدا میکند. ◽️شیخ اعظم چنین می فرمایند: و هو ما رواه ثقة الإسلام في باب «بيع ما ليس عنده»، و الشيخ في باب «النقد و النسيئة» عن ابن أبي عمير، عن يحيى بن الحجّاج، عن خالد بن الحجّاج - أو ابن نَجيح» ◽️از جهت سندی این روایت هم در تهذیب (تهذیب الاحکام. روایت 16216) آمده است و هم در کافی (دار الحدیث. ج 5 ص 201). در بعض نسخ کافی تعبیر به «یحی بن حجاج عن ابن نجیح» آمده است و در تهذیب تصریح شده است «یحی بن حجاج عن خالد بن حجاج» لذا در سند این روایت هیچ یک با تردید نقل نکرده اند بلکه هم در بعض نسخ کافی و هم در تهذیب سند بدون تردید ذکر شده است کما اینکه در وسائل الشیعه (حدیث 23114. ابواب عقود. حدیث چهارم) هم سند با تردید ذکر نشده است بلکه هر دو سند را بدون تردید ذکر کرده است اگرچه شیخ اعظم حینی که سند را ذکر می کنند آن را با تردید «أو ابن نجیح» ذکر می کنند. ◽️در صورتی که بخواهیم دو سند را تبدیل به یک سند کنیم این سوال به وجود می آید که شاید اشتباهی از ناحیه نساخین رخ داده است در این فضا باید بحث شود که سند اقدم همان ابن نجیح است یا خالد است که البته برخی (هدی الطالب. ج 1. ص 583) هم قائل اند که چون در نسخه ای از کافی «خالد» ذکر شده است معلوم میشود که سند همان خالد بوده است و برخی از نساخین کافی اشتباها «ابن نجیح» را نوشته اند لذا گفته شده است که در نسخ اولیه کافی هم «خالد» آمده است نه «ابن نجیج» و بعد از یک دوره ای در نسخ برداری ها «ابن نجیح» اضافه شده است ◽️لذا اگر کسی از این قرائن و نیز نزدیکی دلالت این دو سند احراز کند که یک روایت با یک سند است و در آن سند هم خالد ذکر شده است نه ابن نجیح و خالد بن حجاج را هم ثقه بداند دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر هم کسی وحدت سند را احراز نکند و شک داشته باشد باید گفت: ◽️ظاهر این است که از ابتدا تردیدی در سند نبوده است بلکه اگر قبول کنیم که از ابتدا در کافی، ابن نجیح نقل شده است و به اشتباه نساخین نبوده است، این دو، دو سند مستقل برای این روایت هستند کما اینکه کثیرما در ادله مواردی داریم که اسناد متعدد برای روایت واحد نقل شده است. ◽️از آنجا که شیخ طوسی متاخر از کلینی است و در نقل احادیث معمولا با دو واسطه از شیخ کلینی نقل حدیث میکند و روایاتی کثیری را در تهذیب و استبصار از مرحوم کلینی نقل می کند لذا این سوال به وجود می آید که آیا این حدیث هم از احادیثی است که سند شیخ طوسی به شیخ کلینی بازگشت میکند یا نه؟ ◽️در جواب باید گفت از آنجا که شیخ طوسی خودش فارغ از شیخ صدوق و شیخ کلینی، سند و طریق مستقل به سمت صاحبان اصول اربعمائه دارد کما اینکه در مشیخه تهذیب هم فرموده است (شیخ طوسی در مشیخه سندش خودش را تا صاحبان اصول نقل میکند و در متن حدیث سند را به امام معصوم متصل میکند)، در اینجا هم این حدیث را از طریق شیخ کلینی نقل نکرده است بلکه آن را از اصلِ حسین بن سعید اهوازی نقل کرده است و سند شیخ طوسی هم به حسین بن سعید کاملا معتبر است. ◽️سند شیخ طوسی چنین است «محمد بن حسن باسناده الی حسین بن سعید عن ابن ابی عمیر عن یحی بن حجاج عن خالد بن حجاج» ◽️لذا حتی اگر قبول کنیم که مرحوم کلینی از ابتدا سند روایت را از ابن نجیح نقل کرده است باز هم مشکلی پیش نمی آید زیرا سند شیخ طوسی به ابن نجیح ارتباطی ندارد. ◽️لذا شیخ اعظم هم که حین نقل حدیث سندش را با «أو» تردید بیان کردند جمع بین دو طریق کرده اند و الا این تردید در سند خود احادیث توسط محدثین نیامده است و همانطور که گذشت با فرض اینکه احراز نکنیم که ابن نجیح اشتباها اضافه شده است باید گفت یک روایت با دو سند است که هر یک حجت شوند برای حجیت صدوری این روایت کفایت میکند. ◽️برخی همچون آقای مروج (هدی الطالب. ج 1. ص 584) می فرمایند سند کافی معتبر نیست اما سند شیخ طوسی معتبر است یعنی سندی که در آن خالد بن حجاج است معتبر است اما سند ابن نجیح معتبر نیست زیرا ابن نجیح را مجهول دانسته اند (یعنی اساسا اسمی از او در کتب رجال نیامده است) ◽️جالب این است که آیت الله تبریزی (ارشاد الطالب. جلد 2. ص 384) می فرمایند روایت با هر دو سند، توثیق نمیشود یعنی روایت با هر دو سند، ضعیف است. این هم ناظر به خالد بن حجاج است یعنی ایشان خالد بن حجاج را هم قابل توثیق نمی دانند. ◽️مستمسک این نظر آیت الله تبریزی: ◽️شیخ طوسی در کتاب رجال خود، اسم خالد بن حجاج را آورده است اما توثیق نکرده است و از آن عبور کرده است یعنی مهمل است. برقی هم در رجال خود نام او را در اصحاب امام صادق علیه السلام ذکر کرده است اما توثیق نکرده است. مضاف به اینکه درنگاه ایشان شهرت نمی تواند منجبر ضعف سندی روایت باشد. ◽️مستمسک اقای مروج: ◽️نجاشی اگرچه جداگانه خالد بن حجاج را بررسی نکرده است اما در کتاب رجال خود ذیل اسم «یحی بن حجاج» تعبیر کرده است «یحی بن حجاج بغدادی ثقة و اخوه خالد» (نجاشی. باب یاء. ص 445) ◽️هدی الطالب (جلد اول ص 583) در توضیح این عبارت گفته است «و اخوه خالد» یعنی «و اخوه خالد ایضا ثقه» پس شیخ طوسی خالد بن حجاج را مهمل رها کرده است اما نجاشی تصریح کرده لذا به تصریح نجاشی اخذ میشود و به این شکل سند روایت تصحیح میشود. 💢یلاحظ علیه: ◽️این در حالی است که «و اخوه خالد» ممکن است نسب شناسی او باشد و نه اینکه توثیق خالد بن حجاج باشد. و این معنا هم مناسب با کتب رجالی است که در صدد توضیح و شرح حال افراد هستند و این دأب هم که منسوبین به شخص را در کتب رجال نام ببرند وجود دارد. پس این مستمسک آقای مروج نمی تواند ادعای مرحوم آیت الله تبریزی را ابطال کند. ◽️حال باید گفت حقیقت این است که سبک شیخ مبتنی بر می تواند هم رجال حدیث و هم اصل سند حدیث را حجت کند. توضیح اینکه: 1⃣حتی اگر روایت مرسله هم باشد چون از ابتدا مورد فتاوی اقدمین از فقهاء بوده است قوت سندی پیدا میکند. همانطور که علامه حلی در مستند الشیعه نقل میکند از زمان ابن عقیل و ابن جنید در ابواب مختلف مورد فتوا بوده است و حتی فتاوی ابن عقیل و ابن جنید که از اقدمین هستند بعضا مستند به این روایت بوده است. 2⃣مضاف به اینکه این روایت در ادامه تاریخ فقه شیعه نیز مورد تمسک فقهاء بوده است: یکی از مهمترین کتب قواعد فقهیه کتاب «العناوین الفقهیه» نوشته میرزا ابوالفتاح نراقی (از شاگردان بزرگ سید بحر العلوم) حینی که روایت را توضیح میدهد (العناوین الفقهیه. ج 2. ص 87) تصریح می کند که «المناقشه سندا مرفوعة بالانجبار» یعنی ایشان هم این چنین نشان میدهند که روایت از جهت سندی توثیق نمیشود اما انجبار با شهرت دارد. 3⃣ثالثا مستند الشیعه محقق نراقی (مستند الشیعه. ج 14. ص 256) این روایت را معتبر میداند و تعبیر میکند «کالصحیح» 4⃣رابعا ملامحمد تقی مجلسی هم در شرح من لایحضره الفقیه (روضه المتقین. ج 7. ص 240) می فرمایند «فی الحسن کالصحیح». 💢علت تعبیر به «حسنه» در عبارت ایشان به این خاطر است که ایشان «ابراهیم بن هاشم» ثقه نمی داند لذا حدیث رفع را هم به خاطر ایشان، حسنه می داند. پش این نشان میدهد که ملامحمدتقی هم سند این روایت را «ابن نجیح» ندیده است بلکه سند را همان سند «خالد بن حجاج» دیده است و نیز خالد بن حجاج را ثقه می داند و از ناحی او اشکالی نمیگیرد. با این توضیح این تعبیر از ملامحمد تقی مجلسی حتی سند مرحوم کلینی از این روایت را هم تصحیح میکند. 💢حال باید گفت: ◽️خود عبارت نجاشی که نقل اش گذشت در مورد خالد بن حجاج ادامه دارد به این صورت که وقتی نقل میکند «یحی بن حجاج کرخی بغدادی ثقةٌ و أخوه خالد» بعد خودش را به اصل خالد نقل میکند « عن ابی عبد الله علیه السلام اخبارنا محمد بن علی قال حدثنا ابوالقاسم ... قال حدثنا یحی بن الحجاج بکتابه» (نجاشی. باب یاء. ص 445. شماره 1204) ◽️مضاف به اینکه دأب نجاشی و کشی این است که وقتی از صاحبان اصول نقل می کنند تعبیر به «ثقه» نمی کنند بلکه مثلا تعبیر میکند «له کتابٌ رواه فلانی و فلانی ....» در اینجا نیز سندی که برای رسیدن به اصل نقل میکند از خالد بن حجاج عبور میکند که این تعبیر در نزد آنها قائم مقام توثیق است چه اینکه صاحبان اصول اربعمائه جزء اکبار فقهاء همان دوره بوده اند. ◽️این توثیق فراتر از توثیقات عادی است زیرا در توثیقات عادی ممکن است برخی به علم رجال اشکال کنند که این توثیق و جرح ها عن حدس اند نه عن حس زیرا فاصله به ائمه رجال تا رواتی که توثیق و جرح می کنند بعضا 100 تا 200 سال است لذا خبر آنها از آن راوی یک خبر عن حدس است اما فارغ از صحت و سقم اشکال، این اشکال به هر حال به توثیق فوق از جانب نجاشی نسبت به خالد بن حجاج وارد نمیشود. ◽️البته به خلاف آنچه آقای مروج گفتند صرف «اخوه خالد» توثیق خالد را نتیجه نمیدهد بلکه ادامه اش که نسبت به امام معصوم میدهد و میگوید «روی عن ابی عبدالله» و نیز «له کتاب» یعنی صاحب اصلی از اصول اربع مائه است، اعتبار این روایت را نشان میدهد. ◽️مضاف به اینکه در برخی از روایات «عبد الله بن مُسکان» که از اصحاب اجماع است مستقیما از خالد بن حجاج نقل حدیث می کند (وسائل الشیعه. جلد18. ص 314) و با هر دو قرائت از اصحاب اجماع (یعنی چه بگوییم که «اجمعت العصابه علی تصحیح ما یصح عن هولاء» به این معنا باشد که تنها شخصی که بلاواسطه از او نقل میکند ثقه باشد چه بگوییم که معنایش این است که کل سند تا امام معصوم حجت شود) خالد بن حجاج توثیق میشود. ◽️مضاف به اینکه اگر قاعده اصحاب اجماع را به این معنا بدانیم که سند حدیث را تا امام معصوم توثیق میکند ابن ابی عمیر هم که در سند روایت محل بحث از خالد نقل حدیث میکند موجب توثیق خالد میشود. ◽️سادسا خالد بن حجاج چند شاگرد اصلی داشته است یکی یحی بن حجاج است و یکی هم محمد بن حکیم است و...از این شاگردان هم صفوان بن یحی نقل حدیث کرده است (الكافي ط - الإسلامية، ج‏3، ص: 522) و هم ابن ابی عمیر بسیار حدیث از آنها نقل کرده است (الكافي ط - الإسلامية، ج 5، ص: 187) این یعنی اصحاب اجماع روایت شاگردان او را پذیرفته و روایات خالد را تلقی به قبول کرده اند. ❇️فتحصل این روایت قابل فتوا است و سندا هیچ مشکلی ندارد لذا شیخ هم اشکال سندی نکرده و متعرض جنبه دلالی آن میشود. @almorsalaat
❇️فلسفه تکرار اعمال و توصیه بر مداومت بر عمل ❇️باید عبادت از نشئه ملک به صحنه قلب انسان وارد شود ❇️اگر این چنین نشود، زمانی که از این دنیا می رود نام خدا و پیامبر و دین و أئمه را فراموش میکند 🎙امام خمینی (ره) 💢و يكى از نكات تكرار عبادات و تكثار اذكار و اوراد آن است كه قلب را از آنها تأثيرى حاصل آيد و انفعالى رخ دهد تا كم‏كم حقيقت ذكر و عبادت تشكيل باطن ذات سالك را دهد و قلبش با روح عبادت متّحد گردد. 💢و تا قلب را اطمينان و سكونت و طمأنينه و وقار نبود، اذكار و نسك را در آن تأثيرى نيست و از حدّ ظاهر و ملك بدن به ملكوت و باطن نفس سرايت ننمايد و حظوظ قلبى از حقيقت عبادت ادا نشود، و اين خود از مطالب واضحه است كه محتاج به بيان نيست و با اندك تأمّل معلوم شود. 💢و اگر عبادتى چنين باشد كه قلب را از آن به هيچ وجه خبرى نبود و از آن آثارى در باطن پيدا نشود، در عوالم ديگر محفوظ نماند و از نشئه ملك به نشئه ملكوت بالا نرود، و ممكن است در وقت شدائد مرض موت و سكرات هولناك موت و أهوال و مصيبات پس از موت خداى نخواسته صورت آن بكلّى از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالى در پيشگاه مقدّس حق برود. 💢مثلا اگر كسى ذكر شريف لا إله الّا اللّه، محمّد رسول اللّه (ص) را با سكونت قلب و اطمينان دل بگويد و قلب را به اين ذكر شريف تعليم دهد، كم‏كم زبان قلب گويا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّل قلب ذاكر گردد و پس از آن لسان. 💢و اشاره به اين معنى فرموده جناب صادق عليه السلام به حسب روايت مصباح الشريعة، قال: فاجعل قلبك قبلة للسانك، لا تحرّكه الّا باشارة القلب و موافقة العقل و رضى الايمان. 💢 در اوّل امر كه زبان قلب گويا نشده، سالك راه آخرت بايد آن را تعليم دهد و با طمأنينه و سكونت ذكر را به آن القا كند، همين كه زبان قلب باز شد، قلب قبله لسان و ساير اعضاء شود، با ذكر آن همه مملكت وجود انسانى ذاكر گردد. و امّا اگر اين ذكر شريف را بى‏سكونت قلب و طمأنينه آن و با عجله و اضطراب و اختلال حواسّ گفت، از آن در قلب اثرى حاصل نشود و از حدّ زبان و گوش حيوانى ظاهرى به باطن و سمع انسانى نرسد و حقيقت آن در باطن قلب محقّق نشود و صورت كماليّه قلب نگردد كه ممكن الزّوال نباشد. 💢پس، اگر أهوال و شدائدى دست دهد، خصوصا مثل أهوال و سكرات موت و شدائد نزع روح انسانى، بكلّى آن ذكر را فراموش كند و از صفحه دل آن ذكر شريف محو شود، بلكه اسم حق تعالى و رسول ختمى (ص) و دين شريف اسلام و كتاب مقدّس الهى و ائمّه هدى (ع) و ساير معارف را كه به قلب نرسانده فراموش كند و در وقت سؤال قبر جوابى نتواند دهد، تلقين را نيز به حال او فايده‏اى نباشد، زيرا كه در خود از حقيقت ربوبيّت و رسالت و ديگر معارف اثرى نمى‏بيند، و آنچه به لقلقه لسان گفته بود و در قلب صورت نگرفته بود از خاطرش محو شود و او را نصيبى از شهادت به ربوبيّت و رسالت و ديگر معارف نخواهد بود. 💢و در حديث است كه يك طايفه از امّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم را كه وارد جهنّم مى‏كنند، از هيبت مالك جهنّم اسم پيغمبر را فراموش مى‏كنند، با آنكه در همان حديث است كه آنها اهل ايمان هستند و قلوب آنها و صورتهاى آنها از نور ايمان درخشان و متلألى است. 💢 جناب محدّث عظيم الشّأن مجلسى رحمه اللّه در مرآة العقول در شرح حديث شريف كنت سمعه و بصره فرمايد: «كسى كه چشم و گوش و ديگر اعضاى خود را در راه اطاعت حق تعالى صرف نكند، داراى چشم و گوش روحانى نشود و اين چشم و گوش ملكى جسمانى در آن عالم نرود و در عالم قبر و قيامت بى‏گوش و چشم باشد، و ميزان سؤال و جواب قبر آن اعضاء روحانى است.» انتهى حاصل ترجمته. 💢.... و در حديث شريف است كه «هيچ چيز پيش خداى تعالى محبوب‏تر نيست از عملى كه مداومت بر آن شود گرچه آن عمل كم باشد.» و شايد نكته بزرگ آن آن باشد كه عمل صورت باطنيّه قلب شود، چنانچه ذكر شد. 📚آداب الصلاه. ص ۱۷-۱۸ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| تربیت به حمل شائع نه به حمل اولی! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس کتاب الفائق 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/JWipO 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| اعتبار، ظرف ندارد/ اینکه معروف شده است «الاعتبار، امر نفسانی» خود ناشی از خلط حقیقت و اعتبار است 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مرحوم آیت الله قاضی به راستی انسان عجیبی بود 🎙علامه طباطبایی 💢تلميذ: 💢 آيا مرحوم قاضى رضوان الله عليه در مجالس خود با شاگردان و رفقاى خصوصى،هيچ از اين مقوله‌هاى توحيدى تكلّم مى‌كردند،و مذاكره‌اى داشته اند؟!مرحوم قاضى بسيار مرد عجيبى بوده‌اند؛چون يك كوه استوار،جان دار،و پر ظرفيّت و پر استعداد. 💢بعضى از شاگردهايشان مثلاً پس از ده دوازده سال كه نزد ايشان رفت و آمد مى‌نموده‌اند،از توحيد سر در نياورده‌اند،و چيزى از توحيد حقّ‌ تعالى دستگيرشان نشده است،و نمى‌دانم آيا ايشان با آنها مماشاة مى‌كرده‌اند و پابپاى آنها قدم مى‌نهادند؟ تا بالاخره آنها بهمين عوالم كثرات مشغول بوده،تا آن آيت حقّ‌ رحلت كرده‌اند. 💢ولى بعضى از شاگردها بعكس،خيلى زود از معارف الهيّه و از اسماء و صفات و توحيد ذات حقّ‌،علم و معرفت پيدا مى‌كرده‌اند. ❇️علاّمه: ❇️ آرى،مرحوم قاضى با بعضى از شاگردهاى خود كه نسبةً‌ قابل اعتماد بودند از اين رقم سخن‌ها مى‌گفته‌اند. مرحوم قاضى راستى عجيب مردى بود،و با هر يك از شاگردها بمقتضاى استعداد و حالات او رفتار مى‌كرد. ❇️اشخاص هم مختلف بودند؛بعضى‌ها از حيث رشد،زودتر رشد پيدا مى‌كردند؛و بعضى‌ها اينطور نبودند و رشدشان بتأخير مى‌افتاد. ❇️معمولاً ايشان در حال عادى يك ده بيست روزى در دسترس بودند،و مثلاً رفقا مى‌آمدند و مى‌رفتند،و مذاكراتى داشتند،و صحبت‌هائى مى‌شد؛و آنوقت دفعتاً ايشان نيست مى‌شدند،و يك چند روزى اصلاً نبودند و پيدا نمى‌شدند؛نه در خانه،و نه در مدرسه،و نه در مسجد،و نه در كوفه،و نه در سهله؛ابداً از ايشان خبرى نبود،و عيالاتشان هم نمى‌دانستند كجا مى‌رفتند،چه مى‌كردند؛هيچكس خبر نداشت! ❇️رفقا در اين روزها در هر جا كه احتمال مى‌دادند،مرحوم قاضى را نمى‌جستند،و اصلاً هيچ نبودند،بعد از چند روزى باز پيدا مى‌شدند و درس و جلسه‌هاى خصوصى را در منزل و مدرسه دائر داشتند. و همينجور از غرائب و عجائب بسيار داشتند؛حالات غريب و عجيب داشتند . 📚مهرتابان. ص 317 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📢 رهبر انقلاب در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموزان درباره راه‌پیمائی اربعین تأکید کردند: 👈 راه‌پیمایی مقدس اربعین؛ فرصت تأمل و تفکر در هدف و مجاهدت سیدالشهداء علیه‌السلام 🔹 جمعی از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان یکی از مدارس تهران در روزهای گذشته و پیش از عزیمت به کربلا و زیارت اربعین حسینی علیه‌السلام، در نامه‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کردند تا توصیه‌هایی برای پربارتر شدن حضور در راه‌پیمائی اربعین داشته باشند. 📝متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به نامه این دانش‌آموزان به شرح زیر است: ✏️بسمه‌تعالی - زیارتتان قبول باشد عزیزان. در این راه‌پیمائی مقدس، فرصت توجه و توسّل را از دست ندهید، و نیز فرصت تأمل و تفکر در مجاهدت سیدالشهداء علیه‌السلام و هدف آن و برکاتی را که خداوند به این فداکاری بزرگ عطا کرده است. آن هدف، باید هدف هر انسان مؤمن باشد. از خداوند توفیق و هدایت بخواهید و در راه آن هدف ثابت قدم بمانید. سیّدعلی خامنه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir
♨️ مقام شهدا، مقامی بالاتر از عرفا 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۲۲ 🔺شهید عزیز در درجات عالی قُرب الهی و فارغ از همه‌ی گرفتاری‌هایی که ما در درون خودمان داریم، متنعّم به نعمتهای الهی است. ... این مقام به عقل ماها نمیرسد ... نه‌اینکه ما به این مقام نمیرسیم، اصلاً به عقلمان نمیرسد این مقاماتی که شهدا دارند. بعضی از بزرگان ما و علمای ما، پنجاه سال، شصت سال عبادت کردند، ریاضت کشیدند، تأمّل و تفکّر کردند، به مقاماتی رسیدند، مقامات خیلی خوبی است؛ این جوانها غالباً از آن مقاماتی که عرفای برجسته‌ی ما در طول سالهای متمادی به آنها رسیدند، عبور کردند و از آن مقامات بالاتر رفتند؛ اخلاصشان این است. ... خوشا به حالشان؛ ما به حال اینها غبطه میخوریم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| تفاوت شب جمعه کربلا و شب قدر 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. جلد چهارم. سال 1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اجتهاد هم‌ حدی دارد! 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس انسداد کفایه الاصول. سال 1400. موسسه امام باقر علیه السلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اربعین_حسینی 🏴 السلام علیک یااباعبدالله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌رابطه علم و عمل بر اساس آیه «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» 🎙علامه طباطبایی ❇️ و كذا قوله تعالى: «إِلَيْهِ‌ يَصْعَدُ الْكَلِمُ‌ الطَّيِّبُ‌ وَ الْعَمَلُ‌ الصّالِحُ‌ يَرْفَعُهُ‌» : الملائكة-١٠، فالذي يصعد إليه تعالى هو الكلم الطيب و هو الاعتقاد و العلم، و أما العمل الصالح فشأنه رفع الكلم الطيب و الأمداد دون الصعود إليه تعالى، و سيجيء تمام البيان في البحث عن الآية. 📚المیزان. جلد اول. ص 37 .............. ❇️قوله تعالى: « إِلَيْهِ‌ يَصْعَدُ الْكَلِمُ‌ الطَّيِّبُ‌ وَ الْعَمَلُ‌ الصّالِحُ‌ يَرْفَعُهُ‌ » الكلم -كما قيل - اسم جنس جمعي يذكر و يؤنث، و قال في المجمع،:و الكلم جمع كلمة يقال‌؟ هذا كلم و هذه كلم فيذكر و يؤنث، و كل جمع ليس بينه و بين واحده إلا الهاء يجوز فيه التذكير و التأنيث انتهى. ❇️و المراد بالكلم على أي حال ما يفيد معنى تاما كلاميا و يشهد به توصيفه بالطيب فطيب الكلم هو ملاءمته لنفس سامعه و متكلمه بحيث تنبسط‍‌ منه و تستلذه و تستكمل به و ذلك إنما يكون بإفادته معنى حقا فيه سعادة النفس و فلاحها. ❇️و بذلك يظهر أن المراد به ليس مجرد اللفظ‍‌ بل بما أن له معنى طيبا فالمراد به الاعتقادات الحقة التي يسعد الإنسان بالإذعان لها و بناء عمله عليها و المتيقن منها كلمة التوحيد التي يرجع إليها سائر الاعتقادات الحقة و هي المشمولة لقوله تعالى : «أَ لَمْ‌ تَرَ كَيْفَ‌ ضَرَبَ‌ اللّهُ‌ مَثَلاً كَلِمَةً‌ طَيِّبَةً‌ كَشَجَرَةٍ‌ طَيِّبَةٍ‌ أَصْلُها ثابِتٌ‌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ‌ حِينٍ‌ بِإِذْنِ‌ رَبِّها:» إبراهيم:-٢٥ و تسمية الاعتقاد قولا و كلمة أمر شائع بينهم. ❇️و صعود الكلم الطيب إليه تعالى هو تقربه منه تعالى اعتلاء و هو العلي الأعلى رفيع الدرجات، و إذ كان اعتقادا قائما بمعتقده فتقربه منه تعالى تقرب المعتقد به منه، و قد فسروا صعود الكلم الطيب بقبوله تعالى له و هو من لوازم المعنى. ❇️ثم إن الاعتقاد و الإيمان إذا كان حق الاعتقاد صادقا إلى نفسه صدقه العمل و لم يكذبه أي يصدر عنه العمل على طبقه فالعمل من فروع العلم و آثاره التي لا تنفك عنه، و كلما تكرر العمل زاد الاعتقاد رسوخا و جلاء و قوي في تأثيره فالعمل الصالح و هو العمل الحري بالقبول الذي طبع عليه بذل العبودية و الإخلاص لوجهه الكريم يعين الاعتقاد الحق في ترتب أثره عليه و هو الصعود إليه تعالى و هو المعزى إليه بالرفع فالعمل الصالح يرفع الكلم الطيب. ❇️فقد تبين بما مر معنى قوله: « إِلَيْهِ‌ يَصْعَدُ الْكَلِمُ‌ الطَّيِّبُ‌ وَ الْعَمَلُ‌ الصّالِحُ‌ يَرْفَعُهُ‌ » و أن ضمير « إِلَيْهِ‌ » لله سبحانه و المراد بالكلم الطيب الاعتقاد الحق كالتوحيد، و بصعوده تقربه منه تعالى، و بالعمل الصالح ما كان على طبق الاعتقاد الحق و يلائمه و أن الفاعل في « يَرْفَعُهُ‌ » ضمير مستكن راجع إلى العمل الصالح و ضمير المفعول راجع إلى الكلم الطيب. 📚المیزان. جلد 17 ص 23 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| نقل آقانجفی اصفهانی از سید بن طاووس/ عنایت امام زمان(عج) به آقانجفی اصفهانی/ آخوند خراسانی اهل این معانی بوده است/ اینها چشیدنی است. 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. قطع و ظن. مدرسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| شیخ اعظم متأثر از محقق شوشتری(صاحب مقابیس)! 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس مکاسب. مبحث بیع فضولی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅عرفان عملی عبارت است از .... 🔰استاد شهید مطهری 💠عرفان عملي عبارت است از سير و سلوک انسان، يا بيان سير و سلوک انسان‌‌‌‌‌ الي اللَّه، و به عبارت ديگر بيان حالات و مقامات انسان در سير به سوي حق، از اولين منزلي که عرفا آن را «منزل يقظه» نام مي‌‌‌‌‌نهند، يعني منزل بيداري، تا آخرين منزل که منزل وصول به حق است و آنها آن را تعبير به «توحيد» مي‌‌‌‌‌کنند؛ 💠يعني از نظر عارف توحيد حقيقي جز با وصول به حق حاصل نمي‌‌‌‌‌شود؛ عارف توحيدهاي قبل از اين مرحله را توحيد واقعي نمي‌‌‌‌‌داند. 💠شما اگر منازل السائرين خواجه عبداللَّه انصاري را ملاحظه کرده باشيد- و اين کتاب اخيراً به فارسي هم ترجمه شده است- مي‌‌‌‌‌بينيد که منازل سلوک را به صورت صد منزل بيان کرده و ده منزل ده منزل کرده است، از بدايات شروع و به نهايات منتهي مي‌‌‌‌‌شود. 💠از نظر عرفا اين مسئله يک مسئله تجربي و آزمايشي است. در ميان علومي که ما در گذشته داشته‌‌‌‌‌ايم، بيش از هر علم ديگري شبيه به علوم امروزي از نظر متکي بودن به نوعي آزمايش عملي، و از همه نزديکتر، همين عرفان عملي است و احياناً فرنگيها هم اينها را به عنوان «تجربيات دروني» تعبير مي‌‌‌‌‌کنند. 💠و هر روان شناسي نمي‌‌‌‌‌تواند روان شناسي عرفاني را درک کند، زيرا تا کسي عملًا به دنياي روح وارد نباشد چه را مي‌‌‌‌‌خواهد آزمايش کند؟ تنها يک عالم روان شناس عارف سالک مي‌‌‌‌‌تواند ادعا کند که من روان شناسي عرفاني را مي‌‌‌‌‌توانم بيان کنم و توضيح بدهم. 💠به هرحال اين يک مسئله فوق العاده عظيمي است. مسئله عرفان عملي مسئله انسان و شناخت انسان است، انسان از اولين مرحله خاکي بودن تا آن مرحله‌‌‌‌‌اي که قرآن کريم آن را «لقاء اللَّه» مي‌‌‌‌‌نامد (يا ايهَا الْانْسانُ انَّک کادِحٌ الي‌‌‌‌‌ رَبِّک کدْحاً فَمُلاقيهِ)، از کجا تا کجا!. 📚عرفان حافظ ص 11 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| علامه طباطبایی از جهت سبک و متد، سینوی است و از جهت محتوا، صدرایی است 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
. 📌استاد در صوت فوق به این مطلب در مورد سبک و نگاه علامه طباطبایی ارجاع میدهند. حتما بخوانید👇 🌀روش علمى: استاد،مردى متفكّر و در تفكّر عميق بودند. هيچگاه از مطلبى به آسانى عبور نمى‌كردند؛و تا بعمق مطلب نمى‌رسيدند و اطراف و جوانب آنرا كاوش نمى‌نمودند دست بر نمى‌داشتند. 🌀در بسيارى از مواقع كه يك سؤال بسيط‍‌ و ساده‌اى از ايشان مى‌شد،در يك مسألۀ فلسفى و يا تفسيرى و يا روائى،و ممكن بود با چند كلمه جواب،فورى پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ايشان قدرى ساكت مى‌ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع ردّ و قبول را بررسى و بحث مى‌نمودند كه حكم يك درسى را پيدا مى‌كرد. 🌀 در مباحث فلسفى از دائرۀ برهان خارج نمى‌شدند؛و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مى‌كردند،و تا مسأله به اوّليّات و نظائرها منتهى نمى‌شد دست بر نمى‌داشتند. 🌀و هيچگاه مسائل فلسفى را با مسائل شهودى و عرفانى و ذوقى خلط‍‌ نمى‌نمودند؛در مسائل فلسفى-در موقع تدريس-يك سخن از مسائل شهودى داخل نميشد؛و در اين جهت با صدر المتألّهين و حكيم سبزوارى فى الجمله متفاوت بودند. 🌀بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم،بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛و علوم با يكديگر درهم و برهم نگردند. و بسيار رنج مى‌بردند از كسانيكه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط‍‌ مى‌كنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمى‌گيرد و در مسأله در مى‌مانند به روايات و تفسير متوسّل مى‌شوند و با استشهاد به آنها مى‌خواهند برهان خود را تمام كنند. 🌀از مرحوم ملاّ محسن فيض كاشانى بسيار تمجيد مى‌كردند و مى‌فرمودند:اين مرد جامع علوم است و بجامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛و ملاحظه مى‌شود كه در علوم مستقلاّ وارد شده،و علوم را با هم خلط‍‌ و مزج نكرده است . 🌀در تفسير « صافى » و « أصفى » و « مُصفَّى » كه روش تفسير روائى را دارد،ابداً وارد مسائل فلسفى و عرفانى و شهودى نمى‌گردد. در اخبار،كسيكه كتاب « وافى » او را مطالعه كند مى‌بيند يك اخبارى صرف است و گوئى اصلاً فلسفه نخوانده است . در كتاب‌هاى عرفانى و ذوقى نيز از همان روش تجاوز نمى‌كند،و از موضوع خارج نمى‌شود؛با اينكه در فلسفه استاد و از مبرّزان شاگردان صدر المتألّهين بوده است. 📚مهرتابان (علامه طهرانی). ص 42_43 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌سوال مخاطب از استاد 🌀سلام استاد، سوالی داشتم: 🌀مساله تفکیک بین مراتب حکم و تحلیل خطاب را از بیان مرحوم امام و تفاوت آن را در بیان میرزای نائینی در کدام مبحث میتوان مشاهده کرد؟ 📌شما هم سوالات خود را برای ما ارسال کنید👇👇👇 @admin_morsalat ❇️پاسخ استاد را بشنوید👇👇👇 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| مساله تفکیک تحلیل خطاب از مراتب حکم در بیان حضرت امام و تفاوت آن با بیان میرزای نائینی 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️تحقق اسلام و استقرار توحید در جامعه، وظیفه حوزه های علمیه است/ چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 🔰 رهبر معظم انقلاب 💠 اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزه‌ی علمیّه یاد بگیریم.‌ 💠 لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزه‌های علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است. 💠 بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوه‌ی حکومت است؛ و همه‌‌ی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛ بخشی از اسلام هم عبارت است از تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. خب «اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. .... امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. این کاری است که امام بزرگوار کرد. 💠 امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعه‌ی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، حوزه‌ی علمیّه مسئولیّتهای متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. 📚بیانات در دیدار طلاب 98/02/18 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊| معانی سه گانه «معاوضه» در فقه و حقوق/ مراد از صلح در فقه و‌ جریان آن در معاوضات مالی و غیر مالی/ عقود سه گانه در فقه/ عقود لازم بالذات و‌ جائز بالذات و عقودی که طبع اولی آنها لزوم یا جواز است/ بررسی ایقاعات از این منظر 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. سال 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| شهادتش را از امام حسن مجتبی (ع) گرفت. 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b