هدایت شده از خادم المهديّ «عج»
#تبریک
#سامرا
💠 عنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ:
سَمِعْتُ أَبَا مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ:
✅ منَ الذُّنُوبِ الَّتِي لَا تُغْفَرُ قَوْلُ الرَّجُلِ:
لَيْتَنِي لَا أُؤَاخَذُ إِلَّا بِهَذَا!
فَقُلْتُ فِي نَفْسِي:
إِنَّ هَذَا لَهُوَ الدَّقِيقُ، يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يَتَفَقَّدَ مِنْ أَمْرِهِ وَ مِنْ نَفْسِهِ كُلَّ شَيْءٍ.
❇️ فأَقْبَلَ عَلَيَّ أَبُو مُحَمَّدٍ ع فَقَالَ:
يَا أَبَا هَاشِمٍ صَدَقْتَ، فَالْزَمْ مَا حَدَّثَتْ بِهِ نَفْسُكَ.
✅ فإِنَّ الْإِشْرَاكَ فِي النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ الذَّرِّ عَلَى الصَّفَا فِي اللَّيْلَةِ الظَّلْمَاءِ، وَ مِنْ دَبِيبِ الذَّرِّ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ.
💠 أبي هاشم میگوید:
از #امام_حسن_عسکري_علیهالسلام شنیدم که فرمود:
✅ از گناهانی که آمرزيده نمیشود این است که شخصی بگوید:
کاش مؤاخذه نشوم مگر برای این #گناه!
أبي هاشم میگوید: _در ذهنم گفتم_ عجب نکتهی دقیقی، سزاوار است که انسان کار و نفس خود همه چیز را محاسبه کند.
✅ امام فرمود:
اي اباهاشم! راست گفتي، پس به چيزي که گفتی ملتزم باش؛ چرا که #شرک ورزيدن در ميان مردم پنهانتر از جنبش مورچه بر سنگ صاف در شب تاريک، و مخفی تر از جنبيدن مورچه بر پلاس سياه است.
📚المنابع:
الغيبة(للطوسي)، ص۲۰۷؛اثبات الوصية(للمسعودي)، ص۲۵۰؛
تحف العقول(للحراني)، ص۴۸۷؛
إعلام الورى(للطبرسي)، ص۱۴۳؛
الثاقب(لأبي حمزة)، ص۵۶۸؛
المناقب(لابن شهرآشوب)، ج۱، ص۴۳۹؛
كشف الغمة( للإربلي)، ج۲، ص۴۲۰؛
إثبات الهداة(للشیخالحرّ)، ج۱، ص۲۴؛
بحار الأنوار(للمجلسي)، ج۵۰، ص۲۵۰.
@mahdiasgariii
••••┈┈••••••✾•🌺•✾•••••┈┈••••
۱۴۰۱۰۸۱۳ چند حدیث اخلاقی-اجتماعی از امام حسن عسکری ع.mp3
8.15M
#سخنرانی_فارسی
✅ چند حدیث اخلاقی از امام حسن عسکری (علیه السلام) از کتاب تحف العقول:
◀️ لا تُمَارِ فَيَذْهَبَ بَهَاؤُكَ و لا تُمَازِحْ فَيُجْتَرَأَ عَلَيْكَ
◀️ التواضعُ نِعْمَةٌ لا يُحْسَدُ عَلَيْها
◀️ منْ رَضِيَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الْمَجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللهُ و ملائكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حتَّى يَقُومَ
◀️ منَ التواضعِ السَّلَامُ عَلَى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ
◀️ قال ع لِشِيعَتِهِ: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللهِ و الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ و الِاجْتِهَادِ لِلهِ و صِدْقِ الْحَدِيثِ و أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ و طُولِ السُّجُودِ و حُسْنِ الْجِوَارِ
فَبِهَذَا جَاءَ محمّدٌ ص
صَلُّوا في عَشَائِرِهِمْ و اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ و عُودُوا مَرْضَاهُمْ و أَدُّوا حُقُوقَهُمْ
فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ في دِينِهِ و صَدَقَ في حَدِيثِهِ و أَدَّى الْأَمَانَةَ و حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ
اتَّقُوا اللهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً
جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ
فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ ...
✅ دو بحث ضمنی و کوتاه دربارۀ #سیاست و #اخلاق_حکومتی
13 آبان 1401
یادبود میلاد امام عسکری (علیه السلام) و ارتحال حضرت معصومه (سلام الله علیها)
#قم
#دین_پرست
🇮🇷 ما برای آن که #ایران خانه خوبان شود، رنج دوران بردهایم
✅ تریبون آزاد #من_معترضم
👥 فرصتی برای بیان حرفهای گفته و نگفته، شنیدهشده و شنیدهنشده ناظر بر اتفاقات اخیر
🔰 با حضور مسئولان جهت شنیدن صحبتها و انتقال مطالبات
✍️ سؤالات کتبی و نوبتگرفتن جهت صحبت شفاهی از طریق پیام به #ادمین تلگرام و ایتا:
@rahpouyan_vesal
📍 مکان: شیراز، خیابان شهیدآقایی، حسینیه سیدالشهداء(ع)
کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
با حضور حجت الاسلام سید محمد انجوینژاد
تا کنون 4 جلسه برگزار شده و فیلم و صوت و متن جلسات در اختیار همگان قرار گرفته است.
📲 در تبلیغ برنامه و دعوت از مخالفان سهیم باشیم.
🆔 https://eitaa.com/rahpouyancom/7685
سابقا دو کتاب مربوط به روش تحقیق را به کسی امانت دادهام، اما شخص امانتگیرنده را فراموش کردهام:
1. روششناسی مطالعات دینی
2. اصول و فنون پژوهش، در گسترۀ دینپژوهی
(هر دو از آقای احد فرامرز قراملکی)
#روش_تحقیق
در صورتی که اطلاع دارید، لطفا در خصوصی به بنده بفرمایید:
@Sajjaddinparast60
هدایت شده از هادیانه ها
2107141149آهنگزنگ.mp3
6.37M
✅ مروری سریع بر نظام #تربیت_اسلامی در کلام استاد هادیزاده
1⃣ #گام_اول در تربیت انبیاء
تحول در حوزه بینش و معرفت است
🔹 جداکردن انسان ها از معبودهای دیگر و رساندن به معبود یگانه
🔹این #تربیت_بنیادی یا پایه ای است
که مبنای دیگر تحول ها برای حوزه های دیگر زندگی است
2⃣ (مبنای) تربیت در نگاه وحیانی از موضوع شناسی شروع می شود یعنی از #انسان_شناسی و ساخت او ناظر به حوزه تربیت
🔹اساس آن »» موجود #حی است که پس از اجابت، حیات دیگری پیدا می کند
(در مقابل میت که کلام پیامبر را نمی شنود)
3⃣ #موانع:
تعصب _ تقلید _ دلبستگی
4⃣ راه حل: #شش_گانه تربیت👇
💢کار مربی:
» آزادسازی فکر __ #تزکیه
» #تعلیم و آموزش تفکر ( نوع پرسش و ادامه آن)
» #تذکر
💢اتفاق در متربی:
#تدبر #تفکر #تعقل برای انتخاب
به دست آوردن مواد اولیه + استنتاج از آن مواد + زمینه انتخاب از آن شناختها
🔹تطبیق این روش:
در جهانبینی در چه تدبر کند و تفکر؟
»»»ارسلنا رسلنا بالبینات«««
از آگاهی های استوار شروع کند
5⃣ آثار این جهانبینی:
👈 آثار در احساس ها و آرمان ها و ایمان
👈 در عمل هایش و مسؤولیت ها و معیارها و میزان ها
6⃣ مخاطب شناسی
مراحل مذکور مال مخاطب حی بود
ولی روحیات در مقابل آن حی :
موتی کر کور
✅ خلاصه :
تربیت وحیانی👈 انسان شناسی» شکل گیری مسائل » روش ها و نظام بر اساس آن » نظام در حوزه تطبیق جهانبینی و احساس و عمل را می دهد / برای مخاطب حی
#تربیتی
@hadianeha
پیشینۀ فرهنگی #ایران به این سادگی، تغییرات عمیق و وسیع و آشکار در فرهنگ دینی را برنمیتابد.
اما این، فقط امتیاز فرهنگ ایرانی نیست، نقطه ضعف آن هم به شمار میآید.
https://eitaa.com/anbaz60
اگر دستیابی به اطلاعات درست و مؤثر، پیچیده و سخت شود، درنخواهیمیافت که سهم هر کسی از حق و باطل، به چه میزان است و در نتیجه، «نطق و سکوت» و «نقد و تأیید»، همگی حکم تیغ دولبه خواهندداشت. #فتنه و #شبهه یعنی همین، که ندانی کدام کار و کدام طرف ماجرا حق است و کدام، باطل.
اما در سختترین شرایط فتنه و شبهه نیز، بنبستی پیش نمیآید؛ زیرا عقل و وحی حکم میکنند "آنجا که بصر نیست، چه زشتی و چه زیبا":
{وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤئِكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا} [سوره اﻹسراء: ۳۶]
قف عند الشبهات
@anbaz60
۱۴۰۱۰۸۲۴ بایستههای تفسیر تنزیلی.mp3
20.92M
بایستههای تفسیر قرآن به ترتیب نزول
🗓 ۲۴ آبان ۱۴۰۱
🎓 حوزه علمیه خواهران الزهراء (سلام الله علیها)، تخصصی تفسیر و علوم قرآن
#ارومیه
🎙 جلسه مجازی
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1053
بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی.docx
44K
جزوه مربوط به بحث
بایستههای تفسیر تنزیلی
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1054
انباز
اگر دستیابی به اطلاعات درست و مؤثر، پیچیده و سخت شود، درنخواهیمیافت که سهم هر کسی از حق و باطل، به
فرض رو بذاریم بر اینکه تفکیک کارها درسته و تعطیلی یا کمکاری فرهنگی-تربیتی، مانع نمیشه پلیس امنیت اخلاقی و قاضی و ... و حتی هجوگویان، به وظیفهشون عمل کنن.
سؤال اینه که چرا کار بعضی از جاهداران و جایگاهداران #فرهنگ_دینی، شده تأیید و تکرار کارها و حرفهای گروههای دیگه؟!
تفکیک وظایف، فقط برای تجویز کار غلط دیگرانه؟ یا به درد منع از کار غلط ما هم میخوره؟
میشه با پای باطل، به هدف حقی رسید؟
مثالشو نوشتم و پاک کردم. تف سربالا بود!
https://eitaa.com/anbaz60/1056
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟
3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد...
👇👇👇
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟
3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد...
"حالا برخورد مسئولان ما با این فرایند [تخریب اجتماعی و تغییر ارزش ها] عموما اینطور بوده است که وقتی ارزش ها تغییر کردند و منحنی سرایت اکثریت را فرا گرفت و آن رفتار به یک مقیاس همجوری مقبول تبدیل و فراگیر شد، تازه برخی از دست اندرکاران، بطور اتفاقی با آن روبرو، از آن رفتار "ناشایست" متعجب می شوند و دستور برخورد می دهند، که همینجا دام استعمار نهفته است.
زیرا در این مرحله (نگاه کنید به منحنی، چارک دوم و سوم).. هر برخوردی از جانب حکومت، تاثیر معکوس دارد و باعث کاهش مشروعیت نظام می گردد... زیرا مسئولان اجرایی، مخصوصا در نیروهای نظامی تنها راه و چاره ای که در پیش رو دارند (--> "بیچاره")، استفاده از روش های قهری است. اما این روش فقط می تواند در مرحله آغازین ورود یک ارزش، قبل از شکلگیری "حداقل توده لازم" (critical mass) یعنی قبل از شروع منحنی به صعود، موثر واقع شود...
اما اگر بعد از این مرحله از استبداد استفاده شود -به هر میزان که سرایت پیش رفته و منحنی صعود کرده باشد- به همان نسبت باعث نفرت (aversion) و ریزش (erosion) می شود و عده بیشتری از پیروان انقلاب (یا هر حزب سیاسی حاکم در هر کشوری) از بدنه کنده و رویگردان می شوند و به همان نسبت از مشروعیت سیاسی کاسته می شود.
تو اول نبستی که سرچشمه بود
چو سیلاب شد پیش بستن چه سود؟؟
(سعدی، بوستان)"
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 594 و 595
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#خطر_ادراک_دیرهنگام
#منحنی_سرایت
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor
سازمان یا ساختار؟
مدتی است که برخی از فعالان اجتماعی میگویند باید یک نهاد مستقل (در حد وزارت و بلکه -در صورت امکان- فراقوهای) در حاکمیت، به عنوان متولی اصلی مسائل مربوط به خانواده شکل بگیرد. این افراد، برنامهریزی منسجمتر برای رشد بیشتر و آسیب کمتر نهاد خانواده را از کارکردهای اصلی سازمان (یا وزارتِ) خانواده میشمارند.
به نظر میرسد جنبۀ کارشناسانۀ این ایده، جنبۀ ترمیمی و پیشگیرانه (هر دو) دارد و صاحبان ایده، خطرات پیش رو برای نهاد بنیادین خانواده در آیندۀ ایران را بهخوبی درک کردهاند.
اما فارغ از انگیزههای محتمل فرهنگی و غیر فرهنگی، انتظار میرود هدف از تشکیل چنین سازمانی، دستیابی به امور زیر باشد:
1️⃣ انسجام و همگرایی بیشتر،
2️⃣ پرهیز از موازیکاری،
3⃣ هزینه کمتر،
4⃣ اثربخشی بهینهتر.
اکنون پرسش اصلی این است که آیا در وضعیت سیاسی موجود ایران، تشکیل سازمان خانواده، واقعا باعث میشود که چنین اهدافی فراچنگ آیند؟
آیا مشکلات جامعه ایران، ناشی از کمبود سازمان است؟ یا برآمده از ضعف ساختارها و برنامهها و متولیان سازمانی؟
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1061
آرام و بیسروصدا و نگران و مهربان، حواسش به ماست، حتی اگر او را دور یا کور بدانیم.
اینکه هنوز از او توقع داریم، اثری از نزدیکیاش به جان ما و پرتوی از چشم نگران اوست؛ هرچند خبر نداریم.
مهرش مدام در دلهامان میجوشد، و ما گاهی خیال میکنیم این حرارت، از نبود او، و حتی از دشمنی اوست.
کی رفتهای ز دل که تمنا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را ...
با صد هزار جلوه برون آمدی که من
با صد هزار دیده تماشا کنم تو را ...
خواهم شبی نقاب ز رویت برافکنم
خورشید کعبه، ماه کلیسا کنم تو را ...
رسوای عالمی شدم از شور عاشقی
ترسم خدا نخواسته رسوا کنم تو را
(فروغی بسطامی)
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1062
#حکمت در مطالبه
📌
پشتیبانی نظری و عملی و پنهانی و علنی از ارزشهای الهی در زندگی فردی و اجتماعی و حتی در سطح بینالمللی، از ضروریات زیست مؤمنانه است؛ از جمله دفاع و حمایت از #پوشش_اسلامی_زنان و #امنیت جامعه. اما مهمتر از اصل پشتیبانی، چگونگی آن است.
روشی درست است که با هدف درستی هماهنگ باشد، یعنی با ضریب اطمینان بیشتری و حتی الامکان با هزینه و در زمان کمتری ما را به آن هدف برساند.
بنابراین اگر هدف ما تثبیت و تعمیق فرهنگ اسلامی در جامعه است، باید بدانیم دقیقا چه مطالبهای از مسئولان برای برخورد با ضدارزشها داشته باشیم.
این روزها بسیاری از تریبونداران مردم را دعوت میکنند که با تحصن و اقدامات دیگر، از مسئولان بخواهند در مقابل تظاهر به بیحجابی اقدامات قانونی بکنند. آیا به این پیوست فرهنگی توجه دارند؟
همچنین مسئولان کشور کدام گزینه را انتخاب خواهند کرد:
1️⃣ طراحی و اجرای برنامهای حکیمانه برای ارتقای فرهنگی جامعه،
یا 2️⃣ پنهانکردن جهل و تنبلی خود پشت مطالبات خام (یعنی انداختن تقصیر به گردن مردم و پاسخگو نبودن در قبال عملکرد حاکمیت)؟
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1063
من اگر سخن شما را نفهمیدم میتوانم دست کم یکی از دو کار را انجام دهم:
1⃣ به تفاوت ذهنیتها و شاید روحیاتمان توجه کنم که به صورت طبیعی، باعث میشود سخنتان برایم مبهم باشد.
2⃣ متهم کردن شما به فضلفروشی.
🔹
اگر جویندهی حکمت موجود در سخن شما باشم:
1⃣ در صورت نخست، این احتمال جدی است که در زمانی مناسب و با تلاشی کافی، از سفره دانش شما بهرهای ببرم،
2⃣ اما روش دوم، عامل محرومیت خودم است، بدون آنکه ذرهای از ارزش شما کم کند.
خوشا به حال آنان که در چنین موقعیتهایی و پیش از اظهار نظر، از خود میپرسند:
حتی در خودخواهانهترین نگاه، کدام روش، اخلاقی است؟
🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1064
قالیباف (رئیس مجلس):
🔹 #شفافیت مانند #قانون_اساسی است که باید مداوم و غیرگزینشی ادامه پیدا کند.
🔹 #شفافیت_آرا خواسته مردم است. ما قبل از ورود به #مجلس قول دادیم و با همه فراز و نشیبهایی که داشتیم، تصویبش کردیم.
🔹اما شفافیت فقط شفافیت آرا نیست؛ همه قوا و سطوح باید شفاف باشند.
https://t.me/anbaz60/954
این حرف آقای قالیباف دقیقا چه معنایی دارد؟
هدایت شده از انباز
صلوات مخصوصۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ ع:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ
فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ
حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ
وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ
الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا
وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا
وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى
وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ
وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى
فَصَلِّ عَلَيْهَا
وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى
صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا
وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ
أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ.
🥀