eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
✅📝 ثبت نام و گزینش سال تحصیلی جدید 📌 ✅ با رویکرد تربیت‌محور 🔹 و برنامه‌های ویژه💯 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆🏻 🆔 @mojtahedqomi مدیر و برخی از کارکنان این مدرسه را از نزدیک می‌شناسم. در عرصه دانش تربیت و اجرای امور تربیتی، مجاهدند. اگر نوجوانان مستعدی را می‌شناسید که طالب علوم دینی‌اند، یکی از گزینه‌های خوب همین مدرسه است. دین‌پرست
یکی از بهترین تعابیر دربارۀ آقای همین تک‌بند آقای دربارۀ فیلم آقای است.
نقد شالوده‌شکنانۀ آقای وحید جلیلی از وضعیت سینمای ایران، نه فقط خواندنی، که دیدنی است. این مرد، دانسته‌های ما را هم به ما می‌آموزد.
چقدر شفاف و تلخ، می‌توان وضعیت یکی از بزرگ‌ترین حوادث، بلکه جریانات سیاسی-فرهنگی ایران (به نام ) را در پس این دو سطر دید. https://t.me/anbaz60/579
هدایت شده از وحید جلیلی
تاملی در خروج حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی .pdf
510.8K
📝 بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا 🔰 تاملی در "خروج" حاتمی کیا بر سینمای تهران شمالی فایل pdf متن کامل یادداشت وحید جلیلی درباره فیلم سینمایی "خروج" 🆔 @jalili_vahid
هدایت شده از مباحث طلبگی
🔹معاونت تهذیب مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام برگزار می کند: 🖥 #کلاس_آنلاین 📗فرازهایی از کتاب شریف اسرار الصلوة عارف واصل مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) به کلام استاد معظم حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر غفاری در روزهای ماه مبارک رمضان 1441 به صورت آنلاین برگزار می گردد. 🔶حضور همه علاقمندان به مباحث معنوی و اخلاقی در این کلاس آزاد است.🔶 ⏰شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:45 تا 17:15 🔴 برای ورود به کلاس، در زمان برگزاری کلاس، روی لینک زیر کلیک کرده و با وارد کردن نام خود وارد کلاس شوید.👇 http://madras.izaa.ir/b/42a-7qq-u9w @hosoon
20 فهل من مدکر؟.mp3
3.53M
آیا قرآن آسان است؟ «اتخذوا هذا القرآن مهجورا» یعنی چه؟ در قرآن دنبال چه باشیم؟ و چگونه؟
چند مسئلۀ پژوهشی در عرصۀ تاریخ اسلام 📜 در زمینۀ تاریخ اسلام، موضوعات بسیار زیاد و بکری وجود دارد. اجمالا دربارۀ تک‌تک زمینه‌های اجتماعی، نسبت به تک‌تک معصومان (و بعضی از اصحابشان)، یا دربارۀ تمام قصص تاریخی قرآن یا جریان‌های مربوط به حاکمان جوامع اسلامی و امثال آنها، می‌توان از ابعاد مختلف تحقیق کرد. در ادامه صرفا به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌کنم: 1. سیرۀ صحابۀ مأمور به تبلیغ از طرف پیامبر (ص) 2. بررسی روش‌ها و علل حمایت حضرت علی (ع) از عثمان 3. روش‌شناسی مذاکرات امام حسین (ع) با دشمنان 4. بررسی گزارش‌های تاریخی بیعت امام سجاد (ع) با یزید در جریان واقعۀ حرّه 5. تفاوت رویکرد ائمه (ع) در ابراز امامت خود بر اساس تحلیل شرائط سیاسی-اجتماعی زمان هر کدام 6. بررسی اهداف مأمون از درخواست منصب حکومتی برای امام رضا (ع) 7. آثار مثبت پذیرش ولایت عهدی امام رضا (ع) برای پیروان مکتب تشیع 8. روش‌شناسی مذاکرات امام رضا (ع) با مخالفان امامت خود (با تکیه بر جریان واقفیه) 9. انواع معجزات منسوب به ائمه (ع) در منابع حدیثی متقدم 10. ریشه‌های تاریخی دلائل غیبت امام زمان (ع) در زمان امامان پیشین 11. روش‌شناسی تحلیل‌های تاریخی در دانشنامۀ امام حسین (ع) 12. روش‌شناسی تحلیل‌های تاریخی در دانشنامۀ امام علی (ع) 13. ارزیابی رویکرد تاریخی و کلامی در «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی) 14. روش‌شناسی تحلیل‌های تاریخی-سیاسی در «الحیاة السیاسیة للامام الرضا (ع)» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی) 15. روش‌شناسی تحلیل‌های تاریخی-فرهنگی علامه سید جعفر مرتضی عاملی در «الامام السجاد (ع)، باعث الاسلام من جدید» 16. روش‌شناسی علامه سید مرتضی عسکری در کتاب «عبد الله بن سبأ» (یا «عائشة فی الاسلام») 17. روش‌شناسی دکتر احمد پاکتچی در کتاب «تاریخ حدیث» (یا «تاریخ تفسیر قرآن کریم») 18. بررسی بسترهای تاریخی تحمیل حکومت بر حضرت علی (ع) 19. بررسی بسترهای تاریخی گذر مسلمانان از حکومت حضرت علی (ع) 20. روش‌شناسی قرآن در قصص تاریخی، با تأکید بر قصۀ حضرت موسی تکمیل: واضح است که با تغییر برخی از متغیرهای این موضوعات، می‌توان به چندین مسئلۀ تحقیقی دیگر دست یافت. به امید تأثیر هر چه بیشتر تحقیقات حوزوی و دانشگاهی در رشد حقیقی انسانیت!
هر چند امروزه ترجمه‌ها و تفاسیر قرآن کریم، نسبت به گذشته دقیق‌تر شده‌اند،1️⃣ اما همچنان نیازمند و موظفیم که سطح ترجمه و تفسیر قرآن کریم را ارتقا دهیم. برای این هدف باید ابتدا مفهوم‌شناسی دقیقی از آنها داشته باشیم. اینجا بر اساس مقایسۀ آن دو، معناشناسی می‌کنم. سه تفاوت بین ترجمه و تفسیر:2️⃣ 1. ترجمه مختص به قرائن متصل لفظی (یعنی سیاق) است، ولی تفسیر شامل همۀ انواع قرائن (لفظی و غیر لفظی، متصل و منفصل) می‌شود. 2. ترجمه فقط پاسخ به «چه گفت؟» است، ولی تفسیر علاوه بر آن، پاسخ به انواع سؤالات دیگر هم می‌شود، مانند: چرا گفت؟ چگونه گفت؟ کجا گفت؟ کی گفت؟ نتیجۀ این سخن چه شد؟ چرا مطلب دیگری را نگفت؟ چرا به گونۀ دیگری نگفت؟ 3. غالب ترجمه‌های مدوّن، فقط حاصل معنا را دارند، ولی غالب تفاسیر مکتوب، علاوه بر حاصل معنا، فرآیند کشف آن را هم در بر می‌گیرند. حتی برخی از تفاسیر، پس از ذکر فرآیند، از بیان مستقل حاصل معنا (یعنی ترجمۀ تفسیری) می‌گذرند. ———— پی‌نوشت: 1️⃣ از جمله ترجمه‌های خوب، ترجمۀ استاد بزرگوار حجت الاسلام سید محمدرضا صفوی است (ترجمۀ قرآن بر اساس تفسیر المیزان). ترجمۀ آقای علی ملکی (ترجمۀ خواندنی قرآن) و ترجمۀ حجت الاسلام حسین انصاریان هم نقاط قوت خوبی دارند. 2️⃣ تفاوت اول و دوم، ناظر به فعالیت مترجم و مفسر است، اما تفاوت سوم، میان کتب تألیف شدۀ ترجمه و تفسیر. تلگرام و ایتا: @anbaz1360
چند موضوع پژوهشی برای رشتۀ تفسیر، با رویکرد اخلاق و تربیت: 📜 1. کارکرد صفت «حلم» در تربیت 2. کارکرد «شکر» در تربیت دینی 3. عوامل ایجاد و تقویت «شکر» 4. نقش «ترس» در هدایت انسان 5. مؤلفه‌های رشد اجتماعی 6. ارزیابی عواطف و احساسات بشری 7. روش تصحیح عواطف 8. روش غلبه بر عواطف منفی 9. معیارهای ارزیابی رابطۀ انسان با خود 10. منشأ ارزش اخلاقی 11. راه تحصیل ارزش‌های اخلاقی (یا روش تحصیل فضیلتی خاص، مثل «تواضع») 12. روش‌های دوری از رذائل اخلاقی (یا رذیله‌ای خاص، مثل «حسد») 13. آثار معرفت به افعال الهی در زندگی بشر 14. آثار غفلت از افعال الهی در زندگی بشر 15. تأثیر شناخت صفات کمالی خدا بر تاب‌آوری انسان در سختی‌ها ... همۀ این موضوعات قابل تقیید به متغیرهایی مثل «بر اساس قرآن کریم»، «بر اساس تفسیری خاص، مثل المیزان» و «با مطالعۀ تطبیقی بین چند تفسیر، مثل المیزان و نمونه و فی ظلال القرآن» هستند؛ به عنوان نمونه: ✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس آیات قرآن کریم ✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس تفسیر المیزان ✅ منشأ ارزش اخلاقی با تأکید بر تفاسیر علامۀ طباطبایی و سید قطب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ع.ص در کلام حجت الاسلام رنجبر انسان چقدر می‌تواند و و باشد؟ حسرت حضور در محضر چنان انسان‌های پروازکرده‌ای، در دل انسان می‌ماند 🌹 @anbaz1360
انتشارات تمام کتاب‌ها را رایگان در اختیار شما قرار داده است. https://ketaabonline.com/
برشی از مصاحبۀ خواندنی حجت الاسلام مرتضی اشراقی، نوۀ امام خمینی (رحمت الله علیه): «خانم (همسر امام خمینی _رحمت الله علیهما-) به یکی از مسئولین چیزی گفتند که جالب بود، یک اتفاقی رخ داده بود. آن شخص مسئول برای این که به خانم دلگرمی بدهند و بگویند اوضاع کاملاً‌ تحت کنترل و در دست است و مشکلی نیست یک لفظی به کار بردند که مثلاً حکومتداری خیلی هم مشکل نیست. خانم در جواب گفتند: شاید حکومتداری خیلی مشکل نباشد ولی مردم داری کار مشکلی است. خیلی در موضوع اقتصاد حساس بودند که در معیشت مردم اتفاقی نیفتد.» https://b2n.ir/795046
افضل اعمال در شب‌های قدر، علم است یا دعا و قرائت قرآن؟ ✅ 1. علم در ادبیات دینی نور است و نور، مسیر زندگی درست انسان را روشن می‌کند. 🌹 الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ (مصباح الشريعة، ص 16) 🌹 ... وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى‏ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (تحريم 8) 2. چه بسا در اعمال شب‌های قدر، روایت صریحی بر مطلوبیت مذاکرۀ علم نباشد، اما از آیات و روایات فراوانی استفاده می‌شود که انسان باید با فهم و بصیرت حرکت کند. پس طلب علم، می‌تواند ذکر حقیقی خدا، طلب هدایت به راه شایسته و بایسته و دعای خیر از درگاه خدا باشد که از اعمال قطعی شب‌های قدر است. 🌹 قلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏ وَ سُبْحانَ اللهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ (يوسف 108) 🌹 عن أمیر المؤمنین: يَا كُمَيْلُ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ (تحف العقول، ص 171) 🌹 عن أَمِير الْمُؤْمِنِين (علیه السلام): الْمُتَعَبِّدُ عَلَى غَيْرِ فِقْهٍ كَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ يَدُورُ وَ لَا يَبْرَحُ وَ رَكْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِيهِ الْفِتْنَةُ فَيَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِي الْجَاهِلَ فَيَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِيلُ الْعَمَلِ مَعَ كَثِيرِ الْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِيلِ الْعِلْمِ وَ الشَّكِّ وَ الشُّبْهَةِ (الإختصاص، ص 245) 🌹 عن الإمام الْبَاقِر (علیه السلام): تَذَاكُرُ الْعِلْمِ سَاعَةً خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ (همان) 3. قاعدۀ تربیت چنین است که باید به اندازۀ نیاز در میدان عمل، به دنبال علم باشیم و نباید علم ما از عقل ما بیشتر باشد. این مطلب در روایات نیز آمده و بعضی از علمای ربانی بر آن تأکید کرده‌اند: 🌹 عن النبی (صلوات الله علیه و آله): مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم‏ (الفصول المختارة، ص 107) بنابراین میان دو فرد زیر، اوّلی افضل است: اول: کسی که دانش کمی دارد، ولی به اندازۀ دانشش حرکت می‌کند دوم: کسی که دانش زیادی دارد، ولی کمتر از مقتضای دانشش می‌رود. 4. بنابراین شاید بتوان چنین گفت: برای کسی که نمی‌داند در عالَم چه کاره است و باید چه کاری کند، افضل اعمال، طلب علمی است که دستش را به چراغی تابناک و پایش را به مسیری روشن در زندگی برساند. حتی می‌ارزد اگر کل شب‌های قدرش را حقیقتا در طلب این خرج کند. اما کسی که دست کم اضطرار خود را در پیشگاه مالک حق هستی دریافته است، باید با همین نور، پیش برود و هر چیزی، از جمله نور بیشتر را از خورشید فیّاضِ علم بخواهد: 🌹 فتَعالَى اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‏ إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْني‏ عِلْماً (طه 114)
مدیر قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین ، در گفت‌وگو با : در طول تاریخ سه دیدگاه کلی در باب سرشت وحی بوده است. 1. دیدگاه گزاره‌ای: از قدیم میان فلاسفه مسلمان و در قرون وسطا میان فلاسفه مسیحی نیز مطرح بوده است که پیامبر از نظر روحی ارتقائی یافته، صعود انجام می‌دهد و طی این مراحل در عالم بالا حقایقی را دریافت و در اختیار بشر قرار می‌دهد. این دیدگاه در آثار فارابی، ابن سینا و بسیاری از متکلمان مسلمان دیده می‌شود. از نظر ایشان وحی لزوماً صورت زبانی ندارد و پیامبر (ص) یک سری ادراکات را از عالم بالا می‌گیرد. 2. دیدگاه تجربه دینی: این دیدگاه متأثر از الهیات پروتستان بوده و در آثار کسانی چون «شلایرماخر»، «ویلیام جیمز» و «رودلف اتو» دیده می‌شود، شاید رودلف اتو بیش از دیگران به این دیدگاه پرداخته باشد. او در اثر مشهورش، کتاب «امر قدسی» به تحلیل تجربه پیامبران می‌پردازد. 3. دیدگاه افعال گفتاری و التفات وجودی: این نظر که در قرن بیستم مطرح شده مبتنی بر این است که وحی، «افعال گفتاریِ» خدا بوده و انفتاح غیب برای پیامبر (ص) صورت می‌گیرد. یعنی پیامبر (ص) با افعال گفتاری خداوند مواجه می‌شود. بنده در نوشته‌های خود، با جرح و تعدیل مناسبی، به شدت از این دیدگاه دفاع کرده‌ام و البته همواره نیز با سوء برداشت‌ها و سوء فهم‌ها مواجه شده‌ام. این در حالی است که این نظریه همخوانی بسیار والایی با متون دینی دارد. ادعای این دیدگاه آن است که پیامبر با تمام وجودش با وحی درگیر شده است که در اصطلاح فلسفی به آن «التفات وجودی» می‌گویند. یعنی وجود پیامبر درگیر وحی شده است و نوعی انفتاح غیب و باز شدن عالم غیب به روی پیامبر صورت گرفته است. پیامبر اکرم (ص) هم، به واسطه آن استعدادی که داشته خود را در معرض کلام الهی قرار داده و در معرض افعال گفتاری خداوند قرار گرفته است. به این معنا در واقع وحی سرشت زبانی دارد و نوعی انفتاح غیب و حیثیت التفاتی وجودی existential intentionality است که وجود پیامبر با وحی درگیر شده است و تنها این نبوده است که گوش دادن ساده باشد. https://b2n.ir/273525
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | «مجانی ببخش!» ✅ آیت الله مصباح یزدی از مرحوم آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره) در شب ۲۳ ۹۸/۰۷/۲۳ 🖥 مشاهده فایل با کیفیت در آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/v/fVgil 🌙 @mesbahyazdi_ir
💢 نسخهٔ اندرویدی جامع‌الاحادیث 💢 ✅ نرم‌افزار جامع‌الاحادیث که تا کنون چند نسخه از آن با امکاناتی ارزشمند از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عرضه شده و در قالب پایگاهی اینترنتی ارتقا یافته بود، در قالب اپلیکیشن اندرویدی نیز در اختیار عموم قرار گرفت. 🔺در این علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در ۱۹۹ عنوان از منابع حدیثی شیعه و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. 📊 همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسهٔ کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... فراهم آمده و کاربران می‌توانند به‌صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره‌شدهٔ آن استفاده کنند. ⬅️ دریافت رایگان: ➡️ https://b2n.ir/992434 کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
دنیا پر از ستم است یک علامتش منم ای دستگیر ستمدیدگان مرا از چنگالم برهان
اهل ولا، چو روی به سوی خدا کنند اول به جان گمشده خود، دعا کنند ای یوسف زمانه! خدا را برون خرام تا با نظاره، درد دل خود دوا کنند شد عالمی اسیر ولای تو، رخ نما تا عاشقانه، سیر جمال خدا کنند روی تو را ندیده، خریدار بوده‌اند تا آن زمان که پرده بر افتد، چه‌ها کنند؟ مپسند بی بهار رخت، غنچه‌های باغ نشکفته، سر به جیب محن آشنا کنند آهسته چون نسیم، گذر کن در این چمن تا غنچه‌ها به شوق تو آغوش وا کنند با بوسه، مُهر کن لب شوریدگان ز مِهر ترسم که راز عشق تو را برملا کنند از ما جمال خویش مپوشان که گفته‌اند اهل نظر، معامله با آشنا کنند خوبان، اگر در آینه بینند روی خویش خود را چو ما، برای ابد مبتلا کنند سوخت ز آتش هجران، ولی نگفت شاهان، کم التفات به حال گدا کنند محمدعلی مجاهدی (پروانه)
دفتر آیت الله سیستانی: یکشنبه است و دوشنبه .
نظر آیت الله سیستانی درباره کارت‌به‌کارت کردن زکات فطریه البته اگر خود پول را به فقیر بدهیم، لازم نیست به او بگوییم "به عنوان فطریه است".
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 | خاطره‌ای درس‌آموز از آیت الله مکارم شیرازی🔸 خدا رحمت کند مرحوم آقای شیخ محمد علی موحد را. ایشان استاد [و مدیر مدرسه علمیۀ ما] بودند و گاهی به ما نصیحت می‌کردند. آقای مکارم هم از شاگردان مرحوم آقای موحد بودند و سطوح حوزه را تا آخر پیش ایشان خوانده بودند. [آقای موحد] گفت یک روزی به ناصر آقا (با همین تعبیر) گفتم: برو به فلانی بگو که ماندن تو در این حجره، خلاف شرع است. به او تذکر بده که این حجره را معطل نگذارد. برود تا طلبۀ دیگری را بفرستیم به این حجره. ناصر آقا از من پرسید: من از چه باب این حرف را به او بگویم؟ از باب امر به معروف بگویم؟ از باب نهی از منکر بگویم؟ از باب نصح مستشیر بگویم؟ از باب ارشاد جاهل بگویم؟ از باب تنبیه غافل بگویم؟ بابش را برای من معین کن! من از چه دری وارد شوم؟ این کدام وظیفه من است؟ مرحوم آیت الله موحد می‌گفت: خوشم آمد که با اینکه آقای مکارم بچه‌سال بود، اما وقتی استادش به او می‌گوید برو به فلانی بگو، نمی‌گوید خوب من می‌روم و به او می‌گویم. بلکه از من پرسید این حرف را از چه بابی بگویم؟ می‌گوید من مسلمانم. مسلمان هر حرفی بزند، باید در یکی از این ابواب [فقهی] بگنجد. این یعنی: «حرکت بر اساس ». انسان سیری که می‌خواهد بکند علی الامیال نباشد؛ لاحجت را نگیرد، متشابهات را مستند قضایا نگیرد. کما اینکه اداری‌ها هر وقت بخواهند چیزی بنویسند ماده یا تبصره قانونی‌اش را مشخص می‌کنند. اگر رئیس اداره می‌خواهد یک تصمیم بگیرد که بر اساس هیچ کدام مواد قانونی نیست، کارمند انجامش نمی‌دهد. شما اگر یک ریال را هم بخواهید خرج کنید، باید طبق یکی از ضوابط و یکی از بندهای قانون خرج کنید. یعنی نسبت به آن کار باید وجود داشته باشد. آن امر است که کارتان را قانونی و «اطاعت» می‌کند. @haerishirazi
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ در آیهٔ ۱۹ سورهٔ آل عمران : 🔸در سابق معناى اسلام از نظر لغت بيان شد، گويا همان معناى لغوى در اينجا مراد باشد ... در نتيجه معناى جملهٔ مورد بحث چنين مى‌‏شود كه ‏دين نزد خداى سبحان يكى است و اختلافى در آن نيست و بندگان خود را امر نكرده مگر به پيروى از همان دين و بر انبياى خود هيچ كتابى نازل ننموده مگر در بارهٔ همان دين، و هيچ آيت و معجزه‌‏اى به‌پا نكرده مگر براى همان دين كه آن دين عبارت است از اسلام، يعنى تسليم حق شدن، و به‌عقيده‏‌هاى حق معتقد گشتن، و اعمال حق انجام دادن‏. 📚 ترجمهٔ تفسير الميزان، ج ۳، ص ۱۸۸. کانال تلگرامی: ⭕️ @hamidhossaini
انباز
💢 اسلام یعنی حق‌جویی 💢 ❇️ مرحوم علامهٔ طباطبایی در تفسیر إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏
واحد و متعدد 🌹 ، یعنی شدن و دین خدا، بیش از یک چیز نیست: "". اما شرایع و روش‌های زندگی متنوع‌اند، و البته، شرایع الهی، حکیمانه و متناسب با شرایط زمانه‌اند. کسی که نحوه‌ای از زندگی، موضع‌گیری، تصمیم، رفتار و گفتار را حق بداند اما تسلیم آن نشود و مسیر دیگری را طی کند، دینش مسلمانی نیست و بر دین خدا نیست، هر چند خود را تابع شریعت اسلام بداند. الهی کسی است که را هر کجا یافت، از آن دنباله‌روی کند، هر چند از نظر ما از درک حقانیت اسلام، قاصر باشد. إِنَّ ٱلدِّینَ عِندَ ٱللهِ ٱلۡإِسۡلَـٰمُۗ وَمَا ٱخۡتَلَفَ ٱلَّذِینَ أُوتُوا۟ ٱلۡكِتَـٰبَ إِلَّا مِنۢ بَعۡدِ مَا جَاۤءَهُمُ ٱلۡعِلۡمُ بَغۡیَۢا بَیۡنَهُمۡۗ وَمَن یَكۡفُرۡ بِـَٔایَـٰتِ ٱللهِ فَإِنَّ ٱللهَ سَرِیعُ ٱلۡحِسَابِ (آل عمران ۱۹) ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ اَلْإِسْلاَمَ هُوَ اَلتَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمَ هُوَ الْإِسْلاَمُ فَمَنْ سَلَّمَ فَقَدْ أَسْلَمَ وَ مَنْ لَمْ يُسَلِّمْ فَلَا إِسْلاَمَ لَهُ ... (کافی، ج ۸، ص ۲) وَأَنزَلۡنَاۤ إِلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ بِٱلۡحَقِّ مُصَدِّقࣰا لِّمَا بَیۡنَ یَدَیۡهِ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَمُهَیۡمِنًا عَلَیۡهِۖ فَٱحۡكُم بَیۡنَهُم بِمَاۤ أَنزَلَ ٱللهُۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَاۤءَهُمۡ عَمَّا جَاۤءَكَ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ لِكُلࣲّ جَعَلۡنَا مِنكُمۡ شِرۡعَةࣰ وَمِنۡهَاجࣰاۚ وَلَوۡ شَاۤءَ ٱللهُ لَجَعَلَكُمۡ أُمَّةࣰ وَ ٰ⁠حِدَةࣰ وَلَـٰكِن لِّیَبۡلُوَكُمۡ فِی مَاۤ ءَاتَـٰكُمۡۖ فَٱسۡتَبِقُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ ٰ⁠تِۚ إِلَى ٱللهِ مَرۡجِعُكُمۡ جَمِیعࣰا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمۡ فِیهِ تَخۡتَلِفُونَ (مائده ۴۸) 🌷 کانال ایتا و تلگرام: @anbaz1360 🌹