روی دلی چو غنچه ز بلبل ندیدهام
نقش مراد از آینهی گل ندیدهام
آن صید تشنهام که در این دشت آتشین
آبی بهغیر تیغ تغافل ندیدهام
در باغ اگر چه چشم چو شبنم گشودهام
از شرم عندلیب رخ گل ندیدهام
زان زنده ماندهام که هنوز از حجاب عشق
رخسار یار را به تأمل ندیدهام
مرد مصاف در همه جا یافت میشود
در هیچ عرصه مرد تحمل ندیدهام
با خصم در مقام تلافی از آن نیام
کز تیغ انتقام تعلل ندیدهام
قانع به بوی پیرهن از وصل گل شده است
عاشق به سیرْچشمیِ بلبل ندیدهام
دوری ز یار -صائب!- و خامش نشستهای
عاشق به این شکیب و تحمل ندیدهام
#صائب
بیت پنجم: شعر مناسب تقیه
#تقیه
هدایت شده از حکمت بالغه
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم
#زبانشناسی
مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
@manaatt
@hekmatebaleghe
چو میگیری بهجرم بادهنوشی مِیگساران را
چرا ای محتسب، یک بار ساغر را نمیگیری؟
میرزا محمدطاهر #وحید_قزوینی
https://t.me/delelaal/2577
یه شعر سیاسیه
میگه اگه سلطان ارز و سکه رو میگیرید، چرا مسئولانی رو که راه سلطان شدنو به روی دیگران باز میکنن نمیگیرید؟
(البته اگه نمیگیرید)
از طرفی هم میگه همهش گیر به افراد فاسد نده
یه بارم سیستمو درست کن.
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰در ادامه همایش های واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه، مؤسسه امام هادی «علیه السلام» برگزار می کند:
▫️ده شب در محضر الکافی
🎙 اساتید بزرگوار:
آیت الله قائینی وحجج اسلام: محمد تقی سبحانی، عبدالهادی مسعودی، سید محمد کاظم طباطبائی،سید علیرضا حسینی شیرازی، علی راد، احسان سرخه ای، ابوالفضل حافظیان، جمال الدین حیدری فطرت
📌۱۰ جلسه ؛ از شنبه تا چهارشنبه
از ۱۱ آذر ماه الی ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۸:۱۵
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۷ آذر ماه ۱۴۰۲
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/uedjmj5
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه علمیه قم
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
🔻خود شکستن
📝سیدعطاءالله مهاجرانی
🔸بگذارید برایتان داستانی بگویم که هر وقت به یادم میآید، دلم میلرزد و برای شیخ بهلول دعا میکنم که خداوند درجات عالی او را متعالی بگرداند. شئونات را به وقت ضرورت و کشیدن مهار نفس، زیر پا انداخته بود.
🔸معمولأ چنین داستانی را نبایست روایت کرد. اما این داستان برای همیشه به یادتان میماند.
🔸در آستانه صد سالگی بود. در منزل یکی از اعیان متدین شيراز که خانهاش همیشه محفل عالمان و در دوران انقلاب در خدمت انقلاب بود، اهل اصطلاح بود و با اهل علم نشست و برخاست و مؤانست داشت، محفلی به افتخار حضور شیخ بهلول آراسته بودند. شیخ بهلول پوستی و استخوانی بود، مردی که خلاصه خود بود! با چشمانی سرشار از زندگی و شور که بارقه تیزهوشی از آن میتابید، و طنین صدا و لهجهای که گویی روستایی خراسانی در صحرایی دور دست اما آشنا با شما حرف میزند. وقتی با او دست میدادی، سرپنجه استخوانی اش محکم بود. مثل گیره ای قایم دست را نگاه میداشت. در چشمانت نگاه میکرد و مکث میکرد. مرا معرفی کردند: «ایشان نماینده شیرازند!» گفت: «بِچه جانم! نماینده اخلاص باش، الخلاص فی الاخلاص!» این تعبیر مرا با خودش برده بود.
🔸نشستیم. جمعی حدود پانزده تا بیست نفره، مرحوم آیت الله محیالدین حائری شیرازی امام جمعه شيراز هم بود. گفتگوهایی و از هر دری سخنی. ناگاه صدای ناخوشایندی به گوش رسید! زود چند نفر که نزدیکتر به بهلول بودند، به نوجوان ده دوازده ساله ای که در گوشهای نشسته بود، نگاه تند ملامت آمیزی کردند، که یعنی ماجرا از ایشان است. بهلول برخاست. به طرف نوجوان که چهرهاش قرمز شده بود رفت. دو زانو جلوی نوجوان نشست خم شد صورت و دست نوجوان را بوسید، گفت: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. إنّ النفس لَامّارة بالسوء الا ما رحم ربّی، آقایان عزیز من نزدیک صد سالمه، مریض هم هستم، این صدای ناخوشایند از من بود. از همه شما معذرت میخواهم. از این نوجوان صد بار معذرت میخواهم که نگاه شما او را شرمنده کرد و چهرهاش سرخ شد و سرش را پایین انداخت.» چه مجلسی شد! بغضهایی که ترکید و آيتالله حائری که سر بر زانو نهاده بود و با صدای بلند گریه میکرد.
🔸در راه که برمیگشتیم، اقای حائری سکوت کرده بود. سکوتی سنگین، من هم در بهت و سکوت بودم. ناگاه رو به من کرد و گفت: «شیخ بهلول در خاکسار کردن نَفْسش بی رحم است. برای همین به او عنایت شده است. چیزهایی به او دادهاند که به هر کسی نمی دهند.» زمزمه کرد:
نه در اختر حرکت بود و نه در قطب سکون
گر نبودی به زمین خاک نشینانی چند
📌برگرفته از: روزنامه اطلاعات، یکشنبه ۲۸ أبان ماه ۱۴۰۲
https://t.me/ayine_ensani/427
https://t.me/dralihaeri/348
۱۴۰۲۰۹۰۲ تفکر، هیئت منتظران شهادت قم.mp3
9.43M
#سخنرانی_فارسی
#ایام_فاطمیه
موضوع: تفکر در قرآن
2 آذر 1402
#قم
محلۀ آل یاسین
#هیئت_منتظران_شهادت
#دین_پرست
https://eitaa.com/anbaz60/1374
#وحید_اشتری میگوید:
https://t.me/ghabl_enghelab/3130
🔺اسلامی صدر (فرماندار قزوین) پیگیر زمینخواری دادگستری بود.
پروندهاش بصورت اتفاقی رفت زیر دست یکی از قضاتی که دقیقا در همان منطقه زمین گرفته بود.
حالا پروندهاش به دیوان رفته است.
بین ۴۲ شعبه دوباره خیلی اتفاقی دقیقا در شعبهای افتاد که رئیس وقت دادگستری قزوین در آن شعبه قاضی است.
🔺در پرونده زمینهای دادگستری در #هفت_سنگان متهم اصلی و فردی که مورد سؤال بود جناب آقای جمال انصاری رئیس وقت دادگستری استان قزوین بود.
حالا پرونده مهمترین معترض زمینخواری در هفت سنگان به دیوان رفته و جمال انصاری بهعنوان معاون شعبه ۳۱ دیوانعالی قرار است به این پرونده رسیدگی کند.
🔺ما البته میدانیم همه اینها اتفاقی است ولی برخورد اینقدر لخت و عور هم دیگر خیلی در ذوق میزند.
این اتفاقات در مملکتی که دستگاه قضاییاش زیر نظر مجتهدین است و مدعی عدل علی ع است دارد در تاریخ ضبط میشود.
کاش حداقل قدری حفظ ظاهر کنید.
تمام.
⁉️
اما سؤالی که مثل همیشه پابرجاست:
آیا مسئولان کشور در سلسلهمراتب مدیریتی احساس وظیفه نمیکنند پاسخ روشنی به چنین ادعاهایی بدهند؟
تا کی باید چنین مطالبی روح و روان ملت را زخمی کنند و فقط مشمول مرور زمان شوند؟
روحانیان تریبوندار و مخصوصا امامجمعهها چه نسبتی با تبیین و دستکم با مطالبهگری شفافیت چنین اموری دارند؟
جهاد تبیین این است که با اسناد کافی به میدان رسانه بیایند و افکار عمومی را قانع کنند که حرف وحید اشتری دروغ است،
نه اینکه ساختار ق.ق چنین فساد و ظلم عظیمی را برمیتابد.
وظیفهی چنین جهاد و بیانی اولا و ذاتا متوجه خود مسئولان است،
و اگر مدیران ردهپایین انجام ندهند،
تا بالاترین سطوح مدیریتی تکلیفِ بیان دارند
تا شخص رؤسای قوا (هر کدام از جهاتی)
و تا شخص رهبری که رئیس ق.ق را نصب میکند و (به نظرِ عقبه تئوریک نظام جمهوری اسلامی) "مشروعیت نظام از ولی فقیه است".
بدون حل این مسائل، نمیتوان دلخوش بود به اموری مثلِ:
بگوبخندهای صمیمانه مسئولان با مردم
و توصیه دانشآموزان به نمازشب
و مستندهای غیررسمی
و اقتدار موشکی
و طوفانالاقصی و ...
---
صدق الله العلی العظیم:
وَلَقَدْ جَاءَهُم مِّنَ الْأَنبَاءِ مَا فِيهِ مُزْدَجَرٌ
بیتردید ﺍﺯ ﺧﺒﺮﻫﺎی مهم، آنچه بتواند انسان را از خطا ﺑﺎﺯﺩﺍرد به سوی آنان آمدهاست. (٤)
حِكْمَةٌ بَالِغَةٌ فَمَا تُغْنِ النُّذُرُ
اینهمه، حکمتی ﺭﺳﺎﺳﺖ، ولی ﻫﺸﺪﺍﺭﻫﺎ سودی نمیبخشند. (٥)
(سوره قمر)
https://eitaa.com/anbaz60/1375
میگوید:
«ولایت علی ابن ابی طالب ضروری اسلام نیست، یعنی اگر بگویی علی ولایت ندارد از اسلام خارج نیستی، اما اگر بگویید حجاب جزو اسلام نیست، از اسلام خارجید. حجاب ضروری دین است»؛
بعدا می گوید «اگر منجر به انکار توحید و نبوت شود».
لینک در تلگرام:
https://t.me/AbdiMedia/39734
با آن یکی کاری ندارم که میگوید «فقها الفبای فلسفه را بیاموزند، بعدا بیایند با من بحث کنند» (با آن زبان بدن متبخترانه).
اما تو که به خیالت سخن دین را میگویی، به عقل خودت نرسید که چنین مقایسهای میان #حجاب و #ولایت، ممکن است نادرست یا دستکم برایت هزینهبر باشد؟!
تازه تو که رسانهایِ این قوم و قبیله حساب میشوی؟!
اگر اطلاعات مربوط به این مطالب را نداری، میتوانی در آن لحظه نسبت به این مسئله سکوت کنی و علمش را به اهلش واگذار کنی. از انجام این کار هم عاجز و ناتوانی؟
تازه بعد از ماجرا هم توجیه و لفت و لیس میکنی؟!
الحق که گرفتار یأجوج و مأجوج ناگواری هستیم.
این وقتها به یاد جمله معروفی میافتم که گویا از دکتر شریعتی است:
«بدترین تخریب کسی، دفاع بد از او است.»
خدایا دینت را از دست بسیاری از خادمان به دین نجات بده!
https://eitaa.com/anbaz60/1376
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
● فاطمه و منصوره!
پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» فرمودند:
به جبرئیل گفتم: ای حبیب من جبرئیل! چرا فاطمه در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» نامیده شده است:
جبرئیل گفت:
▪️ «سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا و هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ» يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»
▪️ او بدین سبب در زمین فاطمه نامیده شده، که شیعیان خود را از جهنم رهایی میبخشد، و دشمنانش از محبت وی بیبهره خواهند بود،
و در آسمان بدین جهت منصوره است که خداوند فرموده: «در آن روز (قیامت) مؤمنان بهجهت یاری خدا که هر فردی را بخواهد یاری دهد خرسند میشوند»؛ منظور از این یاری همان نصرتی است که فاطمه به دوستداران خویش خواهد کرد.
📚 معاني الأخبار؛ ص396
@zanjani_net
انباز
● فاطمه و منصوره! پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» فرمودند: به جبرئیل گفتم: ای حبیب من جبرئیل! چرا
سؤالاتی برای تأمل در روایت زیر:
🔅 «
سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا و هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ «... يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ ...» (روم 4و5) يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا» https://eitaa.com/zanjani_net/2089 1. چرا در وجه تسمیۀ حضرت زهرا (سلام الله علیها) به #فاطمه، دوگانۀ «بریده شدن از آتش» و «بریده شدن از محبت حضرت زهرا» آمده است، نه دوگانۀ «بریده شدن از آتش» و «گرفتار شدن در آتش»؟ 2. چرا در وجه تسمیه به #منصوره، یاری کردن حضرت زهرا به محبینش آمده، که با صفت «ناصره» (یاریگر) هماهنگ است، نه «منصوره» (یاریشده)؟ 3. چرا برای یاری کردن حضرت زهرا(س)، آیهای مورد استناد قرار گرفته که یاری کردن خدا را آورده است؟ 4. اضافۀ «نصر الله» در آیه، اضافه مصدر به فاعل است یا به مفعولٌبه؟ 5. چرا آیه میفرماید «خدا هر کسی را که بخواهد یاری میکند»، نه مثلا «خدا مؤمنان را یاری میکند»؟ 6. چرا روایت، نام #فاطمه را مربوط به زمین و نام #منصوره را مربوط به آسمان میداند؟ https://eitaa.com/anbaz60/1378
💵 فساد 💵
نه فتنه است حریف وطن به آسانی
نه غرب و شرق، نه داعش، نه دشمن جانی
نه پهلوی، نه "منوتو" نه فرقهی رجوی
نه ماهواره و موسیقی و غزلخوانی
نه بیحجاب رساند خلل به رکن عفاف
نه روسریست فقط شرط پاکدامانی
نه برگزاری کنسرت دین دهد بر باد
نه پایکوبی و سوت و کف خیابانی
نه ما موافق فسقیم یا مخالف زهد
فغان ز زهد عیان و ز فسق پنهانی!
نمازخوان نکند هیچ بینمازی را
هزار رشتهی تسبیح و مُهر پیشانی
به جای این همه تدبیرها بیندیشید
به اختلاس و ریا و فساد دیوانی
حقوقِ مالِ زِکفدادگان و کارگران
اگر ادا نشود، وای بر مسلمانی!
اساس ملک به عدل است و گر جز این باشد
بدین روال نماند چنان که میدانی
بدین روال، فغان خیزد از در و دیوار
اگرچه پر شود از آیههای قرآنی
خلاصه آفت این انقلاب دانی چیست؟
فساد! آن که کشد ملک را به ویرانی!
✍️افشین علا
🌱کانال رسمی افشین علا 🌱
https://t.me/afshinala/3051
هدایت شده از حدیثنا
💠در سرزنش کردن، زیادهروی نکنید
🌿قالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
🍃«لَا تُكْثِرَنَّ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ يُورِثُ الضَّغِينَةَ يَدْعُو إِلَى الْبَغْضَاءِ.»
📚تصنيفغررالحكمودررالكلم، ص۴۷۹
🔶از امیرالمؤمنین نقل شده است که فرمودند:
🔸«هرگز (دیگران را) زیاد عِتاب*️⃣ نکنید؛
👈چراکه اینکار کینه برجای میگذارد و (طرف مقابل را) به دشمنی وا میدارد.»
📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ
*️⃣عتاب؛ یعنی سرزنش و نکوهشی که با تندی و عصبانیت همراه باشد.
🔰مطلب مرتبط پیشین:
📌اگر میخواهید گرفتار کودک لجباز نشوید،…
📌https://dastvar.blog.ir/1401/09/26
#امام_علی_علیه_السلام #مربی #والدین #پدر #مادر #تربیت #فرزند #سرزنش #عتاب #خشم #غضب #عصبانیت #دشمنی #دشمن #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
قیچی مونده بود روی میز مطالعهم
سیم شارژر لپتاپ هم متصل و جلوی چشم
چند بار قیچی رو دست گرفتم و تصور کردم اگه باهاش این سیم رو ببُرم، چه حس جالبی داره.
تا حالا هرگز بریدن سیم شارژر لپتاپ و حتی گوشی، حتی به خیالم هم خطور نکرده بود.
به هر حال، آخرش از ترس اینکه یه وقت شوخیشوخی سیم شارژر رو نبُرم، قیچی رو گذاشتم سر جاش توی کشو.
گاهی همینقدر راحت وسوسه میشیم.
بدون عنایت و لطف خدا هیچیم.
#زمینه_وسوسه
#ضعف_نفس
#مراقبت_از_خود
#نظارت_بر_خود
#اللهم_لَیِّن_قلبی_لولیّ_امرک
🌺
هدایت شده از حدیثنا
💠تربیت، خُم رنگرزی نیست! بر دانش تربیتی خود بیافزایید!
🌿قالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
🍃«مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ.»
📚تحفالعقول، ص۱۷۱
🔶از امیر مؤمنان (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«هیچ حرکتی نیست، مگراینکه در آن به معرفت (شناخت) نیاز داری.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿…عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🍃«الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْداً.»
📚الكافي، ج۱، ص۴۳
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«کسی که بدون بصیرت (آگاهی) کاری را انجام میدهد، مانند کسی است که در بیراهه حرکت میکند؛ هرچه سرعتش بیشتر شود، (از مقصد) بیشتر فاصله میگیرد.»
•┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌿…عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🍃«مَنْ عَمِلَ عَلَى غَيْرِ عِلْمٍ كَانَ مَا يُفْسِدُ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُ.»
📚الكافي، ج۱، ص۴۴
🔶از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
🔸«کسی که بدون دانش، کاری را انجام دهد، خراب کردنش بیش از درست کردنش خواهد بود.»
📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔺همانقدر که انسان پیچیده است، تربیت او نیز کاری پیچیده و دشوار است. برای تربیت انسان، باید پیچیدگیهای او را شناخت، از چندوچون کار آگاه بود و از راه صحیحش ورود نمود.
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله #امام_علی_علیه_السلام #امام_صادق_علیه_السلام #مربی #والدین #پدر #مادر #تربیت #فرزند #معرفت #شناخت #علم #گمراهی #بصیرت #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
هدایت شده از هادیانه ها
*مداح و روضه خوان و سخنران و چای ریز
کارِ تمام ما درِ این خانه #نوکری است
شاهان روزگار به ما غبطه می خورند
این نوکری خودش به خدا عین سروری است*
✅به لطف خدا و حضرت زهرا س توفیق نوکری حضرت مادر نصیب شد
📌 لیست برخی برنامه های این سفر تبلیغی
🔹 #منبر پنج شب با موضوع محبت دو طرفه ما و اهل بیت ع و فرصت نوکری
🔹 کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله #حجاب در سه جلسه
🔹 جلسه ویژه مباحثه بخشی از کتاب #نامه_های_بلوغ با تعدادی از جوانان مسجد
🔹 پیگیری اقدامات تربیت فردی سال های گذشته و مشاوره های #تربیتی
🔹 کمک به ریل گذاری برنامه های #فرهنگی مسجد فاطمیه
🔹 گفتگو و هم افزایی با فعالان تربیتی و فرهنگی شهر ___ و ...
@hadianeha
هدایت شده از هادیانه ها
recording-20231214-101807.mp3
37.6M
🎙 صوت *کارگاه روش تربیتی مواجهه با مسأله حجاب* _ حجتالاسلام قراباغی
جلسه 1⃣
از سه جلسه کارگاه تربیتی حجاب
مسجد فاطمیه سیرجان
✅ *سرخط مباحث*
🔹 مرور و #آسیب_شناسی_روش های متداول مواجهه با حجاب
🔹 مرور #چالش های زنده خانواده ها و مربیان در بحث حجاب
🔹 #سرخط_بسته_راهکارها و سهم تاثیرگذاری هریک
🔹 #دسته_بندی_راهکارها در قالب #تمثیل_درخت (و ریشه و خاک و آفت زدایی و میوه)
📌 نکته این جلسه زنده بودن بحث با *مثالهای واقعی فراوان + مشارکت جدی مخاطب بود*
👈 گوش دادن این فایل به #مادران دغدغه مند و #مربیان و #معلمان دلسوز توصیه می شود
#حجاب
#تربیتی
@hadianeha
4_5857476475594213524
6.21M
حتماً نام کشتی تایتانیک را شنیدهاید.
حجت الاسلام احمدیاسر وافی
در حدود نیم ساعت دربارهی آن کشتی و غرق شدنش سخن گفته است و ممکن است برای کسانی مفید باشد.
https://eitaa.com/anbaz60/1388
هدایت شده از محسن قنبریان
۱-استیساق نظام دین.mp3
25.24M
🔘 استیساق نظام دین
(سامان و انسجام گرفتن نظام دین)
شرحی بر فراز عبارت: "استوسق نظام الدین" #خطبه_فدکیه
جلسه اول - ۲۱آذر۱۴۰۲
❓یک "نظام" چگونه "نظام دین" و یک "دین" چگونه "نظام و به استیساق" می رسد؟
• توضیح ۴گام در ضمن تاریخ تشکیل جامعه نبوی بر اساس خطبه قاصعه:
۱. فَعَقَدَ بِمِلّتِه طاعَتَهُم: عقد طاعت مردم به آیین
۲. وَ التَفَّتِ المِلّةُ بِهم فی عوائِدِ برکتَها؛ پیوند اجتماعی مردم توسط آیینی که برکات و منافع اش به بار می نشیند.
۳. تَرَبَّعَت الامورُ بِهم فی ظِلّ سلطان قاهر؛ چارزانو و جاگیر شدن "امور مملکت" در ذیل این قدرت.
۴. تَعَطَّفَتِ الامورُ علیهم فی ذُرَی مُلک ثابت؛ منعطف شدن "امور جاری" برآنها در بلندی این حکومت با ثبات.
⬅️ اینگونه دین، نظام گرفت و سامان و انسجام یافت و آثاری به بار آورد:
• مسلمانان را حاکمان زمین و امضاء کننده احکام کسانی کرد که تا دیروز آنها امضاء کننده احکامشان بودند...
🗒 چکیده جلسه اول را اینجا بخوانید
حجت الاسلام قنبریان
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
☑️ @m_ghanbarian
✍ اسماعیل آذرینژاد:
چقدر دوست دارم یک پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت و مسلط به تفکر سیستمی،
✅ وضعیت استان ما را بررسی و شناسایی کند،
✅ و فعالیتهای دهسالهی ما را در حوزه کودک ارزیابی و نقد کند،
✅ و بگوید با توجه به مشکلات آموزشی کودکان و ظرفیت و توانایی ما، راهکار و بهترین فعالیت، چیست.
https://t.me/qesekodak/2295
#تربیت
#برنامهریزی
#پژوهش_تربیتی
گلهای عالَم را معطر کرده بویت
ای آن که میگردد زمین در جستوجویت
#سید_حمیدرضا_برقعی
https://t.me/hamidrezaborgheii/770
هدایت شده از نردبان فقاهت
یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شبخیز و مولع زهد و پرهیز.
شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفهای گرد ما خفته.
پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمیدارد که دوگانهای بگزارد. چنان خواب غفلت بردهاند که گویی نخفتهاند که مردهاند.
گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی.
📚 گلستان سعدی
@Nardebane_feghahat
#کرسی_علمی_ترویجی
بهشرط توفیق و به یاری خدا روز چهارشنبه در نشست علمی-ترویجی به عنوان ناقد حضور خواهم یافت.
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
آیا تعبیر «
أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» میفرماید رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است یا معنای متفاوتی دارد؟ 🎤 ارائهدهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان (پژوهشگر و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ✍️ دبیر علمی: حجت الاسلام حسین قاسمیفرد (پژوهشگر فقه سیاسی و دانشجوی دکتری دانشگاه تهران) 🗓 زمان: چهارشنبه 29 آذرماه ۱۴۰۲، ساعت 14 📶 جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vcpro.ir/mabna کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60 https://eitaa.com/M_Shajarian/266
recording-20231220-142711.mp3
8.82M
#کرسی_علمی_ترویجی
📌 موضوع جلسه:
«واکاوی تفسیر عفاف در آیه 60 سوره نور»
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (نور 60)
سؤال اصلی بحث:
معنای تعبیر «
أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ» کدام گزینه است؟ 1️⃣ نظر مشهور: رعایت حجاب زنان سالخورده، بهتر از کنارگذاشتن آن است؛ 2️⃣ دیدگاه مختار: حجاب نداشتن آنان، بیعفتی نیست. 🎙 قسمت اول: ارائۀ حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان (پژوهشگر و استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) قابل توصیه برای فعالان فرهنگی و پژوهشگران تفسیری، فقهی، فرهنگی و اجتماعی 🗓 چهارشنبه 29 آذر ۱۴۰۲ کانال انباز در ایتا و تلگرام: @anbaz60