eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
بغداد تا کربلا
وضعیت کربلارفتگان حسرت دل ما
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 حرف سوم! در دو دسته گی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود! دسته اول: از انتقاد به رویه گشت ارشاد، به ضدیت با اصل آن و علیه حجاب الزامی و اسلام سیاسی (که حکومت در ارزشها دخالت کند) کشیده شده اند و با لبه مخالفین نظام ج.ا مماس شده اند. دسته دوم: ماجراها را صرفاً یک اتفاق (آنهم قابل توجیه) دیده، همین روش را درست و عمل به قانون و شرع دانسته، حجاب الزامی و گشت ارشاد را سنگر مقاومت علیه دشمن برانداز گرفته که حتی عیب و نقص احتمالی اش هم قابل اغماض است! بلکه اصلا جنگ روایت و رسانه است که بد جلوه می دهد! و... حرف سوم؛ نه مخالف اسلام سیاسی و دخالت حاکمیت در ارزشهاست و نه حجاب را بی اهمیت و حتی غیر قابل الزام می داند؛ لکن رویه ناقص و معیوب جاری در گشت ارشاد را تبعیضی، دین بازی و بالتبع دارای اثر معکوس می داند! در منبرهای دهه محرم و هم سلسله مباحث برنامه علامت شبکه دو، بستره و گستره فسق و عفاف بیان شد و برای برخورد حقوقی با بد حجابی سه مرحله از سیره و سنت اسلامی شمارش شد که رویه موجود فاقد شاخص ها و استانداردهای آن است! اگر حوصله شنیدن این حرف را داشتید اقلا جلسات ۸و۹ برنامه علامت را ببینید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
انباز
📍 حرف سوم! در دو دسته گی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود! دسته اول: از انتقاد
سخنان فوق از حجت الاسلام قنبریان درست و دقیق است. البته درباره چند و چون موارد زیر، اختلافاتی در میان صاحب نظران است که هر کدام مجال جداگانه‌ای می‌طلبد: ✅ اسلام سیاسی ✅ نوع دخالت حاکمیت در ارزش‌ها ✅ برخورد صحیح دربارۀ حجاب (پوشش اسلامی) https://eitaa.com/anbaz60/988
عده‌ای از صحنه‌گردانان، ذهن و قلب و زبان نادانان را پُر می‌کنند. آنگاه نادانان پرگو، دهانِ دانایان کم‌یاب را می‌بندند. در نتیجه میدان به دست همان صحنه‌گردانان و به تبع آنها، به دست نادانان می‌افتد و خطاها بیشتر و بدتر می‌شود و این چرخۀ باطل ادامه می‌یابد. از حق نگذریم حربۀ «تو خودت را عقل کل می‌دانی» و «تو که هیچ کس جز خودت را قبول نداری» هم خوب جواب می‌دهد. بیش از همه هم، دانایان واقعی می‌سوزند؛ از سه جهت: 1. نگرانی خودشان از قصور و تقصیرشان در رساندن دانسته‌ها 2. توقع عمومی و طبیعی مردم از دانایان برای ارائۀ راه حل مشکلات 3. زبان‌درازی و فرافکنی همان صحنه‌گردانان و نادانان، در انداختن مشکلات به گردن دانایان. سعدیِ شیرین‌سخن، تلخی این گفتار را به صبر برآورَد: «نادان را بِهْ از خاموشی نیست و اگر این مصلحت بدانستی نادان نبودی. چون نداری کمال و فضل آن بهْ که زبان در دهان نگه داری آدمی را زبان فضیحه کند جوز بی‌مغز را سبک‌ساری» https://eitaa.com/anbaz60/990
هدایت شده از احمدحسین شریفی
عقلانیت اجتماعی در معارف رضوی (ع).mp3
28.3M
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخص‌های زیست اجتماعی شیعی ✔️ مواجهه با داوریها و قضاوتهای مردم () ✔️رسالت اجتماعی عالمان () (ع) 🔸زمان: ۴/ مهر ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
انباز
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانه‌های ده‌گانه عقلانیت ✔️ شاخ
تشکر و ملاحظه‌ای درباره سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی در شب شهادت ثامن الحجج، امام رضا (علیه السلام): ابتدائا لازم است توجه کنیم که به سخنرانی‌های متکی به نصوص دینی و گره‌گشا از نیازهای اخلاقی نیازمندیم. پیشنهاد می‌کنم صوت این جلسه را بشنوید. اما درباره بحث آخر ایشان (امر به معروف و نهی از منکر) ملاحظه‌ای را تقدیم می‌کنم: معنای و در ادبیات دینی (خصوصا ) عبارت است از کاری که دو ویژگی را با هم داشته باشد: هم با ملاک‌های الهی (یعنی با موازین نفس الامری و ثبوتی)، خوب (معروف) و یا بد (منکر) باشد، و هم عرف جامعه (یا مخاطب خاص) آن را خوب یا بد بداند. بحث در این باره بسیار است، اما اتفاقا یک دلیل بر اینکه در معنای معروف و منکر، همراهیِ شناختیِ مخاطب/مخاطبان (فرد/جامعه) نیز قید است، همان روایت مربوط به یونس بن عبدالرحمن است که ایشان خواندند: «يَا يُونُسُ حَدِّثِ النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اتْرُكْهُمْ مِمَّا لَا يَعْرِفُونَ، كَأَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تُكَذَّبَ عَلَى اللَّهِ فِي عَرْشِهِ؛ ای یونس، سخنانی را به مردم بگو (یا احادیثی را به مردم بازگو کن) که آن را درمی‌یابند (کنایه از آنکه وقتی بگویی، می‌فهمند که درست و خوب است) و آنها را درباره سخنان یا احادیثی که به وصف خوبی نمی‌شناسند، رها کن و از چنین سخنانی به گونه‌ای دور شو که گویا اگر بگویی به خدا در عرش او دروغ بسته باشی!».1️⃣ مراد از «ما یعرفون» صرف شناخت نیست، بلکه شناخت به وصف خوبی است؛ زیرا در صدر این روایت آمده که قضاوت عده‌ای از اهل بصره (از مخاطبان یونس بن عبدالرحمن) درباره او منفی بوده. معلوم می‌شود آنها معنایی از سخنان یونس می‌فهمیدند که از نظر ایشان نادرست و بد بود؛ نه اینکه چیزی از سخنان او نفهمیده باشند. به بیان دیگر، سخنان یونس برای آنها از بود. بله! مبلغان و حاکمان مدعی دین، به شدت نیازمند این فقره از روایتند که حتی اگر بهترین و خالص‌ترین آموزه‌های دینی را که درّ و گهرند، به مخاطبانی تحویل بدهیم که خوبی آنها را درک نمی‌کنند، مثل آن است که به خدای حکیم در عرش خود دروغ بسته باشیم!!! مسئلۀ عقلائیِ تناسب امر و نهی با عقل نظری و عملی مخاطبان، در قرآن کریم به عبارات واضح و متنوعی بیان شده است و از مهمترین کلیدواژه‌های قرآنی در این بحث، «بینه» و «بینات» است. نکتۀ بعد اینکه فرمایش حجت الاسلام احمدحسین شریفی دربارۀ امام حسین (علیه السلام) نیز تام نیست؛ زیرا: اولا حرکت2️⃣ سید الشهدا (علیه السلام)، منحصر به مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر نیست، ثانیا تطبیق این فریضه الهی به اقدامات امام، محدود به حادثه کربلا نمی‌شود، و ثالثا اتفاقا فعالیت سبط النبی (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با حکومت یزید ملعون، در راستای تقابل با منکری به همین معنا است و این ماجرا اصلا خارج از دایرۀ آن مفهوم‌شناسی نیست. توضیح اجمالی: حضرت در برابر دو نوع منکر اساسی ایستادگی کردند: اول: ستم‌های آشکار از طرف حکومت بنی‌امیه بر ضد تودۀ مردم دوم: ظلم آشکار حاکمان (و به طور خاص، یزید) به احکام اللهی که هنوز در میان مسلمین، خوب و لازم شناخته می‌شدند و فرهنگ عمومی (وجدان عمومی جامعه)، آن رفتارها را تقبیح می‌کرد، حتی اگر در عمل، چندان ملتزم نبوده باشند (که البته اینطور هم نبود که برآیند عمومی جامعه، مخالف آن احکام عمل کنند، دست کم علنا). ع ع —— پی نوشت: 1️⃣ رجال الكَشّي (إختيار معرفة الرجال)، ص: 487 دیدن دو روایت زیر هم (در همان رجال کشی) مفید است: 1. يَا يُونُسُ ارْفُقْ بِهِمْ فَإِنَّ كَلَامَكَ يَدِقُّ عَلَيْهِمْ 2. دَارِهِمْ فَإِنَّ عُقُولَهُمْ لَا تَبْلُغُ. 2️⃣ تعبیر یا نادرست است یا نادقیق؛ زیرا اگر مراد، قیام براندازانۀ مسلحانه بر ضد حکومت یزید باشد، نادرست است، و اگر مراد، قیامی برای تشکیل حکومت در منطقه ای خاص از جهان اسلام (تجزیه‌طلبانه) باشد، دقیق نیست.
هدایت شده از مباحث طلبگی
باسمه تعالی اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم ان‌شاءالله‌تعالی شروع تدریس «کتاب الاستصحاب رسائل شیخ انصاری رحمه‌الله» (رسائل بخش ۴) توسط استاد سید طاهر غفاری از شنبه ۴ ربیع الاول (۹ مهر ۱۴۰۱) ساعت «۹ صبح» مکان: میدان روح‌الله، نبش کوچه ۲۱ معلم «مدرس امام محمد باقر علیه السلام» مدرس شماره ۱ @mabahesghaffari
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 34.mp3
12.35M
📖 🛑 عهدنامه مالک‌اشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه هشتم ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ 💥 هیئت راه فاطمه(س) قم 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
هدایت شده از هادیانه ها
💠 اولین دوره آموزشی-مهارتی «تربیت اسلامی کودک و نوجوان» توسط مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می‌گردد.💠 🔹 با توجه به شناختی که از طراحان و متولیان برنامه ریزی و اجرای این دوره دارم، به نظرم کسانی که شرایط حضور در دوره را دارند بهره خوبی خواهند داشت @hadianeha
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری / ۱ از ۲ ▫️ مطوّعین یا پلیس مذهبی عربستان یا کمیته ترویج فضلیت و پیشگیری از منکر(cpvpv): • از نوامبر۱۹۷۹ که عده ای از نظامیان با ادعای مهدویت مسجد الحرام را اشغال کردند و روحانیون وهابی آنرا برای سعودی ها پس گرفتند؛ توافقی بین دولت و مبلغین وهابی منعقد شد و پلیس مذهبی برای نظارت بر اعمال شهروندان شکل گرفت. برخی خصائص: - این پلیس مذهبی به دست مبلغین وهابی است نه نیروهای پلیس! - زدن با چوب دستی به سبک دایره حسبه خلفاء! - بستن سینماها و ورزشگاه ها و... بخصوص بر زنان! - الزام زنان به پوشیدن عبای سرتاسری مشکی! - جدا سازی شدید جنسیتی اماکن عمومی - اصرار بر همراه داشتن محارم! - و... • به مرور برخوردهای آنان سوژه های مجازی شد. زنان از زدن و برخوردهای خشن آنها فیلمبرداری و در فضای مجازی بارگذاری کردند. اعتراضات بالا گرفت. • ماجرای آتش سوزی دبیرستان دخترانه مکه در ۲۰۰۲م سوژه تخریب مطوّعین را کامل کرد! آنها متهم شدند که با بستن درها به روی دختران و جلوگیری از ورود گروه امداد و نجات به مدرسه -بخاطر نامحرم بودن و عدم پوشش مناسب دختران!- باعث تلفات(کشته شدن۱۵ و جراحت ۵۰دختر) در این آتش سوزی شدند! ▫️مقابل این افراط، تفریط بن سلمان ولیعهد جوان قرار گرفت! • اصلاحات او از۲۰۱۶ با سویه های اقتصادی_دیپلماسی، آزادی اجتماعی بیشتری برای زنان و دختران موجب شد؛ از اجازه رانندگی تا باز شدن سینماها و ورزشگاه ها بر آنها، حتی کنسرت های خارجی (مثل کنسرت جاستین بیبر و...) با حضور زنان! • عملاً مطوّعین منعزل و به تعبیر برخی از خودشان، "سازمان سرگرمی عمومی" جای آنها نشست! حتی واعظان تلویزیونی مشهور مثل عبدالعزیز الشریفی بخاطر اعتراض به این اصلاحات دستگیر شدند! مطوّعین حالا دیگر پشت میزهایشان فقط کمپین های آگاهی بخش در مورد اخلاق و اقدامات بهداشتی راه می اندازند! • سیاستهای بن سلمان نمونه ی سعودیِ پیروزی اقتصاد بر احکام شریعت شد.(قبلا در مسیحیت هم تجربه شده بود) طبقه متوسط و مرفه سعودی، سبک زندگی متظاهرانه متناسب با دنیای سرمایه داری می خواست. محدودیت های شرعی در عربستان موجب شده بود سود سرگرمی ها و تفریحات این طبقه بزرگ در جیب دولتهای دیگر بریزد؛ لذا ولیعهد خوشگذران تصمیم گرفت اقتصاد را بر احکام شرع وهابی ترجیح دهد! گفت: برای اینکه مانعی برای ولخرجی شهروندان کشورش در دوبی و بیروت ایجاد شود و پول را در کشورشان خرج کنند، باید مجتمع های توریستی در این کشور برپا شود. بخشی از طرح ۵میلیارد دلاری اش برای توسعه مناطق تفریح عربستان به ساخت پارک و مجتمع های تفریحی در جزایر این کشور در دریای سرخ اختصاص می یابد. بهترین پاپ استارهای جهان عرب در عربستان خواهد بود! اینگونه چهره غرب پسندش هم نمایان تر و استبداد سیاسی او با آزادی های اجتماعی-اخلاقی روتوش می شد! • در نزاع اخلاق سرمایه داری و احکام شرعی، نحوه عملکرد پلیس مذهبی هم در باخت احکام شرعی دخیل بود. احمد بن قاسم غامدی یکی از مقامات ارشد مطوعین -که در۲۰۱۵ بخاطر دیدگاه های کمی مترقیانه برکنار شد- علت انزوای پلیس مذهبی را چنین می شمارد: "بزرگترین اشتباه کمیسیون امربه معروف و نهی از منکر به دلیل اشتباهات فردی برخی افسران و نیروهای آن بود. این رفتارها تاثیر منفی و نامطلوب بر تصویر این کمیته گذاشت!" ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری / ۲ از ۲ ▫️ در این ایام رئیس مجلس شورای اسلامی دوبار و وزیر ارشاد یک بار بازبینی رویه های موسوم به پلیس امنیت اخلاقی را وعده داده است. • گشت ارشاد وجوه مشترک و هم متمایزی با مطوّعین سعودی دارد! شباهت اصلی همان چالش اخلاق سرمایه داری با اجرای اجتماعی احکام شرعی است! که ممکن است از چشم مسئولین مخفی بماند، در اقتصاد سرمایه دارانه، سکان داری کنند و در احکام، مفتیانه! - هم جریاناتی که اجرای احکام فرعی رساله ها را بدون لحاظ اقتضائات جدید، بلغ ما بلغ، بشکل خطی و بسیط، مطالبه می کنند حضوری در قدرت سیاسی دارند! - هم دیدگاه های اصلاحی بن سلمانی و تفوّق دادن "اقتصاد و توسعه" بر "شریعت" در لایه های تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور نماینده دارند! • فقه جواهری شیعه تمایز اصلی ما با مفتیان سعودی است. در فهم امام خمینی این فقاهت، "برنامه اداره انسان از گهواره تا گور است". ولایت فقیه نه صرفاً مجری احکام است(چه رسد به فهم و اجرای سلفی آن) و نه از نسبت "اقتصاد سرمایه داری" با "اخلاق سرمایه داری" می تواند بی تفاوت باشد. • ولایت مطلقه، ولایت بر احکام اولیه برای رساندن جامعه به عدالت اجتماعی و فضایل اخلاقی است.۱ از اینرو در حوزه حجاب: - بدون دیدن اقتضائات اقتصادی نیست. تکاثر ثروت در دست طبقات بالا و فاصله طبقاتی، سبک زندگی سرمایه داری را از قله به دامنه ها جاری می کند؛ دیروز بدحجابی، امروز سگ گردانی، فردا... نمیشود در اقتصاد لیبرال بود و در احکام سلفی و متصلب! - نه جانب "قانون عرفی" می ایستد و نه "احکام فرعی رساله" را قانون کشور می داند. فرآیند قانونگذاری و جمع بین "حکم شرعی" و "رضایت و همراهی مردمی" حرف نوی انقلاب اسلامی۲ به پرچمداری ولایت مطلقه فقیه بوده است که آنجور که باید برای متدینان و متعهدان به جمهوری اسلامی هم تبیین نشده است. * در مجالی به تفصیل دراینباره توضیح خواهم داد. ....................................... پی نوشت: ۱. "و كيف كان: بعد ما علم بالضرورة و مرّت الإشارة إليه: من أنّ في الإسلام نظاماً و حكومة بجميع شؤونها، لا يبقى شكّ في أنّ الفقيه لا يكون حصناً للإسلام- كسور البلد له إلّا بأن يكون حافظاً لجميع الشؤون؛ من بسط العدالة، و إجراء الحدود، و سدّ الثغور، و أخذ الأخاريج و الضرائب، و صرفها في مصالح المسلمين، و نصب الولاة في الأصقاع، و إلّا فصرف الأحكام ليس بإسلام بل يمكن أن يقال: الإسلام هو الحكومة بشؤونها، و الأحكام قوانين الإسلام، و هي شأن من شؤونها، بل الأحكام مطلوبات بالعرض، و أُمور آليّة لإجرائها و بسط العدالة. كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج۲، ص: ۶۳۲ ۲. رهبر انقلاب: "جمهوری اسلامی حرف نوئی دارد این حرف نو عبارت است از مردم و ارزشهای الهی؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند".(۹۰/۱۰/۷) "اینکه دین باید حاکم شود و در این حاکمیت،‌ مردم باید حضور داشته باشند از متن اسلام برمی‌آید"(۱۴۰۰/۳/۱۴) و... 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
انباز
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری #تجربه_پژوهی / #گشت_ارشاد_سعودی ۱ از ۲ ▫️ مطوّعین یا پلیس
ملاحظه: هر چند تحلیل حجت الاسلام قنبریان در مسئله ، مبتنی بر «تقابل حکم شرعی با سیاست اقتصادی» درست و به‌جا است، اما چالش اصلی مسئله ، اصالتا از جنس فرهنگی است، نه اقتصادی و نه سیاسی، که البته در کلام ایشان آمده است. پس از آنکه به بهای مجاهدت‌های خالصانۀ خیل عظیمی از نیکان و نیک‌پنداران، حکومتی منتسب به دین و به متولیان امور دینی فراچنگ عده‌ای آمده و مانده است، راه آینده‌ای روشن، چیزی جز بازخوانی دین و دینداری در سطح فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ دین و فلسفۀ حقوق، با قرائت عقلانی و تاریخ‌مند و فرهنگ‌بند از نصوص دینی نیست، که البته حتی اگر چنین نمی‌شد نیز ضرورت داشت، چنانکه دهه‌ها پیش از انقلاب 57، تبادل فرهنگ علمی، ضرورتش را عیان کرده بود. اگر میان قرائت دین با واقعیات فرهنگی و اجتماعی و تربیتی و سیاسیِ معقول، تعارضی ببینیم، قطعا یا دین حق را به‌حق قرائت نکرده‌ایم، یا ادراک واقعیات بر ما سخت آمده، و یا هر دو. بی‌اعتنا به اقتضائات و نیستند و احکام شرعیِ اجتماعی، نمی‌توانند لابشرط از جریان فرهنگی جامعه باشند؛ چه رسد به در جامعه، که اساسا وظیفۀ نهادی است که ثبوتا و اثباتا ، دینی باشد. اگر خودمان را از چنین ملاحظاتی محروم کنیم، ترکیب را پارادوکسیکال خواهیم یافت و به‌ناچار، هر روز، برون‌رفت از بن‌بست‌های فراروی حاکمیت را به عهدۀ افراد و نهادهای فرعی و حتی خارج از گود حاکمیت خواهیم انداخت. https://eitaa.com/anbaz60/1006
من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی