انباز
🎤 احمدحسین شریفی 🔷 موضوع: «عقلانیت اجتماعی در سخن و سیره رضوی» ✔️ نشانههای دهگانه عقلانیت ✔️ شاخ
تشکر و ملاحظهای درباره سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی در شب شهادت ثامن الحجج، امام رضا (علیه السلام):
ابتدائا لازم است توجه کنیم که به سخنرانیهای متکی به نصوص دینی و گرهگشا از نیازهای اخلاقی نیازمندیم.
پیشنهاد میکنم صوت این جلسه را بشنوید.
اما درباره بحث آخر ایشان (امر به معروف و نهی از منکر) ملاحظهای را تقدیم میکنم:
معنای #معروف و #منکر در ادبیات دینی (خصوصا #قرآن_کریم) عبارت است از کاری که دو ویژگی را با هم داشته باشد:
هم با ملاکهای الهی (یعنی با موازین نفس الامری و ثبوتی)، خوب (معروف) و یا بد (منکر) باشد،
و هم عرف جامعه (یا مخاطب خاص) آن را خوب یا بد بداند.
بحث در این باره بسیار است، اما اتفاقا یک دلیل بر اینکه در معنای معروف و منکر، همراهیِ شناختیِ مخاطب/مخاطبان (فرد/جامعه) نیز قید است، همان روایت مربوط به یونس بن عبدالرحمن است که ایشان خواندند:
«يَا يُونُسُ حَدِّثِ النَّاسَ بِمَا يَعْرِفُونَ، وَ اتْرُكْهُمْ مِمَّا لَا يَعْرِفُونَ، كَأَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تُكَذَّبَ عَلَى اللَّهِ فِي عَرْشِهِ؛ ای یونس، سخنانی را به مردم بگو (یا احادیثی را به مردم بازگو کن) که آن را درمییابند (کنایه از آنکه وقتی بگویی، میفهمند که درست و خوب است) و آنها را درباره سخنان یا احادیثی که به وصف خوبی نمیشناسند، رها کن و از چنین سخنانی به گونهای دور شو که گویا اگر بگویی به خدا در عرش او دروغ بسته باشی!».1️⃣
مراد از «ما یعرفون» صرف شناخت نیست، بلکه شناخت به وصف خوبی است؛ زیرا در صدر این روایت آمده که قضاوت عدهای از اهل بصره (از مخاطبان یونس بن عبدالرحمن) درباره او منفی بوده. معلوم میشود آنها معنایی از سخنان یونس میفهمیدند که از نظر ایشان نادرست و بد بود؛ نه اینکه چیزی از سخنان او نفهمیده باشند. به بیان دیگر، سخنان یونس برای آنها از #متشابهات بود.
بله! مبلغان و حاکمان مدعی دین، به شدت نیازمند این فقره از روایتند که حتی اگر بهترین و خالصترین آموزههای دینی را که درّ و گهرند، به مخاطبانی تحویل بدهیم که خوبی آنها را درک نمیکنند، مثل آن است که به خدای حکیم در عرش خود دروغ بسته باشیم!!!
مسئلۀ عقلائیِ تناسب امر و نهی با عقل نظری و عملی مخاطبان، در قرآن کریم به عبارات واضح و متنوعی بیان شده است و از مهمترین کلیدواژههای قرآنی در این بحث، «بینه» و «بینات» است.
نکتۀ بعد اینکه فرمایش حجت الاسلام احمدحسین شریفی دربارۀ امام حسین (علیه السلام) نیز تام نیست؛ زیرا:
اولا حرکت2️⃣ سید الشهدا (علیه السلام)، منحصر به مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر نیست،
ثانیا تطبیق این فریضه الهی به اقدامات امام، محدود به حادثه کربلا نمیشود،
و ثالثا اتفاقا فعالیت سبط النبی (صلی الله علیه و آله) در مواجهه با حکومت یزید ملعون، در راستای تقابل با منکری به همین معنا است و این ماجرا اصلا خارج از دایرۀ آن مفهومشناسی نیست.
توضیح اجمالی: حضرت در برابر دو نوع منکر اساسی ایستادگی کردند:
اول: ستمهای آشکار از طرف حکومت بنیامیه بر ضد تودۀ مردم
دوم: ظلم آشکار حاکمان (و به طور خاص، یزید) به احکام اللهی که هنوز در میان مسلمین، خوب و لازم شناخته میشدند و فرهنگ عمومی (وجدان عمومی جامعه)، آن رفتارها را تقبیح میکرد، حتی اگر در عمل، چندان ملتزم نبوده باشند (که البته اینطور هم نبود که برآیند عمومی جامعه، مخالف آن احکام عمل کنند، دست کم علنا).
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#امام_حسین ع
#امام_رضا ع
#محکمات_و_متشابهات
——
پی نوشت:
1️⃣ رجال الكَشّي (إختيار معرفة الرجال)، ص: 487
دیدن دو روایت زیر هم (در همان رجال کشی) مفید است:
1. يَا يُونُسُ ارْفُقْ بِهِمْ فَإِنَّ كَلَامَكَ يَدِقُّ عَلَيْهِمْ
2. دَارِهِمْ فَإِنَّ عُقُولَهُمْ لَا تَبْلُغُ.
2️⃣ تعبیر #قیام یا نادرست است یا نادقیق؛ زیرا اگر مراد، قیام براندازانۀ مسلحانه بر ضد حکومت یزید باشد، نادرست است، و اگر مراد، قیامی برای تشکیل حکومت در منطقه ای خاص از جهان اسلام (تجزیهطلبانه) باشد، دقیق نیست.
هدایت شده از مباحث طلبگی
باسمه تعالی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم
انشاءاللهتعالی شروع تدریس
«کتاب الاستصحاب رسائل شیخ انصاری رحمهالله»
(رسائل بخش ۴)
توسط استاد سید طاهر غفاری
از شنبه ۴ ربیع الاول (۹ مهر ۱۴۰۱)
ساعت «۹ صبح»
مکان: میدان روحالله، نبش کوچه ۲۱ معلم
«مدرس امام محمد باقر علیه السلام»
مدرس شماره ۱
@mabahesghaffari
هدایت شده از هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 34.mp3
12.35M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳)
جلسه هشتم
۱۴۰۱/۰۷/۰۸
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
انباز
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه هشتم ۱۴۰۱/۰۷/۰۸ 💥 هیئت راه فاطمه
پیشنهاد میکنم حتما این جلسه را گوش دهید. نکات متعدد مهمی دارد.
هدایت شده از هادیانه ها
💠 اولین دوره آموزشی-مهارتی «تربیت اسلامی کودک و نوجوان» توسط مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار میگردد.💠
🔹 با توجه به شناختی که از طراحان و متولیان برنامه ریزی و اجرای این دوره دارم، به نظرم کسانی که شرایط حضور در دوره را دارند بهره خوبی خواهند داشت
#تربیتی
#تبلیغی
@hadianeha
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری
#تجربه_پژوهی / #گشت_ارشاد_سعودی
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری
#تجربه_پژوهی / #گشت_ارشاد_سعودی
۱ از ۲
▫️ مطوّعین یا پلیس مذهبی عربستان یا کمیته ترویج فضلیت و پیشگیری از منکر(cpvpv):
• از نوامبر۱۹۷۹ که عده ای از نظامیان با ادعای مهدویت مسجد الحرام را اشغال کردند و روحانیون وهابی آنرا برای سعودی ها پس گرفتند؛ توافقی بین دولت و مبلغین وهابی منعقد شد و پلیس مذهبی برای نظارت بر اعمال شهروندان شکل گرفت. برخی خصائص:
- این پلیس مذهبی به دست مبلغین وهابی است نه نیروهای پلیس!
- زدن با چوب دستی به سبک دایره حسبه خلفاء!
- بستن سینماها و ورزشگاه ها و... بخصوص بر زنان!
- الزام زنان به پوشیدن عبای سرتاسری مشکی!
- جدا سازی شدید جنسیتی اماکن عمومی
- اصرار بر همراه داشتن محارم!
- و...
• به مرور برخوردهای آنان سوژه های مجازی شد. زنان از زدن و برخوردهای خشن آنها فیلمبرداری و در فضای مجازی بارگذاری کردند. اعتراضات بالا گرفت.
• ماجرای آتش سوزی دبیرستان دخترانه مکه در ۲۰۰۲م سوژه تخریب مطوّعین را کامل کرد!
آنها متهم شدند که با بستن درها به روی دختران و جلوگیری از ورود گروه امداد و نجات به مدرسه -بخاطر نامحرم بودن و عدم پوشش مناسب دختران!- باعث تلفات(کشته شدن۱۵ و جراحت ۵۰دختر) در این آتش سوزی شدند!
▫️مقابل این افراط، تفریط بن سلمان ولیعهد جوان قرار گرفت!
• اصلاحات او از۲۰۱۶ با سویه های اقتصادی_دیپلماسی، آزادی اجتماعی بیشتری برای زنان و دختران موجب شد؛ از اجازه رانندگی تا باز شدن سینماها و ورزشگاه ها بر آنها، حتی کنسرت های خارجی (مثل کنسرت جاستین بیبر و...) با حضور زنان!
• عملاً مطوّعین منعزل و به تعبیر برخی از خودشان، "سازمان سرگرمی عمومی" جای آنها نشست!
حتی واعظان تلویزیونی مشهور مثل عبدالعزیز الشریفی بخاطر اعتراض به این اصلاحات دستگیر شدند! مطوّعین حالا دیگر پشت میزهایشان فقط کمپین های آگاهی بخش در مورد اخلاق و اقدامات بهداشتی راه می اندازند!
• سیاستهای بن سلمان نمونه ی سعودیِ پیروزی اقتصاد بر احکام شریعت شد.(قبلا در مسیحیت هم تجربه شده بود)
طبقه متوسط و مرفه سعودی، سبک زندگی متظاهرانه متناسب با دنیای سرمایه داری می خواست. محدودیت های شرعی در عربستان موجب شده بود سود سرگرمی ها و تفریحات این طبقه بزرگ در جیب دولتهای دیگر بریزد؛ لذا ولیعهد خوشگذران تصمیم گرفت اقتصاد را بر احکام شرع وهابی ترجیح دهد!
گفت: برای اینکه مانعی برای ولخرجی شهروندان کشورش در دوبی و بیروت ایجاد شود و پول را در کشورشان خرج کنند، باید مجتمع های توریستی در این کشور برپا شود. بخشی از طرح ۵میلیارد دلاری اش برای توسعه مناطق تفریح عربستان به ساخت پارک و مجتمع های تفریحی در جزایر این کشور در دریای سرخ اختصاص می یابد. بهترین پاپ استارهای جهان عرب در عربستان خواهد بود!
اینگونه چهره غرب پسندش هم نمایان تر و استبداد سیاسی او با آزادی های اجتماعی-اخلاقی روتوش می شد!
• در نزاع اخلاق سرمایه داری و احکام شرعی، نحوه عملکرد پلیس مذهبی هم در باخت احکام شرعی دخیل بود. احمد بن قاسم غامدی یکی از مقامات ارشد مطوعین -که در۲۰۱۵ بخاطر دیدگاه های کمی مترقیانه برکنار شد- علت انزوای پلیس مذهبی را چنین می شمارد: "بزرگترین اشتباه کمیسیون امربه معروف و نهی از منکر به دلیل اشتباهات فردی برخی افسران و نیروهای آن بود. این رفتارها تاثیر منفی و نامطلوب بر تصویر این کمیته گذاشت!"
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری
#تجربه_پژوهی / #گشت_ارشاد_سعودی
۲ از ۲
▫️ در این ایام رئیس مجلس شورای اسلامی دوبار و وزیر ارشاد یک بار بازبینی رویه های موسوم به پلیس امنیت اخلاقی را وعده داده است.
• گشت ارشاد وجوه مشترک و هم متمایزی با مطوّعین سعودی دارد!
شباهت اصلی همان چالش اخلاق سرمایه داری با اجرای اجتماعی احکام شرعی است! که ممکن است از چشم مسئولین مخفی بماند، در اقتصاد سرمایه دارانه، سکان داری کنند و در احکام، مفتیانه!
- هم جریاناتی که اجرای احکام فرعی رساله ها را بدون لحاظ اقتضائات جدید، بلغ ما بلغ، بشکل خطی و بسیط، مطالبه می کنند حضوری در قدرت سیاسی دارند!
- هم دیدگاه های اصلاحی بن سلمانی و تفوّق دادن "اقتصاد و توسعه" بر "شریعت" در لایه های تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور نماینده دارند!
• فقه جواهری شیعه تمایز اصلی ما با مفتیان سعودی است. در فهم امام خمینی این فقاهت، "برنامه اداره انسان از گهواره تا گور است". ولایت فقیه نه صرفاً مجری احکام است(چه رسد به فهم و اجرای سلفی آن) و نه از نسبت "اقتصاد سرمایه داری" با "اخلاق سرمایه داری" می تواند بی تفاوت باشد.
• ولایت مطلقه، ولایت بر احکام اولیه برای رساندن جامعه به عدالت اجتماعی و فضایل اخلاقی است.۱
از اینرو #الزام در حوزه حجاب:
- بدون دیدن اقتضائات اقتصادی نیست. تکاثر ثروت در دست طبقات بالا و فاصله طبقاتی، سبک زندگی سرمایه داری را از قله به دامنه ها جاری می کند؛ دیروز بدحجابی، امروز سگ گردانی، فردا...
نمیشود در اقتصاد لیبرال بود و در احکام سلفی و متصلب!
- نه جانب "قانون عرفی" می ایستد و نه "احکام فرعی رساله" را قانون کشور می داند.
فرآیند قانونگذاری و جمع بین "حکم شرعی" و "رضایت و همراهی مردمی" حرف نوی انقلاب اسلامی۲ به پرچمداری ولایت مطلقه فقیه بوده است که آنجور که باید برای متدینان و متعهدان به جمهوری اسلامی هم تبیین نشده است.
* در مجالی به تفصیل دراینباره توضیح خواهم داد.
.......................................
پی نوشت:
۱. "و كيف كان: بعد ما علم بالضرورة و مرّت الإشارة إليه: من أنّ في الإسلام نظاماً و حكومة بجميع شؤونها، لا يبقى شكّ في أنّ الفقيه لا يكون حصناً للإسلام- كسور البلد له إلّا بأن يكون حافظاً لجميع الشؤون؛ من بسط العدالة، و إجراء الحدود، و سدّ الثغور، و أخذ الأخاريج و الضرائب، و صرفها في مصالح المسلمين، و نصب الولاة في الأصقاع، و إلّا فصرف الأحكام ليس بإسلام بل يمكن أن يقال: الإسلام هو الحكومة بشؤونها، و الأحكام قوانين الإسلام، و هي شأن من شؤونها، بل الأحكام مطلوبات بالعرض، و أُمور آليّة لإجرائها و بسط العدالة.
كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج۲، ص: ۶۳۲
۲. رهبر انقلاب:
"جمهوری اسلامی حرف نوئی دارد این حرف نو عبارت است از مردم و ارزشهای الهی؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند".(۹۰/۱۰/۷)
"اینکه دین باید حاکم شود و در این حاکمیت، مردم باید حضور داشته باشند از متن اسلام برمیآید"(۱۴۰۰/۳/۱۴)
و...
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
انباز
🌀 چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری #تجربه_پژوهی / #گشت_ارشاد_سعودی ۱ از ۲ ▫️ مطوّعین یا پلیس
ملاحظه:
هر چند تحلیل حجت الاسلام قنبریان در مسئله #حجاب، مبتنی بر «تقابل حکم شرعی با سیاست اقتصادی» درست و بهجا است، اما چالش اصلی مسئله #پوشش_اسلامی_زنان، اصالتا از جنس فرهنگی است، نه اقتصادی و نه سیاسی، که البته در کلام ایشان #بهاشاره آمده است.
پس از آنکه به بهای مجاهدتهای خالصانۀ خیل عظیمی از نیکان و نیکپنداران، حکومتی منتسب به دین و به متولیان امور دینی فراچنگ عدهای آمده و مانده است، راه آیندهای روشن، چیزی جز بازخوانی دین و دینداری در سطح فلسفۀ اخلاق و فلسفۀ دین و فلسفۀ حقوق، با قرائت عقلانی و تاریخمند و فرهنگبند از نصوص دینی نیست، که البته حتی اگر چنین نمیشد نیز ضرورت داشت، چنانکه دههها پیش از انقلاب 57، تبادل فرهنگ علمی، ضرورتش را عیان کرده بود.
اگر میان قرائت دین با واقعیات فرهنگی و اجتماعی و تربیتی و سیاسیِ معقول، تعارضی ببینیم، قطعا یا دین حق را بهحق قرائت نکردهایم، یا ادراک واقعیات بر ما سخت آمده، و یا هر دو.
#احکام_شرعی بیاعتنا به اقتضائات #فرهنگی و #تربیتی نیستند و احکام شرعیِ اجتماعی، نمیتوانند لابشرط از جریان فرهنگی جامعه باشند؛ چه رسد به #اجرای_احکام_شرعی در جامعه، که اساسا وظیفۀ نهادی است که ثبوتا و اثباتا #بهاندازۀ_کافی، دینی باشد.
اگر خودمان را از چنین ملاحظاتی محروم کنیم، ترکیب #قوانین_شرعی را پارادوکسیکال خواهیم یافت و بهناچار، هر روز، برونرفت از بنبستهای فراروی حاکمیت را به عهدۀ افراد و نهادهای فرعی و حتی خارج از گود حاکمیت خواهیم انداخت.
https://eitaa.com/anbaz60/1006
من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست
تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی
#حافظ
#لسان_الغیب
از امام حسن عسکری (علیه السلام) چنین روایت شده است:
«لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللهِ؛
آنجا که زیاد بودن کاری، ملاک بندگی خدا باشد، آن ملاک و معیار، روزه و نماز زیاد نیست، بلکه بندگی، تنها این است که دربارۀ کار و فرمان خدای متعال، بسیار بیندیشیم».
امر گاهی مفردِ امور است به معنای کار، و گاهی مفردِ اوامر است به معنای دستور. اندیشه درباره کار و خلقت خدا، انسان را متوجه علم و قدرت و حکمت و لطف و مهر او میکند و خدا را با وصف #رحمان به یاد میآورد، و تفکر در احکام الله، ما را با حکمت و عقلانیت و خیرخواهی خدا نسبت به بندگان مواجه کرده، راه اطاعت از او را برای ما هموارتر میسازد.
مثال:
اگر با مسئلۀ #پوشش_زنان مواجهیم، باید فارغ از قیلوقالها (و البته با بهرهگیری از فهم بزرگان علم و ادب) بیندیشیم که «نشانههای حقانیت کتاب الله (آیات قرآن) و حکمتهای سنت و سیره، چه آوردهای برای بهبود نسبی ما و جامعۀ ما دارند؟ و پاسخ تکتک ابهامات و اشکالات مربوط به آنها چیست؟».
اما اگر به چند مطلب و رفتار ساده (بدون تحلیل و ارزشیابی کافی) بسنده کرده، در انتظار بوی بهبود ز اوضاع جهان بنشینیم، در واقع حق را ترک گفتهایم و مصداق بخش اول از روایت زیر خواهیم بود که از همان امام همام (علیه السلام) نقل شده است:
«مَا تَرَكَ الْحَقَّ عَزِيزٌ إِلَّا ذَلَّ
وَ لَا أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلَّا عَزَّ؛
1️⃣ هیچ انسان گرامیداشتهشدهای، حق را رها نکرد، جز آنکه به خاک ذلت افتاد
2️⃣ و هیچ خوارگشتهای حق را به دست نگرفت و به حق عمل نکرد، جز آنکه به قلههای عزت و بزرگی پا نهاد».
اینها حجت روشن خدا بر مایند.
🤲 السَّلَامُ عَلَيْك يَا نُورَ اللهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ
🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1008
صلوات بر امام حسن بن على بن محمد العسکری (عليهم السلام):
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ
الْبَرِّ التَّقِيِّ
الصَّادِقِ الْوَفِيِّ
النُّورِ الْمُضِيءِ
خَازِنِ عِلْمِكَ
وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ
وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ
وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ
وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا
فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلَادِ رُسُلِكَ
يَا إِلَهَ الْعَالَمِين
🖤
۱۴۰۱۰۷۱۳ دینپرست.mp3
9.8M
سلام
امروز توفیق گفتگویی درباره #حجاب و #پوشش_اسلامی_زنان در محضر چند نفر از دوستان فعال و صاحبنظر تربیتی حاصل شد. عرایض بسیار فشردهام را تقدیم میکنم.
در این جلسه، از لوازم دانشی و فرهنگی حل مسئلۀ حجاب با محوریت حکمتهای قرآن کریم گفتهام.
مسئلۀ محوری، روش تربیتی دین در نهادینهسازی پوشش مطلوب زنان است؛ با تأکید بر قلمرو تربیتیِ خانواده و مدرسه.
اگر با گوش دادن این صوت، سؤالاتی به ذهن شما برسد (که به احتمال بسیار زیاد همینطور خواهد شد) آمادۀ شنیدنم:
@Sajjaddinparast60
https://eitaa.com/anbaz60/1010
13 مهر 1401
#دینپرست
پ.ن:
برخی از صوتهای کانال #انباز، به اقتضای مخاطبان و مجلس خاصی بیان شدهاند و بینیاز از توضیحات تکمیلی نیستند.
سعی میکنم بهزودی توضیحاتی درباره عرایض فوق، تقدیم کنم.
از همه سرورانی که نظرات انتقادی خود را برای ارتقای مباحث به بنده میرسانند، منتپذیرم.
۳ آبان ۱۴۰۱
#فتنه در گفتار
🔍
کسی را گفتند: «از چه در فلان کشمکش نظر آشکار نکردی؟»
گفت: «شما نظر مرا نمیستانید، که نه وفاقم گرهی از کار شما بگشاید و نه خلافم شکنجی در کار شما اندازد. شما را خیال آسوده بها دارد که من نیز در همان شعله بدمم که شما افروختهاید؛ حال آنکه اسب فهمم از این فتنه میرمد و رأیم رو به سوی دیگری دارد، و البته شما را تحمل دیدن و شنیدنش نباشد. پس من قدر خویش بشناسم و شما را با قدرتتان واگذارم. شما نیز بیقدری مرا غنیمت شمارید و با خفیهام تنها گذارید. که شکرسخن شیراز سروده:
نه هر سخن که برآید بگوید اهلِ شناخت
به سِرِّ شاه، سَرِ خویشتن نشاید باخت».
#العلم_سلطان
#سعدی_شیرازی
#تقیه
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش اول)
🔺 سوال: مگر بحثی هم باقی مانده؟ مگر بانوان مخالف حجاب و نارضایتی های اجتماعی چیزی جز نادرستی حجاب را نشان می دهد؟
پاسخ: از نظر علمی، در جوامع امروزی، نارضایتی اجتماعی از یک پدیده ربطی به درستی یا نادرستی آن پدیده ندارد.
"▪️رضایت یا نارضایتی از یک پدیده، به معنی ارزیابی مثبت یا منفی از آن است.
▪️ارزیابی مثبت یا منفی و یا "خوب" و "بد" از یک پدیده، به ارزش های افراد بستگی دارد که آنها چه چیز را خوب یا بد بدانند...
▪️ ارزش های مردم و جامعه همیشه ثابت نیستند و می توان آنها را تغییر داد...
▪️ اگر بتوان در یک جامعه ارزش های مردم را تغییر داد، آنها آنچه را که قبلا "بد" می دانستند، بعد از مدتی "خوب" ارزیابی خواهند کرد و برعکس آنچه را که قبلا "خوب" می پنداشتند، "بد" ارزیابی خواهند نمود..."
[پس نارضایتی از حجاب تابع نظام ارزشی است که قابل تغییر است و ربطی به درستی و نادرستی حجاب ندارد... پس باید این منازعات دقیق تر بررسی شود...]
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و ...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه519
#حجاب
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش دوم)
🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] عه! چه جالب! اعتراضات ربطی به صحیح یا غلط بودن حجاب ندارد!!! پس لابد به غلط بودن عقل آنهایی که اعتراض کردند ربط دارد!!!
پاسخ: خیر؛ به آشفتگی نظام ارزشی ربط دارد. "مسئله اصلی" آشفتگی نظام ارزشی و نظام اجتماعی است. همانی که 25 سال پیش در کتاب "توسعه و تضاد" شرح داده شد و این تضادها در آن پیش بینی شد.
"در پی اجرای سیاست توسعه، عوامل متعدد و مهمی بروز کردند که در زمینه های مختلف شرایط نارضایتی را فراهم آوردند... [در اجرای این سیاست] اجزای فریبنده خارجی را به اندام جامعه پیوند می زنند، تمامی اندام جامعه تغییر شکل می یابد و کارکرد آن کاملا مختل می گردد... [توجه داشته باشید که] هر گونه الگوی اداره اجتماعی بیرونی و رسمی [خوب باشد یا بد] تا موقعی که با نظام سنتی تطبیق داده و درونی نشود، نظام اجتماعی موجود را به هم می ریزد...
تا آنجا که به نظام اجتماعی مربوط می شود، مهمترین متغیرهای تولیدکننده نارضایتی در بخش نظام اجتماعی عبارتند از:
▪️نابرابری
▪️تولید نیاز، همزمان با دشواری در ارضای نیاز و
▪️ تغییر ارزش ها [از جمله در مورد حجاب]
در صورتیکه تغییر ارزش ها و بالاخص حرکت و سرعت روند آن، به طور حساب شده مورد هدف و در کنترل نباشد و به یک حرکت هنجاری مستقل و سرکش تبدیل شود، در آن صورت دیر یا زود کنترل جامعه از دست خارج خواهد شد و جامعه مانند یک اسب سرکش و عصیانگر برای خود عمل خواهد نمود...
[در این صورت چه حجاب باشد چه نباشد نظام اجتماعی دچار تخریب شده] و تخریب نظام فرهنگی اجتماعی ایران قابل ترمیم نخواهد بود...
به این علت است که کشورهای اروپایی با بروز و پیدایش کوچکترین حرکت کنترل نشده ی هنجاری، به سرعت جلوی آن را می گیرند..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه17 و 823 + توسعه و تضاد (1376)، 252 و 545
#حجاب
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی (بخش سوم)
🔺 سوال: [در واکنش به سوال بخش قبلی:] خب حالا آشفتگی نظام ارزشی و این حرفا یعنی چه؟ یعنی همینطور بشینیم و فقط نگاه کنیم؟
پاسخ: خیر؛ یعنی مسئله را بشناسیم و واقعا به دنبال حل مسئله باشیم.
"علت اصلی این تضادها... ندانستن روش و در راس همه نداشتن یک "مدل جامع عملیاتی همه جانبه" برای اداره کشور و به جای آن تمرکز روی سلیقه ها و باورهایی است که برای کشورداری مضر است...
مسئولین محترم ما باید
▪️اساسا با ارکان نظام اجتماعی، کارکرد اجزای آن و تاثیر متقابل این اجزا بر روی یکدیگر آشنا شوند،
▪️متناسب با این کارکرد، ساختارهای مناسب را به وجود آورند و
▪️متناسب با انتظار کارکرد از هر بخش و نقش، افراد مناسب را در نقشهای مناسب بگمارند و
▪️با تعریف دقیق تکالیف و حقوق مناسب،
▪️تعریف و اجرای دقیق ابزار تشویق و توبیخ،
▪️با استفاده زیاد از روش های کنترل درونی و همجوری و حتی المقدور پرهیز از روش های بیرونی استبدادی، مگر در شرایطی با مشروعیت بالا (آغاز منحنی سرایت)
▪️با کنترل بسیار قوی
جامعه را مدیریت نمایند..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 24 و 604
#حجاب
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#مدل_جامع_عملیاتی
#حل_مسئله
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
عکس مربوط به
بررسی تضادهای مربوط به حجاب در ایران از منظر علمی(بخش دوم )
هدایت شده از هادیانه ها
⏳ ساعت صفر خدمت⏳
👳♂لوازم سفر رو آماده کن...
✍خدمت یکی از فضلای حوزه بودم که بعد عمری #طلبگی و #تدریس و #پژوهش و #تبلیغ فراوان در سن چهل و دو سالگی راهی دیار خودش بود
🔹پذیرش از او به قدری در شهرشان بالاست که طیف زیادی از متدینین از آمدن او خشنوداند و از امام جمعه و رئیس حوزه علمیه تا فعالان شاخص #فرهنگی و #تربیتی شهر آمدند پای کارش
🔹 او تجربه منبرهای چندهزار نفری و کشاندن فعالان شاخص شهر پای کارهای مختلف و راه انداختن کارهای فرهنگی و کلاس های معرفتی و ... را در کارنامه کاری اش در آنجا دارد
🔹استقبال طوری است که گویا #شهید_مطهری وارد منطقه ای می شود ؛ درهای حوزه و دانشگاه و مدارس و کانون ها و هیئات و ... به روی او باز است.
🔹او خود با تواضعی که داشت از #دست_خالی اش در مقابل این حجم از نیاز به عالمی مردمی و مدیر می گفت _ با این که استاد سطح عالی و متخصص فقه تربیت بود و تجربه ی متراکمی در تبلیغ و منبر داشت_ ولی با این حال وقتی به عقب بر می گشت کارهایی را می دید که برای این روز باید انجام می داد
🔹در میان حجم زیاد از کار روی زمین مانده، #اولویت اولش به درستی #نیروسازی و پرداختن به تربیت #طلاب حوزه شهر بود، به خوبی لیست دقیقی از آسیبهای موجود را ارائه می داد و به دنبال راه حل و برنامه بود
📌خدا پشت و پناهت ای #مهاجر_الی_الله
✅پ ن:
1⃣ استقبال مردم از طلبه خارج از حد تصور است اگر بتواند از معضلات فکری و دینی و اخلاقی و زندگی مردم گره گشایی کند
2⃣ طلبه ها_ برای این روز آماده کنیم خودمان را ...
@hadianeha
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 بخش اول ➖ دانشگاه توسعه ای: موتور تغییر ارزش ها و کارخانه تولید افراد ناراضی
1- فرایند تغییر ارزش ها در دانشگاه ها
"پرورش ولع ارتقاء و تقویت موج مدرکجویی که به تغییر ارزش ها انجامیده است، باعث شده که محل ارضای آن، یعنی محل کسب مدرک: دانشگاه، نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شود که خود نقش مستقلی در تغییر ارزش ها داشته و دارد...
وقتی انسان ها در جایی جمع شوند، آن "جمع" دارای الزامات و قدرت های وادارکننده به همسویی و "همجوری" ای خواهد بود که گریز از آن بسیار به ندرت ممکن است. این یک نیروی عظیم نامرئی است که فشار فوق العاده قوی در درون تک تک افراد برای انطباق و همجوری (conformity) با جمع تولید می کند..
هنر مدیران یک جامعه در آن است که بتوانند گروه ها و "جمع"ها را طوری مدیریت و تربیت کنند که افراد درون این شبکه ها "کردار نیک" را بیاموزند و نه برعکس. اما متاسفانه ما هنوز از این ایده آل فاصله داریم و فرزندان ما با ورود به هر جمع، حتی در نهادهای رسمی، تابع فرهنگ غیر رسمی آن جمع می گردند و بدترین رفتارها را می آموزند...
دانشگاه ها نیز این ماهیت جمع را در حد زیادی دارا می باشند و بسیار بیش از آن، خوابگاه ها این ماهیت جمع و قدرت تغییر درونی را دارند. زیرا در آنجا دانشجویان بدون هیچ کنترل موثر، تابع قواعد جمع هستند...
این فرایند [تغییر ارزش] به تدریج روی می دهد: ابتدا فرد تابع ارزش های قبلی خود است، بعد به تدریج به هر میزان که با افراد شبکه ی جدید دوستی برقرار می کند، مایل است -برای کسب مقبولیت- رفتار خود را با آن ها تطبیق دهد. این انطباق، نامحسوس و تدریجی ادامه می یابد، تا به مرحله ای می رسد که انسان (عموما از طریق تذکر دیگران) متوجه می شود رفتارش تغییر کرده است...
وقتی این فرایند در سطح کلان تر جامعه برای تعداد نسبتا زیادی از افراد روی می دهد،
▪️بطوریکه بتوان افراد را تقریبا به دو بخش تقسیم کرد: عده ای (شاید زیاد) پیرو ارزش های قدیم و عده ای (معمولا کمتر) پیرو ارزش های جدید
▪️اما این در حالی باشد که پتانسیل جذب گروه اول رو به کاهش و پتانسیل جذب گروه دوم رو به افزایش باشد و
▪️مرتبا از تعداد پیروان گروه اول کاسته و بر تعداد گروه دوم افزوده شود،
در آنصورت "تضاد ارزشی" جامعه را فرا می گیرد..."
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 530-533
#تضاد_ارزشی
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#نظام_ارزشی
#خطر_دانشگاه_توسعه_ای
#تغییر_ارزش_در_خوابگاه
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor