eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
انباز
اگر درباره نحوۀ ارتقای #پوشش_اسلامی_زنان در جامعه، به یک برنامه جامع و کارشناسی‌شده رسیده‌اند، چرا ف
پیام بالا به معنای نادرستی ارائه طرح نیست. قطعا درخواست طرح و برنامه، از سوی هر کسی که باشد، ارزشمند است و حتی غیر صادقانه‌اش هم بر برنامه‌های مخرب می‌ارزد. خود بنده هم قبل از این پیام، در پی ارائه طرحی به سازمان تبلیغات بودم و هستم. اما معتقدم باید هر دو جنبه را ببینیم. دیدن یکی و ندیدن دیگری، باعث می‌شود فریب بخوریم و شاید هم فریب دهیم.
عجب دارم که ابر رحمتم نومید بگذارد که من عمری به امید کرم، تقصیرها کردم التماس دعا
هدایت شده از وارثون
نامه‌ای از مرحوم آيت‌الله سيد اسماعيل اصفيائی پدر بزرگوار حضرت استاد فاطمی نیا كه در سفری در ماه مبارك رمضان برای خانواده‌شان نوشته بودند: بسم الله الرحمن الرحيم عمده مطلب كه از زمين و آسمان بزرگتر است، ماه مبارك رمضان است. فرزندانم كه شنيده‌ام مريض هستيد، هر سه از روزه اجتناب كنيد. بيائيد يك روزه ای بگيريد كه بر همه واجب است، حتی بر مريض بستری و آنهم روزه گرفتن از حرام و گناه است كه در تمام عمر افطار ندارد، ولو يكبار هم كه باشد ممنوع است و عوض دعاهای جوشن كبير و امثالش، سكوت از ياوه و بيهوده گفتن، بسيار عمل خوب و نتيجه عالی دارد و بدون آن، نماز و دعاها خيلی فايده ندارد. @varesoon
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹ولای علی🔹 خدا مرا ز ولای علی جدا نکند من و خیال جدایی از او؟ خدا نکند به آنچه در حق من می‌کند خوشم اما خدا کند که دلم را ز خود جدا نکند کسی که جانب بیگانه را نگه دارد نمی‌شود که نگاهی به آشنا نکند به خانه‌زادی او کعبه می‌کند اقرار دلِ شکسته علی را چرا صدا نکند؟ کسی ز کار دلی عقده وا نخواهد کرد اگر اشاره به دست گره‌گشا نکند سزد به حضرت او منصب یداللّهی که غیر او گره از کار خلق وا نکند... خدا کند که قَدَر اَندر این لیالی قَدْر مرا به هجر تو این قَدْر مبتلا نکند چه لذتی‌ست ندانم به زخم شمشیرت که کشتۀ تو دمی فکر خون‌بها نکند 📝 🌐 shereheyat.ir/node/398@ShereHeyat
یا علی 🖤
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی! 🎙 شعرسپید را با عنوان: "آن کفش های وصله دار" با صدای گرم مرحوم بشنوید! 🔹 خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی! 🔸 و جای پنج سال می شد که پنجاه سال حاکم باشی! 🔹 می شد حسین و حسن را باخود همراه کرد یکی مشاور اعظم و یکی وزیر خزانه داری کل! 🔸 حتی عقیل را می شد سه چهار سالی با حقوق ارزی آن روز به اندلس فرستاد! 🔹 می شد محمد حنفیه سفیر سازمان ملل باشد! مانند این پس خاله ها که هنوز و تا همیشه سفیرند! 🔸 می شد بعد خود فکر پادشاهی فرزندان بود! مثل همین ملک حسین و ملک حسن مثل همین حیدر علی اف و اف بر این دنیا... 🔹 می شد انبان خویش را پر کرد از شیر مرغ و جان آدمیزاد از وعده و وعید و افطاری داد با بیت المال! 🔸 در برج های دوبی سهمی داشت! در بازار بورس دستی! 🔹 برای بردن نان فرصت نیست! این را به سازمان غله و نان بسپار! • شعر کامل:(+) 🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از وارثون
استاد صفایی حائری (ره) مى‌خواهم دو چيز را از شما بگيرم: يكى اينكه خود را از هيچ ذنبى دور نبينيد كه ما با ابن ملجم‌ها فاصله‌اى نداريم . اين حقيقتى است كه هر كدام فرعونى هستيم، ولى زمينه‌هاى بروز نيروهاى باطنى ما هنوز شكل نگرفته است. دوّم اين كه، هر چند رحمت حق واسع است، ولى اغترار به آن نداشته باشيم؛ زيرا وصالش مقدماتى مى‌خواهد و مقدمات آن هم شوخى بردار نيست. بحث اين نيست كه نيّت تو خوب باشد، دلت پاك باشد، كه از اينها گذشته، اگر عمل هم خوب بود و احسان هم محقق شد، وصال رحمت، منوط‍‌ به اخبات و انكسار و خشيت است. @varesoon
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹آقا بیا🔹 به حق خدای شب قدرها بیا ای دعای شب قدرها حضور تو تنها نفس می‌دهد به حال و هوای شب قدرها پر از التماس است و آقا بیاست به عمق صدای شب قدرها الهی نگاهی کن از روی لطف به آقا بیای شب قدرها برای تمنای روز ظهور می‌افتم به پای شب قدرها کمی نقد عشق و عنایت بریز به دست گدای شب قدرها مریض فراقیم یابن‌الحسن تو هستی دوای شب قدرها به حق علی و به حق حسین به این ناله‌های شب قدرها مرا یک سحر کاش مهمان کنی نجف کربلای شب قدرها 📝 🌐 shereheyat.ir/node/433@ShereHeyat
سلام علیکم در این شب عزیز و عظیم دعاگو و نیازمند دعای همگی هستم. الهی که در پرتو نیکوترین اسماء الله بهترین بهره‌های دنیا و آخرت نصیب همه شود! خیری که در آن رضای خدا و شما هر دو باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین! یکی از دوستان گفته بود که روحانی خانه‌دار شدن را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرد و رئیسی هم خرید خودرو را! تاسف باید خورد به این وضعیت بی‌‌دولتی. این وضعیت رهاشدگی مردم را دچار ناامیدی می‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
اصل امری واجب است اما حکم شرعی ، یک حکم پسین است. پسین بودن حجاب دارای دو رکن اصلی است: اولا اصل حجاب امری واجب است اما براساس آیات و روایات، حجاب شرعی در ذات خود قید عرفیت را دارد. یعنی همانگونه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت، حدود دارای انضباطی برای حجاب استنباط می‌شود، تأثیر نسبی عرف‌های متفاوت بر اندازه، نوع و شکل مطلوب حجاب نیز به دست می‌آید. ثانیا شرائط حکیمانه برای ابلاغ حکم الهی آن است که برای اکثریت قاطع مردم جامعه، نظراً پسندیده و عملاً پذیرفته باشد، به‌گونه‌ای که نتیجه نظرسنجی‌ها، برآیند کلی جامعه را هم‌دل و همراه با حکم شرعی حجاب نشان دهد و مخالفان، استثناهایی به حساب آیند که کنترل آنها از راه نظارت عمومی (در رتبه نخست) یا قدرت حکومت (در رتبۀ بعدی) معقول و نتیجه‌بخش باشد. تکلیف اولی و اصلی نهاد دین و حکومت نیز، فراهم کردن همین شرائط است.
أمّا بعدُ فكأنَّ الدّنيا لم تكُن و كأنَّ الآخرةَ لم تزل! مسعود دیانی همین!
خصلت های مصون ساز.mp3
5.66M
🍃🍃🍃 ❇️ خصلتهای مصون ساز چیه؟ 🤔 🔰وسط مهمونی اومدم به قولم عمل کنم😉 ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ ❀ تربیت بنیادی ❀ https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیف یا شکر؟! عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد «شکر» که این آمد و صد «حیف» که آن رفت مصراع دوم این بیت قاآنی، در فضای مجازی، اغلب به گونه‌ای که آمد نوشته می‌شود، درحالی‌که، آن‌گونه‌که در دیوان شاعر می‌بینیم، به جای «حیف»، «شکر» آمده است. (تفاوت معنایی این دو واژه نیازی به توضیح ندارد. قاآنی هم مثل شماری از شاعران پیشینِ فارسی‌گو، رفتن رمضان را موهبت و غنیمت و اِنعام ‌دانسته و از رفتن آن دریغ نخورده است!) .... گویا مصراع دوم این بیت استاد بهار را جایگزین مصراع قاآنی کرده‌اند: شاهی به میان آمد و شاهی ز میان رفت صد شکر که‌ این‌ آمد و صد حیف که آن رفت https://t.me/joinchat/AAAAAD7Fssu7AgJ7o97tgw
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما روسری سر می‌کرد بیرون می‌رفت. یک بار به مناسبتی چادر سرش کرد. آقا به او گفت «چرا دکورتو عوض کردی؟ همان طوری که بودی بیا»، حالا یادم نمی‌آید چه کسی می‌خواست بیاید که خواهرم مریم چادر سر کرد. دختر آیت الله طالقانی: دخترخاله ما  که مرحوم شده‌اند، بی‌حجاب بود؛ هر دفعه می‌آمد منزل در می‌زد ما می‌رفتیم در را باز می‌کردیم، می‌گفت «اگر آقا هست چادر بدهید من با چادر به داخل منزل بیایم». یک بار که در خانه ما را زد، من در را باز کردم دیدم هایده خانم است. آقا هم داشت در حیاط قدم می‌زد، هایده خانم خودش در را پیش کرد یک کناری ایستاد تا بروم برای او چادر بیاورم، حاج آقا همین طوری که قدم می‌زد آمد در را باز کرد و او را دید، گفت «بفرمایید». دخترخاله هم عقب‌عقب رفته بود و گفت «منتظرم طاهره برای من چادر بیاورد»، آقا گفت «از کوچه آمدی همه شما را دیدند من یکی گناه کردم شما را ببینم». (خنده) خیلی برای هایده خانم و ما جالب بود. آقا می‌گفت خود جوان‌ها باید به مسائل دینی‌شان برسند و رعایت کنند، امری و دستوری جواب نمی‌دهد. 🔹‌ تيزر | گپ و گفت صميمي با فرزندان طالقاني http://goo.gl/F8nGDf 🔹 متن بخشی از گفتگو http://goo.gl/70Yj7N
انباز
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما ر
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکرده‌ام (بلکه حتی بر صحت آن خبر نیز اصراری ندارم) چه اینکه نه قصه را در مقام بیان تمام نظر ایشان می‌بینم و نه اصولا چنان حجیتی بر احدی از غیر معصومان (و حتی بر همه ایشان یکجا) قائلم. هدفم بیان بخشی از واقعیت دین‌داری در جامعه معاصر است، که گاهی ندیدن و ندانستن همین واقعیات، انسان را دچار خطاهای شناختی و عملی سنگین و جبران‌ناپذیری می‌کند. بنده در گفتارها و نواشتارهایم، فهم خودم از نصوص دینی را درباره حجاب و امر به معروف توضیح داده و منتشر کرده‌ام و ضمن پذیرش مسئولیت دنیوی و اخروی مواضع خودم، برای گفتگوی علمی و هم‌افزایی در سطوح مختلف (از مباحث بنیادین تا کاربردی) آمادگی کامل دارم. نقل چنین مطالبی بیان زاویه‌دیدهای مرتبط با آن مسائل است، از جمله اینکه بعید نیست یک فقیه مهذب یا یک فرد مؤمن انقلابی نیز چنین فهم و قرائتی از اسلام و فقه و احکام شرعی داشته باشد. https://eitaa.com/anbaz60/1192
دیدید گاهی دو نفر با هم گفتگو و بحث می‌کنن، اما یکیشون بعد از اینکه حرفشو میگه، میگه "لطفا دیگه ادامه ندید" یا "دیگه بعد از این ادامه نمیدم"؟ خب عزیز جان اگه میخوای طرف ادامه نده، خودت در ادامه ندادن پیش‌قدم باش، هر وقتم خواستی ادامه ندی، یا اصلا ادامه نده، یا گلی، تشکری، چیزی بفرست و میدان بحث رو ترک کن. فکر میکنم این، محترمانه‌تر و متواضعانه‌تر باشه. 🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1193
سابقا جایی درس میخوندیم که هم درس تکراری داشت هم مشکلات دیگر. یه وقت به مدیرش گفتم «لطفا سرفصلها رو بدید ببینم. اگر قراره ادامه تحصیلمون مثل همین یکی دو ترم باشه، از حالا انصراف بدم». فرمودند: «مرسوم نیست سرفصل رو به طلاب بدیم». گفتم: «اولا مرسوم نیست، اما گناه و ممنوع هم نیست و معقول هم هست. ثانیا اگر هم مرسوم نیست، شما مرسومش کنید». «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ؛ هر کس رسم نیکویی را پایه گذاری کند، هم پاداش این پایه گذاری به او می رسد و هم پاداش همه کسانی که تا روز قیامت مطابق آن کار نیکو عمل کنند، بدون آنکه چیزی از اجر آنها کم شود». گاهی یه چیزایی به قدری مرسوم و موسوم میشه که غفلتا جای حق و عدل و عون و احسان رو میگیره: «... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ همدیگر را بر نیکی و حفظ خود از خطر و خطا یاری کنید، نه بر تنبلی از کار نیک و گناه و دشمنی جویی. و از خدا پروا داشته باشید؛ زیرا مجازات خدا سخت است.» (مائده 2) https://eitaa.com/anbaz60/1194
(با ویرایش و به‌روزرسانی) از کانال تلگرامی https://t.me/anbaz60/465 محبوب یا منفور؟ 📌 محبوبیت روحانیان کمتر شده یا بیشتر؟ عاملش چیست؟ البته بدون آمار معتبر، نمی‌توان سخن قاطعی گفت، اما تجربه زیسته‌ام چنین است: 1️⃣ به طور میانگین، محبوبیت روحانیان و صنف روحانیت، به‌نسبت، بیشتر از دوران قبل از انقلاب شده، و نفرت از روحانیان هم احتمالا کمتر رایج است. اما بین کسانی که دلِ خوشی از این صنف ندارند، نفرت را بیشتر، و میان هواداران‌شان هم عمق محبوبیت را کمتر می‌یابیم. یعنی محبوبیت، کیفیتی کمتر یافته است و گویا کمّیتی بیشتر، و نفرت، کیفیتی بیشتر و گویا کمّیتی کمتر. 2️⃣ حمله به چند طلبه در دو سه روز و قتل برخی از آنها (گذشته از قتل طلبه همدانی و مشهدی و تهرانی و ... در گذشته) هشدار و چالش‌اند. آیا قبل از انقلاب هم طلاب و علمای دین، ترور می‌شدند؟ هم رویکرد سازمان حوزه علمیه و هم وضعیت حکمرانی منتسب به دین، در هر دو سوی کاهش و افزایش، مؤثر بوده است. 3️⃣ پدیده‌هایی مثل سیل و زلزله و کرونا، زمینۀ خدمت‌رسانی طلاب محترم و مجاهد را فراهم می‌کنند که فرصت‌های مناسبی برای بهبود این وضع‌اند. اما اکتفا به چنین وقایعی، ناپسندی است. اگر آسیب‌شناسی نکنیم، مسیر درست را نمی‌یابیم و برنامه و فعالیت بایسته و شایسته‌ای نخواهیم داشت. به بازماندگان محترمِ حجت الاسلام سلیمانی و برای سلامتی حجت الاسلام سجاد جهانگیری ۹ اردیبهشت 1402 https://eitaa.com/anbaz60/1195
الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ضايعه تاسف بار درگذشت حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد کاظم خانلو؛ دانش آموخته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، رئيس اداره تبليغات شهرستان تاكستان را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه حوزوي و قرآنی تسلیت عرض نموده، براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و اجر كثير مسئلت مي نماييم. مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
درباره انتخابات پیشِ رو 📌 اگر حکومت واقعا می‌خواهد مردم در انتخابات شرکت کنند و انتخاب درستی هم داشته باشند، از مقدماتش این است که زمینه شناخت درست و کافی و مستند و مستدل کاندیداها را فراهم کند. تا زمانی که نامزدها بتوانند با دروغ و تظاهر و نفاق، مردم را فریب دهند، هم انتخاب‌های درست به حداقل خواهد رسید و هم مشارکت در انتخابات به مرور زمان، کمتر خواهد شد. یکی از تفاوت‌های اصلی حکومت درست و نادرست در همین است که آیا راهبری جامعه را بر اساس آگاهی و واقع‌بینی حداکثری مردم پیش می‌برند، یا با انباشته کردن بی‌خبری‌ها. نیز با نصیحت و بخشنامه به‌دست‌نمی‌آید، بلکه حاصل فرآیندی است که در آن، واقعیت امور و افراد، برای عموم مردم، به صورت کافی و مستند و مستدل، روشن شود. 22 اردیبهشت 1402
🔹دین در حوزه‌ی عمومی ✅ دیوید هالنباخ، الاهیات‌دان معاصر مسیحی، می‌گوید امروزه، گروه‌های مذهبی برای آن‌که بتوانند در حوزه‌ی عمومی وارد شوند و در تحقق خیر عمومی(common good) مشارکت داشته باشند، با دو چالشِ آزاردهنده روبه‌رو هستند: نخست این‌که باید جامعه‌ای که تا اندازه‌ی زیادی "سکولار" شده است، را قانع کنند که آن‌ها نیز به اندازه‌ی کافی شایستگی ورود بی‌دردسر و بدونِ تنش‌آفرینی در حوزه‌ی عمومی و هم‌کاری با افراد، گروه‌ها، و سازمان‌های غیرِ دینی را دارند؛ به این معنا که با حضور و عمل‌کردِ خود شکاف اجتماعی ایجاد نکرده و یا شکاف‌های موجود را پررنگ نمی‌کنند و حاضرند دیگران را به رسمیّت شناخته و با آن‌ها هم‌کاری کنند. و دوم این‌که به این پرسش پاسخ دهند که با کدام خوانشِ مذهبی از میان خوانش‌های متکثّر از مسیحیت بنا دارند در حوزه‌ی عمومی فعال باشند. این از آن جهت است که از نگاه او، گروه‌های مذهبی خوانش‌های مختلفی از دین خود دارند. وجود این خوانش‌ها این پرسش را پدید می‌آورد که کدام خوانش می‌تواند وارد حوزه‌ی عمومی شده و برای تامین خیرِ عمومی و صلح بکوشد. ✅ سخن هالنباخ به این معناست که دین برای ورود به حوزه‌ی عمومی، هم سکولارها را باید قانع کند و هم گروه‌های دینی‌ای را که خوانش‌های متفاوتی دارند. تصور من این است که از میان این دو چالش، دوّمی خطیرتر و دشوارتر باشد. سکولارها را شاید بتوان قانع کرد و به آن‌ها قبولاند که مذهب هم می‌تواند در تامین صلح و عدالت و امنیت اجتماعی نقشی داشته باشد؛ ولی گروه‌های مذهبی با خوانش‌های متفاوت به این سادگی راضی نمی‌شوند. به همین دلیل است که هالنباخ معتقد است مشکل اصلی حضور مسیحیّت در حوزه‌ی عمومی گروه‌های مذهبیِ مخالف هستند و نه گروه‌های سکولار. مهراب صادق‌نیا ۱۴۰۲/۲/۲۳ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab