eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی! 🎙 شعرسپید را با عنوان: "آن کفش های وصله دار" با صدای گرم مرحوم بشنوید! 🔹 خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی! 🔸 و جای پنج سال می شد که پنجاه سال حاکم باشی! 🔹 می شد حسین و حسن را باخود همراه کرد یکی مشاور اعظم و یکی وزیر خزانه داری کل! 🔸 حتی عقیل را می شد سه چهار سالی با حقوق ارزی آن روز به اندلس فرستاد! 🔹 می شد محمد حنفیه سفیر سازمان ملل باشد! مانند این پس خاله ها که هنوز و تا همیشه سفیرند! 🔸 می شد بعد خود فکر پادشاهی فرزندان بود! مثل همین ملک حسین و ملک حسن مثل همین حیدر علی اف و اف بر این دنیا... 🔹 می شد انبان خویش را پر کرد از شیر مرغ و جان آدمیزاد از وعده و وعید و افطاری داد با بیت المال! 🔸 در برج های دوبی سهمی داشت! در بازار بورس دستی! 🔹 برای بردن نان فرصت نیست! این را به سازمان غله و نان بسپار! • شعر کامل:(+) 🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از وارثون
استاد صفایی حائری (ره) مى‌خواهم دو چيز را از شما بگيرم: يكى اينكه خود را از هيچ ذنبى دور نبينيد كه ما با ابن ملجم‌ها فاصله‌اى نداريم . اين حقيقتى است كه هر كدام فرعونى هستيم، ولى زمينه‌هاى بروز نيروهاى باطنى ما هنوز شكل نگرفته است. دوّم اين كه، هر چند رحمت حق واسع است، ولى اغترار به آن نداشته باشيم؛ زيرا وصالش مقدماتى مى‌خواهد و مقدمات آن هم شوخى بردار نيست. بحث اين نيست كه نيّت تو خوب باشد، دلت پاك باشد، كه از اينها گذشته، اگر عمل هم خوب بود و احسان هم محقق شد، وصال رحمت، منوط‍‌ به اخبات و انكسار و خشيت است. @varesoon
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹آقا بیا🔹 به حق خدای شب قدرها بیا ای دعای شب قدرها حضور تو تنها نفس می‌دهد به حال و هوای شب قدرها پر از التماس است و آقا بیاست به عمق صدای شب قدرها الهی نگاهی کن از روی لطف به آقا بیای شب قدرها برای تمنای روز ظهور می‌افتم به پای شب قدرها کمی نقد عشق و عنایت بریز به دست گدای شب قدرها مریض فراقیم یابن‌الحسن تو هستی دوای شب قدرها به حق علی و به حق حسین به این ناله‌های شب قدرها مرا یک سحر کاش مهمان کنی نجف کربلای شب قدرها 📝 🌐 shereheyat.ir/node/433@ShereHeyat
سلام علیکم در این شب عزیز و عظیم دعاگو و نیازمند دعای همگی هستم. الهی که در پرتو نیکوترین اسماء الله بهترین بهره‌های دنیا و آخرت نصیب همه شود! خیری که در آن رضای خدا و شما هر دو باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
قیمت خودرو امروز ۲۶ فروردین! یکی از دوستان گفته بود که روحانی خانه‌دار شدن را به آرزوی دست نیافتنی تبدیل کرد و رئیسی هم خرید خودرو را! تاسف باید خورد به این وضعیت بی‌‌دولتی. این وضعیت رهاشدگی مردم را دچار ناامیدی می‌کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
اصل امری واجب است اما حکم شرعی ، یک حکم پسین است. پسین بودن حجاب دارای دو رکن اصلی است: اولا اصل حجاب امری واجب است اما براساس آیات و روایات، حجاب شرعی در ذات خود قید عرفیت را دارد. یعنی همانگونه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت، حدود دارای انضباطی برای حجاب استنباط می‌شود، تأثیر نسبی عرف‌های متفاوت بر اندازه، نوع و شکل مطلوب حجاب نیز به دست می‌آید. ثانیا شرائط حکیمانه برای ابلاغ حکم الهی آن است که برای اکثریت قاطع مردم جامعه، نظراً پسندیده و عملاً پذیرفته باشد، به‌گونه‌ای که نتیجه نظرسنجی‌ها، برآیند کلی جامعه را هم‌دل و همراه با حکم شرعی حجاب نشان دهد و مخالفان، استثناهایی به حساب آیند که کنترل آنها از راه نظارت عمومی (در رتبه نخست) یا قدرت حکومت (در رتبۀ بعدی) معقول و نتیجه‌بخش باشد. تکلیف اولی و اصلی نهاد دین و حکومت نیز، فراهم کردن همین شرائط است.
أمّا بعدُ فكأنَّ الدّنيا لم تكُن و كأنَّ الآخرةَ لم تزل! مسعود دیانی همین!
خصلت های مصون ساز.mp3
5.66M
🍃🍃🍃 ❇️ خصلتهای مصون ساز چیه؟ 🤔 🔰وسط مهمونی اومدم به قولم عمل کنم😉 ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ ❀ تربیت بنیادی ❀ https://eitaa.com/tarbiat_bonyadii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیف یا شکر؟! عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت صد «شکر» که این آمد و صد «حیف» که آن رفت مصراع دوم این بیت قاآنی، در فضای مجازی، اغلب به گونه‌ای که آمد نوشته می‌شود، درحالی‌که، آن‌گونه‌که در دیوان شاعر می‌بینیم، به جای «حیف»، «شکر» آمده است. (تفاوت معنایی این دو واژه نیازی به توضیح ندارد. قاآنی هم مثل شماری از شاعران پیشینِ فارسی‌گو، رفتن رمضان را موهبت و غنیمت و اِنعام ‌دانسته و از رفتن آن دریغ نخورده است!) .... گویا مصراع دوم این بیت استاد بهار را جایگزین مصراع قاآنی کرده‌اند: شاهی به میان آمد و شاهی ز میان رفت صد شکر که‌ این‌ آمد و صد حیف که آن رفت https://t.me/joinchat/AAAAAD7Fssu7AgJ7o97tgw
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما روسری سر می‌کرد بیرون می‌رفت. یک بار به مناسبتی چادر سرش کرد. آقا به او گفت «چرا دکورتو عوض کردی؟ همان طوری که بودی بیا»، حالا یادم نمی‌آید چه کسی می‌خواست بیاید که خواهرم مریم چادر سر کرد. دختر آیت الله طالقانی: دخترخاله ما  که مرحوم شده‌اند، بی‌حجاب بود؛ هر دفعه می‌آمد منزل در می‌زد ما می‌رفتیم در را باز می‌کردیم، می‌گفت «اگر آقا هست چادر بدهید من با چادر به داخل منزل بیایم». یک بار که در خانه ما را زد، من در را باز کردم دیدم هایده خانم است. آقا هم داشت در حیاط قدم می‌زد، هایده خانم خودش در را پیش کرد یک کناری ایستاد تا بروم برای او چادر بیاورم، حاج آقا همین طوری که قدم می‌زد آمد در را باز کرد و او را دید، گفت «بفرمایید». دخترخاله هم عقب‌عقب رفته بود و گفت «منتظرم طاهره برای من چادر بیاورد»، آقا گفت «از کوچه آمدی همه شما را دیدند من یکی گناه کردم شما را ببینم». (خنده) خیلی برای هایده خانم و ما جالب بود. آقا می‌گفت خود جوان‌ها باید به مسائل دینی‌شان برسند و رعایت کنند، امری و دستوری جواب نمی‌دهد. 🔹‌ تيزر | گپ و گفت صميمي با فرزندان طالقاني http://goo.gl/F8nGDf 🔹 متن بخشی از گفتگو http://goo.gl/70Yj7N
انباز
✳️ماجرای فامیل بی‌حجاب آیت‌الله طالقانی مهدی طالقانی: ما هیچ وقت فکر نکردیم بچه آخوندیم، مریم ما ر
پرواضح است که مطلب مربوط به آیت الله طالقانی درباره حجاب را به عنوان حجت شرعی منتشر نکرده‌ام (بلکه حتی بر صحت آن خبر نیز اصراری ندارم) چه اینکه نه قصه را در مقام بیان تمام نظر ایشان می‌بینم و نه اصولا چنان حجیتی بر احدی از غیر معصومان (و حتی بر همه ایشان یکجا) قائلم. هدفم بیان بخشی از واقعیت دین‌داری در جامعه معاصر است، که گاهی ندیدن و ندانستن همین واقعیات، انسان را دچار خطاهای شناختی و عملی سنگین و جبران‌ناپذیری می‌کند. بنده در گفتارها و نواشتارهایم، فهم خودم از نصوص دینی را درباره حجاب و امر به معروف توضیح داده و منتشر کرده‌ام و ضمن پذیرش مسئولیت دنیوی و اخروی مواضع خودم، برای گفتگوی علمی و هم‌افزایی در سطوح مختلف (از مباحث بنیادین تا کاربردی) آمادگی کامل دارم. نقل چنین مطالبی بیان زاویه‌دیدهای مرتبط با آن مسائل است، از جمله اینکه بعید نیست یک فقیه مهذب یا یک فرد مؤمن انقلابی نیز چنین فهم و قرائتی از اسلام و فقه و احکام شرعی داشته باشد. https://eitaa.com/anbaz60/1192
دیدید گاهی دو نفر با هم گفتگو و بحث می‌کنن، اما یکیشون بعد از اینکه حرفشو میگه، میگه "لطفا دیگه ادامه ندید" یا "دیگه بعد از این ادامه نمیدم"؟ خب عزیز جان اگه میخوای طرف ادامه نده، خودت در ادامه ندادن پیش‌قدم باش، هر وقتم خواستی ادامه ندی، یا اصلا ادامه نده، یا گلی، تشکری، چیزی بفرست و میدان بحث رو ترک کن. فکر میکنم این، محترمانه‌تر و متواضعانه‌تر باشه. 🌺 https://eitaa.com/anbaz60/1193
سابقا جایی درس میخوندیم که هم درس تکراری داشت هم مشکلات دیگر. یه وقت به مدیرش گفتم «لطفا سرفصلها رو بدید ببینم. اگر قراره ادامه تحصیلمون مثل همین یکی دو ترم باشه، از حالا انصراف بدم». فرمودند: «مرسوم نیست سرفصل رو به طلاب بدیم». گفتم: «اولا مرسوم نیست، اما گناه و ممنوع هم نیست و معقول هم هست. ثانیا اگر هم مرسوم نیست، شما مرسومش کنید». «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ؛ هر کس رسم نیکویی را پایه گذاری کند، هم پاداش این پایه گذاری به او می رسد و هم پاداش همه کسانی که تا روز قیامت مطابق آن کار نیکو عمل کنند، بدون آنکه چیزی از اجر آنها کم شود». گاهی یه چیزایی به قدری مرسوم و موسوم میشه که غفلتا جای حق و عدل و عون و احسان رو میگیره: «... وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ همدیگر را بر نیکی و حفظ خود از خطر و خطا یاری کنید، نه بر تنبلی از کار نیک و گناه و دشمنی جویی. و از خدا پروا داشته باشید؛ زیرا مجازات خدا سخت است.» (مائده 2) https://eitaa.com/anbaz60/1194
(با ویرایش و به‌روزرسانی) از کانال تلگرامی https://t.me/anbaz60/465 محبوب یا منفور؟ 📌 محبوبیت روحانیان کمتر شده یا بیشتر؟ عاملش چیست؟ البته بدون آمار معتبر، نمی‌توان سخن قاطعی گفت، اما تجربه زیسته‌ام چنین است: 1️⃣ به طور میانگین، محبوبیت روحانیان و صنف روحانیت، به‌نسبت، بیشتر از دوران قبل از انقلاب شده، و نفرت از روحانیان هم احتمالا کمتر رایج است. اما بین کسانی که دلِ خوشی از این صنف ندارند، نفرت را بیشتر، و میان هواداران‌شان هم عمق محبوبیت را کمتر می‌یابیم. یعنی محبوبیت، کیفیتی کمتر یافته است و گویا کمّیتی بیشتر، و نفرت، کیفیتی بیشتر و گویا کمّیتی کمتر. 2️⃣ حمله به چند طلبه در دو سه روز و قتل برخی از آنها (گذشته از قتل طلبه همدانی و مشهدی و تهرانی و ... در گذشته) هشدار و چالش‌اند. آیا قبل از انقلاب هم طلاب و علمای دین، ترور می‌شدند؟ هم رویکرد سازمان حوزه علمیه و هم وضعیت حکمرانی منتسب به دین، در هر دو سوی کاهش و افزایش، مؤثر بوده است. 3️⃣ پدیده‌هایی مثل سیل و زلزله و کرونا، زمینۀ خدمت‌رسانی طلاب محترم و مجاهد را فراهم می‌کنند که فرصت‌های مناسبی برای بهبود این وضع‌اند. اما اکتفا به چنین وقایعی، ناپسندی است. اگر آسیب‌شناسی نکنیم، مسیر درست را نمی‌یابیم و برنامه و فعالیت بایسته و شایسته‌ای نخواهیم داشت. به بازماندگان محترمِ حجت الاسلام سلیمانی و برای سلامتی حجت الاسلام سجاد جهانگیری ۹ اردیبهشت 1402 https://eitaa.com/anbaz60/1195
الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ضايعه تاسف بار درگذشت حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد کاظم خانلو؛ دانش آموخته مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، رئيس اداره تبليغات شهرستان تاكستان را خدمت خانواده محترم ایشان و جامعه حوزوي و قرآنی تسلیت عرض نموده، براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و اجر كثير مسئلت مي نماييم. مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن
درباره انتخابات پیشِ رو 📌 اگر حکومت واقعا می‌خواهد مردم در انتخابات شرکت کنند و انتخاب درستی هم داشته باشند، از مقدماتش این است که زمینه شناخت درست و کافی و مستند و مستدل کاندیداها را فراهم کند. تا زمانی که نامزدها بتوانند با دروغ و تظاهر و نفاق، مردم را فریب دهند، هم انتخاب‌های درست به حداقل خواهد رسید و هم مشارکت در انتخابات به مرور زمان، کمتر خواهد شد. یکی از تفاوت‌های اصلی حکومت درست و نادرست در همین است که آیا راهبری جامعه را بر اساس آگاهی و واقع‌بینی حداکثری مردم پیش می‌برند، یا با انباشته کردن بی‌خبری‌ها. نیز با نصیحت و بخشنامه به‌دست‌نمی‌آید، بلکه حاصل فرآیندی است که در آن، واقعیت امور و افراد، برای عموم مردم، به صورت کافی و مستند و مستدل، روشن شود. 22 اردیبهشت 1402
🔹دین در حوزه‌ی عمومی ✅ دیوید هالنباخ، الاهیات‌دان معاصر مسیحی، می‌گوید امروزه، گروه‌های مذهبی برای آن‌که بتوانند در حوزه‌ی عمومی وارد شوند و در تحقق خیر عمومی(common good) مشارکت داشته باشند، با دو چالشِ آزاردهنده روبه‌رو هستند: نخست این‌که باید جامعه‌ای که تا اندازه‌ی زیادی "سکولار" شده است، را قانع کنند که آن‌ها نیز به اندازه‌ی کافی شایستگی ورود بی‌دردسر و بدونِ تنش‌آفرینی در حوزه‌ی عمومی و هم‌کاری با افراد، گروه‌ها، و سازمان‌های غیرِ دینی را دارند؛ به این معنا که با حضور و عمل‌کردِ خود شکاف اجتماعی ایجاد نکرده و یا شکاف‌های موجود را پررنگ نمی‌کنند و حاضرند دیگران را به رسمیّت شناخته و با آن‌ها هم‌کاری کنند. و دوم این‌که به این پرسش پاسخ دهند که با کدام خوانشِ مذهبی از میان خوانش‌های متکثّر از مسیحیت بنا دارند در حوزه‌ی عمومی فعال باشند. این از آن جهت است که از نگاه او، گروه‌های مذهبی خوانش‌های مختلفی از دین خود دارند. وجود این خوانش‌ها این پرسش را پدید می‌آورد که کدام خوانش می‌تواند وارد حوزه‌ی عمومی شده و برای تامین خیرِ عمومی و صلح بکوشد. ✅ سخن هالنباخ به این معناست که دین برای ورود به حوزه‌ی عمومی، هم سکولارها را باید قانع کند و هم گروه‌های دینی‌ای را که خوانش‌های متفاوتی دارند. تصور من این است که از میان این دو چالش، دوّمی خطیرتر و دشوارتر باشد. سکولارها را شاید بتوان قانع کرد و به آن‌ها قبولاند که مذهب هم می‌تواند در تامین صلح و عدالت و امنیت اجتماعی نقشی داشته باشد؛ ولی گروه‌های مذهبی با خوانش‌های متفاوت به این سادگی راضی نمی‌شوند. به همین دلیل است که هالنباخ معتقد است مشکل اصلی حضور مسیحیّت در حوزه‌ی عمومی گروه‌های مذهبیِ مخالف هستند و نه گروه‌های سکولار. مهراب صادق‌نیا ۱۴۰۲/۲/۲۳ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
صلوات بر امام جعفر بن محمد الصادق علیه السّلام اللهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ1⃣ دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ ____ 1⃣ یعنی کسی که خدا دینش را نزد او به‌امانت سپرده است. در دعای ندبه نیز در وصف اوصیای انبیا آمده است: مُسْتَحْفَظا بَعْدَ مُسْتَحْفَظٍ. برخی آن را مُسْتَحْفِظ به کسره فاء می‌خوانند. ظاهرا باید در این صورت چنین معنا شود: کسی که دین خدا را به اهلش امانت می‌دهد. اما وجه اول روشن‌تر است.
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز 🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به این است که مادرم برای با آوردن گل یاس کنار صورتم بیدارم می‌کرد.» بیدار ماندن تا دیروقت برای دیدن تلویزیون و حضور در فضای مجازی، لذت خواب، و شرایط جسمی نوجوان بیدار شدن برای نماز صبح را سخت می‌کند. بیدار کردن با نهایت محبت و صبر و نوازش صدا زدن زیبا و روشن کردن محیط با آوردن خوراکی های دوست داشتنی کنار رختخواب او، بیدار شدن را برای نوجوان آسان‌تر می‌کند. 📚 علی‌نقی‌فقیهی، کتاب شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، ص ۱۳۷ ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
انباز
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز 🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به #نماز این ا
نمازخوان شدن هر انسانی، عواملی دارد و موانعی که دقیقا نقطه‌مقابل همند. می‌توان گفت مهمترین عامل نمازخوانی آن است که انسان با حقیقت توحید و بندگی و با معنای نماز، در حد خودش آشنا شود، تا ارزش و اهمیت و فایده نماز (و سایر عبادات) را دریابد. در این صورت، هم ذهن او منطقا پذیرای نماز می‌شود و هم قلبًا نماز را دوست خواهد داشت. طبیعتا مهمترین مانع نمازخوانی (و سایر عبادات و کارهای خوب) هم آن است که زمینه‌های بینشی و گرایشی کافی برای انجام آن فراهم نشده باشد. لذا از موانع مهم نمازخواندن کودکان (و مثلا بیدارشدنشان برای نماز صبح) این است که احساس کنند والدین، یا حتی یکی از آنها، می‌خواهند نماز را به آنها تحمیل کنند. البته این لطف خداست که گاهی هیچ کدام از زمینه‌های بینشی و گرایشی را به حد لازم و کافی آماده نکرده‌ایم، و در عین حال، فرزندان‌مان نماز می‌خوانند. اما سخن در این است که وظیفۀ اصلی ما فراهم کردن چنین زمینه‌هایی است و اگر بدون توفیق در آن، انتظار داشته باشیم فرزندمان نمازخوان شود، هم خود رنج می‌بریم و هم فرزندان‌مان را می‌رنجانیم و به احتمال زیاد، نتیجه نهایی، مطلوب ما نخواهد بود. لذا در روایتی آمده است که مؤمن به دو بال روشنایی و مهربانی نیاز دارد. از همین سخنان روشن می‌شود دست‌کم به اندازه‌ای که به اصل نماز خود و فرزندان‌مان اهمیت می‌دهیم، باید دغدغه‌مند کیفیت نماز هم باشیم. این امر، هم باعث می‌شود نمازخوان‌شدن افراد، فرآیند بهتری را طی‌کند و هم نمازمان، ماندگارتر و مؤثرتر در زندگی باشد. نکتۀ دیگر، ضرورت برای متربیان و فرزندان است تا اهل عبادت و خشوع در پیشگاه خدای مهرورز مهرگسترده باشند، که خوش گفت حافظ شیرین‌سخن: «به رحمت سر زلف تو واثقم ورنه كشش چو نبود از آن‌سو چه سود كوشيدن» 🌷 https://eitaa.com/anbaz60/1201
خاطره دکتر عاطفی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی: در روزهای آخر حیات آیت الله حائری شیرازی برای اسکن استخوان به بخش ما آمدند. از ایشان با وجودی که حال مساعدی نداشتند درخواست یه هدیه و یادگاری کردم و ایشان با خط خودشان تحریر کردند و سالهاست در بخش ما به یادگار مانده: بسم الله الرحمن الرحیم خواهران و برادران اسکن آنچه داریم از رحمت رحمانی خداست و آنچه باید به دست بیاوریم رحمت رحیمی خداست اگر به خود و خانواده و مردم خدمت میکنید مرتبا رحمت رحمانی را به رحیمی تبدیل میکنید.آنچه از رحمانی بدست ماست با ما به آخرت نمیاید و آنچه رحیمی ذره ای از آن به جا نمیماند و با ما به آخرت میآید خوش به حال خدمتگذاران به خود و خانواده و مردم و بیچارگان والسلام محی الدین حائری شیرازی https://t.me/dralihaeri/330 https://eitaa.com/anbaz60/1202 https://t.me/anbaz60/995
هدایت شده از محسن قنبریان
دختر و خدا! • مشرکان "فرشتگانِ آسمان" را "دخترانِ خدا" می خواندند! اما "دخترانِ زمین" را "بنده خدا" هم نمی دیدند! دخترکان یا در دخترکُشی می مردند یا در ضعف و زبونی نگه داشته می شدند که حتی از گرفتن حقوق اولیه شان عاجز بودند (وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ)! • در فرهنگ مردسالار و پسرپرور، در واقع این خدا بود که زمین خورده بود؛ که "مدبّرات امر"ش، دختر خوانده می شدند! مظلومیت "دختر" و "خدا" با هم پیوند داشت! "دختر" برای "خدای دختران"؛ خدای "مردسالاران" هم "هوی" بود: "مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ "! اشتباه نکن این خدای زمینی، مونث را دختر خود نمی خواست، خود می خواست! خدا هم این تقسیم ناعادلانه شان را به رخ شان کشید: تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ! اگر خدا محترم می شد، دختر هم؛ دختر عزیز می شد خدا هم! • خدا باید کاری می کرد! با جاهلیت چه بحث فلسفی کند؟! چگونه بفهماند خودش "لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" است و فرشتگان هم "مجرد از ماده" اند و دختر و پسر ندارند؟! برای "متعمّقون"، چیزهایی گفت؛ حالا باید ذهن ها درباره دختر هم عوض می شد! خدا، "دختر پروری" کرد! قبل تر شروع کرده بود و حالا گزارش کار به جاهلیت می داد! • وقتی همه منتظر "پسرِ مسیحایی" بودند، نذر مادری (لَكَ مَا فِي بَطْنِي) را "برای خود"، "قبولِ حَسَن" کرد! اما او را "دختر" خواست! در سورپرایز تولد، وقتی مادر از دختر بودن کودکش تعجب کرد، گفت: "لَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ"! پسر مثل دختر نیست! (نفرمود: دختر مثل پسر نیست!) • خداوند "دخترِ برای خود" را (مُحرّر) می خواست نه "زاد و کالا"! پس بجای "يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ" او را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" داد! فرقها دارند "نشو" با "نبات"... فاصله ها دارند "حلیه"(زیورهای عارضی) با "حُسن"(زیبایی ذاتی)...! "دخترِ برای خدا"، هم سنخ و هم سخن فرشتگان شد؛ فرشتگان، دختر نشدند اما دختران، فرشته شدند! از میوه های بهشت خورد! تو بگو اینبار "آدم"، بهشت بر زمین آورد! • "دخترِ برای خدا" حالا دیگر در "نزاع لفظی"(خصام) ، "بی زبان و عاجز" (غیر مبین) نبود! نباتش به آنجا رسید که "بیانی" رساتر از "زبان" هم میوه داد! در مخاصمه یهود لجوج علیه او و زیر سیل تهمت ها، "صبیّ در مهدش" بر پاکی او شهادت داد! مخاصمه اینقدر "بیّن" و معجزه بود که گروهی از آنسو افتاده، مولودش را "پسر خدا" خواندند! و اینبار خدا پسردار شد!!! • و خداوند این "دخترپروری" را بارها در تاریخ تکرار کرد! مریم(س)، فاطمه(س)، زینب(س)، معصومه(س) و...! ...هرجا که مظلوم می شد یا به دختران ظلم می شد! اصلا هروقت احتجاجِ مهم و خصامِ سرنوشت سازی داشت، از قبل "برای خود"، "دختری" را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" می داد! بجای نشو در جلوه و زینت، رشد در حُسن و زیبایی کند! برای موقف سقیفه، موقف عاشورا، موقف عفریت مستکبر، موقف آخر الزمان... خدا با دختر از مظلومیت ها درآمد و درآورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian