eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
539 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخچه خداناباوری! 🔹اگرچه خداناباوری امروز محصول مدرنیته است ولی اساس آن، از گذشته وجود داشته است. در زمانه خود انبیاء نیز افرادی بوده‌اند که با کنار نمی‌آمدند. 🔸عموما از این‌ها با نام زندیق، ملحد و... یاد می‌شود. 🔺با این حال تأثیر مدرنیته بر خداناباوری در جهان امروز قابل انکار نیست 🔸زیرا اقتضائات علم تجربی و فلسفه مدرن، عملا الحاد را از حالت پرسشگری خارج کرد و سعی کرد برای آن تئوری پردازی کند. 📌الحاد گذشته بیشتر پرسش‌گر بود ولی الحاد مدرن در تلاش است تا خود را به عنوان علم و تئوری معرفی کند. ▪️البته اینکه چه مقدار در ادعای خودش موفق است، سخنی دیگر است! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
روان‌شناسی خداناباوری 🔹 بخشی از خداناباوری‌ها در سطح عمومی ناشی از انگیزه‌های روانی است. 🔸 در واقع افراد چون با امور محسوس و عینی انس دارند، چندان با وجود خدای غیرمحسوس و غیرمادی راحت نیستند. 🔺 در نتیجه وجود امور غیبی از جمله خدا را بعید می‌انگارند. 📌در طول تاریخ بخش مهمی از این بعید‌انگاری (استبعاد) با تشبیه امور غیبی به محسوسات درمان شده است! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
رئیسی، خدمت و دین 🔹 روحیه خدمت‌رسانی از ویژگی‌های بارز بود. روحیه‌ای برخاسته از بینش و نگرش دینی که اگر در سطوح مختلف مدیریتی باشد، زمینه مناسبی برای و آبادانی بیشتر فراهم می‌شد. 🔺اینجاست که مشخص می‌شود که چگونه حتی آموزه‌های اخلاقی در دین، در اصلاح امور دنیا اثرگذار خواهد بود. 📌اکنون مشخص می‌شود دین چگونه مسیر اصلاح جامعه را از مسیر اصلاح درونی افراد می‌داند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دین و تاریخ‌مندی 🔹 یکی از چالش‌هایی که در فلسفه دین و هرمنوتیک مورد توجه است، مسئله تاریخی‌نگری یا تاریخ‌مندی است 🔸اینکه فهم آدمی از حقیقت همواره در حصار تاریخ است 🔺لذا آدمیان امروز نمیتواند ادیانی که در گذشته بوده است و مناسبات آن را به درستی درک کند در نتیجه نمی‌تواند از آن‌ها نسخه‌ای برای امروز خودش بپیچد 📌این دیدگاه شاید با دین مشکلی هم نداشته باشد ولی با فهم بشر از دین در جهان امروز دچار چالش خواهد بود. ▪️ولی مهم‌ترین چالش این نظریه آن است که خودشکن و خودمتناقض است 🔺یعنی اگر چنین باشد، خود این ایده که قرار است یک حقیقتی را بیان کند هم تاریخ مصرف خواهد داشت. یعنی باید زمانی برسد که دیگر این ایده قابل قبول نباشد! 📍اگر هم این ایده را بدون تاریخ مصرف بدانیم، پس پذیرفته‌ایم که برخی ایده‌ها و گزاره‌ها می‌تواند تاریخ انقضا نداشته باشد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
گادامر و تاریخی‌نگری 📌 از جمله نظریه‌پردازانی است که معتقد به تاریخی‌مندی فهم است. اینکه فهم بشر در حصار تاریخ است و چندان امکان خروج از آن وجود ندارد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تفاوت تاریخمندی با تاریخی‌نگری 🔹 باورمندان به تاریخمندی معتقدند ارزش ها و اعتقادها و فرهنگ و آداب و رسوم و دین و مذهب زائیده شرایط تاریخی است و به مرور زمان همه این امور با ارزش ها و فرهنگ و حتی دین و مذهب جدید جایگزین می‌شود. 🔸 یعنی دین و مذهب و ارزش‌ها تاریخمند هستند و تاریخ انقضا دارند. 🔹 باورمندان به تاریخی‌نگری بیشتر بحث هرمنوتیکی و معرفتی دارند. یعنی جدا از اینکه هر چیز زاییده تاریخ خودش باشد یا نه، برای زمانه‌های بعدی چندان قابل فهم نیست. 🔸 وقتی می‌توان یک پدیده تاریخی از جمله دین را فهمید که به همان تاریخ با تمام مختصاتش سفر کنیم که چنین چیزی از نگاه این افراد ممکن نیست. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تاریخی‌نگری، قرائتی مدرن از شکاکیت 🔹 از آنجا که تاریخی‌نگری معتقد است هر چیز زاییده شرایط تاریخی خودش است و امکان فهم آن برای آیندگان وجود ندارد، عملا به نوعی شک‌گرایی مبتلا می‌شود. 🔸یعنی نسبت بشر امروز با تاریخ دیروز، شکاکانه است و به بسیاری از آن‌ها باید شک داشته باشیم؛ در نتیجه نمی‌توان به فهم خود از آن اعتماد داشته باشیم و حقیقت را دریابیم 🔺اینجاست که چالشِ مهم شک‌گرایی یعنی خودشکن بودن، در برابر تاریخی‌نگری هم ظهور می‌یابد. ▪️یعنی همینکه شک‌گرایان می‌گویند واقعیت برای بشر قابل درک نیست، خودش به عنوان یک امر واقعی است! ❗️حال اگر قرار باشد به همین واقعیت هم مشکوک باشیم، پس عملا خود شک گرایی را نقض کرده‌ایم 📌درباره تاریخی‌نگری هم مسئله به همین صورت است زیرا تاریخی‌نگری معتقد است، هیچ‌گاه نمی‌توان با قوانین کلی و مشترک به سراغ تفسیر تاریخ و پدیده‌های تاریخی از جمله دین رفت. ❗️حال اگر قرار باشد قوانین کلی و مشترک را برای فهم گذشته و آینده کنار بگذاریم، عملا باید خود قانون تاریخی‌نگری (اینکه هر چیزی در تاریخ خودش محبوس است) را نیز کنار بگذاریم؛ زیرا این هم یک قانون و قاعده کلی است و باید به این قانون نیز شک داشته باشیم. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نقد مبانی انسان‌شناختی تاریخی‌ نگری به دین از اینجا مطالعه کنید 👇👇👇👇 andishehrezvan.ir 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا پرداختن به تاریخی نگری و تاریخی مندی مهم است؟ 🔹این مسئله در نگاه اول چندان اهمیتی ندارد ولی جالب است بدانید که برخی اندیشه‌ها در سطح جهان (نسبت به عموم ادیان) و در کشور ما (نسبت به اسلام و قرآن) مبتنی بر تاریخی‌نگری است. ⁉️به عنوان مثال برخی کتاب‌ها و نوشته‌ها به صراحت بیان می‌کنند که قرآن و زبان آن متناسب با تاریخ گذشته است؛ لذا برای تاریخ کنونی ما کارآمد نیست ⁉️یا می‌شنوید که اسلام در محیط زندگی قبیله‌ای ظهور یافته است؛ در نتیجه نمی‌تواند با زندگی امروز ما ارتباطی داشته باشد ⁉️همچنین گفته می‌شود: اسلام 1400 سال پیش چگونه می‌خواهد مسائل بشر مدرن و جهان امروز را حل کند؟! ⁉️یا شنیده‌اید که ما نمی‌توانیم از تاریخ اسلام در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... بهره‌برداری کنیم؛ چراکه هر تاریخی مختصاتی دارد که عملا برای دیگر زمان‌ها کاربردی ندارد و.... 📌اینها بخشی از سوالاتی است که در سطح عمومی و دانشجویی مطرح می‌شود و مبتنی بر مسئله تاریخی‌نگری و تاریخ‌مندی است ▪️در واقع این‌ها همگی پرسش از نسبت است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
رئیسی؛ مردم‌دار و خستگی‌ناپذیر 🔹روحیه و باورهای دینی شهید جمهور، حجة الاسلام رئیسی بر کسی پوشیده نیست 🔸همین روحیه بود که مردم را برایش مهم کرده بود 🔺همین روحیه بود که خستگی را از دست او خسته کرده بود. 📌این همان تأثیر دین در اخلاق است. همان عمق‌بخشی دین به زیست اخلاقی است. 🔺اینجا مشخص شد که در افق‌های بالا و سطوح کلان است که انسان در معرض منفعت گرایی است، ایمان دینی زیست اخلاقی فرد را تضمین می‌کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهم در دام تاریخی نگری 🔹کتاب حاضر اثر محمد عرب‌صالحی از جمله آثاری است که به انتقاد از تاریخی‌نگری فهم می‌پردازد. 🔸مسئله اصلی این کتاب بررسی ایده گادامر مبنی بر محصور بودن فهم بشر به تاریخ و عدم امکان برون‌رفت از آن است. 📌 در واقع بسیاری از چالش‌های معرفت‌شناختی، دین‌پژوهی و فلسفه دین در غرب و آنچه در طی نیم قرن اخیر در جهان اسلام مطرح شده است، به نوعی در ارتباط با تاریخی نگری و به خصوص مبانی انسان شناختی آن مرتبط می‌باشد. 🔸کتاب حاضر از معدود آثاری است که سعی دارد به این مسائل توجه داشته باشد و به بررسی عالمانه آن‌ها بپردازد. معرفی بیشتر کتاب در سایت اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
محمدعرب صالحی 🔹جویشگر علمی و نویسنده ایرانی است. بیشترین تمرکز وی بر مسائل فلسفه دین است. از اینرو وی در زمینه‌های تاریخمندی انسان، تاریخی‌نگری به دین، فهم قرآن، هرمنوتیک فلسفی، و ... فعالیت دارد و آثار مختلفی را در این زمینه به رشته تحریر در آورده است. 🔸او همچنین در بررسی نسبت عقل و دین و به طور خاص گرایش‌های مطرح در جهان اسلام نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای دارد رزومه محمد عرب‌صالحی 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
ما چه محتوایی ارائه می‌دهیم؟ 🔹 از آنجا که مخاطبان اندیشه رضوان، فرهیختگان و نخبگان هستند، تلاش ما بر تولید محتوای علمی است. محتوایی که ناظر به یکی از چالش‌های بنیادین در حوزه دین و دین‌شناسی است. 🔸 اگرچه اندیشه رضوان، منعکس کننده دیدگاه‌های غیردینی نیست ولی همواره از دیدگاه‌هایی که با اندیشه‌های دینی همسو نیستند نیز استقبال می‌کند و در صورت ارسال یادداشت توسط مخاطبان، در فرایند ارزیابی و بارگزاری قرار می‌گیرد. 📌بر این اساس، اندیشه رضوان در صدد تکثیر محتوا به خصوص محتوای روزنامه‌ای و ژورنالیسیتی یا محتوایی که در کشاکش چالش‌های غیرعلمی و رسانه‌ای مطرح می‌شود، نیست. 🔺البته که اندیشه رضوان هنوز از آرمان خود بسیار فاصله دارد ولی امیدوار است با کمک شما مخاطبان فرهیخته و عزیز، بتواند در عرصه‌های علمی خود به موفقیت دست یابد. با تشکر 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
استقلال، اصلی تمدن ساز در آموزه‌های دینی 🔹تأثیر و بر قابل انکار نیست. 🔸محصول این دو، خودبنیادی و فایده گرایی یا همان است. 🔺خودبنیادی به معنای اینکه بشر بدون نیاز به وحی و منقطع از آسمان، می‌تواند نیازهای خودش را سامان دهد. 🔺فایده‌گرایی هم به معنای اینکه در ، حقوقی و اخلاقی، بشر همواره باید به دنبال فایده و منافع خویش باشد. ▪️پیامد این دو نگاه، استعمار و سلطه‌گری غرب است که امروزه به وضوح در حضور نظامی تمدن غرب در کشورهای دیگر مشاهده می‌شود. 🔹 استعمار و سلطه‌گری بیش از هر چیزی با مخالف است. 📌اینجاست که بخشی از ادبیات دینی، بر استکبارستیزی و اصل استقلال تأکید می‌کند. 🔺این اصل است که می‌تواند تمدن سازی کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
قرآن و محیط پیرامونی 🔹باورمندان به تاریخ‌مندی دین، معتقدند قرآن محصول زمانه خویش، نظام قبیله‌ای و ساختار خاص حاکم بر حجاز است. 🔸به عبارت دیگر باورمندان به تاریخ و دین، معتقدند قرآن تحت تأثیر محیط پیرامونی خویش بوده است ▪️ولی به نظر می‌رسد این دیدگاه با یک چالش مواجه است. 🔺اگرچه قرآن برخی از آداب و رسوم زمانه خویش را تأیید کرده است ولی در عین حال با بسیاری از آن‌ها مبارزه کرده است. ⁉️اگر قرآن محصول زمانه خویش است، پس چگونه با بسیاری از آداب و رسوم زمانه خود مبارزه می‌کند؟! 📌در واقع اگر اسلام و قرآن محصول زمانه خویش باشند، پس حضور قرآن در زمانه خودش باید حضوری انفعالی باشد؛ در حالی که آشکارا قرآن در زمانه خویش، حضوری فعال و محیط ساز داشته است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تاریخ‌مندی و پلورالیسم 🔹تاریخ‌مندی قرآن و دین، از جمله اندیشه‌هایی است که ارتباط نزدیکی با پلورالیسم دارد. 🔸اگر ادیان محصول زمان و زمانه خودشان باشند، دیگر هیچ دینی خاصیت جهان‌شمولی و فرازمانی نخواهد داشت. اینجاست که یا باید دین را حذف و انکار کرد 🔺 یا اینکه اگر دین حذف شدنی نباشد، اطلاق، فراگیری و جهان‌شمولی آن انکار می‌شود. 📌در این صورت کثرت‌گرایی دینی و پلورالیسم به رسمیت شناخته می‌شود. ▪️نه فقط پلورالیسم در نجات؛ بلکه حتی پلورالیسم در صدق و حقانیت! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کدام پلورالیسم؟! 🔹دکتر سید حسن حسینی، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اندیشه رضوان، از پلورالیسم می‌گوید. 🔸از تفاوت پلورالیسمِ جان‌ هیک و شلایرماخر تا نسبت پلورالیسم با نسبی‌گرایی. 👇👇👇👇👇 متن مصاحبه در پایگاه اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دکتر سید حسن حسینی 🔹 معاون فرهنگی و استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف 🔹 معاون سابق آموزشی این دانشگاه 🔹 معاونت جذب و شناسایی بنیاد ملی نخبگان 🔺او همچنین در گذشته ریاست دانشگاه صدا و سیما را برعهده داشته است. 🔸وی استاد مدعو دانشگاه ایندیانا نیز می‌باشد. 📌 او در حوزه فلسفه اسلامی، فلسفه دین و فلسفه رسانه مطالعات و پژوهش‌های گسترده داشته است. 📚 او رساله دکتری خویش را نزد سیدحسن نصر در واشنگتن به پایان رسانیده است و مدتی نیز جان هیک را نیز درک کرده است. (نگاهی اجمالی به سوابق سید حسن حسینی) 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و نیازهای زمان (2 جلد) 🔹کتابی نوشته شهید مرتضی مطهری که به گونه‌ای به مسئله تاریخ‌مندی دین می‌پردازد. ⁉️اینکه اسلام 1400 سال پیش چگونه به نیازهای امروز جامعه می‌تواند پاسخ دهد؟ ⁉️مکانیزم آن چیست؟ ⁉️آیا اسلام در قوانین خودش نسبی‌گرایانه و متناسب با هر زمانه‌ای عمل می‌کند؟ ⁉️یا اینکه اسلام مخالف نسبی‌گرایی است؟ ▪️به عبارت دیگر نسبت زمان و مکان با اسلام چگونه است؟ به‌ویژه که اسلام آخرین دین است و قرار نیست دین دیگری بیاید. 📌مطهری در این کتاب همچنین عملا به مسئله نسبت اسلام و مدرنیته نیز اشاره می‌کند؛ اینکه تغییرات زندگی انسان در دوران مدرن، از منظر اسلام چگونه ارزیابی می‌شوند؟ 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
زبان و تاریخ‌مندی 🔹زبان‌مندی متون مقدس از جمله ادله زمینه‌های معتقدان به تاریخی‌نگری و تاریخ‌مندی است اینکه متون مقدس در قالب الفاظ بیان می‌شوند، نشان از این دارد، ادیان تحت تأثیر زمانه خودشان هستند چراکه زبان همواره تحت تأثیر فرهنگ است. 🔺در مقابل مخالفان این دیدگاه معتقدند: اگرچه زادگان زبان، فرهنگ هر زمان است ولی زبان در مواردی می‌تواند پویایی داشته باشد که به فرافرهنگ و فراتاریخ برسد. 📌به عنوان مثال اصل توحید، اصل عدالت و... با هر زبانی که بیان شوند، منحصر در آن فرهنگ و زمانه نیستند؛ بلکه فراتاریخ و فرازمان می‌باشند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
قرآن؛ فعال یا منفعل؟! 🔹حضور انفعالی قرآن به معنای آن است که تمام ارزش‌های قرآن برخاسته از ارزش‌های جاهلیت پیش از اسلام است. 🔺ولی حضور فعال قرآن به معنای آن است که قرآن خودش شاخصه مخصوص به خودش را دارد و مبتنی بر آن برخی از آداب و رسوم را تأیید و امضا می‌کند ولی برخی دیگر را رد می‌کند. ▪️اینکه شاخصه قرآن در این زمینه چیست، مسئله‌ای دیگر است 📌ولی اصل شاخصه‌مندی مهم‌ترین نشانه بر حضور فعالانه قرآن است 🔺همین شاخصه‌هاست که نشان می‌دهد اسلام محدود به زمانه خودش نیست و قرار است در افق گام بردارد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اجتهاد؛ درمانی برای نسبت دین و تاریخ 🔹اینکه بخشی از گزاره‌های دینی ناظر به اتفاق تاریخی خاص بوده است، سخنی درست است ولی اینکه اساس دین را تاریخ‌مند بدانیم نادرست است؛ چراکه برخی از گزاره‌های دینی، از سنخ گزاره‌های راهبردی و فراتاریخی می‌باشند. 🔸اجتهاد مهم‌ترین مکانیزم برای تشخیص گزاره‌های راهبردی و فرازمانی دین و گزاره‌های زمان‌مند آن است. 🔺مثال ساده این مسئله، اصل زهد و ساده‌زیستی است. این اصل فرازمان است ولی مصداق آن در هر زمانی متفاوت و متغیر است. تطبیق آن راهبرد بر این کاربرد، کارکرد مجتهد است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تفاوت پلورالیسم سیاسی و دینی 🔹پلورالیسم سیاسی تنها در حوزه‌های غیربنیادین کارآمد است. در مسائلی که چندان نیاز به دقت منطقی نداریم. مسائلی که می‌توانند چندوجهی باشند و هر یک از افراد بشر به خاطر توجه به بعدی از آن حقیقت، در کنار همدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشد. 🔸اما پلورالیسم فلسفی و دینی برخلاف پلورالیسم سیاسی قبل از آنکه به همزیستی مسالمت آمیز در زندگی سیاسی و یا اجتماعی تأکید داشته باشد، بر تکثر باورها و عقاید تأکید دارد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا سخن از پلورالیسم مهم است؟ 🔹بسیاری از مسائلی که امروزه بخشی از چالش‌های عقیدتی جوانان را تشکیل می‌دهد، ناظر به همین «ایسم» هاست 🔺 از جمله پلورالیسم؛ ایده‌ای که عملاً می‌خواهد همه ادیان بلکه فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهور را نیز به عنوان یکی از مسیرهای حقیقت جلوه دهد. 🔸چالش‌ها و پرسش‌هایی از جمله: ▪️ واقعا فقط مسلمانان به بهشت میروند؟ ▪️ چرا فکر می کنید کسی که مثل ما فکر نمی‌کند، جهنمی است؟ هر کسی نظری دارد. ▪️ مگر عقیده هر کسی محترم نیست؟! ▪️ آیا خدا این همه کافر را به جهنم می‌برد و فقط یک عده اقلیت در جهان را به بهشت می‌برد؟ 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات