eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
540 عکس
50 ویدیو
5 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
📍جلسه پاسداشت مقام معلم توسط مجموعه اندیشه رضوان و دانشگاه فرهنگیان مشهد با سخنرانی استاد رحیم‌پور ازغدی 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
حضور اجتماعی زن در اسلام؛ تأیید یا ممانعت؟! از andishehrezvan.ir مطالعه کنید 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
استکبار ستیزی و عدالت ورزی شیعه 🔹 یکی از ارکان اصلی گفتمان شیعی است 🔸 لذا در گفتمان عمومی به عنوان یکی از اصول دین مطرح می‌شود. 🔺 اصل این مسئله درباره عدالت الهی است ▪️ اما هنگامی که به عدالت‌مندی خداوند باور داشته باشیم، قاعدتا بایستی در فلسفه‌های اجتماعی و سیاسی نیز عدالت را یک اصل بدانیم 🔸اینجاست که امتداد گفتمان شیعه در طول تاریخ استکبارستیزی و مبارزه باسلطه‌گری بوده است ❗️برخلاف مکاتب و گفتمان‌هایی که عدالت را در ذیل آزادی و در نهایت سرمایه‌داری ترجمه می‌کنند 📌اینجاست که شیعه استکبارستیز و استعمارزدا می‌شود ولی آن‌ها استعمارزا و مستکبرساز خواهند بود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
انگیزه روانی پلورالیسم 🔸یکی از علت‌های گرایش به انگیزه‌های روانی است. 🔹مثلاً جوان امروزی وقتی کثرت ادیان و فرقه‌ها را می‌بیند این سؤال برایش ایجاد می‌شود که واقعاً از میان این همه، تنها دینی خاص (اسلام) یا مذهبی خاص (شیعه) حق است و بقیه یک سره باطل و پوچ؟ 🔺طبیعتا بسیار بعید به نظر می‌رسد. 🔻اینجاست که گرایش به دینی رخ می‌دهد. 🔺ولی باید دانست که وقتی از حقانیت اسلام سخن گفته می‌شود، اصلا مقصود این نیست که دیگر اندیشه‌ها کاملا غلط هستند. بلکه دیگر ادیان ابراهیمی نیز از جانب همان خداست؛ هرچند بعدها تحریف شدند 🔸در واقع همین تحریف، زمینه التقاط، انحراف، خطا و اشتباه شده است ولی این به معنای آن نیست که همه گزاره‌ها و آموزه‌های آن دین یک سره غلط باشد. 📌به عبارت دیگر، اصول اندیشه اسلامی با اصول اندیشه دیگر ادیان تحریف شده سازگار نیست و نمی‌توان همه آن‌ها را حقیقت دانست چراکه قطعا با یکدیگر در تضاد یا تناقض خواهند بود. پس قطعا یکی از آن‌ها با حقیقت منطبق هستند و نمی‌تواند همگی آن‌ها حق باشند (اینجا پلورالیسم معنا ندارد و نادرست است) ▪️ولی این به معنای آن نیست که آن ادیان در برخی از آموزه‌ها و مفاهیم جزئی هم هیچ بهره‌ای از حقیقت نداشته باشند؛ بلکه ممکن است در برخی تعالیم با هم همسو باشند! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
شک به فلسفه 🔹در دبیرستان یا دانشگاه خیلی می‌شنوید که خیلی از مسائل دینی یا فلسفی علمی نیست. 🔸منظور این افراد هم از علم، دانش مربوط به عالم ماده و فیزیکی است. 🔺در نتیجه نسبت به امور غیرمادی مثل وجود خدا نمی‌توان چیزی گفت و باید شکاک بود! ▪️این شکاکیت؛ نتیجه اندیشه‌های بیکن، هیوم و اندیشه‌هایی بر محور تجربه‌گرایی () است. ♦️اندیشه‌هایی که نتیجه‌اش آن است که می‌خواهد بگوید گزاره‌های فلسفی و دینی، انتزاعی هستند و باید نسبت به آن‌ها شکاک باشیم! ❗️ولی این دیدگاه با یک چالش جدی مواجه است! 📍اینکه شک به گزاره‌های فلسفی، عقلی و دینی و بی‌اعتبار کردن آن‌ها باعث می‌شود، حتی علوم تجربی هم مشکوک باشند! 📌چراکه روابط علت و معلولی میان پدیده‌های مادی خودش از قبیل امور غیرفیزیکی است ولی محوری مهم در علوم تجربی است. 🔸در قانون علیت که در خیلی از علوم تجربی به کار می‌رود، خودش یک قانون فلسفی و عقلی است که معتبر است ولی تجربی نیست! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
شک‌گرایی فلسفی؛ شالوده فلسفه پست مدرن 🔹ریچارد پاپکین: پست‌مدرنیسم صورت نوین و افراطی شک‌گروی است که در دو قرن حاضر پدید آمده و منکر هر گونه چارچوب عقلی برای بررسی مسائل عقلانی است. این همان چیزی است که در پیام قبلی گفته شد همان چیزی که یک چالش جدی در فلسفه غرب است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تحریم الکل در اسلام! 🔸الکل در اسلام به دلیل مست کنندگی‌اش تحریم می‌شود. 🔹یعنی اسلام 1400 سال پیش این نسخه را به بشریت عرضه کرده است که اگر مایعی مست‌کننده بود، مصرف آن ممنوع است 🔹مهم نیست که مایع مست‌کنننده در هر زمان و عصری، چه باشد! 🔺در صدر اسلام، شراب بوده که به شیوه سنتی تهیه می‌شده است. 🔺پس از آن الکل کشف شده است که منافع جدی در پزشکی و صنعت دارد ولی برای مصرف نمی‌توان از آن استفاده نمود. 📌با این فرمول است که اسلام 1400 سال پیش الکل را تحریم می‌کند؛ الکلی که زکریای رازی نزدیک به 1000 سال پیش (پس از اسلام) آن را کشف کرد! ▪️ولی کسی که این فرمول را نداند، این پرسش برایش به وجود می‌آید که چگونه الکلی که 1000 است کشف شده، در 1400 سال پیش تحریم شده؟!! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تاریخمندی دین 🔹در رابطه دین و تاریخ برخی پرسش‌ها و چالش‌ها ناظر به تاریخمندی دین است. 🔸در واقع تاریخ‌مندی هر چیز به معنای موقتی و عرضی بودن آن امر دارد 🔺 به گونه ای که هر امر تاریخ‌مند زاییدۀ شرایط خود است و تناسب و کارآمدی آن وابسته به همان شرایط تاریخی می‌باشد. ▪️در نتیجه اگر زمان یا مکان تغییر کند، کارایی آن چیز تغییر می‌کند. 📌این مسئله ابعاد مختلفی دارد که از جمله می‌توان به مسئله «نسبت زمان حاضر با اسلام 1400 سال پیش» اشاره کرد. ✅ به امید خدا، در ادامه در باره تاریخ‌مندی دین، ابعاد و نظریات پیرامون آن مطالب بیشتری ارائه خواهیم کرد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ریاست محترم جمهور ایران عزیز حجة الاسلام رئیسی به شهادت رسید.
تاریخچه خداناباوری! 🔹اگرچه خداناباوری امروز محصول مدرنیته است ولی اساس آن، از گذشته وجود داشته است. در زمانه خود انبیاء نیز افرادی بوده‌اند که با کنار نمی‌آمدند. 🔸عموما از این‌ها با نام زندیق، ملحد و... یاد می‌شود. 🔺با این حال تأثیر مدرنیته بر خداناباوری در جهان امروز قابل انکار نیست 🔸زیرا اقتضائات علم تجربی و فلسفه مدرن، عملا الحاد را از حالت پرسشگری خارج کرد و سعی کرد برای آن تئوری پردازی کند. 📌الحاد گذشته بیشتر پرسش‌گر بود ولی الحاد مدرن در تلاش است تا خود را به عنوان علم و تئوری معرفی کند. ▪️البته اینکه چه مقدار در ادعای خودش موفق است، سخنی دیگر است! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
روان‌شناسی خداناباوری 🔹 بخشی از خداناباوری‌ها در سطح عمومی ناشی از انگیزه‌های روانی است. 🔸 در واقع افراد چون با امور محسوس و عینی انس دارند، چندان با وجود خدای غیرمحسوس و غیرمادی راحت نیستند. 🔺 در نتیجه وجود امور غیبی از جمله خدا را بعید می‌انگارند. 📌در طول تاریخ بخش مهمی از این بعید‌انگاری (استبعاد) با تشبیه امور غیبی به محسوسات درمان شده است! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
رئیسی، خدمت و دین 🔹 روحیه خدمت‌رسانی از ویژگی‌های بارز بود. روحیه‌ای برخاسته از بینش و نگرش دینی که اگر در سطوح مختلف مدیریتی باشد، زمینه مناسبی برای و آبادانی بیشتر فراهم می‌شد. 🔺اینجاست که مشخص می‌شود که چگونه حتی آموزه‌های اخلاقی در دین، در اصلاح امور دنیا اثرگذار خواهد بود. 📌اکنون مشخص می‌شود دین چگونه مسیر اصلاح جامعه را از مسیر اصلاح درونی افراد می‌داند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دین و تاریخ‌مندی 🔹 یکی از چالش‌هایی که در فلسفه دین و هرمنوتیک مورد توجه است، مسئله تاریخی‌نگری یا تاریخ‌مندی است 🔸اینکه فهم آدمی از حقیقت همواره در حصار تاریخ است 🔺لذا آدمیان امروز نمیتواند ادیانی که در گذشته بوده است و مناسبات آن را به درستی درک کند در نتیجه نمی‌تواند از آن‌ها نسخه‌ای برای امروز خودش بپیچد 📌این دیدگاه شاید با دین مشکلی هم نداشته باشد ولی با فهم بشر از دین در جهان امروز دچار چالش خواهد بود. ▪️ولی مهم‌ترین چالش این نظریه آن است که خودشکن و خودمتناقض است 🔺یعنی اگر چنین باشد، خود این ایده که قرار است یک حقیقتی را بیان کند هم تاریخ مصرف خواهد داشت. یعنی باید زمانی برسد که دیگر این ایده قابل قبول نباشد! 📍اگر هم این ایده را بدون تاریخ مصرف بدانیم، پس پذیرفته‌ایم که برخی ایده‌ها و گزاره‌ها می‌تواند تاریخ انقضا نداشته باشد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
گادامر و تاریخی‌نگری 📌 از جمله نظریه‌پردازانی است که معتقد به تاریخی‌مندی فهم است. اینکه فهم بشر در حصار تاریخ است و چندان امکان خروج از آن وجود ندارد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تفاوت تاریخمندی با تاریخی‌نگری 🔹 باورمندان به تاریخمندی معتقدند ارزش ها و اعتقادها و فرهنگ و آداب و رسوم و دین و مذهب زائیده شرایط تاریخی است و به مرور زمان همه این امور با ارزش ها و فرهنگ و حتی دین و مذهب جدید جایگزین می‌شود. 🔸 یعنی دین و مذهب و ارزش‌ها تاریخمند هستند و تاریخ انقضا دارند. 🔹 باورمندان به تاریخی‌نگری بیشتر بحث هرمنوتیکی و معرفتی دارند. یعنی جدا از اینکه هر چیز زاییده تاریخ خودش باشد یا نه، برای زمانه‌های بعدی چندان قابل فهم نیست. 🔸 وقتی می‌توان یک پدیده تاریخی از جمله دین را فهمید که به همان تاریخ با تمام مختصاتش سفر کنیم که چنین چیزی از نگاه این افراد ممکن نیست. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
تاریخی‌نگری، قرائتی مدرن از شکاکیت 🔹 از آنجا که تاریخی‌نگری معتقد است هر چیز زاییده شرایط تاریخی خودش است و امکان فهم آن برای آیندگان وجود ندارد، عملا به نوعی شک‌گرایی مبتلا می‌شود. 🔸یعنی نسبت بشر امروز با تاریخ دیروز، شکاکانه است و به بسیاری از آن‌ها باید شک داشته باشیم؛ در نتیجه نمی‌توان به فهم خود از آن اعتماد داشته باشیم و حقیقت را دریابیم 🔺اینجاست که چالشِ مهم شک‌گرایی یعنی خودشکن بودن، در برابر تاریخی‌نگری هم ظهور می‌یابد. ▪️یعنی همینکه شک‌گرایان می‌گویند واقعیت برای بشر قابل درک نیست، خودش به عنوان یک امر واقعی است! ❗️حال اگر قرار باشد به همین واقعیت هم مشکوک باشیم، پس عملا خود شک گرایی را نقض کرده‌ایم 📌درباره تاریخی‌نگری هم مسئله به همین صورت است زیرا تاریخی‌نگری معتقد است، هیچ‌گاه نمی‌توان با قوانین کلی و مشترک به سراغ تفسیر تاریخ و پدیده‌های تاریخی از جمله دین رفت. ❗️حال اگر قرار باشد قوانین کلی و مشترک را برای فهم گذشته و آینده کنار بگذاریم، عملا باید خود قانون تاریخی‌نگری (اینکه هر چیزی در تاریخ خودش محبوس است) را نیز کنار بگذاریم؛ زیرا این هم یک قانون و قاعده کلی است و باید به این قانون نیز شک داشته باشیم. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
نقد مبانی انسان‌شناختی تاریخی‌ نگری به دین از اینجا مطالعه کنید 👇👇👇👇 andishehrezvan.ir 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا پرداختن به تاریخی نگری و تاریخی مندی مهم است؟ 🔹این مسئله در نگاه اول چندان اهمیتی ندارد ولی جالب است بدانید که برخی اندیشه‌ها در سطح جهان (نسبت به عموم ادیان) و در کشور ما (نسبت به اسلام و قرآن) مبتنی بر تاریخی‌نگری است. ⁉️به عنوان مثال برخی کتاب‌ها و نوشته‌ها به صراحت بیان می‌کنند که قرآن و زبان آن متناسب با تاریخ گذشته است؛ لذا برای تاریخ کنونی ما کارآمد نیست ⁉️یا می‌شنوید که اسلام در محیط زندگی قبیله‌ای ظهور یافته است؛ در نتیجه نمی‌تواند با زندگی امروز ما ارتباطی داشته باشد ⁉️همچنین گفته می‌شود: اسلام 1400 سال پیش چگونه می‌خواهد مسائل بشر مدرن و جهان امروز را حل کند؟! ⁉️یا شنیده‌اید که ما نمی‌توانیم از تاریخ اسلام در سیاست، فرهنگ، اقتصاد و... بهره‌برداری کنیم؛ چراکه هر تاریخی مختصاتی دارد که عملا برای دیگر زمان‌ها کاربردی ندارد و.... 📌اینها بخشی از سوالاتی است که در سطح عمومی و دانشجویی مطرح می‌شود و مبتنی بر مسئله تاریخی‌نگری و تاریخ‌مندی است ▪️در واقع این‌ها همگی پرسش از نسبت است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
رئیسی؛ مردم‌دار و خستگی‌ناپذیر 🔹روحیه و باورهای دینی شهید جمهور، حجة الاسلام رئیسی بر کسی پوشیده نیست 🔸همین روحیه بود که مردم را برایش مهم کرده بود 🔺همین روحیه بود که خستگی را از دست او خسته کرده بود. 📌این همان تأثیر دین در اخلاق است. همان عمق‌بخشی دین به زیست اخلاقی است. 🔺اینجا مشخص شد که در افق‌های بالا و سطوح کلان است که انسان در معرض منفعت گرایی است، ایمان دینی زیست اخلاقی فرد را تضمین می‌کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فهم در دام تاریخی نگری 🔹کتاب حاضر اثر محمد عرب‌صالحی از جمله آثاری است که به انتقاد از تاریخی‌نگری فهم می‌پردازد. 🔸مسئله اصلی این کتاب بررسی ایده گادامر مبنی بر محصور بودن فهم بشر به تاریخ و عدم امکان برون‌رفت از آن است. 📌 در واقع بسیاری از چالش‌های معرفت‌شناختی، دین‌پژوهی و فلسفه دین در غرب و آنچه در طی نیم قرن اخیر در جهان اسلام مطرح شده است، به نوعی در ارتباط با تاریخی نگری و به خصوص مبانی انسان شناختی آن مرتبط می‌باشد. 🔸کتاب حاضر از معدود آثاری است که سعی دارد به این مسائل توجه داشته باشد و به بررسی عالمانه آن‌ها بپردازد. معرفی بیشتر کتاب در سایت اندیشه رضوان 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
محمدعرب صالحی 🔹جویشگر علمی و نویسنده ایرانی است. بیشترین تمرکز وی بر مسائل فلسفه دین است. از اینرو وی در زمینه‌های تاریخمندی انسان، تاریخی‌نگری به دین، فهم قرآن، هرمنوتیک فلسفی، و ... فعالیت دارد و آثار مختلفی را در این زمینه به رشته تحریر در آورده است. 🔸او همچنین در بررسی نسبت عقل و دین و به طور خاص گرایش‌های مطرح در جهان اسلام نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای دارد رزومه محمد عرب‌صالحی 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
ما چه محتوایی ارائه می‌دهیم؟ 🔹 از آنجا که مخاطبان اندیشه رضوان، فرهیختگان و نخبگان هستند، تلاش ما بر تولید محتوای علمی است. محتوایی که ناظر به یکی از چالش‌های بنیادین در حوزه دین و دین‌شناسی است. 🔸 اگرچه اندیشه رضوان، منعکس کننده دیدگاه‌های غیردینی نیست ولی همواره از دیدگاه‌هایی که با اندیشه‌های دینی همسو نیستند نیز استقبال می‌کند و در صورت ارسال یادداشت توسط مخاطبان، در فرایند ارزیابی و بارگزاری قرار می‌گیرد. 📌بر این اساس، اندیشه رضوان در صدد تکثیر محتوا به خصوص محتوای روزنامه‌ای و ژورنالیسیتی یا محتوایی که در کشاکش چالش‌های غیرعلمی و رسانه‌ای مطرح می‌شود، نیست. 🔺البته که اندیشه رضوان هنوز از آرمان خود بسیار فاصله دارد ولی امیدوار است با کمک شما مخاطبان فرهیخته و عزیز، بتواند در عرصه‌های علمی خود به موفقیت دست یابد. با تشکر 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات