eitaa logo
اندیشه ما
665 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استقلال قاضی از منظر فقه اسلامی؛ به ویژه فقه امامیه 🎙 استاد محمد محمدی قائنی ✂️ برش هایی از متن: بسم الله الرحمن الرحیم مجری: مسأله قضاوت، همزاد انسان و جامعه انسانی است؛ هم ریشه در ابعاد باطنی و وجودی او و عوامل و انگیزه هایی دارد که که نزاعها و مخاصمات را پدید میآورد؛ و هم یک امر اجتماعی است که در اجتماع، مدیریت و سیاست به قضاوت پرداخته میشود و هم آمال و آرزوی و خواسته بشر در جامه از قدیم الایام، تقحق قضاوت عادلانه بوده است. اسلام هم مسأله قضا را بسیار مهم میداند و به آن، اهمیت داده بهگونهای که آن را منصب نبی و وصی میداند و در صورتی که این دو نباشد یا در استمرار آن دو نباشد، آن را شقی معرفی کرده. بههرحال شاید بتوانیم مسأله استقلال قاضی را عبارة اخرای قضاوت عادلانه بدانیم و در جوامع قدیم، مسأله قضاوت از مسائل مهم بوده و در جوامع جدید هم در بحث تفکیک قوا، یکی از سه قوه اصلی، قوه قضائیه است که آرزوی بشر را در تحقق قضاوت عادلانه، دنبال میکند. اسلام هم که همه چیز را بر محور قوانین و ضوابط شرعی میخواهد یعنی - - بستر آماده برای تحقق قضاوت عادلانه و استقلال قاضی در مسند قضا را خواستار است؛ یعنی جاری و نافذ نبودن اراده اشخاص و امیال و هواهای آنها در امر قضاوت. قائنی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. این بحث، یک بحث گسترده است که پرداختن به تمام جوانب آن قطعاً در مانند این جلسه موقّر هم نمیگنجد؛ چراکه جوانب و جهات گوناگونی دارد که در این راستا گویای بحث استقلال قاضی و استقلال قضای اسلامی است. اگر فهرستی از جهات مربوط به استقلال قاضی ارجاع بدهد که درباره پارهای از آداب قاضی که » شرائع « در فقه، ارائه بشود، شاید بهترین امر، این است که به بهعنوان حکم الزامی، و شماری از احکام غیرالزامیه را بهعنوان آداب قاضی، متذکر شده و البته الزامی بودن برخی از آنها در میان فقها محل خلاف است. اینکه در حکومت دارج، نهاد قضائی و قوه قضائیه از دیگر قوا متمایز است و استقلال دارد، یک اصطلاح است و منظور ما از منطر فقه، متغایرت دارد، چون اموری تشکیلاتی است نه امری » استقلال قضائی « که با اصطلاح تثبیتناپذیر، بلکه یک مصطلح حکومی و اداری است و مراد از آن، این است که نهاد قضائی براساس قوه مجریه و تحت امره آن، تعریف نمیشود و وزارت دادگستری که تحت نظر قوه مجریه است، غیر از نهاد قضائیی است که در عرض نهاد قانونگذاری و اجرائی، تعریفی در حکومت دارد. مراد ما از استقلال قضائی، این معنا نیست، بلکه این است که قضا در فقه اسلامی و منابع فقه اسلامی با خصوصیاتی، قرین شده که خواستهاند قاضی را به دو معنا بهگونهای مستقل، تعریف بکنند: .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/esteghlal-ghazi-manzar-fighh-siyasi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ تصدی منصب در دولت جائر از دیدگاه مجدد شیرازی 🎙 استاد سید جواد ورعی 🔸 «همکاری و تصدی منصب در دولت جائر» از مسائل کهن در فرهنگ شیعه است. از زمانی که حکومت از مسیر اصلی خویش منحرف و زمامداران جائر زمام امور جامعه را به دست گرفتند، این دغدغه برای پیروان مکتب اهل بیت (ع) پیدا شد که آیا می توانند با دولت جائر همکاری کرده و مقام و منصب بپذیرند؟ 🔸 از این رو، به یکی از مسائل مورد ابتلا بدل شده و در احادیث پیشوایان دینی مطرح گردید و از آنجا به کتب فقهی راه یافت. در میان فقیهان نسبت به همکاری و تصدی منصب در دولت جائر رویکردهای متفاوتی وجود دارد. 🔸 برخی آن را حرام و ذاتاً (مثل ظلم) یا اقتضائاً (مثل دروغ) قبیح میدانند، از آن رو که به معنای رسمیت دادن به دولت نامشروع بوده و عامل تثبیت و تداوم قدرت زمامداران جائر است. اگر در مواردی استثنایی هم تجویز شده، بخاطر تزاحم با مصلحت الزامی مهمتری است. 🔸 برخی دیگر از فقیهان، نفسِ پذیرش منصب را (اختیاراً یا اکراهاً) در صورتی که مستلزم ارتکاب حرامی نباشد، و البته با هدف و انگیزه کاهش ستم یا دفاع از حقوق ستمدیدگان و مواسات با برادران دینی و احسان به آنان باشد، مجاز می دانند. 🔸 این دو دیدگاه افزون بر آن که اصل اولی در مسئله را متفاوت (حرمت یا اباحه) دانسته اند؛ به طور طبیعی در میزان قلمرو موارد مجازِ، اختلاف نظر دارند. 🔸 گروه اول همکاری و تصدی منصب در دولت جائر را در موارد بسیار محدودی تجویز میکنند، در حالی که گروه دوم موارد مجاز را در قلمرو گسترده تری میپذیرد. 🔸 از کلمات مجدّد شیرازی چنین برداشت می شود که به دیدگاه دوم تمایل دارد. این مقاله عهدهدار تبیین این مسئله با تمرکز بر دیدگاه مجدد شیرازی است. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tasadi-mansab-dar-dolat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ درخواست آیت‌الله العظمی سیستانی از سازمان ملل برای پیگیری آزادی زنان ایزدی از اسارت داعش ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از روزنامه اطلاعات سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ برای دومین بار طی یک ماه گذشته، آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان، در شهر نجف اشرف هیاتی از سازمان ملل را به حضور پذیرفتند و در این دیدار بر ضرورت پیگیری آزادی زنان و دختران ایزدی و ترکمان از اسارت داعش تاکید کردند. 🔸 به گزارش «شفق نیوز»، آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در دیدار با «کریستین ریچارد» رئیس هیات تحقیق سازمان ملل و همراهان وی، درباره جرایم گروه تروریستی داعش در عراق گفتگو و بر ضرورت تلاش برای آزادی زنان ترکمان و ایزدی که همچنان در اسارت تروریست‌های داعش در سوریه هستند و انجام اقدامات مؤثر برای جبران خسارت‌های قربانیان به ویژه آوارگان و پناهجویان تاکید کردند. 🔸 بر اساس بیانیه رسمی دفتر آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در این دیدار با یادآوری پیروزی بزرگی که ملت عراق در رویارویی با تروریست ها برای آزادسازی کشورشان از چنگ داعش به دست آورد، فداکاری‌های رزمندگان عراقی تحت عنوان‌های گوناگون برای تحقق این دستاورد بزرگ تاریخی را گرامی داشتند و از آنها تقدیر کردند. 🔸 ایشان همچنین با طلب رحمت برای شهدا و طلب سلامتی و عافیت برای مجروحان تاکید کردند : بدون این پیروزی بزرگ، امکان تعقیب تروریست‌ها و محاکمه آنها به دلیل جنایاتی که در حق ملت عراق انجام دادند به ویژه جنایات قتل و اسارت و تجاوز و تخریب آثار باستانی عراق ممکن نبود.آیت الله العظمی سیستانی همچنین بر اهمیت اجرای کامل عدالت در تمامی اقدامات انجام شده در این زمینه تاکید و برای «کریستین ریچارد» و هیات همراه او آرزوی توفیق کردند. 🔸 بر اساس این بیانیه، رئیس هیات تحقیق سازمان ملل درباره جرایم گروه تروریستی داعش نیز در این دیدار گزارشی مختصر درباره اقدامات انجام‌شده توسط این هیات را ارائه کرد. 🔸 «کریستین ریچارد» سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: هیات همراه من معتقد است که همه قربانیان حق دارند جنایتکاران را بدون سلسله مراتب محاکمه کنند. وی افزود: من و تیمم این افتخار بزرگ را داشتیم که با آیت الله العظمی سیستانی ملاقات کنیم. ریچارد ادامه داد: از بدو تاسیس هیات تحقیقات، ما از درایت آیت الله العظمی سیستانی بهره برده ایم و خواسته ایشان همواره صلح و عدالت بوده است. این مقام سازمان ملل افزود: هیات ما امیدوار است که با تلاش بتوانیم خواسته های مرجعیت عالیقدر شیعیانبرای کنار گذاشتن خشونت و جنایات نسل کشی را پیش ببریم. 🔸 وی همچنین تاکید کرد: ما نمی‌توانیم تمامی جوامعی را که به دلیل جنایات تروریست‌های داعش متضرر شده‌اند، فراموش کنیم و جنایات داعش در راستای تخریب فرهنگ عراق و تنوع بافت اجتماعی آن صورت گرفت. 🔸 در چنین شرایطی، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار اخیر در جنوب «کرکوک» که به کشته شدن ۱۲ نیروی عراقی منجر شد، را برعهده گرفت. داعش در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود قرار داد، اعلام کرد که جنگجویان این گروه به گشتی پلیس فدرال حمله و بمبی را در مسیر آنها آنها منفجر کردند و سپس با سلاح‌های سنگین و بمب‌های دستی به حمله ادامه دادند. 🔸 در همین حال، « محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور بازرسی دقیق جاده‌ها و گرفتن فرصت از تروریست‌ها و نیز تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره حادثه را داد. السودانی فرمانده پلیس عراق را برای پیگیری موضوع و پیگرد تروریست ها به محل حمله در کرکوک فرستاد ..... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ayatollah-sistani-sazman-mellal/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکومت دینی ، دینداری یا دین ستیزی 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رسوخ دین در متن جامعه بستگی به “عدالت” دارد و اگر خروجی ورود دین به حاکمیت و حکومت چیزی غیر از “عدالت” باشد ، قطعا به دینداری آسیب فراوانی وارد است ؛ «لقد ارسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» (حدید/۲۵) 🔸 آن چیزی که از تشکیل نماز جمعه و جماعت و اعتکاف و دیگر مناسک دینی برای روی اخلاق و باورهای دینی جامعه تاثیر میگذارد مقابله جدی حکومت دینی با فساد و انحراف هایی است که یا به اسم دین تمام میشود و یا از چهره های بظاهر دینی دیده میشود ! اگر در کنار نماز و اعتکاف و احیاء و .‌. زمینه گرایش مردم را به طرف نیکی و درستی فراهم نماید آن روز است که ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokomat-dini-dindari-ya-dinsetizi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
📢📢 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به مناسبت ایام فاطمیه، مجلس عزاداری برگزار می‌کند: 🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم عالمی 📎 موضوع: جایگاه حضرت زهرا (س) در فقه ⏰ زمان: شنبه تا دوشنبه، سوم تا پنجم دی ماه ساعت 19:45 📌 مکان: قم بلوارامین بیست متری گلستان کوچه 1 پلاک 15 📽 پخش زنده از طریق پیج اینستاگرامی موسسه فهیم آدرس خبر روی سایت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/marasem-ayam-fatemiye/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نصیحت ائمه مسلمین؛ از نگاهی دیگر 🎙 استاد مهدی پورحسین ✂️ برش هایی از متن: 🔸 بر اساس ادبیات دینی، یکی از وظایف مردم در قبال حاکم و حکومت، «نصیحت» است. «نصیحت ائمه مسلمین» تعبیری نام آشنا در فرهنگ سیاسی اسلام است که ریشه در روایات و کلام رسول گرامی اسلام دارد. نصیحت، برخلاف شهرتی که در فرهنگ عمومی ما دارد، به معنای پند و اندرز نیست بلکه به معنای «خیرخواهی خالصانه» و «مصلحت اندیشی صادقانه و واقع بینانه» نسبت به دیگران است. این واژه در مقابل «غش» قرار دارد که به معنای ناخالصی، بدخواهی، فریب، خیانت و نیرنگ است. در اسلام، مؤمنان موظفند نسبت به همگان ناصح و خیرخواه بوده، در برابر آنان از هرگونه فریب، خیانت و نیرنگ به دور باشند. به گونه‌ای که پیامبر اسلام، دین را همسنگ نصیحت دانسته‌اند لذا سؤال شد، نصیحت نسبت به چه کسی؟ فرمود برای خدا، پیامبر خدا، ائمه مسلمین و همه مسلمانان: «الدین نصیحة، قیل لمن یا رسول الله؟ قال: لله و لرسوله و لأئمة الدین و لجماعة المسلمین» 🔺 لذا خیرخواهی، یک مسئولیت همگانی است که جامعه اسلامی را از هرگونه ناخالصی، ریا و نیرنگ، پاک می‌کند و روابط و تعامل انسان‌ها را تسهیل می‌بخشد. 🔺 در این میان، یکی از مهمترین مصادیق نصیحت و خیرخواهی عمومی مردم نسبت به همدیگر، نصیحت حاکمان اسلامی و رهبران جامعه است. پیامبر اسلام (ص) در این باره می‌فرماید: «ثلاث لا یغل علیه من قلب امری مسلم: اخلاص العمل لله، و النصیحة لأئمة المسلمین و اللزوم لجماعتهم؛ 🔸 سه خصلت است که دل هیچ فرد مسلمانی با آن خیانت نکند: خالص کردن عمل برای خدا، خیرخواهی پیشوایان مسلمین و همراه بودن با جماعت مسلمانان» 🔸 رهبران جامعه به لحاظ مسئولیت سنگینی که جهت تأمین حقوق مردم و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد و تعالی دنیوی و اخروی آنان دارند، بیش از دیگران نیازمند خیرخواهی مردمند. از این رو، در لسان روایات، خیرخواهی حاکمان یکی از حقوق آنان شمرده شده است: امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مردم می‌فرماید: «و اما حقّی علیکم: فالوفاء بالبیعه، و النصیحة فی المشهد و المغیب، والاجابة حین ادعوکم و الطاعة حین امرکم؛ اما حق من بر شما وفا به بیعتی است که با من کرده‌اید و خیرخواهی در حضور و غیاب و پاسخ مثبت در آن هنگام که شما را بخوانم و اطاعت از من موقعی که به شما دستوری بدهم.» 🔸 در مقابل، حضرت علی(ع) شهروندان حکومت اسلامی را از هر گونه خیانت و نیرنگ نسبت به حکومت برحذر می‌دارد که اقتضای ذاتی نصیحت است: «با والیان خود خیانت نورزید و به رهبران خود نیرنگ نزنید و پیشوایان خود را نادان نخوانید و از رشته پیوند خود (جماعت مسلمین) پراکنده مشوید تا شوکت و دولت شما برود. پایه کارهای شما باید بر این مبنا باشد و ملزم این روش باشید» 🔸 بنابراین نصیحت و خیرخواهی شهروندان حکومت اسلامی، نسبت به رهبران جامعه دینی، یکی از حقوق مسلم حاکمان بشمار می‌رود. اما جدی‌ترین پرسش در این‌جا این است که خیرخواهی مردم نسبت به حاکمان به چه معنا است؟! 🔻 مفهوم نصیحت حاکمان شماری از عالمان شیعی و اهل سنت نصیحت ائمه مسلمین را همان اطاعت آنان یا به اعتقاد خالصانه و پیروی کامل از آن‌ها دانسته‌اند ...... 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nasihat-aeme-moslemin-az-negahi-diagr/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ کتاب «حکمرانی شایسته» شرح عهدنامه‌ مالک اشترر 📎 آیت الله محمد سروش محلاتی 🔸 به گزارش روابط عمومی« سایت اندیشه ما» به نقل از خبر آنلاین، این کتاب حاصل ۳۵ نشست‌ شرح نامه ۵۳ نهج‌البلاغه است که طی دوسال (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) توسط آیت‌الله محمد سروش محلاتی در بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده بود. 🔸 عهدنامه‌ی مالک اشتر یا نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، تنها مکتوب تایید شده از امیرالمومنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر نخعی پس از انتصاب به حکومت مصر است. در این نامه حضرت وظایف، اختیارات و لوازم حکمرانی مطلوب را برای مالک برشمرده است. تاکنون شروح بسیاری بر این نامه نگاشته شده است که نویسنده از بیشتر این آثار در شرح جدید خود استفاده کرده است. مخصوصا از آثار آیت الله منتظری، آیت الله فاضل لنکرانی و علامه محمدتقی جعفری. 🔸 نامه ۵۳ نهج‌البلاغه در این کتاب در ۳۰ فصل شرح شده است. ۲۷ فصل از این کتاب ذیل عنوان کلی «دولت» و به ترتیب ذیل به ابعاد مختلف یک حکومت شایسته اشاره کرده است: دولت افکار عمومی، دولت رحمت، دولت ادب، دولت اکثریت، دولت ستر و عفاف، دولت مشورت، دولت شایستگان، دولت انصاف، دولت فرهنگ، دولت قدرت، دولت دادگر، دولت مدیریت، دولت عمران، دولت خدمت، دولت نظارت، دولت رفاه، دولت مردمی، دولت مسئولیت و معنویت، دولت ارتباطات، دولت بی‌حاشیه، دولت پاسخگو، دولت صلح و ثبات، دولت امنیت، دولت اخلاق، دولت تدبیر، دولت استبداد ستیز و دولت اصول‌گرا. 🔺 محمد سروش محلاتی در مراسم رونمایی این کتاب گفت: همه ما نسبت به نهج‌البلاغه شرمنده هستیم، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل و رفتار؛ هم در رفتارهای فردی و هم جمعی و حکومتی؛ هم در اخلاق و سیاست و هم خانواده. معتقدم اگر یک غیرمسلمان این نهج‌البلاغه را بخواند و بعد رفتار ما را به عنوان پیروان امام علی(ع) ببیند، نه تنها فاصله زیاد، بلکه تناقضی جدی میان محتوای آن کتاب و رفتار ما می بیند و امیدوارم این نشستها در فهم و عمل ما را به امیرمومنان نزدیک کند. 🔸 کتاب «حکمرانی شایسته» اثر محمد سروش محلاتی در ۵۳۶ صفحه رقعی و با قیمت ۱۸۰هزار تومان توسط انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده است. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hokmrani-shayeste-ketab/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ دروغ‌گویی برای مراقبت از حقیقت! 📎 استاد مهراب صادق‌نیا 🔸 تقریبا همه‌ی ادیان دروغ و دروغ‌گویی را بد و غیراخلاقی می‌دانند. انسان‌ها نیز بیش و کم از دروغ بیزارند.با این حال، دروغ هم‌زاد بشر است. از زمانی که "مار" به حوا دروغ گفت و او را فریفت؛ و قابل در پاسخ به خدا که از او پرسید هابیل کجاست، برخلاف واقع گفت: "نمی‌دانم"، دروغ به جهان انسان‌ها وارد شد و برای همیشه میهمان پرهزینه‌ی آن‌ها باقی ماند. توصیّه‌های ادیان و مکاتب هم هیچ وقت نتوانسته‌اند این میهمان آزاردهنده را از میدان به در کنند. دلیل‌ش روشن است، برخی از ادیان و مکاتب آن‌قدر راه "در رو" پیش پای آدم‌ها گذاشته‌اند که توصیه‌ی "دروغ مگویید"شان بی‌معنا شده است. باورمندان آن‌ها بدون نگرانی از متّهم شدن به بی‌اخلاقی و رذیلت، می‌توانند جهان را از دروغ‌های خود پر‌ کنند. همیشه یک موقعیّتِ حساس پیدا می‌شود که آن را بهانه ساخته و حقیقت را وارونه کنند. همیشه چیزی هست که بگویند برای مراقبت از آن بهتر است به دیگران دروغ گفت. جایی خواندم که چرچیل می‌گوید: "در جنگ، حقیقت آن‌قدر ارزش دارد که لازم است چندین دروغ آن را همراهی و از آن مراقبت کنند." 🔸 مسیحیّت تا قرن شانزدهم بر اساس تعالیم آگوستین دروغ را مطلقا ممنوع می‌دانست. اما وقتی درگیری‌های درونی کلیسا بالا گرفت و مخالفان کلیسا در دادگاه‌های تفتیشِ عقاید محاکمه و مجازات می‌شدند، گروهی از الاهیدان‌های مسیحیِ بیشترپروتستان، از دستور آگوستین شانه‌خالی کرده و گفتند: "اظهار خلاف واقع، تنها در مواجهه با افرادی که مستحق مواجهه با واقعیّت هستند دروغ است." منظورشان این بود که بازجوهای کلیسا سزاوار مواجهه با واقعیّت نیستند و می‌توان آن‌ها را با دروغ‌های شاخ‌دار دست به سر کرد! قید "مستحق مواجهه شدن با واقعیّت"، عملا دست مسیحیان را باز می‌گذارد که هر کس را که دل‌شان بخواهد "غیر شایسته‌ی مواجه شدن با واقعیّت" معرفی کرده او را با دروغ‌های خود سردرگم کنند. این کار، اخلاق را عملاً در معرض فروپاشی قرار می‌دهد. از مرحوم حائری یزدی نقل است که گفته‌اند: "هر کس که غیبت من را بکند راضی‌ام؛ به‌جز طلبه‌ها؛ چون آن‌ها اوّل من را فاسق معرفی می‌کنند و سزاوار بدگویی، و بعد شروع می‌کنند به غیبت کردن." این کار یعنی بی‌دینی برای حفظ دین؛ بی‌اخلاقی برای حفظ اخلاق. یعنی در مزرعه‌ی بی‌اخلاقی دانه‌ی اخلاق کاشتن! 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/doroghgoii-baraye-moraghebat-az-haghighat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa