eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ امام جواد (ع) در مصاف با دوروئیِ اخلاقی و دوگانگیِ رفتاری 🎙 استاد هادی سروش ✂️ برش هایی از متن: 🔺 از غالب سخنان هر فردی میتوان زمان او را شناسایی نمود. غلبه در سخنان حضرت جوادالائمه (ع) در رابطه با موضوعات اجتماعی و چگونگی رفتار صحیح و عاقلانه ومودبانه مطرح میباشد. در این بین ، موضوع مهم «رفتار دوگانه» که به ریاء و فریب و دوچهرگی معنا میشود ، در کلمات امام جواد (ع) دارای برجستگی خاصی میباشد. 🔺 پس دوران زندگی ایشان،جامعه اسلامی گرفتار «دوگانگی اخلاق و رفتار» بوده،و نقش امامتی حضرت؛ به سوق دادنِ جامعه به سمت صداقت و شفافیت بوده است. 🔺 بدون تردید مبارزه با نفاق و دوروئی بسیار ازمبارزه درجبهه نظامی دشوارتر است ؛ در جبهه نظامی،دشمن با آهنگ دشمنی واردمیشود ولی در جبهه نفاق دشمن درمتن جامعه ونه در مرزها ، با آهنگ دوستی وارد میشود. 🔺 نتیجتاًدر بخش اعتقادی؛دشمن با تظاهر به تفکر و تعقل و استدلال واردشده ولی شبهه افکنی میکند. ودر بخش اقتصادی باتظاهربه دوستی وخیرخواهی وارد شده، و سرمایه شخص یا کشوری رابه یغمابرده وشهرو دیارطلبکاران راترک میکند. ونیزدر بخش معاشرت و دوستی بهمین منوال باظاهر سازی،کاری ترین ضربات را درلباس دوست می زد و غیب میشود. بسیاری از چالش های مهم اجتماعی مثل اعتیاد ، طلاق ، ورشکستگی و خیانت در امانت و…بایدازهمین زوایه مورد بررسی قرارگیردکه جامعه نفاق زده و دورو و فریبکار ، خروجیش غیر از اینها نخواهد بود ! جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/emam-javad-dar-masaf-ba-doroii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
✳️ شهید بهشتی و ضرورت پرهیز عالمان دین از سخن گفتن با زبان قدرت 🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 آیت‌الله بهشتی: «ای مسئولان جمهوری اسلامی!... اگر در مناسبات داخل جامعه اسلامی و مناسبات بیرون جامعه اسلامی تنها الفبایی که با آن حرف می زنیم «الفبای قدرت» باشد، به خدا سوگند این جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند... ما نباید با ژست قدرت، با مردم رابطه برقرار کنیم و اگر چنین کردیم، هم روحانیت را آلوده کردیم، هم حکومت را... در جمهوری اسلامی حکومت و قدرت برای خدمت است و تنها حکومت و قدرتی که در جهت خدمت خالصانه به مردم باشد مشروعیت دارد و حکومت و قدرتی که در این جهت نباشد مشروعیت ندارد.» 🔸 اینک در پی تجربه های تلخ و شیرینی که از منظر ارزیابی «نقش علمی و عملی عالمان» در تقویت و تضعیف پایه های «اعتقادی» و پایبندی و بی مبالاتی در چارچوبهای «شرعی» و پیشرفت و پسرفت ارزشهای «اخلاقی»، پیش رو داریم، به درک فزونتر و عینی تری از ضرورت «سکینه» و «حلم» برای علم و عالمان دین دست یافته ایم و دستاوردهای مبارک آن در سطح رفتارهای فردی و جریانی و حکومتی را دیده ایم و بر پی‌آمدهای ناگوار فاصله گرفتن از آن نیز وقوف بیشتری داریم. 🔸 مگر نه این است که «علم» از سنخ نور است و زورگویی و جابریّت از سنخ تاریکی و جهل؟ پس چگونه می شود که «علم» سر از رفتار جابرانه یعنی علم سر از جهل درآورد؟! علم، هم خود «قدرت» است و هم «قدرت» می‌آورد. اگر در روایات با تأکید از ما خواسته اند علم خود را آراسته به «حلم» کنیم، برای این است که قدرت برخاسته از علم از درون «مهار» شود و اسب چموش و سرکش و تندپای قدرت‌ طلبی، رام نورانیت علم گردد و عالم را به پرتگاه شقاوت و سیاه‌دلی نیافکند. اگر در آموزه علوی آمده است که «علم خود را جهل قرار ندهید» یک مصداق آن پرهیز دادن از سوء استفاده از قدرتی است که علم به دست می دهد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shahid-beheshti-zarorat-parhiz-aleman-din/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
💠 بافت فرسوده ! 🎙 استاد جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: ▫️ آن روزی که وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مردم را به مکه برد، 120 هزار نفر را آن روز به همراه برد، امروز اگر 120 میلیون نباشد، حداقل ده میلیون است. دین به این ده میلیون می‌ گوید اگر مكه نرفتی در حال احتضار می ‌گویند یا در صف یهودی بایست یا در صف مسیحی! در بسیاری از ادعیه ماه مبارك رمضان هم طلب حج هست، مهمانان اصلی مكه هم رجال هستند و «ضامر»نشین که حداقل ده میلیون نفر هستند، پس اساس حج, دعوت كردن از ده میلیون است كه اگر نیایند باید در صف یهودی و مسیحی بایستند! ▫️ آن وقت، وقتی كه آمدند، هیچ جا، جا نیست؛ «میقات» جا نیست, «مسعی» جا نیست, «مطاف» جا نیست, «مَذبح» جا نیست «موقف» جا نیست، برای اینكه آن روایات را درست معنا نكردیم، گفتیم الاّ و لابد طواف باید بین كعبه و مقام ابراهیم این حدود دوازده متر باشد! در حالی که این باید بر فضیلت حمل شود. طبع قضیه این است كه ده میلیون نفر باید بیایند و شما باید این ده میلیون را جا بدهید. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baft-farsode/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
💠 نوشتن کتاب اسلام رحمانی، رویکردی ایجابی به روشنگری دینی 🎙 استاد سید مصطفی محفق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔹 شما مجتهدی سیاسی نیستید و هیچ کار سیاسی و اجرائی بر عهده ندارید، اما بی‌اطلاع از جریان‌های سیاسی نیستید و گاهی مطالبی اظهار یا منتشر می‌کنید. به نظر شما وظیفه یک مجتهد در برابر نظم و نظام سیاسی چیست؟ 🔹 همان‌طور که می‌دانید کشور عزیزمان ایران، در عرصه سیاست و اقتصاد، دچار برخی ناکارامدی‌ها و بحران‌ها است. من به عنوان یک طلبه الهیاتی و یک شاگرد فقه و اصول شیعی کاری جز موعظه برای سیاست‌مداران از دستم برنمی‌آید. من و امثال من نه اقتصاد بلدیم و نه در کار فنی یا مهندسی بوده‌ایم. حتی نشاید که درباره مهندسی اجتماعی سخنی بگوئیم. ما در همه عمر درس فقه و اصول و اخلاق و نفسیر خوانده‌ایم و تنها قدرتی که داریم این است که برای سیاست‌مداران موعظه اخلاقی کنیم. ارشاد و مشاوره فنی و حرفه‌ای در توان ما نیست. شاید برخی از هم‌لباسی‌های من عقیده دیگری داشته باشند، اما آنچه من با عقل خود به آن رسیده‌ام این است که در کاری که متخصص آن نیستم، ورود پیدا نکنم. همان‌طور که مولای متقیان فرمود جواب سوالی را که نمی‌دانی بگو نمی‌دانم! 🔹 کشور عزیزمان دچار مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی ریز و درشتی است که در طول چند دهه گذشته روی هم تلنبار شده و به وضعیت عجیبی رسیده و خدای ناکرده به وضعیت مهیبی می‌تواند برسد. در طول همین چند دهه مگر کم بوده‌اند اقتصاددانان و مشاوران پولی و بانکی که اقتصاد کشور را هدایت کنند؟ وقتی آنها نتوانسته‌اند و یا در شرایطی قرار گرفته‌اند که نتوانسته‌اند مشکلات کشور را حل کنند، از فقها و مجتهدین چه انتظاری می‌توان داشت. به نظر بنده تنها کاری که از دست روحانیت برمی‌آید، علاوه بر دعا برای عاقبت به خیری نظامی که به نام دیانت شریف اسلام برپا شده است، موعظه کردن سیاست است. باید سیاست‌مداران را موعظه کرد. پند اخلاقی داد که به فکر میهن خود و مصالح عمومی باشند و خدای‌ناکرده آن را پای مصالح شخصی قربانی نکنند. ما موظیم به طور مدام جریان‌های سیاسی و سیاسیون را موعظه کنیم. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/neveshtan-ketab-eslam-rahmani/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
📕 معرفی کتاب: 🖇 «درآمدی بر ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» ✏️ مؤلف: احمدرضا یزدانی مقدم 📌 مرکز انتشار: تهران نگاه معاصر 🟩 کتاب حاضر درآمدی بر نظریه ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و نسبت این دواست. نظریه ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی تا کنون در ضمن پژوهش‌های متعددی بحث‌وبررسی شده است. مقصود نوشتار حاضر این است که نشان دهد فلسفه سیاسی علامه طباطبایی مبتنی بر نظریه ادراکات اعتباری است کتاب در قالب پنج فصل طراحی شده است در فصل اول طرح کلی از نظریه ادراکات اعتباری عمدتاً بر پایه مقاله ادراکات اعتباری به کمک دیگر آثار علامه طباطبایی در این باره ارائه شده است و در فصل دوم تفسیرهای که مقاله ادراکات اعتباری، و در طول ده‌ها سال به‌صورت ادبیات این نظریه فراهم آمده بحث. بررسی شده است در فصل سوم ارکان و عناصر نظریه ادراکات اعتباری تجزیه‌وتحلیل شده و نظام طبیعت، نظریه، نظریه حرکت، حرکت جوهری، فطرت انسان، غایت حرکت استکمالی اجتماعی انسان و نیاز این حرکت به قوانین وحی و نبوت و تعامل عقل و وحی و ماهیت علم و ادراک به‌عنوان مبانی نظریه طرح شده است در فصل چهارم فلسفه سیاسی علامه طباطبایی بر محور دو گفتار مستقل از ایشان در تفسیر المیزان، بازخوانی و در پایان با عنوان نتیجه‌گیری، جمع‌بندی کلی مباحث ارائه شده است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moarefi-ketab-daramadi-bar-edrakat-etebari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
💠 صلح حدیبیه دیپلماسی صلح آمیز واهتمام به قرار داد اجتماعی 🎙 استاد مکارم شیرازی ✂️ برش هایی از متن: ماجرای صلح حدیبیه 🔸 پیغمبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم در سال ششم هجرت تصمیم گرفت که به اتفاق مهاجرین و انصار و سایر مسلمانان به عنوان مراسم «عمره» به سوى مکه حرکت کند، و قبلاً به مسلمانان اطلاع داده بود که من در خواب دیدم همراه یارانم وارد «مسجد الحرام» شده ایم و مشغول مناسک عمره هستیم. 🔸 مسلمانان در «ذى الحلیفه» نزدیک مدینه احرام بستند و با تعداد زیادى شتر براى قربانى حرکت کردند. 🔸 وضع حرکت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم به خوبى نشان می داد که هدفى جز انجام این عبادت بزرگ ندارد. تا اینکه پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم وارد سرزمین «حدیبیه» شد. 🔸 ولى در اینجا قریش با خبر شدند و راه را بر پیغمبر صلّی الله علیه وآله وسلّم بستند، و از ورود او به مکه مانع شدند و در واقع تمام سنت هایى را که در زمینه امنیت زائران خانه خدا در ماه حرام داشتند زیر پا گذاردند، چرا که آن ها معتقد بودند در ماه هاى حرام (از جمله ماه ذى القعده که پیامبر در آن ماه قصد عمره داشت) و مخصوصاً در حال احرام نباید مانع هیچکس شوند، حتى اگر کسى قاتل پدر خویش را در این ایام و در این مراسم می دیدند ابداً متعرض او نمی شدند. 🔸 در اینجا سفرایى میان قریش و پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم رفت و آمد کردند تا مشکل به نحوى حل شود.سرانجام بعد از گفتگوهاى زیاد پیمان صلحى منعقد شد که یکى از موادش این بود که مسلمانان آن سال را از عمره چشم بپوشند و سال آینده به مکه بیایند، مشروط بر اینکه بیش از سه روز نمانند و سلاحى جز سلاح مسافر با خود نیاورند، و مواد متعدد دیگرى دائر بر امنیت جانى و مالى مسلمانان که از مدینه وارد مکه می شوند و همچنین 10 سال متارکه جنگ میان مسلمین و مشرکین و آزادى مسلمانان مکه در انجام فرائض مذهبى در آن گنجانیده شد. 🔸 این پیمان در حقیقت یک پیمان عدم تعرض همه جانبه بود که به جنگهاى مداوم و مکرر بین مسلمانان و مشرکان موقتاً پایان می داد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/solh-hodaybie-diplomasi-solhamiz/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaaچ
💠 مناظره و اتساپی اساتید آیت‌الله کاظم قاضی‌زاده ، استاد محمد علی رنجبر و استاد علی محمدی هوشیاری 🎙 استاد کاظم قاضی‌زاده 🎙 استاد محمد علی رنجبر 🎙 استاد علی محمدی هوشیاری ✂️ برش هایی از متن: 🔹 نقد استاد علی محمدی هوشیاری بر فایل تصویری استاد قاضی‌زاده 🔹 ضمن احترام محضر جناب استاد قاضی‌زاده. 🔹 ایشان فرمودند که ما رسالت جهانی نداریم و رسالت ما منطقه‌ای و محدود است. "رسالت" در اصطلاح دینی، به معنای سفارت و وساطت یکی از بندگان خاص خدا، میان خدا و بندگان است برای زدودن کاستی‌ها و بیماری‌های روحی و تعلیم مصالح دنیوی و آخرتی آنان که عقل ایشان از فهم آن ناتوان است(جامع‌العلوم، ج ۲، ص۱۳۵؛ شرح عقاید النسفیه، ص۲۰۶) 🔹 با این اوصاف، در عصر غیبت، مسئله رسالت جهانی یا منطقه‌ای، سالبه به انتفاء موضوع است زیرا رسول در میان نیست تا رسالتی داشته باشد. 🔹 ایشان فرمودند که وظیفه ما آباد کردن یک کشور است نه همه عالم ... آبادانی؛ در اصطلاح به عمران و قابل سکونت کردن و تأمین زیرساخت‌های رفاهی و... در یک منطقه اطلاق می‌شود. این واژه با واژه قبلی هیچ سنخیتی ندارد و اساساً رسالت، جنبه هدایتی دارد و آبادانی جنب رفاهی و دنیوی که در گفتار ایشان بین این دو واژه خلط شده است. مگر اینکه مراد ایشان از واژه رسالت؛ تکلیف و وظیفه و مسئولیّت و.. باشد که این‌ها به‌هیچ‌وجه مفید معنای واژه رسالت نمی‌تواند باشد. 🔹 اما بااین‌وجود، اگر مراد ایشان از رسالت همان وظیفه ما در امور هدایتی باشد، می‌توان گفت که وظایف دینی، گستره پذیرش نیست و نگاه منطقه‌ای به آن صحیح نیست و اساساً مسائل اعتقادی مرز و حد نمی‌شناسد و ما مکلف به تبلیغ دین و تبیین عدالت و... در سرتاسر عالم هستیم. 🔹 اما اگر مراد ایشان از رسالت، همان وظایف مدیریتی است که بخشی از آن ناظر به آباد کردن کشور است، این مسئله نیز جزو وظایف دینی مسلمانان است که در صورت توان باید در حق سایر کشورهای مسلمان انجام دهند و فرقی بین زمان ظهور و غیبت در این مسئله نیست 🔹 تقسیم قیام به منطقه‌ای و جهانی 🔹 این صحیح نیست که وظیفه ما را محدود در قیام منطقه‌ای بدانند و در قبال سایر مناطق خلع ید کنند. در زمان غیبت، می‌شود قیام به اقامه عدل در حد توان و در یک منطقه خاص کرد و علاوه‌برآن همه جهان را دعوت به اجرای عدالت کرد. یعنی جمع بین هر دو مقوله در مسئله عدالت منطقه‌ای و جهانی. 🔹 پاسخ آیت‌الله کاظم قاضی‌زاده به نقد های جناب استاد هوشیاری 🔹 ضمن سپاس از اظهارنظر آقای هوشیاری تقریباً روشن است که مراد مسئله قیام جهانی است و احساس مسئولیت در انجام عملیات نظامی و قیام سراسری و تفاوت مبارزه با ظلم محدود و دست گرفتن پرچم عدالت و قیام جهانی بر اساس روایات «باب 13 جهاد العدو» جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/monazere-whatsapp-qazizadeh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
💠 ضرورت تحول وبه روز رسانی در دانش فقه واصول 🎙 استاد ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔹 آیت الله ابو القاسم علیدوست: در مورد ضرورت تحول وبه روز رسانی دانش حوزوی بخصوص فقه واصول به پرسش های خبر گزاری ایکنا پاسخ داده است که تقدیم می گردد: 🔹 حوزه درسال‌های اخیر روند قابل توجهی را طی کرده است ولی برخی معتقدند حوزه از تحولات دنیا عقب مانده است، تحلیل شما در این باره چیست؟ 🔹 علیدوست: در چند دهه اخیر سیر تحولات سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی و حتی اقتصادی سریعتر شده است. در گذشته پیشرفت در علوم مختلف زمان‌بر بود، ولی الان روزانه شاهد پیشرفت علوم تجربی، ریاضی، فیزیک و تکنولوژی هستیم و به همین میزان سیر تحولات در علوم انسانی هم سریع شده است. 🔹 وقتی ما با تحولات در ساحت‌های مختلف مواجهیم، فقه هم با همین تحولات روبه‌رو خواهد شد و نمی‌تواند ثابت و ایستا باشد، زیرا باید پاسخگوی سؤالات باشد، اما فقه برای تحول نیازمند تحول در اصولش است. این جمله‌ که اصول فقه متورم شده، جمله معروفی است، ولی وقتی تحولات را بنگریم، می‌بینیم که ده‌ها مسئله در اصول فقه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود و هزاران مسئله در فقه هم هست که نیاز به جواب دارد. به موازات تحولات محیطی، فقه و اصول فقه هم باید متحول شوند و خود را به‌روز کنند و این به صد سال اخیر و دوره احیای حوزه اختصاص ندارد؛ به ویژه این تحول بعد از انقلاب خیلی چشمگیر شده است، ولی آیا حوزه‌های علمیه این تحول را پذیرفته‌اند و آیا متناسب با آن حرکت کرده‌اند یا به مقداری که متحول شده بیان هم شده است؟ اینها قابل بحث است. 🔹 اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، حوزه تحول را پذیرفته و شاهد آن هم وجود صدها و هزاران کتاب و مقاله و برگزاری همایش‌ و سمینار علمی و … است. حال آیا اینها متناسب با وضع مطلوب بوده است؟ به نظر بنده نمره خوب می‌توان به آن داد، ولی نمره عالی به آن تعلق نمی‌گیرد و این تحولات رویه و هنجار نشده است. همچنین متاسفانه این تحولات نشان داده نمی‌شود و در اثر بی‌اطلاعی و غرض‌ورزی، سیاه‌نمایی می‌شود و تبلیغات سوء صورت می‌گیرد و ما رسانه و سخنگوی رسمی برای بیان پیشرفت‌ها و معرفی نظریه‌پردازی‌ها نداریم. 🔹 گاهی به نظر می‌رسد حوزه در برابر تحولات کنونی مقاومت می‌کند و هر نوع فتوا و بازنگری در فتاوای قبلی را هنجارشکنی تلقی می‌کند. آیا این برداشت درست است؟ 🔹 علیدوست: حوزه را باید در چند سطح مختلف بررسی کنیم. یکی سطح مراجع که بر قله ایستاده‌اند. دوم سطحی که در میانه قرار دارند که خود آن هم مراتبی مانند اساتید سطح عالی و خارج دارد. سطح سوم گسترده‌ترین سطح است و در دامنه قرار دارد. بیشترین امید بنده به همین سطح است. طیفی از سطوح عالی و خارج که کم هم نیستند در برابر تحول مقاومت می‌کنند، ولی این مقاومت چقدر نتیجه دارد و تا چه زمانی می‌توانند آن را ادامه دهند؟ این مقاومت‌ها گاهی محصول درک عمیق یا ناشی از احتیاط‌های بیش از حد است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zarorat-tahavol-dar-danesh-fiqh/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
💠 ماهیت تورم در اقتصاد ایران 🎙 استاد عباس شاکری ✂️ برش هایی از متن: 🔺 در تاریخ 21/2/1401 جلسه سخنرانی ای به همت شاخه اقتصاد گروه علوم انسانی با موضوع "رمزگشایی از علل تورم موجود و ترسیم تمایز میان علل واقعی و توجیهات غیر واقعی" با سخنرانی جناب آقای دکتر عباس شاکری؛ عضو پیوسته فرهنگستان علوم به صورت حضوری و مجازی در سالن کنفرانس فرهنگستان برگزار گردید. چکیده این سخنرانی به شرح زیر میباشد: 🔺 تورم در چند دهه اخیر در اقتصاد ایران به یک پدیدۀ ماندگار تبدیل شده است از نظر اندازه و شدت هم با کشورهای پیشرفته، شمال افریقا و خاورمیانه قابل مقایسه نیست و کیفیت آن هم طوری است که بسیار نامتناسب عمل می‌کند و روز به روز تخصیص منابع را بدتر و توزیع درآمد را به زیان طبقات متوسط و پایین و عوامل مولد بدتر می‌سازد و همه افق‌های تصمیم‌گیری اقتصادی را کوتاه ساخته و موجب یأس و نااطمینانی جامعه و فرار سرمایه و مغزها شده است. همه دولت‌ها هم وعده تضعیف و ریشه کنی آن را داده‌اند امّا همچنان در اقتصاد ترکتازی می‌کند و حتی در چند سال اخیر اقتصاد را به حالت و وضعیت قمار تبدیل کرده و مدام عده زیادی از قبل آن دسترنج و ثروت خود را می‌بازند وعده‌ایی معدود هم از ناحیه آن سودهای بی‌حد و حصر بدست می‌آورند. طبیعی است که در تحلیل و تعلیل این متغیر مهم و پیچیده نمی‌توان به ساده انگاری و نگاه‌های تک ساحتی اکتفا کرد. ضمن اینکه دست‌های منفعت طلب صاحب قدرت هم سعی دارند در تحلیل مسایل اقتصادی به ویژه مساله تورم آدرس‌های غلط بدهند و سیاست‌گذار و مردم را سردرگم کنند. 🔺 ریشه‌یابی و تحلیل تورم در عین حال که قدری پیچیده است امّا چارچوب و سیر تحلیل آن بسیار روشن است. 🔺 در تاریخ اندیشه اقتصادی تورم معلول و نتیجه 3 گروه از عوامل است. در واقع این سه گروه عوامل هستند که نوع تورم را تشخّص می‌دهند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mahiyat-tavarom-dar-eqtesad-iran/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
💠 مناظره واتسابی آقایان دکتر غلامعلی معصومی نیا و دکتر محمدرضا یوسفی 🎙 اساتید دکتر غلامعلی معصومی نیا و دکتر محمدرضا یوسفی ✂️ برش هایی از متن: 🔻 در مورد مطلب منتشره جناب آقای دکتر محمدرضا یوسفی تحت عنوان «چرا دولت سیزدهم به سیاست جهش قیمتی گرایش یافت؟» لازم به ذکر است که بنا بر بیان حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه «بايد نظام اقتصادي اسلام را در مجموعه قوانين و مقررات اسلامي، در كليه زمینه‌ها و شئون فردي و اجتماعي ملاحظه كرد. اين مسلم است كه از نظر اسلام حل تمامي مشكلات و پیچیدگی‌ها در زندگي انسان‌ها تنها با تنظيم روابط اقتصادي به شكل خاص حل نمی‌شود و نخواهد شد، بلكه مشكلات را در كل يك نظام اسلامي بايد حل كرد و از معنويت نبايد غافل بود كه كليد دردهاست.» 🔻 معتقدان به سیاستهای تعدیل در دولت سازندگی از همان ابتدا راه حل مسائل را در حذف حمایتها از اقشار ضعیف و سپردن به ساز و کار بازارمی‌دانستند که در عمل به بن بست رسید. این امر در چند نوبت دیگر هم اتفاق افتاد و هر مرتبه نتایج مشابهی را نتیجه داد. علت مخالفت معتقدان به اقتصاد اسلامی با این سیاستها تنافی آن با اصول مسلم اقتصاد اسلامی بوده و هست. انتقادها هم ابزار حمله به آن دولتها نبوده و نیست بلکه خاستگاه اعتقادی داشته و دارد. در این مورد تغییری حاصل نشده است. امروز هم گرفتار بقایای همان تفکر در بدنه هستیم، اما به دلیل سلامت اصل دولت امیدواریم روز بروز سیاستها بهتر شود. نشانه های آن هم کمابیش مشاهده می شود. 🔻 در مورد انگیزه منتقدان به سیاست‌های تعدیل و مانند آن نیت خوانی کرده‌اید. بد نیست مراجعه‌ای به تحلیل‌های گذشته و حال خودتان هم داشته باشید و ویژگی‌های اقتصاد ایران در شرایط حاضر را این‌گونه برشمرده‌اید: «اقتصادی رانتی، انحصاری و دلالی که نتیجه مستقیم حلقه بسته سیاست است.» «حاکمیت غیر پاسخگو، سرمایه‌داری رفاقتی، نابرابری شدید، گسترش فقر و شدت یافتن فقر در جامعه، اقتصادی فاسد و ناکارآمد» «رشد اقتصادی پایین و نوسانی، نرخ بیکاری و تورم بالا، افت شدید سرمایه‌گذاری، کسری شدید بودجه، رشد نرخ ارز و مانند آن» «فساد گسترده، فقر و نابرابری شدید، فقدان دوراندیشی لازم و اضطرارهای کوتاه‌مدت» «بها ندادن ایرانیان به تجربه‌های تاریخی»، این در حالی است که در سال 96 در بیانیه حمایت از دولت تدبیر و امید آورده‌اید «اقتصاد ایران در دو سه سال اخیر با نرخی آرام رو بهبود رفته است و اکنون در آستانه رشدی شتابان و جهشی امیدوارکننده قرارداد.» «اکنون اقتصاد ایران در آستانه اعتماد به دولت و روشن‌کردن موتورهای اصلی خود قرار گرفته است.» بیش از بیست صفت منفی موردنظر شما در دولت جدید پدیدار شده؟ روشن است که چنین امری امکان ندارد. اگر هم بفرمایید از قبل بوده تکلیف توصیفات سال 96 چه می‌شود؟ رشد شتابان و ... چگونه با این سیاه‌نمایی‌ها سازگار است؟! پیش‌بینی سال 96 چه شد؟ یا آن پیش‌بینی مبنای درستی نداشته، یا سیاه‌نمایی کنونی که در نوشته‌های متوالی به آن می‌پردازید از خاستگاه دیگری سرچشمه می‌گیرد. منکر وجود مشکلات در اقتصاد ایران نیستیم اما این سیاه‌نمایی‌ها هم خارج از انصاف علمی است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/monazere-whatsaap-masominia-yosefi/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
📕 معرفی کتاب: 🖇 اندیشه دینی معاصر رویکردها و چالش‌ها ✏️ مؤلف: جمعی پژوهشگران به کوشش حسن پویا 📌 مرکز انتشار: تهران: مؤسسه فرهنگی دین‌پژوهی بشرا،1395 🟩 مجموعه آثار اندیشه دینی معاصر در صدد ارائه نواندیشی دینی از منظر آموزه‌های دینی که به رویکرد نوین با توجه ضرورت‌ها و نیازهای امروز جامعه تلاش می‌کند پرسش‌ها و دغدغه‌های دین‌پژوهان را مستدل و مستند به مبانی دین پاسخ دهد. نواندیشی دینی از منظر دینی امری است مطلوب و از منظر تاریخی شیوه متفکران اسلامی است و به نظر می‌رسد رسول خدا آنجا که فرمود «فرب حامل فقه إلی من هو افقه» 🟩 بر این مطلب تأکید فرموده‌اند پژوهشکده اندیشه دینی معاصر تلاش نموده است که با همکاری اساتید و صاحب‌نظران مطالب نواندیشانه را در حوزه دین‌پژوهی تولید نموده در اختیار پژوهشگران و دین‌پژوهان قرار دهد کتاب حاضر «اندیشه دینی معاصر رویکردها و چالش‌ها» اولین دفتر از مجموعه آثار دین‌پژوهی نواندیشانه است که دربردارنده گفتارها و نوشتار‌های است که بر اساس نواندیشی دینی شکل‌گرفته است گویندگان و نویسندگان این اثر عقیده دارند که مواجهه با چالش‌های پیشروی دین با احاله به تعبد یا تحلیل‌های برون دینی راه صواب نیست چنان که به‌رخ‌کشیدن دیدگاه‌های مشهور آن را بر سر دیدگاه نو کوبیدن، نشان از تدین و پایبندی دینی نیست. محتوای این کتاب را چهار گفتار و دوازده مقاله در قالب سه بخش سامان‌دهی شده است بخش یکم شامل گفتارها است گفتار اول معنا و مبنای جمهوری اسلامی، سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی گفتار دوم، نواندیشی دینی و مسائل آن پرسش‌ها و پاسخ‌ها آیت‌الله سید محمدعلی ایازی گفتار سوم، فقه دولت مدرن، مرحوم دکتر داود فیرحی، گفتگو و پرسش پاسخ جمعی پژوهشگران حوزه نواندیشی دینی و آسیب‌شناسی استناد به حدیث در حوزه مسائل اجتماعی، پرسش‌وپاسخ جمعی محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی مجموعه مطالب پیش‌گفته بخش یکم را تشکیل می‌دهد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moarefi-ketab-andishe-dini-oaser/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa
💠 مسئله حجاب تقابل تکلیف شرعی با حق شهروندی در آیینه فقه 🎙 استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 حجاب بانوان از ضروریات مسلم دین اسلام و صریح آیات شریفه قرآن است.از اولین و مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه دفاع از این حکم ضروری دین خداست، لذا اقدام شایسته دادستان محترم مشهد در صدور حکم منع از ارائه خدمات اداری و بانکی به زنان بی‌حجاب و بدحجاب گامی در جهت انجام رسالت نبی مکرم و اقامه دین الهی است پشتیبانی از صدور چنین احکامی وظیفه شرعی علما و فقها و مؤمنین است .اینجانب بر حسب تکلیف شرعی، خود را موظف به تحسین این اقدام خداپسندانه و تشکر از دادستان محترم مشهد می‌دانم، و همچنین لازم می‌دانم به همه مسئولین قوه قضائیه توصیه نمایم؛ در انجام این رسالت الهی اهتمام داشته باشند. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hejab-taqabol-taklif-shari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishema تلگرام: https://t.me/andishemaa