eitaa logo
اندیشه ما
668 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ در نگاه امام علی(ع) حکومت «طعمه» نبود حضرت علی(ع) حتی به قیمت تداوم حکومت خود، اجازه ندادند «حقوق مردم» پایمال شود در حکومت امیرمومنان علی(ع) همه افراد «حقوق برابر» داشتند/ 🎙 استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا- استاد مهریزی، محقق و پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر اینکه در حکومت امام علی(ع) همه افراد از «حقوق» برابری برخوردار بودند و «قانون» برای همگان به طور تساوی اجرا می شد، گفت: سیره امام علی(ع) نشان می دهد که حضرت در دوران کوتاه حکومت بر رعایت حقوق مردم تأکید کردند و اولویت ایشان همواره تحقق این ارزش ها و حقوق بوده است. حضرت برای اینکه مدت حکومت خود را طولانی کنند، هرگز اجازه ندادند حقوق مردم پایمال شود و دقیقاً به همین دلیل است که نام امیرالمومنین علی(ع) همچنان در جهان زنده است و مکتب و فکر ایشان جهانی، پایدار، ماندگار و همگانی است و همین نشانه ای بر موفقیت حکومت حضرت است. 🔸 «حقوق مردم» در سیره و اندیشه امام علی(ع) را مورد بررسی قرار داد. وی در ابتدا به مفهوم و معنای «حق» اشاره و اظهار کرد: رابطه بین «حق و تکلیف» در میان انسان‌ها رابطه‌ای دو طرفه و دوسویه است و نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا نمود بلکه تکلیف در جایی است که در مقابل حقی هست. به تعبیر دیگر طرف مقابلِ کسی که ذی حق است، مکلف به ادای حق وی می‌شود. به عنوان مثال زن و شوهر هر یک نسبت به هم حق و تکلیفی دارند. مرد مکلف است حقوق زن را ادا کند و در مقابل زن نیز مکلف است حقوق مرد را انجام دهد. نمونه دیگر حق مردم و حاکمیت است. مردم و حاکمیت هر یک نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند که باید این حقوق و تکالیف را محقق کنند. 🔸 وی تأکید کرد که رابطه دو طرفه «حق و تکلیف» در میان انسان هاست و این رابطه دو طرفه درباره انسان با خداوند صدق نمی کند و مقوله دیگری است. 🔻 حضرت علی(ع) در دوره حکومتداری در عمل پایبند به احقاق «حقوق مردم» بودند 🔸 وی درباره حقوق مردم و وظایف حکومت در برابر مردم از منظر امام علی(ع)، گفت: وقتی بحث «حقوق مردم» (مردم خارج از دسته بندی والدین، فرزندان، همسران و…) مطرح می شود، در طرف مقابل و در مقام تکلیف بلافاصله «حکومت» به ذهن می رسد و بدین معناست که مردم حقوقی دارند و حکومت موظف و مکلف است اقداماتی را انجام دهد تا این حقوق محقق شوند. با استناد به سخنان و سیره عملی امیرالمومنین علی(ع)، حضرت در دوره حکومتداری در موارد متعددی حقوق مردم را مورد توجه ویژه قرار دادند و در عمل این حقوق را پیاده کردند. 🔸 وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در سخنان خود بارها تبیین کردند که مردم چه حقوقی دارند و تأکید داشتند که این حقوق باید به طور شفاف برای مردم گفته شود. همچنین امیرالمومنین در عمل نیز بر رعایت حقوق مردم پایبند بودند و از سوی دیگر حضرت پیگیر بودند که کارگزاران حتماً این حقوق را رعایت کنند. 🔸 آقای مهریزی به منظور تبیین مفهوم «حق» در اندیشه امام علی(ع) کتاب نهج البلاغه را مبنا قرار داد و بیان کرد: حضرت بارها کلمه «حق» را برای مردم به کار بردند و حقوق مردم را برشمردند و سپس خطاب به کارگزاران و والیانی که منصوب می کردند، علاوه بر اینکه حقوق مردم را متذکر می شدند، تأکید می کردند که در برابر مردم چه وظایفی دارند. 🔻 حقوق مردم از منظر امام علی(ع) 🔸 در دو مطلب از نهج البلاغه یکی در خطبه 34 و دیگری در نامه 50 واژه «حق» آمده است. امام علی(ع) در خطبه 34 نهج البلاغه می فرمایند: «مردم! من حقوقی بر شما دارم و شما هم حقوقی بر من دارید» در واقع حضرت حق طرفینی حکومت و مردم را بیان می کنند و این حقوق را بر می شمارند و می فرمایند: «فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَهُ لَکُمْ وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا.» 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/negah-emam-ali/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
هدایت شده از موسسه فهیم
🔵 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم برگزار می‌کند: 📃 معمای قانونی در نظام حقوقی ایران 🎙 نظریه پرداز: دکتر محسن برهانی (استاد دانشگاه تهران) 🕢 زمان: چهارشنبه 12 بهمن 1401 ساعت: 19 📍 مکان: قم بلوار امین بیست متری گلستان کوچه یک پلاک پانزده 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
❇️ نهمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی «تحت عنوان اسلام وحکومت در اندیشه امام خمینی» 🎙 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نهمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی «تحت عنوان اسلام وحکومت در اندیشه امام خمینی» با حضور آیة الله سید حسن خمینی وجمعی از اساتید وفضلایی حوزه علمیه قم روز سه شنبه 11/11/ 1401 در محل نمایندگی قم، موسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی( ره) با سخنرانی حضرت آیة الله جواد فاضل لنکرانی برگزار شد. 🔸 استاد خارج حوزه علمیه قم در سخنان آغازین خود بیان داشت: که مرحوم امام خمینی دارای نظریات ابتکاری در حوزه فقه اسلامی بود مهمترین نظریه امام خمینی تفکیک میان خطابات قانونیه وشرعیه بود که باور متفکران وصاحب نظران فقه نظریه خطابات قانونیه امام خمینی در فقه مانند حرکت جوهری ملاصدرا در حوزه فلسفه جایگاه برجسته ای دارد . 🔸 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در ادامه بیان داشت: که بعد از تتبعات وتحقیقات به این نتیجه رسیدم که طرح نظریه حکومت اسلامی توسط مرحوم ، نظریه ابتکاری دیگری است که با توجه به مبانی ومستندات قرآنی مهمتر از نظریه خطابات قانونیه است که بایستی کتاب البیع امام محور تحقیقات وپژوهش اندیشوران حوزه قرار گرفته ومستندات قرآنی نظریه حکومت اسلامی استخراج گردد. 🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تفکیک نظریه ولایت فقیه وحکومت اسلامی بیان داشت: طرح نظریه ولایت فقیه در آثار فقهی بزرگان فقه موجود بوده است طوری که همه فقها ولایت فقیه را فی الجمله مورد پذیرش قرار داده اند حتی مرحوم نراقی به ولایت مطلقه فقیه معتقد بوده است. 🔸 اما نظریه حکومت اسلامی تا جایی که بنده تتبع نمودم در آثار فقهی دارای پیشینه نمی باشد بلکه اولین بار توسط مرحوم امام خمینی این نظریه ارائه شده است. 🔸 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ضمن ارائه مطالب ونقل قولی از کتاب البیع امام از موسسه نشر آثار امام خمینی و حوزویان درخواست نمود که کتاب البیع امام درحوزه پژوهش فقه حکومتی بایستی محور قرار گیرد.. 🔸 وی با اشاره به «کتاب البیع» امام خمینی (ره) گفت: قوت فقهی و احاطه علمی امام در فقه در کتاب البیع ایشان روشن می شود اما متاسفانه حق این کتاب هنوز نه در حوزه علمیه قم و نه در حوزه علمیه نجف روشن نشده و مجهول است. با وجود اینکه مرحوم آیت الله خویی شاگرد مرحوم محقق اصفهانی بوده است، این مقدار که امام در فقه و اصول به نظریات حاج شیخ پرداخته است مرحوم آیت الله خویی نپرداخته است. امام در این کتاب نظرات بدیعی دارد. 🔸 وی بیان کرد: امام خمینی در جلد دوم کتاب البیع، اول بحث ضرورت حکومت اسلامی را مطرح می کند. ایشان می فرماید: «هرکسی نظر اجمالی به احکام اسلامی داشته باشد، به راحتی ضرورت حکومت را می تواند بفهمد». ایشان مساله را منتهی می کنند به اینکه عقل بدیهی مساله حکومت را مطرح می کند. البته مطالب خیلی متقن و پرمغز است و ای کاش همین را در حوزه های علمیه متن قرار دهند. ما معتقدیم که امام خمینی برخی کتاب ها را به عنوان متن نوشتند مانند «مناهج»؛ من تردیدی ندارم که در ذهن امام این بوده که مناهج جای کفایه یا بعد از کفایه قرار گیرد. در مورد «کتاب البیع» هم اگر این بخش مربوط به ضرورت حکومت اسلامی جدا شود و گروه هایی روی ان کار شود، تعلیقاتی نوشته یا توضیحاتی داده شود، بسیار لازم است. 🔸 وی افزود: امام خمینی در بخش اول کتاب البع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح می کنند و در آخر به این جمله می رسند که « الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است. ایشان می فرماید که هرآنچه به عنوان احکام دین و تشریع است، مطلوب ثانوی هستند و مطلوب اولی، مسئله حکومت است و اسلام را اصلا به معنای حکومت می گیرند. 🔸 وی بیان کرد: گاهی اوقات می گویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است. امام انقلاب را براساس این فکر مطرح کردند که دین یعنی حکومت و چون این نگاه را به حکومت و دین داشت، انقلاب را ایجاد کرد. مدعای امام این است که «ارسال رسل و انزال کتب و تمام تشریع ها برای تشکیل حکومت بوده است». 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nohomin-neshast-az-selsele/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ جوانان مهم ترین سرمایه های اجتماعی ما هستند ظاهر جوانان را ملاک قرار ندهیم، از سخت گیری های بی دلیل بپرهیزیم منطق تشیع و مرجعیت، اعتدال است تحصیل علم، تهذیب اخلاق و اغتنام فرصت از ضروریات زمانه است 🎙 آیت الله محمد جواد شهرستانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا – نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی در سفر به اندونزی یادآور شد: تمسک به آموزه های قرآنی و اخلاق محمدی (ص) و انسجام مذهبی، آینده مسلمانان را تضمین خواهد کرد. باطن جوانان نورانی و سرشار از ایمان به خداوند و معنویت است. باید آنان را باور داشه باشیم و از سخت گیری ها و محدودیت های بی دلیل نسبت به جوانانمان بپرهیزیم. بگذاریم پسران و دخترانمان رشد کنند و در مسیر رشد و تحصیل ایشان مانع تراشی نکنیم. بزگرترین ظلم به اسلام آن است که به نام اسلام، مانع تحصیل و رشد و تعالی دختران و پسرانمان شویم. 🔻 حجت الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی که از روز یکشنبه گذشته به همراه هیاتی مذهبی به «جاکارتا» پایتخت اندونزی سفر کرده است، با رهبران شیعی و شخصیت های مطرح گروه های اهل تسنن این کشور از جمله دکتر قریش شهاب از شخصیت های قرآنی؛ دکتر علوی شهاب و پروفسور عقیل سراج از علمای برجسته اندونزی دیدار و گفت و گو کرد. 🔻 تمسک به آموزه های قرآنی و اخلاق محمدی (ص) ضامن هویت مسلمانان خواهد بود 🔸 حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار با پروفسور عقیل سراج رئییس سابق نهضه العلمای اندونزی، تلاش های صورت گرفته برای حفظ آموزه های اسلامی در جامعه بزرگ مسلمانان اندونزی را ستود و بر نقش برجسته ی رهبران در حفظ انگیزه های اسلامی تاکید کرد و افزود: تمسک به آموزه های قرآنی و اخلاق محمدی (ص) ضامن هویت مسلمانان خواهد بود. در سایه همین هویت است که ارزش های فرهنگی ملت اندونزی متجلی شده و این کشور در جنوب شرقی آسیا به پیشرفت های مهمی نائل شده است. 🔸 نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی افزود: در حالی که تلاش های بسیاری برای کم رنگ ساختن فرهنگ دینی و اخلاقی در جوامع مسلمانان از سوی مخالفان دین صورت می پذیرد، توجه به ارزش های اصیل و غنای فرهنگ اسلامی، اعتدال مذهبی و همزیستی بین مذاهب اسلامی و گفت و گو با پیروان سایر ادیان، باطل السحر مخالفان و بدخواهان خواهد بود. 🔻 روزی را می بینم که اسلام عزیز در کشورها و سرزمین های دورتر این منطقه نیز بدرخشد 🔸 ایشان با اشاره به جمع بزرگی از جوانان قرآنی این کشور که به مناسبت این سفر گرد هم آمده بودند و یکی از نوابغ قرآنی کشورمان نیز به ارائه توانمندی های خود در این جمع پرداخت، یادآور شد: این گونه اشتیاق به قرآن و فرهنگ قرآنی در میان نوجوانان و جوانان اندونزی در یکی از دورترین نقاط آسیا، نشان دهنده ی ریشه داشتن اسلام و معنویت در قلوب مردم این منطقه به عنوان بزرگترین کشور اسلامی بوده و بشارتی امید بخش برای آینده است و من امید دارم و روزی را می بینم که به حول و قوه الهی و همت جوانان مسلمان و الگوهای شایسته ای که از انسان مسلمان ارائه می شود، اسلام عزیز در کشورها و سرزمین های دورتر این منطقه نیز بدرخشد. 🔻 حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی افزود: «ما در چهره ی نورانی این کودکان و نوجوانان، انگیزه ها و افکار بلندی را مشاهده کردیم. آنها سنشان کم اما شخصیتشان بزرگ است و باور داریم با خلاقیت و انسجام و استمرار این عزیزان، آینده ی روشن اسلام در آسیای جنوب شرقی تضمین خواهد شد». 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/javanan-sarmaye-haye-ejtemaii/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ وقتی وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) در دوران كودكی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض كردند كه مگر كودك به مقام شامخی می‌رسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیاً﴾ 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «سایت اندیشه ما » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت دهم رجب ولادت امام محمد تقی جواد الائمه (علیه السلام) فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام را از نظر می گذرانیم. 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء؛ آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران کودکی امام جواد )علیه السلام( و انتقال علوم الهی از سوی پدر بزرگوارشان بیان داشتند: وقتی وجود مبارك امام جواد به دنیا آمده است وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود آن طوری كه مسعودی در مروج الذهب خود نقل می‌كند «كان ینادیه فی المهد طول لیلته» در بسیاری از شب وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) تا سحر كنار این گهواره ذكر خواب می‌گفت مناجات می‌كند مناقات می‌كرد با او گفتگو می‌كرد. به امام رضا(سلام الله علیه) عرض كردند شایسته نیست پدری همچون شما كنار گهواره كودك ذكر خواب بگویید كه كودك بخوابد فرمود: نه من ذكر خواب می‌گویم نه او به خواب می‌رود، من دارم معارف الهی را به او منتقل می‌كنم و با علم، او را عزیز می‌كنم «انما اعزّه بالعلم عزّا»؛ این كار آن پدر و آن پسر(سلام الله علیهما) بود. 🔸 معظم له ادامه دادند: وقتی وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) در دوران كودكی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض كردند كه مگر كودك به مقام شامخی می‌رسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیاً﴾ كه در قرآن می‌خوانید این سند آن است كه اگر كسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس الهی چنین سمتی را به او عطا می‌كند. بعد وقتی وارد فضای جامعه شدند مهمترین كارشان تفسیر قرآن و نشر معارف قرآن و اهل بیت بود. 🔸 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه ای از قرآن کریم در رابطه با بررسی آراء مختلف مکتب های گوناگون از لسان نورانی امام نهم(ع) پرداختند و ابراز داشتند: خدای سبحان در قرآن كریم در سوره «زمر» به همه ما امر كرد و بشارت داد و فرمود: آنها كه مكتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی می‌كنند و بهترینش را برمی‌گزینند به آنها مژده بده ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ وجود مبارك امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: هر كس گوش به حرف گوینده‌ای می‌دهد دارد او را عبادت می‌كند! منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود؛ فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت می‌كند اگر او ان‌شاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل می‌گوید او دارد شیطان را عبادت می‌كند. لذا این حدیث نورانی به این نكته اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم. 🔸 معظم له همچنین در یکی از جلسات درس خود به توصیه های اخلاقی آن امام نهم(علیه السلام) اشاره داشتند که دنیا را محل صبر و بردباری در برابر مشکلات معرفی نموده و بیان داشتند: كسی از وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض كرد كه ما را سفارش كنید. حضرت فرمود: قبول می‌كنید یا فقط می‌خواهید گوش بدهید؟ عرض كرد نه قبول می‌كنم. فرمود: اگر قبول می‌كنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً كسی خیال بكند كه اینجا بخواهد راحتی و راحت به سر ببرد راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ آنكه این نظام را ساخت این جهان را ساخت فرمود: اینجا جای آسایش نیست خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾ دیگر از خدا راستگوتر كیست ؟ ولی معذلك قسم یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی كَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شد، اصلاً ساختار اینجا این است؛ این لام لام قسم است، كبَد یعنی درد و رنج و فشار و مشكلات؛ حالا یكی فشار مالی دارد، دیگری فشار خانوادگی دارد، یكی فشار سیاسی دارد و یكی فشار اجتماعی دارد هیچ كس بیدرد و رنج نیست..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/kodaki-emam-javad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ ملاحظات روش‌شناختی در مطالعه غلو در تشیع نخستین 🎙 سید محمدهادی گرامی ✂️ برش هایی از متن: 🔸به گزارش «سایت امدیشه ما» به نقل از ایکنا، نشست «ملاحظات روش‌شناختی در مطالعه غلو در تشیع نخستین» صبح امروز ۱۱ بهمن‌ماه با حضور دکتر سید محمدهادی گرامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل پژوهشگاه برگزار شد که گزیده آن تقدیم می گردد: 🔸 نکاتی را درباره موضوع نشست یادداشت کردم تا در ساختاری منظم آنها را ارائه کنم. نکته اول این است که چرا غلوپژوهی برای ما می‌تواند مسئله باشد و چه ضرورتی دارد این موضوع را بررسی کنیم. در نگاه اول شاید این موضوع یک موضوع تاریخی به نظر بیاید و در هر صورت با دغدغه‌های امروزین ما فاصله داشته باشد. گمان من اینگونه نیست و غلو برای امروز ما بسیار بااهمیت است و در ارتباط با مسائل روزمره ما قرار دارد. ما در طیف‌های مختلفی می‌توانیم به این مسئله نگاه کنیم. امروز ما یک بحث جدی در جهان داریم و آن بحث بنیادگرایی و رادیکالیسم در کشورهای مختلف است. اگر غلو را در معنای کلانش ببینیم طبیعتا باید نسبتمان را با این گفتمان تعریف کنیم. اینجا می‌شود نکات مختلفی مطرح کرد که ما را از بحث اصلی دور می‌کند ولی باید به این نکته اشاره کنیم که مسئله ما، شیعیان یا مسلمانان غالی هستند نه غالیان تندرو؛ یعنی آن چیزی که برای ما مسئله است خودی‌هایی هستند که آن خودی‌ها در معرض اتهام غلو قرار دارند. طبیعتا اینجا بحث داعش و جبهه النصره برای ما مسئله نیست. بحث ما یک بحث درون‌گفتمانی و درون‌اجتماعی است. وقتی قرار باشد به این پرسش پاسخ دهیم شاید لازم باشد هویت تاریخی خودمان را بازسازی کنیم که از جهت تاریخی چه نسبتی با جریان‌های غالیانه داشتیم. 🔻 غلو از دوره امیرالمومنین(ع) و از شهر کوفه آغاز شد 🔸 فارغ از جنبه مسئله‌مندی، این بحث یک بحث تاریخی نیست و به هویت اکنون ما مرتبط است. اینکه این هویت تاریخی چگونه بوده است بحث ما در این جلسه نیست. آن چیزی که برای من مهم است ملاحظات روش‌شناختی است که در مطالعه غلو در وجه تاریخی آن باید مد نظر قرار دهیم؛ نکته اول زمان‌پریشی در مطالعه غلو است. ما نمی‌توانیم از یک مفهوم کلی بدون در نظر گرفتن دوره‌های تاریخی صحبت کنیم. حتما باید توجه داشته باشیم درباره کدام مقطع از زمان صحبت می‌کنیم. اگر بخواهیم مروری بر تحولات تاریخی غلو داشته باشیم ابتدا می‌توانیم به عصر خود پیامبر(ص) بپردازیم که اتفاقا گزارشات غلو در آن دوره محدود است. بحث غلو از دوره امیرالمومنین(ع) و از عراق و کوفه آغاز شد. خاک عراق چه طبعی دارد که برخلاف حجاز، همواره آبستن شکل‌گیری جریان‌های مختلف و جریانات رادیکال و افراطی بوده است. یک دوره دیگر از دوره حمله مغول و سقوط خلافت عباسی تا صفویه است. دوره بعدی از دوره صفویه تا انقلاب ایران و بعد از انقلاب ایران است. اینها دوره‌هایی است که اگر بخواهیم مطالعات غلو داشته باشیم باید به اینها بپردازیم و به همه این دوره‌ها توجه کنیم. 🔸 ملاحظه دوم بعد اجتماعی سیاسی پدیده غلو است. در برداشت اولیه ممکن است به ذهن خطور کند غلو گونه‌ای افراطی‌گری و عقاید غیر عقلانی به همراه عزلت‌نشینی است در حالی که غلو یک ماهیت سیاسی و اجتماعی داشته و جریان‌های غالیانه خیزش‌های سیاسی داشتند و توسط حکومت تحت تعقیب بودند. تمام این جریان‌ها بلندپروازی سیاسی داشتند و غلو برایشان صرفا دست‌آویز بود، این مسئله مهمی است. پس غلو را با تصوف و زهدگرایی مخلوط نکنیم. 🔸 ملاحظه سوم این است توجه داشته باشیم خود بحث غلو همواره یک اتهام بزرگ‌نمایی‌شده در منابع فرقه‌شناسی اسلامی بوده است. اگر درک سیاسی از غلو داشته باشیم و بدانیم جریانات غالیانه بلندپروازی سیاسی داشتند و از سوی دیگر دانش فرقه‌نگاری را نیز در اختیار قدرت‌های حاکم بدانیم، باید توجه کنیم آنها عقایدی را به غلات نسبت دادند که برای ما عجیب است و در این زمینه بزرگنمایی شده است تا زمینه سرکوب آنها فراهم شود. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/molahezat-ravesh-shenakhti/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تامّلی بر دکترین اجتماعی امام جواد علیه السلام 🎙 آیت الله العظمی مکارم شیرازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 « سایت اندیشه ما» شکوه امامت امام جواد علیه السلام / خدا محوری؛ مایه ی بیداری جوامع بشری / مراقبت دائمی؛ بزرگترین شاخصه ی پویایی اجتماعی / ایجاد بحران اجتماعی در سایه ی هم نشینی با بدان / شهوت؛ عامل سقوط جوامع بشری / روح پرستش / تعجیل در توبه؛ شاخصه ی بنیادین خدا محوری/ حیات اجتماعی در پرتو حفظ اسرار‌ 🔸 باید اذعان نمود در مسیر پرفراز و نشیبى که انسان در زندگى در پیش دارد براى این که بتواند از خطرات بیشمارى که سعادت او را تهدید مى ‏کند رهایى یابد و موجودى مفید و مؤثر در اجتماع گردد، در درجه اول نیاز به یک ارتباط معنوى و روحانى به پروردگار دارد که از ذات پاکش مدد گیرد، و سپس وجدانى بیدار و آگاه از درون او را موعظه کند و پس از آن گوش‏هایى شنوا که از افکار، راهنمایى‏ ها، اندرزها و مشورت‏ هاى دیگران استفاده کند،[1] لذا امام جواد علیه السلام می فرماید: «المؤمن یحتاج إلى ثلاث خصال: توفیق من الله‏؛ و واعظ من نفسه‏ و قبول ممن ینصحه‏[2]؛افراد با ایمان نیازمند به سه چیزند، توفیق پروردگار، و واعظى از درون جان و دل، و پذیرشى از اندرز دهندگان»[3]، که در ادامه به اهمّ آموزه های اجتماعی آن حضرت اشاره می گردد. 🔻 شکوه امامت امام جواد علیه السلام 🔸 در سالروز میلاد پرخیر و برکت امام جواد علیه السلام بسیار مناسب است روایتى از یکى از یاران آن حضرت به نام على بن اسباط را بخوانیم که می گوید به خدمت او رسیدم (در حالى که سن امام کم بود) من درست به قامت او خیره شدم تا به ذهن خویش بسپارم و به هنگامى که به مصر باز می گردم کم و کیف مطلب را براى یاران نقل کنم، درست در همین هنگام که در چنین فکرى بودم آن حضرت نشست (گویى تمام فکر مرا خوانده بود) رو به سوى من کرد و گفت: اى على بن اسباط! خداوند کارى را که در مساله امامت کرده همانند کارى است که در نبوت کرده است، گاه می فرماید: و آتیناه الحکم صبیا (ما به یحیى در کودکى فرمان نبوت و عقل و درایت دادیم) و گاه در باره انسان ها می فرماید حتى إذا بلغ أشده و بلغ أربعین سنة ... (هنگامى که انسان به حد بلوغ کامل عقل به چهل سال رسید ...) بنا بر این همانگونه که ممکن است خداوند حکمت را به انسانى در کودکى بدهد در قدرت او است که آن را در چهل سال بدهد[4].[5] 🔻 خدا محوری؛ مایه ی بیداری جوامع بشری 🔸 گاه می شود که در زندگى تمام درها به روى انسان بسته می شود و به هر طرف رو می کند با مشکل یا مشکلاتى روبه‏ رو می شود.[6] 🔸 این گونه رویدادها فرصتى است براى بیدار شدن انسان‏ ها و بازگشت او به سوى خدا، بازگشتى سازنده و تغییر دهنده سرنوشت، در این هنگام اگر از جان و دل متوجه او گردد و از ذات پاکش مدد گیرد، امدادهاى الهى به سراغ او آمده و نسیم‏ هاى رحمت پروردگار او را در آغوش می کشند و از راه‏هایى که هرگز باور نداشت درهاى بسته گشوده می شود.[7] 🔸 از این رو امام محمد تقى (جواد) علیه السلام می فرماید: «لو کانت السماوات والارض رتقا عبد ثم اتقى الله تعالى جعل الله له منها مخترجا[8]؛ اگر درهاى آسمان و زمین به روى کسى بسته شود سپس او پرهیزگارى پیشه کند خداوند گشایشى در کار او می دهد».[9] 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/tamoli-bar-doktorin-ejtemaii-emam-javvad/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ معیار موفقیت درحکومت ومدیریت از منظر امام علی(ع) 🎙 استاد مصطفی دلشاد تهرانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، محقق و پژوهشگر سیره علوی در نوشتاری 5 معیار موفّقیت در حکومت و مدیریت را از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار داده و آورده است: 🔸 امیرمؤمنان علی (ع) در بند پایانی عهدنامۀ مالک اشتر، پس از این که رضایت الهی را هدف غایی حکومت و مدیریت مطرح کرده، پنج معیار اساسی، به عنوان شاخصه‌های موفّقیت، در حکومت و مدیریت ارائه کرده است. ۱. مِنَ الاِْقَامَهِ عَلَى الْعُذْرِ الْوَاضِحِ إِلَیْهِ وَ إِلَى خَلْقِهِ‌؛ برپا‌داشتن عذر آشکار به درگاه خدا و پیشگاه مردمان» 🔻 یعنی در یک حکومت و مدیریت موفّق، هر تصمیم، برنامه و اقدام به گونه‌اى است که کاملا قابل دفاع است، هم در محکمه الهى و هم در محکمه مردمان؛ هرکار به گونه‌اى تدبیر مى‌شود که خدا و مردم آن را بپذیرند؛ هیچ کارى بدون حجّت و دلیل انجام نمى‌شود؛ 🔸 آن هم حجّت و دلیل محکمه‌پسند. یعنی نصب افراد، عزل اشخاص، هزینه‌کردن دارایی‌ها، رفتارها، سلوک، برنامه، همه و همه، ریز و درشت، به گونه‌ای باید انجام بگیرد که در محکمهٔ الهی و محکمهٔ مردمی قابل دفاع باشد. اگر چنین قاعده‌اى تکیه‌گاه حکومت‌کردن و مدیریت‌نمودن باشد، هیچ حکومت و مدیریتى به سوى تصمیم‌هاى نابخردانه، بى‌تدبیرى، اقدام‌هاى نادرست، عملکردهاى غیرقانونى و مناسبات و روابط غیرشفاف، نخواهد رفت. ۲ . مَعَ حُسْنِ الثَّنَاءِ فِی الْعِبَادِ؛ برپا‌داشتن نیک‌ستایى و نام نیک در میان بندگان 🔸 از شاخصه‌هاى حکومت و مدیریت موفّق، آن است که مردم و اداره‌شوندگان از مجموعۀ عملکردها و کارکردها به گونه‌اى خشنود باشند و احساس رضایت کنند که آن‌ها را به نیکى بستایند؛ آن هم در میان خودشان، نه تحت شرایط خاص و تحت فشار یا از روی ِ روی و ریا. 🔸 دولت و سازمان موفّق آن است که بتواند نام نیک در میان مردمان و اداره شوندگان برپا سازد؛ و البته لازمهٔ این امر، خردمندى و تدبیرورزى و کفایت درست امور است. چنین نیک ستایى، بهترین وسیله ارتباط و برترین پشتوانه و تکیه‌گاه دولت و سازمان است. ۳. «وَ جَمِیلِ الاَْثَرِ فِی الْبِلاَدِ؛ برپا‌داشتن اثر زیبا و برازنده در سرزمین 🔸 یعنی حکومت و مدیریتى موفّق است که بتواند در فرصتى که در اختیار دارد آثار زیبا و برازنده در حیطهٔ حکومت و مدیریت خود برپا سازد. این آثار زیبا و برازنده همه‌گونه را شامل مى‌شود؛ عمران و آبادى، توسعه و پیشرفت، اخلاق و تربیت، و جز این‌ها. ۴. وَ تَمَامِ النِّعْمَهِ؛ تمام‌شدن نعمت در حیطهٔ حکومت و مدیریت 🔸 یعنی زمامداران و مدیران موفّق آنانند که بتوانند زمینه‌اى فراهم کنند که نعمت، در حیطهٔ حکومت و مدیریت‌شان بر مردمان و اداره‌شوندگان تمام شود. این تمام شدن نعمت، همه گونه نعمت را دربر مى‌گیرد؛ مادى و معنوى، فردى و اجتماعى و جز این‌ها. کاستى‌گرفتن نعمت‌ها، نشانۀ بى‌تدبیرى، نابخردى و بى‌کفایتى است، و بیانگر عدم موفّقیت یک حکومت و مدیریت است. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/meyar-movafaghiyat-dar-hokomat-az-manzar-emam-ali/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ نشست علمی « معمای قانون در نظام حقوقی ایران» برگزار شد» 🎙 استاد محسن برهانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 هردو جریان فکری شریعت گرا و عرف گرا باید تمامیت خواهی را کنار بگذارند و به نقاط مشترک ومورد وفاق فکر کنند و تعادل بین خواست شریعت باوران وعرف باوران ایجاد شود. دکتر محسن برهانی 🔸 به گزارش خبرنگار«موسسه فهیم » سیصد وهشتادمین جلسه از سلسله جلسات نظریه پردازی موسسه علمی وپژوهشی فهیم باعنوان « معمای قانون در نظام حقوقی ایران» با حضور جمعی از اساتید وفضلای حوزه علمیه قم، دانشجویان رشته حقوق ( برادران وخواهران) که از شهرهای مختلف درجلسه حضور بهم رسانیده بودند درتاریخ 12/11/ 1401 درمحل موسسه فهیم درشهر قم با نظریه پردازی دکتر محسن برهانی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران شامگاه چهارشنبه همزمان با اولین روز از دهه خجسته فجر،برگزار شد. 🔸 دکتربرهانی درصحبت های آغازین خود با اشاره به پیشینه تقنین در ایران چنین بیان داشت که در یکصدو چهل سال پیش وقوع جریانی تاریخی پیش از مشروطه، بستر و زمینه ای برای جنبش مشروطه خواهی مردم ایران بوجود آورد. 🔸 استاد دانشگاه تهران، در مورد معمای قانون در ایران گفت: یکی ازمسائل اساسی ،مساله قانون در ایران است وقتی رساله مستشار الدولة را می خوانیم ملاحظه می گردد که مساله اصلی در آن دوره مساله قانون بوده است مساله امروز ما نیز مساله قانون است. درحقیقت می توان گفت مساله دیروز وامروز جامعه ایران یکی است. هنوز مساله قانون در ایران یک معمای حل نشده است. مساله حقوق شهروندی، روابط خارجی و تنظیم مناسبات دولت وملت ، تعادل بین آزادی وامنیت... در دو نقطه تلاقی می کنند؛ نقطه اول این است که چگونه قانون داشته باشیم یعنی در مرحله وضع وتشریع ،سازوکارهای مناسب را رعایت کنیم تا بتوانیم قانون متناسب با نیازهای اجتماعی بنویسیم وبا رعایت تشریفات قانونی به تصویب برسانیم. در مرحله وضع وتشریع قانون پرسش اساسی این است که گزاره های قانونی را از کدام منبع استخراج کنیم که پاسخگوی تنظیم رفتارهای اجتماعی ما باشد. نقطه دوم این است که قانون موضوعه را چگونه اجرا کنیم . در مرحله تقنین واجرا با مسائل لاینحل وپرسش های بدون پاسخ مواجه می شویم. 🔸 اسناد حقوق دانشگاه تهران معمای قانون در نظم حقوقی ایران را به دو مرحله پیشا تقنین وپسا تقنین تقسیم نمود و درمورد تبیین چالش های قانون در مرحله وضع قانون مناسب واجرای درست قانون مصوب بیان داشت که ما با دو مساله مواجه هستیم . یک مرحله پیشا تقنین دو مرحله پسا تقنین. مسائل حقوقی جامعه ایران با یک ساختار پیچیده مواجه هستند. که هم می توان گفت قانون داریم وهم می توان گفت قانون نداریم به عبارت دیگر در مورد ساختار قانونی جامعه ایرانی هم صحت حمل داریم وهم صحت سلب داریم. 🔸 دکتر برهانی در مرحله پیشا تقنین بیان داشت: برخی جوامع دارای نسخه واحدی است ولی برخی جوامع دیگر دارای نسخه های متعددی است. ما در جامعه ای قرار داریم که نسخه دوگانه شریعت گرایان وعرف گرایان (عقل گرایان) در آن قدرت ونفوذ فوق العاده دارند. ما در یک بسترتاریخی وفرهنگی پرتاب شده ایم که خودمان در ایجاد آن هیچ نقشی نداریم. مانند جنبش مشروطیت وانقلاب اسلامی که ما در این نقطه پرت شده ایم بنابراین در ایران ساختار دوگانه شکل گرفت که ما در ایجاد این ساختار هیچ نقشی نداریم ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/moamaye-ghnon-dar-nezam-hoghoghi-iran/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔸 سیزده ماه رجب آمد به دنیا مرتضی 🔸 مژده‌ای اهل ولا، او هست وصی مصطفی 🔸 بهر زهرا همسر و باب حسین و حسن است 🔸 فاتح خیبر، شفیع مؤمنین روز جزا 🔹 میلاد امام علی (ع) و روز پدر مبارک 🌹🎉 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/emam-ali-roz-pedar/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
30.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 کلیپ کوتاه 🖇 امیرالمومنین علیه السلام پیشوای امت 🎙 استاد ناصر نقویان 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما https://andishehma.com/amir-almomenin/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa