eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
[ Album ] 📢 📢 بررسی فقهی وحقوقی ارتداد با نگاه نو اندیشانه 🎙 گفتگویی با استاد سید محمد علی ایازی 🖇 مهم­ترین قسمتى که از آیات قرآن در باب ارتداد می‌توان استفاده کرد و نشان داد که مسئلة برگشتن از دین تنها تغییر عقیده نیست، توصیفاتى است که قرآن در پى پدیده ارتداد ذکر کرده و به عنوان آثار و نتایج این حرکت انحرافى معرفى نموده است. اگر کسى به مجموع این آثار توجه کند، به خوبى درمى یابد که مسئلة ارتداد صرف تغییر عقیده نیست. ارتداد ناظر به صورتى نیست که شخص در اثر شبهه و مشکلات فکرى و اعتقادى از دینى دست برمى دارد، همان‌طور که ارتداد وانهادن دین به دلیل امر انسانى و حقیقت‌جویانه نیست. ارتداد گرایشى منفعت‌طلبانه، دنیامدارانه و فرصت‌طلبانه است....... جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baresi-feqhi-huqoqi-ertedad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ نقد کتاب «قلمرو اجرای شریعت در حکومت دینی 🎙 عباس محمد علی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما به نقل از ایکنا، جلسه نقد کتاب «قلمرو اجرای شریعت در حکومت دینی» صبح امروز چهاردهم شهریورماه با ارائه آیة الله سیدمحمدعلی ایازی، استاد حوزه علمیه قم و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدموسی صدر، استاد حوزه علمیه به عنوان ناقد در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 🔸 در ابتدای نشست ایازی به توضیح درباره محتوای کتاب پرداخت و گفت: این کتاب براساس مسئله‌ای که در دهه ۶۰ مسئله مهمی بود مطرح شد و آن اینکه همه ما که تعلق دینی و مسئولیت دینی داریم، بحث اجرای شریعت و دینی کردن جامعه برایمان مطرح است. وقتی دیندار هستیم دوست داریم جامعه یک جامعه دینی باشد: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‌دارند و زكات مى‏‌دهند و به كارهاى پسنديده وامى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و فرجام همه كارها از آن خداست». 🔸 چارچوب اجرای شریعت در جامعه 🔸 وقتی انسان می‌خواهد یک جامعه ارزشی و اخلاقی را شاهد باشد دوست دارد به دستورات دینی عمل شود ولی این سؤال همیشه مطرح است که دینی و معنوی شدن جامعه چگونه و در چه قلمرو و چارچوبی است؟ چگونه می‌شود این کار را کرد؟ از یاد نبریم دینی شدن باید به گونه‌ای باشد که تابع سنت‌ها و قوانین الهی باشد. خداوند در آیات فراوانی وقتی صحبت از مشیت الهی کرده است، فرموده است: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ و اگر پروردگار تو مى‏‌خواست قطعا هر كه در زمين است همه آنها يكسر ايمان مى‌آوردند پس آيا تو مردم را ناگزير مى‌كنى كه بگروند». جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/naqd-ketab-qalamro-va-ejraye-shariyat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ «بررسی اربعین اول حضرت سیدالشهدا(ع)» 🎙 محمد عندلیب همدانی ✂️ برش هایی از متن: 🔹 به گزارش روابط سایت اندیشه ما به نقل ازایکنا، آیت‌الله محمد عندلیب همدانی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه ۱۳ شهریور در نشست علمی «بررسی اربعین اول حضرت سیدالشهدا(ع)» از سلسله درس گفتارهای تخصصی عاشوراپژوهی که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ه)) برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا اهل بیت(ع) ۴۰ روز بعد از شهادت و همان اربعین اول می‌توانسته‌اند به کربلا بروند یا خیر و این موضوع پشتوانه تاریخی درستی دارد یا خیر، گفت: ابتدا چند نکته را بیان می‌کنم؛ اول ممکن است برخی تصور کنند که طرح و بررسی اینگونه مطالب، لزوم و اهمیتی ندارد؛ ولی بنده معتقدم این بحث مهم، مفید و ضروری است. نگوییم به جای پرداختن به این امور باید به دروس تربیتی و سازنده حادثه نینوا توجه شود؛ در عین اینکه باید آن درس‌ها و عبرت‌ها بیان شود اینگونه مطالب تاریخی نیز باید مورد بحث قرار بگیرد زیرا یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با تحریف و دروغ‌پردازی در واقعه کربلا، تبیین و تصحیح گزارش‌هایی است که به ما رسیده است. 🔹 اهمیت روشن شدن مرز دروغ از واقعیت وی اضافه کرد: باید این موارد را به درستی تحلیل کنیم تا مرز بین دروغ و واقعیت روشن شود و اگر این مرز مشخص نباشد نمی‌توان پشتوانه صحیحی از نظر تاریخی برای درس‌های جاودان و ماندگار عاشورا جست‌وجو کرد. 🔹 استاد سطح خارج حوزه گفت: همچنین بدون شک مردمی‌ترین حادثه باقیمانده تاریخی در تاریخ بشریت، واقعه کربلاست و مردم با عشق و محبت مراسم عزا به پا می‌کنند؛ عده‌ای دانسته یا نادانسته با خواندن روضه‌های دروغین به خیال خود می‌خواهند مجلس را گرم کنند. حالا آیا نباید تحلیلی درست داشت و از همه زوایا مطالب را در حد توان پیگیری کنیم؟ پس بحث لازم و مهمی است. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/baresi-arbaein-aval-hazrat-seyedo-shohada/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ در باب حقیقت فسادستیزی امیرالمومنین علیه‌السلام 🎙استاد رحیم نوبهار ✂️ برش هایی از متن: 🔺 به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل از کانال تلگرامی دکتر نوبهار ایشان، طی یاداشت کوتاهی بیان داشته است. 🔺 با سلام خدمت فضلای معظم؛ در مورد قطعه سخن نادرستی که درباره‌ی اختلاس و خلاف در زمان مولی‌الموحدین، علی(ع)، گفته شده‌است، با مرور اجمالی نامه‌های نهج‌البلاغه روشن می‌شود که بخش قابل توجهی از آن‌ها در نکوهش اختلاسگران و فاسدان دستگاه است. اما چرا این نامه‌ها از این چشم‌انداز تحلیل نمی‌شوند که به‌راستی چرا امام (ع) این اندازه نسبت به اختلاس و فساد حساس بوده‌اند؟ چرا امام (ع) در مبارزه با اختلاس و فساد، خودی و غیرخودی نمی‌شناخت و بر سر یاران خود بی‌مجامله و تعارف فریاد می‌کشید؟ با وجود امکانات اندک آن روز نهاد دولت، امام (ع) چه تمهیداتی اندیشه بود که اخبار اختلاس را این اندازه دقیق رصد و دریافت می‌کرد و به موقع اقدام می‌نمود؟ چرا امام (ع) حکومت خود را مقدس نخواند و نپنداشت که پیگیری عمومی این موارد به قداست حکومت زیان می‌رساند و لذا هیچ‌گاه این‌گونه فسادها را صریحا یا ضمنا ناچیز نپنداشت؟ جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dar-bab-haqiqat-fesad-setizy/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
📢 📢 مخالفان علم، از اتهام الحاد استفاده مي‌كنند! 🎙 استاد رسول جعفریان 🖇 یك دانشمند همیشه می‌تواند مطالب درست یا اشتباه بگوید، آنچه به او فرزانگی می‌بخشد، روش تفكر او برای رسیدن به هسته مركزی دانش است. اینكه روش درستی در تحقیق داشته باشد، از آفت‌هایی كه دانش را آلوده می‌كند، بپرهیزد و همواره به علم بیندیشد. بیرونی چنین است. این امتیازی است كه او بر همگان در آن فزونی دارد. ♦️ کافی است یكی از آثار او را‌ برداریم و ورق بزنیم و روی برخی از گفته های او در آن تامل كنیم. كتاب «تحدید نهایات الاماكن» اثری است در جغرافیای نجومی و بیان طول و عرض جغرافیایی بلاد. بخش‌های اصلی این كتاب در این دانش است و بحثی است تخصصی متناسب با علم روز..... جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/mokhalefan-elm-az-eteham-elhad-estefade-mikonnand/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
◾️ پیام های تسلیت اساتید وفضلای حوزه علمیه قم، در پی درگذشت آیة الله محمد علی خزائلی ✂️ برش هایی از متن: ▪️ بعد از انتشار خبر رحلت عالم جلیل القدرآیة الله محمد علی خزائلی، آیة الله کاظم قاضی زاده از اساتید درس خارج حوزه علیمه قم ورئیس موسسه پژوهشی- فرهنگی فهیم، خبر رحلت استاد خزائلی را اسف انگیز وناباورانه دانسته مصیبت وارده را به حوزه علمیه قم ،بازماندگان نسبی وسببی وشاگردان وی تسلیت گفته است. متن پیام خدمت ایشان تقدیم می گردد: ▪️ بسمه تعالی العلماء باقون ما بقی الدهر ▪️ خبر رحلت اسف انگیز عالم جلیل القدر و صدیق دیرین ایه الله شیخ محمد علی خزایلی رضوان الله علیه ناباورانه و سنگین بود. ▪️ او عالمی متواضع و مهذب بود و در عرصه تدریس و تحقیق و تربیت فضلاء و طلاب و تبلیغ معارف ال محمد ص کوشا بود. ▪️ این سانحه تاب سوز را به حضرت بقیه الله الاعظم عج و اساتید حوزه علمیه قم و دوستان و شاگردان و خانواده گرامش بویژه برادر داغدیده اش ایه الله حسنعلی خزایلی تسلیت می گویم ▪️ برای آن عزیز سفرکرده مغفرت و رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم ▪️ حوزه علمیه قم ▪️ کاظم قاضی زاده جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/payam-tasliyat-asatid-dar-gozasht-ayatollah-mohammad-ali-khazaeli/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ به بهانه تحولات اخیر در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه ( ادب تحول ) 🎙استاد ابوالقاسم علیدوست ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش روابط عمومی سایت اندیشه ما، به نقل از شبکه اجتهاد آیة الله ابو القاسم علیدوست در مصاحبه ای با شبکه اجتهاد در مورد آسیب های ناشی از باز نگری در متون درسی سطوح عالی حوزه علیمه وحذف وتقطیع کتاب های اصلی سطوح( مکاسب، رسائل وکفایه) وعدم جایگرین مناسب آن به پرسش های زیر پاسخ داده است. 🔸 شبکه اجتهاد: قبل از ورود به اصل بحث به مناسبت تحولات اخیر در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه، یادکرد از نکاتی ضروری می‌نماید: ۱. تحوّل در هر امری به تحوّل مثبت و منفی تقسیم می‌شود. ایجاد تحوّل آدابی دارد که اگر آن آداب رعایت نگردد، ارتجاعی مضّر به‌حساب می‌آید. در ادامه به بخشی از این آداب با محوریت ایجاد تحول در برنامه‌های درسی حوزه اشاره می‌شود. ۲. گفت‌وگوی منطقی، منصفانه و مؤدّب، پس از ایجاد هر تحوّل مصداق }إِضْرِبُوا بَعْضَ الرّأی بِبَعْضٍ{ است که می‌تواند بسیار مفید باشد، چنان که مباحثات فاقد این ارکان کمال، راه به جایی نمی‌برد و مایه دلسردی و نا‌امیدیِ ناموجّه خواهد بود. ۳. در ادامه این نوشته، ممکن است برخی حرکت‌ها، کتاب‌ها و درس‌ها مورد ملاحظه و نقد واقع شود. نقد این پدیده‌ها را هرگزِ! هرگز! نباید نقد صاحبان این پدیده‌ها و قصور یا تقصیر علمی یا سوءِ‌نیت ایشان به‌حساب آورد. اینجانب از طریق این نوشته محبّت و احترام خود را به این افراد ابراز می‌دارم و پیشاپیش از جنابشان عذرخواهم. این نوشته بنابر نقد هیچ فرد یا نهادی ندارد و نباید داشته باشد. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/adab-tahavol/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ بیانیه مهم آیةالله العظمی وحید خراسانی دام ظله به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) 🎙آیت الله وحید خراسانی ✂️ برش هایی از متن: ▪️به گزارش روابط عمومی «سایت اندیشه ما» به نقل ازکانال تلگرامی آیة الله العظمی وحید خراسانی، معظم له بیانیه مهمی را آیةالله العظمی به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) صادر نمود که متن کامل آن خدمت مخاطبان گرامی تقدیم می گردد: ▪️ بسم الله الرحمن الرحیم ▪️ زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا می روند و به چه کسی مشرف می شوند ، سر از پا در این سفر نمی شناسند. ▪️ جایی که می روند و مقصد آنان در این سفر، به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - خداست. و آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان . ▪️ قلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟ قَالَ : كَانَ كَمَنْ‏ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏ . قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [ أَحَدَكُمْ‏ ]؟ قَالَ : كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ‏ صلی الله علیه وآله. ▪️ حدیث صحیح که عقل را مبهوت می کند ، این است : عن ابن محبوب ، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج. جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ayatollah-vahid-arbaiin/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa