eitaa logo
اندیشه ما
666 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ «حاکمیت قانون»پذیرش تکثر ،تنوع و استقلال افراد، نهادها و…، در وقت نیاز آنان را به عنوان ترمیم کنندگان رابطه گسیخته شهروند – حاکمیت، وارد میدان کرده، 🎙استاد محمدرضا نظری‌نژاد ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از انصاف نیوز، دکتر محمدرضا نظری‌نژاد در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:«حاکمیت قانون» در پی بنیادگذاری ساز و کارهایی است که پیروی حکومت از جامعه را میسر کند؛ ساز و کارهایی از جمله تدوین قانون اساسی به عنوان میثاق بین دولت و ملت، انتخابات آزاد، موقتی بودن سمت‌های انتخابی، تفکیک قوا، قوۀ قضائیۀ مستقل و …این ساز و کارها بر این پیش فرض اتکاء دارد که نهاد قدرت مانند اسب سرکشی است که اگر افسارش از دست جامعه خارج شود، چموشی پیشه کرده و کنترل‌ناپذیر خواهد شد. افسارگسیختگی نهاد قدرت و از کنترل خارج شدن آن، از آن سو واهمه‌انگیز است که حقوق و آزادی‌های فردی دستخوش اراده حاکمیت می‌گردد. در این فرض، حکومت برای تحمیل اراده خویش، به مشروعیتی غیر از رضایت مردم یا قرارداد اجتماعی پناه می‌برد. 🔸 در حاکمیتی مبتنی بر اندیشه قرارداد اجتماعی، در صورت تحول ارزش‌ها یا خواست اجتماعی، چه ساز و کاری برای الزام ظرف قدرت در پذیرش مظروف جدید وجود دارد؟ قبل از پاسخ به این پرسش باید یادآور شد که اساس حاکمیت قانون، بر اصلاح است و نه انقلاب، خشونت‌پرهیزی است و نه خشونت‌گستری. در راستای اصلاح بنیادین و مآلاً خشونت‌پرهیزی، اصلاح قانون اساسی، راهکاری است برای تبلور تحولات اجتماعی در ساختار قدرت و نظام سیاسی. اصلاح مسالمت‌آمیز قانون اساسی البته مبتنی بر چند پیش‌شرط اساسی است: نخست، توانایی دیدن و شنیدن مجموعه شرایطی که خبر از تغییر و تحول می‌دهد و دیگر وجود افراد و نهادهای مستقلی که توان اقناع نهاد قدرت از یک‌سو و بدنه اجتماعی از سوی دیگر برای حصول سازش جهت اصلاح را داشته باشند. با وجود شرط اول و در غیاب افراد و نهادهای مستقل دارای مرجعیت، تنها باید امید داشت که نهاد قدرت، تدبیر را در اصلاح ببیند و نه اصرار و لجاجت بر مواضع خویش با قدرت‌نمایی و خط و نشان کشیدن. 🔸 در ساختاری که ناکارامدی و فساد، رضایت اجتماعی را به کمترین حد خود رسانیده است و از سوی دیگر نهاد قدرت، تلاش وافری برای همرنگ کردن افراد، نهادهای مدنی و احزاب با خود دارد و بازار مداحان و مداهنه گران سکه است، آن‌چه سخت دچار آسیب می‌گردد، اعتماد عمومی است؛ اعتماد عمومی که در مواقع بحران می‌تواند زمینه‌ای برای اصلاح مسالمت‌آمیز فراهم نماید و فقدان آن، توافق و سازش را به تأخیر انداخته و گسترش خشونت را سبب می‌گردد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hakemiyat-ghanon/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ شهید بهشتی مخالف «حجاب اجباری» بود 🎙استاد علیرضا بهشتی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 علیرضا بهشتی فرزند آیت‌الله شهید بهشتی و استاد فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد شهید بهشتی با حجاب اجباری مخالف بوده و خود نیز تا آخرین روز حضور در دادگستری، حجاب اجباری را اعمال نکرد.بهشتی در این مصاحبه تاکید می کند می توان دوباره مجلس موسسان ایجاد کرد و دوباره قانون اساسی را نوشت. 🔸 به گزارش امتداد، مشروح گفت‌وگوی «عصر ایران» با علیرضا بهشتی را در ادامه می‌خوانید: 🔸 مسئله حجاب یکی از مواردی است که این روزها مورد توجه بسیاری از اقشار جامعه قرار گرفته است. این موضوع از جانب برخی مسئولان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و حتی بر بسیاری از اولویت های اصلی کشور ارجح دانسته شده، دیدگاه و نگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از ارکان انقلاب درمورد حجاب در زمان انقلاب و بعد از آن چگونه بود؟ 🔸 تفکر شهید بهشتی قطعاً با حجاب اجباری سازگاری نداشت و در دوران مسئولیت در دادگستری نیز چنین کاری را نکرد. در دادگستری تا آخرین روزهای حضور شهید بهشتی خانم‌هایی بودند که بدون حجاب با ایشان کار می‌کردند و هم آقایانی بودند که با کراوات یا مُد غربی در کنار ایشان مشغول به کار بودند. 🔸 خاطره ای را از یکی از همکاران شهید بهشتی نقل می‌کنم. ایشان می‌گفتند که من در زمان کار همیشه کراوات می‌زدم. یک روز قرار شد نزد شهید بهشتی بروم و آن روز کراوات نزدم. ایشان تا بنده را دیدند نگاه عمیقی کردند و گفتند چرا کراوات نزدید؟ بنده گفتم به خاطر آمدن خدمت شما احساس کردم ممکن است درست نباشد. شهیدبهشتی بلافاصله به من گفتند که هرگز این کار را نکن و مجددا کراوات بزن و به همان چیزی که اعتقاد داری و هستی پایبند باش. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shahid-beheshti-mokhalef-hejab-ejbari-bod/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ جامعه نیاز به گفتگو دارد هیچ گاه با برگزاری کنسرت ها در این شهر مخالفت نکردم اینگونه سخت گیری ها درست نیست و جواب هم نمی دهد. 🎙استاد سید کاظم نورمفیدی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی گفت: جامعه نیاز به گفتگو دارد گفتگو هم نباید محدود به یک عده خاص شود ، اینگونه رفتارها زخم بر پیکر جامعه وارد می کند. او افزود، از اوایل انقلاب تا امروز هیچ وقت با برگزاری کنسرت ها در این شهر مخالفت وجلوگیری نکردم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد در عوض شاهد بودیم شهرهایی که سخت گیری کردند دچار مشکلاتی شدند. اینگونه سخت گیری ها درست نیست و جواب هم نمی دهد. 🔸 آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی گلستان اظهار داشت:‌ جامعه نیاز به گفتگو دارد و با وجود آنکه رهبری انقلاب سالهاست به مقوله گفتگو و نشست آزاد در دانشگاه‌ها تاکید دارند و اخیرا رئیس جمهور محترم هم برشکل دادن و جهت دادن به گفتگوها اشاره داشته، اما به دلایلی این مهم تاکنون عملی نشد. 🔸 نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری افزود: بحث آزاد در دانشگاه ها این نیست که عده ای فقط صحبت هایی داشته باشند و هر چی دلشان می خواهند بگویند بلکه باید گفتگودو طرفه باشد و همه بتوانند حرف بزنند و صحبت کنند و بصورت منطقی و با پرهیز از نگاه تحکم آمیزو قیم‌مابانه و جمود فکری پاسخ داده شود ما باید این راه را برای نسل جوانمان باز کنیم . 🔸 آقای نورمفیدی گفت: جامعه نیاز به گفتگو دارد گفتگو هم نبابد محدود به یک عده خاص شود ، اینگونه رفتارها زخم بر پیکر جامعه وارد می کند. 🔸 وی با اشاره به ضرورت انعطاف پذیری در حوزه مدیریت مباحث فرهنگی کشور افزود: ‌برخی سخت گیری‌ها در شرایط فعلی جامعه اثر معکوس بر جا می‌گذارد . 🔸 امام جمعه گرگان تصریح کرد: از اوایل انقلاب تا امروز هیچ وقت با برگزاری کنسرت ها در این شهر مخالفت وجلوگیری نکردم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد در عوض شاهد بودیم شهرهایی که سخت گیری کردند دچار مشکلاتی شدند. 🔸 وی تاکید کرد: اینگونه سخت گیری ها درست نیست و جواب هم نمی دهد آن هم در این دنیایی که دشمن با آن همه تبلیغات و هجمه های گسترده در حال القای فرهنگ خود به جوانان ما می باشد ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/jamee-niyaz-be-goftego-darad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ گرفتار دو گانه آینده‌گرایی و گذشته‌زدگی هستیم علوم اصول و روش اجتهاد ما سیراب نمی‌شود، مگر اینکه کلام داشته باشد 🎙استاد محمدتقی سبحانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از شفقنا- حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی معتقد است: ما باید بتوانیم بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کنیم، اگر نتوانیم این پیوند را ایجاد کنیم هم دستاوردهای گذشته حوزه علمیه را از ما می‌گیرد و هم یک آینده نامعلوم مانند یک آرزو برای ما می‌گذارد و در نهایت به هیچ نتیجه جدی هم نمی‌رسیم. 🔸 بحث در باب آسیب شناسی وضعیت علوم حوزه‌های علمیه با نگاه تخصص‌گرایی است. به صورت مقدماتی به سه آسیب کلی در حوزه تخصصی‌گرایی علوم اشاره می‌کنم و بعد وارد آفت طبقه‌بندی دانش یا آشفتگی نظام دانش می‌شوم. 🔺 دوگانه آینده‌گرایی و گذشته‌زدگی 🔸 آسیب کلی این است که ما در یک دو گانه آینده‌گرایی و گذشته‌زدگی گرفتار هستیم، که این تبدیل به یک قطب یا دو رویکرد متفاوت در حوزه‌های علمیه شده است؛ از یک سو پاسداران علمی سنتی حوزه‌های علمیه به سختی معتقدند، باید گذشته حوزه‌های علمیه و دانش‌ها را حفظ کرد و آن‌ها را همچنان احیا و پایدار داشت و از سوی دیگر نسل جدید در رویکرد تازه‌ای معتقدند که باید به سرعت از گذشته حوزه فاصله گرفت و به افق آینده نزدیک شد. 🔸 این دو رویکرد که به دو قطب در حوزه‌های علمیه ایجاد شده است، به گمانم، تا مقداری که بنده درگیر فضای مدیریت تحول در حوزه‌های علمیه هستم، ما هنوز نتوانستیم یک نقطه هم‌جوش بین این دو دیدگاه پیدا کنیم تا حدودی همراهی ایجاد کنیم، که یکی از آفت‌های حوزه‌های علمیه است. 🔸 در دهه 90 در دنیای غرب و همین طور در کشور ما درباره راهبردسازها و استراتژیست‌های دنیا که آیا باید جهانی اندشید یا منطقه‌ای، اختلاف بود. آیا باید جهانی شدن را پذیرفت یا دهکده جهانی؟ در این‌باره زیاد بحث شد، بالاخره عده‌ای آمدند به عنوان یک طرح گفتند نه جهانی نگری به معنای مطلقش درست است، نه منطقه‌گرایی در دنیای امروز مدرن امکان پذیر است. 🔸 پس باید جهان منطقه‌ای فکر کرد، به جهان نگریست و در منطقه زیست و جمع میان این نگاه آینده‌نگر و زیست در منطقه و موقعیت راهکار ما است. ما باید بتوانیم بین نگاه به آینده و وضعیت موجود جمع کنیم، اگر نتوانیم این پیوند را ایجاد کنیم هم دستاوردهای گذشته حوزه علمیه را از ما می‌گیرد و هم یک آینده نامعلوم مانند یک آرزو برای ما می‌گذارد و در نهایت به هیچ نتیجه جدی هم نمی‌رسیم. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dogane-ayande-negari-gozashte-zodaii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 حقوق و کرامت انسان در نگاه پیامبر 🎙 استاد علی کرمی فریدنی 🔸 فلسفه‌ی بنیادین و هدف اساسی مدیریت‌ها و حکمرانی‌ها، جامعه و مردم است، به‌همین دلیل هم، نظام‌های سیاسی واجتماعیِ مردمی و توسعه‌یافته، در جهت تامین حقوق فراگیر و منافع واقعی مردم شکل می‌گیرند و وسیله‌ای ضروری و خردمندانه وکارآمد در راه تامین حقوق و کرامت بشر و رساندن‌شهروند و همنوع به سعادت وکمال و امنیّت و رفاه به‌شمار می‌روند؛ لَابُدَّ لِلنَاسِ مِن اَمِیرِِ 🔸 در نتیجه، حکمرانی مطلوب، هماره و همه‌جا آن‌ حکمرانی خردمندانه واخلاقی است که با کمترین هزینه‌ و فرصت، خدمات مادی ومعنوی‌ بهتری‌ به‌شهروندان خود و دهکده‌ی بزرگ جهانی بدهد و ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hoghogh-va-keramt-ensan-da-negah-payambar/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در منش و روش بشردوستانه‌ی 🎙استاد علی کرمی فریدنی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 پیامبر تنها با دورویان جامعه، مدارا نمی‌شد و سیاست گذشت وتغافلِ به‌جا به‌کار نمی‌رفت، بلکه با غیر مسلمانان نیز همین‌گونه بزرگوارانه رفتار می‌شد و مجبور به پرداخت هزینه نمی‌شدند تا گرد خفقان گورستانی بر جامعه پاشیده شود. 🔸 برابر گزارش‌های حدیثی و تاریخی، برخی از شهروندان یهودی‌مسلک، گاه وبیگاه نزد پیامبر می‌آمدند وبا رندی و جسارت، به جای "السّلام علیکم" - که پیام صلح و سلامت‌خواهی است - "السَّام علیکم" یا مرگ و مرگ‌خواهی نثار پیامبر و همراهانش می‌کردند، و نه تنها به کیفر این وقاحت‌ و بدزبانی‌‌، کیفر نمی‌شدند، که پیامبر با بزرگمنشی و مدارا رفتار می‌کرد و تنها در پاسخ آنان می‌فرمود: "وعَلَیک" و یا "وعلیکم" بر خودتان باد. 🔸 روزی همسر پیامبر نیز در مجلس حضور داشت که یکی از همان بداندیشان آمد و رو به پیامبر کرد و با جسارت گفت: "السَّام علیک". عایشه خشمگین شد، اما پاسخ پیامبر این بود که: "وعلیک". فرد دیگری آمد و باز رو به پیامبر گفت: "السَّام علیکُم" و پیامبر به او نیز همان‌گونه پاسخ داد و در برابر فوران آتشفشان خشم عایشه وبرخی از یاران، به آرامی و ملایمت فرمود: اِنَّ الفُحشَ لَوکَانَ مُمَثِّلاً لُکَانَ مِثَالُ سَوءِِ. اِنَّ الرِّفقَ لَم یُوضَع عُلَی شَیءِِ اِلُّا زَانُهُ، وَلُم یُرفَع عَنهُ اِلَّا شَانَهُ"* هان ای عایشه، مدارا بر هرچیزی نهاده شود، آن را زیبا می‌سازد، و از هیچ کاری برداشته نمی‌شود جز آن‌که آن را زشت وبدنما می‌‌کند. وبدین‌سان با دانش و وروش و سیره‌ی بشردوستانه‌ی خود، گوهر بشردوستی ونقش آموزگاری خود را به کار می‌بست و به نزدیکترین‌ تا دورترین شهروندان، مهر ومدارا و رعایت حرمت وحقوق شهروندی را در جایگاه رهبری جامعه آموزش می‌داد. 🔸 پیامبر پس از گشودن دروازه‌‌های مکّه و پیروزی بر استبدادی که روزگاری دراز با حق‌کشی وهراس‌افکنی و جنگ و ترور وشکنجه، او را از شهر ودیارش راند، و امنیت و آزادی و کرامت او و خاندان و یارانش را با بدترین شیوه‌‌ها پایمال ساخت و اینک روز فتح مکه، روز بود و نبود آنان در گرو یک اشاره‌ بود - با این‌وصف پیامبر کرامت واخلاق، روشی فراتر از رعایت حقوق و حرمت بشر را اعلام کرد و نه تنها سیاست پی‌گیری و انتقام عادلانه را وانهاد که سیاست درخشان‌ وجاودانه‌ای را پیش گرفت و روشی را به یادگار نهاد که برای همیشه پرجاذبه ونمونه و افتخا‌رانگیز شد. او نه تنها با اعلام بی‌درنگ عفو عمومی، دشمنان عادی آیین و روش خود را بخشید که بر اساس محاسبه‌‌ی حکیمانه‌ی مصالح و منافع دراز‌مدت، از فرماندهان شکنجه و قضاتِ مصادره و سردمداران آتش‌‌افروز جنگ وجنون نیز، تا جایی که ممکن بود، کریمانه گذشت وحتی نتوانست آنان را ساعتی هراسان و خوار و درمانده ببیند! او به ابوسفیان، سردمدار زورمدار و ترسان قریش - که از شنیدن شعار تند یکی از یاران بر خود می‌لرزید و به پیامبر پناه می‌جست، بزرگ‌منشانه نوید داد که: *امروز روز مهر ورحمت است، ونه انتقام؛ روزی است که خدا قریش را عزیز داشت، الیَومُ یَومُ المَرحَمَةِ، الیَومُ اَعَزَّ‌اللهُ فِیهِ قُرَیشاً* و با این نوید بشردوستانه، اثر هراس شعار و تهدید ناسنجیده‌ی "سعد‌" را از دل‌های ترسان زدود و روشن ساخت که روش و سیاست جدید، گذشت ورعایت حرمت انسان است، و این سخن امنیت‌آفرین پیامبر بسان آبی بر آتش هراسی بود که "سعد" با مخاطب ساختن سردمدار استبداد، بر جان او افکنده بود که: *هان ای ابوسفیان، امروز روز انتقام و روز خون است، و خدا با پیروزی اسلام، قریش را خوار کرده‌ است؛ *یُا اُبَاسُفیَان، الیَوم یَومُ المَلحُمَة، الیَوم اَذَلُّ‌اللهُ قُرَیشاً و این‌گونه بود که پیامبر نه تنها مخالفان عادی که سردمداران خودکامه دیروز را - که از ترس انتقام عادلانه در هراس شکنجه و مرگ فرورفته‌ بودند - با بزرگ‌منشی وصف‌ناپذیر و باورنکردنی آیین خود و با رعایت عملی حقوق و کرامت بشر، آرامش بخشید، و برای استحکام روش جدید و اطمینان‌دادن به جامعه، سردمداران شکست‌‌خورده را در کنار خانه‌ی خدا مخاطب ساخت و پرسید؟ *مُاذَا تَقُولُونَ؟ وَمَاذَا تَظُنُّونَ اُنِّی فُاعِلُُ فِیکُم؟ قُالُوا خَیراً. نَقُولُ خَیراً وَ نَظُنُّ خَیراً، اَخُُ کَرِیمُُ وَابنُ اَخِِ کَرِیمِِ وُقَد قَدَرتَ؛* در مورد روش و رفتار ما نسبت به خود چه می‌گویید و چه می‌پندارید؟ .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dar-manesh-va-ravesh-bashar-dosti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ درنگی در مسأله‌ی قرآن و مدارا و یا رواداری از چشم‌انداز نظریه‌ی سیاسی مقایسه‌ای 🎙استاد محمد مهدی مجاهدی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 این مطلب بیش از آن که به پرسش از جایگاه رواداری و مدارا در آموزه‌های قرآنی و سنت‌های مسلمانی پاسخ دهد، سه پرسش جستارگشایانه و درهم‌تنیده را درباره‌ی چگونگی صورت‌بندی مسأله‌ی قران و مدارا و/یا رواداری و شیوه‌ی اندیشیدن میان‌رشته‌ای به این نسبت‌سنجی را در میان می‌نهد. (۱) رواداری یا مدارا؟ مدارا و رواداری برخلاف تداول عام و تبادر عمومی، نه دو واژه‌ی مترادف، بلکه در اندیشه‌ی سیاسی، دو واژه‌ی متباین و بلکه متضاد اند. مفهوم کانونی مدارا بردباری و تحمل دربرابر تفاوت‌ها از جایگاه فرودستی و ضعف برای رفع خطر یا از موضع قدرت و فرادستی برای هضم و جذب «دیگری» است. در حالی که رواداری سرفصلی است در اخلاق سیاسی کثرت‌گرا که از پذیرش هم‌ترازانه‌ی تفاوت‌ها و دامن زدن به آن‌ها و مبالات درباره‌ی هستی بالنده‌ی «دیگری» جان و مایه می‌گیرد. هر بحث میان‌رشته‌ای در این باب، باید با آگاهی بر این تفاوت بنیادین صورت‌بندی شود. باید نخست روشن شود کدام مفهوم در کانون پرسش است، مدارا یا رواداری؟ (۲) برای بحث از مسأله‌ی قرآن و مدارا و/یا رواداری، چه بهره‌ای از پیشینه‌ی تاریخی بلند اندیشه‌ورزی درباره‌ی مقارنات علوم متعارف بشری و آیات و اشارات وحیانی می‌توان برد؟ اندیشیدن به نسبت میان مفهوم مدرن مدارا و/یا رواداری، از یک سو، و آموزه‌های وحیانی، از دیگر سو، بخشی از روند فکری-سیاسی گسترده‌ای است که در خلال دهه‌های اخیر به برآمدن نواشعریان و نومعتزلیان و صف‌آرایی فکری و سیاسی میان ایشان در جهان اسلام انجامیده است، نزاعی که به گمان برخی ناظران، سرنوشت جهان اسلام در دوره‌ی معاصر را رقم خواهم زد. نومعتزلیان با مفروض و مبنا گرفتن فهم‌های مدرن از رواداری و/یا مدارا، به بازسازی فهم دینی برای به دست دادن قرائت‌هایی روادارانه و/یا مداراجویانه از قرآن و سنت دست می‌برند. دربرابر، نواشعریان، به جای مفروض و مبنا گرفتن فهم مدرن از رواداری و/یا مدارا، علاوه بر نقد آنها از منظر الهیاتی، گاهی می‌کوشند سازوکارهایی را درون آموزه‌های قرآنی و سنت‌های مسلمانی بیابند و نشان دهند که در جامعه‌های مسلمان‌نشین، در گذر تاریخ، کارویژه‌هایی متناظر با همان کارویژه‌های مثبتی داشته‌اند که مدارا و/یا رواداری امروزه درون آموزه‌ها و تجربه‌های سیاسی مدرن ایفا می‌کنند. در این کوشش، نواشعریان، برخلاف رقبای نومعتزلی خود، در پی ارائه‌ی تفسیری نو یا روایتی جدید از شریعت و یافته‌ها و داشته‌های مسلمانی و آموزه‌های قرآنی برای هماهنگ ساختن آنها با اندیشه‌ها و تأسیسات اخلاقی و حقوقی و سیاسی و فلسفی مدرن نیستند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nazariye-siyasi-moghaseii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نقدپذیری در حاکمیت دینی 🎙استاد رضا اسلامی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ما باید از ظرفیت‌های حکومت دینی در جهت شنیدن اعتراض‌های مردم پیش از وقوع شورش‌های اجتماعی و ایجاد فضای التهابی استفاده کنیم؛ زیرا حکومت اسلامی باید دلسوز مردم باشد. 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض»، به تشریح موضوع «نقدپذیری در حاکمیت دینی» پرداخت و گفت: نظام‌های حقوقی مختلف، در عین تفاوت، اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند. مثلاً همه نظام‌های حقوقی حمایت از کودکان و سالمندان یا نهی از حیوان آزاری و گسترش بهداشت را ارزش می‌دانند. 🔹 وی افزود: همه نظام‌های حقوقی اعتقاد دارند که هر نظام حقوقی باید از ارزش‌های خودش بتواند دفاع کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست که در سطح اجتماعی پلیس مجری آن چیزی است که در نظام حقوقی به عنوان ارزش شناخته شده است. 🔹 وی شناخت جایگاه معترض، ماده اعتراضی و سطح پذیرش اعتراضات را بر پایه آموزه‌های مرتبط با اصل امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اعتراضات‌ می‌تواند بر پایه مباحث شناختی و علم و آگاهی مردم باشد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/naghdpaziri-dar-hakemiyatdini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa