eitaa logo
اندیشه ما
668 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 حقوق و کرامت انسان در نگاه پیامبر 🎙 استاد علی کرمی فریدنی 🔸 فلسفه‌ی بنیادین و هدف اساسی مدیریت‌ها و حکمرانی‌ها، جامعه و مردم است، به‌همین دلیل هم، نظام‌های سیاسی واجتماعیِ مردمی و توسعه‌یافته، در جهت تامین حقوق فراگیر و منافع واقعی مردم شکل می‌گیرند و وسیله‌ای ضروری و خردمندانه وکارآمد در راه تامین حقوق و کرامت بشر و رساندن‌شهروند و همنوع به سعادت وکمال و امنیّت و رفاه به‌شمار می‌روند؛ لَابُدَّ لِلنَاسِ مِن اَمِیرِِ 🔸 در نتیجه، حکمرانی مطلوب، هماره و همه‌جا آن‌ حکمرانی خردمندانه واخلاقی است که با کمترین هزینه‌ و فرصت، خدمات مادی ومعنوی‌ بهتری‌ به‌شهروندان خود و دهکده‌ی بزرگ جهانی بدهد و ....... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hoghogh-va-keramt-ensan-da-negah-payambar/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در منش و روش بشردوستانه‌ی 🎙استاد علی کرمی فریدنی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 پیامبر تنها با دورویان جامعه، مدارا نمی‌شد و سیاست گذشت وتغافلِ به‌جا به‌کار نمی‌رفت، بلکه با غیر مسلمانان نیز همین‌گونه بزرگوارانه رفتار می‌شد و مجبور به پرداخت هزینه نمی‌شدند تا گرد خفقان گورستانی بر جامعه پاشیده شود. 🔸 برابر گزارش‌های حدیثی و تاریخی، برخی از شهروندان یهودی‌مسلک، گاه وبیگاه نزد پیامبر می‌آمدند وبا رندی و جسارت، به جای "السّلام علیکم" - که پیام صلح و سلامت‌خواهی است - "السَّام علیکم" یا مرگ و مرگ‌خواهی نثار پیامبر و همراهانش می‌کردند، و نه تنها به کیفر این وقاحت‌ و بدزبانی‌‌، کیفر نمی‌شدند، که پیامبر با بزرگمنشی و مدارا رفتار می‌کرد و تنها در پاسخ آنان می‌فرمود: "وعَلَیک" و یا "وعلیکم" بر خودتان باد. 🔸 روزی همسر پیامبر نیز در مجلس حضور داشت که یکی از همان بداندیشان آمد و رو به پیامبر کرد و با جسارت گفت: "السَّام علیک". عایشه خشمگین شد، اما پاسخ پیامبر این بود که: "وعلیک". فرد دیگری آمد و باز رو به پیامبر گفت: "السَّام علیکُم" و پیامبر به او نیز همان‌گونه پاسخ داد و در برابر فوران آتشفشان خشم عایشه وبرخی از یاران، به آرامی و ملایمت فرمود: اِنَّ الفُحشَ لَوکَانَ مُمَثِّلاً لُکَانَ مِثَالُ سَوءِِ. اِنَّ الرِّفقَ لَم یُوضَع عُلَی شَیءِِ اِلُّا زَانُهُ، وَلُم یُرفَع عَنهُ اِلَّا شَانَهُ"* هان ای عایشه، مدارا بر هرچیزی نهاده شود، آن را زیبا می‌سازد، و از هیچ کاری برداشته نمی‌شود جز آن‌که آن را زشت وبدنما می‌‌کند. وبدین‌سان با دانش و وروش و سیره‌ی بشردوستانه‌ی خود، گوهر بشردوستی ونقش آموزگاری خود را به کار می‌بست و به نزدیکترین‌ تا دورترین شهروندان، مهر ومدارا و رعایت حرمت وحقوق شهروندی را در جایگاه رهبری جامعه آموزش می‌داد. 🔸 پیامبر پس از گشودن دروازه‌‌های مکّه و پیروزی بر استبدادی که روزگاری دراز با حق‌کشی وهراس‌افکنی و جنگ و ترور وشکنجه، او را از شهر ودیارش راند، و امنیت و آزادی و کرامت او و خاندان و یارانش را با بدترین شیوه‌‌ها پایمال ساخت و اینک روز فتح مکه، روز بود و نبود آنان در گرو یک اشاره‌ بود - با این‌وصف پیامبر کرامت واخلاق، روشی فراتر از رعایت حقوق و حرمت بشر را اعلام کرد و نه تنها سیاست پی‌گیری و انتقام عادلانه را وانهاد که سیاست درخشان‌ وجاودانه‌ای را پیش گرفت و روشی را به یادگار نهاد که برای همیشه پرجاذبه ونمونه و افتخا‌رانگیز شد. او نه تنها با اعلام بی‌درنگ عفو عمومی، دشمنان عادی آیین و روش خود را بخشید که بر اساس محاسبه‌‌ی حکیمانه‌ی مصالح و منافع دراز‌مدت، از فرماندهان شکنجه و قضاتِ مصادره و سردمداران آتش‌‌افروز جنگ وجنون نیز، تا جایی که ممکن بود، کریمانه گذشت وحتی نتوانست آنان را ساعتی هراسان و خوار و درمانده ببیند! او به ابوسفیان، سردمدار زورمدار و ترسان قریش - که از شنیدن شعار تند یکی از یاران بر خود می‌لرزید و به پیامبر پناه می‌جست، بزرگ‌منشانه نوید داد که: *امروز روز مهر ورحمت است، ونه انتقام؛ روزی است که خدا قریش را عزیز داشت، الیَومُ یَومُ المَرحَمَةِ، الیَومُ اَعَزَّ‌اللهُ فِیهِ قُرَیشاً* و با این نوید بشردوستانه، اثر هراس شعار و تهدید ناسنجیده‌ی "سعد‌" را از دل‌های ترسان زدود و روشن ساخت که روش و سیاست جدید، گذشت ورعایت حرمت انسان است، و این سخن امنیت‌آفرین پیامبر بسان آبی بر آتش هراسی بود که "سعد" با مخاطب ساختن سردمدار استبداد، بر جان او افکنده بود که: *هان ای ابوسفیان، امروز روز انتقام و روز خون است، و خدا با پیروزی اسلام، قریش را خوار کرده‌ است؛ *یُا اُبَاسُفیَان، الیَوم یَومُ المَلحُمَة، الیَوم اَذَلُّ‌اللهُ قُرَیشاً و این‌گونه بود که پیامبر نه تنها مخالفان عادی که سردمداران خودکامه دیروز را - که از ترس انتقام عادلانه در هراس شکنجه و مرگ فرورفته‌ بودند - با بزرگ‌منشی وصف‌ناپذیر و باورنکردنی آیین خود و با رعایت عملی حقوق و کرامت بشر، آرامش بخشید، و برای استحکام روش جدید و اطمینان‌دادن به جامعه، سردمداران شکست‌‌خورده را در کنار خانه‌ی خدا مخاطب ساخت و پرسید؟ *مُاذَا تَقُولُونَ؟ وَمَاذَا تَظُنُّونَ اُنِّی فُاعِلُُ فِیکُم؟ قُالُوا خَیراً. نَقُولُ خَیراً وَ نَظُنُّ خَیراً، اَخُُ کَرِیمُُ وَابنُ اَخِِ کَرِیمِِ وُقَد قَدَرتَ؛* در مورد روش و رفتار ما نسبت به خود چه می‌گویید و چه می‌پندارید؟ .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dar-manesh-va-ravesh-bashar-dosti/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ درنگی در مسأله‌ی قرآن و مدارا و یا رواداری از چشم‌انداز نظریه‌ی سیاسی مقایسه‌ای 🎙استاد محمد مهدی مجاهدی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 این مطلب بیش از آن که به پرسش از جایگاه رواداری و مدارا در آموزه‌های قرآنی و سنت‌های مسلمانی پاسخ دهد، سه پرسش جستارگشایانه و درهم‌تنیده را درباره‌ی چگونگی صورت‌بندی مسأله‌ی قران و مدارا و/یا رواداری و شیوه‌ی اندیشیدن میان‌رشته‌ای به این نسبت‌سنجی را در میان می‌نهد. (۱) رواداری یا مدارا؟ مدارا و رواداری برخلاف تداول عام و تبادر عمومی، نه دو واژه‌ی مترادف، بلکه در اندیشه‌ی سیاسی، دو واژه‌ی متباین و بلکه متضاد اند. مفهوم کانونی مدارا بردباری و تحمل دربرابر تفاوت‌ها از جایگاه فرودستی و ضعف برای رفع خطر یا از موضع قدرت و فرادستی برای هضم و جذب «دیگری» است. در حالی که رواداری سرفصلی است در اخلاق سیاسی کثرت‌گرا که از پذیرش هم‌ترازانه‌ی تفاوت‌ها و دامن زدن به آن‌ها و مبالات درباره‌ی هستی بالنده‌ی «دیگری» جان و مایه می‌گیرد. هر بحث میان‌رشته‌ای در این باب، باید با آگاهی بر این تفاوت بنیادین صورت‌بندی شود. باید نخست روشن شود کدام مفهوم در کانون پرسش است، مدارا یا رواداری؟ (۲) برای بحث از مسأله‌ی قرآن و مدارا و/یا رواداری، چه بهره‌ای از پیشینه‌ی تاریخی بلند اندیشه‌ورزی درباره‌ی مقارنات علوم متعارف بشری و آیات و اشارات وحیانی می‌توان برد؟ اندیشیدن به نسبت میان مفهوم مدرن مدارا و/یا رواداری، از یک سو، و آموزه‌های وحیانی، از دیگر سو، بخشی از روند فکری-سیاسی گسترده‌ای است که در خلال دهه‌های اخیر به برآمدن نواشعریان و نومعتزلیان و صف‌آرایی فکری و سیاسی میان ایشان در جهان اسلام انجامیده است، نزاعی که به گمان برخی ناظران، سرنوشت جهان اسلام در دوره‌ی معاصر را رقم خواهم زد. نومعتزلیان با مفروض و مبنا گرفتن فهم‌های مدرن از رواداری و/یا مدارا، به بازسازی فهم دینی برای به دست دادن قرائت‌هایی روادارانه و/یا مداراجویانه از قرآن و سنت دست می‌برند. دربرابر، نواشعریان، به جای مفروض و مبنا گرفتن فهم مدرن از رواداری و/یا مدارا، علاوه بر نقد آنها از منظر الهیاتی، گاهی می‌کوشند سازوکارهایی را درون آموزه‌های قرآنی و سنت‌های مسلمانی بیابند و نشان دهند که در جامعه‌های مسلمان‌نشین، در گذر تاریخ، کارویژه‌هایی متناظر با همان کارویژه‌های مثبتی داشته‌اند که مدارا و/یا رواداری امروزه درون آموزه‌ها و تجربه‌های سیاسی مدرن ایفا می‌کنند. در این کوشش، نواشعریان، برخلاف رقبای نومعتزلی خود، در پی ارائه‌ی تفسیری نو یا روایتی جدید از شریعت و یافته‌ها و داشته‌های مسلمانی و آموزه‌های قرآنی برای هماهنگ ساختن آنها با اندیشه‌ها و تأسیسات اخلاقی و حقوقی و سیاسی و فلسفی مدرن نیستند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nazariye-siyasi-moghaseii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نقدپذیری در حاکمیت دینی 🎙استاد رضا اسلامی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ما باید از ظرفیت‌های حکومت دینی در جهت شنیدن اعتراض‌های مردم پیش از وقوع شورش‌های اجتماعی و ایجاد فضای التهابی استفاده کنیم؛ زیرا حکومت اسلامی باید دلسوز مردم باشد. 🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض»، به تشریح موضوع «نقدپذیری در حاکمیت دینی» پرداخت و گفت: نظام‌های حقوقی مختلف، در عین تفاوت، اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند. مثلاً همه نظام‌های حقوقی حمایت از کودکان و سالمندان یا نهی از حیوان آزاری و گسترش بهداشت را ارزش می‌دانند. 🔹 وی افزود: همه نظام‌های حقوقی اعتقاد دارند که هر نظام حقوقی باید از ارزش‌های خودش بتواند دفاع کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست که در سطح اجتماعی پلیس مجری آن چیزی است که در نظام حقوقی به عنوان ارزش شناخته شده است. 🔹 وی شناخت جایگاه معترض، ماده اعتراضی و سطح پذیرش اعتراضات را بر پایه آموزه‌های مرتبط با اصل امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: اعتراضات‌ می‌تواند بر پایه مباحث شناختی و علم و آگاهی مردم باشد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/naghdpaziri-dar-hakemiyatdini/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در نشست «کارکرد رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور در حوادث اخیر» در مؤسسه اطلاعات مطرح شد تضعیف رسانه‌های داخلی عرصه را برای شبکه های ماهواره ای گشود. ✂️ برش هایی از متن: 🔸 اشاره: نشست «راه گفتگو» با موضوع «کارکرد رسانه‌های فارسی زبان خارج در حوادث اخیر» روز یکشنبه در مؤسسه اطلاعات برگزار شد. در این نشست که با دبیری آقای محمد خدادی برگزار شد آقایان سعید آجرلو، مدیر مسئول روزنامه صبح نو و مجید تفرشی، تاریخ‌نگار و پژوهشگر بین‌المللی مقیم لندن درباره ماهیت و چگونگی تأثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بر جریان‌های داخلی و نیز ضعف‌ها و تضعیف‌های رسانه‌های داخلی و راههای برون رفت از بحران مخاطب رسانه‌های داخلی بحث و گفتگو کردند. مشروح این گفتگوها در پی می‌آید: *** 🔸 محمد خدادی: گفتگو مسیری برای شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر برای رسیدن به راهکار است. آنچه در پیرامون ما در روزهای اخیر اتفاق افتاد، دغدغه همه ماست. شناخت دقیق‌تر و روشن شدن ابعاد موضوع و پیدا کردن زوایای پنهان هر چالش، آسیب یا بحران، نیاز به واکاوی‌های بیشتری دارد. در باب موضوع بحث امروز، ما جزو محدود کشورهایی هستیم که ظرفیت رسانه‌ای متعددی در خارج از کشور توسط تعداد زیادی از افراد درباره کشور ما تأسیس و مدیریت می‌شود. حداقل در پنج کشور دنیا، اتاق خبر به زبان فارسی وجود دارد. این مراکز در جده، لندن، واشنگتن، پاریس، داخل سرزمین‌های اشغالی و در آلبانی هستند. من با شناختی که از رسانه دارم و اکثریت رسانه‌های دنیا را دیدم، چنین مدل مشابهی را نه شنیدم و نه دیدم. بحث امروز ما درباره ماهیت آنها، روش‌های رسانه‌ای آنها، کارکرد آنها و منابع مالی آنهاست.در حال حاضر، پرحجم‌ترین خبر به زبان انگلیسی در گوگل درباره واژه «ایران» در بخش انگلیسی ایران اینترنشنال بارگذاری شده است. ما می‌خواهیم درباره نقش این رسانه‌ها در فضای اعتراضی صحبت کنیم. 🔸 مجید تفرشی: من همیشه سعی می‌کنم هربحثی را هم از منظر داخلی، هم از منظر منطقه‌ای و بین‌المللی ببینم. البته کار اصلی من سیاست نیست؛ من تاریخ‌نویسم. به قول «ویلیام فاکنر»، نویسنده معروف آمریکایی من یک کشاورز بادام زمینی‌کار جنوبی آمریکایی هستیم که وقتی اوضاع برای کارم مساعد نیست، چیزی می‌نویسم. کار اصلی من هم تاریخ است و گاهی وارد حوزه رسانه هم می‌شوم. من در خارج از کشور و کمتر از آن در داخل کشور، کار رسانه‌ای کرده‌ام. در حوزه سیاست هم ورود نداشته‌ام و جزو صد آرزوی اول من هم هرگز رئیس‌جمهوری شدن یا رئیس روزنامه اطلاعات یا وزیر ارشاد شدن یا نخست‌وزیر شدن نبوده است. بنابراین راحت می‌توانم حرف خودم را بزنم. من سعی می‌کنم در این مناظره، فرصت‌ها و چالش‌ها را از هر دوطرف ببینم، زیرا یک‌طرفه نگاه کردن، نتیجه‌اش همان می‌شود که «مارگارت تاچر» گفت؛ وقتی به او گفتند که چرا دروغ می‌گویی؟ گفت من دروغ نمی‌گویم، بلکه در راستگویی صرفه‌جویی می‌کنم. ولی من دوست ندارم در راستگویی صرفه‌جویی کنم. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/karkard-resane-farsi-dar-kharej-az-keshvar/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔹 دین‌داری در عصر مدرنیته و نظریه دوحرکتی 🎙 پروین قوامی 🔸 یکی از جدی‌ترین پرسش‌ها در دوران مدرنیته، ربط دین و دنیای مدرن است. پاسخ به این پرسش می‌تواند بسیاری از چالش‌های پیش روی دین‌داری را در عصر جدید برطرف کند. این پرسش در غرب و دنیای مسیحیت، پس از قرون وسطی پاسخ‌هایی گرفت؛ چنان‌که جنبش اصلاح دینی، از مهم‌ترین تحولات عصر رنسانس (نوزایی) در اروپا بود. مهم‌ترین دلیل این تحولات را نیز باید در ناتوانی کلیسا از پاسخ‌گویی به نیاز مردم در عصر جدید دانست. پیشرفت‌های غرب پس از این دوره و عقب‌ماندگی فرهنگی-اجتماعی دنیای اسلام، متفکران مسلمان را به اندیشه دربارۀ علل این شکست واداشت. از همین رو شماری از احیاگران دینی در سراسر دنیای اسلام، کوشیدند ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/dundari-dar-modernite/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
[In reply to اندیشه ما] ✅ خدا به پیامبرش هم اجازه جباریت نمی‌دهد؛ جمهوری اسلامی که تکلیفش معلوم است. 🎙استاد سید محمدعلی ایازی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نمی‌توان با اجبار، روش‌های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ چراکه در این صورت نفاق ایجاد می‌شود، جنس دین با اجبار سازگار نیست، چون ایمان از جنس باور پیدا کردن است، از جنس دوست داشتن است و از قلب است که دین به وجود می آید و چیزی که با قلب، ایمان و باور رابطه داشته باشد با زور و اجبار عملی نخواهد شد. وقتی خداوند از پیامبرش که از همه کس بر وی عزیزتر و نزدیک تر است، حق جباری را می گیرد، دیگر ما بقی جهان از مردم دیگر گرفته تا حکومت ها تا جمهوری اسلامی نیز تکلیفشان معلوم می شود که قطعا چنین حقی ندارند که مردم را در پذیرش دین اجبار کنند. هر چند خداوند جبار است، اما پیامبرانش جبار نیستند چه برسد به دیگران. 🔸 خداوند در یکی از آیات قرآن خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌گوید “حتی اگر رفتار تو از لطافت خارج شود و به خشونت و تندی بگراید مردم از تو دور می‌شوند. دینداری که در جامعه بنا به اجرای آن را داریم نباید با اکراه و جباریت همراه باشد چرا که دین گریزی از جباریت آغاز می شود. 🔸 شهید مطهری علت زده شدن مردم از دین در مغرب زمین را این می‌داند که اصحاب کلیسا به خواسته‌های کلیسا توجه نکرده و کاری کردند که مردم به این نتیجه برسند که یا دین را کنار بگذارند یا اینکه به خواسته‌های آنان جامه عمل بپوشانند. شهید مطهری معتقد بود که ممکن است این امر نیز برای ما مسلمانان صادق باشد و تنها مختص به غرب و کلیسا نیست. 🔸 آیا بنا کردن جامعه دینی مستلزم این است که با غل و زنجیر مردم را مومن کنیم؟‌ قرآن کریم در آیه‌ای به صراحت می‌گوید خداوند راضی نیست مردم کافر شوند، اما این بدان معنا نیست که خداوند می‌خواهد از طریق سلب اختیار انسان او را مومن کند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/khoda-be-payambar-ha-ejaze-ejbariyat-nmidahad/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa