اندیشگان
💶 #روایت_اندیشه | درآمد بانکها 🗣 حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی ،هیئت علمی دانشگاه علامه: ✓
💸 #روایت_اندیشه | أکل مال به باطل بودن خلق پول توسط بانکها⁉️
ادامه پست قبلی
🗣 حجت الاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی:
✓اولا بانکداری ذخیره جزئی با ضریب فزاینده به مثابه عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است. زیرا، در فرایند بانکداری ذخیره جزئی خلق پول از پول منتشره بانک مرکزی شروع می شود و با ضریب فزاینده پولی در نظام بانکی به افزایش چند برابری سپرده می انجامد.
این فرایند که در آن بانکها به طور تجمعی خلق پول می کنند، مفهومش این است یک واحد پول تولید شده از سوی بانک مرکزی در حضور ضریب فزاینده در چرخه بانکهای تجاری چندین برابر ادعای مالکیت را در پی دارد. این از حیث حقوقی یعنی یک واحد پول چندین مالک دارد. شاهد بر مدعا اینکه اگر نظام بانکی با هجوم بانکی مواجه شود توان پرداخت ندارد و پاسخگوی این ادعاهای مالکیت ایجاد شده نیست. و حال آن که از لحاظ حقوقی و فقهی یک مال در آن واحد و از جهت واحده نمی تواند چندین مالک داشته باشد مگر به نحو مشاع. مانند فروش یک زمین به چند نفر که مصداق کلاهبرداری، عمل متقلبانه و اکل مال به باطل است.
✓ثانیا، در مورد خلق پول از هیچ باید گفت به مثابه چک صوری و اکل مال به باطل است. زیرا، خلق اعتباری که بانک میکند بدین معناست که پولی را که وجود ندارد در ذهن تسهیلاتگیرنده بهگونهای وانمود میکند که در حسابش واریز شده است. بانک نمیگوید: «برو با اعتباری که من در بازار دارم خرید کن». بلکه بانک وانمود میکند این پول در بانک من وجود دارد، برایناساس شما برو و خریدهای خود را انجام بده. چون بر اثر تجربه میداند که بعد از مدتی میتواند جایگزین کند. این در حقیقت از هیچ پول خلق میکند و در ترازنامۀ بانک این وام بهصورت دارایی ثبت میشود و برای گیرندۀ تسهیلات بدهی است که اصل و فرع آن را باید به بانک برگرداند.
برای تقریب به ذهن چکهای صوری را مثال میزنم که دِین اعتباری و صوری است. فقها نوعاً در دِین واقعی جایز میدانند که چک تنزیل شود. زیرا، دِین واقعی مال است. اما در مورد چکهای صوری همۀ فقها میگویند، چون دِین واقعی که مال است وجود ندارد، شما نمیتوانید آن را تنزیل کنید، پس مشروع نیست.
✓در اینجا بانک هم بهواسطۀ اینکه بانک شده و همین که مردم به آن اطمینان پیدا میکنند، پولی را که وجود ندارد، با باز کردن اعتبار در حساب برای شخص و دادن دستهچک یا کارت اعتباری به او وانمود میکند که وجود دارد و خلق پول از هیچ، از اینجا پدید میآید.
•°• لذا از حیث فقهی میتوان عنوان اکل مال به باطل را بر آن صادق دانست. زیرا، مالی را که وجود ندارد برایش فرض وجود میکند. پس اگر در چکهای صوری و دوستانه مشروعیت آن پذیرفته نشد، در اینجا هم مشروعیتش پذیرفته نیست و یک ریال خلق پول هم اکل مال به باطل است.
✓ نکته مهمی که از آن غفلت شده و باید در این فرایندها باید به آن توجه داشته باشیم این است که، خلق پول چه از طریق پایه پولی با انتشار پول از سوی بانک مرکزی، و چه از طریق خلق پول از هیچ با ایجاد اعتبار در حساب در حضور بانکداری ذخیره جزئی و ضریب فزاینده پولی صورت می گیرد. در نتیجه هر دو پول به محض ورود به چرخه بانکداری تجاری با ضریب فزاینده منجر به افزایش چند برابری سپرده ها و در نتیجه افزایش بهمن وار حجم نقدینگی می گردند. اینکه آمارها نشان دهنده خلق و تولید روزانه چندین هزار میلیارد تومان نقدینگی در نظام بانکی ایران است، تنها با توجه به تحلیل بالا قابل تفسیر است. نکته مهم دیگری را هم باید به آن توجه کنیم این است که حتی اگر سیاست ذخیره صد در صد را اعمال کنیم باز شاهد خلق پول از هیچ خواهیم بود. البته دیگر با ضریب فزاینده چند برابر نخواهد شد. در اینصورت افزایش نقدینگی تنها جمع افزایش مقدار پایه پولی و مقدار خلق پول از هیچ خواهد بود.
#نظام_بانکی
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
21.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #مستند | عزیز قدس
این فیلم مستند درباره عزیز قدس سردار سلیمانیست.
سازنده این مستند از افراد خوب رسانه کشورمان است. از دفاع مقدس تا بحال روحیه مقاومت و جهادی داشته است. مرتضی شعبان زاده از رفقای مرحوم نادر طالب زاده و ادامه دهنده راه شهید آوینیست.
این مستند در عین اینکه توصیفات بزرگانی از محور مقاومت را به ما نشان می دهد، بسیار احساسی است؛ صرفا یک مستند سیاسی نیست که فقط نقش های حاج قاسم را نشان بدهد بلکه حیث معنوی هم بسیار پر رنگ است.
#سردار_دلها
#فلسطین
#غزه
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#روایت_اندیشه | اهمیت فلسفه در جهان معاصر
پاسخ آيتالله جوادیآملی به سؤال پروفسور کارتانگارا در مورد «اهمیت فلسفه در جهان معاصر»
🧩 چون اصل فلسفه، جهانبینی است و ما جزئی از جهان هستیم، #معرفت_نفس جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمدهام به کجا میروم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدأ را که هو الاول است، فلسفه تعیین میکند، معاد را که هوالآخر است فلسفه را تعیین میکند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین میکند، مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین میکند، مسئله #معاد را فلسفه تعیین میکند، مهمتر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین میکند؛ اما فلسفه را از راه #قرآن باید یاد گرفت.
🗓۱۴۰۱/۹/۶
#فلسفه
@hekmateislami
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
📝 #یادداشت | کنوانسیون وین؛ پاشنه آشیل برخی از مباحث آقای اکبرنژاد
♨️ یکی از حد وسط هایی که آقای اکبرنژاد در تحلیل تاریخی انقلاب بر آن اصرار دارند این است که تسخیر سفارت درست نبود زیرا ما در کنوانسیون وین تعهد داده بودیم مصونیت کارکنان را حفظ کنیم و البته ایشان معتقد است که باید برخورد میشد ولی راهش در تسخیر سفارت نبود بلکه باید طبق قرارداد و تعهدمان که اسلام این همه توصیه فرموده عمل میکردیم و خاطئین را به آمریکا معرفی میکردیم تا بیایند و افرادشان را ببرند. کار ما باعث شد وجهه بین المللی ما خوب جلوه نکند و در نتیجه افکار عمومی را با این کار تنش زای خود، بر علیه خود شوراندیم و اگر آمریکا با ما سی درصد دشمن بود ، این کار ما آنها را عصبی کرد و حتی باعث حمله نظامی و ماجرای طبس شد.
🆒 جواب های متعددی میتوان داد که دشمنی آمریکا با ما سابقه دراز دارد و چه و چه.
ولی جوابی که در فضای خود ایشان میتوان داد این است که یکبار کنوانسیون وین را بخوانیم و ماده هایی که درباره مصونیت افراد سیاسی می باشد را توجه کنیم.
در کل چند ماده اصلی و زیر شاخه هایش را میتوان در این تعهدنامه یافت که درباره مصونیت افراد سیاسی حرف زده اند.
اگر همه این ماده ها و همه مفاد این کنوانسیون ۵۳ ماده ای و دو پروتکلی را درباره مصونیت نظر اندازیم و جمع بندی کنیم، نتیجه آقای اکبرنژاد را غلط خواهیم دانست چرا که درست است این ماده ها دال بر مصونیت اند ولی ذیل همین ماده ها (ماده ۳۸) تصریح شده که مامور سیاسی فقط در مورد اعمال رسمی مربوط به وظایف خود از مصونیت قضایی و مصونیت از تعرض بهره مند خواهد بود مگر آنکه کشور پذیرنده مزایا و مصونیت های بیشتری به او اعطاء کرده باشد.
سایر کارمندان مأموریت و خدمتکاران شخصی که تبعه کشور پذیرنده یا مقیم دائم آن کشور میباشند فقط تا حدودی که مورد قبول کشور پذیرنده باشد از مزایا و مصونیتها برخوردار خواهند بود. معهذا کشور پذیرنده نباید حق حاکمیت خود را در مورد این اشخاص طوری اعمال نماید که به نحو بیتناسبی مانع انجام وظائف مأموریت گردد).
🛃 آقای اکبر نژاد آیا جاسوسی کردن در حیطه وظایف مامور سیاسی است؟
در ضمن این تعهدنامه درسال ۴۰ بوسیله نماینده مختار دولت شاهنشاهی دکتر احمد متین دفتری (برادر زاده و داماد دکتر مصدق) امضا شده و فضای انقلاب لوازم خودش را دارد که فضایی بس امنیتی و... است و زیاد با فضای دیپلماسی سازگار نخواهد بود.
کنوانسیون وین بتمامه در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وجود دارد که لینکش تقدیمتان میشود.
برای تسهیل کار، سه ماده ای که مد نظر ماست برای مصونیت افراد سیاسی در این تعهدنامه را همین جا آورده ایم.
مضاف بر اینکه ایشون اصرار دارند ما امنیت نمایندگان آمریکا و کارکنان سفارت رو حفظ نکردیم.
آخه حاج آقا ما چیکارشون کردیم؟
محبوس کردیم ۴۴۴ و غذا و آبشون هم دادیم که در مصاحبه اونها با مسیولین مثل مصاحبه با رهبری و بازدید رهبری از اونها قابل مشاهده هستش. پس امنیتشون به خطر نیفتاده.
اتفاقا راحت هم شدن که کار نکردن ۴۴۴ روز و تو استراحت بودن 😁 (آخری بیشتر شوخی بود).
🌐 کنوانسیون وین:
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/95592
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
1_8846063272.mp3
18.76M
🎙#گوش_کنید | مبانی و مراحل اسلامی سازی علوم انسانی
اسلامی سازی علوم انسانی چقدر طول میکشد؟!
ما اکنون در چه مرحله ای اسلامی سازی هستیم؟
آیا نیازهست که در رشته ای خاص متخصص شویم؟!
🗣 استاد محمد فنایی اشکوری پاسخ میدهند...
#علوم_انسانی
#تمدن_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من همیشه تصور کردهام که بهشت یک جور کتابخانه است ...
[خورخه لوئیس بورخس]
#فرهنگ_کتابخوانی
@hamkhaniketab
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
🔀 #روایت_اندیشه | ضرورت آشنايي با مباني نظري اسلام برای اجتهاد
استاد احمدحسین شریفی:
علمای گذشته به هنگام معرفی دانشهای مورد نياز اجتهاد فقهی، به صورت خيلی مجمل از دو دانش فلسفه و کلام سخن میگفتند. فلسفه ناظر به هستیشناسی و کلام نيز ناظر به مبانی الهياتی و دينشناختی بود.
به عنوان مثال، شهيد ثانی دربارهی ميزان آشنايی با علم کلام میگويد، شرط اجتهاد فقهی عبارت است از شناخت خدا، صفات جلال و جمال او، عدل و حکمت او. اعتقاد به پيامبری حضرت محمد(ص) و عصمت او؛ و اعتقاد به امامت ائمة اطهار(ع) و عصمت آنان. شهيد ثانی میفرمايد آگاهی افزونتری از مسائل کلامی و اعتقادی لازم نيست.
فاضل تونی (م1071ق) دربارة نياز به علم کلام ميگويد: آگاهی از احکام شرعی، متوقف بر علم به اين است که
اولاً، سخنان خداوند قابل فهماند؛
ثانياً، معنای آنها همان معانیای است که از ظواهر کلمات و جملات وحی فهميده میشود و خداوند معنای خلاف ظاهر را اراده نمیکند. اما علم به اين دو مسأله متوقف بر علم به اين است که خداوند حکيم است و مرتکب کار قبيح نمیشود. افزون بر اين، علم به احکام شرعی، متوقف بر علم به صدق پيامبر و ائمه اطهار است. و اينها مسائلی است که در علم کلام مورد بحث و اثبات قرار میگيرند. در عين حال، «حق اين است که احتياج به کلام، به منظور تصحيح باورهاست و ويژهی احکام شرعی نيست»
آيتالله مکارم شيرازی هم به صورت اجمالی و بسيار مختصر ميفرمايد، برای اجتهاد و نظريهپردازی فقهی، نيازمند به علم کلام هستيم. زيرا اثبات حجيت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجيت ظواهر کتاب نيز مبتني بر اثبات حقانيت اصل قرآن است؛ و چنين مباحثي در علم کلام مورد بحث قرار ميگيرند. اما دربارة فلسفه ميفرمايد، فلسفه هيچ ارتباطي به دانش فقه ندارد؛ زيرا در فلسفه از امور حقيقي بحث ميشود در حالي که در فقه از امور اعتباري. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نيز، که از سوي برخي از اصولياني مثل آخوند خراساني، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلي اصول فقه ميدانند.
☄ اما به نظر ميرسد براي نظريهپردازي ديني و حتي اجتهاد فقهي بسيار بيش از اين، بايد از مباني نظري اسلام آگاهي داشته باشيم. مباني نظري نقشي جدي در نظريهپردازي دارند. و اين مباني نيز اختصاصي به مباني کلامي و الهياتي ندارند. آگاهي دقيق و استدلالي از مباني هستيشناختي، معرفتشناختي، انسانشناختي، دينشناختي و ارزششناختي اسلامي از مهمترين شرايط علمي براي نظريهپردازي اسلامي است. فهم نوع نگاه اسلام به هستي، معرفت، انسان و ارزش است که به يک نظريهپرداز در حوزههاي علوم انساني کمک ميکند، نظريهاي مبتني بر اين بنيانها ارائه دهد.
انديشمندان اسلامي، هر چند به صورت پراکنده، تلاشهاي گستردهاي را براي کشف و عرضة مباني پنجگانة يادشده به کار بستهاند. اما به اعتقاد من، آيتالله مصباح يزدي، تنها کسي است که در طول تاريخ اسلام و تشيع توانسته است مجموعهاي منسجم و عملياتي از اين مباني را آموزش داده، تدوين کنند و به صورت کتابهاي درسي در سطوح مختلف دانشجويي، و نخبگاني عرضه کنند. مباني پنجگانه يادشده، در دورههاي موسوم به «طرح ولايت» به صورتي دقيق، تنظيم شده و آموزش داده ميشوند.
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#نشست_علمی |فلسفه تحلیل و فلسفه اسلامی (تفاوت ها و شباهت ها) 🎙ارائه دهندگان: حجتالاسلام دکتر یارع
نشست1402.10.21.mp3
27.51M
🎙#صوت | فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوتها و شباهتها)
استاد محمد علی عبداللهی
استاد یارعلی کردفیروزجایی
#فلسفه_تحلیلی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_معاصر
🧩 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
#روایت_اندیشه | مرحوم دکتر کریم مجتهدی: نمیتوانیم با نادیده گرفتن فلسفه غرب، فرهنگ خود را حفظ کنیم...
📝 برخی رئوس مطالب :
✔️در رشتهها هدف، نتیجه آنی و زودرس است اما در رشتههای پایه و نظری نمیتوان به دنبال یک نتیجه عملی سریع بود.
✔️این درست که فلسفههای جدید غرب بهراحتی نمیتوانند در شرق جا بیفتند و هضم شوند اما باید به این امر توجه کرد که آیا با چشمپوشی از آن میتوانیم فرهنگ خود را حفظ کنیم؟ از نظر من جواب کاملاً منفی است. اگر چشم خود را به خطر ببندیم آن را خطرناکتر کردهایم.
✔️علت اینکه کربن به علامه طباطبایی توجه خیلی خاصی داشت به سبب شباهتی بود که میان افکار این نوع متفکران و بعضی از متفکران عرفانی غربی بود. یعنی یک نوع امکان تبادل فکر در حد اشراق و عرفان در مسائل معنوی بود.
✔️در این جلساتی که تشکیل میشد و اغلب بنده نیز بعضی موارد را ترجمه میکردم محتوای بحث به معنای فلسفه غربی نبود بلکه یک نوع تبادل نظر درباره امکان معنوی انسان، اعتقادات و باورهای انسان، فلسفههای متعالیه و ملاصدرا و فلسفه اشراقی و سهروردی و بحثهای کلامی و شیعی بود. مرحوم علامه نیز جوابهایی که درباره کلام شیعی میدادند به نوعی رابطهای با فلسفه پیدا میکرد.
✔️در دنیای غرب معمول است که فلسفههای اسلامی با ابن رشد به پایان رسیده است و به طور رسمی مورخان تحصّلی مسلک، به فلسفههای تجربی اهتمام دارند و این افراد دوره بعد از ابنرشد را انحطاطی میدانند.
🌐 لینک متن کامل
🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
41.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#میزگرد | عقل و دین (به مناسبت همایش بینالمللی اندیشههای فلسفی استاد مطهری)
🗣 سخنرانان
✓ پروفسور چارلز تالیافرو (فیلسوف دین مشهور)
✓ استاد سید یدالله یزدانپناه (استاد برجسته فلسفه و عرفان)
✓ دکتر محمد لگنهاوزن (استاد تمام فلسفه)
✓ پروفسور کلی جیمز کلارک (استاد دانشگاه گرند ولی)
✓ دکتر محمد فنایی اشکوری (استاد تمام فلسفه)
⬅️ این میزگرد در خردادماه سال ۱۳۹۳ در جریان همایش بینالمللی اندیشههای فلسفی استاد مطهری برگزار شد.
🌐 لینک کیفیت بهتر در آپارات
🏷 لینک خرید کتاب
بنیاد شهید مطهری
#فلسفه_دین
#عقل_و_دین
🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan