فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| مهمترین شؤون عاقبت به خیری در کلام سردار سپهبد شهید #حاج_قاسم_سلیمانی (ره)
💠 والله والله والله از مهمترین شؤون عاقبت به خیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این #حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد و در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است.
#امام_خامنه_ای
#ولایت_پذیری
#بصیرت
#امام_شناسی
#مطیع_رهبری
#شفاعت
#قیامت
#محاسبه
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 5
🔰 عدم روحیه تحملپذیری حجت الاسلام نواب
🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که هدف از این گفتگوها و تعاملات بین ادیان چیست؟ گفت: «تعالوا الی کلمه سواء»؛ یعنی از مشترکات به آنجا برسیم که آلام بشری کم شود.
🔺 در ادامه خبرنگار اسباط پرسید: در آیهای که قرائت کردید، سه محور اصلی آمده است: «کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا»، در این آیه به استفاده کردن از اساتید مسیحی یا یهودی در کلاسهای درسی اشاره نشده است، چطور در دانشگاه از این اساتید استفاده میشود؟
🔺 حجت الاسلام نواب گفت: شما مانند #عوام سوال میکنید، عوام میگویند هیچ جای قرآن نیامده ولی هر چیزی مقدمات عقلی دارد.
🔺 پایگاه اسباط در خصوص این سخن حجت الاسلام نواب که «شما مانند عوام سؤال می کنید» لازم میداند نکاتی را بیان کند: اولا پرسش ما در حوزه #تقریب و گفتگو بود و اینکه در این حوزه جایگاه استفاده از یک استاد #یهودی و یا #مسیحی و تدریس دین خود در دانشگاه چه ارتباطی با مساله تقریب و گفتگو دارد؟
🔸ثانیا اگر بپذیریم که این استفاده برای بهره گیری از علم آنهاست باید گفت بسیاری از بزرگان ما در #حوزه_علمیه در گذشته و در حال حاضر استفاده از استادان غیر مسلمان را آنجا که خطر القاء تفکر انحرافی برای شاگردان وجود دارد، در حد #کتب_ضالّه دانسته و میدانند، کما اینکه خیلی از بزرگان ما حتی فتوای تحریم شرکت در درس برخی از علمای شیعهای را دادهاند که دارای تفکرات انحرافی بوده است تا چه رسد به استفاده از یک فرد غیر مسلمان آن هم در حوزه علمیه آن هم برای طلاب علوم دینی.
🔸 سخن از بهرهگیری از علوم دیگران حتی غیر مسلمان نیست که اسلام بر آن تاکید کرده و به فرموده رهبری ما از دانشآموزی عار نداریم، پرسش ما پرسش از شکستهشدن حریمی در حوزه بود، حال بماند که #توحیدی که این اساتید بر فرض پذیرش این آیه به عنوان مجوّز بهرهمندی از اساتید ادیان دیگر صادر میشود، نگاه مشرکانه توسط مروّجان ادیان تحریف شده الهی است که این اساتید در قالبهای نوین آن را به شاگردان خود منتقل میکنند.
🔸 با این زاویه دیدِ مسوولان دانشگاه ادیان، باید گفت خیلی از بزرگان دین در گذشته و امروز در نزد مسوولان این دانشگاه عوام هستند!!
🔸 ثالثا این برخورد استاد نواب با یک مصاحبهگر با آنچه در چند سوال پیشتر و سخن گفتن ایشان از حرمت نهادن به مصاحبهگر و روحیه #تحمّل_پذیری ما را از ورود به برخی پرسشهای دیگر از ایشان حتی با پیشنهاد خود استاد برای برقراری یک مصاحبه دیگر منصرف کرد.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 5
🔰 غفاری در دوران #اصلاحات
🔺 هادی غفاری جزء ۲۸ نفر تشکیل دهنده #مجمع_روحانیون_مبارز بود غفاری در درگیریهای خرداد ۱۳۶۰ که میان نیروهای حزباللهی با طرفداران #بنی_صدر و #مجاهدین_خلق صورت گرفت، نقش فعالی داشت و به بسیج نیرو علیه مجاهدین مشغول بود. او در این درگیریهای خیابانی به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل شد.
🔺 سالها گذشت و نوبت به حضور دوباره جناح چپ در حاکمیت رسید. اردیبهشت سال ۱۳۷۶ هادی غفاری عازم شهرهای مختلف شد تا در حمایت از #سید_محمد_خاتمی سخنرانی کند.
🔺 وی در زنجان به #مسجد_ارک (آیت الله #دستغیب) رفت که کانون رزمندگان خط امامی و چپی بود. او در میان شور و اشتیاق هواداران خاتمی بالای منبر رفت و #اصولگرایان امروز را به باد فحش و انتقاد گرفت.
🔺سپس ویژهنامه انتخاباتی انصار حزبالله علیه خاتمی را از زیر عبا بیرون آورد و در برابر چشم مردم و بالای منبر آن را پاره پاره کرد و فریاد زد: این غدههای سرطانی باید نابود شوند!»
🔺 سالهاست هادی غفاری به منتقد نظام و یک #اصلاح_طلب تبدیل شده است. هادی غفاری در مراسمهای #روشنفکران در حسینیه ارشاد شرکت میکند و اگرچه دیگر خبرساز و جنجالی نیست، ولی دلبسته جبهه اصلاحات است. هادی غفاری تا آخرین روزهای فوت ایت الله #منتظری در درس اخلاق وی شرکت میکرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 8
🔰 کشمکشهای سیاسی در مشروطهی دوم
🔹 مدت چندانی از دوران #استبداد_صغير نگذشت که مشروطهخواهان #سکولار در شهرهای تبریز، رشت، اصفهان و بوشهر، با تشکیل گروههایی مسلح و حرکت به سمت تهران، به دوران استبداد صغیر پایان دادند.
🔹 با حاکم شدن مجدد مشروطهخواهان در تهران، #احمدشاه، جانشین #محمدعلی_شاه شد و بلافاصله مجلس دوم تشکیل شد. در این مجلس، دو جناح عمده شامل «#اصلاح_طلبان» با عنوان فرقهی #دموکرات و «محافظهکاران» با عنوان فرقهی #اعتدالیون، شکل گرفت که به تدریج بروز و گسترش برخوردها بین این دو جناح، در مورد موضوع انجام یا عدم انجام اصلاحات غیردینی و همچنین گسترش اغتشاشات قبیلهای در دیگر نقاط کشور، منجر به بیثباتی و ناامنی در کشور شد.
🔹 بدین ترتیب کشور بعد از انقلاب #مشروطه گرفتار جنگ داخلی، از هم پاشیدگی و اغتشاش گردید. غالب نقاط ایران بین مالکان عشایر و خانها تقسیم و تقریبا تمام گروههای اجتماعی به دلیل فقدان یک حکومت نیرومند مرکزی، دستخوش ناپایداری شدند.
🔹 در چنین شرایطی بود که #رضاخان، افسر بریگاد #قزاق، توانست با متحد نمودن نیروهای مسلح به تدریج خود را به عنوان حاکم بلامنازع ایران مطرح کند.
🔹 در واقع ظهور رضاشاه صرف نظر از حمایتهای #انگلیس، تحت تأثیر ناامنی و نااستواری سیاسی عمومی در کشور بود و در چنین فضایی رضاخان میرپنج توانست با مبارزه علیه این بیثباتی و ناامنیها در نقاط مختلف، خود را به عنوان چهرهای مقتدر برای ادارهی کشور مطرح کند و برای خود مشروعیتی هر چند مقطعی دست و پا کند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 7
🔰 حزب #مردم_سالاری
🔸 حزب مردم سالاری در سال ۱۳۷۷ شمسی، با انشعاب از حزب #همبستگی_ایران_اسلامی، ابتدا در #سمنان شکل گرفت و سپس توسعه یافت. دبیرکل حزب، #مصطفی_کواکبیان است.
🔸 هدف از تشکیل این حزب، دفاع از پیام #دوم_خرداد و حفظ و حراست از دستاوردهای آن است. این حزب عملاً پس از ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و به دنبال راهاندازی روزنامه مردمسالاری در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را شروع کرده است.
🔸 در دو انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری متحد حزب #اعتماد_ملی بود و در انتخابات مجلس هشتم ائتلافی با عنوان «ائتلاف مردمی اصلاحات» در برابر «ائتلاف اصلاحطلبان» راهاندازی کرد. ریاست این ائتلاف بر عهده #فاطمه_کروبی، همسر #مهدی_کروبی بود.
🔸 روزنامه مردم سالاری، ارگان رسمی این حزب است. یعقوب مهرنهاد، سرپرست روزنامه مردمسالاری در استان سیستان و بلوچستان، مرداد ۱۳۸۷ به اتهام ارتباط با گروه تروریستی جندالله اعدام شد.
🔸 همچنین همایون نادریفر، از فعالان سیاسی شهرستان ارومیه و دبیر حزب مردمسالاری استان آذربایجان غربی، در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش 12
🎙 #مصاحبه| خاتمی و جامعه مدنی
🔺#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔺 در حوزه جریانات زیادی وجود دارد؛ خیلی از این آدمها ممکن است که فهم غلط داشته باشند، اما الزاماً انگیزه زدن دین را ندارند و لذا دچار تعارض میشوند و وسط راه میبُرند؛ یا خودِ بدنه اجتماعی، آنها را به بیراهه میکشاند.
🔺 مثلاً یکی از اینها که نام بردم، اخیراً با یک صنفی از عزیزان مملکت ما و یکی از گروهها دیدار داشته است، این آدم تا حالا دو نَبش بود، هم با #سنتی بود و هم با #مُدرن بود، وقتی امروز که عکس او پخش بشود، آن سنتی میگوید که عجب! تو با اینها مینشینی؟ برای اینکه خیلی گُنگ حرف نزنم، همان آدمی که مشهور شده که #باغی بر انقلاب است، کاندیدای سال فتنه نبود اما فرماندهی سال فتنه را داشت.
🔺 ایشان یک دوره رئیسجمهور ما بود، با شعار #جامعه_مدنی سخنرانی کرد، جامعه مدنی را شما هر چه واکاوی کنید، جز #سکولاریسم و #اومانیسم از آن در نمیآید، چون بر پایه# شهروندی است، یعنی مبنای قوانین، #قرارداد_اجتماعی است و کاری به فرا قرارداد ندارد؛ یعنی نه به #خدا کار دارد، نه به #قرآن کار دارد و نه چیز دیگر.
🔺 یک عده را با خود جمع کرد؛ انگیزه او چه بود خدا میداند؟ اما یک عده را با خود جمع کرد تا در همان اولین روزهای دولت او، نشست سران جهان اسلام در ایران اتفاق افتاد، سخنران ایشان بود، گفت من که میگویم جامعه مدنی، منظورم #مدینه_النبی است.
🔺 حضرت آقا بعد از ایشان صحبت کرد، گفت اگر جامعه مدنی این است، ما برای او جان میدهیم. مجله اقتصاد آنطرفیها مقاله زدند و گفتند آقای رییس جمهور تکلیفت را با ما مشخص کن، جامعه مدنی یا مدینه النبی؟
🔺 ایشان به لحاظ صبغه خانوادگی و شخصی، صبغه طلبگی و دینی داشت اما از جمله افرادی بود که میخواست دودره جلو برود، لذا آخر نتوانست خودش را لو ندهد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4841
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 2
🔰 ریشت سفید نشده ریشسفیدی میکنی!!!
🔺 بخشهایی از مصاحبه حجت الاسلام #محمد_مهدی_هادوی_تهرانی درباره زمینه و تاریخچه پیدایش نشست اساتید:
🔸 «انگیزه اولیه این نشست به اینجا بر میگردد که در سال ۱۳۸۱ مدتی بود زمزمهای در حوزه شروع شده بود که دروس سطوح عالی #تحت_برنامه قرار بگیرد یعنی #مرکز_مدیریت در آن زمان تصمیم گرفته بود بعد از اینکه چند سالی این بحث مطرح بود این کار را اجرایی کند، دوستانی آمدند منزل ما و گفتند مرکز مدیریت تصمیم چنین کاری را دارد و ما میخواهیم با جمعی از اساتید نسبت به این اقدام اعتراض کنیم.
🔸 اصرار دوستان این بود که من هم در آن جلسه شرکت کنم ... من تأملی کردم و قبول کردم که در خدمت آقایان باشم، همین جا میان پرانتز عرض کنم که بعدها این قصه را همانطوری که گفتم خدمت #مقام_معظم_رهبری عرض کردم، بعد آقا با شوخی فرمودند ریشت سفید نشده ریشسفیدی میکنی، گفتیم که چه کنیم.
🔸 بعد آن جلسه برگزار شد، دوستانی که در جلسه شرکت کرده بودند حدوداً ۲۵ نفر بودند، قبل از جلسه دوستان به عنوان #اعتراض نگاه تندی داشتند ولی جلسه که تشکیل شد خیلی با صمیمیت و رفاقت بحثهای سازنده ادامه پیدا کرد طوری که همه از روند جلسه خوشحال بودند هم دوستان اساتید و هم مدیریت حوزه و حتی وقتی جلسه منتهی شد به اذان مغرب من از آقای حسینی درخواست کردم که جلو بایستند به عنوان امام و دوستان هم به نشانه حسن نیت اقتدا کردند.
🔸 از طرف دیگر بعد از اینکه جلسه تمام شد تا نماز که چند دقیقهای فرصت بود چند نفر از دوستان گفتند این جلسه خیلی خوبی بود و خوب است چنین جلساتی ادامه پیدا بکند، حتی بعضی از دوستان هم خیلی عجله داشتند و گفتند اصلاً خود این، یک تشکلی شود، عنوان پیدا کند، تابلو بزنیم، ولی من چون طبیعت کند و آرامی دارم به دوستان گفتم عجله نکنید، بعد که به منزل آمدم و با تماس آقای #حسینی_بوشهری مواجه شدم به ایشان گفتم اتفاقاً دوستان هم از این جلسه خوششان آمده بود و مایل بودند این جلسات ادامه پیدا کند، همین زمینه باعث شد که مدتی بعد اولین جلسه رسمی نشست تشکیل شد.»
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 #پرسمان_اسباط
3️⃣1️⃣ پرسش سیزدهم:
🔺 وظیفه #حوزه_علمیه نسبت به #جبهه_مقاومت و #جهاد با دشمنان خدا چیست؟
🔺 برگزاری درسهای #فقه_الجهاد و #فقه_المقاومه در حوزه چه کمکی به جبهه مقاومت میتواند داشته باشد؟
🔺 عملکرد و سنّت علمای متعهّد و راستین نسبت به جهاد و #شهادت چگونه بوده است؟
🔺 چه جریانهایی در حوزه نسبت به این عرصه کمتوجه هستند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#روحانیت_متعهد
#کتاب_الجهاد
#شهادت
#مقاومت
#دفاع
#حوزه_علیمه
#درس_خارج
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 4
📝 #یادداشت| حوزه انقلابی؛ راه برون رفت از چالش سکولاریسم
🔺 در بخشهای قبلی مولفههای حوزه سکولار و آسیبهای آن بیان گردید، لازم است تا راه برون رفت از این چالش نیز بیان گردد. بیگمان راه برون رفت از این چالش، دخالت #روحانیت در امور #سیاسی است.
🔺 #رهبر_معظم_انقلاب، لزوم این مسئله را در قالب«#حوزه_انقلابی» مطرح میکنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش #سکولاریسم به شمار میآید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین حوزه انقلابی مقدمات و مولفههایی را بیان میکنند.
1️⃣ مقدمه اول، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها است.
2️⃣ مقدمه دوم نیز دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت است. ایشان با ذکر این دو مقدمه، به مولفههای حوزه انقلابی میپردازند.
🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابیگری حوزهها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک میکنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضتها و انقلابها را مورد تاکید قرار میدهند.
🔺 از نقش«مرحوم #سیدمحمدکاظم_طباطبایی» -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیاییها، تا اعلام جهاد مرحوم آیت الله العظمی #سیدعبدالحسین_لاری وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند.
🔺 همچنین فتوای مرحوم #شیخ_الشریعه_اصفهانی -مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف- مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند.
🔺 و همینطور فتوای میرزای شیرازی دوم -مرحوم میرزا #محمدتقی_شیرازی- در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسیها در عراق، نمونهای دیگر از حضور علما در صحنه سیاست است.
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 18 💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات 🔺 دفتر تبلیغ
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 19
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 الف- #دارالتبلیغ 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 19
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 الف- #دارالتبلیغ
🔸 دارالتبلیغ که در سال 44 توسط #شریعتمداری تأسیس شده بود، با شعار #اصلاحگری پا به عرصه ارائه شیوههای نوین تبلیغی گذاشت، و به پاسخگویی و ارائه نظرات اسلام در مواجهه با انحرافات فکری که از طرف #ادیان دیگر مطرح می شد، همت گماشت.
🔸 اما در عرصه #سیاسی با اینکه انقلاب و مبارزات انقلابی در شرایط بسیار حساسی قرار داشتند، دارالتبلیغ رویکرد سکولاری به خود گرفته بود و وارد درگیری های انقلابی و مبارزاتی نشدند.
🔸 این سیر فکری در نهایت با آشکار شدن رابطه رئیس دارالتبلیغ با عوامل #رژیم_شاه و ملاقات با اعضای #سفارت_آمریکا در ایران ، وارد مرحله دیگری شد.
🔸 در این مرحله خط انحرافی که همانند ترمزی برای نیروهای مبارز عمل می کرد، پس از انقلاب، چهره از نقاب برداشته و با تأسیس #حزب_خلق_مسلمان و شرکت در #کودتای_نوژه و #قطب_زاده به یک خطر امنیتی تبدیل شد.
🔸 پس از آشکار شدن ارتباط شریعتمداری با کودتاچیان، #جامعه_مدرسین در حرکتی انقلابی در تاریخ 61/01/31 با صدور بیانیهای عدم شایستگی شریعتمداری را برای #مرجعیت اعلام کرد.
🔸 با اعلام عدم صلاحیت شریعتمداری برای مرجعیت، اموالی که به اقرار خود شریعتمداری، جزو اموال #بیت_المال محسوب میشد، با حکم دادستان کل انقلاب اسلامی (#سیدحسین_موسوی_تبریزی) در 61/02/08 و به دستور حضرت امام در 63/12/29، در اختیار دفتر تبلیغات قرار میگیرد.
🔸 موید این مطلب خاطره مرحوم #هاشمی_رفسنجانی مورخ 22 مهرماه 1361 است که در آن آمده است: «با آقای [محمد محمدی] ریشهری در مورد پرداخت پول گرفته شده از آقای [سید کاظم] شریعتمداری که به دستور امام، قرار بود به #حزب_جمهوری [اسلامی] داده شود، تلفنیصحبت کردم. معلوم شد که در مصارف دیگر من جمله دفتر تبلیغات [اسلامی] قم و خانوادههای اعدام شدگان صرف شده است».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 12
📝 #یادداشت|دولت اصلاحات
🔺 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای #ولایت_فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریانهای مطرح در حوزه نمود روشنتری یافته است.
🔺 جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاست. یکی از نمادهای اصلی این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص میتوان در بدنه گفتمان موسوم به #اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
🔺 مهمترین ویژگی این گفتمان را میتوان در نفی یا تضعیف مرجعیت دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت و در نهایت گرایش به دین حداقلی در عرصه اجتماعی و جدایی آن از سیاست توصیف نمود.
🔺 در این فراز پس از اشاره به چگونگی شکل گیری دولت اصلاحات در ایران، به برخی از مهمترین اصول اندیشه #سکولاریسم که در قالب گفتمان #دولت_اصلاحات ظاهر گردیدند اشاره میکنیم:
🔺 بهار سال ۷۶ پس از دو دوره ریاست جمهوری دولت #کارگزاران سازندگیِ آقای #هاشمی_رفسنجانی در حالی به پایان میرسید که به دلیل رویکردهای سیاسی و اقتصادی آن دولت، به ویژه اجرای «توسعه فارغ از #عدالت» که منجر به افزایش شدید تضاد طبقاتی شد، موجی از نارضایتیهای عمومی به وجود آمده بود.
🔺 بطور طبیعی این نارضایتی عمومی از عملکرد آقای هاشمی، نارضایتی از جریان حامی وی را نیز در پی داشت. آقای هاشمی علاوه بر آن که عضو شاخص #جامعه_روحانیت_مبارز به شمار میرفت، بخش مهمی از #جریان_راست نیز طی هشت سال ریاست جمهوری وی، همواره در مقام دفاع از عملکرد ایشان برآمده بود.
🔺 همین دو دلیل کافی بود که در اذهان عمومی، دوران ریاست جمهوری دولت کارگزاران آقای هاشمی به عنوان دوران حاکمیت جریان راست تلقی شود و وجهه عمومی این جریان تخریب گردد.
🔺 در چنین فضایی جریان چپ که در آن زمان به قهر و انزوای سیاسی رفته بود، با روحیهای تازه و مصمم با کاندیداتوری آقای #خاتمی برای ریاست جمهوری با قدرت تمام وارد عرصه رقابت هفتمین دوره انتخابات #ریاست_جمهوری شد.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 2
🔰 درگیری حاج آقا #نورالله_اصفهانی با #رضاخان
🔸 نمونه چنین حمایتی(حمایت از سلطنت قاجار و شخص احمدشاه) بجز از ناحيه مدرس توسط آيت الله حاج آقا نورالله اصفهانی صورت گرفت. وی برادر آقا نجفی اصفهانی و از روحانیون قدرتمند خطه #اصفهان بود که از دوران #مشروطه وارد مبارزات سیاسی شده بود.
🔸 احمدشاه یکبار در بازگشت از اروپا در دی ماه ۱۳۰۱ از طریق #بوشهر و #شیراز به اصفهان آمد با وی ملاقات نمود و به منظور جلب حمایت او را به تهران دعوت کرد.
🔸 از طرفی گسترش نفوذ نظامیان و دخالت آنان در امور بویژه در انتخابات مجلس سبب نارضایی آقا نورالله شده بود. از این رو سفری به تهران کرد که مورد استقبال پرشکوه قرار گرفت و حتی رضاخان نیز تلگرام خرسندی جهت ورود وی ارسال داشت (۱۳ شعبان ۱۳۴۱).
🔸حاج آقا نورالله در دیدار با #احمدشاه از انتصاب رضاخان به عنوان وزیر جنگ اظهار تأثر کرد ولی قول مساعدت و همکاری به شاه قاجار داد. او همچنین در دیداری با رضاخان مظالم و تعدیات نظامیان را در اصفهان بازگو کرد که موجب رنجش سردار سپه گردید.
🔸 گفته شده در این گفتگو، درگیری لفظی شدیدی روی داد، به طوری که حاج آقا نورالله به رضاخان گفت: «تو گرگ هستی برای مردم نه چوپان. با میانجیگری حاج آقا جمال اصفهانی- برادر دیگر آقانور الله که از دوران جنگ جهانی اول به تهران تبعید شده و در پایتخت اقامت داشت- رضاخان پذیرفت به موضوع رسیدگی کند ولی نه تنها موضوع را به فراموشی سپرد، بلکه در صدد #ترور آقا نورالله برآمد که سوء قصد عقیم ماند.»
🔸 به هر حال تلاش حاج آقا نورالله در حمایت از احمد شاه آنچنان مؤثر نبود. از اقدامات او در آستانه تغییر رژیم اطلاعی در دست نیست، ولی او در جشن تاجگذاری جزو مدعوین بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 14
💠 فرافکنی و توجیه سرپرست موسسه!
🔺 وی (#محمدعلی_انصاری) در بخشی از جوابیه با فرافکنی و انداختن مسئولیت کارهای انجام شده بر دوش مسئولین درجه اول نظام اسلامی اظهار میدارد:
🔸 «در طراحیهای اولیه، علی رغم اینکه معماران و آرشیتکتهای خوب و متعهد کشورمان، طرحهای بسیار نو و باشکوه با ابعادی منحصر به فرد برای حرم ارائه نمودند، ولی مسئولین عالی رتبه نظام، ما را بر پیروی از معماری رایج در بناهای اسلامی خصوصا شیعی و پیشبینی فضاهای وسیع، برای مراسم گسترده مداوم سالانه در حرم ترغیب نمودند که همین دیدگاه مبنای کار شد».
🔺 در بخش دیگر این جوابیه، انصاری انتقاد عدم تناسب آرمانهای انقلاب اسلامی و مشی و منش حضرت امام با ساختمانهای تجملی را توجیه میکند و با مقایسه نادرست و غیرمنطقی و تمثیلات مختلف، سعی میکند مخاطب را اقناع کند، ولی این انتقاد به جا همچنان بیجواب مانده است.
🔺 وی میگوید: «من فکر میکنم مشکل از اینجا سرچشمه میگیرد که ما تصور کنیم حرم امام یعنی خانه امام در جماران و قم؛ یا تصور کنیم حرمهای کربلا و نجف و مشهد مقدس و قم و سامرا و کاظمین و شهر ری و شیراز و مشهد اردهال و یا حرم عظیم و وسیع پیامبر اکرم(ص) در مدینه یعنی خانه ائمه و پیامبر اکرم(صلوات الله علیهم)! این تصور واهی است که اگر کسی داشته باشد دچار تضاد و دوگانگی میشود.
🔸 در حالی که جماران خانه دوران حیات و زندگی شخصی امام است اما حرم او همانند سایر حرمها و بقاع متبرکه خانه مردمند و محل اجتماعات عظیم زائران آنها… نکته مهم این است که به زعم شما آنان که جماران و حرم را میبینند دچار تضاد میشوند. ولی به زعم حقیر آنانکه #جماران را میبینند در نگاه آنان خانه شخصی و استیجاری امام در دوران حیات ایشان است.
🔸 همانگونه که خانه محقر امام علی و فاطمه و حسنین و دیگر ائمه (علیهم السلام) و امامزادگان برجسته را خانه شخصی و محل زندگی آنان دانسته ولی حرمهای آنان را خانه مردم و تجلی گاه عشق و ارادت شان به عظمت نام و مکتب و مرام آنان میدانند».
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نهم
🔰 توجه به عنصر زمان، یا افتادن در دام #نسبیت_گرایی؟!!
🔺 بخش پنجم مصاحبه غرویان با #روزنامه_شرق:
🔸 خبرنگار: در اینجا این سوال پیش میآید که اگر روایتی سندیت آن اثبات شود ولی به لحاظ #زمانی بر ما دلالت نداشته باشد، چه باید کرد؟
🔹 غرویان : این همان نقطهای است که بسیار حساس است و نیازمند آن است که فقیه و کارشناسان عاقل و آگاه بر #تحولات_زمانه اشراف داشته باشند.
🔹 تشخیص آن، کار ظریفی است و مجتهدین پیش خدا حجت دارند و میتوانند بگویند سند این روایت درست است ولی با #محکمات_دینی در عصر حاضر منافات دارد.
🔹 همانطور که در قرآن میگوییم متشابه داریم و محکم داریم. اگر متشابهات با محکمات نساخت، دست از آن برمیداریم. مثلا در قرآن داریم «الرحمن علی العرش استوی» این به معنای این است که خداوند عرشی دارد که عرش هم برای کرسی و صندلی بلند بکار می رود. خداوند بر منبرش مینشیند.
🔹 همه مفسرین میگویند که منظور از عرش کرسی و صندلی نیست چرا؟ زیرا با محکمات آیات قرآن نمیسازد. خداوند جسم نیست و جا و مکان عادی ندارد.
🔹 یا «یدالله فوق ایدیهم» همه مفسرین میگویند نمیتوانیم قائل شویم به اینکه یدالله همان دست ظاهری است. چرا؟ چون با مبانی دیگر نمیسازد.
🔹در فقه هم همینطور است. اگر روایات را دیدیم که به لحاظ سند محکم است ولی در عصر حاضر بخواهیم به مدلول این روایت عمل کنیم با بسیاری از ارکان دیگر و مبانی دیگر سازگاری ندارد، اینجا باید بگوییم آن مدلولی را که فقها از این روایت درک میکردند، متناسب با شرایط زمانی خودشان بوده دیگر در زمان ما دلالت ندارد.
🔹پس مجتهدین هر اصل میتوانند از یک روایت، دلالتهای مختلفی بفهمند، مدلولهای مختلفی بفهمند، ولی در #عصر_حاضر باید بداند که امروز با گذشته بسیار فرق کرده است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892