eitaa logo
استاد عشایری منفرد
750 دنبال‌کننده
96 عکس
114 ویدیو
8 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @mashayeri81 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (18) ✔️ استاد محمد عشایری منفرد: 🔸 اعتقاد وحید بهبهانی به اجماعِ اصحاب در حدّی بود که مفاد برخی از اجماع‌ها را ضروری دین می‌دانست و خروج از اجماع را به‌ منزله کفر تلقّی می‌کرد. این اعتقاد شدید مرحوم وحید بهبهانی به اجماع، بعد از وحید برای اولین بار توسط مرحوم تستری، صاحب کتاب «کشف القناع» که از شاگردان مدرسه بهبهانی است به انتقاد گرفته شد. 🔹 مرحوم تستری حجیت اجماع منقول را زیر سؤال برد که همین جرقه انتقادی، مسیر را برای تفقه شیخ انصاری باز کرد. @Nardebane_feghahat 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔘 عناصر متمایز‌کنندۀ روش‌شناسی یک علم از علوم پیشینیِ آن 📌حجت‌الاسلام محمد عشایری‌منفرد در گفت‌وگو با فصلنامه رهیافت اندیشه؛ 🔖 بعضی علوم به نوعی مبتنی‌بر یک‌سری علوم پیش‌نیاز بوده و مستمد از آن علوم، پیش‌نیاز هستند. به این علوم پیش‌نیاز، «علوم مقصد» و به آن علوم، «علوم آلی» می‌گویند. 🔖 برای مثال علوم ادبی، منطق، اصول، تاریخ، حدیث‌شناسی، رجال، درایه، فقه‌الحدیث و برخی علوم دیگر در اجتهاد دخیل‌اند؛ اما اینکه مجموعه‌ای از علوم آلی که نسبت‌به اجتهاد، پیشینی (آلی) محسوب می‌شوند، خودشان با یکدیگر چه نسبتی دارند؟ یعنی چه اتساق و انسجامی بینشان وجود دارد؟ و هرکدام از آن‌ها چه حجمی از تأثیر را باید در علوم مقصد داشته باشند؟ این‌ها در خودِ آن علوم مطرح نمی‌شوند. 🔖 یعنی مثلاً در علم نحو گفته نمی‌شود که این علم در دانش تفسیر این‌قدر، در دانش فقه آن‌قدر و دانش فلسفه خیلی کم تأثیر دارد. در خود آن علوم آلی چنین مطلبی گفته نمی‌شود. یکی از کارهای روش‌شناسی هر علم، مشخص‌کردن همین است که اولاً علوم پیشینیِ آن علم، خودشان چه نسبتی با هم دارند و ثانیاً هر‌یک از آن‌ها چه حجمی از تأثیر را در این علم دارند؟ این دو نکته را می‌توان از عناصر متمایز‌کنندۀ روش‌شناسی یک علم از علوم پیشینیِ آن علم دانست. @rahyaft_andishe 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵اهمیت نهج البلاغه نسخه محی الدین عبدالحمید محی الدین عبدالحمید فقیه، ادیب و رئیس دانشکده ادبیات در جامع الازهر بود. وی که شاگرد شیخ محمد عبده بود به شرحی که استادش بر نهج البلاغه نوشته بود، تعلیقه‌های ارزشمندی افزود و شرح استادش را همراه با تعلیقه‌های خودش چاپ کرد. نسخه‌‌ای از نهج البلاغه که عبدالحمید به دست انتشار سپرد، اهمیت زیادی دارد چرا که او در هنگام استنساخِ متنِ نهج البلاغه، به هشت نسخه دسترسی داشت که به قول خودش یکی از آن نسخه‌ها نسخه بسیار مهمی بوده است. 🔻وی در نسخه خودش کلماتی را که فقط در پاره‌ای از نسخه‌ها وجود داشته، بین قلاب قرار داده است. ✍️ او در مقدمه کتاب نوشته است: اکنون که در حال نگارش این کتاب هستم، هشت نسخه از نسخه‌های نهج البلاغه در اختیار من است: 1) نسخة سنگی چاپ مصر. 2) نسخة چاپ المطبعة الأدبية (بيروت) ١٨٨٥ م. 3) نسخة چاپ المطبعة العمومية (مصر) ١٣٢١ ه‌ ق. 4) نسخة چاپ بيروت با هزینه محمد كمال بكداش بدون تاریخ چاپ، که همراه با شرح محمد عبده و توضیحات محيى الدين افندى الخياط (برگرفته از شرح ابن ابی الحدید) چاپ شده. 5) نسخة چاپ دار الكتب العربية (مصر) ١٣٢٨ ق، که همراه با شرح المرصفى منتشر شده. 6) نسخة چاپ المطبعة الرحمانية همراه با شرح شیخ محمد عبده. 7) نسخة چاپ مصر (سنة ١٣٢٩ ق)‌ همراه با شرح ابن أبى الحديد 8) نسخه‌ای از شرح ابن ميثم، چاپ سرزمین فارس (١٢٧٤ ق)، ما به نسخه خطی این شرح دست یافتیم که بسیار ارزشمند و مورد توجه بود و بعضی از مواضع نسخه خودمان را با آن مطابقت دادیم ولی این نسخه تا آخر کار در اختیار ما نبود... محمد عشائری منفرد 1402/4/22 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔸 نو آوری های کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن 🔹 بخش پنجم 🔰 افزون بر این، با ارائه بیان خاصی از مسائلی مانند حکایت حال ماضیه ، نحوه اسناد فعل به فاعل (نسبت فاعلی)، نحوه استناد فعل به مفعول (معناشناسی نسبت وقوعی) دستگاه‌های دلالت کننده، اسلوب حذف معطوف‌علیه با اصرار بر ذکر عاطف، وجه بلاغی آنها را بیان کرده نشان داده است که جای این مباحث در دانش بلاغت خالی است. ✍️ ادامه دارد... 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔘 روش‌ها تا حد زیادی متأثر از درک فقیه از علوم پیشینی است 📌حجت‌الاسلام محمد عشایری‌منفرد در گفت‌وگو با فصلنامه رهیافت اندیشه؛ 🔖 ما یک‌وقت از روش حرف می‌زنیم، یک‌وقت از روش‌شناسی حرف می‌زنیم. در روش‌شناسی، روش متعلَّقِ شناخت ماست. اتفاقاً می‌خواهم در بحث‌های روش‌شناسی به این دقت کنم که روش هر فقیه متأثر و مستمد است از نحوۀ درک آن فقیه از علوم پیش‌نیاز اجتهادی مانند اصول، حدیث‌شناسی و... ؛ یعنی فقط اصول نیست که به شکل‌گیری نوع خاصی از روش اجتهاد می‌انجامد. 🔖 به‌طور کلی روش‌ها تا حد زیادی متأثر از درک فقیه از علوم پیشینی است. حال اینکه کدام علوم پیشینی محسوس‌ترین و وسیع‌ترین تأثیر را در روش او می‌گذارد، اصول یکی از آن علوم مهم است. آن‌قدر که اصول در شکل‌گیری روش فقهی تأثیر می‌گذارد، علم لغت تأثیر نمی‌گذارد. 🔖 درکی که فقیه از علم اصول دارد، هرچه باشد، اثرگذار است. درک محقق خویی از علم اصول، یک‌جور تأثیر می‌گذارد و درک محقق بروجردی از اصول، تأثیر دیگری می‌گذارد. لذا تا حدودی، به درکی برمی‌گردد که فقیهان از علم اصول یا از علم حدیث‌شناسی یا علم تاریخ تشریع دارند.‌ به نقل از: @rahyaft_andisheh 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰کمیته فرادستگاهی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار می ‏کند: 🌀پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی: ساز و کار برون رفت از تزاحم حقوق در دانش فقه 🎙ارائه دهنده: 🎙کمیته داوران: 🎙شورای ناقدان: 🎙مدیر کرسی 🗓 زمان: 5شنبه 29 تیرماه ساعت 16-19 🕌 مکان: قم_میدان سعیدی- خیابان 7 تیر- کوچه 12- تقاطع اول- موسسه امام رضا(ع) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 عرض سلام و احترام خدمت اعضاء محترم کانال و دانش‌پژوهان گرامی🌹 🔶 در پی درخواست برخی از دوستان و اعضاء محترم کانال مبنی بر چگونگی برگزاری و کیفیت محتوای دوره، فایلی از (دوره روش‌شناسی تحلیل متن) جناب استاد عشایری (حفظه‌الله) به عنوان نمونه‌ای از کلاس‌های مدرسه تابستانه مؤسسه حیات طیبه در اختیار اعضاء محترم کانال قرار داده شده است. 🔷تذکر: بعد از اتمام دوره و تدوین فایل‌ها ان‌شاءالله امکان خریداری فایل‌ها از سوی دانش‌پژوهان و اعضاء محترم کانال فراهم خواهد شد. 🎥 فایل ویدئویی جلسه اول (روش‌شناسی تحلیل متن)👇👇 🔍https://aparat.com/v/KeBXo 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 به نقل از: @hti_ir 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 نو آوری های کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن 🔹 بخش ششم 🔰 نویسنده گاه با کاوش نظری در برخی مشهورات بلاغی سعی کرده است اعتبار آنرا به چالش بکشد که از آن میان می‌توان به ادعای دلالت جمله اسمیه بر تأکید اشاره کرد که طبق نظر نویسنده این ادعا به صورت مطلق، ادعای قابل دفاعی نیست مگر آنکه جمله اسمیه به چهار دسته تقسیم شود و معنای تأکیدی در هر یک از آنها به یک شکل تبیین شود. چنانکه با بررسی عدول از مقتضای ظاهر حال در حرف خطابِ اسماء اشاره (مانند ذلک) به ضابطه بلاغی جدیدی دست یافته است. نویسنده با اختصاص دادن درس مستقلی به رخنه‌های قواعد فصل و وصل سعی کرده‌است ضوابط جدیدی به بحث کهن فصل و وصل بیفزاید. ✅پایان بررسی نوآوری های کتاب معنا شناسی بلاغی قرآن✅ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🔵چر امام حسین علیه السلام در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟ این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه می‌شوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان می‌کرد امام حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد!! در برخی منابع آمده است که حضرت ابی‌عبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمه‌گاه چاه کم‌عمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد: 1) نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209). 2) دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بی‌درنگ در نامه‌ای به عمرسعد نوشت: «شنیده‌ام حسین چاه حفر می‌کند و برای یارانش آب به دست می‌آورد. به محضی که نامه‌ام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطره‌ای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346) پ ن: 📚 مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة...، و السلام. محمد عشایری منفرد 1402/4/31 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ حجاب زنان عاشورایی؛ عظمت حجاب در سخت ترین لحظات 🔰بیانات حضرت استاد عشایری منفرد حفظه الله پیرامون حجاب زنان عاشورایی و ارائه تحلیل تاریخی دقیق در این مورد 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈درس رسانه ای نهج البلاغه👌 امیرالمومنین(ع) در حکمت 98 نهج البلاغه نکاتی که فرمودن که درس رسانه ای بسیار خوبی برای امروز ماست🏴🙏 🎙استاد : 1402.05.01 ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈دیگران را چگونه میبینیم؟🧐 بیان خاطره ای زیبا از علامه جعفری(ره) که نشان دهنده ی تاثیر شخصیت انسان در نوع نگاه به دیگران است. 🎙استاد : 1402.04.25 ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به ذاکران و مداحان حجاب زنان اهل بیت علیهم السلام سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر ص واجب شده بود اما در خانه اهل بیت نیز رعایت می‌شد. در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است بلکه آن‌چه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند «بارزات» که در مقاتل به کار رفته به معنای خروج از خیمه‌ها و اشاره به نقض مرتبه سوم از حجاب است. تعابیری مانند «ناشرات الشعور: موهای برهنه» نیز چون به صورت مبهم به کار رفته، استنادش به زنان سرشناسی مانند حضرت عقیله زینب کبری س و دیگر زنان سرشناس منتسب به اهل بیت، محرز نیست. با این حال این عمل نیز در میان خیام حرم و در هنگام خلوت زنان با ذوالجناح روی داده و ممکن است در حضور نامحرمان نبوده باشد(مزار ابن المشهدی؛ ص: 504). البته نقض همین دو مرتبه از حجاب (یعنی باز شدن صورت زنان اهل بیت و کشاندن آنها به کوی برزن) نیز برای چنان زنان متستّر و باحیایی یک مصیبت عظما است که باید قرنها بر آن گریست. بنابراین نقل قابل اعتنایی از برهنه شدن سر، مو، گردن، دست و پای زنان عاشورا بویژه زنان سرشناس اهل بیت ع، در دست نداریم اما تعابیری مانند «مکشفات الوجوه» یا «مکشوفة الوجه» همان حجاب مرتبه دوم را نشان می‌دهد یعنی نشان می‌دهد که در یک مقطعی تنها صورت برخی از زنان عاشورایی باز شده است. با این حال در لهوف (ص: 98) آمده است که ام‌کلثوم س وقتی خطبه معروفش را در کوفه ایراد می‌کرد، پوشیه بر صورت داشت (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا). اصلا در هنگام شروع غارت خیمه‌ها وقتی عمر سعد به خیمه‌ها رسید، زنان حرم از او خواستند اموال به غارت رفته را از غارتگران بستاند و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند: «سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن») (ارشاد شیخ مفید‌، ج2‌، ص113). رعایت حجاب توسط زنان عاشورا در چنان لحظات دشوار و غیرقابل تحمّلی، درس بزرگی است برای زنان و تلنگری است برای مداحان و ذاکران که در هنگام عرض ادب، در انتخاب کلمه‌ها و جمله‌ها مواظب باشند. محمد عشایری منفرد 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🔵خطر تفرقه و تشتت در جبهه‌ی دغدغه‌مندان حجاب و عفاف 🔵کنشگران انقلابیِ فضای مجازی با دقت بخوانند خطبه قاصعه را ⁉️آن‌چه موجب عزتمندی و عافیت امتهای پیشین، سرریز شدن نعمتهای الاهی برآنان، رسیدن به کرامت ملّی و دوری و نومیدی دشمن از آنان می شد چیست؟ 1. اجتناب از تفرقه(الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ )، 2. از دست ندادن الفت و همگرایی اجتماعی (اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ )، 3. تحریک و تواصی یکدیگر به اجتناب از تفرقه (التَّحَاضِّ عَلَيْهَا و التَّوَاصِي بِهَا )، ↩️ (فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ وَ زَاحَتِ الْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ الْعَافِيَةُ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ انْقَادَتِ النِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ الْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ الِاجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ التَّحَاضِّ عَلَيْهَا وَ التَّوَاصِي بِهَا) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ⁉️ آن‌چه باعث شکسته شدن کمر امتها(كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ ) و تضعیف اقتدار ملّی آنان (أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ) می‌شد چیست؟ 1. پرکینه شدن قلبهای مردم نسبت به یکدیگر(َتضَاغُنِ الْقُلُوبِ )، 2. حسدورزی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر(تَشَاحُنِ الصُّدُورِ)، 3. پشت کردن مردم به یکدیگر(تَدَابُرِ النُّفُوسِ)، 4. یاری نکردن یکدیگر خالی کردن پشت همدیگر(تَخَاذُلِ الْأَيْدِي)= نداشتن برنامه واحد. ↩️و اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ⁉️مهمترین عوامل سربلندی و کامیابی امتها چه بود؟ 1. همگرایی بزرگان و رهبران(الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً )، 2.و همدلی و نزدیکی سلیقه‌ها و دغدغه‌ها (الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً)، 3. اعتدال و درستی افکار (الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً)، 4. حمایت از یکدیگر (الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً)، 5. نفوذ بصیرتها (الْبَصَائِرُ نَافِذَةً) 6. یکی بودن برنامه‌ها و اهداف (الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً) ↩️فانْظُرُوا كَيْفَ كَانُوا حَيْثُ كَانَتِ الْأَمْلَاءُ مُجْتَمِعَةً وَ الْأَهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً وَ الْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً وَ الْأَيْدِي مُتَرَادِفَةً وَ السُّيُوفُ مُتَنَاصِرَةً وَ الْبَصَائِرُ نَافِذَةً وَ الْعَزَائِمُ وَاحِدَةً. محمد عشائری منفرد 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت چهارم ❓ سطح عالی چه جایگاهی در طی مسیر اجتهاد دارد؟ ❓به نظر شما چگونه باید از این مقطع عبور کرد تا آنطور که باید و شاید حق آن ادا شود؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔔۱۴ مرداد؛ آغاز دوره مدرسه علمی تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی ✔️با حضور ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزه‌های علمیه کشور (برادران و خواهران) 🔻در سه مدرسه؛ 🔹 فقه و اصول 🔸 کلام و فلسفه 🔹ادبیات و تفسیر 📌با بهره گیری از حدود ۵۰ نفر از اساتید اعلام حوزه های علمیه قم و مشهد 📆 ۱۴ مرداد تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 🕌 حرم مطهر؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (مدرسه میرزا جعفر) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله آیا «ابن الخیرتین» صفت امام سجاد است؟ 1️⃣مقدمه اول: اصولیان امامیه در پرتو روایات متعددی که برخی آن را متواتر می‌دانند، مخالفت یک روایت با روح قرآن و چارچوب کلی شریعت را معیاری برای کنار نهادن روایت می‌دانند(حائری، مباحث الاصول، ج 2 ص 355). شهید صدر ره به عنوان نمونه، روایات دال بر مذمت برخی قبایل و روایات مبیّن پستی و دنائت برخی اقوام انسانی را روایات مخالف با روح قرآن که قلمداد کرده‌اند(همان ج 5، ص: 652). به نظر می‌رسد لحن خطابهای قرآن (إن اکرمکم عند الله اتقاکم) و روایات رسول الله صلی الله علیه و آله به گونه ای است که حتی روایات دال بر شرافت و برتری برخی اقوام مانند قریش و فارس و ... نیز را باید برخلاف قرآن و سنت رسول الله دانست. 2️⃣مقدمه دوم: هیچ روایت معتبر یا غیرمعتبری از ائمه نداریم که امام سجاد را «ابن الخیرتین» نامیده باشند. در ذیل یکی از روایات کافی (ج‏1، ص: 467) بدون اینکه به امام ع نسبت داده شود، آمده است که «... وَ كَانَ يُقَالُ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع- ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ‏ فَخِيَرَةُ اللَّهِ مِنَ الْعَرَبِ هَاشِمٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ. وَ رُوِيَ أَنَّ أَبَا الْأَسْوَدِ الدُّؤَلِيَّ قَالَ فِيهِ: وَ إِنَّ غُلَاماً بَيْنَ كِسْرَى وَ هَاشِمٍ- لَأَكْرَمُ مَنْ نِيطَتْ عَلَيْهِ التَّمَائِم» ابن شهرآشوب نیز در مناقب (4/167) این مطلب را به منابع شیعی نسبت نداده بلکه از زمخشری در ربیع الابرار نقل کرده. (رَبِيعِ الْأَبْرَارِ عَنِ الزَّمَخْشَرِيِّ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ لِلَّهِ مِنْ عِبَادِهِ خِيَرَتَانِ فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَ مِنَ الْعَجَمِ فَارِسُ وَ كَانَ يَقُولُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ أَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْنِ لِأَنَّ جَدَّهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أُمَّهُ بِنْتُ يَزْدَجَرْدَ الْمَلِك...) روشن است که در مدرسه خلفا برترسازی قبیله قریش بعد از وفات رسول الله شروع شده و ادامه یافته است. بنابراین در مدرسه خلفا و روایات آنان، ممکن است چنین روایاتی یافت شود ولی در مدرسه اهل بیت علیهم السلام چنین روایتی نداریم. 3️⃣نتیجه ی دو مقدمه:‏ امام سجاد از نظر تعالیم شیعی ملقب به «ابن الخیرتین» آن هم به این معنای قبیله‌گرایانه و شعوبی‌مئابانه (که مطابق با معارف شیخین و بر خلاف کتاب و سنت است) نیستند. ↩️تبصرة: البته به امام حسین ع نسبت داده شده که ایشان خودشان خودشان را به سبب متولد شدن از حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما «ابن الخیرتین» خوانده است. ‏و أنشد للحسين‏: خيرة الله من الخلق أبي ثم أمي فأنا ابن الخيرتين‏ (روضة الواعظين ج‏1، ص: 155) بیتهای قبلیِ این شعر چنین است: وَ ابْنِ سَعْدٍ قَدْ رَمَانِي عَنْوَةً بِجُنُودٍ كَوُكُوفِ الْهَاطِلَيْنِ لَا لِشَيْ‏ءٍ كَانَ مِنِّي قَبْلَ ذَا غَيْرَ فَخْرِي بِضِيَاءِ الْفَرْقَدَيْنِ‏ بِعَلِيِّ الْخَيْرِ مِنْ بَعْدِ النَّبِيِّ وَ النَّبِيِّ الْقُرَشِيِّ الْوَالِدَيْنِ‏ خِيَرَةِ اللَّهِ مِنَ الْخَلْقِ أَبِي ثُمَّ أُمِّي فَأَنَا ابْنُ الْخِيَرَتَيْن‏ محمد عشایری منفرد 1402/5/12 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 درس "جایگاه ادبیات در اجتهاد" ✅ استاد محمد عشایری منفرد حفظه الله 🕔 زمان: هر روز ۹ تا ۱۰ صبح 📆 تاریخ: ۱۴ تا ۲۵ مردادماه ♨️ برای شرکت از درس حضرت استاد، از لینک زیر وارد شوید 🔗مدرسۀ ادبیّات و تفسیر: https://lms2.hozehkh.com/ws/adabiattafsir 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت پنجم ❓ نظر حضرتعالی در مورد کتبی که به عنوان جایگزینی برای مکاسب، رسائل، کفایه و ... مطرح میشود چیست؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared