🔰حضرت آیتالله خامنهای:
آقای بشار اسد! شما گفتید «ما هرچه عقب بنشینیم طرف مقابل جلو میآید»؛ بله، در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد و این، شعار و اعتقاد ما در طول بیش از ۴۰ سال گذشته بوده است.
١۴٠٣/٠٣/١٠
پینوشت:یکی از معیارهای انتخاب صحیح در انتخابات ریاست جمهوری این است که ایشان ملتزم به راهبرد مقاومت هستند یا سازش؟
#راهبرد_مقاومت
#فرهنگ_مقاومت
#بطلان_سازش
#سیاست
#سیاست_خارجه
#تاریخ
#روابط_بینالملل
🆔@Asre_jadid_57
(حاشیهای بر کلام حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله پیرامون راهبرد مقاومت)
▪️همواره دو جریان «سازش» یا «مقاومت» در سطح جهان در برابر استعمار و استکبار ابرقدرتها ایجاد شدهاند و در کنشگریِ سیاسی، ظهور و بروز خاصی از خود بهجای گذاشتهاند. اما کدام یک از دو سیاست و راهبردِ (Strategy) سازش یا مقاومت، کارآمدند؟ تجربهزیستهی ما در صحنهی تاریخ چه نکاتی را در اینباره گوشزد میکند؟ ما در طول حیات سیاسی خود، بالأخره کدام مشی را باید در پیش بگیریم و با تکیه بر کدام استدلالها آن را به دیگرملتها تجویز کنیم؟ کدام یک از این دوگانه، در فضای آنارشیک، ضامن و تقویتکنندهی توان بازدارندگی است؟ اساساً آیا سازش، مذاکره و امتیازدادن برای جلوگیری از هرگونه حمله و ستیز احتمالی، منطقی است؟
▪️اینها همه سؤالات مهمی برای تکاملِ تجربهزیستهی جمهوری اسلامی در عرصهی سیاست خارجی و بازنگری در سیاستهای غلط پیشین است. یافتن پاسخ صحیح و درخور، در تدوین و تکامل منطق و عقلانیت نظام اسلامی، راهگشا و تعیینکننده خواهد بود.
در حوادث تاریخ از دوران قدیم تا جدید، مصادیق و نمونههای فراوانی داریم که بحث را بتوان عقلی و استدلالی پیش برد و حتی نیاز به رویکردهای الهیاتی و ارزشی که عدهای خاص به آن اعتقاد دارند، نباشد. و مخاطبین هم فقط شیعیان اعتقادی یا مسلمین نباشند؛ بلکه در مقیاس روابط بینالملل، همه آحاد عدالتخواه بشر را در بر بگیرد.
▪️پاسخ درخور به این سؤال از دیدگاه مرحوم امام چنین است: «یک قدم عقبنشینی کنید، صد قدم جلو میآیند.»؛ جملهای که امام ۱۴ مرتبه تکرار کرد و مقاومت و عدم سازش و امتیازدادن از موضع ضعف را، استراتژیِ صحیح دانست.
۱.وقتى که شما خودتان مهیّا شدید براى اینکه زیر بار ظلم بروید، ظالم پیدا مىشود، این سبب مىشود که ظالم پیدا بشود. هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم براى ظالم، ظالم بیشتر فشار مىآورد. وقتى که مهیا بشویم براى جلوگیرى از ظالم، ظالم عقب مىنشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مىنشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو مىآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب مىرود. این «سنت الهى» است، و مطلبى بود که با «تجربه»، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتى قدمها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند. و شما حالا باید این را حفظش بکنید.(صحیفه امام، ج10، ص131)
۲. من به شما عرض مىکنم اگر ما یک قدم عقب بنشینیم، آنها صد قدم جلو مىآیند. ما محکم باید در مقابل اینها بایستیم تا اینکه آن آدمى که این فساد را در این منطقه ایجاد کرده است سرکوب بشود، و آنهایى که وادار کردند اینکه این آدم این طور، این خبیث این طور با مردم عمل بکند، آنها هم رسوا بشوند در دنیا.
(صحیفه امام، ج17، ص478)
٣.در مقابل ظلم تسلیم نشوید... نقشۀ آن است که قدم به قدم پیشروى کنند. هر قدر شما عقبنشینى کنید آنها پیشروى مىکنند. آنها کمر به نابودى شما بستهاند. گمان نکنید با ملایمت و تسلیم دست بردار هستند، بلکه با استقامت و ایستادگى و اظهار حق و فریاد مظلومانه عقب مىنشینند.(صحیفه امام، ج2، ص130)
۴.در تهران وکیل اول مدرس بود. ایشان در مقابل ظلمْ تنها مىایستاد و صحبت مىکرد، و اشخاص دیگرى از قبیل ملک الشعرا و دیگران همه دنبال او بودند اما او بود که مىایستاد و بر خلاف ظلم، بر خلاف تعدیات آن شخص، صحبت مىکرد. یک اولتیماتوم در همان وقت دولت روسیه فرستاد براى ایران و سربازش هم- سالداتش (کلمهاى است روسى به معنى سرباز) هم، به اصطلاح خودشان- تا قزوین آمدند و آنها از ایران (من حالا یادم نیست چه مىخواستند، این تو [ى] تاریخ است) یک مطلبى را مىخواستند که تقریباً اسارت ایران بود و مىگفتند باید از مجلس بگذرد. آن را به مجلس بردند و همه اهل مجلس ماندند که چه باید بکنند؛ ساکت که چه بکنند. در یک مجله خارجى نوشته است که یک روحانى با دست لرزان آمد پشت تریبون ایستاد و گفت: حالا که ما بناست از بین برویم، چرا خودمان از بین ببریم خودمان را؟ رأى مخالف داد. بقیه جرأت پیدا کردند و رأى مخالف[دادند]؛ رد کردند اولتیماتوم را. آنها هم هیچ غلطى نکردند. بناى سیاسیون هم همین معناست که یک چیزى را تشر مىزنند ببینند طرف چه جورى است؛ اگر چنانچه طرف ایستاد مقابلشان، اینها عقب مىزنند و اگر چنانچه نه، آن بیچاره عقب رفت، اینها هم جلو مىآیند. حیوانات هم همین جورند. حیوانات هم همین خصوصیات را دارند که اول مىآید جلو ببیند این چه آدمى است. اگر این آدم ایستاد دستش را بلند کرد، فرار مىکند. اگر این فرار کرد، دنبالش مىکند. این خوى حیوانى است.(صحیفه امام، ج3، ص245)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
۵.اگر ما یک قدم از این حرف عقب بنشینیم، یا به اصطلاح آقایان قدم قدم بخواهیم پیش برویم، یعنى قدم اول را ما حالا تسلیم بشویم که آقا سلطنت بکنند نه حکومت- تز آقایان این است، تز بعضیها این است که حالا این حرف را بزنیم، بیاییم بگوییم که ایشان سلطنت بکند نه حکومت!- معنیش چه است؟ معنیش این است: یک نفر آدمى که قریب سىسال خودش و قریب پنجاه و چند سال خود و پدرش به ما جنایت کرده است، جوانهاى ما را کشته است، هَتْک حُرُمات ما را کرده است، مملکت ما را به غارت داده است، حالا آقا سلطان باشد! سلطان السلاطین! شاهنشاه! ما قبول کنیم این معنا را که ایشان حالا سلطان باشد، حکومت نباشد! اگر ما این مطلب را از اینهایى که تزشان این است قبول کنیم، اسلام را و مسلمین را و مملکت اسلامى را منهدم کردهایم تا آخر؛ و این بالاتر [ین] خیانتى است که ما بر کشور خودمان بخواهیم بکنیم و به اسلام کردهایم. اگر این قدم را ما سست بگیریم و بگوییم حالا ما به همین حد[بسنده کنیم]، قلمهاى ما را خرد خواهند کرد. ایندفعه اگر این مار زخمى گرم بشود، همچو زهرى بر ایران و ایرانى خواهد زد که تا ابد سرش را نتواند بلند کند. بیدار بشوید آقایان! ملتفت باشید! خیال نکنید که ما قدم قدم مىخواهیم برویم؛ این غلط است!
(صحیفه امام، ج4، ص277)
۶.باید با قدرت پیش برویم. اگر اظهار ضعف، اگر احساس این را بکنند که ما ضعیف شدیم، اگر این تضعیفهایى که این نویسندههاى بىانصاف ما از این ملت مىکنند، احساس بکنند اینها که این نوشتهها در ما تأثیر کرده است، این احساس را اگر بکنند، جَرى خواهند شد و حمله خواهند کرد. کارهاى خودشان را بدتر خواهند کرد. احساس ضعف در خودتان نکنید.(صحیفه امام، ج10، ص494)
۷.امروز هر قدمى که ما سست کنیم یا ساکت در یک جایى باشیم ضرر دارد براى ما. ما باید فعال باشیم، ما باید به پیش برویم. اگر ما یک قدم سست کنیم، آنها یک قدم جلو مىآیند. اگر یک قدم ما عقب برویم، آنها ده قدم جلو مىآیند... و اگر یک وقت سستى کنیم، آنها مىآیند جلو، اگر یک قدم عقب بگذاریم آنها مىآیند جلو، آنها ده قدم مىآیند جلو.
(صحیفه امام، ج15، ص28)
۸. سفارتخانههایتان را، اداراتتان که در آنجا دارید، همه را اسلامى کنید؛ آن جهات غربىاش را اصلاح کنید. هر چه جهت اسلامىاش [را تقویت] بکنید، آنها بیشتر از شما حساب مىبرند. هر چه طرف غرب بروید، آنها از شما ... شما این مطلب را که از یک مملکت اسلامى رفتهاید، با یک حال اسلامى رفتهاید، و مسائل را اسلامى مىخواهید حل بکنید، این مطلب را در همه جا که هستید در نظر داشته باشید. بعد از چند دفعه تجربه کنید ببینید احترام بیشتر خواهد شد. وقتى دیدند شما یک ایدهاى دارید که سر آن ایده باقى هستید و پافشارى دارید مىکنید، آنها هم با شما ... مىشوند. اگر شما یک قدم کنار بروید، یک قدم عقب بروید، آنها جلوتر مىآیند. وضع همین است. یک قدم شما عقب بروید، آنها یک قدم جلوتر مىآیند؛ بیشتر از شما توقع دارند.
(صحیفه امام، ج8، ص102 و 103)
۹.همه با ما مخالفاند؛ امریکا و شوروى. ما گفتهایم باید خودمان باشیم؛ اگر یک قدم عقب بنشینیم، آنها یک قدم جلو مىآیند. اگر بایستیم و بگوییم مىخواهیم جلو برویم، آنها احتیاط مىکنند و پا پیش نمىگذارند و ما موفق مىشویم. نباید از هیچ کس بترسیم. امریکاییها و شوروىها با ما مخالفاند. ما تا هستیم، نباید بگذاریم آنها موفق شوند.
(صحیفه امام، ج16، ص440)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
۱۰.اینهایى که مىگویند باید سازش کرد، اینها مىفهمند که ما اگر سازش کنیم، له مىشویم. اینها راضىاند به اینکه سازش بشود. اینها مىگویند مطیع باشید، هر چه ما گفتیم عمل کنید، خودتان دیگر قدغن است که فکر کنید، فکر خودتان را باید غلاف کنید. آنها مىخواهند که آرامش حاصل بشود در دنیا. آرامش وقتى حاصل مىشود پیش آنها، که همه تابع باشند. ملتها باید به فکر باشند، ملت ایران باید به فکر باشد، اگر لحظهاى سستى کند تا ابد له است.... نترسید از این هیاهو؛ هیاهویى است که مىکنند که ما را با همان هیاهو بترسانند.
(صحیفه امام، ج20، ص271-273)
۱۱. امروز دنیا، دنیاى آشوب و جنگ و انفجار و هواپیماربایى است، و ایران از خیلى جاهاى دنیا آرامتر است. ممکن است بعضىها که این چیزها را ندیدهاند، با خود بگویند خوب! با قدرتها باید ساخت. ولى باید بدانند که سازش، امروز نابودى تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئهها به خود هراس راه ندهند که اگر کمى عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما بر خلاف این است.
(صحیفه امام، ج19، ص56)
۱۲. اگر خداى نخواسته وحدت کلمه را از دست بدهید یا مقصدتان غیر مقصد حکومت اسلامى باشد، خوف این است که دیگر نتوانید قدم بردارید. نتوانستن قدم برداشتن دنبالش این است که آنها قدمشان را پیش بگذارند. شماها سست بشوید [و] عقبنشینى کنید، آنها یک قدم جلو بگذارند، آنها توطئهها را زیاد کنند. الآن چیزى نیستند لکن ممکن است که ماها هر چه عقب برویم، آنها جلو بیایند؛ توطئهها زیاد بشود؛ این ریشهها همه با هم مجتمع بشوند. ماها از هم متفرق بشویم، آنها با هم مجتمع بشوند؛ عکس آنى که با آن پیروزى حاصل شد تحقق پیدا کند.
(صحیفه امام، ج8، ص445)
١٣. اگر امروز اسلام سیلى بخورد، دیگر سربلند نمىکند. به خاطر اسلام باید مقدارى از ناراحتىهایمان را کنار بگذاریم. من که قریب هشتاد و پنج ساله هستم، با ضعف بسیار آن قدر که براى من ناراحتى و خستگى هست براى شماها نیست. اگر بنا باشد کنار رویم من باید کنار روم. ولى همه وارد در میدانى شدهایم که اگر یک قدم عقب بنشینیم شکست مىخوریم.
(صحیفه امام، ج18، ص274)
۱۴.و ملت فلسطین بداند که اگر یک قدم عقب بگذارد راجع به همین معنایى که الآن در دست دارد، دوباره بر مىگردد به آن حال اول.(صحیفه امام، ج20، ص473)
🔗ادامه دارد...
🆔@Asre_jadid_57
▪️رهبر انقلاب نیز بارها خط بطلان بر راهبرد سازش کشیدهاند و در سخنرانیهای متعدد به مناسبتهای مختلف، در مقابل استراتژی سازش، راهبرد مقاومت را تبیین و تشریح کردهاند و در صدد بودهاند تا آن را به یک گفتمان در سطح کشور، دنیای اسلام و در بین عدالتخواهان غیر مسلمان تبدیل کنند.
▪️ «راهبرد» در یک کلام، برنامه و چگونگی حرکت ما برای رسیدن به اهداف است که از بستر یک درگیری عبور میکند و راهبرد «مقاومت»، یکی از مکانیسمهای ما برای رسیدن به اهداف در میدان پیکار است.
▪️به ذکر برخی از بیانات ایشان در اینباره اکتفا میکنیم:
«... در مسائلى که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا مى کند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید. بیانیه ى تهران مسئله ى مهمى بود؛ تحلیل شما از بیانیه ى تهران چیست؟ موضعتان چیست؟ موافقید؟ مخالفید؟ قطعنامه ى 1929 شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى صادر شده، یا تحریم هاى یکجانبهى آمریکا و اروپا علیه ایران شکل گرفته؛ تحلیل شما از این قضیه چیست؟ این قضیه ى کوچکى نیست. موضعتان چیست؟ ایران چه کار کند؟ چون اخم مى کنند، تحریم مى کنند، دندان نشان مى دهند، دستهایمان را بالا ببریم؟ حالا یک قدرى کوتاه بیائیم؟ تحلیلتان این است؟ در داخل کشور ما مجموعه هاى سیاسى اى هستند که تحلیلشان این است؛ مى گویند وقتى که طرف خیلى چهره ى سگى از خودش نشان مى دهد، شما عقب بنشینید! خوب، شما این را قبول دارید؟ عقب بنشینیم؟ یا نه؛ معتقدید که هرگونه عقبنشینى، طرف را تشجیع مى کند. به مجردى که دیدند شما با اخم مى ترسید، مى گویند آقا اخم کنید؛ علاج این آدم اخم است. به مجردى که دیدند تهدید به کتک یا خود کتک، شما را به عقب نشینى وادار مى کنند، مى گویند دو تا بیشتر بزن تا خوب از همه ى حرفهایش دست بردارد. طرف، اینجورى است. محاسبات دنیا این است.»
(دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان- 1389/05/31)
«ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربهها نشان داده است که درمیان خواص، هستند کسانى که این ابزارها در آنان کارگر میشود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن درمى آورد. چشم بیدار جوانان و روشنفکران و عالمان دینى باید بدقت مراقبت کند» (پیام به کنگرۀ عظیم حج- 14/ 08/ 1390)
نکتهی پنجم این سؤال است که آیا این تحریم قابل علاج است یا نه؟ جواب [اوّل] این است که قطعاً قابل علاج است؛ جواب دوّم این [است] که قطعاً این علاج، این نیست که ما در مقابل آمریکا عقبنشینی کنیم. بعضیها اینجوری بحث میکنند و این را ترویج میکنند که اگر میخواهید جلوی زیادهخواهی و زورگویی آمریکا گرفته بشود، عقبنشینی کنید؛ نه آقا، به طور طبیعی وقتی شما در مقابل آن کسی که اهل تجاوز و زیادهخواهی است عقب نشستید، او جلو میآید؛ این [یک] چیز روشن و قهری است. [اگر] شما عقبنشینی کنید، خواستههای آمریکا را قبول کنید، او خواستههای جدیدی مطرح خواهد کرد.
(۱۳۹۹/۰۵/۱۰- بیانات به مناسبت عید قربان)
یک روزی یکی از دولتهای اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و اینها میکرد؛ همان دولت سر قضیهی قهوهخانهی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجهی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولتهای اروپائی با آنها همدست شدند، همهشان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سختتری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلیای خوردند که بعد تا مدتها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آنها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خردهای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است.
(بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶)
🆔@Asre_jadid_57
▪️آیتالله میرباقری (زید عزه)، ذیل آیهٔ شریفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» (سورهی مبارکهی نساء - آیهی شریفهی ۵۸)، «حکم بالعدل» را محدود به عدالت در قضاء نمیدانند؛ بلکه حکومت و حکمرانی نیز، مصداق «حکم» در این آیه هستند؛ بنابراین، خداوند دستور داده است که در کلیهی ساحتهای دولت اسلامی و حکمهای موجود در فرآیند حکمرانی (مانند صدور قوانین، برنامهریزیها و...) عدالت را رعایت کنیم.
📕منبع: درس خارج فقه الحدیث- کتاب الحجة کافی شریف- جلسه ۱۳۸،
۲۱ اسفند ۱۴۰۱
#دولت_اسلامی
#حکمرانی_اسلامی
#عدالت_در_سیاستگذاری
#عدالت_در_قانونگذاری
▪️استاد میرباقری: با این مقام حکم باید عدل در عالم جاری کنید. معلوم است که این حکم صرفاً به معنای قضاوت مصطلح نیست؛ بلکه فرمانروایی است که واجد حقیقت حکم است. حکم فقط در باب قضا نیست. حکومت هم حکمرانی است. حاکم و حکومت نسبت به جامعه حکم میکنند. قوانینی که میگذارند و برنامههایی که معین میکنند اینها حکم است. الآن شما برنامههایی که دولتها تنظیم میکنند از جمله در کشور خودمان، مثلاً برنامه پنجساله، این حکم است دیگر. این حکم باید بر اساس عدل باشد.
و هر موازنهای هم عدل نیست؛ باید میزان، میزان عدل باشد و الا اگر موازین عدل نباشد، یک تناسبات دیگر و یک تعادل دیگری درست می شود که دیگر عدل نیست؛ بلکه جور است. در نظام سرمایهداری هم بالاخره یک تعادلی برقرار میکنند؛ بیقاعده که نیست. ولی موازین موازین عدل نیست. به نحوی تنظیم می شود که امکانات به سمت اغنیاء کشیده شود؛ مثل تورم در کشور خود ما و امثال ما که در تلاطم بازار اغنیاء که ضرر نمیکنند؛ این فقراء و طبقه متوسط رو به پایین است که سقوط می کند، نه اینکه خسارت به همه یکسان وارد شود. بگذریم!¹
۱. استاد می فرمودند داستان حضرت شعیب و تصرف در مکیال و میزانی که سوره هود و... بیان کرده است همین است. داستان دستکاری در موازین بهشکل واضح لزوماً نیست؛ بلکه تصرفاتی است که به نحوی موازین سنجه میکند که نفع اغنیاء در او واقع شود.
🆔@Asre_jadid_57
▪️به مناسبت نزدیکشدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نکاتی را که ذکر آن ضروری است، تقدیم میکنم.
▪️اغلب نامزدهای انتخاباتی، شعارهایی چون انقلابی، فسادستیزی، عدالتخواهی و... را سر میدهند، اما آنچه که باید ملاک و معیار انتخاب ما قرار بگیرد، نباید صرفاً شعارها و وعدهها باشد و باید از بسندگی به شعارها و اکتفا به وعده و وعیدها به سمت رصد و ارزیابی موشکافانهی برنامهها و نسخههای اجرایی و سازوکارهای مدیریت کاندید مورد نظر برویم.
▪️البته که باید ملاک و معیار ما در انتخاب، صفات و روحیات شخصیِ کارگزار باشد؛ او باید به معنای واقعی کلمه، خدمتگزاری سادهزیست، انقلابی، فسادستیز، خیرخواه، مردمی، پرتلاش و خستگیناپذیر باشد اما وجه دیگری که تقریباً نادیده گرفته میشود، این است که او بر اساس کدام طرحها، نسخهها و سازوکارها میخواهد به مدیریت دولت و کشور بپردازد؟
▪️با این دید، از میان نامزدهای موجود، عدهای فاقد طرح و برنامه هستند، گروهی دیگر دارای برنامههای نامطلوب و ناکارآمد هستند و دستهای نیز دارای طرحها و ایدههای خوب و کارساز هستند، که شوربختانه مورد غفلت رأیدهندگان قرار میگیرند؛ به عبارت دیگر، رصد و بررسی برنامههای یک نامزد، ملاک و معیار انتخاب قرار نمیگیرند، در حالی که ابزار راستیآزمایی شعارها و وعدههای یک کاندید، برنامهها و نسخههای او هستند. (البته در کنار لحاظ کارنامهی او)
▪️اگر نخبگان انقلاب، بنا بر یک کار تخصصی دقیق، به رصد برنامهها و مکانیسمهای نامزدهای موجود بپردازند و سپس مقایسهای بین برنامههای تمام نامزدها انجام دهند تا نقاط قوت و ضعف هر یک مشخص گردد. و بر اساس این آمارها هر یک از نامزدها در مقام پاسخگویی و دفاع از خود برآید تا قضاوتها منصفانهتر و دقیقتر گردد؛ این کار دارای فواید بسیاری است؛ از جمله این که مردم رأیدهنده با فهم نقاط قوت و ضعف و تمایزهای میان برنامههای کاندیداها، به انتخاب آگاهانه و دقیقتر نزدیک میشوند و در واقع، زمینههای انتخاب درست فراهم میشود و موانع آن؛ مانند انتخابها و تصمیمهای هیجانی و احساسی برطرف میشوند.
▪️این روش، خیلی کارآمدتر از مناظراتی است که در آن هریک از کاندیدها در مقام اسکات خصم و رقیب برآمده و با نادیدهگرفتن اخلاق سیاسی، به صورت سلبی به توهین و نفی یکدیگر مشغول شوند؛ اینجا در واقع درگیری بر روی نسخهها و برنامهها و حل مشکلات مردم متمرکز میشود.
▪️ذکر چهار نکته در این میان حائز اهمیت است؛ کارگزار تراز جمهوری اسلامی کسی است که اولاً تمایز میان الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی و الگوی توسعهی غربی در عرصهی اداره کشور و ثانیاً تمایز بین ایدهی مقاومت و سازش در عرصه سیاست خارجی را درک و تصور کند لااقل و ثالثاً معتقد به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی در میدان ادارهی کشور و ایدهی مقاومت در عرصهی سیاست خارجی باشد. ضمناً دیگر دوران دوگانههای کاذب و دستساز دشمن، موسوم به چپ و راست یا اصلاحطلب و اصولگرا تمام شده است، امروزه برجستهکردن دوگانهی ارزش و ضدّارزش یا مصداقیتر بگویم: انقلابی و غربگرا، کارساز خواهد بود که محل نزاع را دقیقاً و عميقاً نقطهزنی میکند؛ بنابراین مراقب باشیم تا فریب دوگانههای دروغین را نخوریم.
▪️با روش مذکور میتوان نشان داد که کدام نامزد بناست با الگوهای توسعهی غربی به ادارهی کشور بپردازد، آیا اساساً نسخههای غربی در دوران قبل از انقلاب و نیز بعد از انقلاب کارآمد بودهاند؟ نسخههای غربی چگونه به نفع صاحبان قدرت(زور) و ثروت (زر) تمام میشود؟ میتوان نشان داد که یک نامزد، معتقد و ملتزم به انقلاب اسلامی است اما در امر ادارهی کشور، متوسل به الگوهای غربی است.
(در عرصهی سیاست خارجی) میتوان نشان داد آیا اساساً سازشکاری در فضای آنارشیک، ضامن توان بازدارندگی است؟ آیا سازش و امتیازدادن برای حل مشکلات کشور، منطقی است؟ یا تبیینهای دیگر در موضوعات مختلف دیگر که میتواند انجام شود و برای انتخاب صحیح مردم، تعیینکننده باشد. حتی میتوان نشان داد که کدام نمایندگان فاقد طرح هستند و کدام دارای طرح.
▪️بنابراین، تأسیس یک ستاد یا پویش کاملاً خودجوش توسط نخبگان با مأموریت رصد و بررسی برنامههای نامزدها ضروری است. میتوان به مکانیسمهای مطلوبِ تحقق این امر اندیشید، که آیا باید یک پویش شکل گیرد؟ یا یک ستاد؟ یا به نحوههای دیگری از ظهور وبروز نیاز است؟ حالا نتایج این رصدها چگونه به حقیقت نزدیک باشد و چگونه این نتایج در اختیار مردم قرار داده شود، چگونه اعتماد مردم در امر انتخاب به این نتایج جلب شود و... همه و همه قابل تأمل و بررسی است.
١۴٠٣/٠٣/١٢
#انتخابات
#ماموریت_نخبگان
#کارگزار_تراز_جمهوری_اسلامی
#زمینهی_تصمیمگیری_درست
🆔@Asre_jadid_57
▪️حضرت آیتالله خامنهای تولید الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی را لازمهی تحقق «تمدن اسلامی» خواندند و در پاسخ به این سؤال که «چرا الگوهای موجود و آزمودهشده در دنیا نمیتوانند الگوی مطلوبی برای ما باشند؟»، گفتند: الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایهی اومانیسم و اصول غیر الهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانستهاند وعدههایی را که درخصوص ارزشهایی نظیر «آزادی» و «عدالت» داده بودند، محقق کنند.
▪️رهبر انقلاب، وضعیت نامناسب برخی کشورهای دنبالکنندهی این الگوها در شاخصهایی نظیر بدهیهای کلان مالی دولتها، بیکاری، فقر و اختلاف طبقاتی شدید را نشانههایی از ناکارآمدی الگوهای رایج خواندند و افزودند: این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «اخلاق، عدالت، معنویت و امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.
▪️ایشان، «اسلامی بودن» الگوی پیشرفت را اساس کار خواندند و تأکید کردند: لازمهی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزههای علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی فلسفی، کلامی و فقهی است.
▪️حضرت آیتالله خامنهای، توجه به وَجه ایرانی در عنوان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را نیز مهم ارزیابی کردند و افزودند: ایران، زمینهی تحقق این الگو است و اگر به فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، اقلیم، آداب و سنن و سرمایههای انسانی و طبیعی کشور توجه نشود، الگوی پیشرفت، سندی غیر قابل تحقق و بدون استفاده خواهد شد.
▪️رهبر انقلاب پس از بیان اهمیت و ضرورت الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی به بیان الزامات تولید آن پرداختند. ایشان، «تنظیم و تدوین علمی»، «ایجاد زمینه برای بحث و تضارب آرا دربارهی الگو»، «مشخص شدن مرزبندیها و تمایزات الگو با نسخههای فراوان و مکاتب موجود در دنیا»، «توجه توأمان به آرمانها و واقعیات»، «کاربردی بودن» و «برخورداری از قوت و مقاومت علمی در برابر نظرات معارض و مخالف» را از جمله الزامات تدوین الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی خواندند.
▪️حضرت آیتالله خامنهای در ادامه چند توصیه نیز خطاب به اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بیان کردند. «عجله نکردن در تهیه و تدوین الگو»، «آسیبشناسی عملکرد پنجسالهی مرکز»، «نقد جدی و قوی الگوهای رایج توسعهی جهانی»، «کار جدی، جهادی و انقلابی و استفاده از محققان جوان، خوشفکر، مؤمن و انقلابی»، «ارتباط با دستگاهها و بدنهی مدیریتی کشور» و «گفتمانسازی» توصیههای رهبر انقلاب اسلامی به اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بود.
▪️حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اهمیت «گفتمانسازی» افزودند: باید با استفاده از دستگاهها و امکانات، بهنحوی گفتمانسازی شود که الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، به گفتمانی حاکم بر ذهنها و دلهای جوانان یعنی نسل آیندهی مدیران کشور تبدیل شود.
▪️ایشان همچنین شرط لازم برای موفقیت در هر اقدامی را «ایمان و اعتقاد راسخ» خواندند و از فعالیتهای رئیس و اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت تشکر کردند.
📕دیدار اعضای شورای عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با رهبر انقلاب، ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
برای خواندن متن کامل بیانات معظم له به آدرس زیر مراجعه بفرمایید:
🌐https://khl.ink/f/32895
#الگوی_پیشرفت
#ناکارآمدی_الگوهای_توسعهی_غربی
🆔@Asre_jadid_57
امام (ره) راه روشن اسلام و قرآن بود در ظلمات روزگار ما. امام، مسیر جدیدی در فلسفهی سیاسی روزگار ما باز کرد، پیوند معنویت و جمهوریت بهمعنای اتکا به مردم در همهی صحنهها. در یک کلمه، مردمسالاری دینی.
🔰آیتالله صادق لاریجانی
#امام_خمینی
#فلسفه_سیاسی
#پیوند_معنویت_و_جمهوریت
#مردمسالاری_دینی
🆔@Asre_jadid_57
اگر به من نخندید، من باز هم هوایی این شده ام که بهترین و موفقترین انتخابات، در جامعه ای است که #مردم رویای آینده خود را میشناسند!
تنها جامعهای که منتخبش مجبور است قطبنمای خود را بر روی خواست مردم تنظیم کند و مردم را سودازده امواج متلاطم درون خودش نکند، جامعهای است که میداند در چندسال آینده به کجا میخواهد برود!
در یک فرصت انتخاباتی، مهم این نیست که نامزدهای انتخاباتی چه برنامهای دارند! مهم این است که مردم چه برنامهای دارند! مهم این است که مردم در چند سال آینده می خواهند چه کنند!
قبلا زیاد نوشتهام که مردم ایران در شرایط #دو_قطبی_اجتماعی هستند و به همین دلیل هم جامعه دچار پاشیدگی و بی اعتماد به نفسی شده و معلول این پاشیدگی، انتخاباتهای شدیدا قطبی شده و پر از #لجن_پراکنی است. وقتی مردم زبان بسته باشند، نامزدهای انتخاباتی اینقدر وراج و هرزه گو می شوند!
این مأموریت ما طلبهها، روشنفکرها، فرهیختگان اجتماعی و... است که ذهن تصویرگر و رویاپردازی اجتماعی مردممان برای آینده های محتمل پیش رو را فعال کنیم.
آنقدر که این گفتگوها و زمزمههای بین مردم، بر نامزدها اثر دارد، حرفهای بی سر و ته نامزدها بر مردم اثر ندارد.
🆔 @social_theory
🆔@Asre_jadid_57
پینوشت: حسینآقای مهدیزاده، مأموریت طلاب و فرهیختگان جامعه را تصویرسازی و رؤیاپردازی برای مردم دانسته؛ چرا که انتخاباتی ایدهآل است که در آن، مردم دارای رؤیا هستند و مشخص کردهاند که در آینده باید به کجا برسند، آنگاه مسئولین مجبورند که جهت حرکت خود را به سمت دلخواه مردم تنظیم کنند.
البته قطعاً ارزیابی و رصد برنامههای مسئولین مهم است اما رؤیاداشتن مردم نیز در تحقق انتخابات تراز، اثرگذار است.
#رؤیای_اجتماعی
#تصویرسازی
#رؤیاپردازی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️اقتضائات تحقق انتخابات تراز در ایران قوی (مأموریت فرهیختگان جامعه یا معرفی معیارها و ملاکهای کارگزار باکفایت و...) (در حال تکمیل)
1⃣نگرش، منش و کنش سیاسی و راهبرد اقدام در انتخابات؛ حجةالاسلام حسین ایزدی
2⃣نیاز امروز جبهه انقلاب و رسالت نخبگان (بخش اوّل) (بخش دوّم) (بخش سوّم)؛ حجةالاسلام حسین ایزدی
3⃣مأموریت فرهیختگان: رؤیاپردازی اجتماعی؛ حجةالاسلام حسین مهدیزاده
4⃣رئیسجمهور منتخب؛ ١.آگاه و معتقد به اهداف انقلاب اسلامی و نظم مطلوب آن ٢.آگاه از نظم کنونی جهان و تأثیر آن در امر ادارهی کشور ٣.داشتن طرح دقیق و کارآمد در گذار از نظم کنونی جهان به نظم مطلوب انقلاب اسلامی؛ دکتر محمدحسین طاهری
5⃣مأموریت فرهیختگان: ۱.تمرکز بر ارزیابی برنامههای نامزدها؛ نه شعاربسندگی و اکتفا به وعدهها ۲.نیفتادن در تلهی دوگانههای کاذب و برجستهکردن دوگانهی انقلابی یا غربگرا.
اوصاف کارگزار تراز: ١.آگاه و ملتزم به الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی ٢.آگاه و ملتزم به ایدهی مقاومت
🔗از اساتید و برادران گرامی و ارجمند؛ حجج اسلام قنبریان، سیدعلی موسوی، حسین ایزدی، امین رضایی و دکتر حمید ابدی خواهشمندم پیرامون اقتضائات تحقق انتخابات مطلوب در ایران قوی (مأموریت فرهیختگان جامعه یا معرفی معیارها و ملاکهای رئیسجمهور باکفایت و...) یادداشتی را مکتوب و منتشر کنند تا به سلسلهیادداشتهای موجود در این صفحه اضافه شود.
🆔@Asre_jadid_57
❓امام را به نسل جوانچگونه معرفی کنیم؟
▪️اگر در معرفی امام به نسل امروز بگوییم او فقیه، عارف، فیلسوف، مفسر، مسلط بر اصول و کلام و سایر مقامات بود در این درجات علمی در تاریخ شیعه نمونه فراوان است. امام در کنار این درجات یک شخصیت شجاع، زمانشناس و سیاستفهم است که قائل به دینداری اجتماعی با تحقق نظام سیاسی بود.
پینوشت: البته فقیهِ شجاعِ زمانشناس و سیاستفهم که تشکیل حکومت و نظام سیاسی را امری ضروری دانست.
🆔@Asre_jadid_57
⭕️امام خمینی (ره) دنیا را به سمت بهترشدن تغییر داد
🔰 یورگن گراسمان، فعال صلح شیعه آلمانی در سال ۲۰۱۸ و در مصاحبه با تهران تایمز بیان کرد:
▪️امام خمینی(ره) نه تنها جهان اسلام، بلکه با حرکت خود کل جهان را به سمت بهترشدن تغییر داد.
▪️او امت اسلامی را بیدار کرد، نه فقط مسلمانان شیعه، بلکه حتی مسلمانان سنی نیز تحت تأثیر حرکت او قرار گرفتند.
▪️وی گفت: با وجود بیش از هزار سال تحریف اسلام از طریق وهابیت و سایر روشهای خشک و متعصبانه، امام خمینی(ره) اسلام را به مسیر درستش بازگرداند.
🌐https://www.tehrantimes.com/news/429901/Imam-Khomeini-changed-the-world-for-the-better-German-activist
🆔@didebangharb
🆔@Asre_jadid_57
#چالش_معیارهای_رئیس_جمهور_ایران_قوی
شرایط تعیینکنندهای پیش روی ملت ایران و قلب تپندهی جبههی مقاومت قرار دارد. مسیری که تا به امروز با جمهوری اسلامی ایران عزیز طی کردهایم، بیشتر شبیه فنر فشردهای است که باید دستکم در مقیاس #نظم_منطقهای انرژیاش آزاد شود.
رئیس قوهی مجریهای که در آینده به انتخاب مردم شریف و صبور #ایران دوستداشتنی خواهد رسید، بهنظرم باید از دو ویژگی مهم بهنحو احسن برخوردار باشد:
1️⃣ باید به امکانات و قابلیتهای انقلاب اسلامی و نظم فراگیری که میتواند از دل آن بجوشد و ریشه بدواند، عمیقا آگاه و مومن باشد.
2️⃣ باید به پیچیدگیها و اقتضائات #دولت_مدرن و #نظم_وستفالیایی و اطوار آن عمیقا واقف بوده؛ امتدادش در امر ادارهی کشور را شناخته، و نسبت به استحالهی آن در نظم مطلوب انقلاب اسلامی و نقشهی راه تمدنی آن، طرح و تدبیر دقیق و مشخص و کارآمدی را در دست داشته باشد.
پینوشت
اساتید و برادران عزیزم آقایان جمالی، نخعی، مهدیزاده، محمدی و تفرشی را به ادامه این چالش دعوت میکنم و تقاضا دارم در شناخت معیارهای مورد نظر دغدغهمندان انقلاب اسلامی این زنجیره را تکمیل کرده و با معرفی 5 نفر دیگر این چالش را ادامه دهند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
▪️آقای دکتر طاهری، بهجای تأکید بر اینکه چه شخصی از کاندیداها باید انتخاب شود، بر روی خصوصیات رئیسجمهور تراز جمهوری اسلامی تمرکز کردهاند. ایشان در حقیقت دارابودن سه ویژگی برای رییسجمهور منتخب را الزامی دانستهاند؛ ١.آگاه و معتقد به امکانات و قابلیتهای انقلاب اسلامی و نظم مطلوب آن ٢.آگاه از پیچیدگیها و اقتضائات نظم کنونی جهان (نظم وستفالیایی و لیبرال آمریکامحور و اروپامحور) و امتداد آن در امر ادارهی کشور
٣.داشتن طرح و تدبیر دقیق و کارآمد در استحاله و گذار از نظم کنونی مدرن به نظم مطلوب انقلاب اسلامی
🆔@Asre_jadid_57
📝 مروری بر چهار یادداشت در زمینه انتخابات (کنش، منش، نگرش سیاسی و راهبرد اقدام)
🔻 برادر عزیزی دعوت به نگارش یادداشتی درباره رسالت نخبگان در انتخابات داشتند، ترجیح دادم بهجای یادداشت جدید، مروری بر چهار یادداشت اخیر در این زمینه و توصیف ابعاد مسئله داشته باشم.
طی چند یادداشت کوشیدم از چند ضلع نسبت به مسئله #انتخابات تأملی کنم تا زوایایی مهمتر برجسته شود. توجه به #نگرش سیاسی، #کنش سیاسی، #منش سیاسی و #راهبرد اقدام چهار زاویهای است که مورد توجه بوده است.
1. یادداشت "فلسفه انتخابات در عصر انقلاب اسلامی" تلاش میکند نگرش ما به مسئله انتخابات را از لایه کنش سیاسی به بستر رشد اجتماعی و ملی بر اساس مبانی دینی ارتقاء دهد. چه آنکه #زاویه_دید ما به این مسئله است که جنس کنش ما را تعيين میکند. انتخابات را باید بهمثابه بستر و زمینه رشد ملی قلمداد کرد.
2. یادداشت" سیاستورزی بعد از رئیسی" میکوشد نشان دهد یک جامعه چگونه میتواند از موقعیتهای خود در مسیر رشد و ارتقاء بهره ببرد. جامعهای که تجربه سیاستورزی رئیسی را دارد، باید این مدل را به لایه #خودآگاهی_اجتماعی و ادبیات سیاسی تثبیت شده جامعه ایرانی وارد کند تا از ثمرات آن برخوردار شود. یعنی باید در مدل سیاستورزی یک گام به جلو رفت و اصول جدیدی را بهعنوان پایههای اقدام و انتخاب در نظر گرفت.
3. یادداشت "راهبرد انتخاباتی جبهه انقلاب" کلیدیترین نقطه تمرکز جبهه انقلاب در انتخابات را گوشزد میشود. روایت رئیسی، تولید #امید و توصیف #کارآمدی جبهه انقلاب در ساخت ایران پیشرفته در مقابل ادعاهای جریان غربگرا، محور اصلی این یادداشت است.
4. اما یادداشت "کنش سیاسی و برکت" در لایه #اخلاق_سیاسی و ایجاد توجه به امتداد سنتهای الهی در امر سیاسی و اقدام اجتماعی است. امری که شاید کمتر به آن توجه داریم و برکت را بیشتر در اقتصاد تعریف میکنیم اما از نسبت برکت با امر سیاسی غفلت داریم.
#انتخابات
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🆔@Asre_jadid_57
▪️از جمله تواناییهایی که منتقد ادبیِ روایتشناس باید کسب کند و در تحلیلهایش به کار ببرد، تشخیص ِ ... راویان غیر قابل اعتماد و بررسی دقیقِ نشانههای حاکی از ناموثق بودن روایتهایشان است.
📕نقد ادبی با رویکرد روایتشناسی، حسین پاینده، ص ۱۷
#روایت
#روایت_شناسی
@nashrara
🆔@Asre_jadid_57
📊 ✅ نتایج اولین نظرسنجی شناخت پیرامون انتخابات ریاستجمهوری
(بخش دوم)
✍️ یافتههای نخستین پیمایش ملی شناخت نشان میدهد، ۶۶ درصد از افراد معتقدند فرق میکند که چه کسی رئیسجمهور باشد. در مقابل ۲۸ درصد اعلام کردهاند فرقی ندارد چه کسی رئیسجمهور شود.
🔸نکته قابل توجه در این نظرسنجی این است که شاخص بی تفاوتی، دارای همبستگی قوی با عدم تمایل به شرکت در انتخابات است.
در همین راستا ببینید:
🔗نظرسنجی شناخت پیرامون انتخابات (بخش اول)
🔅 میتوان شناخت!
#شناخت_انتخابات
| اینستاگرام | توییتر | تلگرام |
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@shenaakht_center
#نظرسنجی
#جامعه
#مردم
#انتخابات
🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اعتراف تاریخی! اما چه فایده!
▪️جهانگیری بعد از یک عمر که "نوشتن برنامه توسعه"، "قدرت سیاسی برای اجرای آن" و "قدرت اقتصادی برای نفع بردن از آن" در دست "جریانشان" بوده اعتراف میکند که نتیجه توسعهشان بیعدالتی و نابرابری و نارضایتی بوده.
امیدوارم همین اعتراف برای عاقبت بهخیریاش بهانه شود و در ادامه مسیر از آنچه کرده برگردد.
@h_abasifar
#الگوی_توسعه_غربی
#سازندگی
#اصلاحات
#اعتدال
#ناکارآمدی
🆔@Asre_jadid_57
🔰 رمی برئ!
❓کدامیک بیشتر دل می سوزاند؟:
• بی گناهی را "آیت الله اعدام" و "قصاب تهران" بخوانند و علیرغم دکتری، به "۶کلاسه" متهم کنند و...؟!
یا
• ممتد نیروهای اصیل انقلابی ای که رانده شدگان دائمی طراحی و اجرای نقشه توسعه کشور بوده اند، را مقصر پیامدهای بد برنامه های توسعه بخوانند؟! فقر و نابرابری و رکود اقتصادی و... را گردن آنها بیاندازند در حالیکه "برئ" و برکنارند!
🔅 برای پاسخ، اول رجوعی به قرآن کنید!
"خط ترانزیت بهتان" در قرآن دو درجه و مرتبه دارد:
1⃣ به بی گناهی نسبت ناروا داده و اذیت و آزارش دهند در حالیکه تقصیری ندارد (بغیر ما اکتسبوا)!
آیه۵۸ احزاب: "كسانى كه مردان مؤمن و زنان مؤمن را بىهيچ گناهى كه كرده باشند مىآزارند، تهمت و گناه آشكارى را بر دوش مىكشند."
2⃣ از آن بدتر، خطا و گناه خود را گردن بی گناه انداختن (یرم به بریئاً) است!
آیه ۱۱۲نساء: "هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است".
این "حمل بهتان" (فقد احتمل بهتاناً) از اولی بدتر است!
❗️آقای جهانگیری مرداد۱۴۰۰ جوانمردی کرد و در جلسه اعتراض عشایر اهواز اعتراف کرد: "من به عنوان آدمی که عمرم در توسعه گذشته است باید اعتراف کنم توسعه ای که اجرا کردیم متاسفانه عوارضش اینچنین نشان داده می شود! توسعه ای که رضایت مردم درش نباشد توسعه نیست؛ امروز توسعه وقتی معنا پیدا می کند که مردم از آن تبعیض و بی عدالتی و نابرابری متوجه نشوند...!"۱
دهها رسانه و کاندید انتخابات در سالیان متمادی نتایج همین برنامه های معیوب (با اجرای ناقص) -که وضع موجود اقتصاد است- را گردن جریان انقلابی نظام انداخته اند!
درحالیکه همیشه الگوهای توسعه غربی شعار آنها بوده و مجاری برنامه ریزی و اجرای آن هم (حتی وقتی به حسب ظاهر، دولت دست آنها نبوده) دست کارشناسان آنها بوده است.
این مصداق واضح "من یکسب خطیئه او اثماً ثم یرم به بریئاً فقد احتمل بهتاناً و اثماً مبیناً" است.
جریان انقلابی (مثل بهشتی و جهاد سازندگی اش) وقتی شعار "همه با هم جهاد سازندگی" را محقق و در مجامع جهانی مورد توجه کرد؛ تمجید امپراطور ژاپن را در پی داشت طوری که از آقای رفسنجانی پرسید: "چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی مردم مناطق محروم را با خود همراه کند و بسیاری از مناطق را توسعه [بخوانید: پیشرفت] دهد؟!"۲
در تجارب و ادوار دیگر برای حل مشکل مسکن و اشتغال و... از مثل این الگوها پیروی شد.
توسعه غربی، هر نوع پیشرفت اقتصادی نیست؛ صورت و تعیّنی خاص بر فرآیند اقتصاد و سیاست و فرهنگ است.
امروز اگر اعتراف آقای جهانگیری -بعنوان یک مدیر باسابقه در توسعه- به رخ جریان توسعه غربی کشیده شود، عذر بدتر می آورند که: عوارض نامطلوب، بخاطر اجرای ناقص برنامه های توسعه است!
اجرای کامل آن شامل عرصه فرهنگ و توسعه انسانی هم می شود که تئوری پردازی از آنها گفت: جامعه ای که سالی ۳میلیون زائر جمکران دارد، به مدرنیته [و توسعه] نمی رسد!
منتظر باشید ببینید بهتان پیامدهای این برنامه های معیوب و اجراهای غلط را اینبار بعد از رئیس جمهور شهید گردن کدام نیروی متعهد انقلابی می اندازند!
...........................
۱. اینجا ببینید: yun.ir/9obfba
۲. کتاب رسم جهاد ص۱۳
* این یادداشت را هم ببینید
📝 محسن قنبریان ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
#دلم_سوخت
#بهتان
#خط_حمل_بهتان_در_قرآن
☑️ @m_ghanbarian
#الگوی_توسعهی_غربی
#توسعه_غربی
🆔@Asre_jadid_57
⭕️تفاوت امام خمینی با دیگران | وظیفهگراییِ ناظر به حصول نتیجه
🔰حضرت آیتالله حائری شیرازی
▪️آنچه امام در سال۴٢ مطرح میکند و همه با آن موافقت میکنند، با آنچه در سال۵٧ مطرح میکند و باز همه میپذیرند، فرق دارد. آنچه را ایشان در سال۵٧ مطرح کرد و همگانی شد، اگر در سال۴٢ مطرح میکرد، خودش منزوی میشد؛ چون آن میوه هنوز نرسیده بود! در آن هنگام، فقط عدّهای از مردم، رژیم را آنطور که باید شناخته بودند و بسیاری هنوز به این کاروان ملحق نشده بودند. از این جهت، شعار امام در سال۴٢، شعار تشکیل حکومت اسلامی نیست؛ بلکه شعار مبارزه با ظلم و استبداد و طغیان است؛ شعار اعتراض به کاپیتولاسیون و مخالفت با پیمانها و قراردادهای نظامی است.
▪️چرا وقتی دیگران قیام میکنند، خُرد و منزوی میشوند؟ چرا به آنها میگویند تندرو و همراهشان حرکت نمیکنند؟ تفاوت در اینست که امام، کار را در جای خودش، وقت خودش و در شرایط مناسب خودش شروع میکند و در نتیجه، جامعه را با هم متّفق میکند. اما دیگران نمیدانند مردم چگونه فکر میکنند و در ذهنشان چه میگذرد؟ فقط بهعنوان اینکه «من باید بگویم و وظیفهام را ادا کنم و فردا پیش خدا مسئول نباشم» حرفی میزنند و چیزی مینویسند.
▪️این درست است که انسان مسئولیتش را ادا کند، اما مسئولیت فقط این نیست که من فردای قیامت بگویم «خدایا من گفتم و به من ربطی ندارد که کِی بگویم و کجا بگویم و با چه مقدماتی بگویم! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم نسبت به من موضع بگیرند. به من ربطی ندارد که اگر گفتم، مردم بروند و حتی دست از دین بِکِشند! به من ربطی ندارد که اگر گفتم، فردا دین برای عدۀ کثیری مشتبه شود!» این تفاوت امام (ره) با دیگران است. برخی از روی تدیّن و وظیفۀ شرعی سخن میگویند؛ اما میگویند تا سبُک شوند و آرام بگیرند، میگویند تا فردا جواب داشته باشند! اما امام، میگوید تا اسلام را در عالم بر کفر حاکم کند!
▪️«صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالِم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را»
▪️وقتی انسان میگوید «میخواهم ادای مسئولیت کنم و هر چه بادا باد»، دارد گلیم خویش را از موج بیرون میکشد. اما کسی که توجه میکند به اینکه کلامش مردم را نَرَماند و سخنش آنها را از اسلام سرد نکند، یا موضعگیریاش، جوان را طرد نکند و پیر را در مقابل انقلاب قرار ندهد، کاروان را نشکند، مجموعه را به هم نریزد و نظام از هم نپاشد، این، هزار جا را فکر میکند و آن، فقط یکی را فکر میکند!
@haerishirazi
#ولایت
#راهبری
#آقا
🆔@Asre_jadid_57