eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
160 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️پشت به زین یا زین به پشت 🔹این موضوع خارج از فضای رسانه‌ای از جهات متعددی قابل نقد و بررسی است. اولین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اولویت این مطالبه تا چه حد است و چند درصد از جامعه‌ی زنان را به خود اختصاص می‌دهد؟ به فرض برطرف شدن موانع قانونی موتورسواری زنان تا چه اندازه به تبعات اجتماعی این تصمیم اندیشیده شده است؟ با توجه به این سخن رهبر انقلاب که « حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است» آیا در جامعه‌ای که از نظر ساختارهای اقتصادی گرفتار سیاست‌های نئولیبرالی و سرمایه‌داری است، بسترسازی برای پیک موتوری شدن زنان، می‌تواند تکریم زن محسوب شود یا به نفع لیبرال‌های سرمایه‌دار است؟ مگر نه این است که جریان سرمایه‌داری ید طولایی در ساخت نقش‌های کاذب اجتماعی برای زنان دارد و آنها را به سمت کالا شدن سوق می‌دهد. آیا پذیرش این موضوع، زنان را به پیک‌های ارزان‌قیمت رستوران‌ها، فست‌فودها و اسنپ موتوری بدل نمی‎کند؟ آیا چنین شغلی مناسب ویژگی‌های جسمی و روحی زن است یا آنها را به پادوهای زیردست مردان تبدیل می‌کند؟ موقعیتی که بر طبق بیانات رهبر انقلاب حالت تکبر زن در برابر نامحرم را از بین برده و تسلط مردانه بر او را به دنبال خواهد داشت. 🔸 ممکن است با این توجیه که «بخشی از زنان این شغل را پذیرفته‌اند، پس باید بستر را فراهم کرد» مواجهه شویم. اما در جواب به این توجیه، باید گفت کدام سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی زنان را به این وادی کشانده است؟ آیا بهتر نیست پای صحبت این زنان نشست و با طرح‌های اقتصادی صحیح و کارآفرینی درست آنها را به سمت بسترهایی هدایت کرد که هم کرامت آنها را حفظ کند و هم امنیتشان را؟ اما فارغ از بحث اشتغال، باید به این موضوع از منظر شرعی و فقهی هم نگریست؛ البته نه فقه فردی که فقه اجتماعی. وقتی نظام اسلامی در مواجهه با تکثرهای اجتماعی با ناسازگاری بین امیال و خواسته‌های مردم و احکام شرعی مواجهه می‌شود، فقه نظام چه پاسخی برای آن دارد؟ آیا برای تصویب این قانون هیچ پیوست تحلیلی در نظر گرفته شده است که با توجه به بستر کنونی جامعه که در خدمت کشف حجاب است، این قانون قرار است تکمیل‌کننده‌ی کدام پازل و پیش‌برنده‌ی اهداف کدام جریان فرهنگی باشد؟ این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که نیم نگاهی به تاریخ موج اول جنبش فمنیسم داشته باشیم. 🔹روزنامه گاردین در مقاله‌ای با عنوان «چگونه دوچرخه به نماد آزادی زنان تبدیل شد» می‌نویسد: « صد سال پیش، آلیس هاوکینز، به عنوان یکی از فمنیست‌های طرفدار حق رأی زنان، در اطراف شهر لستر انگلستان، سوار بر دوچرخه اقدام به تبلیغ جنبش حقوق زنان کرد. او به عنوان اولین بانویی که در این شهر جوراب شلواری پوشید، خشم عمومی را برانگیخت. در طول مبارزه برای به دست آوردن حق رای، دوچرخه نه تنها به یک ابزار، بلکه نمادی برای رهایی زنان تبدیل شد.» در واقع دوچرخه از یک سو ابزاری برای تغییر پوشش و رهایی زنان از لباس‌های بلند آن زمان بود و از سویی دیگر نمادی برای آزادی بیشتر. در ادامه‌ی همین مقاله نقل قولی از سوزان بی آنتونی، رهبر حقوق مدنی آمریکا در سال 1896آمده که می‌‌گوید: «من فکر می کنم [دوچرخه] بیش از هر چیز دیگری در دنیا برای رهایی زنان موثر بوده است. هر بار که زنی را با دوچرخه می‌بینم خوشحال می‌شوم. وقتی زن سوار بر دوچرخه می‌شود، به او احساس اعتماد به نفس و استقلال دست می‌دهد و به دوردست‌ها می‌رود. تصویری از زنانگی بی بند و بار و رها» 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ✍| مریم اردویی ♦️از مدارای پدرانه تا کینه‌ی قلدرانه 🔹یکی از نکات قابل توجه در دیدار اخیر رهبر انقلاب با مردم قم، تفاوت موضع‌گیری ایشان در مقابل افرادی بود که اقدام به کشف حجاب می‌کنند. در فروردین ماه گذشته در دیدار با هیئت دولت، با تأکید بر اینکه کشف حجاب یک حرام شرعی و سیاسی است، علت عمده‌ی کشف حجاب‌ها را به ناآگاهی و عدم توجه به نقشه‌ی دشمن و دستان پشت پرده نسبت دادند نه به لجبازی و معارضه با نظام اسلامی. به عبارت دقیق‌تر بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از اصول اساسی شریعت و تسلیم نمودن شرع به عرف تلاش کردند تا پای افرادی که قربانی فضای جنگ شناختی شده و از سر جهل حجاب از سر برداشته‌اند، را از باتلاق کشف حجاب بیرون کشیده و بدون هل دادن آنها به زمین بازی دشمن به آغوش جامعه‌ی اسلامی بازگردانند. رویکردی تربیتی که می‌توان آن را مدارای پدرانه نسبت به فرزند فریب‌خورده نامید. اما در دیدار اخیر از موضع قبلی یک گام پا را فراتر گذاشته و فرمودند: «مسئله صرفاً این نیست که حالا قضیّه‌ی حجاب را یک عدّه‌ای نمی‌دانند یا ملاحظه نمی‌کنند؛ نه، یک عدّه‌ای انگیزه دارند ــ البتّه عدّه‌ی کمی ــ برای مخالفت و معارضه.» 🔸 در این رویکرد تربیتی امام جامعه با در نظر گرفتن تکثر موجود در جامعه و ظرفیت‌های متفاوت ایمانی تلاش می‌کند بدون عقب‌نشینی از احکام شرعی افراد بیشتری از مردم را با خود همراه کند و با تبیین و مدارا، پرده‌های ظلمانی جهالت را که به موجب فضای شبهه‌آلود بر اذهان سایه افکنده با سرانگشتان پدرانه، کنار زند و فرزندانش را به آغوش بکشد و در گام بعدی برای مغرضان پرونده‌ای جدا باز کند. دقیقا شبیه سیره‌ی امیرالمؤمنین علیه ‌السلام که بدون تقریر و امضای بدعت‌های به وجود آمده در سال‌های حکومت خلفاء همچون نماز تراویح و .... به خاطر حفظ مصالح نظام اسلامی، تغییر و اصلاح آنها را به تأخیر انداخت تا فاهمه‌ی عمومی آماده‌ی پذیرش اشتباه شود. به عبارتی حکم مشخص اما اجرا نیازمند مدارا بود. نکته‌ی مهم دیگری که در این بیانات به آن اشاره کردند، نقش دستان پلید انگلیس خبیث در ماجرای کشف حجاب رضاخانی بود؛ دستانی که هنوز هم در پس پرده مشغول کارند. قائله‌ی کشف حجاب رضاخانی ریشه در کینه‌ای دیرینه داشت که انگلیس از زن مسلمان ایرانی به دل گرفته بود و تا هنوز به صورت نقطه‌ای مغفول در دل تاریخ باقی مانده است در حالی‌که این کینه هنوز پا برجاست. 🔹حدود نیم قرن قبل از قائله‌ی کشف حجاب، وقتی دستان استعمار پیر انگلستان به گلوگاه اقتصادی مردم قلاب شد و امتیاز توزیع و فروش توتون و تنباکو طی یک قرارداد استعماری به کمپانی رژی واگذار گردید، نهضتی به نام «نهضت تنباکو» بر پا شد که تا قبل از آن چنین خیزشی سابقه نداشت. علما فهمیده بودند که این قرارداد فراتر از اقتصاد، فرهنگ و سیاست‌ کشور را نیز هدف گرفته است. آنها می‌دیدند که هجوم اروپایی‌ها، سر و شکل ظاهری بازار را تغییر داده و بوی رواج فرهنگ بیگانه و تشبه به کفار به مشام می‌رسد. فتوای میرزای شیرازی تا اندرونی شاه نفوذ کرد و انیس‌الدوله سوگلی ناصرالدین شاه، طرف منافع ملت و حمایت از مرجعیت دینی ایستاد و با قدرت نرم زنانه، نهضت را در داخل قصر پیگیری کرد. ملکه‌ی متشرع ایران در پاسخ به سؤال متحیرانه‌ی شاه که «چرا قلیان‌ها را جمع می‌کنند و جدا می‌کنند؟» معتقدانه جواب داد: «برای آنکه قلیان حرام شده» و وقتی شاه با رگ ورم کرده گفت: «چه کسی حرام کرده؟» با همان منطق متشرعانه پاسخ داد: «همان کس که مرا به تو حلال کرده»؛ پاسخی که دهان شاه را چنان بست که دیگر به هیچ یک از نوکرانش دستور نداد برایش قلیان چاق کنند. اینگونه تیر خلاص به قرارداد رژی زده شد. 🔸قریب به نیم قرن بعد که بی‌غیرتی قانونی شد و کشف حجاب اجباری، یکی از کارشناسان استعماری لندن با اشاره به انیس‌الدوله و داغی که با حمایتش از حکم تحریم تنباکو بر دل منطق استعماری انگلیس گذاشته بود گفت: «ما با اجراي اين سياست کشف حجاب در ايران نطفه‌ی آن ‌گونه رويدادها (حمايت ملکه دربار قاجار از فتواي مرجع تشيع) را خشک کرديم و براي هميشه از تکرار آن جلوگيري نموديم.» اعترافی که هم نشان از استعماری بودن کشف حجاب دارد و هم اثرگذاری زن مسلمان و با هویت ایرانی. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻شورای فقهی زنان تشکیل می‌شود/ دکتر سکینه پاد 📎 اینجا بخوانید 🔻چرا باید با تخلف سلبریتی‌ها قاطعانه‌تر از مردم عادی برخورد کرد؟ / دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻 صدور گواهینامه موتور برای بانوان/ دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻چالش نبود اتاق فکر برنامه‌ریز و اندیشه‌ورز برای زنان/ مینو اصلانی 📎 اینجا بخوانید 🔻در نفی جنسیت‌زدگی و جنسیت‌زدایی؟ / دکتر مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻زن ترازِ انقلاب اسلامی / واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار زنان/ مهدیه منافی 📎 اینجا بخوانید 🔻جمعیت‌سیاست‌زده/ فاطمه امی 📎 اینجا بخوانید 🔻سینمای بدون قهرمان‌های ارزشی زنانه فقط به درد نخل گرفتن از دشمن می‌خورد/ این دو فیلم را مشاهده بفرمایید تا درد را بهتر لمس کنیم/ عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻مادر فریده مصداق مجاهدت زنانه‌ بانوان در گفتمان الگوی سوم است/ مستند 📎 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 عقب گرد بهداشت باروری در انگلیس! 📌" به گزارش خبرگزاری گاردین تعداد زنان بریتانیایی که در طول بارداری جان خود را از دست می‌دهند افزایش بسیاری یافته است. آمارهای منتشر شده بیانگر این هستند که مرگ و میر مادران باردار در طول ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ۱۳.۴۱ مرگ از هر ۱۰۰۰۰۰بارداری رسیده است. این درحالی است که آمار ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ، ۸.۷۹ بود. بر اساس مطالعات انجام شده زنانی که در طول مدت بارداری‌شان "افسردگی" را تجربه می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض از دست دادن جان خود هستند." 🔸در این گزارش هشداری جدی برای توجه به سلامت روان مادران در بارداری و بعد از زایمان تا یک سال داده می شود. در کنار اهمیت دادن به سلامت جسمانی مادر، لازم است روح و روان مادر مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود. در دوران بارداری به دلیل شرایط هورمونی و رشد جنین، بدن مادران وارد شرایط جدیدی می شود. برای حفظ سلامت روان مادران باردار، طبق تحقیقات انجام گرفته کیفیت رابطه با همسر و خانواده خود و خانواده همسر بسیار اهمیت دارد. رابطه با همسر در این دوران از اهمیت بسزایی برخوردار است. همراهی و همدلی در این دوران تاثیر چشم گیری بر سلامت مادر دارد و بهتر است این گونه مسائل به همسران آموزش داده شود. 🔹نکته‌ی دیگری که قابل تامل است اهمیت ویژه‌ی سلامت روان برای زنان و خصوصا برای مادران باردار می‌باشد. فقدان این مولفه برای تمام زنان باردار خواه آنان که زیست‌شان در کشورهای توسعه یافته‌ای به ماننده انگلستان است و خواه آنان که زیست‌شان در کشورهای توسعه نیافته‌ای چون کشورهای آفریقایی است، می‌تواند چالش‌ساز باشد. 🔸خبر ارائه شده توسط گاردین می‌تواند به نوبه‌ی خود برای انسانی که در قرن ۲۱ام زیست می‌کند تلنگری باشد بر آنکه علیرغم پیشرفت‌های مادی و تکنولوژی‌اش، علیرغم دست‌یابی به هوش مصنوعی و بهره‌هایی که از آن می‌برد چقدر از دنیای درون خود و به عبارت بهتر چقدر از بُعد روحانی خود دور و ناآگاه است. چقدر کیفیت زندگی‌اش را تک بُعدی و مادی‌گرایانه پیش برده و چقدر از روح خود، نیازهای روحی‌اش، ارتباط حقیقی با خالق و مبداء وجودی‌اش دور بوده است. این خبر علیرغم غم‌انگیزی‌اش اما در بردارنده‌ی نویدی از انسان قرن ۲۱‌ام است، نویدی که میگوید "بازگشت به اصل خود" برای انسان در حال رخ دادن است. تراژدی هرروز تلخ‌تر می‌شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻 مادران در قانون جمعیت باید بصورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند/ دکتر انسیه خزعلی 📎 اینجا بخوانید 🔻مسئله ورود زنان به ورزشگاه حل شده اما هنوز برخی رفتارهای غیرفرهنگی وجود دارد/ سینا کلهر 📎 اینجا بخوانید 🔻 فمینیسم در فیلم‌های رخشان بنی اعتماد / نادیا معقولی 📎 اینجا بخوانید 🔻الگوی سوم و امکان نظری آن/ اندیشکده زوج 📎 اینجا بخوانید 🔻شرقی ننگین/ دکتر مهدی تکلو 📎 اینجا بخوانید 🔻گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری/ صفوراسادات امین‌جواهری 📎 اینجا بخوانید 🔻ساختارها باید اجازه بدهند زن به سوی الگوی سوم‌شدن حرکت کند/ مهدیه منافی 📎 اینجا بخوانید 🔻حجاب استایل آتش زیر خاکستر/ منصوره زالی 📎 اینجا بخوانید 🔻آمار تکان‌دهنده از پورن! 📎 اینجا بخوانید 🔻زنان یمن پابه‌پای مردان یمن مبارزه می‌کنند 📎 اینجا بخوانید 🔻نقد به سیمون دوبوآر 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ♨️بریده‌ای از گفت و گوی صمیمانه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ❓موقعیت زنان در حکمرانی و سیاست‌گذاری امور کشوری و خصوصا مسائل زنان چگونه است؟! ▫️دکتر انسیه خزعلی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری پاسخ می‌دهند. 📺 فایل کامل تصویری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻به عنوان یک زن؛ از چه فشارهایی باید «رهایی» یابیم؟ / اما موسی صدر 📎 اینجا بخوانید 🔻بررسی و آسیب‌شناسی انگاره‌های جدید در حوزه خانواده/ دکتر زهرا داورپناه 📎 اینجا بخوانید 🔻هژمونیِ گفتمانِ اصالتِ و تاخیر در ازدواج/ دکتر ابوالفضل اقبالی 📎 اینجا بخوانید 🔻بیابید الگوی زن متعادل را /پرستو علی‌ عسگر نجاد 📎 اینجا بخوانید 🔻بانوان تمدن ساز، یاران انقلابی امام هادی/ عالیه سادات 📎 اینجا بخوانید 🔻لیله الرغائب، شب رغبت‌ها یا شب آرزوها؟/ آیت‌الله جوادی آملی 📎 اینجا بخوانید 🔻و اما علاقه به کنترل‌گری/ زهرا کیایی 📎 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» با همکاری «انجمن علمی زن و خانواده حوزه‌ علمیه»، «ستاد راهبری زن و خانواده»، «مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» و «پژوهشکده زن و خانواده» برگزار می‌کند: موضوع: 🔻 زنان، انقلاب و نسبت حوزه‌های علمیه خواهران با آرمان‌های امامین انقلاب با تاکید بر فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری کارشناسان: 🔻 سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان، جانشین گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس و مدیر گروه سیاست‌گذاری دانشگاه باقرالعلوم دبیر نشست: 🔻 سرکار خانم الهه‌سادات شفیعی؛ پژوهشگر حوزه زنان 🗓 زمان: یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: پژوهشکده زن و خانواده، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، پلاک ۵، طبقه ۶، سالن جلسات 🔻 به جهت ظرفیت محدود، برای حضور در نشست نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را به آیدی زیر ارسال فرمایید: @mvakili98 🔗 لینک ورود به نشست به صورت مجازی: http://live.wfrc.ac.ir 💠 |@rnb1402| 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️این نسل باید بماند 🔹بحران جمعیت، بحرانی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد. بل‌که طی یک فرایند میان مدت، نقشه‌ی تحدید نسل طرح‌ ریزی و گام به گام به پیش برده شد تا جایی‌که امروزکشور از نظر جمعیت در لبه‌‎ی پرتگاه قرار گرفته است. رهبر انقلاب نیز بارها به انحاء مختلف نسبت به خطر کاهش جمعیت هشدار داده‌‌اند. به عنوان مثال در دیدار اخیرشان با ائمه‌ی جمعه فرمودند: « مسئله‌ی زاد و ولد یا مسئله‌ی جوانی جمعیّت که یک مسئله‌ی حیاتی است. افرادی از دشمنان ملّت ایران نشسته‌اند در یک گوشه‌ای از دنیا، برنامه‌ریزی کرده‌اند که نگذارند جمعیّت ایران افزایش پیدا کند.» هنوز جوهر این کلامشان خشک نشده، یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با استناد به تک مقاله‌ای انتشار یافته در یورونیوز، گزارشی با این تیتر « چرا فرزندان خانواده‌‎های پرجمعیت سلامت روانی بدتری دارند؟» را منتشر می‌کند. نسخه‌ای تاریخ مصرف گذشته که سال‌ها بخشی از مردم با اعتماد به همین نسخه‌های روانشناسان غربی مسیر تک‌فرزندی را برگزیدند. 🔸اگرچه استناد به منابع غربی در رابطه با فرزندآوری به علت فرهنگ متفاوت آنها یک اشتباه راهبردی است، اما مقالاتی نیز وجود دارد که به معایب تک فرزندی اشاره کرده‌اند. در برخی از این مقالات از عشق خفه‌کننده‌ی والدین نسبت به تک فرزند صحبت به میان آمده تا حدی که برخی از افراد بالغی که خود تک فرزند بوده‌اند اذعان کرده‌اند که دوست دارند در آینده بیش از یک فرزند داشته باشند تا این حد از فشار و وابستگی شدید را تجربه نکنند. از سویی دیگر همین کشورهایی که امروز علوم انسانیشان، رساله‌ی عملیه‌مان شده، برای درمان بحران جمعیتی که دامنشان را گرفته رو به سیاست فرزندخواندگی آورده‌اند. ایلان کاپور در کتاب «فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی سلبریتی‌ها» می‌نویسد: «جولی را بیش از همه برای نقش مادری و فرزند‌خواندگانی از کشورهای مختلف می‌شناسند...که با سروصدا و تبلیغات فراوان کودکانی از کامبوج، اتیوپی و ویتنام را به فرزندی پذیرفته است.» 🔹فعالیت‌هایی که سبب افزایش فرزندخواندگی کودکان آفریقایی در آمریکا می‌شود. مدونا سلبریتی دیگر آمریکایی با انجام اقداماتی شبیه آنجلینا جولی، دختری به نام مرسی از مالاوی را به فرزندخواندگی می‌پذیرد. برون‌داد این دست اقدامات جولی و مدونا به استناد گزارش وال‌استریت ژورنال، افزایش فرزندخواندگی بین‌المللی به وسیله آمریکایی‌ها با الگوگیری از این سلبریتی‌ها بوده است. به اذعان ایلان کاپور، فرزند‌خواندگی‌های بین‌المللی مدونا و جولی سبب تشویق دیگران به این امر و در نهایت خدمت به کشور آمریکا می‌شود؛ چرا که «نرخ زاد و ولد افت کرده و فرزندخواندگی فراملی کمک می‌کند این چشم‌انداز آخرالزمانی تسکین یابد و در عین حال خانواده یک آجر سازنده مهم اجتماعی-ملی شود.» از سویی کشورهای غربی با ارائه مشوق‌های مالیاتی به فرزندخواندگی به فکر درمان بحران جمعیتی و تأمین نیروی کار برای اقتصاد استثماری سرمایه‌‌سالار خود هستند. 🔸 اما مایی که بهره‌مند از مکتب غنی اسلام و فرهنگ اصیل ایرانی هستیم می‌بایست از این ورطه رخت خود را بیرون کشیم. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «چه چیزی مؤمن را از داشتن خانواده مانع می‌شود؟ شاید خدا به او فرزندی دهد که زمین را با [گفتن] لااله الاالله سنگین سازد.» به عبارتی حفظ هر نسلی بر روی زمین ارزشمند نیست. طبق فرموده‌ی آیت‌الله جوادی آملی « حفظ نسل واجب است. انسان بايد بماند، خليفهٴ خداست، ذات اقدس الهي انسان را مثل مَلَک قرار نداده، اين چنين نيست که هر کسي بيايد و برود و نسل منقرض بشود. اين ﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾ جمله‌ی اسميه است و مفيد استمرار، اين «جاعل» صفت مشبهه است به وزن اسم فاعل؛ يعني من دائما ميخواهم در زمين خليفه داشته باشم.» 🔹علامه با استناد به فتوایی از مرحوم بحرالعلوم و اهمیت اهتمام به حفظ نسل توحیدی می‌فرماید: «جامعهاي که....علي و اولاد علي را ميپذيرد، اينها هستند که نسلشان دارد منقرض ميشود، بر شما واجب است که امکانات را فراهم بکنيد.» این فتوا به وضوح تکلیف سنگینی را در بحث حفظ نسل و افزایش جمعیت هم متوجه مسوولان می‌کند و هم آحاد مردم. نسل ملتی باید حفظ شود که دشمنان کمر به قطع نسلش بسته‌اند؛ نسلی که به فرموده‌ی رهبر انقلاب : «با این‌همه امکانات مادّی و منابع و موقعیّت راهبردی جغرافیایی و مانند این حرفها، با این جمعیّت بااستعدادی که کشور ما دارد، حالا مثلا ۱۵۰ میلیون یا ۲۰۰ میلیون هم جمعیّت داشته باشد! این یک خطر بزرگی است برایشان، [لذا برنامه دارند که] باید جلوی این گرفته بشود. آن نیروی انسانیِ پیشرانی که کشور را پیش می‌برد کیست؟ جوان‌ها. اگر چنانچه این کم بشود و کشور تبدیل بشود به یک کشور پیر، دیگر پیشرفتی ندارد؛ این نقشه‌ی دشمنان است.». 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻 دختران سرزمینم، بیایید جامعه‌ای بهتر بسازیم با به چالش کشیدن گذشته و حال/امام موسی صدر 🖇 اینجا بخوانید 🔻زوجیت به‌مثابه پارادایم مطالعات اجتماعی/ اندیشکده زوج 🖇 اینجا بخوانید 🔻 جنسیت نفس چیست؟/ زینب تاجیک 🖇 اینجا بخوانید 🔻 مصائب زنان شاغل و خانه‌دار/ دکتر لیلا ثمنی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 اسلام‌هراسی همان زن‌ستیزی مدعیان آزادی زنان است 🖇 اینجا بخوانید 🔻 زنانگی و اداره، بازنگری در الگوی مناسبات زنان و حکمرانی/ دکتر ابوالفضل اقبالی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 افسردگی در کمین کدام زنان «شاغل» است؟ 🖇 اینجا بخوانید 🔻 نصرت امین، نخستین زنی که در ایران به درجه‌ی اجتهاد نائل شد/ مصاحبه با زن روز 🖇 اینجا بخوانید 🔻 زن ماندگار تاریخ ایران / عالیه سادات 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 اتمام حجتی با همه‌ی ملت‌ها! 📌"براساس گزارش ارائه شده توسط پروتال رسمی سازمان ملل، تعداد مادرانی که در غزه توسط حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست می‌دهند در هر ساعت، دو مادر است. این گزارش که براساس گزارش زنان سازمان ملل در جمعه‌ی گذشته ارائه شد به طور رسمی اعلام کرده است که از میان بیش از ۲۵هزار شهید غزه، ۷۰درصد شهدا زنان و کودکان هستند." 🔸علیرغم آنکه حدود ۱۱۰ روز از شروع طوفان الاقصی می‌گذرد و دنیا شاهد نسل کشی آشکار رژیم کودک کش اسرائیل از همان روزهای ابتدایی آغاز جنگ است، اما سازمان ملل متحد که ماهیت وجودی‌اش در راستای ابقای صلح و آرامش در جهان بوده‌ است تنها واکنشی که نسبت به جنگ، تحریم طولانی مدت مردم غزه و محاصره دارویی و غذایی آن توسط اسرائیل داشته است یا دعوت به آرامش بوده است و یا ارائه‌ی گزارش‌های خبری این چنینی و در نهایت ابراز تاسف. روایت‌های مخابره شده زیادی از غزه منتشر شده است. مثلا مادران غزه‌ای میگویند: (فرزندانشان به خاطر چیزهایی که دیده اند و تجربه کرده اند غذا نمیخورند،صحبت نمیکنند، دچار مشکلات عمیق روحی و روانی شده اند و برخی دیگر با هر صدای بلندی که میشوند گریه میکنند و جیغ می‌زنند.) 🔹سوال اینجاست چرا سازمان ملل و نهادهای حقوقی آن علیرغم مسجل شدن نقض حقوق بشر گسترده رژیم صهیونیستی از ابزارهای حقوقی و قاطعانه‌ی بین‌المللی برای مهار این ماشین کشتار استفاده نمی‌کنند؟! شورای امنیت این سازمان میتواند به پشتوانه‌ی ماده‌ی ۴۱ ائتلاف نظامی علیه دولت ناقض صلح انجام داده و به آن حمله کرده، او را سرنگون سازد، همانگونه که آمریکا در اوایل دهه هشتاد شمسی به پشتوانه این ماده علیه عراق ائتلاف نظامی تشکیل داد و به آن حمله کرد و حزب بعث، این نوکر حلقه به گوشش را به زیر کشید و بار خرابی ناامنی و قحطی بر دوش مردمان عراق گذاشت. آیا چنین اتفاقی امروز در مواجهه با ماشین کشتار جمعی اسرائیل رخ داده است؟! 🔸جواب منفی است. علیرغم آنکه شمار شهدای زن و کودک غزه به هزاران تن رسیده است، علیرغم آنکه حق حیات در منشور سازمان ملل برای تمام آحاد بشریت از جمله زنان و کودکان خاورمیانه‌ای به رسمیت شناخته شده است اما در واقعیت هیچ حرکت موثری از جانب سازمان ملل رخ نمی‌دهد و کشورهای آزادی خواه دست به دامان عدالت دادگاه لاهه شده‌اند! امروز بی رحمی رژیم صهیونیستی و پشتیبان‌های آهنین اما سست عنصرش چون آمریکا و انگلیس بر ملت‌های جهان روشن است. امروز پوشالی بودن منشور سازمان ملل برهمگان روشن است. امروز بر همگان روشن شد عیار حقوق زن، حقوق کودک، حقوق بشر، کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق زنان و کودکان، سند آموزشی_تربیتی ۲۰۳۰ و امثالهم چه دون و ابتر است وقتی این سازمان نه قادر بلکه خواهان برگرفتن حق حیات زنان و کودکان و مردمان نجیب خاورمیانه خصوصا فلسطین شریف نبوده و نیست. 🔹حال ما بار دیگر از شورای امنیت میخواهیم چشم به روی حقایق باز کند: اکنون دیگر هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد و جان میلیون‌ها نفر در خطر است. در درجه ی اول شورای امنیت سازمان ملل باید حفظ جان انسان ها را بیش از هرچیز در اولویت قرار دهد و خواهان آتش بس فوری شود. و بستر ارسال سریع و کامل کمک های بین المللی را فراهم کند. جنگ ها قوانینی دارند و قوانین بین المللی بشر دوستانه باید عایت شود و غیرنظامیان در هر کجای غزه که هستند باید محافظت شوند و نیازهای ضروری آن‌ها برآورده شود. دنیا شاهد کشته شدن زنان کودکانی است که بیش از نیمی از جمعیت غزه را تشکیل میدهند است؛ زنان و کودکانی که قوانین بین المللی موظف به حمایت و حفاظت از آنهاست. زنان و کودکانی که بار خشونت جنگ را به دوش میکشند و نمی‌دانند آیا روز بعد یا حتی ساعت بعد زنده خواهند بود یا نه. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔹«آخرین شاهدخت» ساخت کره جنوبی تولید 2016 (در مورد دوک هه، آخرین شاهدخت از سلسله چوسان است که در دوران حکومت استعمارگری ژاپن، به اجبار خانه خود را به مقصد ژاپن ترک می‌کند. ) 🔹«چهره‌های پنهان» ساخت آمریکا تولید 2016 (این فیلم داستان زندگی سه زن سیاه پوست به نام های کاترین، مری و دوروتی را روایت می کند که در دهه 1960 در ناسا کار می‌کردند. آن‌ها با وجود نژادپرستی و نابرابری جنسیتی که با آن روبرو هستند، سخت برای رسیدن به رویاها و علایق خود در صنعت تحت سلطه مردان سفیدپوست تلاش می‌کنند. در نهایت می توانند به نقش کلیدی در پرتاب مهم فضاپیما به مدار دست پیدا کنند.) ‼️نکته؛(معرفی فیلم‌های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم‌هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹«سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل» نویسنده: ام البنین 🖇مطالعه 🔹«بازنمایی معکوس برای بیرون راندن رقیب» نویسنده: دکتر عاصمه قاسمی، 🖇مطالعه ♦️کتاب: 🔹«زن در متون مقدس (زن در آئین یهود)» نویسنده: رضا علیخانی نشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان کتاب حاضر به بررسی دیدگاه دین یهودیت درباره زنان می پردازد. 🔹«زنان در روزگارشان» نویسنده: مارلین لگیت مترجم: نیلوفر مهدیان نشر: نشر نی این اثر تاریخ فمینیسم را روایت می‌کند. به گفته‌ی خودش او در این کتاب تلاش کرده است تمام راه‌هایی که زنان در ذهن و عمل برای رهایی از سلطه‌ی مردان انجام داده بودند را دسته‌بندی کند و ارزیابی مناسبی از آن‌ها ارائه دهد. ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹«آزار و اذیت جنسی در صدر اخبار فرانسه، بهشت زنان!» 🖇مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی‌ و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌تونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 🔻پدرسالاری به‌مثابه حکمتِ تاریخ / دکتر ابوالفضل اقبالی 🖇 اینجا بخوانید 🔻و اما مرد/ زهرا کیایی 🖇 اینجا بخوانید 🔻از پدرسالاری تا پدرانگی/ منصوره زالی 🖇 اینجا بخوانید 🔻چرا در ترویج الگوی مستقل زن غربی، نظام خانواده دچار فروپاشی می‌شود؟ / عالیه سادات 🖇 اینجا بخوانید 🔻 نقش زنان در تاریخ 🖇 اینجا بخوانید 🔻 جهاد نکاح به سبک اوکراینی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 مناظره نماینده یمنی با نماینده سعودی در مورد فلسطین و رقص سعودی!/ فیلم 🖇 اینجا بخوانید 🔻 حضرت زینب(س)، انسان برین و عرفانی و در عین حال اجتماعی_ سیاسی است/ استاد محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 🔻 دین‌داری به روش بلاگرها 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️معنویت زنانه و تحقیر ستمگران 🔹معمولا تحلیل‌هایی که حول شخصیت حضرت زینب سلام‌الله علیها شکل می‌گیرد با برجسته کردن نقش اجتماعی ایشان و حضور در دربار یزید و خطبه‌خوانی، تنها به بازنمایی نوع خاصی از کنش‌گری زنانه می‌پردازند و زینب‌گونگی را به این نوع از کنش‌گری در زندگی ایشان منحصر می‌کنند. گویی این شکل خاص بروز اجتماعی، اصل و بقیه زندگی ایشان در بروز موقعیت زینب‌گونه فرع محسوب می‌شود. رهبر انقلاب هر زمان در رابطه با اهمیت نقش تاریخ‌ساز ایشان صحبت به میان آورده‌اند در کنار تبیین اثرات این کنش‌گری از بیان دیگر وجوه زندگی ایشان و سببی که منجر به این نوع کنش شده غفلت نکرده‌اند. ارزش و عظمت حرکت حضرت زینب سلام‌الله علیها از منظر رهبر انقلاب «به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است». 🔸ایشان حتی بعد بارز و برجسته‌ی شخصیت حضرت زینب سلام‌الله علیها را « ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی» می‌دانند که همین دل سپردن سبب می‌شود تا «شخصیت زن اسلامی آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا کند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز شود.» ایشان حتی رفتار و بیانات حضرت در برابر حاکم متکبر و مستبد زمان را مظهر کامل بروز ظرفیت معنوی و عقلانی جنس زن می‌دانند. به عبارتی زن دارای یک ظرفیت معنوی و عقلانی است که وقتی بر مبنای جهان‌بینی توحیدی در مسیر عمل به تکلیف در پیوند با ولی زمان قرار می‌گیرد می‌تواند تاریخ‌ساز شود. 🔹همین ظرفیت بالای معنوی در زنان بود که با هوشیاری امام راحل (ره) با تکلیف‌گرایی اسلامی پیوند خورد و یک بار دیگر منجر به حرکت‌ تاریخی انقلاب اسلامی شد. یکی از آسیب‌هایی که امروزه این ظرفیت عظیم را هدف قرار داده و در حال بهره‌برداری از آن به نفع نظام سلطه است، پیدایش معنویت‌های سکولار و جنبش‌های معنوی نوپدید است که با نشان دادن سراب بجای آب، زنان بسیاری را به علت دارا بودن همین ظرفیت خاص به دام انداخته است. جریاناتی که ردپای آنها را باید در میان کلاس‌های شکرگزاری، فنگ‌شویی، یوگا و ...پی گرفت که در کنار ترویج عرفان‌های کاذب اقدام به اشاعه‌ی مبانی اندیشه فمنیسم من جمله تأکید بر استقلال مالی زنان با مبانی اومانیسمی می‌کنند. 🔸 معنویت مدرن با به رسمیت شناختن تمدن مدرن که قوام‌بخش زن غربی به عنوان الگوی غالب و دیگری الگوی سوم است، تلاش می‌کند تا انسان در درون این تمدنی که نابودکننده‌ی زنانگی است، لحظاتی چند با حالتی مخدرگونه به آرامش برسد. زنانی که روح معنویت‌خواهشان در معیشت ضنکی که رهاورد تمدن مدرن غرب است به تنگ آمده، در میان هجوم انواع کتب ترجمه‌ای زرد و عرفان‌های کاذب، به از خودبیگانگی که ذاتی مدرنیته است، دچار شده و لحظاتی را با آرامش کاذب حاصل از آموزه‌های این دین جدید ظلم مدرنیته را تاب می‌آورند و تسلیم شرایط رقت‌باری می‌شوند که این تمدن ناخداباور رقم زده است. 🔹امروز که در مسیر برداشتن گام دوم انقلاب هستیم که از قضا یکی از محورهای آن توجه به معنویت است، بیش از پیش به بالفعل کردن این ظرفیت عظیم زنانه نیاز داریم. زمانی چنین اتفاقی رقم خواهد خورد که در ابتدا چنین ظرفیتی را به رسمیت بشناسیم و در کنار بسترسازی درست با آسیب‌هایی پیش روی این ظرفیت عظیم زنانه، هوشمندانه مقابله کنیم. جامعه‌ای که بانویی چون حضرت زینب سلام‌الله علیها را دارد که به تعبیر رهبر انقلاب با عظمت معنوی خود ستمگران را تحقیر کرد، نباید اجازه دهد زنانش با معنویت‌های سکولار دست ساز ستمگران تحقیر شوند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|
📌 آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 موقعیت زینب‌گونگی/ دکتر مهدی تکلو 🖇 اینجا بخوانید 📌حضور زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس/ محمد فرزانه 🖇 اینجا بخوانید 📌چگونه حجاب استایل‌ها معنای حجاب را تغییر می‌دهند؟/ فاطمه محمدی 🖇 اینجا بخوانید 📌یک فعال فرهنگی حوزه زنان: «مادری» جاذبه‌ای فطری در زنان است/ مریم سادات ظهوریان 🖇 اینجا بخوانید 📌فلسفه حجاب‏ و پوشش/ 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان کارمند انگلستان از دست همکاران مرد خود در امان نیستند! 🖇 اینجا بخوانید 📌بیایید از خود بپرسیم زینب که بود که امام او را برای کربلا و رسالت بزرگ برگزید و با وجود مخالفت‌ها ایشان را همراه کاروان کربلا برد/ عالیه سادات 🖇 اینجا بخوانید 📌حلیمه یعقوب اولین رئیس جمهور زن سنگاپور در عین حال اولین رئیس جمهور محجبه جهان است 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 پدیده‌ای به نام زنانه شدن فقر 📌"به گزارش خبرگزاری phys، سازمان ملل متحد در عکس جنسیتی gender snapshot اخیر خود خاطرنشان کرد: «در سطح جهان، در سال 2023، زنان 55 تا 59 ساله بیشتر از مردان در فقر شدید زندگی می‌کنند».بسیاری از زنان با اندک دارایی و پس انداز به سن پیری می‌رسند و از حقوق بازنشستگی یا حمایت اجتماعی کافی برخوردار نیستند. این به دلیل احتمال بیشتر وقفه شغلی، اشتغال پاره وقت، درآمد کمتر و زمان بیشتری که صرف مسئولیت‌های مراقبتی بدون حقوق می‌شود، می‌باشد. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند تا سال 2030، 340 میلیون زن و دختر در فقر شدید زندگی کنند، مگر اینکه مسیر را تغییر دهیم". 🔸گیتا رائو گوپتا، معاون مدیر عامل یونیسف می‌گوید :" فقر تجربه ای جنسیتی است". زنان اکثریت جمعیت فقیر را تشکیل می‌دهند و به دلیل وضعیت اجتماعی‌شان در برخی از فرهنگ‌ها در مقابل فقر آسیب پذیرتر هستند. در گزارش ارائه شده سازمان ملل، علاوه بر گزارش وخامت وضعیت رفاه زنان و پیش‌بینی شدت این وخامت، راهکارهایی برای جلوگیری از این وضعیت پیش بینی شده‌اند. برای مثال اعطای اعتبارات خرد به زنان کار آفرین و همکاری دولت‌ها با موسسات مالی خصوصی از جمله تدابیر جهت خروج از بن بست پیش‌رو عنوان شده‌اند. اما آیا این راهکار گذاشتن بار روی دوش افراد نیست؟ به عبارت بهتر زمانی که بحران‌های گسترده با وسعت جمعیتی این چنینی به وقوع می‌رسند سیاست های ارائه شده در جهت برون رفت از بحران‌ها نیز می‌بایست وسعت دولتی، فرا قوه‌ای و حتی فراملی پیدا کنند. 🔹در راهکار ارائه شده در راستای مشکلات رفاهی زنان اما این امر دیده نمی‌شود و تمام بار برون رفت از فقر زنان روی دوش آنان بار می‌شود و آنان محکوم به حمل این بار به تنهایی هستند.میتوان گفت که سازمان ملل نگاه جدی به بحث رفاه زنان و دختران دنیا ندارد و صرفا جایگاه خود را در حد ماشین تایپی می‌داند که آمارگیری‌های انجام شده را به گزارشات مکتوب تبدیل کرده و منتشر می‌‌کند. در راستای تغییر این مسیر و ایجاد سیاست های نوین باید گفت کاربرد تحلیل جنسیتی در طیف وسیعی از سیاست‌ها و برنامه‌ها برای راهبردهای کاهش فقر حیاتی است. 🔸برای ریشه کن شدن فقر و دستیابی به توسعه پایدار، زنان و مردان و حاکمیت باید به طور عدالت‌محور در تدوین سیاست ها و راهبردهای کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جهت از بین بردن فقر مشارکت داشته باشند. این مهم نیازمند تغییرات در ساختارهای موجود در کلان مباحث سیاستگذاری کشورهاست تا دسترسی همه زنان به منابع، فرصت ها و خدمات عمومی تضمین شود. برای نمونه تشویق پیوند بین موسسات مالی و سازمان های غیر دولتی و حمایت از شیوه های وام دهی نوآورانه ویژه زنان، از جمله زنانی که به منابع وثیقه دسترسی ندارند، افزایش بودجه برای برنامه ها و پروژه های طراحی شده برای ترویج فعالیت های کارآفرینی و مولد درآمد در میان زنان محروم و زنانی که در فقر به سر میبرند و همچنین افزایش دسترسی زنان محروم، از جمله زنان کارآفرین در مناطق روستایی دورافتاده و شهری به خدمات مالی ،آموزشی و بهداشتی تحت حمایت دولت از جمله سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است که برای کمک به زنان در دستیابی به عدالت جنسیتی و خارج شدن از چرخه فقر، می‌تواند مناسب باشد. 🔹نکته‌ی پایانی آنکه برای تحقق عدالت جنسیتی و زدودن چهره‌ی زنانه از فقر این امر حیاتی است که بر روی سیاست‌گذاری‌های انجام شده در حوزه‌ی بهداشت و درمان زنان، فرزندپروری، اعطای تسهیلات تهیه مسکن به زنان سرپرست خانواده، کاستن سخت‌گیری‌ها در پرداخت مالیات را برای زنان سرپرست خانواری با بضاعت مالی متوسط رو به پایین درنظر گرفت. این موارد از جمله سیاست‌هایی است که حاکمیت‌ها با اعمال‌شان می‌توانند از ایجاد چهره زنانه فقر جلوگیری نمایند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔹«دختر» ساخت ایران تولید ۱۳۹4 (داستان این فیلم درباره ستاره است قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌ دانشگاهی‌اش را دارد که با مخالفت پدرش روبه‌رو می‌شود. ستاره تصمیم می‌گیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران رفته و تا ظهر به خانه بازگردد..) 🔹«خشک شده» ساخت آمریکا، انگلستان و هند تولید (2015) (این فیلم داستان زندگی چهار زن به نام های رانی، لاجو، بیجی و جاناکی را روایت می کند که در روستای گجرات هند زندگی می کنند. آنها در زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند و می توانند با تلاش بسیار بر زندگی و سرنوشت مسلط شوند.) ‼️نکته؛(معرفی فیلم‌های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم‌هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹 گزارشی از یک پژوهش درباره حجاب 🖇مطالعه 🔹درآمدی بر عقلانیت سیاسی زنانه 🖇مطالعه ♦️کتاب: 🔹«شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش تاریخ و تاریخ» نویسده : شهلا لاهیجی، مهرانگيز کار نشر: روشنگران (پژوهشی در راستای درک و دریافت موقعیت زندگی زنان در گذشته ی ایران می تواند راهگشای درکی صحیح تر از روند تکامل اجتماعی و چگونگی مراودات درون مردمی باشد). 🔹«زن و چالش‌های جامعه» نویسنده: امام موسی صدر مترجم: احمد ناظم نشر: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر (متونی از میان سخنرانی ها و مقالات و مصاحبه های امام موسی صدر است که موضوعات زن، خانواده و جوان را دربردارد.) ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹«مصاحبه مردمی/ همسرتان چقدر شما را دوست دارد؟» 🖇مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی‌ و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌تونید با ما درمیان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر ♦️چه نشسته‌اید که زن ایرانی سپر انداخته است! 🔹حضور دف‌نوازان زن ایرانی بین دو نیمه‌ی بازی ایران و هنگ کنگ در ورزشگاه قطر واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت. از انتقاد به مسوولان وزارت ورزش کشور گرفته که انتقاد بجا و درستی بود تا نگرانی از تخریب چهره‌ی زن ایرانی در عرصه‌ی بین‌الملل که این هم دغدغه‌ی درستی بود. اما اگر بخواهیم قدری عمیق‌تر این موضوع را واکاوی کرده و مورد مداقه قرار دهیم باید چنین جسارت و هنجارشکنی را ذیل این جمله‌ی رهبر انقلاب تفسیر کنیم: «زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده، اینها دلشان پر است.» در واقع این بازنمایی غلط از چهره‌ی زن جوان ایرانی در عرصه‌‌ی بین‌الملل را باید به مثابه خنجر کین دشمن به چهره‌ی زن عفیف ایرانی قلمداد کنیم. 🔸برای درک بهتر فضای تحلیل باید قدری به عقب برگردیم. بعد از اغتشاشات 1401 دشمن با وجود برنامه‌ریزی‌های سنگین و دلارپاشی‌های نجومی نتوانست محصول دلخواهش را برداشت کند. از سویی در بحبوحه‌ی قائله‌ی زن زندگی آزادی بود که کنگره‌ی زنان تأثیرگذار با تمام ضعف‌ها و قوت‌هایی که داشت برگزار شد و اگر بخواهیم منصف باشیم توانست چهره‌ی واقعی زن مسلمان ایرانی را تا حدی به بخشی از دنیا مخابره کند. دنیایی که در سیطره‌ی امپریالیسم رسانه‌های خارجی و به مدد سیاه‌نمایی‌های فیلمسازان داخلی از زنان ایرانی جز چهره‌ای مخدوش، تحت ستم و منفعل و غیرعامل حتی نسبت به سرنوشت خود ندیده است. 🔹حالا بیایید تا لنز دوربین را بازتر کرده و لانگ شاتی از صحنه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم مشاهده کنیم. 117 روز از طوفان الاقصی گذشته و یگانه چهره‌ای که از زنان مقاومت در جهان در حال مخابره است، چهره‌ی زنان فلسطینی است. زنانی که نه تنها ایستادگی و مقاومتشان، بلکه نوع تربیت فرزندانشان دنیا را مات و مبهوت کرده است. از رهگذر بازتاب چنین چهره‌ای از زن است که می‌بینیم اقبال زنان بسیاری از غرب و شرق عالم به دین اسلام و مطالعه‌ی قرآن افزایش یافته و چنین زنی تبدیل به یک الگوی جهانی شده است. اما این زن، الگوی خود را از کجا اخذ کرده است که امروز او را به زن خط مقدم نبرد با تمدن شیطانی غرب و دنیای مدرن بدل کرده که رژیم اشغالگر صهیونیستی نماد تام این تمدن است؟ بله زن باشرف و با استعداد ایرانی پیشقراول این میدان بوده و هست. 🔸همان زنی که درست در زمانی که رژیم منحوس پهلوی با برگزاری جشن‌های بی‌غیرتی و بی‌عفتی چون جشن هنر شیراز و در اوج انقلاب جنسی غرب، به ولی زمانش دست بیعت داد و با پشتیبانی از ولایت فقیه حتی رهبری حرکت مردان را نیز عهده‌دار شد. همان زنی که در مقابل معادلات جهانی نظام سلطه ایستاد و با دست رد زدن به دو الگوی زن غربی و شرقی چهره‌ی سومی از زن به دنیا ارائه کرد که از چنان معنویت و عقلانیتی برخوردار بود که توانست مسیر تاریخ را با تبعیت از روح خدا تغییر دهد و با قدم گذاردن در صحنه‌ی مبارزه بین زن، سیاست و دیانت پیوند برقرار کند. 🔹 با این دو مقدمه به شروع بحث برمی‌گردیم. به ضربه‌ای که زن عفیف ایرانی به غرب زده، به آینه‌ای که برای زنان جهان از اثرگذاری زن ساخته و به تصویر سومی از زن که نظام لیبرال سرمایه‌داری را به خاک سیاه نشانده است؛ نظامی که نفعش در ابژه کردن زن است. پس حالا که ایران محور مقاومت است و زنانش الگوی زنان مسلمان، باید ورق را برگرداند و دخترکان مطرب را بجای زنان مقاوم به عنوان الگوی زنان ایرانی به دنیا مخابره کرد و این پیام را به زنان عالم داد که برای چه می‌جنگید که زن ایرانی سپر انداخته است. اینها همه از اتاق فکر سازمان‌های جهانی برخاسته که زن را زینت‌المجالس مردان می‌خواهند و ملعبه‌ی دست هوسبازان. همان‌هایی که زورشان به مسوولان جمهوری اسلامی چربید و پای زنان ایرانی را به سکوی تماشای فوتبال مردان کشاند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان 🌐 |@asrezanan_ir|