هدایت شده از مروج توحید
🎙#تفسیر_مثنوی جلسه سی و یکم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔹 شروع از بیت( دقیقه ۲):
این عجایب دید آن شاه جهود
جز که طنز و جز که انکارش نبود
🔹 موضوع داستان:
عتاب کردن آتش را آن پادشاه جهود
🔹 عناوین :
🔹 دقیقه ۲: هدف مولانا از بیان این داستانها
🔹 دقیقه ۸: گوش تسبیح شنو
🔹دقیقه ۱۱: قلب بسته، مانع درک حقیقت
🔹 دقیقه ۱۳: بازگشت هر کس به اصل خود
🔹 دقیقه ۱۴: ارزش هر نَفَس
🔹 دقیقه ۱۹: هم جنسهای عَرَضی
🔹 دقیقه ۲۶: داستان تمثل دنیا برای حضرت علی ع
🔹 دقیقه ۲۸: نشان دادن خود حقیقی مولانا به خودش توسط شمس
🔹 دقیقه ۳۱: سرّ عشق شدید مولانا به شمس
🔹 دقیقه ۳۴: صبر عن الله
🔹 دقیقه ۳۸: آتش عشق بهتر از آتش عقل
🔹 دقیقه ۴۲: مخاطب مولانا
🔹 دقیقه ۴۹: زمان آرامش مولانا
🆔 @moravej_tohid
کلبه عُشاق
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک قسمت هشتم #داستانهای_زیبای_مثنوی ادامه داستان مثنوی👇👇👇 طبیب به نزد شاه ر
#شرح_داستان_پادشاه_و_کنیزک
قسمت پایانی
#داستانهای_زیبای_مثنوی
عشق حیوانی یا خیالی آن استکه انسان، عاشقِ جسم دیگری شود و جذب زیباییهای ظاهری آن گردد.در اینجا معلوم استکه وقتی جسم از بین برود این عشق هم از بین می رود. یعنی اگر عاشقی با معشوقش در خانه ای باشند و ناگاه معشوق سکته کند و بمیرد عاشق وحشت میکند و او که آرزویش این بود که شبی تنها با معشوقش به صبح بیاورد، اینک حاضر نیست تا صبح در کنار جسدش بخوابد.😁😜
عزیزِ من! که خداوند تو را از آفتِ چنین عشقهایی محفوظ بدارد 🙏🙏🙏، این همه داستان لیلی و مجنون برایت گفتم تا تو را بدینجا برسانم که عشق کنیز به مردزرگر ازین عشقها بود.و علت سرد شدن کنیز بر زرگر، ساختن و خوراندنِ معجون به زرگر توسط حکیم میباشد که زرگر هر روز زرد و نحیف تر و پریده رنگتر می شد.
اکنون ولیّ خدا بعنوان حکیم الهی آمده که نفس(کنیز) را ازین عشق به جسم و دنیا(زرگر) منصرف ساخته و به فطرت خودش که عشق به روح (پادشاه) باشد برگرداند.😊😍
ولیّ خدا(حکیم) برای اینکه نفس را از عشق به دنیا باز دارد و او را به روح برگرداند، خاکسترها را از روی آتش عشق اول کنار می زند و در اثر تصرُّفی که ایجاد میکند، حجابهای ضخیم را که بین نفس و روح است بر کنار میزند.
لذا نفس برای لحظه ای همه گذشته اش بیادش می آید.
یادش می آید یک زمانی در کنار معشوقِ زیبا، سر بر دامن پُر مِهر و وفای او گذاشته و معشوق (روح) برایش از دورانی میگفت که هر دو باهم در نِیِستانِ اَزل بودند.🙊🥰
وقتی #آدم و #حوّا از بهشت هُبوط (نزول) کردند و به زمین فرود آمدند برای مدتها از یکدیگر جدا بودند و آدم بدنبال حوّا می گشت😔. عاقبت، یکدیگر را در صحرای عرَفات یافتند و عرفات را عرفات گویند یعنی معرفت و شناخت.
یعنی اینکه آدم و حوّا یکدیگر را در این صحرا دیدند و یکدیگر را شناختند. در اینجا بود که حوّا به آدم بازگشت و چه بسا که شبهای بلند زمستان برای یکدیگر خاطرات زمانی را که در بهشت بودند بازگو میکردند.🌷❤️🌷
در اینجا ای عزیز، می دانی که حجّاج در مراسم حجّ باید روز نهم ذی الحجه در عرفات باشند و در آنجا وقوف نمایند.
آنگاه یکی از حاجیان، وجود مقدّس صاحب الامر و الزَّمان(عج) است.
😳😳😳😳😳
❤️❤️❤️
🌷🌷🌷
🙏🙏🙏
اما چندنفر از حاجیان به ملاقات آن عزیز می رسند؟ من نمیدانم تو اگر می دانی بگو. 😔😏
این محرومیت از امام(عج) برای چیست؟
چنانکه گفتم عرفات، میعادگاهِ #عُشّاق است و ما با امام هیچ ارتباط حبّی و عاشقانه برقرار نکرده ایم، پس طبیعی است که او را نبینیم.
مژده وصل تو کو کز سر جان برخیزم/
طایر قدسم و از دام جهان برخیزم/
گرچه پیرم تو شبی تنگ در آغوشم گیر/
تا سحرگه ز کنار تو جوان برخیزم/
امام و مولای ما ،حضرت جعفر بن محمّد صادق که سلام خدا بر او باد در شرح باطن آیه ۲۹ سوره حج، فرمود: اعمالشان را بجا آورند و امامشان را ملاقات کنند.
لذا اگر این #ملاقات صورت نگیرد، حج حاجی عبارت خواهد بود از یک مُشت اعمالی که هیچ روحی ندارد.
ازهمینجا دریاب که چرا در وقوف هیچ عملی واجب نشده و حاجی لازم نیست هیچ عملی را اعمّ از خواندن نماز یا قرائت قران و هیچ عملی دیگر را انجام دهد.
بلکه آنچه از حاجی مطلوب است توقف است فقط.
آری عملی از حاجی خواسته نشده تا حاجی مدام #تفکّر کند و در قلبش از فراقِ امام بنالد و بسوزد تا به اضطرار برسد و سر از پا نشناخته در میان خیمه ها بگردد که خیمه ی او کجاست؟🤔
عاقبت پرده خیمه ای کنار رود و با تو خطاب کند: ای حوّایِ من! آدم که مدتها در #فراقش سوختی و مدام چشمت پُر اشک و دهانت پُر آه بود، اکنون به سُراغت آمده و دارد مژده ی وصل خودش را به تو میدهد🤗. و تو زیر لب می خوانی:
به ولای تو که گر بنده خویشم خوانی/
از سر خواجگی کون و مکان برخیزم/
ولی جرات میکنی و کمی صدایت را بلند میکنی تا به گوش او برسد گرچه او بر ذهنِ تو آگاه است.
چه شود به چهره ی زردِ من نظری برای خدا کنی/
که اگر کنی همه دردِ من به یکی نظاره دوا کنی/
تو شَهیّ و کشورِ جان ترا، تو مهمیّ و مُلکِ جهان، ترا/
ز ره کرم چه زیان تو را که نظر به حال گدا کنی/
حالا خجالت زده هستی که هیچ هدیه ای و پیشکشی نیاورده ای که نثارش کنی🤭🙊😢. اما با خود میگویی جانی ناقابل هنوز در تنم مانده که اگر بپذیرد در پایش ریزم.
گر قصد جفا داری اینک من و اینک سَر/
ور راه وفا داری جان در قدمت ریزم/
بس توبه و پرهیز کز عشق تو باطل شد/
مِن بعد به آن شرطم کز توبه بپرهیزم/
مجنونِ رخ لیلی چون قیس بن عامر/
فرهاد لب شیرین چون خسروِ پرویزم/
با یاد تو گر سعدی در شعر نمی گنجد/
چون دوست یگانه شد با غیر نیامیزم/
#کتاب_حکمت_پهلوانی
علّامه شیخ حمیدرضا مروجی سبزواری
این داستان تمام
🌷🙏🙏🙏🙏🌷
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨«وَ لَمَّا یَدْخُلِ الایمانْ في قُلُوبِکُمْ»(حجرات۱۴)
🎤درمحضر
#علامه_مروجی_سبزواری
⬇️برگرفته از
جلسهٔ#دوم_علم_حقیقی
🆔@moravej_tohid
www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
هدایت شده از کانال رسمی استاد مسعود عالی
30.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه خواهید شنید:
داستانی زیبا از شیخ انصاری در فضیلت مقام مادر
www.ostadaali.ir
🆔 @ostad_aali
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهار بانوی بهشتی
⏸ در محضر #علامه_شیخ_حمیدرضامروجی_سبزواری
⤵️ادامه بحث را در
#مقامات_حضرت_زهرا_جلسهٔ_پنجم
دنبال کنید.
🆔 @moravej_tohid
🌐/www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#نهج_البلاغه
■پرهیز از آرزوهای طولانی و هواپرستی■
#خطبه ۴۲
ای مردم! همانا بر شما از دو چیز میترسم: هواپرستی و آرزوهای بلندمدت.
اما پیروی از خواهش نفس، انسان را از حقّ باز می دارد و آرزوهای بلندمدت، آخرت را از یاد میبرد.
#آگاه_باشید !دنیا بسرعت پشت کرده و از آن جز باقیمانده ی اندکی از ظرف آبی که آن را خالی کرده باشند، نمانده است.
#هوش_باشید که آخرت بسوی ما می آید.
دنیا و آخرت هریک فرزندانی دارند. بکوشید از فرزندان آخرت باشید نه دنیا. زیرا در روز قیامت هر فرزند به پدر و مادر خویش باز میگردد.
امروز هنگام عمل است نه حسابرسی، و فردا روز حسابرسی است نه عمل🙊🤔🥺
هدایت شده از مروج توحید
4_5999010220821447711.mp3
27.22M
هدایت شده از مروج توحید
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨دقیقه 2
ما رقیق شده اسماء خدا هستیم و هر انسانی، یک ربی دارد که ربش، اسمی
از اسماء الله است، پس ما چیزی جز خدا نیستیم، منتهی از ذات خدا و از اسماء الله نازل شدیم.
✨دقیقه 5
با خدا یک نسبت خیلی نزدیک داریم. خدا اصل ماست و ما فرع او هستیم.
✨دقیقه 6
هر کدام از ما یک بعد مقید داریم و یک بعد مطلق داریم. یعنی یک بعد مقید داریم که مثلا می گوییم : من این جوری هستم، من اون جوری هستم.
یک اختلاف هایی با هم داریم، یکی نجار است، یکی آهنگر است، یکی زن است، یکی مرد است و..... اما در واقع همه ی اینها عبارت هستند از : وجود، همین «وجود» به طور مطلق خداست.
خدا کیست؟ خدا را جدای از خودمان ندانیم.....
هر کدام از ما یک باطن داریم و یک ظاهر داریم، باطن ما آن «وجود» است. ظاهر ما، ظهوری است از آن «وجود» که «وجود» خودش را با این قید ظهور داده، پس خدا اصل وجود ماست.
✨دقیقه 8
نکته ی مهمی که عطار بیان می کند، همین است، وقتی که سالک از عالم کثرت به عالم وحدت حرکت می کند، وقتی که به آخر می رسد، می بیند که آن کس که دنبالش می گشت، خودش هست.
سیر الی اللّه : سیر از خود ظاهری به خود باطنیت هست.
قیود ما هستند و تعینات ماست که ما را از همدیگر جدا کردند.
✨دقیقه 10
سالک به دنبال خود حقیقیش بوده، ما در خود مجازیمان زندگی می کنیم، در خود کاذبمان زندگی می کنیم.
✨دقیقه 12
واقعش انسان ها در یک خدای کاذب و در یک دین کاذب زندگی می کنند......
مردم از شراب دنیا مست هستند و آن خود حقیقیشان را فراموش کردند. (غافل هستند)
اینکه به حضرت علی (ع) می گویند : ساقی کوثر، برای همین است.
فرمود : «سقاهم ربهم شرابا طهورا» «21،انسان»
خداوند ساقی گری می کند، یعنی خدا این شراب را به آنها می نوشاند. که مظهر تامش حضرت علی (ع) و همچنین اولیاء علویون هستند. (اینجا انسان برعکس میشود و خود مجازیش را فراموش می کند و می فهمد که یک حقیقت دیگر بوده است.)
✨دقیقه 24
«علی ممسوس فی ذات الله»
علی (ع) در ذات خدا، اصلاً حل شده، وقتی به او نگاه می کنی، اصلاً خود او عبادت است. به خاطر اینکه مظهر قوی خداست.....
منتهی یک نگاه کردن از روی معرفت، این مهم است. (ابوجهل در همه ی عمرش پیامبر را می دید، ابوبکر و عمر در همه عمرشان حضرت علی (ع) را دیدند.)
✨دقیقه 27
«قلب المومن، عرش الرحمن»
یعنی در قلب خودت، خدا را ببین. (اینها حقیقت است.) قلب انسان مؤمن، عرش خداست و خدا هم در عرش است.
شرط اول برای این که خدا در خانه ی قلب فرود بیاید، باید خانه را از غیر پاک کنی.
✨دقیقه 30
انسان هایی که موحدند، از توحید بالا رفتند و به وحدت رسیدند، آنها می گویند : به دریا بنگرم، دریات بینم
به صحرا بنگرم، صحرات بینم
(آنها دیگر ظلمت نمی بینند) آنها همه را خدا می بینند و همه را نور می بینند.
✨دقیقه 33
سالک در سیر خودش به سوی خدا، زحمت ها، مجاهدت ها تا زمانی است که جذب را در خودش احساس کند، آن عشق را در خودش احساس کند، همین که این جذب را در خودش احساس کرد، دیگر از اینجا به بعد کار راحت است.
(این سفر زین پس همه جذب خداست)
✨دقیقه 44
قرائت حکایتی از جامی
https://eitaa.com/moravej_tohid/3562
🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اظهار فقر
⏸ در محضر #علامه_شیخ_حمیدرضامروجی_سبزواری
⤵️ادامه بحث را در
#معاد_جلسهٔ_پنجاه و یکم دنبال کنید.
🆔 @moravej_tohid
🌐/www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#آدابِ_مُرید_پیش_از_یافتن_شیخ
ترجمه و شرح و میزان باب پنجاه و سوم فتوحات مکیه
#محی_الدّین_ابن_عربی
...واز طرفی طی کردن کتَل های طریقت جز با شیخ و پیرِ راه امکان ندارد. پیرِ راهی که خرقه ی #شریعت را پوشیده است و خضرِ راهی که مجذوب درگه صمد یکتا است...
اما چرا باید دست #بیعت به پیر راه داد؟ زیرا تنها اوست آن که گره های کور را می شناسد.
اوست که بر عینِ ثابتِ سالک مطّلع و بر سویدای او آگاه است. اوست که کیفیت رمز گشایی قفل وجود سالک را می داند.
ای دوست!توجه کن که تمام حضرات عرفا خطاب به جمیع مُریدان و سالکانِ طریقت گفتند و می گویند: اگر مرد راهی ! در آغاز راه باید به چند خصیصه متصف گردی تا برای وجدان شیخ و رسیدن به شیخ و دست گیری او انگِشت آتش گردی .
و آن چند خصیصه ؛
#عُزلت( گوشه گیری)
#صَمت(سخن نگفتن ،خاموش)
#جوع(کاستن غذا،)
#سَهَر(بیداری و شب زنده داری)
#صدق
#توکل
#صبر
#عزیمت
#یقین است. آن سالکی که هیچ یک ازین اوصاف را در خود نپرورانده ، هوس رانِ ژاژخایی است که به لهو ، خواهانِ وصال(پیر)است و بوالهوسانه خواستار گوهر حقیقت است.
رساله باب پنجاه و سوم فتوحات مکّیه شیخ اکبر مُحیی الدّین ابن عربی، درصدد بیان همین چندخصیصه است.
پیام آن استکه ای سالک! بی جهت این در و آن در نزن و از خود آغاز نما.
درابتدای امر این اوصاف یاد شده را به نحوی که در این رساله بیان خواهد شد در خود پرورش ده.
و اندکی از راه را بپیما . آنگاه که درد فراق گُل کرد و زَهر هِجر اثر نمود، طبیبِ راه با شیشه ی دارو و درمان خواهد آمد. و این را بدان که ناز تو را هم میکشند و به وجود چنین محبّ و مُریدی مبتهج می شوند.
ادامه دارد انشالله...
🍃【درصورت تمایل به مطالب قبلی طبّ روحانی و... لطفا روی گزینه#کتاب_ریاضت_سالکین بزنید.】
برگرفته از:
#کتاب_ریاضت_سالکین
محی الدّین ابن عربی
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
شب قدر نوزدهم(2).mp3
47.3M
بیش از بیست سال بود در هیچ مراسم شب قدری شرکت نکرده بودم !
چند سال قبل شنیدن برخی صحبتهای پراکنده او علاقه ای در من ایجاد کرد که دوباره روزه بگیرم و شاید نماز هم بخوانم !
کمتر از ده ساعت صحبت های پراکنده از او شنیده بودم ولی همین مقدار کافی بود تا نوعی دوست داشتن در من پدید آید و بخواهم که برای آزمایش هم که شده است روزه بگیرم. در میان حرفهای او شنیده بودم که مولانا در میان عبادات روزه داری را بسیار دوست داشته است و نمی دانم این حرف بود یا حرفهای دیگر که دوست داشتم زود تر ماه رمضان بیاید تا من دوباره مثل دوران بچه گی روزه بگیرم.
آن سال پس از بیست سال دوباره روزه داری را شروع کردم و شب قدر شد و من جایی را نداشتم بروم و بلد نبودم در چنین شبهایی چه کار باید انجام دهم.
این فایل صوتی که عنوان «شب قدر … ام» داشت را از کانال ایشان دریافت کردم و گوش کردم و آن سال و سال بعد از آن و سال بعد از آن عجیب شب قدری برای من بود و همین فایل صوتی را اینجا برای شما هم قرار می دهم و امید که برای شما که جایی را ندارید و نمی شناسید شب قدری خاص ایجاد شود ان شاء الله…
#فایل_صوتی_بلند
🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
🔸علمای حقیقی ما، با همه ی سختی ها خوب کار کردند. البته علمای نپخته هم خیلی ضربه زدند. یک بنده خدایی می آید کتاب « الهیئة و الاسلام » تألیف می کند که در آن کتاب زمین کروی شکل را، مسطح فرض می نماید. در مقابل هم دانشمندان غربی از همین نقطه ضعفها سوء استفاده کرده و می گویند: علمای اسلام چقدر عقب افتاده اند!!! آنها دیگر به حرف جناب ابوریحان بیرونی توجه نمی کنند که نزدیک به هزار سال قبل از راه هلال ماه کرویّت زمین را اثبات نمود. ایشان فرمود سایه ی زمین که روی ماه می افتد حالت هلالی شکل دارد، اگر زمین مسطّح بود باید سایه اش طور دیگری بود و.... کروی شکل بودن زمین و قوه جاذبه و این گونه مطالب حتّی قبل از ابوریحان نیز مطرح بود و مربوط به قبل از اسلام و بعد از اسلام است. متأخرین مثل ابوالوفای بوزجانی نیز این حرفها را داشته اند و بحث جدیدی نیست.
🔸عزیزان کسب و کارتان به جای خود و درس و بحثتان هم به جای خود باشد. حداقل روزی یک ساعت یا هفته ای دو الی سه ساعت بروید حرف بشنوید تا به راه بیفتید. بعد می بینید که عجب، همین حرفهایی که الان می شنوید آنوقت خودش را طور دیگری نشان می دهد و هرچه زمان می گذرد، حرفها عمق و قدرت بیشتری می یابند. سروران من هیچ عجله نفرمائید.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_هفتادو یک ۷۱
شرح #درس_چهاردهم _کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
هدایت شده از مجموعه تخت فولاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۲ راه رفع مرگ آنی
🎙دو سفارش مهم از آیت الله صادقی
#تخت_فولاد_مرکز_معنوی_اصفهان
🔹️همراه شبکه اطلاع رسانی مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد باشید.
ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | وب سایت
هدایت شده از مروج توحید
شب قدر بیست و سوم.mp3
45.12M
✨ ما برای ضعیف کردن نفس چه کردیم؟
✨ جمع شدن در شب قدر و استغفار کردن فرع است،اصل باید در طول سال و در خلوت انجام شود
✨ مولا کيست؟
بزرگترین مشکل بشر این است که در زندان وجود دنيايی خودش حبس شده
✨ انسان ها در عالم طبیعت زندانی هستند
✨ نگاه مولوی به جریان کربلا
✨ بشر تا به حال تجربه ای از آزادی روحانی نداشته است
چون درکی از آزادی روحانی نداریم اهمیت مولا را نمی فهمیم چیست؟
✨ علی(ع) است که باید آزاد کند
✨ ما تجربه ای از آزادی نداریم،برای یکبار هم اين قفس عالم طبیعت را نشکستیم تا برویم به آن عالم ملکوت پرواز کنیم
✨ امروز آزاد کنندهی ما غایب است، این درد بزرگ بشریت است
✨ باز هم امام زمان(ع) را برای این دنبالش هستيم که بیاید و مشکلات اقتصادی ما را حل کند،کسی دنبال این نیست که من دارم در این زندان دنیا می میرم......
روح من دارد عذاب می کشد،بیا روح من را آزاد کن
✨ وظیفه انسان در این دنیا چیست؟
#علامه_مروجی_سبزواری
#فایل_صوتی_بلند
🆔 @moravej_tohid
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
الهی،
خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مدّ است؛
"یا باسط" بسطم ده و "یا قابض" قبضم کن!
فراز۱۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
▫️✨✨▫️
✨▫️
▫️
هیچ گونه شری در اصل وجود شیء نیست، یعنی موجودی را خداوند شر نمی آفریند که برای ضرر زدن به غیر باشد مثلا آب دهان مار برای مار خیر است، ممکن است مار در تنگنایی قرار بگیرد و کسی را نیش بزند نمی شود گفت وجود مار شر است.
روایتی در مصباح الانس آمده که آقا در باره آن بحث فرمودند که ما دو تا رحم داریم.
صله به معنای اتصال، رابطه و وصلت است. زهدان مادر و صلب پدر را می گوییم صله رحم که ما از زهدان نازنین مادر به دنیا آمدیم، این یک رحم. زهدان مادر نه تنها محل پرورش فرزند است بلکه واسطه بین ارتباط او و اشخاص دیگر است: عمو, خاله, عمه, دایی و ... می گوییم این ها همه رحم ما هستند رحم را توسعه می دهیم . می گوییم صله رحم کنیم. یک رحم دیگر هم هست به نام رحم طبیعت.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
حضرت آقا می فرمایندراه تقرب به مقام شامخ ولایت حرف شنیدن و عجله نکردن است. چون دار، دار تدریج است، نظام وجود باید تدریجا پیاده شود درست است که نفوس مکتفی ابتدا دفعی می گیرند مثل جناب رسول الله (ص) که کل حقایق قرآن را دفعی گرفته اما وقتی می خواهد رو به سوی خلق کند می شود قرآن تنزیلی در بیست و سه سال.
ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست. انبیاء و ائمه علیهم السلام بی سختی نگرفته اند هرکس به راه افتاده باید سختی ببیند تمام این ها بهانه است برای فیض حق.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_هفتادو_دو ۷۲
شرح #درس_پانزدهم _کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
هدایت شده از 🔖 کلاس پاکسازی محبین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله موسوی ره
هر چه که هست در همان یک ساعت مانده به صبح است
✨کانال محبین
هدایت شده از مروج توحید
ADAM-AUDIO-14.mp3
29.17M
هدایت شده از مروج توحید
🎙#خلقت_آدم جلسه چهاردهم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
✨ شب ولادت امام حسن مجتبی(ع)
🔹 دقیقه ۶
خداوند شیطان را اِغوا کرد.
شیطان گفت: ای پرودگار من! به خاطر اینکه مرا اِغوا کردی،زمین را برای آنها زینت می دهم و من هم آنها را اغوا می کنم.
🔹 دقیقه ۸
البته از اینکه خداوند کلام شیطان را رد نکرده،معلوم میشود، حرف شیطان را قبول دارد.
💦 داستان حضرت سلیمان و بلقیس
🔹 دقیقه ۱۰
اگر در جايی خداوند کلامی را نقل کرد و پاسخی نداد،معلوم می شود که خداوند قبول دارد.
💦 میگوید: چون من را اغوا کردی،من هم بنده های تو را گمراه می کنم، اِغوا را به خداوند نسبت می دهد و خدا هم رد نمی کند.
💦 چگونه خداوند کسی را گمراه می کند؟
این یک معنای ظاهری دارد و يک معنای باطنی دارد.
در تفسیر ظاهری می گویند: اِغوای خداوند مجازاتی است،نه ابتدایی،یعنی چی؟ یعنی انسان ها مختار هستند که به راه خوب یا راه بد بروند.
🔹 دقیقه ۱۳
اگر انسان با اختیار خودش طرف گمراهی را انتخاب کرد،خداوند هم بر گمراهی او می افزاید،لذا گفتند: مجازاتی است،یعنی اِغوای خدا به عنوان جزا است.
💦 در قرآن زیاد هست که خدا گمراه کرد.
" اضله الله" ۲۳،جاثیه
💦 در تفسیر ظاهری قرآن اینگونه است که اراده قبل از سعادت و شقاوت است، یعنی به این معنا که اول انسان اراده می کند، بعد سعید یا شقی می شود
🔹 دقیقه ۱۶
می گویند: گمراهی خدا که ابتدایی نیست، خدا از اول بیاید گمراهش کند،نه...
می گویند: مجازاتی است....
منتهی این حرف یک اشکالی دارد. اگر قرار باشد که ما از درون ذات هیچ کششی نسبت به سعادت یا شقاوت نداشته باشیم،پس بنابراین برای عدالت خدا حرف پیش می آید، چرا؟
(چون)همهی انسان ها از لحاظ عقلی در مرحله ای نیستند که عقلشان تشخیص بدهد که به سوی سعادت حرکت کنند یا شقاوت
مگر خود قرآن نمی فرماید: "اکثرهم لا یعقلون "
۱۰۳،مائده
چگونه اکثریتی که تعقل نمیتوانند بکنند،ما از اینها انتظار داشته باشیم که شما با عقل خودتان حساب کنید،که من باید به سوی راه سعادت حرکت کنم.
🔹 دقیقه ۱۹
اشکال دیگر؛ خیلی از انسان ها در جوامع کفر به دنیا می آیند...
اينها خود به خود تأثیر می گذارد.
💦 اینها چه تقصیری دارند،محیط، اجتماع و....همهی اینها دست به دست هم می دهد و او راه کفر را انتخاب می کند.
🔹 دقیقه ۲۲
پس اراده بعد از سعادت و شقاوت است، یعنی با ارادهی خودش سعادت و شقاوت را در خودش ایجاد نمیکند، بلکه اراده بعد از سعادت و شقاوت است.
انسان، با اراده سعادت و شقاوت را در خودش به فعلیت می رساند.
🔹 دقیقه ۲۴
یک عاملی در درون انسان هست که سعادت و شقاوت را ایجاد می کند.
🔹 دقیقه ۲۶
چگونه انسان سعید یا شقی می شود؟ ملاک میزان اسم رحمان در درون انسان هست، چون انسان ها از اسماءالله به وجود آمدند.
💦 اسم رحمان و صفت رحمت در همهی انسان ها هست" و رحمتی وسعت کل شیء" ۱۵۶،اعراف
رحمت من همهی موجودات را فراگرفته، یعنی صفت رحمت من در همهی موجودات هست.اسم رحمان در همهی انسان ها هست،حالا اگر اسم رحمان در نهاد یک انسانی به مقدار زیادی بود،این انسان سعید میشود و اگر کم بود،این آدم شقی میشود.
💦 همهی اسماء در درون همهی انسان ها نیستند(اما)اسم رحمان هست.
💦 ما از عالم واحدیت آمدیم.
💦 مادامی که در عالم علم خدا هستیم،این سعادت و شقاوت پنهان است، باید یک عالمی باشد که این سعادت و شقاوت در آنجا به فعلیت برسد، آن عالم، عالم دنیا است.
🔹 دقیقه ۳۰
اراده یک امر اختیاری نیست، یک امر جبری است.
💦 اين جوری اراده ایجاد می شود، اول احساس نیاز است(تشنه هستم).....
در مرحلهی دوم به سوی آب میل می کنم....
اینجا اگر عقل سنجید و گفت: این آب هیچ مشکلی ندارد،اينجا آن میل اولیه قوت پیدا می کند، به حد اراده می رسد و بعد می روم آب می خورم.
۰
🔹 دقیقه ۳۴
این است که پیامبر(ص)فرمود: الشقی شقی فی بطن امه،السعید سعید فی بطن امه
💦 تکلیف ذات انسان ها در کجا معلوم شده؟
این دست خداست.
💦 حالا از خدا بپرس چرا این کار را کرده؟ آيا نمی شد که خداوند در همه مقدار زیادی اسم رحمت به کار ببرد؟ نه، چرا؟
چون عالم آفرينش به هم می خورد،عالم باید پستی و بلندی داشته باشد.
🔹 دقیقه ۳۶
اینکه مرا گمراه کردی،یعنی چه؟ یعنی اینکه آن ذات شقی مرا آشکار کردی.
🔹 دقیقه ۴۱
در عالم دنیا تضاد و حرکت وجود دارد.
🔹 دقیقه ۴۵
اسماءالله مصالح اولیه ما هستند.
💦 نحوهی اغوای شیطان به انسان چگونه است؟
💦 تعامل دو طرفه بین انسان و شیطان چگونه است؟
🔹 دقیقه ۴۹
جهنم رفتن شیطان به چه معناست؟
🔹 دقیقه ۵۰
خوب است که انسان مستقیم علمش را از خدا بگیرد،حیاتش و قدرتش را و همه چیزش را از خدا بگیرد
🔹 دقیقه ۵۱
حجاب چهرهی جان میشود غبار تنم
💦 شراب طهور
#شیطان_شناسی
🆔 https://eitaa.com/moravej_tohid/4394
هدایت شده از مروج توحید
4_5819162944952340826.mp3
5.51M
✨ «دیده ای باید سبب سوراخ کن
تا حجب را برکند از بیخ وبن»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری
🔽برگرفته از
جلسهٔ #دوم_اسرار_نماز
🆔@moravej_tohid
www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
إلهی، در خوابِ سنگین بودم و دیر بیدار شدم، باز شکرت که بیدار شدم. خنک آن که مشمول (آتیناهُ الحُکمَ صبیاً)، و (آتیناهُ رحمة مِن عِندنا و عَلَّمناهُ مِن لَدُنّا عِلماً) است!
فراز ۲۵۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
هدایت شده از مروج توحید
4_5816700816295202890.mp3
2.2M
✨«لاٰ مُؤَثِّرَ فِي الْوُجُودْ اِلّا اللّه»
🎤درمحضر
#علامه_مروجی_سبزواری
⬇️برگرفته از
جلسهٔ#سیزدهم_حدیث_معراج
🆔@moravej_tohid
www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#داستانهای_مثنوی
حکایت فیل در تاریکی
#توحید_عشّاق
#مثنوی مولانا
.....اما یک جور اختلاف ِ دیگر هم در درون دین بوجود آمد آنهم توسط علمای دین.
بطوری که هیچ موضوعی در دین را سراغ نداریم که درآن اختلاف نکرده باشند.🤔
#قرآن منشاء این اختلاف در خود دین را که از سوی خود علمای دین ایجاد میشود ناشی از ظلمی میداند که در نفسهای این عالمان کامن است. که همان ظلم به نفس است و به خودشان ظلم کرده اند.😳
پیل اندر خانه ی تاریک بود/
عرضه را آورده بودندش هنود/
از برای دیدنش مردم بسی/
اندر آن ظلمت همی شد هرکسی/
دیدنش با چشم چون ممکن نبود/
اندر آن تاریکیش کف می بسود/
حکایت اینها حکایت آن آدمهایی است که فیل ندیده بودند و #هندویان شب هنگام فیل را به شهرِ آنها آورده و در خانه ای برده بودند.
مردم شهر که مشتاق دیدن فیل بودند همان شبانه هجوم آوردند برای دیدن فیل.
و چون با چشم امکان دیدن فیل نبود، با کفِ دست خواستند ببینند فیل چه شکلی است.🥺
آن یکی را کف به خرطوم افتاد/
گفت همچون ناودانست این نهاد/
آن یکی را دست بر گوشش رسید/
آن برو چون بادبیزن شد پدید/
آن یکی را کف چو بر پایش بسود/
گفت شکل پیل دیدم چون عمود/
آن یکی بر پشت او بنهاد دست/
گفت خود این پیل چون تختی بُدست/
همچنین هر یک به جزوی که رسید/
فهمِ آن میکرد هرجا می شنید/
کسی که به خرطومش دست میکشید، فیل را بشکل یک لوله تصور کرد.
کسی که بر گوشِ فیل دست می کشید، فیل را بصورت بادبزن تصور کرد.
کسی که دست به پای فیل میگذاشت، فیل را بشکل ستون مجسم کرد.
فرد دیگری دست روی کمر فیل کشید و فیل را به شکل تخت تجسم کرد.
ظلم به نفس یعنی اینکه نفس خودرا در همان حالت نازل و پست و حیوانی نگه داشتند و آن را تزکیه نکردند و انوار ملکوت را در #قلب جلوه گر نساختند و از راه عقل دنیایی (عقل جزئی) به سراغ فهمِ دین رفتند و از راه #قلب بسراغ شناخت آموزه های دینی نرفتند و نفسشان در مقابل روحشان حجابی سخت شده بود.😵💫😢🥺
از نظرگه گفتشان شد مختلف/
آن یکی دالَش لقب داد این الف/
علّت اختلاف آنها این بود که در تاریکی بسراغ شناختِ #فیل رفتند و در تاریکی با حسّی بسیار ضعیف خواستند فیل را بشناسند.
چرا که حسّ لامسه بر همه فیل احاطه نمیتواند داشته باشد.
اما اگر آنها با حس بینایی یا روشنایی بسوی فیل می رفتند دیگر درباره فیل دچار اختلاف نمی شدند.☺️😊
در کفِ هر یک اگر شمعی بُدی/
اختلاف از گفتشان بیرون شدی/
چشمِ حس همچون کف دست است و بس/
نیست کف را بر همه ی آن دست رس/
چشمِ دریا دیگرست و کف دگر/
کف،بِهِل و ز دیده ی دریا نگر/
همچنین عالمان دین میخواهند در ظلمتِ نفسِ خود با قوه ی عقلِ جزیی بسراغ شناخت خدا و ماوراءطبیعت بروند.
اگر آنها در فضای روشنِ باطن و قلبشان و با نورِ قدسیِ خود بسراغ شناخت خدا می رفتند دیگر اختلافی پیدا نمیکردند.
اینستکه چنین عالمانی نمیتوانند طبیبان نفوس باشند😔
این مطالب در وصف طبیبانی که از درمان کنیز در داستان پادشاه و کنیزک درمانده بودند مولانا فرمود:
جمله گفتندش که جانبازی کنیم/
فهم آریم و اَنبازی کنیم /
هریکی از ما مسیح عالمیست/
هر اَلَم را در کفِ ما مرهمیست/
گر خدا خواهد، نگفتند از بَطَر/
پس خدا بنمودشان عجز بشر/
این چنین عالمانی چون از نفس نگذشته اند چه بسا دچار #غرور و خودخواهی هم بشوند
#مُشرکان نیز در مقابلِ انبیاء ایستاده و به آنها گفتند: ما با علوم خودمان برای خود قانون درست میکنیم و نیازی به علوم الهیِ شما نداریم و به علم خودشان مغرور شدند.
امّا #انبیاء علیه السّلام با هم هیچ اختلافی نداشتند. دلیلش این بود که اختلاف در جایی است که چیزی را نبینیم و بخواهیم با رجوع به قرائن و شواهد ی درباره ی آن قضاوت کنیم. مثل ماجرای فیل در خانه ی تاریک☺️❤️
#کتاب_حکمت_پهلوانی
علّامه شیخ حمیدرضا #مروجی سبزواری
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨«أَفِي اللّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»(ابراهیم ۱۰)
🎤درمحضر
#علامه_مروجی_سبزواری
⬇️برگرفته از
جلسهٔ#اول_علم_حقیقی
🆔@moravej_tohid
www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
هدایت شده از مجموعه تخت فولاد
#اعلام_مراسم_هفتگی
🔹با سخنرانی حجت الاسلام مولوی
🔹با مدیحه سرایی کربلایی مرتضی انصاری
📆 چهارشنبه ۲۰ دی ماه
🕒 از ساعت ۱۹:۳۰
📍 تخت فولاد ، مقبره بابا رکن الدین
🔹️همراه شبکه اطلاع رسانی مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد باشید.
ایتا | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام | وب سایت