eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 با تمام اهمیتی که موضوع دارد همچنان در بخش های تولیدِ بازی(اسباب بازی، گیم برد و...) ، پژوهش و برنامه های تفریحی و آموزشیِ لنگ می زنیم و راهبرد مشخصی در این حوزه نداریم. 🔻 در یک طرف ماجرا برخی از فعالان هستند که با ساده انگاری دست به کپی کاری می زنند و سعی دارند الگوهای آن طرف آبی را به هر شکل ممکن ترجمه کنند. 🔺در طرف دیگر اما گروه های خوش ذوق مردمی هستند که هدفشان تولید و یا انجام کارهای متناسب با الگوهای است اما به دلایلی از احوال گروه های مشابه خودشان خبر ندارند و درصدد گسترش ایده شان نیستند. ✅ ما در باشگاه نوآوران بازی چند هدف را دنبال می کنیم: 1⃣ گروه های حوزه بازی از جمله تولید کنندگان(اسباب بازی، بازی های رومیزی، بازی های رایانه ای)، فعالان ترویجی و خدماتی، پژوهشگران و طراحان 2⃣ ثبت و ارائه فعالان بازی در قالب مصاحبه 3⃣ در حوزه "بازی" با استفاده از نظرات کارشناسی 4⃣ بررسی بازی 🔆 ، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔆 1⃣ اسباب بازی نیست بلکه جعبه‌ای متشکل از ابزارک‌های بازی است که کودک فرصت کشف، انتخاب و خلاقیت را تجربه می کند و خودش اسباب‌بازی خودش را می سازد. ابزارک‌های جعبک بسیار ساده‌اند، وسایلی از قبیل :نی ،پیمانه، بیل چه، الک، قطره چکان،چسب ،قاشق و ... . 🔸فلسفه جعبک، فرهنگ‌سازی همین نکته است که می توان با ساده ترین ابزار ها بهترین فرصت بازی برای کودک را فراهم کرد. 🔹 حاصل تلاش۸ بانوی دغدغه مند است که نقطه اشتراک شان کار و و بعضا نیز می باشد و بنا بر تخصص های خود در کارگروه مرکزی ،کارگروه گرافیک ،کارگروه تولید محتوا و بخش پشتیبانی مشغول فعالیت هستند. اولین جعبک با نام در اسفند ماه سال ۹۸ با شعار "اسباب بازی ات را خودت بساز" متولد شد و پس از آن۹ جعبک دیگر برای کودکان گروه سنی زیر ۷ سال نیز طراحی و تولید شد. 🔻ماه های اول جعبک در منازل شخصی اعضای گروه تولید و طراحی می شد اما حالا جعبک خانه دار شده و از خانه ی خودش راهی خانه های کودکان ایرانی می شود و شادی را برای شان به ارمغان می آورد. 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🔆 2⃣ عروسک های پویا و پونه 🔶 رشته تحصیلی اش الکترونیک است اما در سال۹۳ با دغدغه ی انجام یک فعالیت سازنده در حوزه ی شروع به تحقیق در حوزه اسباب بازی کرد. پس از یک سال تصمیم گرفت که از طریق طراحی و تولید عروسک، بچه ها را با سبک زندگی آشنا کند. عروسک هایی که او تولید می‌کند از نظر شکل و پوشش ویژگی های یک کودک ایرانی را به نمایش می گذارد؛مثل:عروسک هایی اسکلت دار با قابلیت انعطاف در حالت های مختلف و عروسک های دستکشی_نمایشی که در قالب یک و در جعبه ای به شکل عرضه می گردد تا اهمیت روابط ، و هم چنین اهمیت بازی در حل مسائل مختلف را به کودک منتقل کند. 🔹 او در سال۹۴ از اولین عروسک خود تنها ۳۰ عدد تولید کرد که در نمایشگاه اسباب بازی شیراز به فروش رسید.در همان سال طراحی و تولید را کامل تر کرد و به ثبت رساند و حالا چندسالی هست که این بنابر سفارشات موجود، تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما بستر اصلی فروش آنها از طریق اینترنت و فضای مجازی هم فراهم است. افتخارات: ✅مقام سوم گروه فرهنگی هنری جشنواره ملی اسباب‌بازی سال۹۵ ✅مقام دوم گروه عروسک جشنواره ملی اسباب‌بازی سال۹۸ 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔆 3⃣ گروه بازی رسان 🔶 مجموعه ی و است که به همت طلبه ی جوان ، محمدرضا رجبی و چند نفر از دوستانش در سال۹۸ در مشهد شروع به کار کرده است. 🔹 ماموریت خود را شناسایی و معرفی بازی های فکری متناسب با فرهنگ و خانواده ی ایرانی می داند. 🔹این دغدغه از همان روزهای اول معلمی در وجود محمدرضا رجبی شکل گرفت.روزهایی که می دید دانش آموزان کلاسش برای پر کردن خلا بازی به دنبال بعضی از بازی های خشن و ضدفرهنگ رایانه ای می روند و اکثر خانواده ها هم هیچ آگاهی و اطلاعی در این زمینه ندارند. آقای رجبی و دوستانش بعد از تحقیق و مشورت، فروشگاه خود را با تعداد انگشت شماری از بازی های فکری در مجتمع تابان راه اندازی کردند و حالا بعد از گذشت حدود یک سال، گروه ۶نفره ی علاوه بر فروش بازی و ارسال آن به سراسر کشور، تجربه برگزاری «لیگ بازی های رومیزی» در مدرسه و همچنین حمایت از بازی « » را در کارنامه اش دارد. 🔆بازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔆 4⃣ معلم ادبیات/بازی محور 🔶بچه ها باید نفس بگیرند و حفظی بخوانند و به زمین حریف بروند، اگر اشتباه کنند یا تپق بزنند حذف می شوند و نفر بعدی...، حالا داور است و بچه ها در قالب بازی راحت و شیرین شعر حفظ می کنند. این یکی از بازی های است که در دبیرستان اجرا می شود. 🔹 می گوید :" سال ۹۶ وقتی به عنوان معلم دوره اول دبیرستان وارد کلاس شدم دیدم که بچه ها علاقه ی زیادی به ندارند و بخاطر تجربه های ناموفق قبلی‌شان نمره پایینی در این درس کسب کرده اند. به ذهنم رسید شاید بهترین راه برای علاقمندی بچه ها به ادبیات باشد." 🔹او از دانش آموزانش می خواهد در طی یک مسابقه کنند و یا در فرایند یک بازی تحرکی و هیجانی متنی را از روی بخوانند. دانش آموزان بازی های او را با نام های املاء بادی ،دارت املایی ،بازی نگارشی ،کاغذ برچسبی، غریق نگار و .. می شناسند. 🔹این معلم جوان، ۲۵ بازی طراحی کرده است و از جمله ابتکارات او میتوان به برگزاری #ادبیات نیز اشاره کرد.طرح او در سال ۹۸ درجشنواره (ایده ها و تجربیات آموزشی و تربیتی) به عنوان ایده ی برتر در حوزه ی آموزش دروس رسمی نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 5⃣ گروه تولیدی اسباب بازی های چوبی رادوین 🔷 صاحب یک کارگاه نجاری در شهر است،کارش ساخت مصنوعات چوبی از جمله؛ میز و صندلی و وسایل دکوراتیو است.علاقه اش به هنر و نقاشی و‌تخصصش در زمینه کامپیوتر او را به سمت طراحی و تولید های چوبی برده و با کمک همسرش موفق به طراحی و چند نمونه شدند که بعد از استقبال از سوی مشتریان در سال ۸۷ ثبت رسمی و تولید انبوه انجام شد. محمد جواد نجار تا به حال اسباب بازی های بسیاری تولید کرده اما به صورت امتیاز ۳اسباب بازی را در دست دارد ؛ های بازی آموزش ، مکعب های که برای کودکان ۶ماهه تا ۱۰ مفید است و بازی که برای همه ی اعضای خانواده از۵ تا۷۷ ساله جذابیت دارد. 🔸همسر او ،خانم مهندس قرشی، در ایده پردازی، ها، بخش و به او کمک می کند و از همان ابتدای شکل گیری نقش سازنده ای در گروه داشته است.این زوج جوان بعداز ساخت نمونه ی اولیه ی محصول، با فرزندان شان می کنند تا با کم و کاست های کارشان بیشتر آشنا بشوند. گروه در تولید تا حد امکان از مواد اولیه ی استفاده می کند.اما محمدجواد نجار گلایه دارد از بعضی توزیع کنندگانی که بعد ازچندین بار خرید با وجود رضایت از و فروش بالا وقتی متوجه می شوند که اسباب بازی رادوین کاملا است از خرید آن منصرف می شوند.از کیفیت محصولات رادوین همین بس که علاوه بر فروش اینترنتی تا بحال به صورت تک محصول به کشور های ، ، ، ، ، و نیز ارسال شده است و موجب شده تا آقای نجار به طور جدی به مسئله ی محصولاتِ تولیدی اش فکر کند. 🔹افتخارات: ✅ مقام برگزیده جشنواره ملی بشری مشهد سال۹۶ ✅ مقام دوم رویداد استارت آپی ملی اسباب‌بازی در مشهد۹۸ ✅ مقام شایسته تقدیر جشنواره فیروزه تهران سال ۹۸ 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 6⃣ گروه تولیدی اسباب بازی 🔶 کارخانه ی کوچکی است برای تولید اسباب بازی های و ، که شبیه کارخانه های دیگر نیست اما خط تولیدش را گروهی از مادران دغدغه مند در خانه یشان می چرخانند. مادرانی که اکثر اسباب بازی های موجود در بازار را وسیله ای می بینند که کودک را وابسته می کند و جایی برای خلاقیت او باقی نمی گذارد. 🔹 مدیر گروه ، که مردم شناسی و مطالعات زنان خوانده ،می گوید :«ایده ی شادیمون از آنجایی شروع شد که دنبال برای فرزندم می‌گشتم و با ناامیدی از مغازه ها خارج می‌شدم. بعد از آن که بحث بالاگرفت، با کلی تحقیق دیدم که در حوزه ی اسباب بازی فقط ۲۰درصد تولیدات داریم و باقی همه وارداتی است. با سرمایه۲۰_۳۰ میلیونی شروع کردم. کم کم چند نفر از دوستانم هم اضافه شدند. ماعلاوه بر اسباب بازی به دنبال تولید در حوزه بازی و تولید اسباب بازی های و اما و هستیم. گفتمانی که می خواهیم کم کم به مطالبه ی همه ی والدین تبدیل شود.» 🔸گروه۵ نفره ی شادیمون از سال ۹۸در تهران شروع به طراحی و تولید اسباب بازی برای کودکان زیر ۷ سال کرده است، ابزاری که در عین سادگی و کودک را درگیر می کند. این گروه تا به حال موفق به طراحی ۱۴نوع وسیله ی بازی شده اند که در تیراژهای مختلف ۲۰۰تا ۱۰۰۰ تا تولید شده و به فروش رسیده است. وسایلی مثل تخته ی دوخت و دوز ، حیوانات دریایی و قلاب ماهی گیری ، ریسه های نمدی ، گلدونه های رنگی ، بسته ی باغبانی و ...که کودک را محدود به یک بازی نمی‌کند بلکه متناسب با خلاقیت او تعداد و نوع بازی ها افزایش می یابد. 🔷 گروه شادیمون همچنین در فضای مجازی فیلم های آموزشی با عنوان معرفی بازی و نکات مهارتی ذیل بازی نیز ارائه کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
❇️ 1⃣ جمعه بازی 🔶 یک متفاوت ویژه و با محوریت بازی های است که توسط تهران در سال ۹۶اجرا شد. مسئولین دبیرستان صادقیه با اجرای ایده ی توانستند بستر یک مشترک برای پدران و پسران را ایجاد کنند که با کمترین امکانات و در عین سادگی علاوه برتامین نیاز ، در تقویت روابط نیز موثر بوده و قابلیت توسط موسسات مشابه را نیز دارد. در این اردوی چندساعته هر پدر و پسر در یک تیم ابتدا ۹ بازی جذاب را آموزش می بینند و پس از آن در قالب گروه های دو نفره طبق نتایج قرعه کشی با دیگر گروه ها رقابت می کنند. و مشورت پدر پسری ، لحظات حساس بازی ها ، شادی های دونفره از برد و حتی ناراحتی های ناشی از باختن و حمایت های پدرانه ، همگی یک روز لذت بخش و خاطره انگیز را برای شرکت کنندگان این رقم زد. هم چنین گروه داوران پس از پایان رقابت ها به گروه های برتر جوایزی نیز اهدا کرد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 7️⃣ گروه سلامت سالند 🔷 و در سال ۹۳موفق به تاسیس گروه سلامت شدند که به عنوان تنها مجموعه فعال در حوزه با روش یا‌ شناخته می شود. که با مجموعه ای از بازی های (شامل :بخور و نخور ،پیشگیرانه و نشونیا) و بازی های (شامل: موچرخه، ضرباهنگ، تاچ‌وال، تنیس، دو با مانع ،پیشگیرانه میدانی و دروازه بانی ) به ها، و خدمت‌رسانی می‌کند. تیم هم دارد که به مراکز مختلف آموزشی و فرهنگی اعزام می شوند و بسیاری از بازی های باشگاه سلامت را در آنجا برای مخاطب ارائه میدهند. مخاطب اصلی سالند و ۵ تا ۱۵ سال هستند اما جذابیت بازی ها پای افراد بزرگسال را هم به آنجا باز کرده است.با کسب تجربیات بیشتر، این گروه موفق به تأسیس دو شعبه ی دیگر در شهر نیز شدند. 🔶 عرفان افشار مدیر گروه سالند می گوید :"سالند یک گروه جوان، پر انرژی، خلاق و خودجوش هست که دغدغه دارد. از نظر ما عمر انسان گرانبهاترین سرمایه زندگی اوست که باید برای حفظش خیلی تلاش کند.سن کودکی و نوجوانی بهترین مقطع برای انتقال و اصلاح است و نیز بهترین راه برای و موثر می باشد. ما در سالند برای نزدیک شدن به جامعه واقعی ، بر روی چالش های سلامت که طبق آمارهای رسمی معتبر، مشکلات شایع و زمینه ای ایران شناخته شده اند تمرکز کردیم. تیم علمی ما فاکتورهای به وجود آورنده این چالش ها و راه های حذف یا کاهش تاثیر آنها بر سلامتی را استخراج کردند. هم زمان ، تیم بازی سازی سالند بر روی نوع انتقال مفاهیم به مخاطبین بررسی های لازم را انجام داده و چندین بازی و را و کردند. تعدادی از بازی های حرکتی باشگاه سلامت با دستگاه ایکس باکس و تعدادی با انجام میشود. این بازی های حرکتی با هدف خانواده مخصوصا کودکان و نوجوانان، از بین شمار زیاد بازی های موجود انتخاب شده اند به نحوی که آسیب رسان نباشند؛ در عوض موجب ارتقای ، و تقویت قوای جسمانی برای نوجوانان شوند. 🔹جذابیت بازی های رومیزی دانشی به قدری است که معمولا خانواده ها علاقه خاصی به آن نشون می‌دهند و بعد از بازی تمایل دارند که یکی از این ها را به خود به خانه ببرند." 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 8⃣ موسسه تربیتی بنون 🔶 تحصیلکرده حوزه علمیه شهر است. او و دوستانش از سال ۷۸ ایام در مناطق راهیان نور بودند. در این سال ها مسئله ی عدم برنامه ریزی برای و در اردوی راهیان نور ذهنشان را درگیر کرده بود، کودک و نوجوان باید همراه بزرگسالان به روایت های تاریخی حماسی گوش می دادند که درکی از آنها نداشتند و حتی باعث خستگی آنان نیز می شد.همین موضوع سبب شد تا موسسه فرهنگی تربیتی شکل بگیرد و اجرای طرح در یادمان های شهدا جزو اولین برنامه های این موسسه شد. 🔹در این طرح بچه ها از طریق با عملیات های دفاع مقدس آشنا می شوند. پسران در نقش وارد سناریوی بازی می شوند و با کمک مربیان باید مسیری را که دارای چند بخش است طی کنند.گاهی کمین می گیرند و به سمت دشمن شلیک می کنند، گاهی باید سوار بر ماشین های مسافتی را طی کنند و گاهی که در میدان مین گرفتار می شوند مین ها را خنثی کنند. دختران نیز درنقش های مختلف ، ، ، جنگ و ... می کنند. فضا سازی و دکور تداعی کننده فضای است واجرا در مساحت های بزرگ فضا را جذاب و جدی تر می کند. 🔸 معتقد است: "آنچه که روح داشته باشد اثر بیشتری در هم دارد بر همین مبنا در طراحی محیط بازی تا حد ممکن از ابزار و وسایل واقعی استفاده کردیم تا کودکان احساس بیشتری با محیط داشته باشند." 🔸 این بازی ها از سال ۸۸ تا قبل از بیماری کرونا همه ساله به مدت ۱۳ روز در مناطق ، ، ، و در سناریوهای متفاوت برای دختران و پسران گروه سنی۷تا۱۴ سال اجرایی می شده است. 🔹حجت الاسلام یاسر موسوی، درباره ارتباط ، و هم می گوید: " کودک قوه بالایی دارد ، یکی از ابزارهای صحیح تربیت این است که کودک را نسبت به، اش آگاه کنیم تا به آن ببالد و برای رسیدن به تلاش کند. در این برنامه توانستیم با محوریت هم معارف تاریخی را انتقال دهیم و هم ساعت مناسبی را ایجاد کنیم." ✅ لازم به ذکر است این موسسه تاکنون بازی های میدانی در موضوع رضاخانی، معرفی و... را طراحی و اجرا کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
❇️ 2⃣ اردوهای بازی محوری مادر و کودک در طبیعت 🔷 برای کردن نیازی نیست حتما بچه ها را به شهربازی های لوکس ببریم. می توانیم به ایده های بهتری فکر کنیم. گروه با ایده از مکان های اطرافشان مثل پارک ها و فضاهای سبز محلی استفاده کرده اند که با رضایت بیشتر بچه ها هم همراه شده است. 🔸این گروه سال۹۵ ابتدا توسط دو به نام های فاطمه علیزاده طباطبایی و زهرا طباطبایی که از وضعیت بسیاری از ها ناراضی بودند شکل گرفت و رفته رفته مادرهای بیشتری که فرزندان مقطع پیش دبستانی داشتند به این گروه اضافه شدند. 🔹وسایل بازی این اردوها عناصر موجود در طبیعت مانند آب، خاک، برگ، سنگ و... است و مادرها هم در کنار مربیان، _بازی بچه هایند. پارک تهران، ، اردوگاه ، پارک کوهستانی شهرک شهید محلاتی و ... از جمله مکان های اردویی این گروه تا قبل از ایام کرونا بوده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 1⃣ بررسی طرح اتاق اسباب بازی آ.پ 🔷 در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با عنایت به تنوع روش های یاددهی- یادگیری، طرح «بازی و یادگیری» به صورت آزمایشی به برخی از مدارس ابلاغ گردید. اصل اجرای طرح امر مبارکی است، اما در این طرح نیز مثل طرح های دیگرِ آ.پ، شاهد شکاف بین برنامه درسی قصد شده (مکتوب) و اجرا شده هستیم. این طرح برخلاف بخشنامه ای که بر ساحت های شش گانه سند (ساحت تربيت اعتقادي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، زيبايي شناختي و هنري، اقتصادي و حرفه اي، علمي و فناوري) تاکید داشت، در اجرا تنها به ساحت تربیت علمی خلاصه شد. و باز تقلیل و گزینش دیگری نیز اتفاق افتاد ؛ اینکه، از بین دروس، بیشتر به طراحی ابزاهای بازی گونه در درس ریاضی و کمی فارسی منجر شد. در واقع ساحت های دیگر سند مورد غفلت جدی واقع گردید. اتفاق دیگر این بود که طراحی و آماده سازی "اتاق بازی و یادگیری" بجای "تحول در روش تدریس" به دغدغه جدی مدارس تبدیل شد. البته نباید منکر آماده سازی برای تغییر در عنصر روش تدریس باشیم اما ختم شدن این طرح به افتتاح "اتاق اسباب بازی" و استفاده هر از چندگاهی از آن برای بچه ها و با حسرت نگاه کردن آن ها به آن اتاق که اکثر اوقات هم درِ آن بسته بود، قطعا هدف چنین طرحی نبود. 🔹آن چه انتظار می رفت تحول در روش یاددهی و یادگیریِ بازی گونه و نشاط آور برای دانش‌آموزان با ویژگی برون‌رفت از نحوه تدریس از حالت خشک و بی‌روح بود، اما بنده این را در روش تدریس معلمان شاهد نبودم و اگر معلمی از قبل روش تدریس خودش بازی محور و قصه محور بود از این طرح به نیکی یاد می کرد، اگر نه دلیلی برای تغییر روش تدریس خود نمی دید؛ چرا که سوالات جدی برایش مطرح بود؛با این همه تعداد زیاد دانش آموز آیا می توان با روش بازی محور به یادگیری ای رسید که بچه ها بتوانند سوالات امتحانی را پاسخ دهند؟ بودجه بندی و ارزیابی چطور خواهد بود؟ آیا امتحانات پایانی متناسب با این روش تغییر می کند؟ و سوالات زیاد دیگری که پاسخ آن ها شفاف نبود. 🔸با تقلیل گرایی که در طرح «بازی و یادگیری» رخ داد، بیش از تحول در روش های تدریس ، شاهد باز شدن پای دلالان و کاسبان به این حوزه و تحول در سود آنها شدیم. به نظرم باز شدن ردپای بازار در آ.پ بواسطه فروش اسباب بازی و طراحی اتاق اسباب بازی، جایگزین تحول در «روش تدریس» شد. یکی از راهکارها، استفاده از بازی های بومی ومحلی است. این بازی ها نیاز به بودجه خاصی ندارد و مزیت های زیادی را به همراه دارند ، اما جای توجه و پردازش آن در ارتباط با این طرح بسیار خالی است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub